Uitgaan in Haarlem
Het Nederlands Ballet danste
„Petroesjka" in nieuwe bezetting
Agenda
voor Haarlem
en de IJmond
.9
Vier koren op jubileumconcert van
het Doopsgezind Zangkoor
V eisen*! J muiden
Beverwijk
Heemskerk
„Mama, kijk, zonder
handen" van Hugo Claus
T eylers-prijsvraag
ATAX-TAXI
1.2.3.4.5
Koninkrijkprijs voor Kees
Hak uit Haarlem
Kerkmuziekavond in Heemstede
LEZEN EN LATEN
LEZEN
Veel verwarring hij r.-k.
kerk en Wereldraad
P. W. Voskuilen stelt
vragen over salaris
verhoging voor ambtenaren
Nieuw bestuur van „Xeno"
Avond ter voorbereiding
van kerkendag
Spaarndams Jeugdtoneel
gaf opvoering
Verkoop van huizen
UIT STAD EN STREEK
VRIJDAG 22 JANUARI 1960
HAARLEMS DAGBLAD O FR ECHTE HAARLEMSCHB COURANT
Het Doopsgezind Zangkoor viert dit jaar
zijn vijfenzestig-jarig bestaan en had in
verband daarmee drie andere koren uit
genodigd tot medewerking aan een ge
meenschappelijk herdenkingsconcert in de
grote zaal van het Gemeentelijk Concert
gebouw. De avond werd geopend door ds.
C. P. Hoekema die in een korte terugblik
de geschiedenis van het koor samenvatte
en daarbij woorden van waardering liet
horen voor de verschillende dirigenten die
het Doopsgezind Zangkoor in de loop van
zijn bestaan leiding hebben gegeven. Als
ineressante bijzonderheid vermeldde hij
dat het koor als enige in Nederland een
uitvoering van de Mattheüs-Passie op zijn
naam heeft staan in de Nederlandse ver
taling van Jan Engelman. Hierna nam het
programma een aanvang met een uitvoe
ring door één der medewerkende koren,
namelijk het Amsterdams Vrouwenkoor
onder leiding van Hans de Jong, die ook
de huidige dirigent van het jubilerende
ensemble is. Men bracht een werk ten ge
hore van de Engelse componist Gustav
Holst: vier hymnen op teksten uit de Rig
Veda, een heilig boek van de Hindoes.
Holst, die in Nederland hoofdzakelijk enige
bekeridheid bezit als componist van een
zevendelig orkestwerk „The Planets", geeft
hier opnieuw blijk van een theosofische
instelling die hem zijn uitgangspunt deed
zoeken in de Oosterse mystiek.
Deze vier hymnen liggen qua stijl ergens
halverwege Wagner en Debussy maar be
zitten daarbinnen toch een eigen geluid,
dat men ten naastenbij als een pessimis
tisch verlangen naar generzijds zou kun
nen aanduiden. Voor het koor vormen de
vier liederen geen geringe opgave, daar
aan de zuivere intonatie hoge eisen gesteld
worden. Het Amsterdams Vrouwenkoor en
zijn dirigent verdienden lof voor hun ori
ginele keuze en om de uitvoering die in
ieder geval een zeer duidelijke indruk van
het werk gaf.
Schoten"s Christelijk Gemengd Koor. ge
leid door Geert de Boer bleef wat dichter
bij huis met het „Salve Regina" van Schu-
Concertgebouw: Vandaag 19.30 uur:
- jeugdconcert N.Ph.O.
Stadsschouwburg: Zaterdag en zondag
20.15 uur: Nederlandse Comedie met
„Eerste liefde
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag en zaterdag 14,
19 en 21.15 Uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15
uur en maandag tot en met donderdag 14.
19 en 21.15 uur: „Hunde wollt Thr ewig
leben", 14 jaar.
Frans Halstheater: Vandaag en zaterdag
14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30. 19 en
21.15 uur, maandag 14, 19 en 21.15 uur,
dinsdag 14 en 20 uur en woensdag en don
derdag 14, 19 en 21.15 uur: „Operatie
Petticoat", 14 jaar.
Lido Theater: Vandaag en zaterdag 14,
19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en
21.15 uur en maandag tot en met
donderdag 14, 19 en 21.15 uur: ..Dodende
liefde", 18 j. Zondag 11 uur: „Vrijheren
van het woud", alle leeftijden.
Luxor Theater: Vandaag en zaterdag 14,
19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en
21.15 uur en maandag tot en met woensdag
14, 19 en 21.15 uur: „Hercules en de ko
ningin van Lydië" (tweede deel), 14 jaar.
Minerva Theater: Vandaag geen film.
Zaterdag 14.30 en zondag 14 en 16.15 uur:
„De zoon van Lassie", a.l. Zaterdag en
zondag 19 en 21.15 uur: „Aparte tafels".
18 jaar.
Rembrandt Theater: Vandaag, zaterdag
en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en
maandag tot en met donderdag 14. 19 en
21.15 uur: „De naakte Maja", 18 j. Zondag
11 uur: „Wen die Götter lieben", alle leeft.
Roxy Theater: Vandaag en zaterdag
14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14. 16.15.
19 en 21.15 uur: „Geen genade voor Tom
Dooley", 14 jaar.
Studio Theater: Vandaag en zaterdag
14.15, 19 en 21.15 uur en zondag 14. 16.15.
19 en 21.15 uur en maandag tot en met
donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Bache
lor of hearts", 14 j. Zondag 11 uur: „Het
laatste paradijs".
Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag
tot en met zondag 20 uur: „Tarzan en zijn
vijanden". 14 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
„Galerie Uittenhout" (KI. Houtstraat 41
Tot 1 februari dagelijks van 1117 uur:
Expositie van werken van J J. van Oost.
„In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1)
Tot 1 februari dagelijks van 1022 uur
Expositie van tekeningen van Anje Zijl
stra.
VRIJDAG 22 JANUARI
Rex, 20 uur: „Kinderen, die niet gewenst
zijn".
Thalia, 20 uur: „Geen cent voor de be
lasting".
Jeugdgebouw, 20uur: N.V.S.H.-bijeen
komst.
Raadhuis, 1112 uur: Spreekuur wet
houder van financiën.
Pieter Vermeulenmuseum, 1416.30 uur
in Cultureel Centrum.
ZATERDAG 23 JANUARI
Rcx, 20 uur: „Kinderen, die niet ge
wenst zijn".
Thalia, 19 en 21.15 uur: „Geen cent voor
de belasting".
Heidestraat 45, 16 uur: Opening ten
toonstelling Dirk en Jaap Oudes.
Pa'ronaatsgebouw, 20 uur: Toneelavond
Kunst zij ons Streven.
Pieter Vermeulenmuseum. als vrijdag
VRIJDAG 22 JANUARI
Kennemcr Theater, 19 en 21.15 uur:
„Zoon van de Kalief".
Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Vrou
wen verdwijnen".
W. B. Theater. 20 uur: „Gun Smoke".
Deken Waarestraat 50a, 20 uur: „Alco
holics Anonymus".
Gereformeerde Kerk, 20 uur: Filmavond
christelijke filmactie.
Het Centrum, 19.30 uur: Ledenvergade
ring Tuindersvereniging „Kennemerland"
ZATERDAG 23 JANUARI
Bioscopen: als vrijdag.
Marquette-theater: zaterdag 20 uur.
zondag 14.30 en 20 uur: „Het eiland dei-
verschrikking".
bert, Psalm 150 van César Franck en
„Geistlicjies Lied" van Mendelssohn.
Vooral in dit laatste nummer kon men een
ronde, sonore koorklank bewonderen, ter
wijl het welslagen van de uitvoering nog
verhoogd werd door de medewerking van
de alt-soliste Annie Hermes, die haar aan
deel naar voren bracht met de vocale glans
en de warme expressiviteit die men van
haar kent. Ook na de pauze kon men haar
nog horen en wel met Haarlems Christe
lijk Mannenkoor, geleid door Bernard Ver
boom, jn Schubert's „Standchen". Dit koor
onderscheidde zich voorts in Diepenbrock's
„Hymnus de Spiritu Sancto" waarvan de
ferme akkoordballingen evenzeer tot hun
recht kwamen als de elegisch getinte me-
lodiek.
Annie Hermes toonde haar kwaliteiten
vervolgens als liederzangeres in een vier
delige cyclus van Jan Mul op teksten van
de Vlaming Prosper van Langendonck.
Met goede smaak kon zij gelukkig de zoe
telijkheid vermijden die, althans vanuit de
tekst, hier een bedreiging vormt en wist
zij de lyrische noot zonder sentimentali
teit tot zijn recht te laten komen.
Amsterdams Vrouwenkoor vervulde
(thans in volledige bezetting) nog een
tweede beurt met drie koorliederen, we
derom op Engelse tekst, waarbij voftral
de bekende spiritual „Swing low, sweet
chariot" in de effectvolle bewerking van
Brian Trant, veel indruk maakte.
Tenslotte verscheen dan het jubilerende
koor zélf op het podium. Het had zich,
onder leiding van dirigent Hans de Jong,
de opgave gesteld Mozart's Te Deum, met
orgelbegeleiding uit te voeren: en, al miste
men wellicht een zekere lichtheid in deze
wel zeer gewichtloze gewijde muziek, men
kon desalniettemin alle waardering hebben
voor hetgeen hier, ongetwijfeld met veel
toewijding en niet dan na langdurige voor
bereiding, tot stand was gekomen. Op
krachtige wijze besloot het koor de avond
met een koraal van Bach, namelijk het
slotkoraal uit de Cantate „Wachet auf ruft
uns die Stimme".
Rest nog het aandeel te vermelden van
Piet Halsema die, respectievelijk aan het
orgel en aan de vleugel de koren, waar
nodig, voortreffelijk secondeerde.
Sas Bunge
Woensdagavond presenteerde de troep
van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg
van Brussel het satirisch blijspel van Hu-
go Claus „Mama, kijk,' zonder handen".
Het is het eerste stuk van Claus dat niet
door een Nederlandse toneeltroep in pre-
tniére wordt gebracht. Het is een dubbe
le crit'ek op de gevestigde burgerij en
haar gebreken en op de moderne jeupd,
een voor Claus ongewoon thema, en het
stuk, dat machtig begint, stort in de twee
laatste bedrijven vrij ongelukkig in elkaar.
Het zeer critische Brusselse publiek heeft
het echter naar waarde weten te schat
ten, ook al lopen de meningen over het
blijspel dus sterk uiteen.
Achter Claus' taai-virtuositeit, schijn
baar ongerijmde dialogen, die een beetje
aan Ionesco doen denken, schuilt het dra
ma van onze tijd. De houvastloze wereld
wordt door Claus getypeerd in de figuur
van de burgerlijke bankier, de heer Baers,
en zijn hospita. De moderne jeugd door
een danseresje, vol zucht naar avonturen,
een moderne dichter die atonale verzen
schrijft en de broer van het meisje een
soort nozem en kleptomaan. De zoon Baers
is de werkelijke dichter en de titel van
het stuk ontleent zijn naam aan het eerste
vers van het gedicht, dat Stefan Baers eens
had willen schrijven, een herinnering aan
zijn jeugd, toen hij voor het eerst een fiets
kon berijden, maar toch zonder handen
sturend in het grint van de tuin terecht
kwam.
Tegenover de waardig uitziende vader,
die echter een niet zo schitterend verleden
heeft, en de drie nozems, die de schaam
teloze en amorele jeugd van heden ver
beelden, is Stefan de enige 'die het leven
aanvaardt zoals het is. Het stuk werd ge
speeld door Cynel van Gent en Greta
Lens, bekende artiesten van de Koninklij
ke Vlaamse Schouwburg, en de moeilijke
rol van Stefan was toevertrouwd aan de
opkomende ster van deze troep Senne Rou-
faer.
Het nieuwe blijspel van Claus staat naar
het oordeel van enkele Vlaamse toneelcri
tici hoeer dan „Suiker" maar is minder
dan „Een bruid in de morgen". Claus
heeft zich klaarblijkelijk willen ontrukken
aan de invloed van Tennessee Williams en
andere Amerikaanse toneelschrijvers, een
verwijt dat hem door vrienden vaak is ge
maakt. Hij is hierin, zoals gezegd, slechts
gedeeltelijk geslaagd. De laatste twee be
drijven zijn inderdaad ontgoochelend, hier
en daar zelfs vulgair.
UIT MONTE CARLO heb ik reeds mogen berichten hoeveel van hoge waardering
getuigende aanbiedingen het Nederlands Ballet heeft gekregen op grond van de
daar gegeven voorstellingen. Intussen zijn er enige nieuwe bijgekomen. Zo is het
gezelschap var^Sonia Gaskell thans ook gevraagd aan de vermaarde festivals van
Edinburgh en Besangon (het laatste tot dusverre een exclusief Franse aangelegen
heid) deel te nemen. Hierover zijn besprekingen gaande.'Stellig zal met het stijgen
van de reputatie in het buitenland ook de belangstelling van het eigen publiek toe
nemen. In Haarlem was deze overigens donderdagavond maar nauwelijks voldoende
om een schouwburg voor de helft te vullen. Vermoedelijk is dat mede een gevolg
van de omstandigheid, dat' het progamma geen noviteiten bevatte, maar wel drie
werkeft die alleen met orkestbegeleiding volledig tot hun recht komen. Een orkest
echterenfin, laten wij overgaan tot de orde van de dag.
De rechtvaardigheid eist, dat nogmaals
melding van de „Suite en blanc" van Serge
Lifar wordt gemaakt, gezien de briljante
kwaliteit van de uitvoering ondanks het
optreden van enkele invalsters daarin.
Joan Cadzow (als „La Flüte" in ieder op
zicht Irene Skorflk toch wel verre overtref
fende) danste dit keer ook de variatie „La
Cigarette" en zij deed dil voorbeeldig, met
superieure beheersing haar bewegingen
„plaatsend". Leonie Kramer en Ronald
Snijders namen schitterend revanche, Son-
ja van Beers en Peter Appel vertegen
woordigden het element der onnadrukke
lijke lyriek en Ria Koppers bewees als
plaatsvervangster nog slechts iets meer
vakkundige zekerheid te behoeven om
zich op de voorgrond te kunnen handha
ven. Van „Romeo en Julia" en „Le Cer-
cle" kan i'c geen nieuws vertellen. Na af
loop van de voorstelling was er veel en
langdurig applaus.
David Koning
Al moesf het toon»angevehd aandeel van
Igor Strawinsky dan ook op twee vleugels
worden afgewerkt; aan welke taak de pia
nisten André Presser en Joop Stokkermans
hun goedgeschoolde handen vol hadden,
men mocht toch met enige verwachting
uitzien naar de vertoning van „Petroesj
ka" in een nieuwe bezetting van de solis
tische rollen. Het begin was veelbelovend.
Over het algemeen heeft het corps de bal
let met vinnigheid en vaart het gemis aan
authenticiteit redelijk wel vergoed. De en
tree van de drie hoofdpersonen bracht
althans bij mij de schokwerking van een
wonderbaarlijke gebeurtenis teweeg. Maar
het is al vaak gezegd: een wonder vol
trekt zich alleen aan wie daarop werd
voorbereid Welnu, aan die voorbereiding
leek het nodige te hebben ontbroken. Dat
is niet alleen een kwestie van repetities,
trouwens louter vaktechnisch worden er
bepaald geen onoverkomelijke eisen ge
steld. Waar het dan wel om gaat? Dat is
moeilijk te zeggen. Wat men miste is mis
schien het best te vangen onder de wat
vage noemer artistieke potentie.
De nog steeds vooraanstaande choreo
graaf Leonide Massine, die in het voor
vorige seizoen de instudering van deze
meesterlijke balletpantomime van
Michael Fokine aanzienlijk heeft verbe
terd overeenkomstig de oorspronkelijke
opzet, sprak bij die gelegenheid eens de
verwachting uit, da'. Roriald Snijders tot de
beste Petroesjka's sinds Nijinsky zou gaan
behoren. Zover is het echter noi; lang niet.
Zijn gebarenspel als de dichterlijke lede
pop heeft weinig of niets symptomatisch
het is duidelijk volgens voorgeschreven
regels gericht, het komt nergens vandaan.
Verdieping in de rolfiguur is het eerst
noodzakelijke. Het daarboven uitgaande,
de expressieve vormgeving, kan dan pas
volgen. Leonie Kramer verscheen als de
Ballerina op deze Russische kermis, met
veel energie, met weinig berekening. Het
type van de harteloze kokette ligt onge
twijfeld binnen haar bereik. Naar mij
dunkt is evenwel meer vertrouwdheid met
de romantische traditie noodzakelijk om
zeker in de parodistische pas de deux
een „lichte" vrouw (zij is de enige in dit
werk. die zich op de teenspits beweegt)
als slechts oppervlakkig vermaak bege
rend stuk speelgoed te kunnen verbeelden.
De voorlopige tekortkomingen vielen te
meer op, doordat Peter William Reilly
aio de bestiale Moor een nauwelijks min
der dan opzienbarende creatie leverde Ka-
rel Shook vervulde de rol van de tove
naar (of charlitan) met betrekkelijk wei
nig fantasie. Niet vermeld werd dat de
plaats van de zieke Irène de Vos als
straatdanseres door Maria Bovet werd in
genomen. Wim Vreeken onderscheidde
zich als een der jonge koetsiers.
Directeuren van Teylers Stichting en de
leden van Teylers Tweede Genootschap te
Haarlem hebben besloten evenals voor
vorige jaren ook voor 1960 een prijsvraag
uit te schrijven.
Gevraagd wordt dit jaar de samenstel
ling van een repertorium van de in Ne
derland aan de dag gekomen muntvondsten
daterend uit de periode 10001570. De prijs
bestaat uit een gouden erepenning of een
bedrag van 400 gulden, naar de keuze van
de winnaar.
Advertentie
TONEEL
Zaterdag 23 januari, Stadsschouwburg,
20.15 uur: De Nederlandse Comedie geeft
een voorstelling van „Eerste liefde..",
een blijspel van Paul Osborn, onder re
gie van Ko van Dijk. Medewerkenden
zijn o.a. Mary Dresselhuys, Ellen Vogel
en Joan Remmelts.
Zondag 24 januari. Stadsschouwburg, 20.15
uur: De Nederlandse Comedie geeft
nogmaals een voorstelling van „Eerste
liefdeonder regie van Ko van Dijk.
Woensdag 27 januari, Stadsschouwburg,
20 uur: Het „Rotterdams Toneel" geeft
een voorstelling van ,,'n Hete Zomer
avond", geschreven door Ted Willis,
onder regie van Ton Lutz. Medewer
kenden zijn o.a. Enny Meunier, Trees
v. d. Donck, Ina van Faassen, Dönald
.Jones en Pim Dikkers.
MUZIEK
Vrijda-g 22 januari. Concertgebouw 19.30
uurJeugdconcert o. 1. v. Marinus
Adam, met medewerking van het N.Ph.
O. Het programma vermeldt werken van
Beethoven, H. Andriessen en drie delen
uit „La Damnation de Faust" van Ber
lioz.
Maandag 25 januari, nieuw clubgebouw
sportveld Kleverlaan, 20 uur: Het Aulos-
blaaskwintet geeft een uitvoering van
werken van Haydn. Vivaldi, Danzi, Mil-
haud, Hindemith en Vredenburg. Het
kwintet heeft de volgende bezetting:
fluit: Martine Bakker, klarinet: Georg
Pietersma, hoorn: Jaap Verhaar, hobo:
Edo de Waard en fagót Joep Terwey.
Maandag 25 januari. Concertgebouw, 20
uur: Tweede concert in de Meesterserie,
door Robert Weisz. Op het programma
staan werken van Schumann, Ravel en
Beethoven.
Dinsdag 26 jasiuari, Concertgebouw, 20.15
uur: Hel N.Ph.O. geeft het zesde con
cert in de serie D, o.l.v. Edmond Appia,
met medewerking van de violiste Ida
Haendel. Op het programma staan wer
ken van Rameau, Haydn, J. Binet, Lalo
en Bartok.
Donderdag 28 januari. Concertgebouw, 20
uur: Koor Katholiek Haarlem en het,
Kon. Mannenkoor „Caecilia" geven een
concert o.l.v. Albert de Klerk en Anton
de Beer. Het N.Ph.O., de alt Aafje Hey-
nis, de sopraan Annette de la Bye en de
bas David Hollestelle, verlenen hun
medewerking. -
Dagelijks in 't Goede Uur, tot 25 januari:
Klassiek grammofoonplateneoncert van
werk van Schubert, Brahms -en Proko-
fief. Van 25 januari tot 1 februari wer
ken van Bach en Boccherini.
AMATEURTONEEL
Woensda-g 27 januari, gebouw St. Bavo,
20 uur: Het Friese gezelschap „Gysbert
Japicx" geeft een opvoering van „Af
rekening" van Jan Fabricius.
Donderdag 28 januari. Stadsschouwburg,
20 uur: De Centrale Johez Vereniging
geeft een opvoering van „Carnaval",
een blijspel van Henk Bakker.
VOLKSUNIVERSITEIT
Maandag 25 januari, Frans Halsmuseum
(ingang Groot Heiligland) 20 uur. Dr.
C. P. Gunning, algemeen voorzitter
De nationale tekenwedstrijd
De Haarlemse jongen Kees Hak behoort
tot de acht winnaars van KoninkrijkprU-
zen in de Nationale Schrijf- en Tekenwed
strijd, die door de Stichting „Amsterdams
schriftmuseum" werd uitgeschreven ter
gelegenheid van het tienjarig bestaan van
het Unesco-centrum In ons land.
Kees Hak, uit de Zaanenlaan. zal vrijdag
29 januari zijn fiets eerste prijs in groep
C van bovengenoemde wedstrijd uit
handen van de minister van Staat dr. W
Drees ontvangen in het Koninklijk Insti
tuut voor de Tropen in Amsterdam.
Voor deze wedstrijd, waar de jeugd uit
het gehele Koninkrijk aan mee kon doen.
golden twaalf rijwielen als Koninkrijk-
prijzen; voor alle tweede en derde prijzen
zijn fototoestellen en tekenbenodigdheden
beschikbaar gesteld. Aan de regionale
prijswinnaars zijn zegelalbums, tekenbeno
digdheden en vulpennen toegewezen.
Romans: Bedford, Een erfenis; Jones. Het pi
stool: Koolhaas. Gekke Witte en andere dieren
verhalen: Olivia. Olivia: van het Reve. Twee mi
nuten stilte: van Rheenen, Mijn vriendin Resa;
Vestdijk, terug tot Ino Damman. De andere
school; West. Advocaat van de duivel: Gaiser,
Schluszball; Crone. My heart and 1: Fuller, Fan
tasy and fugue; Strachan, No law in Illyria.
Ontwlkkelingsboeken: Oegema van der Wal,
Waarom dromen wij?; Campbell en Howard.
A.merika heeft een ideologie nodig: Pressiegroe
pen, de invloed der georganiseerde groepen op
het maatschappelijk en politiek leven; Groen,
Hamann en Schuijl, Organische scheikunde; Si
mon. Waarom u bij het bridgen verliest; Olysla-
ger. Vraagbaak voor uw Fiat; Luijk en Folkert-
sma, Hoekstenen voor het bedrijfsbeheer; Lopez,
La buona figliqla e La nostra pclle; Pirandello,
Tutto per bene - Come prima, meglio di prima;
Praga. La moglie ideale: Uyldcrt, Naar de vol
tooiing. uit het leven van Albert Verwey: Stip,
Zoo. zoo. nieuwe beesten van Trijntje Fop: van
Thienen, Algemene kunstgeschiedenis, dl. 5 (lees
zaal); Loosjes-Terpstra. Moderne kunst in Neder
land; Wolfslag. Ik kan fotograferen; Schneer-
son. Die Musikkultur Chinas: Junius Ingerman,
Sluimerend paradijs: Schreiber. Tronen onder
puin en zand; Bartstra en van Dis. Veertig jaar
volksuniversiteit voor Haarlem en omstreken;
Verzijl. Homan rights in historical perspective;
Carra. Giotto; Gramegna. Addio, mia bella,
addio!.
Hoe belangrijk in velerlei aspecten de
vormen, waarin het christelijke geloof be
leden wordt, mogen verschillen, alle be
rusten zij op een zelfde grondslag, name
lijk die van de Joodse religie, waarvan het
Oude Testament een treffend getuigenis
aflegt. De rooms-katholieke kerk, de pro
testantse kerken met hun vele facetten,
kleinere godsdienstige sekten, alle putten
hun beschouwingen mede uit de Joodse
bijbelboeken en zingen daaruit hun psal
men. En onwillekeurig zijn zij verbonden
in een, zij het dan betrekkelijke, eenheid,
zelfs met de Joodse geloofsgemeenschap
pen.
Het is merkwaardig, dat het juist de mu
ziek is, al of niet gebonden aan het woord,
waardoor deze eenheid gevoeld en beleefd
kan worden. Overtuigende bewijzen hier
voor werden op de kerkmuziekavond ge
geven, die donderdag onder auspiciën van
de Heemsteedse Kunstkring in de Wilhel-
minakerk te Heemstede werd gehouden.
Talrijke toehoorders van allerlei gods
dienstige beginselen luisterden hier naar
de vocale muziek, zoals deze wordt gezon
gen in de Joodse, rooms-katholieke en pro
testantse, in dit geval Nederlands-Her
vormde, ere-diensten.
De cantor-organist van de Wilhelmina-
kerk Paul Chr. van Westering sprak in
zijn inleiding voor deze avond, en verder
bij zijn afzonderlijke besprekingen van de
vertolkte geestelijke zangen, over de vele
punten van overeenkomst der liturgische
muziek bij de verschillende geloofsrichtin
gen, een overeenkomst, die culmineerde
in de aanbidding van de God van Israel.
•Voor de samenstelling van het program
ma had men zich gericht naar een litur
gische orde, die in wezen terug te vinden
is bij de Joodse, rooms-katholieke en her
vormde ere-dienst en waarvoor zowel bij
de synagogale als bij de kerkelijk rooms-
katholieke en protestantse muziek ver
schillende voorbeelden gevonden waren.
Voor de aanvang van de dienst bestemde
zangen: een Joods „Legadodius", een ka
tholiek „Asperges me" en een „hervorm
de" Psalm 51 waren bijvoorbeeld in één
groep bijeengebracht en verder gezangen
voor de „Inleiding" (Introïtus), schuldbe
lijdenis lofprijzing en andere fasen uit de
eredienst.
De Joodse zangers kregen in de voorzan
ger van de Liberaal Israëlitische Gemeen
te te Amsterdam. Harry Eireira een voor
treffelijke vertolker. Het parochiële man
nenkoor van de O.L. Vrouw Hemelvaart-
kerk fe Heemstede zong onder leiding
van de organist-dirigent Louk Nelissen
met uitnemende klankverzorging, natuur
lijke ongedwongen ritmiek en dynamiek
de rijk melodische Gregoriaanse mis-de-
len. Èn het hervormd kerkkoor van de
Wilhelminakerk vertolkte met toewijding
uiteraard nog gebonden door de macht
van het overheersende metrum, onder lei
ding van Van Westering, psalmen en ge
zangen uit de Nederlands hervormde bun
del, eenvoudig en zuiver.
In het tweede gedeelte van de avond
werd aandacht geschonken aan de gezan
gen voor huwelijks- en rouwdiensten, voor
liederen over de Messias-verwachting en
over de wederkomst van Christus. Voorts
kwam het Magnificat (de lofzang van Ma
ria) ter sprake. Naast enkele overeen
komsten waren de verschilpunten nog al
belangrijk, omdat hier uiteenlopende dog
matische beschouwingen zich nadrukke
lijker lieten onderscheiden.
Een bijzonder evenement kwam met
de knappe bespeling van de ramshoorn,
het liturgische muziekinstrument van de
synagoge, door Harry Ereira, die verder
met het zingen van het Avondgebed voor
een aangrijpend slot van de avond zorgde.
Namens de Heemsteedse Kunstkring
sprak mr. dr. H. Kahrel een dankwoord
tot alle medewerkenden en tot het kerk
bestuur voor zijn bereidwilligheid de Wil
helminakerk voor deze uitvoering van
kerkmuziek af te staan.
P. Zwaanswijk
Wereld-Federalistenbeweging Neder
land, houdt een voordracht over het
Wereldfederalisme.
Woensdag 27 januari. Fans Halsmuseum
(ingang Groot Heiligland) 20 uur. Lezing
met demonstratie over elektronische
muziek door ir. H. H. Badings.
DIVERSEN
Vrijdag 22 januari, Stadsilchouwburg,
20 uur. Voor leden van de Stichting voor
Geloof en Wetenschap geeft het Am
sterdams Toneelgezelschap „Nederlandse
Comedie" een opvoering van „Joseph in
Dotan", van Joost van den Vondel, onder
regie van Johan de Meester.
Vrijdag 22 januari. Brinkmann, 20 uur. De
heer J. P. Petersma, jeugdpsychiater in
Haarlem, houdt een inleiding voor de
leden van de Bond ter Bevordering van
de Belangen van Spastici (B.O.S.K.).
Maandag 25 januari, Brinkmann, 20.15 tot
21.30 uur. Voor leden van de Stichting
Geloof en Wetenschan houdt dr. Modes-
tus van Straaten O.E.S.A. een voordracht,
getiteld: „De betekenis van de antieke
cultuur voor onze tiid.
Maandag 25 januari, Brinkmann. 20 uur.
Voor de leden van de Kennemer kring
van de school voor Wijsbegeerte, spreekt
prof. Wolfgang Struve. uit Freiburg oyer
het onderwerp: „Der Ursnrung der Philo-
sonhie aus dem Staun<m".
Dinsdag 26 januari. Minerva Theater,
20.15 uur. Prof. dr. M. A. B«ek snreekt in
de Wereldrrizieo-sserie over „Het oude
en nieuwe Israël".
Dinsdag 26 januari, café-restaurant Brink
man. 20.15 uur: Voor de leden van de
Nederlandse Genealogische Vereniging
houdt de heer W. D. H. Rosier een lezing
over het onderwern: „Refugiés".
Donderdag 28 jr«-»»iari. gebouw Gedempte
Oude Gracht 104 20 uur: Ds. F. J. Keja
houdt een inleiding ter voorbereiding
van kerkdag 1960.
Donderdag 28 'anuari.Gebouw K.A.J.,
T.ineestraat, 20 uur. Voor leden van de
Katholieke Arbeidersbeweging spreekt
nater Berthold de la Haye over het
onderwerp;„Hedendaagse Geloofsbe
lijdenis".
Donderde e 28 januari. Sociëteit „Trou
moet Blu'cken". Bijeenkomst afdeling
Haarlem van de vereniging „Dante Ali-
eh'eri".
Vriidag 29 iannari. an'a gymnasium Prin
senhof. 14 15 uur. i"»*houder W F. Hao-
né snreekt "oor de Nederlandse Vereni
ging van Huisvrouwen: Van Grafelijk
ctriidnerk lot randciodelUk fijdDerk".
7aterda" van"" to< 23 50 uur is de
.Tongerensoriëfeit Haarlem" geopend in
hot gebouw op het sportveld aan de
Kleverlaan.
+ENTOONSTRÏ I INORN
Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e
eeuw. Tekeningen uit de Hollandse.
Italiaanse en Franse school van de zes
tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen,
mineralen, natuurkundige instrumenten.
Dagelijks van 1115 uur behalve maan
dag en eerste zondag van de maand
van 1315 uur.
Bisschoppelijk Museum, .lansstraat: Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. 10 17 uur:
zondagen 1316 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden
Dagelijks geonend van 1015 uur. des
zondags van 1315 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
(Kleine Houtweg 103): Op donderdagen
geopend van 1012 30 en van 13 3017
uur. op zondagen van 14 17 uur.
In 't Goede Uur: Tot 1 februari: F.xoosi-
tie van tekeningen van Anje Zijlstra.
Dagelijks geopend van 10 tot 22 uur
Galerie ..Uittenhout". Kleine Houtstraat 41
tot 1 februari tentoonstelling van wer
ken van de Rotterdamse kunstschilder
J. J. van Oost. De expositie is dagelijks
geopend van 1117 uur.
Dr. Visser 't Hooft:
„Het is prematuur om inzake de verhou
ding van de rooms-katholieken tot andere
kerken op sensationele gebeurtenissen te
speculeren. Persoonlijk geloof ik zelfs, dat
er inzake deze verhouding nog heel wat on
officiële besprekingen nodig zullen zijn, en
dat er eerst van Rooms-katholieke zijde
wat minder verwarring over de oecumene
moet zijn". Dit zei de secretaris-generaal
van de Wereldraad van Kerken, dr. W. A.
Visser 't Hooft, tijdens een rede. die hij
woensdagmiddag in Driebergen heeft uit
gesproken tijdens de viering van het tien
jarig bestaan van het Nederlands Her
vormd Seminarium, dat zoals de rector
dr. H. Berkhof het noemde „een brug
vormt tussen de universiteit en de pasto
rie".
Dr. Visser 't Hooft waarschuwde voor te
hoog gespannen verwachtingen over het
door het Vaticaan aangekondigde oecume
nisch concilie. Men vergelijkt veelal de
rooms-katholieke kerk met de Wereld
raad, zo zeide hij, maar dat is onmogelijk,
daar de Wereldraad géén kerk is zoals de
rooms-katholieke, maar een gemeenschap
van kerken.
Inzake het oecumenisch contact met
Rusland deelde dr. Visser 't Hooft mee,
dat er bij de Russische kerk en.ook die in
de Baltische landen een grote openheid
voor gesprek en veel belangstelling voor
de Wereldraad van Kerken is aangetrof
fen.
Het Haarlemse gemeenteraadslid de
heer P. W. Voskuilen (Arb.) heeft schrif
telijk de volgende vragen aan het college
van Burgemeester en Wethouders gesteld:
1. Heeft uw college kennis genomen dat
er géén overeenstemming is bereikt op
vrijdag 15 januari jl. in een vergadering
van het Centraal Orgaan van de Vereni
ging van Nederlandse Gemeenten en de
ambtenarenorganisaties, betreffende een
salarisverhoging?
2. Zo ja, is uw college dan niet van me
ning dat op zeer korte termijn plaatselijk
overleg gepleegd moet worden met de
commissie van Overleg onmogelijk blijkt?
3. Is Uw college niet met mij van me
ning dat, gezien de huidige ontwikkeling,
het salaris-voorschot welke in de raads
vergadering van 13 januari jl. is behan
deld. en waarin onze raad onvoorbereid
een beslissing heeft genomen, niet weten
de dat op 15 januari centraal overleg ge
pleegd zou worden, opnieuw aan de orde
gesteld dient te worden in de eerstkomen
de raadsvergadering van 3 februari a.s.?
De Haarlemse Modernistensociëteit „Xe
no" heeft een nieuw bestuur. Nadat de
heer Kuilboer als voorzitter had bedankt,
heeft nu ook de secretaris/penningmeester
de heer W. van Gennip zich uit het be
stuur tefuggetrokken. De heren E. van
Caspel en T. H. M. Heezen hem nu de
leiding van „Xeno" op zich genomen. In
afwachting van een officiële bestuursver
kiezing zijn de bestuursfuncties voorlopig
als volgt verdeeld: F. van Caspel, secre
taris-penningmeester en T. H. M. Heezen,
programmaleiding.
Het ligt in de bedoeling om in de socië
teit aan het Stationsplein in Haarlem in de
toekomst een jazzconcours, exposities en
filmavonden te houden.
Voor de komende week is een program
ma samengesteld, waarbij zaterdag 23
januari om twee uur een thé-dansant, met
medewerking van de Kees Kuyt-combo.
Donderdagavond 28 januari om acht uur
zal in het wijkgebouw, Gedempte Oude
Gracht 104 te Haarlem onder auspiciën
van de colleges van ouderlingen en diake
nen van de Nederlands hervormde kerk,
de Hervormde Vrouwendienst, „In Dienst
der Kerk" en de Oecumenische Raad
een bijeenkomst ter voorbereiding van
de kerkdag worden gehouden.
Ds. F. J. Keja zal spreken over de on
derwerpen: „Waarom kerkdagen?",
„Waarom vorming van gemeenteleden?",
„Hoe kwam het kerkdagboekje tot stand?"
en „Hoe kan dit het best in het leven wor
den gebruikt?".
De avond wordt geopend door en staat
onder leiding van ds. Joh. Bronsgeest,
voorzitter van de centrale keekeraad.
Na de pauze zal een forum onder leiding
van ds. Keja vragen beantwoorden. In dit
forum hebben verder zitting mevrouw H.
W. ter Haar Romeny-Degenaars, ds. W.
M. van Asperen en de heren T. Teitsma,
J. F. Boegborn en J. Prikkel.
Donderdagavond heeft het Spaarndams
Jeugdtoneel met ongeveer dertig kinderen
onder leiding van mevrouw N. de Vries in
het wijkgebouw te Spaarndam een opvoe
ring gegeven van „Greetje, de bezembind
ster". De goedgevulde zaal heeft door her
haaldelijk applaus uiting gegeven aan
haar waardering voor het gebodene.
Na de voorstelling werd mevrouw De
Vries op hartelijke wijze door de heer F.
F. Gaartman toegesproken. Hij prees
haar voor de wijze waarop zij in haar vrije
tijd een grote groep kinderen tot aardige
prestaties wist te brengen.
Twee kinderen van de groep boden ver
volgens „tante Nel" zoals mevrouw De
Vries door de kinderen wordt genoemd
een fraaie fruitmand aan.
De uitslag van de donderdag in het No
tarishuis te Haarlem gehouden veiling
van huizen luidt: KL Houtstr. 34 zw. en rd.
17.000 opgehouden. KL Houtstr. 30 zw. en
rd. 37.015 T. Waterbolk. Dijkstraat 3
4700 H. I. v. Goor q.q. Oranje Nassau-
laan 86. Overveen niet geveild. 2e Emma-
straat 26 niet geveild. De Genestetweg 17
Bloemendaal niet geveild. Lorentzplein 7
t 32.000 aangehouden. Schoolstraat 6 Zand-
voort 7000 Attema q.q. Koninginneweg 8
Zandvoort 9200 W. H. Ofeigssen. Maert
v. Heemskerkstr. 28 niet geveild. Amster-
damsevaart 90 zw. en rd. niet geveild.
Riouwstraat 6, Haarlem 5140.J. Bruijn.
Nieuws in het kort
Geen spreekuur. De burgemeester van
Zandvoort is verhinderd woensdag zijn
wekelijks spreekuur te houden.
Discussie-avond. De loon- en prijs
politiek zal het centrale punt vormen van
een discussie-avond, welke de afdeling
Heemstede van de Partij van de Arbeid op
woensdag 27 januari zal beleggen met drs.
D. Roemers, voorzitter van het N.V.V., in
de tuinzaal van het cafétaria aan de
Binnenweg te Heemstede.
Vicaris. Bij de hervormde gemeente
van Lisse is de hoer J. Mansvelt uit Rotter
dam benoemd als vicaris.
Jeugdvorming. Op vrijdag 29 januari
zal rector Bovmans, de geestelijk adviseur
van de Nederlandse Katholieke Sportbond,
in de kantine bij het sportterrein aan de
Kleverlaan in Haarlem des avonds om
acht uur voor de Haarlemse Sportraad
spreken over „De betekenis van de sport
voor de vorming van de ieugd".
Filmavond. Op de bijeenkomst van de
sectie vrije jeugdvorming in Xeno aan het
Stationsplein in Haarlem zal op 3 februari
des avonds om 20.45 uur de film ..Momma
don's allow" gedraaid worden.
Jaarvergadering. De afdeling Benne-
broek van de Katholieke Arbeidersbe
weging houdt maandagavond haar jaarver
gadering in het r.-k. verenigingsgebouw.
De uitgebreide agenda vermeldt onder
meer verkiezing van een voorzitter, aan-
-•ezion de heer Z. Mesman zich niet her
kiesbaar stelt.