Jos de Klerk vijf eezeventig jaar DE KERKMUSICUS DE LERAAR EN PEDAGOOG DE SCHRIJVER OVER MUZIEK Groot is zijn invloed op Nederlands harmonie- en fanfaremuziek OPEN BRIEF aan Jos de Klerk ter gelegenheid van zijn 75 lentes Door prof. H. Andriessen Door Wouter Paap DONDERDAG 7 JANUARI 1960 00003000000000000000000Q003COCC ccooooooooc TOT DE VELE muzikale gebieden, waar de sympathieke musicus Jos. de Klerk zijn invloed heilzaam heeft laten gelden, mag men ook die geheel aparte muzikale wereld rekenen, de men de wereld van harmonie- en fanfaremuziek noemt De ontwikkelde muziekliefhebber dat is dus bijvoorbeeld degene, die zijn Bach, Beethoven en Bartök kent, die zelf musiceert, die regelmatig con certen bezoekt, die uit radioprogramma's een verfijnde persoonlijke selectie maakt en in wiens discotheek men geen prullen zal vinden die muzieklief hebber heeft er meestal weinig idee van wat er omgaat in de wereld van harmonie- en fanfaremuziek. Hij heeft er ook weinig interesse voor en als hij zich eerlijk moet uitspreken, dan blijkt hij harmonie- en fanfaremuziek gelijk te stellen met lawaaierige hoempamarsen: de onvermijdelijke geluidscoulisse bij feestelijkheden in de open lucht. Nog erger zal onze muziekliefhebber zich uitlaten over „concerten" waarbij onder meer transcripties van operamuziek op zeer dilettantische wijze worden uitgevoerd. teurmuzikanten technisch en muzikaal aankunnen en het ideaal dat hem zelf voor ogen zweeft. Het effect van derge lijke verplichte nummers gaat boven de incidentele betekenis van ~en concours uit, want als een stuk eenmaal gekend is, krijgt het vaak een plaats in het vaste repertoire. had de nauwelijks meerderjarige Jos. de Klerk reeds op papier gezet, waaronder een transcriptie van Mozart's Jupiter- symfonie. Wat zouden velen daarin thans geïnteresseerd zijn! Ze zijn helaas ver loren gegaan door een wel zeer strenge zelfcritiek: in 1918 heeft De Klerk alles vernietigd. vlorrl H.v nl KlP^k hfrviiH hii hon" SINDSDIEN heeft hij niet getracht door vloed die De Klerk als jurylid bij hon- veel creatieve arbeid de literatuur voor nen Tn 717^ r Zü Tnndt harmonieorkest te verbeteren. Wat niet nen. In de zomer gaat er geen zondag wegneemt, dat er zo af en toe misschien voorbij of men kan de onvermoeibare De „rol in__i. jtn*- jr»_~ wel riins ondanks een werk uit zijn vruchtbare pen vloeide: cantates met be- Klerk dan eens in Drente, dan in Bra bant, Noordholland of elders in de kleine dorpen en of grote steden aantreffen, waar Morgen viert onze muziekmedewerker Jos. de Klerk zijn 75ste verjaardag. Sinds 1916, toen hij Philip Loots opvolgde, is hij ver bonden aan onze bladen, nadat hij in 1914 uit België waar hij in 1885 uit Neder landse ouders in Mcrksem werd geboren naar Haarlem kivam. Het hoogtepunt ran zijn verjaardag morgen zal voor hem de plechtige Mis zijn in de kathedrale basi liek Sint Bavo, waar het koor van de Koor school zijn eigen Mitsa in honorem Sancti Francisci zal uitvoeren. Een groot deel van de dag zal hij bezig zijn met het instuderen van zijn cantate „Herboren Holland", welke tijdens het huldigingsconcert op 14 januari onder zijn leiding door het N.Ph.O. zal worden uitgevoerd met mede werking van een q~oot kinderkoor. Het programma van dat concert bevat verder zijn Intrada en zijn bewerking van Noze- man's Haarlems Tempe; voorts Hendrik Andriessens Ricercaie, Mozarts fluitcon cert in G met als solist Frans Vester en de „Vrolijke Ouverture" van Poot. Liever dan zelf uit te weiden ovei Jos. de Klerks veel zijdige verdiensten laten wij op deze pagina geleiding van harmonie, zoals de koor cantate „Vlaanderens herwording", mar den. een dankbaar trompetconcert en in de laatste jaren drie processiemarsen. Een welluidend contrapunt en een ver zadigde harmonie behoren tot de goede kwaliteiten van deze werken, aan de wieg waarvan als gebruikelijk peetouders stonden. Een van deze. niemand minder dan de goede vader César Franck. zou zijn concoursen gehouden worden, zij het voor npetkinde^en ongetwijfeld met veel wel de „katholieke federatie voor de socia- gevallen beschouwd hebben, listische „unie voor de christelijke „fede ratie", voor de (neutrale), „koninklijke Boekei een goed figuur slaan. 3e) er ge- federatie", of voor de PTT-gezelschappen streefd wordt naar transcripties van zo- en dan vloeit een schat van muzikale vprdipn,tpn ppn ioor1!n„ m wel instrumentaal als muzikaal goed ge- levenswijsheid uit zijn pen in het rapport, in ppntrLitin.Iïifrilvnwi gf d halte, dan is een niet gering deel van deze da, iedcrp deelnemende dirigent ontvangt! "nnïer de dwmgem drie winstpunten te danken aan de o zo Wie deze rapporten wel eens heeft gezien, daartÏÏ nf/t lAnd* HM f k5 milde, maar daarom niet minder doelbe- Weet welk een grote opvoedende waarde Hf, 1 ef het ook wuste stimulans van Jos. do Klerk. Zeer ervean ^tgaat YechnS of muzikale IS" °K T belangrijk werk heeft hij in dit opzicht fouten worden in duidelijk maar nimmer wordt Had li tif nTÏ, beschreven verricht door de keuze van de zogenaam- kwetsende bewoordingen geconstateerd, ,WaS de „verplichte" nummers voor concour- aanwijzingen worden gegeven hoe de diri- °.JPaB*het sen, een keuze, waarbij hij steeds een ge- gent zijn korps kan of moet verbeteren, zo d* *,adl'fl®f niet mpf zond midden houdt tussen wat. de ama- nodig hoe hij zichze]f moct verbeteren in I 7* leraar zou Koi K0i,nfl mu dan ook na en'ge maanden „consilium het belang van zijn ensemble, daartegen- abeundr gegeven hebbpn over worden goede kwaliteiten geprezen en vinden goed werkende dirigenten en TNrrPDPc.c-T orkesten de woorden van lof, die zij ver- ™TERFSSE v°7 «jn leerlmgen - zelfs diend hebben. Dergelijke juryrapporten voor allerjongste ,s bij Jos de Klerk laten op den duur niet na om van invloed vanzelfsprekend Ik zelf werd door hem te zijn op de muzikale prestaties. Het is pelmatic de Concertzaal en de Stads- een van de vreugden van schrijver dezes, schouwburg binnengesmokkeld, om de dat hij die invloed heeft kunnen consta- tw>n J^''^nke zondagmiddagconcerten teren in een opvallende gelijkmatige stij- ^'ar! n n*'r'n- pp nu 7,f! VOOR HAARI EMMERS en oud-Haarlemmers was de Bakenessergracht leefde Jos. de Klerk, niet alleen met zijn ging in het snp]Deji bij di groep van or- hem eens met een jeugdige discipel i i.,i i i ti. jpni. WPj Hat degelijke muzikale kennis, maar ook met kesten waarbii hii het voorrecht had OD verdachte wijze bn de controlenoct van om een oude schildersterm te gebruiken, een a d g g werkelijk enthousiasme voor het hoge naast óe Klerk aan de jurytafel te zitten. Cnnc"+»aal rnndcPharrpien. Tn miin tiid tonge mensen dit niet zo zien en voelen, maar ouderen (waar de neer Jos. ae doel Hy beeft er geen wereldlijke roem was hii bü die "eie<renheHpn gewaoend met Klerk en ik tegen wil en dank toe behoren) zullen wel begrijpen wat ik bedoel. mee verworven, maar daar heeft hij ook He, is waar dit de vroegere bekoorlijkheid d, tagtijd g< minderde, en dat ik voor de schoonheid van het karakter tot in mijn kinderjaren moet terugdenken, maar een gevoel van trouwe dankbaarheid heeft mij niet verlaten, al kan ik al vele jaren niet meer tot de Haarlemmers gerekend worden. WANNEER MEN in onze dagen met klem kan vaststellen, dat een zodanige be oordeling en veroordeling ten enenmale onrechtvaardig is, dat om slechts een paar feiten te noemen le) in ons land een behoorlijk aantal orkesten een tech nisch peil heeft bereikt, dat ook de criti- sche toets van verwende muzikale oren glansrijk kan Hoorstaan, 2e) er met succes gestreefd wordt naar een repertoire van oorspronkelijke composities, waarbij land genoten als Gerard Boedijn en Meindert en kan met fierheid terugzien op zijn ER IS MISSCHIEN een ongeduldige gedroomd in deze buurt van Dirk van lezer die zich afvraagt wat dit nu met de Bakenes, - als het een stille avond was, heer X. de Klerk fe maken heeft. Ik en met een nooit vergaanKse^ment m,- begrijp het. Een ogenblikje echter. In merde over een paar regels In het begin jaren was Jos. de Klerk EEN DERGELIJKE HEILZAME invloed pen tas. waarin dn nartituren van de te kan slechts uitgaan van iemand die naast «melen werken, en ik mat een zakje snoen- kunde ook liefde heeft. En die liefde moet 'es mevrouw Da KiorV mil Inderhaast er bij De Klerk van jongsaf geweest zijn. in da hand had eactont. Hat volean van da nobele dienstbaarheid aan de liturgische Heel wat oorspronkelijke composities en nartituren vereiste oo den duur maar muziek. bewerkingen voor harmonie en fanfare weim'" meer insnanning d^n het verwerken van da snoenies. en snel en derwijs leerde ik on deze manier al heel jong een groot aadaelte van het orkectrenertoire kennen: aen oncehathaar voordeel voor een aan komend musicus. vroeger jaren was jos. ae «wier* mijn buurman aan de Bakenessergracht. en ik van Gorter's „Mei": kan over hem geen herinneringen oproe pen zonder mij op de eerste plaats in de het woord aan prof Hendrik Andriessen. oude. rustige situatie van ons grachtje te voor een zomernacht, ..in een oud stadje, langs de watergracht In huis was 't donker, maar de stille straat vergaarde schemer DF BANDEN die .Tos de Klerk met zijn leerlingen verhinden zijn onverbrekelijk* niet alleen tiidens en na miin concervatn- ir. Henk Badings. Wouter Paap, Peeters en Frans Vester. Flor verplaatsen. Hoe vaak heb ik wakende Mijn duurbare vriend Jos, IN DE NAZOMER van 1933 kwam Het doel van het instrumentale onder- ik als elfjarig jochie bij Jos. de Klerk om ncht was zeker niet in de eerste plaats ge- ™a7™k'nuVog'kom'ïk som* voorbereid te worden op het toelatings- r,-pHprptP»nJ^taïi<.pn met srhiinbaar onoplosbare nroblemen bil MAAR TOEN de eerste wereldoorlog a mster(iams ronsPrCa. 'if" 1 f tegenwoordig alleen hem En h5i dip Hp hpf biizonder voor begon, was ik wat ouder en vele uren van f*amen va" het Amsterdams Conserva- op de fluit al twee of meer" ze, een cy- ppn Vwaliike eigonsrhannen «dol. rijke stilte werden verdrongen door over- tonum. Ik kon toen nog met bevroeden, nicus onlangs maar veeleer op het hpjd burppr1„v>,p,d on w. wegingen van geheel andere aard. Welnu, dat deze voorbereidende opleiding in scheppen van mogelijkheden, door middel ,g dfm mpf 7bn bp,ad5gd Pn PPrlnk oordeel de woning naast mijn ouderlijk huis was feite een veel ingrijpender invloed op 'CC311 j*06- umSV^* musicus In ,aa *>e" idoale muzikale raadeever. leeg en het was daar dat de uit Belgie muzikal& vorming zou uitoefenen pie^ tot^ een Muzikale G^eCïnneri" meen uit naam Van a11en d,f gevluchte familie de Klerk terecht kwam Js "ie.1 „muziKaie wielrenner, ge lperi;ng warpn te moeen zeggen dat onze Ik herinner mij behalve het echtpaar De dan de daaraan volgende jaren die ik tramd op het draaien van steeds hetzelfde dankh^rhp,-d vnor 7j1n ,vii7P ^U7ikajP Pn Klerk óók de goede, oude vader nog, die. op het Conservatorium doorbracht. Be- baantje maar tot een muzikant, in de menspliikp lpf!qpn proot fs. en dat honen zijn pijpje smorend langs onze ramen halve de grondbeginselen van het fluit- beste betekenis van dit woord. Een speler daarvan nog jang te mogen profiteren. ctiiio hocrhpirfpn dus. die met hart en ziel ne muziek is toe- 1K WAS TE JONG en zag nog verdoken ginder ver in het schone land van de Kempen om naar de uitvoering van uw opera „Baas Ganzendonck" in de Ko ninklijke Vlaamse Opera te Antwerpen te komen luisteren. Nu ik zelf vergrijsd ben door het werk en het levenstempo zult ge me die ijdelheid vergeven.... de eerste maal het glorieus orgel van de Bavo te Haarlem mocht bespelen, dit op vriendelijke invitatie van de heer George werden door de witte Premonstratensers en „last but not least" bij vader Abt destijds Monseigneur Crets, generaal der orde solaas vonden in zijn vorstelijk ge wandelde. Het was een sune, Descneiaen -__.-ii.-i, j0 -ran wc" familie en wij begrepen dat zij blij waren J? e 'J11' namch|k in de vier |aren gedaan. en die zijn instrument beschouwt rust te vinden in een oud gracht-buurtje, ,k bll Jos- "e Klerk studeerde een als een middel om zijn muzikale Intenties door een hevig onweer en als uitgelekte wandeide. Het was een stille, bescheiden poedels belandden in de aartshertogelijke kim wcru abdij. Hoe we gekoesterd en vertroeteld waarvan men ook voorbeelden vindt in muzikale mentaliteit bijgebracht, een te verwezenlijken. Vlaanderen. mentaliteit die - en dat kon ik pas NOOIT HEEFT Jos. de Klerk gepro- LPpas NA VERLOOP van tijd leerde ik jaren later inzien de basis vormde, beerd en dit is één van zijn grootste zeischap, bij een fles bourgogne van cir- mijn buurman als musicus kennen. Ik heb, zonder welke al mijn latere werk on- ca 1892! Weet ge nog dat, toen we naar mag ik wel zeggen door mijn toenmalige •nojrelijk geweest zou zijn. onze cel gingen we het roerend en broe- stugheid veel te veel tijd voorbij laten Als ik het goed voor heb dateren onze delijk eens waren dat wij de rijkste men- gaan vóór ik hem naar waarde schatte. HOE DIKWIJLS bracht ik niet hele uitstekende relaties uit 1926 toen ik voor sen ter wereld waren? Maar wij kwamen toch geleidelijk nader zaterdagmiddagen door in die met boeken En nog zo vele andere hei'inneringen.tot elkaar. Onze parochie-kerk was de bezaaide, van muziek doordrenkte studeer- t-jjp nnrFT twhttt nirusjr nn miin ctn "St Jozef" in de Jansstraat en ook onze kamer in de Duvenvoordestraat. In deze ,.D^ 3RGEL NHULDIGING op mijn stu- buren gjngen daar des zondags naar de muzikale „werkplaats" beleefde ik onver- P-obert.... doch heel waarschijnlijk hebt dto te Mechelen in 1938, waar gij aan- ms Ik bespeelde in deze kerk het orgel geteliike uren Niet alleen de erote werken gij hier ook schuld gehad. Mijn eerste stonds een persoonlijk contact had met pn begeleidde het koor iedere zondag- uit dp fluitlitteratuur. maar ook zoveel mijn goede vriend en meester Charles ^tend. Af en toe. maar later regelmatig minder belangwekkende zaken als biivoor- Toiirnpmirp pn Hat snontaan wpdprkprie Ho h.PP np zaKen ais oijvoor- bemerkten wij op het koor de heer De beeld de etudes van Drouet wist Jos. de Klerk, en zijn bescheidenheid kon niet K]erk tot muzikale avonturen te maken verhinderen dat de ernstige maar vrien- Van links naar rechts Jos. de Klerk, zijn zoontje Albert, Flor Peeters en Lieven Duvosel in 1925 op de Zijlbrug. Tournemire en dat spontaan wederkerig was. Over de betekenis van Lemmens, Franck, Tournemire en uw dienaar hebt contact met het stille en gezellige huis in de Duvenvoordestraat zal ik nooit verge ten, omdat dit huis en zijn bewoners mij na een paar uur ondanks mijn grote timiditeit zo vertrouwd waren alsof ik gij toen een heel fatsoenlijk stukske ge- dpjMkp 'o*ast muzikaal respect afdwong Ik er jaren had geleefd. Wanneer ik in Ne- brouwen voor uw dagblad. Wanneer ik wist dat bij fluitist was. zangstudies had derland, door mijn vele concerten, mijn aan de geachte lezers van het Haarlems „emaakt en veej werkte in de techniek tweede vaderland heb gevonden dan is Dagblad nog vertel dat wij toen rond 4 ^.an componeren en wat daar toe behoort dit in de eerste instantie te danken, bui- uur 's morgens al filosoferend naar bed Nu zag jk bpm aueen a]s mede-zanger der ten de concerten, aan de lieve bewoners zijn gegaan dan krijgen zij terecht de in- mjsge7angen uit een paar «esprekken van de Duvenvoordestraat 92. Want daar druk dat de korte nachten beslist onze blppk hpt dat hy van h wezen en de mooiste dagen zijn geweest, en hand op geschiedenis der kerkmuziek goed op de het hart, ik zou bijna toegeven dat dit zo boogte was toaren ook nog de lieve gastvrouw me vrouw De Klerk en de schattige kinderen Mia en 'Albert, die de ideale familie- was. atmosfeer zo harmonieus aanvulden. De geheimen van solfège, harmonie, in- strumentatie, enz. werden op een zo vak- Men kan in een open brief natuurlijk niet HE, IS' BELOOF IK. wel bekend aai kuncjjge en weinig schoolmeesterachtige alles vertellen. Toch dit nog: de mooie op- vele gevallen de katholieke kerkmu- wyze Ujt de doeken gedaan, dat de ver- EN ZO ONTSTOND dan die mooie ver- gang van Albert, uw zoon die bij mij thuis z"~k -geleid wordt zonder kennis van ve]jng geen kans kreeg om binnen te slui- standhouding tussen Haarlem en Meche- op het bescheiden harmonium, vóór de zaken ik weet nog wei oat Diepen di ock pen En wip yan dp oud_ieeriingen ber. len. Ja, er was ook nog die ontembare tijd van het studieorgel reeds improvi- j'D'innert zich niet met vreugde het moment Vlaamse Leeuw van een Lieven Duvosel seerde op het „Salve Regina," en waar met wie ik in Haarlem met zijn voortref felijke „Spaerne Sangers" vaak heb ge concerteerd en die de kring kwam éten- vullen, de vele avonden na de uitvoerin gentot de nieuwe dageraad in de lucht hing. Wellicht is onze goeie vriend Lieven bij O.L. Heer in de hemel op dit ogenblik aan het repeteren aan zijn „Leie cyclus" om die uit te voeren op 9 januari. Ik ben er zeker van dat hij die dag met ons mee leeft. Mag ik nog in herinnering brengen, goede vriend, onze prettige samenwer king voor de concerten die wij in België gaven in de concertzaal van het Lem- mensinstituut te Mechelen, waar buiten de mooie sonates voor fluit en orgel van zowel vader De Klerk als Nonkel Flor per plex bij stond te kijken. kerkmusici want die doen maar wat - wa cnder dp ]euze j j h t Nu stond het met het koor in onze kerk dat jp lpert zwemmen- hele stapels duetten niet slecht; het was goed geschoold door werden doorgespeeld? een geestelijke, die niet alleen de juiste ALS IK DIT ALLES overschouw, bij de- artistieke smaak en kennis in zake de liturgische muziek bezat, maar bovendien zang-technisch op de hoogte was. Op een bepaalde tijd nu lag het voor de hand dat Jos. de Klerk als vakmusicus de leiding van het koor zou nemen. Hij toog met alle warmte van geest en hart aan 't HET IS VOOR het muziekleven van een stad heel wat waard, wanneer de muziekcritiek op deskundige en verstan- Averbode: Jos, ge zijt een rijk mens. Ik dit grote en zo zin-rijke gebied vrucht- heb de indruk dat ge u zelden de tijd hebt zou zijn. Hij hield voor de diensten gegund een terugblik te werpen op uw le ven omdat ge steeds in uw enorme activi- aartsvader Bach ook zijn onvergetelijke teit vóór u uit hebt gezien. Jos, draai u van het kerkelijk jaar die muziek op het repertoire welke echte waarde had, en was er voortdurend op uit nieuwe werken te cantate „Ich habe genug" door u zo stijl vol en met lyrische beheersing werd ver tolkt. WEET GE NOG, bruur Jos, dat wij een tijdje later in de zomer naar die fraaie abdij van Averbode togen om daar een concert voor fluit en orgel te verzorgen? Hoe wij in die eeuwenoude abdij en dat land van Averbode waar volgens Nest Claes de goei'mensen wonen en waar de gastvrijheid een der voornaamste re gels is van de Norbertijnen, ons zo heer lijk ingeburgerd voelden? Wij waren enke le dagen te voren naar de abdij gegaan om ons programma in te spelen. En. lie ve hemel, men kan niet de ganse dag fluit spelen of op een orgelbank zitten, waar bij nog het excuus past dat de Witheren hun officies hadden in de kerk. Herinnert ge U nog die heerlijke wandeling door d< donkere geheuvelde dennebossen tusser Averbode's abdij en het onmetelijk land goed van de prins de Merode te Wester lo? Tijdens deze wandeling waren wij Ir onze kinderlijke bezorgdheid zeer bekom merd over de echte stijl om Josquin ui' te voeren en de ware betekenis van Ruus- eens om, eventjes maar: daar zijn uw composities in al hun diversiteit, daar is uw pedagogische arbeid en de vele goede leerlingen die ge hebt gevormd en die nu vijfenzeventig Lentes, dan constateer werk. Toen kreeg hij een muzikaal ar- ik met intense vreugde bruur, dat het is beidsveld dat hij geestelijk ook echt bleek ?oals we gezegd hebben op die avond te Hef te hebben, en waarbij zijn kennis van ajge wijze wordt bedreven. Nu Jos. de Klerk, na zo'n veertig -uil» j£ar vrijwel dagelijks recensies in Haarlems Dagblad-'Oprech- te Haarlemsche Courant geschreven te hebben, zijn vulpen wat laat rusten (wel niet helemaal, gelukkig, maar hij is toch zo verstandig geweest, dit slopende werk aanzienlijk te beperken) mag wel eens gezegd worden, hoe gelukkig Haar- lezen en in te studeren. Ik herinner mij lem zich als muziekstad prijzen mag, dat deze post gedurende onder andere het „Te Deum" van de zoveel jaren bezet werd door een man, die niet alleen ten Weense componist Von Wöss, een veel- volle bevoegd was tot oordelen, maar die dit altijd op nobele J eisend werk in Bruckner's stijl, dat, naar wijze heeft gedaan. In zijn bijdrage tot het herdenkingsboek het* heilig vuur*verder dragen, daar is uw ik meen, hier onbekend was. Maar vele voor Eduard van Beinum, noemde Jos. de Klerk de stad /.ware en verantwoordelijke taak als mu- motetten van klassieke meesters kwamen Haarlem voor vele kunstenaars een „vormend doorgangshuis", ziekcriticus waarbij gij uw medemensen tot uitvoering na de nodige studie. Ken- Menig jong kunstenaar is zijn carrière in Haarlem begonnen, hebt opgevoed en het goede zaad uitge- ners en liefhebbers van lang-voorbereide en wie heeft tot de „vorming" van de jonge kunstenaar mis- strooid. daar is uw werk als recreatief koorconcerten mogen overwegen wat het schien wel het meest bijgedragen? Dit is de criticus Jos de kunstenaar, fluitist en kunstzanger met zeggen wil: iedere zondag van het gehele Klerk, die zijn oordeel altijd zo wist in te kleden, dat de kun- het milde baritongeluid'aar een goede uitvoering van goede mu- stenaar er lering uit kon trekken. En dit deed hij zonder te Wacht nog even. Jos, daarachter komt ziek te geven, en iets bijzonders te doen schoolmeesteren: met de mentaliteit van de kunstenaar, een hele processie van echte goede vrien- op de grote feesten en meerdere bijzondere HET GEZAG van Jos. de Klerk als muziekcriticus is gegrond den die van u houden, omdat ge voor hen diensten in de een of andere week. zoveel betekent als kunstenaar en niet IK HERINNER MIJ dat Jos. de Klerk minder als mens. °P Palmzondag met de jongens en mannen In deze processie, mijn goede bruur, ga het gehele liturgische organisme 's mor- ik. En als Hendrik Andriessen. Anthon gens a capella uitvoerde: de Passie volgens der Horst. Henk Badings, Win- St. Mattheus in de compositie van Maren- van ter Paap. of wie weet ik al, het me niet zio: dat wil zeggen de drie priesters aar rwalijk neemn. wil ik voorop staan bij het altaar zongen „de partijen" van Chris- le vaandeldragers. tus, van de Evangelist, énzovoort: het kooi Jos, doe er nog vijfentwintig bij en we zong de meerstemmige partij van het volk uilen beginnen met rendez-vous te geven Enkele andere liturgische teksten had De op het feit dat hij zélf musicus is, en wel een zeer veelzijdig musicus: componist, dirigent, zanger, instrumentalist en peda goog. Zelf op zovele terreinen het kunstvermogen bezittend, zelf zo nauw betrokken in de materie, waarover zijn oordeel werd gevraagd, heeft hij aanzienlijk meer recht van spreken dan vele recensenten, die de muziek slechts van luisteren en oraten kennen, en haar niet anders dan van de buitenkant bena deren kunnen Het is opmerkelijk, dat de critici, die zelf mu sicus in hart en nieren zijn, in hun oordeel de meeste beschei denheid in acht nemen. Jos. de Klerk heeft nimmer op eer broeck, toen we plots overvallen werden weze zo. n Haarlem in 1965. binnen vijf jaar. Ik zal zoals tijdens de oorlog, een pakskt traffe „Semois" meebrengen want de pijp, Jos, die mougt ge niet laten. Het hoge rechterstoel plaats genomen. Wel neemt hij hoge normer Klerk in fraaie stijl gecomponeerd en daar in acht. doch hij hanteert deze met mildheid, zopder zoetsap tussen zongen de jongens mijn Missa Sim- pigheid. met bezonkenheid. Hij weet de waarheid te zeggen olex. Wij voelden de gewenste eenheid: en /onder iemand ooit te beledigen of te kijk te zetten: hii wee' ik ben er dankbaar voor. tekortkomingen aan te duiden, zonder aan de desbetreffenden IN DIT ZWARE, zelf-opofferende werk het zelfvertrouwen te ontnemen. JOS DE KLERK is geen snelschrijver. Ontelbaar zijn de nachtelijke uren, welke hij eraan opofferde om zijn oordeel nawgezet volgens zijn innerlijke bedoeling te formuleren, met nimmer aflatend verantwoordelijkheidsgevoel. Hij maakte daarbij voor zichzelf geen verscnil, of hij te maken had met prestaties van beroepsmusici, of van amateurs Beide catego rieën hebben zijn gelijke belangstelling. Op beider werk gaat hij met even grote belangstelling in. Jos. de Klerk behoort niet tot die recensenten, die alleen maar de moeite waard vinden hetgeen zich op het „grote podium" afspeelt. De koorverenj- gingen en andere muziekgezelschappon, die uit liefhebberij de muziek beoefenen, hebben een speciale plaats in zijn hart. In hetgeen hij over hun uitvoeringen schreef, stad altijd harte lijke aanmoediging, waarlijk opbouwende critiek. En wat het stedelijke orkest betreft: de H.O V., die nu Noordhollands Philharmonisch Orkest heet, dat dit beroepsorkest zich in de loop der jaren ontwikkeld heeft tot een ensemble dat mee telt in het Nederlandse muziekleven, is zeker te danken aan de stimulerende, richtinggevende manier waarop Jos. de Klerk geschreven heeft. JOS. DE KLERK heeft de taak van de dagbladschrijver steeds op educatieve wijze opgevat. Op belangrijke uitvoerin gen vestigde hij de aandacht door interessante voorbesprekin gen, en daarnaast schreef hij vele feuilletons. Met gemakke- lijke compilatie-arbeid hield hij zich daarbij niet bezig. Waar het muziekhistorische onderwerpen betrof, zat in zijn opstel len steeds een stuk zelfstandig onderzoek verwerkt. Zo heeft hij omtrent het Nederlandse, en in het bijzonder het Haar- emse muziekleven, uit het verleden tal van belangwekkende Figuren en feiten naar voren gebracht, snuffelend in archie ven, en allerlei vondsten op scherpzinnige wijze met elkander n verband brengend. Het zou de moeite waard zijn. een aan tal van deze historische bijdragen te bundelen! Nu Tos de Klerk wat meer „armslag" gekregen heeft eeloven wij. dat hij juist als schrijver-over-muziek nog wel het een en ander voor ons in petto zal hebben.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 7