Misdaad oim een Panda en de meester-diplomaat ió het zo Avonturen van een hond Ydo en de Draak MAANDAG 1 FEBRUARI 1960 9 Het weekeinde De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Succes voor de Nederlandse wetenschappelijke film Toneelgroep Theater voor Heemsteedse Kunstkring KULTUUR PLANTEN J Misdaad eist tol van 22 miljard per jaar in V.S. Jazz in Amsterdam door het Max Roach Quintet De negen muzen ROMAN VAN JANE ENGLAND 51. Nadat het vliegtuig was hersteld en alle auto's ingeladen, namen Panda en Archibald Smurk hartelijk afscheid van sheik Ali Bin Oli en zijn dankbare onder danen. Even later stegen zij op en zetten koers naar het terrein, waar naar olie zou worden geboord. „De boormeester en zijn helpers zullen al druk bezig zijn", zei Smurk, „ik ben beniewd, of zij al geluk hebben gehad bij hun boringen..' Maar toen zij aankwamen, bleek het met dat ge luk slecht gesteld te zijn. De ongelukkige lieden waren als een bosje sprot bijeen gebonden en uit hun kreten bleek duide lijk, dat zij dat heel ongemakkelijk von den. „Dat is vast het werk van Nummer Een en zijn agenten!" riep Panda, ter wijl hij toesnelde, om hen te bevrijden. „Nou en of!" brulde de boormeester, „dat achterbakse ventje en zijn akelige troep hebben ons overvallen. Als ik ze in m'n knuisten krijg, zal ik ze door de grond boren, in de woestijn stampen, in „Stop!" riep Archibald Smurk, „dit is heel ondiplomatieke taal, die ernstige ge volgen kan hebben. Pak u weg! Neem het vliegtuig en vlieg op, voor ge de vriend schappelijke betrekkingen tussen twee mogendheden voorgoed bederft!" De N.C.R.V. bracht zaterdag een ple zierige kijkavond. „Van grote K naar klei ne K" liet ons grote K-acteur Steije van Brandenberg zien in zijn kleine K-hobby liedjes maken, waarbij Tanja Koen als be vallige bezoekster fungeerde. Steije zingt zelf overigens niet zo best Na een teken filmpje trad Johan Bodegraven op voor de actie 4 x Z.N. in Van grote B(edelaar) naar kleine B(ijdrage). Kinderen brach ten-hun opgehaalde bijdragen naar blijde Bodegraven. „Scherzo" trad 60 jaar in de tijd terug. Men kon onder anderen Enny Mols-de Leeuwe in vier gedaanten be wonderen en Bueno de Mesquita was Sher lock Holmes tot ons groot genoegen. Het „Songfestival" besloot de avond, helaas zonder Modugno, de harVerscheurder. De zondag-uitzending bracht ons aller eerst de door examenkoorts bevangen praeses van het Vrouwelijk Studenten korps in Leiden, die over prinses Beatrix' Leidse activiteiten wat meedeelde in de vorm van een gelukwens. In „Filmven ster" werden onder andere fragmenten uit Louis van Gasterens film „Stranding" vertoond. Dr. L. de Jong gaf het laatste nieuws over Algerije en werd in Mensen, Dingen, Nu1" gevolgd door het win nende liedje van het songfestival. „Arties tencafé" was iets beter dan de vorige keer. Wij noteerden een leuk liedje van Conny Stuart en een eigen liedje van Net ty Rosenfeld. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO 7 50 VPRO 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Gram. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Landbouwrubr. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Dansmuz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Theaterork. en solist. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 School radio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Pianorecital. 16.00 Van mens tot mens, lezing. 16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Amateursprogr 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel 18.30 Lichte muz. 19.00 Voor de kleu ters. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Muzikale quiz. 19.50 Act. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.00 Kamermuz. 22.30 Nieuws en beursber 22.40 Cla- vecimbelrecital. 23.05 Criminele causerieën. 23.20 Jazzmuziek. 23 55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd 7.40 Gram. 7.45 Nieuws. 8.05 Inl. Hoogmis. 8.10 Hoogmis. 9 40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, praatje. 10 25 Lichte muz. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan.. voor uit, praatje. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Jeugd-ork. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Platcnnieuws. 13.30 Lichte muz. 14.00 Pianorecital. 14.20 Gram. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Gevarieerd progr. 15.50 Gram. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitz.: Land in zicht. Waarop is de koers gericht? De Zilvervloot ver volgt de spannende zeereis om de wereld. Een quiz met aantrekkelijke prijzen 18.00 Lichte muz. 18 20 Polit. praatje. 18.30 Zang en orgelspel. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memorandum. 19.30 Gram. 20.30 Gram. 21 20 In het begin schiep God hemel en aarde, lezing 21.40 Sopraan en orgel 22.00 In het begis schiep God hemel en aarde, lezing. 22.20 Gram 22.25 Boekbespr. 22 30 Nieuws. 22.40 Lezing. 22 50 Weens Philh.ork. en sol. 23 55—24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m 12 00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12 30 Weerber 12.35 Tuinb.kron. 12 40 Pianorecital. 12.52 Koer sen 13 00 Nieuws. 13.15 Klass. gram 14 00 School radio. 15.45 Balletmuz. 16.00 Koersen. 16.06 Duitse les. 16.21 Gram. 16 30 Marsmuz. 16.55 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Vioolrecital 17.30 Gram. 17,40 Boek bespr. 17.50 Voor de jeugd. 18 20 Voor de soldaten 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws 1930 Folkl. progr. 19.40 Operettemuz 19 50 Lezing. 20.00 Gram. 21.30 Omroeporkest. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuziek. 23.00 Sluiting. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Wetenschappelijke film. 20 35—22.10 Film. In tegenwoordigheid van Hare Majesteit Koningin Elisabeth van België, vele minis ters en coryfeeën uit de Belgische medi sche wereld, werd op zondag 17 januari het Internationaal Medisch Filmfestival te Brussel, georganiseerd in verband met het 125-jarig bestaan van de Vrije Universiteit te Brussel, geopend. 76 van de nieuwste medische films uit 13 landen werden ge durende een zevental dagen vertoond. Door de Stichting Film en Wetenschap/Univer sitaire Film in Utrecht werd aan dit festi val deelgenomen met de zojuist gereed ge komen film „De Tetralogie van Fallot", gemaakt in opdracht van prof. dr. A. G. Brom in het Academisch Ziekenhuis te Leiden. De film behandelt het operatief ingrijpen bij een jongen van 12 jaar, waar bij het hart dertig minuten stil staat, ter wijl de functies van hart en longen dan overgenomen worden door een hart-lonp machine. De film. die een totaal nieuwf benadering betekent van het weergevei van een dergelijke operatie, was meer ge richt op de sfeer in de operatiekamer mei de daarbij in groten getale gebruikte regi- stratie-apparatuur. dan op het chirurgisch ingrijpen Voor hef eerst werd ook in deze 29 minuten durende film het originele ge luid uit de operatiekamer zelf als achter grond gebruikt. Dif is een maquette van het nieuwe televisie-centrum van de B.B.C. in Londen, dat in juni van dit jaar in gebruik genomen zal worden. Het cen trum kost ongeveer honderd miljoen gulden en zal het grootste t.v.-hoofd- kwartier van Europa worden. Het ontwerp ontstond, toen de architect Graham Dawbarn, tijdens een be spreking gedachteloos een vraagteken op een oude enveloppe schetste. In hel hoofdgebouw liggen zeven studio's en 366 kamers en kantoren. Rechts op de foto zijn de gebouwen, waarin kunste naars en ambachtslieden dagelijks werken aan de bouw van decors en requisieten. De toneelgroep „Theater" geeft zaterdag 6 februari in het Minerva theater een toneelvoorstelling voor de leden van de Heemsteedse Kunstkring. Opgevoerd wordt „De zomer van de zeventiende pop" (The summer of the seventeenth doll), toneel spel in drie bedrijven door Ray Lawler; in de vertaling van Alfred Pleiter. De regie is van Elise Hoomans. In dit stuk treden op Ingeborg Elzevier, Anny de Lange, Enny Mols-De Leeuwe, Tine de Vries, Bernhard Droog, Ad Hoeymans en Robert de Vries. ALLE planten, die door de mens voor een bepaald nuttig doel gekweekt worden, kunnen onder de term „kultuurplanten" worden gebracht. Naar schatting zijn dat ongeveer 12.000 verschillende soorten, waarvan ongeveer "6 deel tot de voedsel gewassen moeten worden gerekend. Daar toe behoren dan niet alleen de granen, knolgewassen, peulvruchten, groenten, ooftsoorten en de suiker en vetten leveren de planten, maar ook de gewassen die de genotmiddelen en specerijen leveren. Tot de rest, die zo'n 4000 soorten telt, behoren niet uitsluitend de sierplanten, maar ook de soorten die kleur stoffen, looistoffen, kurk, rub ber, gom en hars leveren, de geneeskruiden enz., enz. De voordelen die de kuituur gewassen boven de wilde soor ten verheffen, zijn evident, want vaak zijn de vruchten groter, smakelijker en sappiger, óf de stengels zijn langer, óf de bladeren zijn groter, óf de bloemen zijn veelvuldiger én groter, óf de wortels en knollen zijn groter, kortom, de kultuurplanten schijnen zich te richten naar onze wensen en produceren juist dót onderdeel dat wij het meest waar deren in vergrote afmetingen. Het klinkt dan ook ongetwijfeld ondank baar, wanneer we beweren, dat kultuur planten in vele gevallen (we kunnen in korte algemene bespreking uiteraard niet alle uitzonderingsgevallen opsommen) ab normaliteiten zijn. Ook bij planten doet zich ?o nu en dan het verschijnsel van reuzengroei voor, een reuzengroei, die zich niet in alle onderdelen van de plant be hoeft te openbaren, maar bijv. in één enkel onderdeel, bijv. het blad. Is dit blad tevens belangrijk als voedsel voor de mens, dan zal bij het aanplanten van deze soort voornamelijk gekeken worden naar die exemplaren, die een reuzengroei van het blad te zien geven. Deze exemplaren worden dus zorgvuldig uit de wilde soor ten geselecteerd, en in de kruisingen van deze soorten zal de reuzengroei van het blad als erfelijke eigenschap een grote kans maken zich ook in de nakomeling schap te manifesteren. Hieruit kunnen wel licht rassen ontstaan, waarin de reuzen groei zich in formidabele afmetingen open baart. Ook tonen vele plantensoorten zich erg gevoelig voor een zorgvuldige behande ling, zodat zij opgegroeid onder de meest gunstige omstandigheden beter tieren dan hun wilde soort genoten. Maar nog belang rijker zijn de mutaties, die zich in de celkernen kunnen voordoen, waardoor uit een ouderpaar plotseling een ge heel nieuwe variant kan voortkomen. In dit verband is de opvatting van de Rus sische onderzoeker N I. Vavilow belang wekkend. Deze beweert n.l. dat de hoge bergstreken van Z.W.- en Z.O.-Azië, het mediterrane gebied, Abessinië, Erythrea, Zuid-Amerika en Mexico als geboorte plaats van vele belangrijke kultuurplanten moeten gelden, waardoor de gedachte aan mutabiliteit door zulke factoren als kos mische stralen, temperatuurwisselingen en ultraviolette stralen verstevigd wordt. Hel is bekend, dat door deze factoren mutaties in de celkernen bij planten veroorzaakt kunnen worden, zodat de veronderstelling dat op deze wijze vele (maar lang niet alle') kuituurgewassen uit wilde voorouders zijn gemuteerd, aan waarschijnlijkheid wint De veronderstelling van populaire schrij vers, dat we nu ook planten kunnen „ma ken" op de wijze zoals het ons goeddunkt, gaat echter weer veel te ver. Daarover een volgende keer. H. Pétillon (Nadruk verboden) WASHINGTON (UPI) De Amerikanen worden voor het ontstellend hoge bedrag van 22 miljard dollar per jaar uitgemolken door het wetteloze legioen der georgani seerde misdaad. Dit staat in een rapport van J. Edgar Hoover, directeur van de federale recherche (FBI). Hoover zegt dat het legioen der misdaad door het kleinste gaatje kruipt. De schatkist van de onder wereld wordt gevuld door buit variërend van stuivers en dubbeltjes uit de „juke box" in het café in het kleinste stadje, tot tal van miljoenen die verkregen worden door de wurgende greep die een klein aantal oneerlijke vakbondsfunctionarissen aanlegt in de grote steden. Het concert van het kwintet van Max Roach, dat zondagnacht in het Concertge bouw te Amsterdam optrad, was boeiend. De bezoekers waren niet bekend met de bezetting en het verbaasde velen, dat er geen vleugel op het podium stond opge steld, zoals dit bij het optreden van de meeste jazz-combo's toch normaal is. Het Max Roach Kwintet bestaat echter uit drums, bas, trompet, tenor-sax en trom bone. Men behoeft echter niet bevreesd te zijn dat de ritme-sectie zwak bezet is, of dat de melodie-sectie bij gebrek aan pia nist niet tot zijn recht zou komen, want Max Roach' naam is in de jazz-wereld een begrip geworden. Hij is de pendant van Art Blakey in die zin, dat Blakey een grote vernieuwer van de jazz is in zijn zoe ken naar steeds nieuwe ritme-variaties in steeds nieuwe figuren van de meest ge compliceerde aard, terwijl Roach juist het accent legt op het melodieuze element in het slagwerkspel. Hij tracht evenals Joe Morello van het D'ave Brubeck Kwartet aan zijn drums een melodische lijn te ont lokken, hij poogt zijn trommels en bek kens te laten „zingen" en slaagt daar won derwel in. Beiden zijn van grote betekenis voor de vernieuwing in de jazz-muziek, ieder op hun eigen terrein. Juist door het melodieus drummen van Roach valt het gemis van de pianobege leiding niet op, maar zeker moet daarbij het geïnspireerd spel van bassist Bobby Boswell genoemd worden, die vooral sterk opviel in het nummer Prelude, waarbij Roach zijn stoeltje achter de drums voor een plaatsje in de zaal verruilde en Bos well alleen de gehele „ruimte" op de ach tergrond moest vullen. Met een volle, hier en daar afgemeten toon en in een uiterst doordachte begeleiding, die tevens won derlijk gevoelig was, wist hij het spel van de kopersectie aan spanning te doen win nen. Daarin viel vooral Julian Priester de trombonist op. Overigens is hij geen bijzonder origineel musicus, evenmin als dat gezegd kan worden van trompettist Tommy Turrenti- ne en tenor-saxofonist Stanlqv Turrentine, die zich respectievelijk goede navolgers van Gillespie en Hawkins toonden. Het zijn alle drie jonge musici, die technisch goed verzorgd spel te horen geven en goed op elkaar zijn ingespeeld, maar veel meer valt er ook niet van hen te zeggen. Uitwisselingsconcerten. Ook in 1960 zullen uitwisselingsconcerten worden ge houden tussen het Amsterdams Conser vatorium en de conservatoria te Den Haag, Antwerpen, Brussel en Parijs. Leerlingen van het Conservatoire National Superieur de Musique te Parijs hebben op 21 januari in Amsterdam geconcerteerd. Op 7 maart zullen leerlingen uit Brussel in de Bach- zaal te Amsterdam optreden. 3839. Opeens dook Ydo verschrikt in elkaarde draak was vlak bij hem gekomen, hij had Ydo vast geroken Zich zo klein mogelijk makend achter de boomstam, volgde Ydo de bewegingen van het dier. De reusachtige kop met de groene ogen kwam steeds dichterbij. Ydo hield de adem inde kop van de draak was nu bij zijn mars, de neusgaten gingen open en dicht, de draak snoof aan de laadjes, waarin 't snoepgoed geborgen zat En toen ontdekte het monster Ydo, die daar in elkaar gedoken zat, en keek hem aan 37) Een beetje, zei Julie zenuwachtig, maar ik weet niet, of Rob mij een paard zal willen lenen. Als hij dat niet doet. zei Wentworth zal ik er wel wat anders op vinden. Maar ik denk. dat hij ons wel een paard zal willen lenen. Het zonlicht, dat door de deur naar binnenstroomde, werd onderbroken. Julie keerde zich om en zag me vrouw Timball staan. Haar ogen hadden een kille, kwaadaardige uitdrukking en er liepen twee lange don kere lijnen van de hoeken van haar neusvleugels naar haar mond. De paarden, zei zij, behoren mij toe en ik wil niet, dat Julie er één gebruikt. Zij keek even naar Julie en voegde er aan toe Het was erg attent van je. om mij mijn ontbijt te brengen. Julie werd vuurrood. Het... het spijt me ontzaglijk, zei zij. Het hindert niet, zei mevrouw Timball. Toen ik een hele tijd gewacht had. heb ik de kok geroepen. Zij keek naar Wentworth. Mag ik vragen, wat u hier eigenlijk te maken nebt? voegde zij er aan toe. Ik begeleid juffrouw Simpson naar de farm van Burgoyne, zei hij. Dat is wel zeer ongelukkig zei mevrouw Timball bedaard. Ik ben er zeker van, zei Wentworth met een zekere sarcastische humor, dat u haar zult missen. Ten zeerste zelj£, stemde mevrouw Timball toe, en ik moet zeggen, dat ik wel een grote verantwoor ding op mij moet nemen, als ik haar toesta naar de farm van meneer Burgoyne te gaan en daar te blijven. Niet ergpassend voor een jong meisje zou ik zeggen. Die kwaadaardige oude duivelin, dacht Wentworth. Hij voelde zich ook niet op zijn gemak. Zij was gevaar lijk, zeer beslist gevaarlijk en een beetje krankzinnig met een bepaalde sluwe inslag. Maar moest hij dat meisje inderdaad meenemen? Hij wilde wel, dat hij Farthing bij zich had of zelfs die verliefde Menzies. Een van hen kon dan onder het een of ander voor wendsel hier worden achtergelaten. Mevrouw Timball staarde hen beiden aan en zei toen op ruwe toon tegen Julie: Waarom moest je mijn zoon op een dergelijk manier voor de mal houden? Ik heb nooit gewild, dat hij zich met jou verloofde, maar toen het eenmaal gebeurd was en hij gelukkig was, was ik gelukkig voor hem. Ik zag dat dit iets was. wat hij nodig had ..Zij zweeg plotseling en haar gezicht werd bleek en hard. Zij keerde zich om en liep de hut uit. Als we gaan moeten, zei Wentworth kortaf, la ten we dan nu gaan Ik moet hier namelijk zo gauw mo gelijk terug zijn.. Ze gingen naar de stallen en ontdekten, dat die op slot waren Wentworth keek nadenkend om zich heen en zag toen een zojuist aangekomen politie-assistent na deren, een beladen ezel voor zich uit drijvend. Een bijl, zei hij. Hij heeft mijn paard ook inge sloten en ik moet het eruit hebben. Het zou me niets verwonderen, als hij mij vervolgen kon voor inbraak. Maar dat zullen we er maar op wagen. Als ik niet één van zijn paarden kan nemen, zei hij tegen Julie, zult u op mijn paard moeten meerijden. Hij nam de bijl en brak de deur open. De assistent ging naar binnen en bracht het paard naar buiten. O, ja, vroeg Wentworth, waar is Timball? Hij is Isabelle gaan opzoeken, zei Julie. Gaat hij altijd Isabelle opzoeken? vroeg Went worth op enigszins afwezige toon. Altijd, zei Julie en haar stem had een ietwat hu moristische klank. Wentworth keek haar aan en glimlachte op zijn me lancholieke manier. Dat is voor mij een grote opluchting, zei hij. En dat is de voornaamste reden, zei Julie, waar om ik er op sta vandaag nog te vertrekken. Het geeft niets de dingen te rekkenAls ik eenmaal weg ben, is Isabelle volkomen in staat de zaak in handen te ne men. Zij dacht op dat moment aan haar bagage en slaak te een uitroep. Wat is er, vroeg Wentworth. Ik heb een tasje gepakt. Goed, haalt u het even en dan zullen we gaan. Zij rende naar de hut en nam haar tasje. Toen zij naar buiten kwam stond Wentworth reeds te paard voor de deur. Hij bukte zich en zette haar voor zich. Hij was ontzaglijk sterk, dacht zij, want zij was als een veertje omhoog gegaan. Hij gaf zijn paard de sporen en het dier ging in volle galop op weg. VIJFTIENDE HOOFDSTUK Wentworth reed zwijgend voort. Hij voelde zich een beetje belachelijk en zijn enige opluchting was, dat Julie niet sprak. Hij wilde namelijk rustig nadenken. Men kon niet weten, of mevrouw Timball hierna nog vreemder zou gaan doen, of dat zij genoeg gezond ver stand zou hebben om te begrijpen, dat het heengaan van Julie het beste was, wat er gebeuren kon. Er was altijd nog een kans, dat Rob uit spijt zich door Isabelle zou laten inpalmen en dat zou de financiële situatie voor haar belangrijk vereenvoudigen Zij kwamen me! goed succes de rivei over. De rivier vertoonde rode strepen net als bloed en toen Julie iets mompelde over een krokodil, lachte Wentworth even. Dan moet hij naar een plek zoeken, waar hei water niet zo snel stroomt Ze zitten liever in poelen en stil staand water. Toen ze op de farm van Burgoyne aankwamen, zag zij, dat Baxter op de veranda zat. Zijn ene arm zat in een verband en hij zag er bleek uit. maar was blijk baar overigens goed in orde. Hij leek echter niet erg verrukt hen te zien... Had je haar niet naar Kantani kunnen brengen? vroeg hij Wentworth. Onmogelijk, zei deze kalm maar beslist. Bur goyne kan haar naar de Ferndales brengen, als hij onmiddellijk op weg gaat De regen zal nog wel even uitblijven en de drift is vrii goed door te komen. Het zal best gaan, tot de regen opnieuw begint En ik wil weer terug. David, zei Julie, hoe gaat het met je? Ben je erg gewond? Die verloofde van je is een slechte schutter, zei David zuur, en dus maak ik de aarde nog onveilig. Waar is Burgoyne? zei Wentworth. Wat een stroom van vragen, zei David. Hij is in het zuivelhuis en hier kwam er een geamuseerde blik in zijn ogen bezig met het maken van boter. Burgoynes boter, mompelde Wentworth. Had hij destijds niet het idee, dat hij daar rijk mee zou worden? Met nog de nodige andere ideeën om rijk te wor den, zei David. Ik zal hem gaan zeggen, dat hij moet inspannen, zei Wentworth en slenterde weg. Zeg, zei David tegen Julie, waarom ga je niet ergens zitten? Het leek, dacht zij, of hij een besliste hekel aan haar had. Zij werd er verlegen en geïrriteerd door. Het was haar schuld niet, dat Rob zich zo gedragen had, tenzij men het een fout kon noemen, dat zij op Rob ver liefd was geworden en zij indirect voor een en ander aansprakelijk kon worden geacht. Maar dat was niet helemaal eerlijk. Wie had ten slotte kunnen denken, dat Rob zo iets wanhopigs zou doen? Ik hoop, zei David na een kort zwijgen. dat je nu eens en voorgoed van die jongen afstand genomen hebt Ikhet was niet helemaal zijn schuld.... be gon zij... David staarde in de verte en keek met samengekne-: pen ogen naar de hemel. We zullen voort moeten maken, zei hij nadenkend, want we moeten die twee grote rivieren over, voor het opnieuw begint te regenen. We? zei Julie. Doe niet zo gek, snauwde hij. Ik ga ook mee Ik wil toch ook eindelijk eens teruggaan. Zijn schouder deed hem hevige pijn en hij was van mening, dat het merkwaardige egoïsme van een ver liefde vrouw werkelijk iets verbazingwekkends was Hij had om harentwil een schot in zijn schouder gekre gen en de jongeman had zich op een schandalige ma nier gedragen. Zij was nog zo verstandig om hem voor een tijdje in de steek te laten, maar haar enige ge dachte was.... dat het niet helemaal zijn schuld was! (Wordt vervolgd) INGRID BERGMAN EN LARS SCHMIDT IN AMSTERDAM. De filmster Ingrid Bergman begroette zondagavond op Schiphol haar Zweedse echtgenoot Lars Schmidt, die om kwart voor tien met het K.LM.-toestel uit Ko penhagen op de Amsterdamse luchthaven arriveerde. Zijn vrouw stapte tien minu ten later uit het vliegtuig uit Parijs. Tot woensdag zal het echtpaar in Amsterdam verblijven, alwaar de heer Schmidt be sprekingen zal voeren over de musical „My fair lady", die in ons land uitgebracht zal worden. Over de besprekingen betref fende „My fair lady" wilde de heer Schmidt nog niets vertellen. „Alles zal be sproken worden in deze dagen", zo zei hij, „en als wij naar Parijs teruggaan hoop ik dat de definitieve plannen bekend gemaakt kunnen worden". „HET BITTERE ERFDEEL" van An nie Oosterborek (Holkema en Warendorf) is het vervolg op „Het Oever". De auteur beschrijft de moeilijkheden, die er nog komen voor boer Jaap van Marle en zijn zoon bij een meisje, dat inmiddels met een ander is getrouwd. Van Marle wil later zijn zoo nop zijn boerderij hebben als erf genaam, maar deze weigert uit trouw aan zijn moeder, die indertijd door de rijke boerenzoon in de steek is gelaten. Alles komt goed nadat de personen bij na tweehonderd bladzijden lang met el kaar of met zichzelf hebben gesproken. Het gaat allemaal wat traag en men krijgt de indruk, dat de ware inspiratie in dit boek heeft onbroken. Men kan er daarbij bezwaar tegen maken, dat het boek té vroom is, en God er te pas en te onpas bijhaalt Het past allemaal te mooi, maar dat komt door de schrijfster en is niet een gevolg van de karakters. Opvallend is dan ook, dat de figuur van tante Bertha, de enige, die buite nhet kader valt van de personen, die alsmaar piekeren en bid den, op het eind via emigratie wordt af gevoerd. Hieruit blijkt duidelijk het gebrek aan durf van de schrijfster, die dit pro- blee mmaar het probleem liet Voor degenen, die van boerenromans houden, is dit toch een aantrekkelijk boek- vooral door de vaak zeer goede typering van de figuren, die Annie Oosterbroek zo van nabij kent Dat haar stijl allesbehalve fraai is, is hierbij niet zo belangrijk als het feit dat ze het dialect steeds goed weet te gebruiken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9