Nederlands Ballet toegejuicht in Monte Carlo Horen en zien <r\ IPSO EN DE TOVERRING Misdaad om een Panda en de meester-diplomaat MAANDAG 4 JANUARI I960 6 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Het weekeinde De radio geeft dinsdag TocU i<3 het zo r~ PAPIER- FABRIKAGE 7 eieviste programma Begrafenis Gees Laseur Nieuwe „Start" geopend ROMAN VAN JANE ENGLAND Het jubileumboek van de komende boekenweek Viktor Sjöström overleden Succes in Wenen van Nationaal Jeugdorkest 27. Ongehinderd bereikten Panda en Surk het station, waar de trein naar de woestijn al klaar stond. Zij stapten in de achterste wagon en wachtten met on geduld op het vertrek. „Ik hoop maar, dat we op tijd afrijden", zei Smurk, op zijn horloge kijkend, „het is van het grootste belang, dat ik niet te laat voor de bespre king met Sheik Ali Bin Oli aankom". „Daar gaan we al", zei Panda, „kijk! De sta tionschef geeft het teken". Snuivend zette de locomotief zich in beweging, maar. de wagon, waarin Panda en de diplomaat zaten, bleef naast het perron staan! Ver schrikt sprong Panda naar buiten en daar zag hij een geheime agent, die luidkeels lachend achterop de vertrekkende trein zat. „Lelijkerd!" riep Panda, „jij hebt on ze wagon los gemaakt! De geheime agent begon nog harder te lachen tot hij bijna van de wagon viel van de pret. Hij wuifde spottend naar Panda en Smurk en klom vervolgens een coupé binnen, waarin Num mer Een bleek te zitten. „Voor elkaar, Nummer Een", zei hij. „Archibald Smurk zal nu afspraak met Sheik Ali Bin Oli missen". „Hoe droef voor mijn vriend Smurk", lispelde Nummer Een met flu welen stem, „dan zal ik maar in zijn plaats gaan". MONTE CARLO, 3 januari. In 1909 had in Parijs het eerste, opzienbarende optreden plaats van vooraanstaande Russische dansers (en enkele zangers) onder de zakelijke en artistieke leiding van Serge Diaghilev, welke het begin betekende van een renaissance van het ballet in de toonaangevende Westeuropese landen. In 1929 is deze geniale gangmaker, die de in decadentie geraakte dans interes sante verbindingen liet aangaan met als volwaardig beschouwde kunsten, in Venetië overleden. De tweevoudige aanleiding tot zijn herdenking is aan gegrepen door de directie van het paleisachtige theater in de speelbank van Monte Carlo, dat tussen de beide bovengenoemde jaartallen als hoofdkwartier van de zogeheten Ballets Russes heeft gediend. Talrijke voorbeeldige werken van welhaast legendarische reputaties kwamen hier tot stand. Onder de hoge bescherming van Prins Rainier de Derde van Monaco heeft op 20 december een galavertoning plaats gehad door het ballet van de opera van Straatsburg met een keurbende van internationaal vermaarde solisten, waarbij fragmenten uit het repertoire van dit qua reputatie onovertroffen gezelschap uit het eerste kwartaal van deze eeuw tot vertoning kwamen. Rond deze „society"-gebeurtenis heeft de invloedrijke impresario Eugen Grun- berg een „seizoen" gearrangeerd, waar in door hedendaagse krachten de specta culaire traditie van weleer wordt voortge zet. Hiervoor is ook het Nederlands Ballet onder leiding van Sonia Gaskell uitgeno digd, dat op 3 januari de wereldpremière heeft gegeven van „Othello" door Serge Lifar, die de laatste „adjudant" van Diaghiliev is geweest. De betekenis van deze invitatie wint aan waarde als men bedenkt, dat het jaarlijks door geheel Europa en later ook door Amerika ge reisd hebbende Russische Ballet slechts één keer in 1925 ons land bezocht en daar betrekkelijk weinig belangstelling noch veel waardèring ondervond, als ge volg van het ontbreken van een werkelij ke danscultuur. Dë wijze waarop die ach terstand na de Tweede Wereldoorlog is in gelopen, heeft thans ook buiten de gren zen erkenning gevonden. Serge Lifar ver klaarde het tijdens de oudejaarsavond viering in Monte Carlo aan het souper nogmaals: geen groep ter wereld be schikt over een zo veelzijdig repertoire van zowel historisch belangrijke als tot het hedendaags bewustzijn sprekende choreografische scheppingen. Daarbij prees hij de opmerkelijke stijlgevoelig heid van de over het algemeen jeugdige Nederlandse danstalenten. Sonja van Beers en Billy Wilson in „Othello". Sonia Gaskell heeft en dat is karak teristiek voor haar kunstzinnige politiek geweigerd voor deze gelegenheid ex tra solisten te engageren. De praktijk heeft haar in het gelijk gesteld. Geduren de de laatste week van 1959 heeft het ver wende publiek van Monte Carlo een reeks voorstellingen kunnen zien door het Bal let de la Tour Eiffel van Pierre Lacotte, die werden afgewisseld door enige bra- vourenummers in romantische trant door Margot Fonteyn en Michael Soamer en door Liane Daydé en Michel Renault, die wel veel toeschouwers trokken maar overigens slechts teleurstelling oplever den. Men zag vooral van de Franse dan sers fantastisch knap vakwerk, maar het was verbijsterend hoeveel romantische kitsch hiermee werd aangericht. Wat het Nederlandse Ballet op Nieuwjaarsdag te zien gaf was veel meer een voortzetting van de idealen die Diaghilev vooi ogen moeten hebben gestaan. Hier werd zon der persoonsverheerlijking de aandacht gevraagd voor het ballet als een in zich zelf besloten kunstwerk. Ook in ander opzicht werd men aan de glorieuze tijd van het Russische ballet herinnerd. Diaghilev zocht voor alles de sensatie, zowel door ontroering van de ge voeligheid als door schokkende noviteiten. De geschiedenis leek zich te herhalen toen tussen het tweede en het derde deel van „Le cercle" van Maurice Béjart een dame uit de zaal men zagt dat het de etherische ballerina Yvette Chauviré is geweest luidkeels „Scandaleux!" riep. Kennelijk was de meerderheid het niet met haar eens want aan het einde weer klonk een veelstemmig bravo-geroep. De bekende ballet-fotograaf Serge Lido ver klaarde later, dat de enthousiaste toewij ding en jeugdige schoonheid van dit Ne derlandse ensemble hem er voor het eerst sinds de komst naar Europa van George Balanchine toe hadden gebracht „zijn handen stuk te klappen". Het nieuwe bal let van Lifar werd door de in de zaal aan wezige Franse critici geroemd als diens beste werk der laatste twintig jaren.' Waarschijnlijk zal het Nederlandse pu bliek minder enthousiasme hiervoor be tonen. De verhalende inhoud is door An- dré Boll aan Shakespeare's drama over de Moor van Venetië ontleend. Om in de stijl van Diaghilev te blijven had men de decors en kostuums laten ontwerpen door een zekere Patrice, een 14-jarige wonder kind, dat voornamelijk kleuren aangaf ter invulling van een kennelijk door vol wassen geesten bedachte symboliek. De muziek van André Thiriet is voornamelijk illustratief, maar als zodanig, hoe conven tioneel dan ook, zeer effectief. De choreo grafie is nogal pathetisch, met veel eigen aardig loopwerk, overigens typisch de ge- aachtengang van een danser weerge vend. De beoordeling bij de eerste uitvoering werd bemoeilijk doordat een slecht ge disponeerde Sonja van Beers er niet in slaagde de rol van Desdemona ook maar enigszins te vullen. Billy Wilson was als Othello vooral in de scène van parman tig zelfbewustzijn indrukwekkend. Plas tisch trefzeker was de Jago van Peter Wil liam Reilly. Voor het overige moet in dit overzicht met enkele opmerkingen worden volstaan. De uitvoering van Les Présages van Mas- sine met Leonie Kramer, Sonja van Beers en Billy Wilson in de voornaamste par tijen bracht de toeschouwers tot een in Monte Carlo volgens ingewijdens sinds ja ren ongekende bijval. De directeur van deze in 1878 door Garnier als een verklein de herhaling van de Parijse opera ge bouwde schouwburg zei na afloop: „Me vrouw Gaskell, u hebt op deze historische plaats geschiedenis gemaakt". Jammer genoeg was op de eerste avond de „Suite en blanc" veel minder briljant dan men in Nederland gewend is. Onwaarschijnlijk mooi echter was het duet Annabel Lee van George Skibine, zoals het door Joan Cad- zow en Peter William Reilly werd ver toond. Ten slotte kan nog als verheugend nieuws worden meegedeeld dat het Ne derlands Ballet is uitgenodigd deel te ne men aan de manifestaties in het Théatre des Nations te Parijs in april van dit jaar. In aansluiting daarop zal zeer waar schijnlijk een tournee door de voornaam ste steden van Italië worden gemaakt. David Koning De N.C.R.V. heeft het nieuwe jaar inge zet met een zaterdagavondprogramma dat geleek op vroegere. Ook deze keer slaagde men er niet in de kijkers een bijzonder ge zellige avond aan te bieden, echter wel een programma dat veel afwisseling bood. De kennismaking met het cabaret van Luc Lutz houden we liever nog even aan. Zon dagavond was de beurt aan de V.A.R.A. met reeds ingeburgerde rubrieken. Jan Blokker liet in zijn „Filmvenster" gedeel tes zien van nieuwe Amerikaanse en Duit se films zien, waarvan die welke een beeld gaf van voormalige nazzi's die trachten in vloed te krijgen op het maatschappelijk verkeer actueel was door het optreden van jongemannen die synagogen met haken kruisen beklad hadden. Een film handelde over het werk van kikvorsmannen en dr. L. van Egeraat hield een interessant praatje over Noorwegen, daarom zo interessant, omdat hij zulke originele karakteristieken weet te geven van land en volk en daarbij over woordkeus beschikt, die verrast en impo neert, nu eens nuchter beschouwelijk, dan weer lyrisch en enthousiast, altijd spontaan van bewondering en verwondering. Waren alle sprekers voor de t.v. maar zo. „Het Artiestencafé was wat rommelig en minder aantrekkelijk dan vorige keren. Rijk de Gooyer was een der gasten en had nog het meeste succes met zijn strip-tease, waarbij hij de indruk vestigde op het druk ke strand in Noordwijk te vertoeven. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Pianospel. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: LandbouwrubriekLimburg se landbouwproblemen I. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Theater-ork. en tenor. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Voor de jeugd. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Viool en piano. 16 00 Van mens tot mens, lezing. 16.15 Gram. 16.30 Voor de TOT de betrekkelijk weinig uitvindingen die het Westen rechtstreeks aan de Chi nezen te danken heeft, behoort het papier. In het jaar 105 kwam Tsai Lun, een keizer lijk Chinees ambtenaar, tot de ontdekking, dat een pap van lompenvezels, van hennep- touw, van moerbeiboomschors of van gras kan worden uitgeschept op een fijne zeef en dat door verlies van water een vlies ontstaat dat, na gedroogd en gladgemaakt Momenteel, nu we letterlijk en figuur lijk onder het papier bedolven worden en we bereid zijn de hele wereld kaal te kappen en te ontbossen om vooral maar een overvloed aan papier te kunnen heb ben, is het nauwelijks mogelijk te beseffen, van hoeveel belang de uitvinding van Tsai Lun destijds is geweest. In het westen werd in de tijd dat het papier in Arabië in opkomst was, noo steeds op perkament te zijn, uitstekend beschrijfbaar is. Deze geschreven. Dat was een dure geschiede- methode van Tsai Lun om pa pier te maken, verspreidde zich al spoedig tot de grenzen van het Chinese rijk en in de derde en vierde eeuw schreven de Nestoriaanse Christenen van Turkestan hun bijbels en andere geschriften dan ook reeds op voortreffelijk papier, dat de tand des tijds zo uitnemend heeft weerstaan, dat onder het woestijnzand door ontdekkers nog volkomen gave exemplaren zijn aangetroffen. Ook in die oude tijden waren de staten niet geneigd anderen van hun uitvindingen te laten profiteren en de Chinezen maak ten daarop zeker geen uitzondering. Zij sloten hun grenzen hermetisch om te be letten dat de uitvinding yan de papier bereiding naar het buitenland zou ont snappen. De papierfabrikage bleef dan ook een geheim voor het buitenland tot de Arabieren Samarkand veroverden en daar bij enige Chinezen gevangen namen die de kunst van het papier maken verstonden. Direct werd nu een papierfabriek in Sa- markand opgericht en in 793 begon Bag dad zelf met de produktie. Van toen af begon de zegetocht van het papier door de Arabische wereld. nis, want perkament is eigen lijk een soort leer. Toege geven moet worden, dat dit schrijfmateriaal enige malen gebruikt kon worden, door de vorige tekst er van af te schrappen, maar desondanks was het een kostbaar schrijf- materiaal. De westerse we reld zou na de uitvinding van de boek drukkunst dan ook zeker niet met zulke sprongen naar hogere trappen van ont wikkeling zijn gesneld, indien het goed kope papier niet aanwezig was geweest; daardoor waren ook mensen met smalle beurzen in staat zich de nodige boek werken aan te schaffen. Laten we het nog anders zeggen: door het papier is het mo gelijk geworden de wetenschap op grote schaal te verbreiden. Over verbreiden gesproken, kort geleden j is door de televisie de opvatting verkon digddat Oxford thans het koudste plekje op aarde is. Maar daar valt wel wat tegen te zeggen! Daarover een volgende keer. jeugd. 17.30 Amateursprogr. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Radio-Volksuniversiteit: Letter kunde als strijdperk der overtuigingen, door dr. A. Saai bom. Eerste lezing: De deemoedigen. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Tussen Keulen en Parijs, wedstrijd. 19.50 Journ. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.00 Stereofo- nisch conc. 22.30 Nieuws en beursber. van New York 22.40 Kamermuziek. 23.00 Voordr. 23.15 Jazz muziek. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 - 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Gram. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtba ken, praatje. 10.25 Gram. 10.35 Lichte muz. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan.. voor uit, praatje. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Gram. 13.40 Lichte muziek. 14.00 Klass. muz. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. 15.50 Gram. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Rege ringsuitz.: Land in zicht! Waarop is de koers ge richt? De zilvervloot begint een spannende zee reis: een quiz met aantrekkelijke prijzen 18.00 Lichte muz. 18.20 Pol. praatje. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram. 20.30 Pianorecital. 21.05 In het begin schiep God hemel en aarde, lezing (dl. 11). 22.00 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij en de kinderen, lezing. 22.50 Kamerorkest. 23.io Gram. 23.55 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.35 Tuinbouwkroniek. 12.40 Pianospel. 12.52 Koersen. 13.15 Gevar. muz. 14.00 Schoolradio. 15.45 Kamer- muz. 16.00 Koersen. 16.06 Duitse les. 16.21 Stem mige muz en koorzang. 17.00 Nieuws. 17.10 Zang en piano. 17.40 Boekbespr. 17.50 Voor de jeugd. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevar. muz. 19.50 Syndicale kron. 20.00 Kerstconcert.. 21.00 Ork.conc. en soliste. 21.50 Pianorecital. 22.00 Nieuws. 22.15 La Notte di un Nevrastenico, opera. 23.00 Sluiting. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Intern, agrarisch nieuws. 20.00 Jour naal en weeroverzicht. 20.20 Wetenschappelijke film. 20.40 Film. Het nieuwe cabaretgezelschap van Luc Lutz trad zaterdag ter kennismaking voor de televisie aan. Van links naar rechts Dini de Neef, Albert Vogel, Yvon van Elburg en in bed Luc Lutz. De begrafenis van de dezer dagen over leden acteur en directeur der Haagse Co- medie, Cees Laseur, zal morgen, 5 ja nuari, op de begraafplaats Rhijnhof bij de Haagse Schouw plaats hebben. Het stoffe lijk overschot van de toneelspeler is van morgenochtend 10.30 uur af opgebaard in de hal van de Koninklijke Schouwburg. Van dit theater uit vertrekt de stoet om 11 uur naar de begraafplaats. De directeur van het Groninger Museum, de heer W. J. de Gruyter, heeft in het Groninger Museum de tentoonstelling van werken van jonge Nederlandse kunste naars „Start" officieel geopend. Deze ex positie zal tot en met 31 januari in Gro ningen te bezichtigen zijn. In een inleidend woord zei de heer De Gruyter dat deze Start-exposities zeven jaar geleden op stapel zijn gezet, met de bedoeling jonge kunstenaars gelegenheid te geven hun werk te tonen. De expositie omvat schilderwerk, grafiek en beeldhouw werk van vijfendertig jonge Nederlandse kunstenaars uit Amsterdam en Leeuwar den. De heer De Gruyter gaf vervolgens een karakteristiek van het geëxposeerde werk. H. Pétillon (Nadruk verboden) 76—77. De visser luisterde naar alles, wat Ipso vertelde; en toen die klaar was, keek hij peinzend voor zich uit en streek met de hand langs z'n kin. Ja, eigenlijk heb je wel gelijk! zei hij. Ik heb er eigenlijk nooit zo bij nagedacht. Maarik ben nu eenmaal een visser en hoe zou ik dan verder moeten bestaan, als ik de vissen nu met rust laat? Dat begrijp ik, zei Ipso. Nou, luister eens; als u me belooft, het vissen er aan te geven, kan ik u wel schadeloos stellen! O, ja? Hoe dan wel? vroeg de man. Dat zal ik laten zien! zei Ipso. En hij wreef met zijn toverring over z'n mouw 13. De deur werd opengerukt en maakte de lichtstraal tot een hel verlicht blok, even later weer verduis terd door twee menselijke gestalten: David en Isabelle. David duwde het meisje naar voren, waarbij zijn bei de handen op haar schouders rustten. Haar hoofd was achterover geworpen. Haar haar was in de war en julie zag, dat haar ogen opgezwollen waren van tranen. Mag ik vragen, wat dit te betekenen heeft? vroeg mevrouw Timball met kille stem. Ik ben weggelopen, zei Isabelle met half verstikte stem. Ik ben weggelopen en wilde, dat hij mij mee nam. En dat wenste hij niet te doen, zei mevrouw Tim ball rustig. Rustig en wreed. Dat was het niet helemaal, zei David Baxter snel. Zij wilde graag het een of andere baantje hebben. Ik heb haar al gezegd, dat ik voor haar zou uitkijken. Maar inmiddels heb ik haar terug gebracht. Inmiddelsdat wil zeggen voor het ogenblik, zei mevrouw Timball zachtjes. Dank u zeer, meneer Baxter. Maar ik moet er toch wel op wijzen, dat ik niet van plan ben om mijn nicht toe te staan een baan tje aan te nemen. Zij zal hier op de farm blijven. Julie zag David Baxters gezicht verharden. Hij keek niet naar haar, maar wendde zich tot Isabelle en glim lachte vriendelijk. Ik zal volgende week nog wel eens langs komen, zei hij. Meneer Baxter, zei mevrouw Timball bedaard. Het spijt me zeer, maar u bent hier niet welkom. Ik moet u verzoeken uw bezoeken te staken. Dat is waar, zei de stem van Rob, die de hut bin nendrong en tussen Baxter en Isabelle bleef staan. Blijf hier vandaan, Baxter. Heel goed, zei Baxter. Maar als ik weg blijf, zal ik ervoor zorgen, dat er iemand af en toe hierheen komt om een oogje op Isabelle te houden. Hij keerde zich om en liep de hut uit, terwijl zijn aan zijn pols hangende rijzweep tegen zijn laarzen bengelde. Julie bleef doodstil zitten. Zij voelde zich onpasselijk en ongelukkig. Maar voor zij nog iets kon doen cf zeg gen, had Rob Isabelle bij de schouders gegrepen en haar heen en weer geschud. Wat bezielt je? zei hij. Wat bezielt je om ach ter Baxter aan te lopen? En jezelf op die manier te vernederenWat bezielt je in vredesnaam? Mevrouw Timball stond op en greep met samenge knepen lippen Rob bij de arm. Dit was te veel voor de toeschouwster. Geen van bei den keek ook maar één ogenblik naar Julie. Ze wa ren haar volkomen vergeten. Deze stond op, glipte de hut uit en liep over de harde rode grond achter David aan. Hij stond juist op het punt om op te stijgen. Da vid kwam haar plotseling heel erg bekend voor; als iemand, die je al een heel lange tijd gekend hebt en een deel van je leven heeft uitgemaakt. David, David, hijgde zij. Hij bleef staan en keerde zich om. Nouen? vroeg hij. Zijn stem deed haar stilstaan, evenals de uitdrukking in zijn ogen. Die hadden een verstrooide uitdrukking en leken achter haar naar iets te kijken, dat voor ieder behalve voor hemzelf onzichtbaar was. Zij trachtte haar zelfbeheersing weer terug te krijgen en kon niet weten, dat hij er verontwaardigd over was, dat zij niets gezegd had en geen enkele beweging had gemaakt, toen de Timballs hem de toegang tot de farm ontzegden. Zij moet toch wel voor alles blind zijn, be halve voor Rob, dacht hij, als ze zo gemakkelijk ver geten kon, wat de Ferndales voor haar zijn geweest. Ikik wilde je bedanken voor de sjaal, zei Ju lie en kreeg een hevige kleur. Zijn ogen schenen haar voor de eerste keer te zien en hij sprak op effen toon. O, maak je daar maar niet druk over. Het was trouwens een idee van mijn zuster. Ik zal haar je dank overbrengen. Jadoe dat alsjeblieft, zei Julie langzaam. Zij voelde zich, zoals zij zich als kind eens had ge voeld, toen iemand door een achteloze beweging een van blokken gebouwd kasteel had omgegooid. Toen hoor de zij de stem van Rob en zijn naderende voetstappen. Ju, riep hij, moeder wacht op je aan het ontbijt. Er ging een flauwe ironische glimlach over David Baxters gezicht en zonder één enkele verder woord steeg hij op en reed weg. VIJFDE HOOFDSTUK Men kon niet anders dan toch een zekere bewondering hebben voor mevrouw Timball, dacht Julie aarzelend, terwijl zij trachtte de pap door haar keel te krijgen Om daar na die afschuwelijke scène kalm te zitten eten en het gesprek gaande houden, dwong toch wel een zekere bewondering af. Zij zelf voelde zich vol komen in de war. Rob zat in elkaar gedoken aan tafel en at drie bor den pap, terwijl zijn moeder hem met koude blik zat aan te staren. Toen wendde zij zich tot Julie. Het spijt me werkelijk, zei ze met een uitgestre ken gezicht dat je eerste morgen hier zo ongelukkig uitgepakt is en het spijt me ook, dat ik meneer Baxter moest zeggen, dat hij hier niet welkom is. Maar eerlijk gezegd.en dat kan ik tegen jou wel zeggen, omdat je toch tot de familie gaat behorenkeur ik de belang stelling die hij voor Isabelle toont, niet goed Het brengt het kind het hoofd op hol en hij amuseert zichzelf al leen maar daarmee. Ik geloof niet, zei Julie dat David Baxter er de man naar is om zich op die nanier te amuseren. Neen, zei Rob ruw jij denkt, dat hij volmaakt is, hè? Er vloog Julie een uitlating van mevrouw Ferndale door het hoofd. Het is heel moeilijk om in hetzelfde huis te leven als je verloofde. Dat leek dan ook wel zo te zijn, maar het leek ook wel erg vlug om tot die ontdekking te komen. Rob was in zijn eigen huis heel anders en helemaal niet, zoals hij bij de Ferndales was geweest. Haar kin stak een beetje vooruit, zoals die gedaan had, toen zij nog een heel klein meisje was en de we reld zo verwarrend en een beetje afschrikwekkend ge leken had. Zij was toen tot de conclusie gekomen dat als je je kin vooruit stak en je kalmte behield, de ver warring en verschrikking zich gewoonlijk tot iets heel eenvoudigs oplosten. Ik mag hem erg graag lijden, zei zij. Mevrouw Timball dronk haar koffie uit en begon haar servet op te vouwen. Rob, zei ze vriendelijk je kunt beter vandaag het vee een ontsmettingsbeurt geven. Het is bijna drie weken geleden, dat je dit gedaan hebt en de veeinspec teur zal heel wat tegen je te zeggen hebben als je het niet doet. (Wordt vervolgd) Ter gelegenheid van de vijfentwintigsL boekenweek (26 maart-2 april) zal een speciale uitgave verschijn' n, getiteld „In 26 letters". Deze editie bevat de levens beschrijving van het boek en vertelt van het leven met boeken. Het be^ at honderden foto's en tekeningen alsmede vele citaten. Het boek werd samengesteld door Eldert Willems Phil, drs. De typografische vorm geving is van Hans Barvelink. De redactie commissie bestaat uit Paul Brand Jr., dr. J. Hulsker, C. J. Kelk, J. A. G. Kok, Chr. Leeflang, G. Lubberhuizen en W. J. Schou ten. STOCKHOLM (UPI) De Zweedse acteur en regisseur Victor Sjöström is in Stockholm na een langdurige ziekte op tachtigjarige leeftijd overleden. Zijn laat ste filmrol vervulde Sjöström in een film van Ingmar Bergman. Hij was Bergmans leermeester en droeg zeer bij tot de faam, die de Zweedse film ook in het buitenland geniet. (Van onze correspondent in Wenen) Onder leiding van Nico Hermans geeft het Nationaal Jeugdorkest dezer dagen vier concerten in Wenen. Het optreden werd gisteravond geopend met werken van Walton, Schubert, Handel, Pijper en Ho- negger. De muzikale jeugd van Wenen vulde de grote zaal van het Musikverein tot op de laatste plaats. Er werd uitbun dig geapplaudisseerd. De Oostentrijkse toehoorders toonden gro te bewondering voor de homogene klank van ons jeugdorkest en vooral voor de zuivere toon van de blaasinstrumenten Woensdag zullen in het Konzerthaus wer ken van Glinka, De .Falla, Kox en Pijpe? ten gehore worden gebracht en tevens zal er door de Nederlandse ambassade een re ceptie aan alle medewerkenden worden gegeven. In het kader van internationale uitwisseling zal dan het Oostenrijkse Jeugdorkest volgend jaar in ons land komen concerteren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 6