Panda en de meester-diplomaat Horen en zien WYBERT Yd o cn de Draak Misdaad om een Pools Modern Jazz Quartet een zeer goed amateurensemble Toch ió Uet zo J v Afscheid en huldiging Jos de Klerk als leraar van Toonkunst MAANDAG 18 JANUARI 1960 7 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Andere kost „Kunstgrepen' T elevi sip brogramma Tret //}gen aan Ae De radio geeft dinsdag KULTUUR- PLANTEN ROMAN VAN JANE ENGLAND Hannie Lips gaat trouwen 39. Sheik Haroen Ben Zol was zo blij van een aantal auto's verlost te zijn, dat hij een transportvliegtuig op de koop toegaf, waarmee Smurk en Panda de wagens kon den vervoeren. „Breng ze naar mijn niets waardige broeder Sheik Ali Bin Olie en stop er zijn tenten vol mee," zei hij met een wrede glimlach. „Doe hem mijn groe ten en vraag, of hij mijn baard nog steeds onrein vindt." „Ik zal het doen," beloof de Smurk, terwijl hij beleefd afscheid nam, „het zal een grote verrassing voor Uw broeder zijn." „Dat zal het zeker zijn," beaamde Sheik Haroen Ben Zol vol boos aardig leedvermaak. „Goede reis." Even later steeg het vliegtuig op en zette koers naar het Zuiden. „Vaarwel, onnozele hal zen." mompelde de Sheik, het vliegtuig na kijkend, „mijn onwaardige broeder zal korte metten met U maken, wanneer ge hem nog meer van die barbaarse voertui gen komt brengen." Smurk scheen zich niet van dit gevaar bewust te zijn. „Nu bereiken we Sheik Ali Bin Olie nog op tijd," zei hij tevreden, „en bovendien brengen we geschenken voor hem mee." „Eh.ja," zei Panda wat aarzelend, „maar zal hij er blij mee zijn? Misschien staan zijn tenten ook al vol met auto's en heeft hij er even hard het land aan als Ha roen Ben Zol. Het lijkt me gevaarlijk, om auto's aan oliesheiks te geven." „Dat hangt af van de manier, waarop zij wor den aangeboden," antwoordde Smurk. „Op welke manier dan?" vroeg Panda. „Het moet diplomatiek gebeuren," ant woordde Smurk raadselachtig... Verandering van spijs doet eten. Dit spreekwoord moet de KRO-televisie voor ogen hebben gestaan toen zij besloot de klucht „Drie is te veel" van Johan Blaa- ser zaterdag te doen uitzenden. Wij heb ben zo het idee dat dit vele kijkers goed bekomen is. Het stuk dat onder regie van Jan Blaaser zoon van de auteur in het Heemsteedse Minerva-theater op de planken werd gebracht bevat in elk ge val genoeg elementen om een vrolijke avond te waarborgen voor degenen die hun lachspieren zonder terughouding voor dit soort kolder ter beschikking stel len. De rolbezetting droeg ertoe bij dat men wat dat betreft niet zuinig aan zijn trekken is gekomen. Vooral Joop Doderer als de stoker Driekus die tot huisknecht Drie wordt gebombardeerd en in die kwa liteit voor de ene dwaze verwikkeling na de andere zorgt kreeg volop de gelegen heid te tonen dat deze komische rol hem uitstekend ligt. Feitelijk was hij de figuur waar de hele handeling om draaide. In Sara Heyblom als de deftige oma die zich tot ontzetting van de familie met welge vallen door de onbehouwen huisknecht het hof laat maken had hij een kostelijke te genspeelster. Maar ook de overige spe lers en speelsters hebben ertoe bijgedra gen dat deze min of meer als experiment bedoelde „t.v.-klucht" als geslaagd mag worden beschouwd. Ons inziens zal een on gecompliceerd lachstuk van dit soort het ter afwisseling van de zaterdagavondse t.v.-kost die we geregeld geserveerd krij gen heus wel doen. Als „toetje" (rauw kost!) diende deze keer „Identificatie", een thriller volgens het befaamde Hitchcock- recept, in welk filmpje men kon zien hoe een moordenaar zich door de vrees zijn slachtoffer te herkennen laat verleiden zijn daad te bekennen. Indien hij de moed had gehad het lijk aan te kijken zou hij hebben gezien dat dit niet dat van de ver moorde was! In zijn vierde en voorlopig laatste uit zending ..Kunstgrepen" slaagde Pierre Janssen er niet in, te komen tot een ver duidelijkende en samenvattende apotheo se van het opgeloste geheim der Kunst. Hij probeerde het echter, evenals vorige ke ren, ernstig en die poging alleen al lever de een briljante bijdrage tot een cultureel genot. Want wat deze conservator van het Schiedamse museum heeft ondernomen is een boven de krachten van een kort betoog liggend streven, dat om de originaliteit en moed van de spreker alleen al de hoogste lof verdient. Wij hopen Pierre Janssen te rug te zien niet omdat wij van hem een sluitstuk verwachten van hetgeen voor het gevoel van de kunstminnaar onvoltooid was, doch omdat het prettig en leerzaam is, naar hem te luisteren. „A tot Z" bracht, zoals gewoonlijk, en kele prominenten der kleinkunst en een aantal figuren uit een andere hoek, zoals dr. P. H. Ritter jr. die een tamelijk een tonig verhaal hield over het schrift en dr. Portielje, die gezellig babbelde over zijn connecties met de radio en de dieren. Een interessante kennismaking bracht de t.v. tot stand tussen een nieuwe vorm van ballet uit Amerika en de liefhebbers van Europese danskunst, die waarschijn lijk sterk geboeid werden door deze na vrante dansvorm vol artistiek verrassen de elementen en met een grote toekomst. Beeldschermer VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz 20.20 Weten schappelijke film. 20.35 Film. 205522 00 Film. Advertentie HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram VPRO. 7.50 Dagopening. AVRO: 8 00 Nieuws. 8.15 Rsllye van Monte Carlo. 8.25 Gram. 9 00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groenteman 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9 40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 1050 Voor de kleuters. 1100 Pianospel. 11.15 Voor de zieken. 12 00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Landb.rubr. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Orgel en zang. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. 13.20 Het Prinses Margriet Fonds, lezing. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15 00 Voor de vrouw. 15.30 Kamer- muz. 16 00 Van alle breedtegraden, lezing. 16.15 Gram. 16.30 Voor de kinderen. 17.30 Amateurs- progr. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Thea terorkest en soliste. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gesproken brief uit Parijs. 19.10 Radiowedstrijd 19.50 Journ. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.00 Nieuws. 22.10 Gevarieerd progr. 23.10 Rallye van Monte Carlo. 23.25 Jazzmuz. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO" 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtba ken. 10.25 Strijkkwart. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan.. vooruit, lezing 12 00 Mid dagklok - noodklok. 12.03 Gram 12.30 Land- en tuinb.meded 12.33 Lichte muziek. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Lich te muziek. 14.00 Gram. 14.35 Voor de plattelands- vtouwen. 14.45 Gevar. progr. 15.50 Gram. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de Advertentie Bij guur weer kunt U verkoudheid voorkomen met jeugd. 17.40 Beursber 17.45 Regeringsuitz.: Ge sproken brief uit de Nederlandse Antillen, door Henk Dennert. 18.00 Lichte muz. 18 20 Pol. lezing. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Nieuws 19.10 Act 19.25 Memojandum. 19.30 Pelléas et Mélisande. opera. 20.40 In het begin schiep God hemel en aarde, lezing. 21.00 Opera (verv.). 22.20 Gram. 22 25 Boek- bespr. 22.40 In het begin schiep God hemel en aarde, lezing. 23.00 Pelléas et Mélisande, opera (verv.l. 23.30 Gram. 23.55 - 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Amerik. muz. 12.15 Pianospel en zang. 12.30 Weerber. 12.34 Pianospel en zang 12 52 Koersen. 12.00 Nieuws. 13.15 Klass. gram. 13.30 Poolse lie deren. 14.00 Schoolradio. 15 45 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16.06 Duitse les. 16.21 Belg. symf. muz. 17.00 Nieuws. 17.10 Kamermuz. 17.40 Boekbespr. 17.50 Voor de jeugd. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.30 Folklorist, uitz. 19.40 Gram. 19.50 Lezing. 20.00 Voordr. 20.30 Gram. 21.00 Ork.conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Pianorecital. 23.00 Sluiting. ALS iemand aardappelen, suiker, toma ten, of welke andere vruchten of produk- ten van plantaardige oorsprong dan ook, wil hebben, stapt hij naar de desbetref fende winkel en koopt wat hem goed dunkt. Wat dat betreft worden ons zelfs door de seizoenen nauwelijks beperkingen opgelegd, wfipt blik en diepvries maken het ons mogelijk in bijkans elk jaargetijde te eten waar we zin \n, hebber). Dit laatste is natuurlijk een voorrecht van de moderne tijd, want een eeuw geleden zagen onze voorouders er werkelijk geen kans toe in januari aard beien op tafel te brengen. Maar dat is voor vandaag niet ons uitgangspunt Het verbazingwekkende is eigenlijk, dat wij in Nederland, met ruim 11 miljoen mensen, allen kunnen kopen wat wij aan plant aardige produkten nodig hebben. Dat komt we zullen het raadsel maar direct uit de doeken doen door het verschijnsel dat er kultuurplanten bestaan, d.w.z. va riëteiten van wilde soortgenoten, waardoor oogsten worden verkregen die onvoorstel baar veel hoger zijn dan toen de mens (en de betreffende planten) in een primitievere staat verkeerden. Wat dit betreft is het wel aardig er eens op te wijzen, dat in het midden van de vorige eeuw eerst in Syrië, later in Palestina en vervolgens in ver- schillende andere streken van Klein-Azië. in het bijzonder in Perzië, een wilde gras soort werd aangetroffen, die door deskun digen werd herkend als een in het wild groeiende tarwesoort, waarvan in de oud- heid de Triticum dicoccum, dus de Emmer- tarwe moet zijn voortgekomen. Deze gras soort, dus deze oervorm van een van onze tarwerassen, levert een aantal vruchtjes van minimale korrelgrootte, waardoor on mogelijk grote oppervlakten zouden moe ten worden beteeld, wil een genoegzame hoeveelheid voedsel voor één gezin wor den verkregen. Door deskundigen is dan ook berekend, dat de primi tieve mens die geen kweker, maar verzamelaar van voed selgewassen was, een opper vlakte van ongeveer 20 vier kante kilometer nodig had om voldoende vruchten, wortelen en noten te verzamelen voor het levensonderhoud van één mens. Door middel van kultuurplanten kan een dergelijke oppervlakte momenteel voldoende voedsel leveren voor 600 men sen. Zou de mensheid thans nog in het stadium van 10 of 15 duizend jaar geleden leven, dan zouden ongeveer 30 miljoen jager/verzamelaars door de aarde gevoed kunnen worden, d.w.z. ongeveer 1% van de tegenwoordige wereldbevolking. Voor we thans nagaan, hoe uit de wilde plantenvormen de verschillende kuituur gewassen zijn ontstaan, is het belangrijk er even op te wijzen, dat het aanwenden van kultuurplanten met een geweldige re volutie is gepaard gegaan, waardoor de aanblik van de wereld totaal is veranderd. Daarover een volgende keer. H. Pétillon (Nadruk verboden Het Pools Modern Jazz Quartet dat gisteren te Haarlem optrad. Men ziet pianist Jan Krasincki, altsaxofonist Stanislaw Kalinski, drummer Stanis- law Otalega en bassist Adam Jedrze- jewski. Wie op de naam van het Poolse Modern Jazz Quartet dat gisteravond in de matig bezette Tuinzaal van het Haarlem se Concertgebouw optrad afging en meende muziek te gaan beluisteren, die geïnspireerd of vergelijkbaar zou zijn met het bekende Amerikaanse Quartet, waarin vibrafonist Milt Jackson de toon aangeeft, moet wel teleurgesteld zijn. Maar hij zal dan toch veel plezier heb ben kunnen beleven aan de jazz, die deze vier Poolse studenten zij bezoeken ons land in het kader van een uitwisseling georganiseerd door het Nederlands Bu reau voor Buitenlandse Studentenbetrek kingen ten gehore brachten. Het Pool se Quartet staat in feite dichter bij de oor spronkelijke jazz, dan zijn Amerikaanse naamgenoot. Wel viel er een grote invloed van Dave Brubeck te bespeuren nu ook niet bepaald een musicus die zich bij voorkeur op de pude blues inspireert maar toch heeft dit kwartet een eigen stijl weten te verkrijgen, juist door ma niërisme te vermijden. Er was een duidelijk verschil tussen de programma's vóór en na de pauze. Klonk het spel wat mat er vóór en was er toen weinig swing, na de onderbreking verbe terde dat aanmerkelijk en met name in „Love for sale" en „Opus de Funk" wer den hoogtepunten bereikt In dit laatste nummer viel het uitstekende samenspel tussen pianist Jan Krasnicki en drummer Stanislaw Otalega, die vaak wat te hard begeleidde, vooral in de brushes, op. Toch slaat deze drummer uitzonderlijke figu ren en is hij technisch zeker voor Euro pa bijzonder knap. Maar ook hem speelt het gebrek aan swing een alge meen Europees fenomeen parten. Bas sist Adam Jedrzejewski bezat dit onmis bare en ondefinieerbare bestanddeel van alle goede jazzmuziek in opvallende mate. Hij brengt een uitzonderlijk moioe toon voort en was een sterk stimulerende kracht Stanislaw Kalwinski, de altsaxo fonist heeft zich duidelijk Paul Desmond, de saxofonist van Brubeck, tot voorbeeld gekozen. Hij heeft echter niet diens koele „gouden" toon, hoewel hij ook vrijwel zonder vibrato speelt Toch was zijn spel harder en iets stugger, wat echter zeker niet slechter betekent In „Love nest" en „Sorea" kwam hij tot enkele opvallend knappe improvisaties, en bewees hij over een grote vindingrijkheid te beschik ken. Een zeer kundig pianist bleek Jan Kras nicki zelf te zijn, kennelijk de grote sti mulerende kracht van dit viertal. Zijn spel herinnert niet alleen aan Brubeck, maar kennelijk heeft hij ook het nodige van Errol Garner geleerd. Schijnbaar zonder de geringste moeite speelt hij de meest ingewikkelde thema's en improvi saties. Voor Europa voor Oost-Euro pa! staat dit kwartet op bijzonder hoog niveau. In Nederland, noch in de meeste andere Westeuropese landen, behalve Zweden wellicht, zal men makkelijk een amateurensemble kunnen vinden dat ver gelijkbaar is met dit Poolse kwartet. In de grote zaal van de Haarlemse mu ziekschool van de Maatschappij tot Bevor dering der Toonkunst heeft Jos. de Klerk zaterdagmiddag in de kring van bestuurs leden, leerkrachten en genodigden afscheid genomen als leraar aan de school. Door de voorzitter van de afdeling Haarlem van Toonkunst, de heer J. K. Tadema, werden de heer De Klerk en zijn echtgenote verwelkomd. In een hartelijk gestemde toespraak getuigde de heer Ta dema van de grote waardering, die het afdelingsbestuur, collega's en leerlingen gedurende de vijfendertig jaren van zijn leraarschap voor de heer De Klerk hebben gevoeld, van hun dankbaarheid voor zijn lessen en zijn pedagogische leiding, welke ook zijn betekenis als mens kon openbaren. „In stilte en in alle eenvoud, wars van snoeverij, verrichtte hij zijn werk en de resultaten waren voortreffelijk." De heer Tadema uitte zijn bewondering voor de heer De Klerk om zijn bekwaamheid als musicoloog en ook als zanger. Hij bracht de Toonkunstuitvoering in het voorjaar van 1919 in herinnering, waarbij Jos. de Klerk onvoorbereid de solo-bariton-partij Wolf Ferraris „La Vita nuova" zong. Ook voor zijn werk als muziekrecensent toon- d de heer Tadema grote waardering. Namens de afdeling bood de voorzitter d heer De Klerk een enveloppe met in houd aan. De directeur van de muziekschool, de 1415. Toen zat er voor Ydo niets anders op, dan het dorp maar weer te verlaten en verder te trekken; want waar geen mens te zien was, kon hij toch niets verkopen De hele streek, die hij doortrok, was al even stil als het dorp. Op de akkers, op de wegen was het eenzaam, want geen mens liep daar. Ydo begreep er niets van; hij begon het steeds vreemder te vinden. Hij liep in.z'n eentje verder en bereikte de stad, die een uur verder lag. Daar zag hij eindelijk weer mensen, toen hij de poort binnenging. 25. Het was vreemd, maar als die twee jonge mensen elkaar aankeken net als twee jonge stieren in de kudde met gebogen hoofden en achterdochtige boze blik ken, kreeg Julie het idee, dat zij feitelijk overal bui ten stond. Zij waren volkomen in hun eigen belangen, in hun eigen persoonlijke haat gewikkeld. Het gaf haar een eigenaardige sensatie, alsof zij luis terde naar een privé-gesprek, dat zij verondersteld werd niet te horen En zij herinnerde zich bij deze ge legenheden. dat zij eens gelezen had, dat haat dichter bij liefde stond, dan medelijden of wat ook. Het gai haar een onprettig gevoel Aanvankelijk was dat niel duidelijk geweest, maar het kwam nu met een schrik wekkende vasthoudendheid in haar geest terug. Dif twee konden elkaar woedend aankijken, maar met een volkomen vergeten van alles om hen heen. Eens had zij tegen Rob gezegd: Ik geloof eerlijk, dat het zeer goed zou zijn, als Isabelle met Donal Men- zies trouwde. Ik geloof, dat het een beste kerel is. Rob staarde haar een ogenblik aan en zij toen nijdig: Trouwen mei die roodharige spion? Nou zeg, als jeblieft niet, hè? Maar ik vind hem erg aardig, had Julie aange houden en Rob lachte even. Ja, maar je vindt David Baxter ook aardig, is het niet? Dus geloof ik niet, dat we veel vertrouwen in je smaak kunnen hebben. Maar ik vind jou toch ook nogal aardig, wees Ju lie hem terecht Rob lachte en nam haar in zijn armen. Lieveling, dat is de uitzondering, die de regel be vestigt Maar ik houd van je, fluisterde Julie impulsief. En dat verwondert me niet, lieveling, zei Rob. Als je dat niet deed. zou ik lang niet zo'n respect voor je hebben. Het was aan het einde van drie weken, dat Julie plot seling met een schok vaststelde hoe volledig haar iso lering wel was Het was of zij een koude scheut water in haar hals gegoten kreeg. David Baxter was circa veertien dagen tevoren naar de Ferndales teruggegaan. Hij was maar een week bij Burgoyne gebleven en zij werd zich bewust van een, zoals zij zelf zeer goed be greep, onredelijk gevoel van verontwaardiging, dat hij niet getracht had haar vaarwel te zeggen, voor hij te rugging. Nu hij werkelijk weg was, kreeg zij het ge voel, dat zij iets werkelijk zeer kostbaars verloren had. Mevrouw Timball lag met koorts in bed. Zij lag in haar hut en wilde niemand anders zien dan Rob en Isabelle, zodat Julie niet veel te doen had. Zij beslooi tot een reeds lang noodzakelijke aanval op het zuivel- huis. Het was een groot koel gebouw, met van leem ge maakte muren van een voet dik en met een goed rieten dak. Binnen liep een lange tafel rond het gehele ge bouw. Over die tafel goot een jongen voortdurend water, zodat er een vochtige koele damp hing. Het licht kwam door groen muskietengaas en viel op een grote karn, die, doordat zij goed gepoetst was, een dof licht in de voch tige ruimte verspreidde. De grote kommen met room leken net bleke mannen op de natte tafel en de meta len kannen hadden een groenachtige glans. Het waren die kannen, waar Julie zich ongerust over maakte. De jongen kookte ze niet behoorlijk uit en zij ging er op een middag heen met het voornemen hem daar eens goed over onder handen te nemen Maar er was niemand te zien De kok was ook wegge gaan en de huisjongen was bij de rivier, bezig met het wassen van kleren in het kleine beetje water, dat nog over was. Bully, de hond, zwierf rond als een leeuw in een kooi. Hij tilde tegenwoordig als hij Julie ontmoette alleen maar even zijn bovenlip op en liet zijn witte tan den zien, maar gromde niet meer tegen haar. Isabelle was bij mevrouw Timvall in de hut en Rob was sedert het ontbijt al weg. Julie ging het zuivelhuis binnen. Zij vond het een goed idee om wat theebroodjes te maken Er was in ieder geval genoeg zure room en daar kon zii wel wat van gebruiken. Zij had een recept voor het ma ken van roomkaasjes, maar die hingen al aan de bal kenkleine ronde balletjes in mousselinen zakjes. Het was een opluchting de koele vochtige lucht var het zuivelhuis om je heen te hebben, na die droge sis sende hitte daarbuiten. Zij bleef een ogenblik stilstaan om haar ogen aan de zachte groene schemering te wen nen en verstijfde toen plotseling. Zij voelde het bloed uit haar gezicht wegtrekken en haar handen verkillen Op de vochtige vloer, waar nog kleine stroompjes wa ter liepen, zoals zij van de druipende tafels waren afge lopen, zwaaide een dik bruin touw heen en weer, een kronkelend ding met een giftige afgeplatte kop. Zij herinnerde zich in een flits alles, wat zij ooit dienaan gaande had gehoord. Als het een adder was, was men veilig als men vóór hem stond, omdat dit soort adders achterwaarts uitviel. Zij trachtte haar zelfbeheersing terug te krijgen en keek eens om. Het was een adder. De helft van zijn dikke lichaam lag op de vloer opge rold, de andere helft was opgericht en zwaaide voor- en achteruit, terwijl de kop afschrikwekkende patronen in de lucht beschreef en gereed was om aan te vallen. Zij kon zich niet bewegen. Haar mond voelde kurkdroog aan. Zij kon zelfs het droge ritselen van zijn schubben horen, toen het dier terugzwaaide en als een havik in aan- valshouding onbeweeglijk bleef. Toen haar ogen nog verder aan de halve duisternis gewend waren, kon zij de ogen van de slang zien, helder, boos en onwrikbaar. Zij was zich nu afschuwelijk bewust van haar isolering. Rob was weg, Isabelle was in die geheimzinnige hut. waar mevrouw Timball ziek lag en de melkjongen lag in de kraal te slapen. Al de gebouwen van de farm wa ren leeg en verlaten. Ineens echter hoorde zij de regel matige hoefslag van een naderend paard. David, vloog iet haar door het hoofd, David! Zij staarde naar de af geplatte kop van de slang en haar geest werkte in wilde .•anorde. Zij vroeg zich af, of het kwaad zou kunnen te gillen iet zou fataal zijn je te bewegen. Die slang kon, en zou at ook doen, in een onderdeel van een seconde toe laan. Maar men zei toch wel eens, dat slangen doof wa rn. Zou ze durven gillen? Plotseling wist zij met een gevoel van verkilling, dat et David niet was. Davids paard had niet die lange :ang en David hield op een andere manier stil. Zij wist irecies op wat voor manier hij zijn teugels aanhaalde :n afsteeg. Zij hoorde iemand afstijgen, hoorde het >aard even heen en weer trappelen en een stem, die ep: Hei daar! Hei, zegTimball! Het was Burgoyne. Later heeft zij nooit meer precies geweten of zij ge- ild had of niet. Voor zover zij wist, hield zij haar ogen .trak gevestigd op die giftige kop. die met ogen als ge polijste kiezelstenen voor haar voorwaarts en achter waarts zwaaide. (Wordt vervolgd) heer J. P. Vincent dankte als vriend de scheidende leraar voor alles wat hij voor de school gedaan had. Allerlei prettige belevenissen bracht de heer Vincent daar bij in herinnering. Als afscheidsgeschenk overhandigde de directeur de heer De Klerk een exemplaar van de luxe-uitgave van de „Camera Obscura", waarmede hij een speciale wens in vervulling deed gaan. Hartelijke woorden van dankbaarheid sprak de lerares Alie Michielsen, voor wie De Klerks compositie-lessen onvergete lijk zullen blijven. De lerares Dets Neder- koorn deed haar toespraak vergezeld gaan van een praktisch geschenk: een elek trische koffiemolen, die met Hildebrands befaamde boek als een herinnering aan de prettige collegiale samenwerking be schouwd kon worden. Een bon voor een grammofoonplaat werd hieraan toege voegd. Bewogen dankte Jos. de Klerk voor al deze bewijzen van sympathie en waar dering. „Er ligt hier in deze school, waar ik niets anders dan gewoon mijn werk heb gedaan, een stuk van mijn leven, waar ik altijd met plezier aan terug zal denken," zo besloot de heer De Klerk. Het duurde hierna nog geruime tijd eer deze intieme afscheids-bijeenkomst be ëindigd werd. De bekende televise-omroepster Hannie Lips zal op 28 mei in het huwelijk treden met de heer H. Scholten, industrieel te Enschede. Het huwelijk heeft plaats in Rotterdam, waar Hannie Lips woont. Van de zijde van de K.R.O. vernamen wij, dat de populaire omroepster ook na haar hu welijk regelmatig op de beeldbuis zal blij ven verschijnen, zij het mogelijk met een iets geringere frequentie dan tot dusver het geval is geweest. De kijkers zullen haar in elk geval echter nog als omroep ster zien en ook de kinderen zullen „Tante Hannie" voorlopig nog niet hoeven te missen. „DE WERELD VAN HET ZWART EN WIT" is de titel van een boekje over gra fische kunst, uitgegeven door de Wereld- Bibliotheek N.V. in opdracht van de Ver eniging tot bevordering der grafische kunst „De Grafische" en de Exlibris Kring der W.B. Vereniging. Het succes van een der gelijk boekje, dat een tien jaar geleden werd uitgegeven, stimuleerde het ver schijnen van het eerstgenoemd, dat ik met veel plezier aanbeveel. We ontmoe ten in dit werkje onder meer reprodukties van prenten van kunstenaars, die ik met veel aandrang onder uw aandacht mocht brengen. Ik denk nu aan Veldhoen en Chailloux, die geen onbekenden meer voor ons behoeven te zijn. Ik denk aan Huig, van wiens werk „In 't Goede Uur" een tentoonstelling gemaakt zal worden, aan Mensinga, wiens naam ook op het pro gramma van deze kunstzaal voorkomt M. C. Escher, die onlangs in onze con treien exposeerde en van wiens prenten er enige in „Erbij" gereproduceerd wer den, schreef voor deze uitgave een zeer lezenswaardig stuk over zijn oneindig heidsbenaderingen. Mij persoonlijk deed de bijdrage van de heer J. N. van Wes- sem over het grafische portret een enorm plezier, dat overigens niet door een ieder gedeeld zal worden. Een waarschuwing aan vele zich zo noemende kunstenaars en kunstbeschouwers is eigenlijk de bijdra ge van Pam G. Rueter, die zijn gedach ten laat gaan over het Exlibris maar die gedachten neerlegde in woorden van ver derstrekkende betekenis. Het is niet ver wonderlijk dat juist de zo aan zijn tech niek gebonden graficus zich bezint op grenzen, op het plezier maar ook het ge vaar van grensoverschrijdingen. Zijn stuk vormt een welkom tegenwicht op de wij ze waarop Ru van Rossum de moderne stromingen in de grafiek onder een wat troebele loep neemt. Diens enthousiasme over de nieuwe mogelijkheden in de grafiek door het gebruik van verschillen de technieken door elkaar kan ik maar moeilijk delen, zeker wanneer het werk van de burijn op schilderachtige wijze met kleur overdrukt wordt. Van Rossum vindt het onbegrijpelijk dat nog steeds enkele akademies hier te lande de methode pro pageren om door middel van gegraveer de lijnen alle toonnuances die op het schil derij mogelijk zijn in het koper imiteren. Zolang Van Rossum daarvan geen voor beeld reproduceert geloof ik van zijn be wering niets. Wel weet ik dat toonnuan- ceringen in het algemeen betracht worden en acht dit minstens een goede oefening in discipline. Ook de heer Van Wessem waarschuwt Van Rossum als hij schrijft: „de techniek (van de grafiek) is zeer boeiend. Dit houdt het gevaar in dat de kunstenaar zich meer met het proces van het maken dan met het eindresultaat be zighoudt, zodat zijn kunstwerk niet leeft". Over het illustreren van „litteraire" teksten zegt de heer Chr. Leeflang een en ander. Enige dichters en schrijvers schre ven bij bestaande prenten een gedicht of een brok proza. Bob Buys

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 7