Horen en zien Misdaad omi een Giro 308 Eerste Kamerleden bezorgd over regeringsbeleid Alphenanr Panda cn de mecster^diplomaat Toch ió liet zo Avonturen van een hond Moskou stoort de BBC niet meer Ydo en de Draak NAAIMACHINES 11 DE COMMERCIëLE TELEVISIE radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Televisiepremière van Paljas GROOT SPRAAK J ROMAN VAN JANE ENGLAND De radio geeft vrijdag T elevisie programma DONDERDAG 4 FEBRUARI 1960 54. De beide diplomaten bleven elkaar een hele tijd de hand schudden tot Panda er ongeduldig van werd. „Het kan best zijn, dat Nummer Een de boortoren niet zomaar in de lucht wou laten vliegen, om dat zoiets nogal opzichtig was," dacht hij, „maar intussen is het toch gebeurd. En ondanks zijn vriendelijke praatjes wil hij toch ook verhinderen, dat er hier naar olie wordt geboord!" Misschien dacht Archibald Smurk hetzelfde, maar hij ver borg deze gedachten natuurlijk achter een vriendelijke diplomat enlach. „Trek het u niet aan, wat u wilde agentjes de den," sprak hij troostend, „zij zijn nog wat onbezonnen. Ik zal een nieuwe boorto ren laten neerzetten en ik vertrouw, dat gij, mijn vriend, ervoor zult waken, dat uw robbedoezen deze met rust laten. Ook gij, zoete vriend, stelt belang in de vriend schappelijke betrekkingen tussen onze lan den, nietwaar?" „Ik wil nog verder gaan dan d,at," antwoordde Nummer Een met fluwelen stem, „ik zal mijn agenten op dracht geven het kivaad te herstellen en de toren ogenblikkelijk te herbouwen!" En hij voegde de daad bij het woord. Dat valt me van hem mee," dacht Panda, „hij wil het werkelijk goed maken!" Maar voor Smurk scheen het, vreemd genoeg, een te genvaller te zijn. Voor het eerst verloor deze diplomaat zijn zelfverzekerdheid. Met groeiende onrust zag hij toe, hoe de geheime agenten hard aan het werk gin gen. Naarmate het werk vorderde, groei de ook zijn onrust. „Lieve help," mom pelde hij, „ik geloof, dat ik Nummer Een heb onderschat! Ik begrijp zijn bedoelin gen niet meer Blijkens het voorlopige verslag van de commissie van rapporteurs uit de Eerste Kamer over de onderwijsbegroting voor 1960 vroegen vele leden zich met bezorgd heid af, of de wijze, waarop de staatssecretaris, die in het bijzonder mede belast is met de behartiging van de radio en de televisie, geneigd schijnt te zijn het vraagstuk van de commerciële televisie op te lossen, wel past in de denkwijze van het Neder landse volk en of hierdoor op den duur geen onherstelbare schade aan onze cultuur zou worden toegebracht. Algemeen sprak men de verwachting uit, dat de televisie nota ook aan de Eerste Kamer toegezonden en daar ook behandeld zal worden. Ver scheidene leden wilden, ten einde misverstand te voorkomen, reeds thans uitdrukke lijk te kennen geven, dat zij tegenstanders waren van het invoeren van een commer cieel televisieprogramma naast de programma's, welke thans worden verzorgd door de omroepverenigingen en door de Nederlandse Televisie Stichting. Enkele leden verklaarden evenoens tegen standers te zijn van commerciële televi sie. Zij zagen daarin een bevoorrechting van de grootste ondernemingen en een bedreiging van het peil der uitzendingen. Vele andere leden stelden voorop, dat blijkens een communiqué, uitgaande van het departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en dat van Economi sche zaken, de regering het invoeren van commerciële televisie overweegt. Tot nu toe had de regering slechts gesproken over reclameboodschappen in de televisie daar bij de indruk wekkend, dat er voorstellen te wachten waren reclame toe te laten in de bestaande televisieprogramma's. Afge zien van bezwaren, aan dat laatste sys teem verbonden, wilden deze leden na drukkelijk vèrklaren, dat commerciële te- De opvoering van een opera ten behoeve van een televisie-uitzending is een kq^t- bare onderneming, althans wanneer daar aan de zorg besteed wordt, die voor een muzikaal-dramatisch toneelwerk verant woord genoemd kan worden. Een enkele keer zijn de Nederlandse televisiekijkers wel eens verwend geworden, bijvoorbeeld met de uitzending van Smetana's „De ver kochte bruid", die eind 1958 al9 een ware kerstverrassing werd geschonken. Maar overigens kon aan de opgevoerde opera kunst slechts een plaats van ondergeschik te betekenis in de televisie-programma's worden gegeven. Het ziet er echter naar uit. dat hierin verandering zal gebracht kunnen worden en dat operaminnaars meer dan voorheen het geval was door de televisie tevreden gesteld kunnen worden zonder het risico van een financiële debacle van de betrokken omroepinstanties De KRO heeft namelijk woensdagavond de proef genomen het Marionetten-theater van Bert Brugman een opvoering van de opera „Paljas" van Ruggiero Leoncavallo voor de televisie-camera's te doen geven Het werk werd in een verkorte vorm ge bracht, maar toch met een volledigheid, die de dramatische logica en ontwikkeling geen geweld aandeed. Er was hier sprake van opvoering volgens het play-back- principe, want de muziek werd vertolkt door de sopraan Maria Callas als Nedda. de tenor Guiseppe di Stefano als Carcio Tito Gobbi als Tonio. de tenor Nicola Mon ti als Beppo en de bariton Rolando Panerai als Silvio. En voorts hoorde men door mid del van de geluidsband, die bij de op voering werd gebruikt, het koor en het orkest van de Scala in Milaan. De dirigent van deze opname was Tulio Serafin. Vader Brugmans poppen „speelden" de opera, meesterlijk bediend door de zonen van de familie. Het was een heel bijzon dere werkelijkheid, die op het beeldscherm kwam. Men hoorde niet in de eerste plaats de beroemde vocalisten en evenmin bleef men beseffen, dat hier levenloze poppen werden ingeschakeld, maar men onderging de felle dramatiek van het theaterstuk in al haar meeslepende heftigheid en men zag de marionetten als mensen aan wie niets menselijks vreemd was, die konden lief hebben, haten en verraden en die tegen eenzaamheid niet opgewassen waren. De suggestieve macht van deze opvoering was groot en stimuleerde de fantasie van de kijkers. Men zag en hoorde het verhaal zelf en aanvaardde de theatrale elementen, die Oscar Bie in zijn standaardwerk over de opera tot de uitspraak: „de opera is een onmogelijk kunstwerk" hadden gebracht als volkomen natuurlijk. Dit televisie experiment is voor wat „Paljas" betreft zeer geslaagd. Moge het nog dikwijls met andere opera's herhaald worden! Eerder in het programma konden de kijkers hun ogen de circuskost geven, toen Jos. van der Valk weer in Treslong zijn „Piste" presenteerde. Beeldschermer levisie, waarbij programma's worden ge maakt, ten einde zoveel mogelijk kijkers te trekken voor reclameboodschappen, bij hen op onoverkomelijke bezwaren stuit. Voorts herinnerden deze leden eraan, dat er sprake is van eventuele exploitatie van dt commerciële televisie op te dragen aan een onafhankelijke maatschappij. Kan de regering nader uiteenzetten, wat te dezen met „onafhankelijk" wordt bedoeld? Van wie zal een zodanige maatschappij onaf hankelijk zijn? Indien de regering, naar deze leden aannamen, in een commerciële televisie wel bezwaar zou zien voor de cultuur in het algemeen en voor het culturele pro gramma van de N.T..S en van de omroep verenigingen in het bijzonder, maar ge zwicht zou zijn voor het zogenaamde be lang van onze nationale economie, dan zouden deze leden gaarne een uiteenzet ting ontvangen van het gewicht van die economische belangen. Zij vestigen er hierbij tie aandacht öp, dat men met dè televisie, welke slechts wéinige kilome ters buiten onze landsgrenzen reikt, geen propaganda kan maken voor het Neder landse produkt in het buitenland./ Niet te verwonderen is het, zo vervolg den deze leden, dat de enige maatschap pij, welke concessie gevraagd heeft voor commerciële televisie, gevormd is door banken, enige grote industrieën, grote winkelbedrijven en een aantal grote dag bladen, nl. de naamloze vennootschap in oprichting „Onafhankelijke Televisie Ex ploitatie Maatschappij" (O.T.E.M.). De dagbladen, welke aan de O.T.E.M. deel nemen, doen dit volgens deze leden ten dele, omdat zij gekant zijn tegen het hui dige omroep- en televisiebestel, voor een ander deel, omdat zij blijkbaar hopen de verliezen door minderg advertentieop brengst bij de komst van de commercië le televisie te compenseren door de wins ten, welke met commerciële televisie kun nen worden gemaakt. Te dezer zake zouden deze leden gaar ne vernemen, of de regering het niet ge vaarlijk acht, dat zeer vele dagbladen, welke dank zij hun advertentieopbrengst een juist sluitende begroting hebben, door het verlies van advertenties in grote moeilijkheden zullen raken. Of is de re gering -vellicht van mening, dat, indien een aantal dagbladen moet verdwijnen ten ge volge van de commerciële televisie, dit verdwijnen van zakelijke instellingen nu eenmaal op alle gebieden van het econo- Advertentie KRUISWEG 47-49 HAARLEM Het populariseren van wetenschap is een uitermate riskant bedrijf, vooral wan neer de klemtoon te weing op het weten schappelijke is gelegd. Dan is de kans groot, dat de lezers door een te veel aan gepopulariseerde uitspraken een te kort aan begrip krijgen en in wanbegrip ver vallen. En dat is veel gevaar- lijker en katastrofaler, dan wanneer de popularisator zijn kennis maar voor zich had ge houden, inplaats van deze te slijten aan een publiek dat zich door zijn uitspraken laat overbluffen. Verschillende boeken, die het grote publiek een inzicht willen geven van de stand van de biologische weten schap op dit ogenblik, lijden aan dat euvel. Als voorbeeld noemen we het onlangs ver schenen boek van D. Stolze: „De wereld van morgen", waarin een baaierd van fei ten worden aangehaald, die we onmogelijk alle op de korrel kunnen nemen. We zullen er slechts één graantje uithalen, niet om dat we iets tegen mijnheer Stolze hebben, maar als bewijs van slechte voorlichting. De schrijver noemt in het begin van zijn boek de proeftuin van het Brookhaven Na tional Laboratory het moderne paradijs op het Amerikaanse Long Island, de nieuwe hof van Eden, waar botanici de daad van de derde scheppingsdag willen herhalen, t.w. nieuwe planten scheppen door bestra ling met de radio-isotoop kobalt-60. Ook vertelt hy van proeven, genomen aan de universiteit van Californië, waar het sper ma van kippenrassen op grote schaal ra dioactief werd bestraald, omdat de onder zoekers verwachten erin te zullen slagen een nieuw kippenras te scheppen, dat uit zonderlijk veel eieren legt, of andere waar devolle voordelen bezit. Hij zegt: „Men wil de natuur zelf veranderen en dan ver beteren. Biofysica, chemie en genetica werken samen om het grote doel te berei ken: nieuwe vormen van leven te schep- pen, die de aarde tevoren niet heeft aan schouwd. De onderzoekers willen de na tuur dwingen in zekere zin „op comman do" mutaties, andere vormen van leven, voort te brengen." Voorts: „De wetenschap van onze dagen heeft het vraagstuk van de erfelijkheid al in aanzienlijke mate opge lost. Wij weten nu, dat el ke erfelijke eigenschap in het erfgoed van een geslachts cel door een bepaald gen wordt vertegenwoordigd een uit eiwit en nucleïnezuren samengesteld molecuu. Deze zogenaamde nucleoproteïnen zijn de grootste en meest ingewikkelde moleculen, die< wij in de natuur kennen. Plotselinge sprongsgewijze veranderingen in de nucleoproteïnen hebben verandering in het erfgoed van het levend organisme (een mutatie dus) tengevolge, waardoor een mutant ontstaat". Tenslotte nog: „Er worden nieuwe theo ries ypgesteld, en gezien de zich in steeds sneller tempo voltrekkende ontwikkeling van de wetenschap, lijkt de tijd niet ver meer te zijn, waarin de mens door middel van radio-actieve bestraling of anderszins de mutaties te voorschijn kan brengen die hij wenst. Zijn macht over de natuur zou daarna volledig zijn. Hij zou alle vormen van leven naar eigen inzicht kunnen ver anderen en een geheel nieuwe planten- en dierenwereld kunnen scheppen". Kijk, dit is nu een popularisering van de slechtste soort. Want dit zijn suggesties en voorspellingen die naar niets lijken Omdat, tot op dit ogenblik de proefnemers maar wat schoten in het wilde weg lossen en helemaal niet weten, waarmee zij werken. Daarover een volgende keer. H. Pétillon (Nadruk verboden). mische leven voorkomt en dat ook deze dagbladen dan maar het slachtoffer moe ten worden van de harde economische wet? Er bestaat, aldus deze leden, mogelijk nog een geheel andere overweging bij de regering, welke ook geldt voor een deel van de leden van het werkcomité van de O.T.E.M. Deze is volgens hen een samen voeging van twee groepen van willekeuri ge personen, van wie de ene groep niet in de eerste plaats geld wil verdienen door exploitatie van televisieprogramma's, maar de bedoeling heeft het huidige tele visiebestel af te breken en een nationaal bestel te vestigen, ook al zou dat dan moe ten gebeuren door commerciële televisie. Deze Kamerleden, die hier geen oordeel willen uitspreken over het huidige televi siebestel, wilden uitdrukkelijk verklaren, dat zij te dezen het middel veel erger acht ten dan de kwaal. Mocht de vorenbedoel de overweging echter van invloed zijn op de plannen van de regering, dan zouden deze leden dit gaarne vernemen, opdat haar bedoelingen in dit opzicht duidelijk kunnen worden onderkend. Vreest de regering niet, aldus verder deze leden, dat de <Jpor haar bedoelde op zet van een commerciële-televisiemai.L- schappij ertoe zal leiden, dat grote bedrij- ~Vën,-welker werkzaamheid op een geheel ander terrein ligt, .zullen gaan optreden als exploitanten van belangrijke opinie- vormende communicatiemedia? Acht de regering zulks uit democratisch oogpunt niet zeer gevaarlijk? Welke criteria denkt zij aan te leggen bi? het toekennen van een zendmachtiging voor commerciële televisie? Is het de be doeling een monopolie-positie te geven aan één maatschappij of kunnen meer dere commerciële-televisiemaatschappijen een zendmachtiging ontvangen? Welke maatstaven z--llen dan worden aangelegd? (De Kamercommissie heeft blijkbaar niet geweten, of anders over het hoofd ge zien, dat een groep van 43 dagblad-onder nemingen (later tot 47 aangegroeid) reeds o, 17 september 1959 de minister om zend- LONDEN (Reuter/UPI) De Russi sche autoriteiten hebben Sir Patrick Ri ley, de Britse ambassadeur in Moskou, meegedeeld dat het storen van het B.B.C.- programma voor de Sovjet-Unie woens dagavond zou worden gestaakt. Het is niet bekend of ook het storen van B.B.C.-uit- zendingen in andere Oosteuropese talen zal worden opgegeven. Deze maatregel is voorafgegaan door een Brits-Russische culturele overeenkomst die op 1 december in Londen werd gesloten. Het is niet de eerste keer dat Moskou belooft de uitzendingen van de B.B.C. niet meer te storen. In april 1956, toen Boel- ganin en Kroesjtsjev naar Londen kwa men, werden de stoorzenders ook stilge zet. Maar in oktober van dat jaar, toen d-~ Hongaarse opstand uitbrak, werden ze weer in werking gesteld en sedertdien heb ben ze de B.B.C.-uitzendingen altijd ge stoord. In september vorig jaar werd het storen van de programma's die de „Voice of America" uitzendt enigermate ver minderd, vermoedelijk met het oog op Kroesjtsjevs lezoek aan Amerika. Daar om vermoedt men te Konden dat het hui dige besluit slechts een „politieke" voor bereiding is voor de topconferentie die op 16 mei in Parijs begint. Advertentie Wat kan men doen om onze mensen te helpen, die onder de meest kommervolle om standigheden te midden van een vijandige bevolking in Indonesië moeten leven? Stort zoveel mogelijk geld op giro 308 van de stichting „Hulp aan Landgenoten in In donesië", Burg. De Monchy- plein 6 te Den Haag, die als enige organisatie reeds jaren de nood zoveel mogelijk lenigt en de belangen van de spijtoptanten behartigt. .r.achtiging voor het uitzenden van recla meboodschappen via de televisie heeft verzocht. De O.T.E.M. is in feite dus be paald niet de enige aanvrager van een concessie op dit gebied. Red.) 4445. VreemdYdo voelde opeens geen angst meer voor de draak. Hij zag, hoe het dier smulde van het lekkers. Het zag er helemaal zo gevaarlijk niet meer uit. Toen ook deze suikerstok op was, boog de draak zijn kop weer naar Ydo toe. Nee, vrindje, nou krijg je niet meer, zei Ydo. Je bent me een veel te dure klant. Toch nog niet helemaal gerust keek hij, wat het dier zou doen. Voor alle zekerheid hield hij zijn hand wat in de buurt van de mars, om zo nodig de draak af te leiden met nog meer snoepgoed. Maar opeens legde de draak zijn geweldige kop naast Ydo op de grond, sloot zijn ogen en begon te spinnen als een poes. En Ydo aaide hem zomaar met zijn hand over de kop Zijn gezicht werd bleek en leek op dat van een klein en heel stout kind, dat tot de ontdekking komt, dat weerstand nutteloos is. Juist op dat ogenblik kwam John Ferndale de hal binnen. Zijn gewoonlijk zo goedige gezicht had een boze en strenge uitdrukking. Dat is genoeg, Timball, zei hij hard en strak. We zullen je hier dulden tot Julie vanavond in staat is ons precies te zeggen wat zii van de gehele zaak denkt. Voor je paard wordt gezorgd en er is een logeerkamer tot je beschikking. Maar we zullen je erkentelijk zijn, als je ons tot dat ogenblik je gezelschap zoveel mogelijk ontzeggen wilt. En als je nu even mee wilt gaan, zal ik jou je hut wijzen. Ik wil Julie spreken, zei Rob op de toon van een dwingerig kind. Als ze je vanavond spreken wil, dan kan ze dat, zei Ferndale onverstoorbaar. Rob bleef hem een seconde aanstaren, zich blijkbaar afvragend of aanval de beste verdediging zou zijn. Zijn donkere ogen hadden een te heldere uitdrukking en er trilde in zijn wang een spiertje, terwijl zijn lippen ver dacht trilden. N Mevrouw Ferndale zuchtte Arme jongen, dacht ze, arme jongen. Hij is doodsbenauwd. En zij vervolgde haar gedachten met een: Arme Julie! Kom,'ga mee, zei John Ferndale kortaf en Rob volgde hem. ZEVENTIENDE HOOFDSTUK Rob lag in een lange rieten stoel op de stoep voor de hut. Hij had een beetje geslapen, maar was wakker ge worden met een gevoel van mislukking en paniek. Ter wijl hij daar lag en luisterde naar de geluiden van de boerderij van de Ferndales, kwam hij tot de conclusie, dat hij aan Isabelle dacht. En zo begon hij ook aan zijn eigen farm te denken. En aan zijn moeder. Misschien was hij ook wel een dwaas geweest te verwachten, dat Julie zich tevreden zou stellen met de toestanden, zoals die op de farm van de Timballs be stonden. Maar Isabelle scheen er zich nooit iets van te hebben aangetrokken. Het was echter ook waar, dat Isabelle nooit iets anders gekend had. Zij accepteerde het nu eenmaal, dat de mensen zo leefden. Dat had hij zelf ook gedaan, maar hij had trouwens iedere mogelij- de gelegenheid aangegrepen er vandaan te komen. Wat voor recht hadden de Ferndales zich er mee te bemoeien. Julie had er toch wel eens iets van kunnen zeggen, als de farm van de Timballs haar niet aan stond? Zij was daartoe volkomen in staat. En nu moest die Baxter zich er ook in gaan mengen; die man met zijn lange sombere gezicht en zijn onplezierige koude ogen. Hij legde de vingers tegen zijn pijnlijk kloppende sla pen. Dat drinkgelag daar in Kantani! Hij veronderstel de, dat Burgoyne of Baxter Julie daarover ook wel zou hebben verteld. Hij kreeg een kleur. Als een man dan ook niet eens een borreltje kon nemen, zonder dat ieder zich er mee bemoeide Maar het hielp allemaal niets. Hij kon zich niet op werken tot een behoorlijke staat van verzet. Julie had de farm van de Timballs verlaten. Zij was hier terug en zou hier blijven totdat hij bewijzen kon dat hij in een positie was om te trouwen en de hemel mocht weten, wanneer dat het geval zou zijn was er voor hem niet de minste hoop haar terug te krijgen. Het zou beteke nen, dat zijn moeder dat zou moeten garanderen en hij had zo'n iedee, dat zij daar niet erg welwillend tegen-' over zou staan. Hoewel zij de laatste weken met Julie en zijn verloving met haar verzoend scheen te rijn, had hij toch het onrustige gevoel, dat zij maar al te blij zou zijn. dat het allemaal van de baan was. En wat had Baxter bedoeld met dat bedriegen van Isabelle? Wie dacht daar nu over. Er was zelfs niets om haar mee te bedriegen. Het was natuurlijk mogelijk, dat het kind het niet best had gehad. Hij had zich nooit veel aan haar gelegen laten liggen, haar op de farm achter gelaten en was zich el ders gaan amuseren. Maar dat kon je toch geen bedrie gen noemen. Op haar weg naar het hoofdgebouw kwam Ann Fern dale langs de logeerhut. Zij hield haar ogen afgewend en deed net of ze Rob niet zag. Hij kreeg een kleur als vuur. Dat was werkelijk het toppunt, want tenslotte was het Ann geweest, die hem had aangemoedigd om zon der Julie hier op bezoek te komen. Ze had wel niets gezegd, maar had toch verheugd geleken hem te zien Zij verdween in de hal en liet hem weer aan zijn ge dachten over. Lion draafde over het terrein en ging er gens een schaduw plek opzoeken. Katherine Dwight, de gezelschapsjuffrouw, die zou weggaan, kwam naar bui ten en liep met afgemeten pasjes op haar hoge hakken naar haar eigen hut. Zij wierp hem een uitnodigende blik toe, maar hij staarde haar alleen maar gemelijk aan. Hij vond haar een verschrikkelijk mens, dacht hij, met die geplukte wenkbrauwen en die metaalachtige stem. Als ze lachte, dan leek het net op het gekrijs van een papegaai. Als hij zich maar niet zo ellendig voelde, zou hij eens flink herrie maken en er op staan, dat Julie terug zou komen. Hij wist heel goed, dat dit kinderachtig was, maar daarvoor sloot hij zijn ogen, zoals hij zijn ogen sloot voor alles wat onaangenaam was. Zij zou nu ze ker niet komen. En weer werd hij zich bewust van die oprijzende golf van paniek en verlies, welke door hem heentrok. Intussen weigerde hij nog altijd te geloven, dat Julie het meende, toen zij zei, dat het afgelopen was. Zfj was alleen maar woedend geweest, hetgeen hij haar niet kwalijk kon nemen. Ze zou hem toch nog wel een kans geven. Dat moest zij Hij slikte op een kinderlijke manier, omdat de ge dachte aan Julie met haar glanzende bruine haar en haar glimlach zijn hart deed opspringen. Hij was zo erg zeker van haar geweest; zo heel erg zeker en hij was blij geweest, dat zijn moeder aan Baxter de toe gang tot de farm ontzegd had, omdat dit naar zijn me ning het laatste verband met de Ferndales afsneed. Maar met dit gevoel van kille vrees in zijn binnenste, vroeg hij zich toch af, of zijn moeder daarmee inder daad wel juist gehandeld had. Het was niet nodig ge weest. Zij was niet op Baxter gesteld, maar waarom had zij opeens zo'n strak standpunt ingenomen? Ook al omdat, alles bijeengenomen, niemand die Baxter kende, ooit zou willen aanvaarden, dat hij voor Isabelle een gevaar zou kunnen vormen. Er kwam een huisjongen naar buiten, die hem zijn lunch kwam brengen, die hij op een tafeltje naast hem neerzette. Rob gebruikte die met smaak en begon zich beter te voelen. Ook begon hij wat helderder te denken. Hij begon zelfs voor het eerst eens ernstig te denken, sedert het moment, dat hij Julie had ontmoet. Hij was een dwaas geweest, herhaalde hij voortdurend bij zichzelf. In plaats van Baxter tegen zich in het harnas te jagen, had hij moeten proberen hem op zijn hand te krijgen en in plaats vanwat? Plotseling fronste hij de wenkbrauwen. Waarom zo vroeg hij zich weer af had zijn moeder Baxter van de farm vandaan willen houden? Zo ogenschijnlijk moest dat iets met Isabelle te maken hebben, maar wat? Och wat kwam het er ook eigenlijk op aan? Alles was toch al scheef gelopen. Hij wilde, dat hij eens met iemand zou kunnen pra ten. Liefst met mevrouw Ferndale, maar niemand wil de met hem praten. Het moest nu toch langzamerhand theetijd zijn, dacht hij en Julie zou dan wel opstaan. Hoe was het mogelijk dat zij kon slapen, terwijl dit al lemaal gaande was? Zij moest dan toch wel niets om hem geven en nooit om hem gegeven hebben. Misschien lag zij wel wakker in haar hut. Een ogenblik over woog hij de mogelijkheid erheen te lopen, maar de moed daartoe ontbrak hem toch. Juffrouw Dwight kwam weer uit haar hut. Zij droeg een mantelpakje en een chic hoedje. Zij bleef een ogenblik staan en Rob hoorde het geluid van een oude auto over het veld komen. Hij kende die wagen maar al te goed. Die behoorde aan Jenkins. Hij veronderstel de, dat het meisje weggestuurd werd en voelde een vage sympathie voor haar. Zij was waarschijnlijk ook iemand, die door de Fern dales niet begrepen werd. De huisjongen ging naar een hut en kwam er met twee handkoffers weer uit. Ja, inderdaad het meisje ging weg. Rob grinnikte even. De Ferndales boften toch maar! Ze waren van dat meisje af; ze hadden Julie terug en waren ook min of meer van hem verlost Het was allemaal wel erg prettig voor hen! (Wordt vervolgd) Advertentie Alle merken, dus ruime keuze ENGEL. Gr. Houtstr 181 Tel. 14444 HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10 00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 16.00 VARA. 19.30 VPRO 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00 - 24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. en reportages. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 9.00 Gymn voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10 00 Vrouwen in het Nederlandse zakenleven. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleu ters. 11.15 Viool en piano. 11.40 Orgelspel. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Landbouw- rubr. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Beiaardconcert, en draaiorgelmuz. 13.00 Nieuws. 13.15 Medcd en gram. 13.25 Dans- muz. 13.55 Beursber. 14.00 Bariton en piano. 14.30 Voordr. 14.50 Gevar. progr. VARA: 16.00 Orgel en zang. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18 20 Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i. lezing. 19.00 Voor de kleuters. 19.10 Kinderkoor. VPRO: 19.30 Het platteland nu. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Kinderen „zien", lezing. 20.10 Thea- terkron. 20.20 Kamerkoor 20.35 De Joden in de Westerse kuituur, lezing. 20.50 Regeringsuitzend.: De Verenigde Naties in de afgelopen weken, door nir. C. W. A. Schürmann, Nederlands permanent vertegenwoord, bij de Verenigde Naties. VARA: 21.00 Bekercompetitic. 21.55 Lichte muz. 22.15 Bui tenlands weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO. 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Social, nieuws in Esperanto. 23.10 Muziekrevue. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 - 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging 8.00 Nieuws. 3.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9 40 Schoolradio. 10.05 Lichte muziek. 10.30 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, lezing. 12 00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuino.meded. 12.33 Lichte muziek. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje 13.20 Lichte muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Lichte muz 14.20 Promenade-ork., koor, sopraan en bariton. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Pianorecital. 17 00 Boekbe spreking. 17.15 Kinderkoor, 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 17.55 Rep. Europ. kampioensch. kunstrij den op de schaats. 18.00 Lichte muz 18.20 Gram. 18.50 Regeringsuitz.: Emigratierubriek. Het emi* gratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojanijum. 19.30 Polit. praatje. 19.40 Verz.progr. voor de soldaten. 20.30 Klankb. 21.00 Lichte muz. 21.20 Vlucht uit 2060. hoorspel. 21.50 Gram, en comm. 22.15 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Protestanten en Katholieken, lezing. 22 50 Gevar. progr. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Ork.conc. en solist. 12 30 Weerbericht. 12.35 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelre cital. 14.00 Schoolradio. 15.45 Dansmuziek. 16.00 Kiersen. 16.05 Gevar. muz. 16 30 Omr.orkest.- 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muz. 17.45 Duitse les. 18.00 Gram. 18.10 Boekbespr. 18 20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.30 Praatje. 19 40 Gram 19.45 Lezing 20 00 Ork.conc 21.00 Kunst- kaleidoscoop. 22.00 Nieuws. 22.15 Klarinet en pia no. 22 5523.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekoverz. NCRV: 20.30 Act. 2105 Voordr. NTS: Eurovisie Garmisch-Partenkirchen Europese kampioenschappen kunstrijden. NCRV: 22.30 Wat ben ik?, praatje.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 11