Panda en de meester-diplomaat
Horen en zien
IPSO EN DE TOVERRING
J
Misdaad om een erfenis
Naaimachines
„BROSENS"
A
DONDERDAG 7 JANUARI 1960
-9
f«G
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Televisie-opera
van Menotti
Paus Joannes reageert op
uitzending van Moskou
De radio geeft vrijdag
T elevisie programma
Toch ia het zo
Temperaturen
J
Flatteuze mode voor de
MOEDER van MORGEN
De negen muzen
Gereformeerde synode
kreeg hervormde brief
Voor Artis was 1959
een gunstig jaar
Men overweegt het voeren
der dieren door het
publiek te verbieden
C
ROMAN VAN
JANE
ENGLAND
Novelle-opdrachten
7an Dijk-maskerade
30. De ruzie tussen de stationschef en
de machinist liep hoog op. „Ik ben de baas
hier!" riep de stationschef, „en als ik
NEE zeg, blijft het NEE!" „Over mijn
machine heb je niets te vertellen!" loeide
de machinist, „en als ik JA wil zeggen,
zeg ik JA, al zeg jij honderd keer NEE!"
Smurk trok de machinist zachtjes aan de
mouw. „Neem me niet kwalijk, dat ik mij
met Uw babbeltje bemoei," sprak hij,
„maar ik heb altijd gemeend, dat een
machinist de orders moest opvolgen van
een stationschef. Neem bijvoorbeeld dit
geval: de stationschef heeft verboden, om
Uw locomotief aan mij uit te lenen. Dan
kunt U het toch niet toestaan, is het wel?"
„Om de drommel wel!" riep de machinist
verwoed, „die vergulde opschepper heeft
niets over mijn locomotief te zeggen!"
„O nee?" vroeg Smurk met een vaag
lachje. „Nee!" brulde de machinist. „En
dat zal ik bewijzen ook! Neem mijn loco
motief en rijd ermee weg! Ik vind het
goed!" „Kan dat heus?" vroeg Smurk wei
felend, „krijgt U daar geen moeilijkheden
mee*? De stationschef zegt immers.
„Hij heeft niks te zeggen!" viel de ma
chinist hem in de rede. „Vooruit! Stap in
en rijd weg!" En, terwijl de stationschef
op en neer danste van woede, duwde hij
Panda en de diplomaat op de locomo
tief.
Het televisieprogramma van de KRO
was v/oensdagavond ten dele afgestemd
op het feest van Driekoningen. Een zinrijke
keuze had men hiervoor gedaan met de
opera „Amahl and the night visitors" van
de componist Gian-Carlo Menotti, een
Ilaliaan van geboorte, die in de Verenigde
Staten een tweede vaderland vond.
Met dichterlijke fantasie schreef Menotti
zelf het verhaal voor deze opera. De drie
„Wijzen uit het oosten" komen op hun
tocht naar Bethlehem bij de armzalige
hut, waar een kreupele jongen, Amahl ge
naamd, woont met zijn moeder. Zij krij
gen op hun verzoek onderdak. In een kin
derlijk-extatische sfeer praten zij over het
doel van hun reis en tonen aan de ver
baasde Amahl en zijn moeder de schatten,
die zij aan het Kind van Bethlehem gaan
geven. De moeder wordt het verlangen
naar het bezit van goud te machtig, maar
zij komt door een wijs woord van de ko
ning Melchior tot inzicht. De ongelukkige
Amahl geeft zelfs zijn kruk, die hem moet
steunen bij het lopen, voor het Christus
kind. Deze daad van liefde bewerkt dan
een wonder: Amahl kan plotseling lopen.
De opera brengt een van de vele wonder
verhalen, die men als een symbool kan
aanvaarden. Maar de muziek heeft het tot
een heel bijzonder niveau verheven en in
een sfeer gebracht van naïeve kinderlijk
heid, die nog door verschillende details
van de handeling, de „dove" koning Bal
thazar, de page met de vogelkooi, de dan
sende herderinnetjes en herders wordt ge
accentueerd en getypeerd. In volkomen
harmonie met dit karakter werd de hoofd
rol van Amahl gespeeld door een Amster
damse jongen van dertien jaar, een koor
knaap van een der katholieke hoofdstede
lijke kerkkoren. Ton zo is zijn voor
naam zong zijn partij met een natuur
lijke, onbewuste eenvoud, met een al even
onbewuste, treffende mimiek en ogen-
expressie en met een bewonderenswaar
dige zekerheid van intonatie en vastheid
van dictie. Van een ongunstige invloed
van het play-back-systeem, dat hier werd
toegepast, was vrijwel niets waar te ne
men.
Ton zong voortreffelijk „in stijl" en daar
moesten de geroutineerde vocalisten, die
medewerkten zich bij aanpassen. De tenor
Henk Meyer (Caspar) en de bassen Jan
Duiveman (Balthasar) en Rom Kalma
(Melchior) slaagden hierin door hun be
heerste zang uitstekend. Annie Delorie als
de moeder zong weliswaar met fraaie stem
klank, maar de interpretatie van haar rol
helde te dikwijls over naar een theatrale
gevoelsexpressie, weinig passend bij het
wezen van het stuk.
De stroefheid van de tekstdeclamatie, die
te veel ondergeschikt gemaakt werd aan
het metrum was een ander bezwaar van
deze opvoering. De Nederlandse vertaling,
waaraan vrijwel overal dichterlijke poëzie
ontbrak en waarvoor de woordkeuze soms
ergerlijk was, werkte allerminst mede om
dit bezwaar op te heffen.
Voldoening gaf het Scapino-ballet en
ook het gemengde koor dat medewerkte
was op de hoogte van zijn taak. Voorts
moet ook het Promenade-orkest ger>rezen
worden met zijn dirigent Benedict Silber-
man.
Beeldschermer
Advertentie
RUIME KEUS IN DIVERSE MERKEN
Oen. Cronjéstraat 148 Telefoon 53576
VATICAANSTAD (UPI) Paus Joan
nes XXIII heeft woensdag op 'n algemene
audiëntie ter ere van Driekoningendag
met nadruk verklaard, dat de geboorte
van Christus een historisch feit en geen
mythe is. In Vaticaanse kringen ziet men
dit als een reactie op een uitzending van
radio-Moskou, waarin het kerstfeest werd
afgeschilderd als een „kapitalistisch foefje"
om het werkende volk klein te houden en
Christus' geboorte als een door de we
tenschap achterhaalde fabel.
„Het is treurig", zo zei de Paus, „dat
er na tweeduizend jaar studie over deze
lichtende waarheid (van het kerstfeest)
nog mensen onder ons zijn, die het kerst
feest een fabel noemen. Toch verhalen de
evangeliën van een werkelijkheid die ze
geviert over mensen en tijd".
HILVERSUM I 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. f2.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22 40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. en
rep. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 9.00 Gymn.
voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.).
VPRO: 10.00 Vrouwen in het Nederlandse zaken
leven, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20
Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Ka-
mermuz. 11.35 Orgelspel. AVRO: 12.00 Lichte muz.
12.20 Regeringsuitz.: Landbouwrubriek: De boer
van Nooitgedacht. 12.30 Land- en.tuinbouwmeded.
12.33 Sport en prognose. 12.50 Carillon en draai-
orgelmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram.
13.25 Lichte muz. 13.55 Koersen. 14.00 Kamermuz.
14.30 Voordracht. 14.50 Operafragm. 15.30 Cabaret.
VARA: 16.00 Gram. 16.30 Voor de zieken. 17.00
Voor de jeugd. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Nota
Bene. 18.20 Lichte muz. 18.50 Polit. praatje. 19.00
Voor de kinderen. 19.10 Gram. VPRO: 19.30 Het
platteland nu, gesprek. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00
Nieuws. 20.05 Boekbespr. 20.10 Theaterkron. 20.20
Kamerkoor. 20.35 Oost en West op de Filippijnen,
lezing. 20.50 Regeringsuitz.: Nieuwe vooruitzich
ten voor minder ontwikkelde landen, door J.
Meyer van het ministerie van Buitenlandse Za
ken. VARA: 21.00 Quizprogr. 21.55 Jazzmuz. 22.15
Buitenl. weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40
Zorg om de mens. lezing. VARA: 23.00 Social,
nieuws in Esperanto. 23.10 Muziekrevue. 2355—
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 208 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7 30 Voor de
Jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe
ging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw.
9.40 Kamerork. 10.10 Gram. 11.00 Voor de zieken.
11.40 Gram. 1150 Als de ziele luistert, lezing. 12.00
Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 1250 Land
en tuinb.meded. 12.33 Orgelspel. 12.50 Act. 13.00
Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Gram. 13.45 Voor
ae vrouw. 14.00 Lichte muz. 14.20 Sopraan en or
gel. 14.40 Gram. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Viool
en piano. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor.
17.40 Beursber. 17,45 Koper-ork. 18.50 Regerings
uitz.: Emigratierubr., praatje door.H. A. van Luyk.
19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30
Pol. praatje. 19.40 Gram. 20.30 Emigratie, klankb.
21.00 Lichte muz. 21.20 Cello en piano. 21.50 Le
zing met gram. 22.25 Boekbespr 22.30 Nieuws.
22.40 Anticlericalisme, lezing. 22.40 Gevar. progr.
23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Ork.conc. 12.30 Weerber. 12.35 Lichte muz.
12.52 Koersen 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.15
Gevar. muz. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gevar. muz.
16.00 Koersen. 16.06 Kamermuz. 16.30 Ork.concert.
17.0C Nieuws. 17,10 Popul. liedjes. 17.45 Duitse les.
18.00 Pianorecital. 18.10 Boekbespr. 18.20 Voor de
soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.30
Praatje. 19.40 Gram. 20.00 Ork.conc. (21.00 Kunst-
kaleidoscoopl. 21.30 Zang en piano. 22.00 Nieuws.
22.15 Operamuziek. 22.55-23.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS 20 00 Journ. NCRV: 20.30 Rep. 2050 Act.
21.35 Film. 22.10 Wat ben ik?, praatje.
HET populariseren van wetenschappen
is een uitermate riskant bedrijf, omdat
maar al te gemakkelijk uitspraken worden
gelanceerd die bij leken een onjuiste me
ning doen postvatten Daarvan werd ik
mij te sterker bewust bij het zien van een
televisiefilmpje over extreem lage tempe
raturen, waarbij allerlei stoffen zich an
ders gedragen dan wij gewend zijn. Het
natuurkundig laboratorium te
Oxford had zich in het onder
havige geval geleend tot het
geven van een populaire de
monstratie, waardoor de leek
met eig( n ogen kon kennis
nemen van de toverwereld die
zich opent bij enkele graden
boven het absolute nulpunt,
dus bij ruim 270° C. onder het vriespunt.
Ware het daarbij gebleven, we hadden
niets dan lof kunnen laten horen over deze
poging de buitenstaander te betrekken in
de fysische wereld die hem volkomen
vreemd is. Hoogstens hadden we spijtig
de vraag kunnen stellen, waarom de fysici
van het Kamerling Onnes Laboratorium
te Leiden, die terecht een halve eeuw lang
een wereldfaam genieten, het publiek niet
bij hun werk hebben betrokken. Maar
goed, het is dus Oxford geweest (dat even
eens tot de slechts enkele laboratoria ter
wereld behoort, aan welke het vóór de
laatste wereldoorlog bleef voorbehouden te
experimenteren bij temperaturen beneden
1° Keivin, dus 1° C. boven het absolute
nulpuntdat zich verwaardigd heeft naar
buiten te treden, en Leiden liet voor het
Nederlandse publiek verstek gaan. Daar
door kon het gebeuren, dat Oxford voor
Nederlandse oren werd gekwalificeerd als
„het koudste plekje op aarde" (een ere
titel die uiy altyd voor Leiden hadden op
geëist) en dat gesproken werd van mil
joenste graden Kelvin, die daar werden
bereikt. Toen sloop l-itterheid in het na
tionale hart, niet vanwege de rechtmatige
onttroning van Leiden, maar wegens de
luchthartigheid waarmee een uitermate
moeilijk onderwerp werd om
gezet in een populaire uit
spraak, die 'alleszins aanvecht
baar is. Want van miljoenste
graden boven het absolute
nulpunt is in de praktijk nog
geen sprake. De mogelijkheden
om door het vloeibaar maken
van gassen, lagere tempera
turen te bereiken dan ongeveer 1° Keivin,
waren in het midden van de twintiger
jaren uitgeput. Het vloeibare helium kookt
onder normale druk bij 4° K, maar dit
kookpunt kon tot 1° K worden terugge
bracht door de druk boven het helium te
verlagen. Aangezien er verder geen gassen
met een lager kookpunt beschikbaar wa
ren, moesten volkomen nieuwe wegen ger
vonden worden om een lager temperatuur-
gebied te ontsluiten. Deze wegen werden
in 1926 door Debije en Giauque, volkomen
onafhankelijk van elkaar, aangegeven. Dat
was de methode, die later als de adiaba-
rtsche demagnetisatie bekendheid zou
krijgen.
Daarover een volgende keer.
H. Pétillon
(Nadruk verboden
Kunt u zich nog herinneren hoe nog niet
zo héél lang geleden een vrouw zich kleed
de, die een baby verwachtte? Het waren
de voor die tijd zo praktisqhe wikkelrok
ken, wijde slobberjurken en ruim vallen
de mantels, die alles zo'n beetje moesten
camoufleren. Maar of die kledingstukken
de draagster ook flatteerden?
Wij en velen mét ons moeten dit ont
kennend beantwoorden. Gelukkig is de
vooruitstrevende industrie op het idee
gekomen, een kledingstijl te creëren, die
al datgene biedt, waar een vrouw in ver
wachting behoefte aan heeft.
Wat bijvoorbeeld Modart aan positiekle
ding weet te brengen, is verantwoord en
komt tegemoet aan de verlangens van de
aanstaande moeder. Dat werd op een show
van deze firma wel duidelijk. Oeke Wie-
ringa, die met haar originele en smaak
volle ontwerpen steeds nieuwe inspiratie
geeft, helpt deze kleding zich ontwikkelen
tot een geheel eigen mode. Het is zo be
langrijk, dat de vrouw in verwachting zich
onbevangen en vol zelfvertrouwen kan be-
Moderne katoenen blouse, met een prach
tige dessinverwerking langs voorsluiting,
onderkant en manchetten. Bijzonder aardig
op een uni-rok.
wegen. Het zijn geen slobberjakjes en rok
ken met een gat, maar zeer goed uitge
kiende modellen, die modieus en doelma
tig zijn. De rok met bijpassend of fanta
sie jasje dient met de nodige zorg gemaakt
te worden. Door een juiste coupeverwer-
king bestaat de mogelijkheid om de rok
van boven te verwijden terwijl hij onder
het effect geeft van een kokerrokje. De
twee belangrijkste ontwerpen zijn de Per-
fect-rok met een inzet van tricot uit elas
tisch Enkalon, waardoor de nodige ruim
te verkregen wordt en de Ideaal-rok met
twee kleppen, die onder het doorlopende
voorpand vallen en door middel van een
klittenband worden vastgehecht.
- .Alg£ mendeze rokken dan completeert
met enkele van de vlotte sportieve of ge
klede jakjes, dan heeft men mogelijkhe
den te over om er in al die maanden
uiterst verzorgd en flatteus uit te zien.
Veel van de jasjes hadden een accent op
de rug: ruimte, die door een band of cein
tuur bijeen was genomen of een knoopslui-
ting achter. Ook waren de flatteuze witte
kragen pracht „blikvangers", die de aan
dacht van datgene wat onopvallend wil
blijven, aftrekken.
We zagen eenvoudige katoentjes en im-
primés coquet verwerkt, maar ook duur-
Kunstveiling voor kankerfonds. In het
Groninger Museum zal van 6 tot 14 fe
bruari een bijzondere tentoonstelling wor
den gehouden van kunstwerken, afkomstig
van ruim 200 Nederlandse kunstenaars.
Deze expositie zal worden gevolgd door
een veiling op 15 februari in hotel Frigge,
tijdens welke een bekende veilingmeester
alle geëxposeerde kunstwerken zal veilen
ten bate van het Koningin Wilhelmina
Fonds (voor de kankerbestrijding).
dere materialen, waarvan vooral de trois
pièces in zachtgetint linnen prachtig wa
ren. Door de bijpassende genopte blouse
was dit geklede pakje voor elk uur van de
dag geschikt. En met de warme zomer
nog in herinnering heeft Modart zich ook
aan een ruime sortering positie-jurken ge
waagd. En met succes, want het waren
zeer stijlvolle ontwerpen, die de nodige
luchtigheid en bewegingsvrijheid zullen
geven en door het bijbehorende ceintuur
tje ook na die tijd nog dienst kunnen doen.
Katy
De generale synode van de Gerefor
meerde Kerken in Nederland heeft woens
dag in Utrecht een aanvang gemaakt met
de behandeling van het rapport van de-
putaten voor contact en overleg met de
Nederlands Hervormde kerk. Ds. A. S.
Timmer uit Rotterdam rapporteerde hier
over.
Van de generale synode van de Neder
lands hervormde kerk was een brief inge
komen, waarin de synode verklaarde van
oordeel te zijn dat het werk voor de her
eniging van de gereformeerde kerken en
de hervormde kerk met kracht moet wor
den voortgezet.
Zij acht het in de eerste plaats gewenst
voort te gaan met het zoeken van contact
mogelijkheden. toenadering en samenwer
king. Het vormen van plaatselijke ge
spreksgroepen moet aangemoedigd wor
den. Verder stelde zij voor, dat periodiek
besprekingen zullen worden gehouden tus
sen de moderamina van beide synoden,
teneinde daardoor de ontwikkeling van
gedachten en bezinning over zaken in bei
de kerken gemeenschappelijk samengaan
te bevorderen.
Met dankbaarheid nam de commissie
van de brief kennis en zij sprak als haar
oordeel uit dat het in de brief van de her
vormde kerk geuite verlangen ten aanzien
van de hereniging van beide kerken onge
twijfeld in de gereformeerde synode weer
klank vinden zal.
De bespreking van deze zaak werd op
geschort toen ds. Rumainum, voorzitter
van de synode van de Evangelisch Chris
telijke kerk op Nieuw Guinea ter synode
verscheen. Ds. Rumainum sprak de ver
gadering in het Maleis toe. Hij uitte voor
de gereformeerde kerken voor 1960 zijn
beste wensen en dankte deze kerken voor
de ontvangen bijdragen van 25.000. Hij
wees op de financiële situatie die in de
evangelisch christelijke kerk précair is.
Deze kerk staat, zeide hij, in de komende
tien jaar voor zeer belangrijke taken, met
name het zendingswerk in de binnenlan
den.
De synode ging daarna in besloten zit
ting ter bespreking van het rapport over
gezinsvorming. Met de behandeling van
deze materie ging zowel de gehele middag
als de avondzitting heen.
De bijdrage van 120.000 gulden, die Am
sterdam in 1959 aan Artis ter beschikking
heeft gesteld, is vrijwel geheel opgegaan
aan schilderwerk aan gebouwen en ande
re voorzieningen. In maart zal Artis kun
nen beschikken over een restauratiekre
diet van IV* miljoen, dat de gemeente en
provincie hebben verleend. De provincie
is garant voor 300.000 en de gemeente
Amsterdam voor de rest. Hiermede zullen
de kosten worden gedekt, die voortvloeien
uit de herbouw van het vogelhuis, dat de
directie omstreeks juni hoopt te kunnen
openen. Van dit restauratiekrediet zullen
voorts de kosten worden betaald van de
aan aquarium en dierenverblijven ver
richte voorzieningen. Vooral het aquarium
waaraan sedert de oprichting van de die
rentuin in 1882, vrijwel niets is veranderd
zal een grondige vernieuwing ondergaan.
Voorts komt er een nieuw verblijf voor de
pinguins.
Wat het aantal in Artis geboren dieren
betreft heeft de dierentuin een zeer gun
stig jaar achter de rug. Ook door schen
kingen en aankopen is Artis in het afge
lopen jaar met een aantal dieren verrijkt
Een belangrijke aanwinst was de aan
koop van twee neushoorns, waarvoor Ar
tis 32.000 Duitse Mark heeft betaald.
Het voeren van de dieren door het pu
bliek vormt nog steeds een groot pro
bleem. Er zijn tussen de directies van de
dierentuinen in Antwerpen, Rotterdam en
Amsterdam besprekingen gaande over
een invoering van een voerverbod in de
ze dierentuinen. De gevolgen van het voor
de dieren levensgevaarlijke overvoeren
hebben de laatste tijd veel zorgen gebaard.
Het komt voor dat dieren in de zomer
maanden aan Engelse ziekte gaan lijden
door gebrek aan bepaalde vitamines. De
ze zitten wel in het Artisvoer, maar om
dat de dieren veel te veel zoetigheden en
andere lekkernijen van de bezoekers krij
gen, komen ze aan het Artiseten niet meer
toe. Men heeft getracht dit te ondervan
gen door de dieren 's morgens voor de
komst van het publiek zoveel mogelijk te
laten eten, zodat ze voor de rest van de
dag vrijwel niets meer lusten. Maar er
zijn er, zoals schapen, die blijven dooreten
tot ze er aan doodgaan. In buitenlandse
dierentuinen, met name in Frankfort, be
staat er reeds enkele jaren een voerver
bod.
Over het aantal bezoekers in het afge
lopen jaar is de directie van Artis tevre
den. Met een totaal van 581.000 is het
13.000 meer geweest dan in het jaar daar
voor. Bij dit aantal zijn de 1932 vaste le
den van Artis niet inbegrepen. Het be
zoek aan het aquarium liep vergeleken
met 1958 met 16.000 terug tot 256.000.
8283. En zo eindigde dit avontuur. Ipso werd door de visser naar de kant gebracht
en wandelde tevreden naar huis. Onderweg dacht hij er over, dat hij nu voortaan
veel goed kon doen, dank zij z'n toverring en de ketting van de Vissenkoning.
Het leek veel langer geleden dan één enkele dag, dat hy z'n huis had verlaten. Hij
kleedde zich uit en ging heerlijk naar bed. Nog geen vijf minuten later sliep hij
gerust, met 'n lach om z'n mond.
Misscliien droomde hij over dat vréemde avontuur. Of.... had hij dat eigenlijk
helemaal maar gedroomdWie zal dat zeggen....
EINDE
16- Ieder hand- en hoofdschuw paard in dit land
is het resultaat van het stomme gedoe van die
dwazen, die hun paardejongens niet willen leren een
paard te behandelen, zoals dat hoort.
Rob haalde zijn schouders op
Menzies, zei hij, we hebben niet allemaal jouw
grote gave om van inlanders goede bedienden te ma
ken. De kaffers zijn bang voor paarden en dat is de re
den, dat ze er vaak zo wild naar grijpen.
Op mijn eigen nederige manier, zei Menzies op
koude toon, had ik die grote waarheid ook al ontdekt.
Maar je kunt die kerels toch wel leren er niet bang
meer voor te zijn.
Kom mee en neem een kop koffie, zei Rob zich
omdraaiend in de richting van het huis.
Menzies aarzelde.
Ik had je even willen spreken, zei hij.
O! zei Rob opgewekt. Julie gaat met mij trou
wen. Ze kan net zo goed meteen op de hoogte komen
van de moeilijkheden van het leven van een farmer.
Rob, viel Julie hem in de rede. Ik ben al achttien
maanden op een farm geweest.
Als je de Ferndales bedoelt, zei Rob goedmoedig
en hij stak zijn arm door de hare, dan kan ik je
wel vertellen, dat hun plaats net zoveel heeft van een
werkelijke farm in Rhodesia, als een hereboer in Enge
land, die stamboekvee fokt, van een gewone boer, die
hard op zijn eigen land werkt, om er zijn brood mee
te verdienen.
Hij keerde zich weer tot Menzies en glimlachte te
gen hem.
Kom mee, zei hij. Ik kan aan je gelaatsuit
drukking zien, dat je iets onplezierigs te vertellen hebt.
Dat kun je dan onder de koffie wel doen en Julie kan
meteen op de hoogte komen van het ergste.
Goed... zei Menzies op effen toon, net zoals je
wilt.
ZESDE HOOFDSTUK
Ze zaten in de woonkamer, waar het groenachtige
licht naar binnen viel en de vliegen om hun hoofden
zweefden. Bully, ae hond, lag voor de deur en beet
naar de gonzende insekten.
Menzies was niet op zijn gemak. Hij aarzelde even
en zei toen plotseling:
Het gaat over dat vee, dat je op Burgoynes land
gedreven hebt, Timball.
Rob haalde even zijn schouders op.
Vijf kleine koeien, zei hij vermoeid,
Komt er niet op aan, zei Menzies. Je wegt, dat
je geen vee mag verplaatsen zonder vergunning. Pe
ters heeft het in de gaten gekregen.
Verd...! mompelde Rob.
En hij zal een vervolging instellen, zei Menzies.
Hij keek Rob even aan en ging toen bedaard voort:
Ik geloof, dat hij vanmorgen op jouw land is om
je vee te bekijken.
Hoor eens, zei Rob, je zou hem er misschien
van kunnen weerhouden.
Daar is niet veel kans op. zei Menzies, maar je
zou met mij mee kunnen rijden en hem er over spre
ken. Misschien wil hij wel naar jou luisteren. Ik weet
het niet.
Goed. ik zal met je meerijden, zei Rob. Maar
Menzies, spreek hier niet met mijn moeder over, wil
je? Het was mijn bedoeling om aan Peters vandaag of
morgen een vergunning te vragen. Hij heeft mij zo
vaak een vergunning gegeven, nadat het vee al ver
plaatst was. Ik bedoel, zolang hij er niets van wist,
kwam het er niet zo erg op aan, zie je? Ik zal mijn
paard laten zadelen en met je meerijden. Maar ik moet
even met Julie praten. Blijf jij hier, wil je? Er komt
dadelijk wel koffie en als mijn moeder soms binnen
komt, zeg dan in vredesnaam niets ever die koeien. Zeg
maar, dat je hier bent om over het wassen te spreken.
Goed, zei Menzies en stond beleefd op, toen Julie
de kamer verliet.
Bij de deur bleef Rob staan en zei op een bijzonder
vleiende toon:
Isabelle zal je wel koffie brengen, Menzies. Maar
vertel ook haar alsjeblieft niets.
Er was een eigenaardige buiging in zijn stem, die
Julies aandacht trok. Iets guitigs, iets., wel, iets dat
niet direct thuis te brengen was. Hij scheen Isabelle als
een soort omkoperij aan Menzies toe te werpen. Zij
vroeg zich af of de stevige roodharige man met het
langwerpige gezicht en de scherpe blauwe ogen soms
op Isabelle verliefd was.
Maar buiten gekomen greep Rob haar bij de arm en
leidde haar haastig naar de eetkamer.
Hoor eens. Ju. zei hij, wil je even wat voor mij
doen? Rijd dan naar Burgoyne en breng hem een brief
je van mij. Het is dringend. Je kunt niet verdwalen. Je
gaat recht langs de kippenhokken en dan vind je daar
een wagenspoor naar de doorwaadbare plaats. Die is
gemakkelijk te nemen, daar ze erg ondiep is. Aan de
overkant vind je een ander wagenspoor, dat je recht
streeks naar de boerderij van Burgoyne zal brengen.
Geef hem dit briefje. Hij zat te schrijven onder het pra
ten.
Goed, zei ze langzaam. Ze vroeg zich af of ze het
klaar zou spelen alleen over het veld te rijden. Dat had
zij nog nooit gedaan. Maar tenslotte zou zij in de toe
komst heel wat moeten doen, wat zij nog nooit gedaan
had en er was geen enkele reden, waarom zij er nu niet
mee zou beginnen.
Neem Peanut maar, mompelde Rob, en maak
voort. Het is nogal dringend en ik moet met Peters
gaan praten over het wassen van het vee.
Heb ik je niet gezegd, zei Julie opgewekt, dat
mensen, die niet wassen, idioten zijn?
Nu zij iets te doen had voelde zij zich niet zo gedepri
meerd. Het was tot op zekere hoogte ook wel opwindend
om zo uit rijden te gaan. Rob was natuurlijk een idioot
om zonder vergunning vee te verplaatsen en om niet te
wassen, maar van dit ogenblik af zou zij hem er wel
aan houden.
En heb jij niet altijd gelijk? zei Rob.
Hij vouwde het briefje open en overhandigde het haar.
Kom mee, zei hij, dan kan ik je zien vertrekken.
Als jij Peanut wilt laten zadelen, zei zij, zal ik
even mijn rijkleding aantrekken.
Maak in vredesnaam voort, zei hij bits.
Julie keek hem een beetje twijfelend aan. Er was een
eigenaardig doordringende klank in zijn stem en zijn
gezicht had een scherpe en achterdochtige uitdrukking.
Zij dacht dat hij tenslotte een hoop drukte maakte om
een kleinigheid. Het leek wel, of hij doodsbenauwd was.
Isabelle kwam uit de keuken slenteren en hij schreeuw
de tegen haar: Breng Menzies wat koffie. Hij is in de
woonkamer.
(Wordt vervolgd)
De staatssecretaris van Onderwijs, Kpn-
sten en Wetenschappen, mr. Y Scholten,
heeft aan de auteurs G. van Beek te Veg-
hel en J. W. Holsbergen te Amsterdam op
dracht verleend tot het schrijven van een
novelle.
In de werkplaats van de heer H. Reu-
rekas in Amsterdam heeft Ko van Dijk
een masker van zijn gelaat laten ma
ken, dat nodig is voor het televisiestuk
„De Vader" van Strindberg, dat heden
avond in het AVRO-programma te
zien zal zijn. De foto toont Van Dijk
met knevel op de werktafel, terwijl de
heer Reurekas hem tevreden het
resultaat van zijn werk toont.