Horen en zien Misdaad oei een ASPRO HOOFDPUNT Panda en de meester^diplomaat Avonturen van een hond Yclo en de Draak MAANDAG 8 FEBRUARI 1960 6 radio W* AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Rudolf Nelson herdacht Duitse televisie neemt zang program ma over De radio geeft dinsdag Televisieprogramma Stage-mogelijkheid voor jonge dirigenten Conflict bij Rotterdams Toneel wordt ernstiger Toch ió liet zo Mutaties bij levende organismen Oude boeken gevonden op Israëlisch gebied Illusie Film van Brosens onderscheiden Tweede prijs voor Haar lemse cineast in Berlijn Dalend bioscoopbezoek in België ROMAN VAN JANE ENGLAND /ASPRO5 -en Ufeïtuteeb Permanente expositie van bouwstijlen 57. Na enige tijd kwamen sheik Halef El Nep en zijn krijgers opdagen om het land en de boortoren op te eisen. Dit gaf dadelijk verschil van mening met sheik Ali Bin Olie en zijn krijgers. Nummer Een, die met de troep van Halef El Nep was meegekomen, hield zich zorgvuldig buiten deze twisten. Zodra hij en Archibald Smurk elkaar in het oog kregen, kwamen zij met uitgestrekte hand op elkaar af. Zo als gewoonlijk, was de begroeting tussen de beide diplomaten heel hartelijk. „Er schijnt een klein grensgeschil tussen de beide voortreffelijke sheiks te bestaan," sprak Nummer Een. „SheiJc Halef El Nep heeft mij toestemming gegeven, om in dit gebied te boren. Volgens mij heeft hij daar het recht toe, want zijn grens loopt juist rond dit gebied". „Dat moet een misver stand zijn," antwoordde Smurk beminlijk, „volgens mij behoort dit gebied aan Ali Bin Olie, die mij het alleenrecht om te boren heeft verleend. Maar hoewel we hierin van mening verschillen, zal dit van zelfsprekend nooit de goede betrekkingen tussen onze landen kunnen verstoren." „Vanzelfsprekend," antwoordde Nummer Een, hem warm de hand schuddend, „dit kleine geschil zal nooit vriendschapsban den tussen ons kunnen verbreken!" „Maar wel tussen de sheiks!" riep Panda. „Ze gaan vechten, als U er niets tegen doet!" Hij had gelijk. De manier, waarop Halef El Nep en Ali Bin Olie hun grensgeschil bespraken, had niets vriendschappelijks meer! Het televisieprogramma van zatei^iag- avond begon met 'n vraaggesprek tussen N.T.S.-verslaggever Gerritsen en minister Luns en staatssecretaris Stijkel over de door Amerika aan de K.L.M. geweiger de landingsrechten in Los Angeles. Hoe wel minister Luns er weinig voor voelde voor de televisie mededelingen te doen over de verdere stappen die de Nederland se regering over deze precaire zaak zal doen liet hij er geen twijfel over bestaan dat Nederland deze kwestie allerminst als afgedaan beschouwt. In het daarna vol gende VARA-programma „Mensen, din gen, nu.." herdachten Pier Tania en de actrice Dora Paulsen de vrijdag overle den cabaretier Rudolf Nelson. Dora Paul sen zong op gevoelige wijze een tweetal door Nelson gecomponeerde liedjes. De quiz „Je neemt er wat van mee" o.l.v. Theo Eerdmans lijkt op haar laatste benen te lopen. Wordt het niet eens tijd naar wat anders uit te zien? Ook Eerd mans heeft er kennelijk moeite mee de spanning er in te houden. Sinds lange tijd kwam er weer eens een vrouwelijk slacht offer aan bod. De uit Polen geboortige kandidate, die als hobby de Griekse my thologie had opgegeven, strandde helaas reeds in de eerste ronde. De heer Stolk, een ambtenaar uit Den Haag met een uit gebreide kennis van de Haagse straten, was gelukkiger en mag de volgende keer terugkomen. Ook de heer Möller kan zijn kennis van Columbus de derde ronde in dragen. De vierde kandidaat, de heen Vij verberg, overleefde op het nippertje de tweede ronde waarin hij getest werd op zijn bijbelkennis. Siebe van der Zee commentarieerde ver volgens over de Eurovisie een gedeelte van de 's middags uitgezonden wedstrij den om het Europees kampioenschap kunstrijden voor heren in Garmisch-Par- tenkirchen. „Publieke tribune," het pro gramma met de gebroeders Lutz, afge wisseld als leden van het hof der zotheid en als beklaagden was minder spits en geestig dan anders. Onder andere konden we weinig bewondering hebben voor de manier waarop een der Lutz-broers een parodie ten beste meende te moeten geven op de spreektrant van de deelnemers aan de quiz „Je neemt er wat van mee". Het was grappig noch fijngevoelig. Het Vocal-quintet en de VAR A-danse resjes verzorgden zoals gewoonlijk de ple zierige omlijsting. Dat John Soer acteren kan, wisten wij. Men kent hem als een goed typeur, een, zij het beperkt, karakterspeler. Zondag avond heeft Soer misschien ook naar Soer kunnen kijken want de KRO had een tele- recording gemaakt van zijn monoloog Sammy", twee jaar geleden reeds door hem gespeeld. Die monoloog lag Soer. Hij speelde de emoties van de man-in-geld- nood, die Sammy blijkt te zijn zeer goed uit, maar hij was met zijn binnensmond- se mompelingen zo vaak onverstaanbaar dat wij ons een hoofdpijn luisterden. Het kunstmaandorkest bracht daarna verlich ting. Beeldschermet Johnny Holshuysen, leider van het or kest „De Windmolens" en het John Wood- house-kwartet heeft een belangrijk con tract getekend: het AVRO-programma „Zing met ons mee", dat door hem is samengesteld en eens per veertien dagen wordt uitgezonden, zal met ingang van zaterdag 12 maart en voorlopig tot en met mei 1961, maandelijks onder de titel „Singt mit uns" door de Westdeutsche Rundfunk te Keulen in de Duitse huiskamers worden gebracht. Aan deze Duitse versie zullen evenals aan „Zing met ons mee" mede werken Truus Koopmans, Sonja Ooster man, Jenny Roda, Dick Doorn, John de Mol, de Jukeboxsisters en het orkest De Windmolens. Als omroepster fungeert Re- nate Calani van de Westdeutsche Rund funk, die iedere maand de opnamen in Hil versum zal bijwonen. Dit is de eerste maal dat een Nederlands orkestleider zo'n lang durig contract met de Duitse omroep organisatie heeft gesloten en dat een Nederlands programma gedurende zo'n lange tijd door een buitenlandse omroep wordt overgenomen. HILVERSUM I. 40? m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.01 Nieuws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Gram. VPRO. 7 50 Dagopening AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gyran. voor de vrouw. 9.10 De grocntefnan. fl 15 Gram. 9.35 Waterst. 9 40 Morgen wijding. 9.55 Een boek voor het geestelijk leven, lezing. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Tianospel. 11 15 Voor de zieken. 12.00 Dansmuz. 12.20 Regerinj'suiizend.Uilzending voor de land bouw. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.155 Meded. of gram. 13.20 Promenade-orkest en omr.koor. 13.55 Beursber. 14.00 Jeugdcmc. 14.40 Schoolradio. 15 00 Voor de vrouw. 15.30 Pianoduo .16.00 In alle staten leisveidj. 16.15 G-am. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij. lezing. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muz. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous par- le 19.10 Radiowedstrijd 19 50 Act. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevarieerd progr 22 00 Muzik lezing. 22.30 Nieuws en koersen. 22.40 Omroeporkest er. solist. 23.00 Eurovisie-Songfestival. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM n. 29b m 7.00—24.00 KRO KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gr.nn 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters 10.15 Licht baken. lezing. 19.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 1130 Volaan.. vooruit, lezing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land en tuinb.mede 12.35 Lichte muz. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaai geleden, praatje. 13.20 Nieu we gram. 13 35 Dansmuz. 14.00 Gram. 14.05 School radio. 14.35 Voor de vrouw. 14.45 Gevar. progr. iherh.). 15 50 Gram 16 00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Arts en explorateur in Zuid- Nieuw-Guinea. door W. M. Visser. 18.00 Lichte muz. 18.30 St; eekhalfuur Zeeland, klankb. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram. 20.30 Pianorecital. 21.00 Soms zijn de nachten zo lang. hoorsp. 21.35 Radio-filharm.orkest en solist. 22.25 Boekbespr 22.30 Nieuws. 22.40 Gezin en hu welijk. lezing 22.50 Filmmuz. 23.10 Promenade orkest. 23.55- 24 00 Nieuws. BRUSSEL 324 rr. 12.00 Ork.muz. 12.15 Pianorecital. 12 30 Weerber. 12 35 Recital (verv.). 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14 00 Schoolradio. 15.45 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16 06 Duitse les. 16.21 Ork.concert. 16.45 Gram 17.00 Nieuws. 17.10 Pianospel. 17.40 Boekbespr. 17.50 Jeugdconc. 18.20 Voor de solda ten. 18 50 Spoitkrrn. 19 00 Nieuws. 19 40 Gevar. muz. 19 50 Lezing 20 00 Voor de vrouw. Daarna: Ork.conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuz. 2255- 23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 19 30 Intern, agrarisch nieuws. 20.00 Jpurn. en weerovev 20 20 Filmp'ogr 21 00—22.00 Euro visie songfec'ival.: Nationale finale. Zes jonge dirigenten zullen in het sei zoen 1960-1961 in de gelegeheid worden gesteld een stage van twee maanden door te maken bij Nederlandse symfonie-orkes ten. Deze stages vormen de derde fase van het „plan jonge dirigenten", dat tot stand is gekomen door samenwerking van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, de besturen van Neder landse symfonie orkesten en de Neder landse Radio-Unie. De kandidaten, die tot 36 jaar oud mo gen zijn, moeten voldoen aan bepaalde eisen van algemene en van muzikale ont wikkeling. Alle gegadigden voor de stage mogelijkheden zullen zich bovendien in de periode eind mei, begin juni aan een vergelijkend dirigeerexamen moeten on derwerpen. De uitverkorenen zullen tij dens de stageperioden een redelijke finan ciële vergoeding krijgen. In het geschil dat tussen de heer Tobi en het bestuur van het Rotterdams Toneel is gerezen, hebben de leden van dit gezel schap unaniem besloten, het verlengen van hun contract afhankelijk te stellen van het ongewijzigd handhaven van de huidige directie, aldus is namens de leden aan het bestuur meegedeeld. „Zij menen, waar het stichtingsbestuur de bevoegdheid heeft aan de wensen van de heer Tobi tegemoet te komen, dat dit conflict niet mag leiden tot het in gevaar brengën Van éerf bloeiehd ett goed geleid artistiek instituut". WAT een kaleidoscoop is, behoeven we niet uiteen te zetten, want ieder kent na tuurlijk de donkere koker, die al draaiende de prachtigste, regelmatige stervormige figuren voor het verbaasde kinderoog tovert. Welke figuur door een kleine draaiing van de koker te voorschijn komt, weten we niet, en wanneer de stukjes glas maar talrijk genoeg zijn, is het aantal schikkingen zo groot, dat de varianten in de figuren bijkans onbeperkt zijn. Daarom wordt de kaleidoscoop trouwens ook ge bruikt bij 't ontwerpen van pa- tronen voor tapijten en stoffen. We hebben naar deze kalei doscoop gegrepen om verge lijkingsmateriaal te hebben ten opzichte van de verande ringen die zich door kunst matige mutaties bij levende organismen kunnen voltrek ken. Zoals reeds eerder op deze plaats werd verteld, kunnen in de erfmassa van planten en dieren kunstmatige verande ringen worden opgewekt door vergiften, zoals phenol, mosterdgas en carcinogene stoffen, maar ook door inwerking van temperatuur en door stralingen, zoals stra ling van radio-actieve stoffen en ultravio lette- en Röntgenstralen. Deze stralen en chemische stoffen bewerkstelligen ver anderingen in de kern van de levende cel waardoor ook de erfmassa verandert. Na deling van deze cel treden dan nieuwe cellen te voorschijn met andere eigen schappen, die vaak ook bij volgende gene raties van cellen worden overgedragen. Deze korte formulering van het ver schijnsel der kunstmatig veroorzaakte mu taties mag bij buitenstaanders echter niet de gedachte wakker roepen aan doelge richte veranderingen die door de mens in het levende organisme kunnen worden be werkstelligd. In de eerste plaats tast men in het algemeen nog volslagen in het duister aangaande de binding van bepaal de eigenschappen aan bepaalde genen, noch kent men hun positionele plaats in I (Nadruk verboden) de keten van genen die tesamen de chro mosomen vormen, voorts is de unssel- werking die de erfelijke eigenschappen op elkaar uitoefenen onbekend en tenslotte weet men niet, welke veranderingen stra len en chemische stoffen in de celkern eigenlijk bewerkstelligen. Bij het nemen van proeven op dit terreifi worden dan ook eigenlijk evenzovele schoten in het duister gelost. Het gevolg hiervan is, dat herhaal delijk misvormingen optreden, biologische gedrochten met allerlei uitwassen en ver- groeiingen, misvormde pro- dukten van de levende stof die geen enkele levenszin be zitten. Daarnaast en dat is ongetwijfeld een verschijn sel dat moed tot verdere ex perimenten geeft treden ook vormen te voorschijn die gunstige (of althans voor de mens gunstige) vormen vertonen. Maar wat er bij deze proeven voor de dag komt, is in het algemeen onbekend, omdat men nog niet weet waarmee men werkt, noch hóe het werkt. Vandaar, dat we bij de aan vang van dit praatje de kaleidoscoop voor de dag haalden, het instrument dat ons weliswaar prachtige regelmatige stervor mige figuren laat zien, maar welke figuur er bij draaiing van het apparaat voor het glas komt, kan niemand van tevoren ooit zeggen. Wanneer een popularisator van de we tenschap dan ook. vertelt, dat de mens door kunstmatige mutaties de levende vormen schept (of zal scheppen) die hij verkiest, wordt bij de huidige stand van de weten schap volslagen nonsens verkocht. Na deze droge theorie is het wellicht aardig ook eens te weten wie de vertegen woordiger is van het oudste Nederlandse adellijke geslacht. Daarover een volgende keer. H. Pétillon JERUZALEM (Reuter) Professor Yohanan Aharoni van de Hebreeuwse universiteit in Jeruzalem heeft bekend gemaakt, dat Israëlische arc.haeologen stukken van oude lederen boekrollen heb ben gevonden in arendsnesten binnen een grot in de buurt van de Dode Zee. Dit is de eerste vondst van oude rollen in Israel. Alle andere „Dode-Zeerollen'" zijn op Jordaans gebied gevonden. Volgens professor Aharoni bevinden zich onder de Israëlische vondst twee fragmenten van rollen waarvan de tekst overeenkomt met die van rollen die in Jordaanse grotten, een twintigtal kilome ter noordelijker, zijn aangetroffen. Een fragment is bijna volledig en omvat de verzen 1 tot 10 van hoofdstuk 13 van het boek Exodus. Er zijn ook munten en een oude brief gevonden. Op de bodem van de grot zijn voorts houten en lemen voorwerpen en stukken linnen aangetroffen, alsmede pijlpunten en pijlschachten. De archaeologen hebben voorts twee Romeinse forten ontdekt, die waar- "schiTrB^k'dSlëTe^i *ult "de tijd v§h InfliWirê operaties tëgen Joodse rebellen. NEW YORK (UPI) De hartspecialist dr. Paul Dudley White, de arts die presi dent Eisenhower heeft behandeld, heeft zondagavond in een televisieprogramma verklaard dat Eisenhower gezonder zou blijven, wanneer hij na zijn aftreden ac tiviteit zou blijven ontplooien dan wan neer hij de rest van zijn dagen in een ge makkelijke stoel zou willen slijten. Hij maakte deze opmerking naar aanleiding van Eisenhowers verzuchting, die hij zich onlangs liet ontvallen: „Als ik het Witte Huis verlaat ga ik alleen maar in een ge* makkelijke stoel zitten". De documentaire „Brandgevaar op de boerderij" van de Haarlemse cineast Al- bert Brosens is op het festival voor land- bouwfilms in Berlijn onderscheiden met een tweede prijs, een „zilveren korenaar". De eerste prijs, de „gouden korenaar", ging naar Engeland, voor een filmpje van het centrale inlichtingenbureau in Londen ge titeld „Work study aids farmers" en han delend over studies van landbouwmetho des. Behalve Nederland kregen ook Noor wegen, Zweden, Zwitserland en West- Duitsland een tweede prijs. Het festival voor landbouwfilms werd In West-Berlijn gehouden ter ere van de landbouwtentoonstelling „De groene week", 24 landen hadden in totaal 72 films inge zonden. („Brandgevaar op de boerderij" is inder tijd niet in aanmerking gekomen voor ver toning tijdens de eerste Nederlandse film- week te Arnhem. Wij hebben bij onze be spreking van deze film daarover al onze verwondering geuit, omdat wij haar kwa liteiten hoog aansloegen. Voor Brosens derhalve dan toch nog een erkenning ach teraf. des te waardevoller, omdat het hier een internationaal forum gold en een twee de prijs onder 72 inzendingen alleszins respectabel is.) (Van onze correspondent in Brussel) De vereniging van bioscoopdirecteuren van België heeft al de bioscoopeigenaars van België uitgenodigd hun zalen van 25 tot 31 maart a.s. te sluiten als protest tegen de. naar het oordeel der vereniging, over dreven amusementsbelasting. Op een pers conferentie verklaarde de heer Annez. voorzitter van de vereniging, dat de toe stand van de Belgische bioscoopwereld alles behalve schitterend is. Door de steeds grotere plaats welke het toerisme, de auto en de televisie in de besteding van het volksinkomen hebben, daalt het aantal bioscoopbezoekers voortdurend. In 1945 waren er nog 145 miljoen, in 1953, het jaar van het begin der televisie, was het aantal bioscoopbezoekers reeds tot 112 miljoen teruggelopen en volgens de voorlopige ge gevens over 1959, is een nieuwe teruggang te zien tot 90 miljoen bezoekers. De 23 per cent belasting wordt in België geheven op de bruto-ontvangsten, aldus de voorzitter van de vereniging, ook dan wanneer de exploitatie een verlies toont. Voor boks wedstrijden daarentegen hoeft slechts 8 percent te worden betaald. 50—51. De draak werd wakker en geeuwde. Toen kreeg hij de geur van het snoep goed in z'n neus, hij snuffelde eraan en wou er aan likken. Maar Ydo hield de stok wat hoger, toen ging de hals van de draak omhoog. Ydo klemde zich stevig vast om de nek van 't dier en ging mee de lucht in. Lekker ruikt dat, hè? lachte hij. Pak het maar, als je kan! Maar hij zorgde wel, dat de draak net niet bij het lekkers kon, hij hield het touw met de suikerstok net even buiten 't bereik van de neus. En toen begon de draak gehoorzaam te lopen in de richting, die Ydo gekozen had... Adrertpvtip „Het laatste bedrijf'. De Haarlemse toneelvereniging „Door Inspanning Uit spanning" geeft donderdag 11 februari in de stadsschouwburg haar tweede toneel avond van dit seizoen. Opgevoerd wordt „Het laatste bedrijf', toneelspel in drie bedrijven door Emlyn Williams. De regie is weer in handen van Koos Toornend. 43) Julie veegde haar ogen af en knikte. Meneer Burgoyne, zei Alice Ferndale droogjes, vindt het nodig, dat Rob onmiddellijk naar huis gaat. Hij schijnt een zekere invloed op hem te hebben en ze zijn nu met elkaar aan het praten. Plotseling sloeg zij haar arm om Julies schouders en kuste haar. Julie klemde zich een ogenblik aan haar vast en trok zich toen terug. Weet u, vroeg zij met gesmoorde stem wat al die geheimzinnigheid betreffende Isabelle Timball te betekenen heeft? Neen, ik heb er geen flauw idee van, zei mevrouw Ferndale. Waarom? Wel, dat doet er niet toe. Vertel me eens even wat anders. Hoe kon jij met mevrouw Timball opschieten? In het eerst, zei Julie nog steeds op gedempte toon, in het geheel niet, maar later... vrij goed. Zij... zij veranderde van houding. En zij scheen de dingen die ik in het huis deed wel prettig te vinden. O, zei mevrouw Ferndale op een ietwat vreemde manier en zij trok zenuwachtig aan haar korte grijze haar. Wat is er? vroeg Julie. Mevrouw Ferndale haalde de schouders op. O, niets, Julie. Het is alleen maar en ik weet niet precies, hoe ik aan dat idee kwam dat het beter leek, als zij niet veranderd was. Uitleggen kan ik het niet Zij zweeg, toen Sambo verscheen om het theeblad weg te halen. Hij droeg een ander blad met sherry in een geslepen karaf en sherryglazen er op. Mevrouw Ferndale trok haar wenkbrauwen op. Julie trok een verbaasd gezicht. Die zaken werden altijd achter slot en grendel gehouden en als ze voor de dag kwamen, was het altijd iemand van de familie geweest, die ze te voorschijn haalde. Ann is blijkbaar opgestaan, zei ze wijzend op de sherry. Ik vraag me af, wat tot dat snelle herstel van haar zal hebben bijgedragen. Julie voelde zich verdoofd en suf en zei niets. Haar hoofd voelde aan, of zij een hevige kou had gevat en er was een suizend geluid in haar oren, alsof zij te veel kinine had geslikt. Toen hoorde zij mevrouw Ferndale zeggen: Sambo! Onhandige idioot, dat je bent! Sambo, die reeds een van de kostbare theekopjes had omgegooid, liet nu ook prompt een schoteltje vallen. O! zei mevrouw Ferndale en stampte op de grond. Zij verloor slechts uiterst zelden haar geduld, maar als zij dat deed was zij ook echt boos. Een gebroken kop en schotel waren vroeger nooit reden voor mevrouw Ferndale geweest om zich zo op te winden. Sambo begon dan ook te stotteren. Zijn ogen gingen wijd open en het wit werd zichtbaar. Hier-be greep hij niets van en met open mond stond hij naar de beide vrouwen te staren. Maak maar, dat je wegkomt, zei Julie, die ten slotte haar stem weer terug had. Sanbo nam het blad op en maakte, dat hij de kamer uitkwam. Toen klonk buiten een luide, maar melodieuze stem. Juffrouw Ferndale, zei die stem, als ik niet een man was van een staalharde vastbeslotenheid, zou ik er nooit in slagen mijzelf los te scheuren van de schoon heden en aantrekkelijkheden, die aan deze hofstede verbonden zijn. Maar een aangelegenheid van een vrij groot gewicht eist, dat Rob Timball en ik vanavond nog huiswaarts gaan. Mevrouw Ferndale en Julie hoorden een zacht en on duidelijk antwoord. Mevrouw Ferndale keek naar Ju lie, maar die stond met een verwarde uitdrukking naar de veranda-deuren te staren. Eigenaardig, dacht Alice Ferndale bij zichzelf, zeer beslist eigenaardig. Hardop zei zij. Het begint in de hal somber te worden, vind je niet? Zal ik Sambo laten komen om het vuur aan te leggen?.. O, ja, dat zou ik zeker doen, zei Julie. NEGENTIENDE HOOFDSTUK Het was de tweede morgen, nadat Julie met Went- worth vertrokken was, dat Isabelle zich zenuwachtig begon te voelen. Ze kon niet precies zeggen, waarom. Het was gedeeltelijk, omdat Rob niet teruggekomen was, hoewel ze zich daar gewoonlijk niet veel van aan trok. Zij was eraan gewend, dat hij dagenlang weg bleef. Maar het gezicht van mevrouw Timball werd een netwerk van lijnen, die onderdrukte woede weer gaven, toen hij niet kwam opdagen. De vrouw was er van overtuigd, dat hij naar de Ferndales gereden was. Isabelle was daar ook zeker van en meende, dat dit niet meer dan natuurlijk was, maar haar tante be schouwde het als een ongehoorde demonstratie van ge brek aan wilskracht. De oude vrouw ging, zonder iets te zeggen, naar bed en bleef daar, zeggend, dat zij koorts had. Iets in het strakke staren van haar ogen was afschrikwekkend. Toen Rob de gehele dag niet terugkwam en de zich aan de hemel opstapelende glinsterende wolkenkastelen al hoger en hoger kwamen, zat zijn moeder in elkaar ge doken in bed, met strakke blik door de open deur van de hut naar buiten starend. Er was in de glinstering van de ogen van haar tante, als deze naar haar keek, iets dat Isabelle verschrikte. Zij was volkomen ge wend aan de uitdrukking van afkeer, die er gewoonlijk in te zien was, maar dit was meer dan afkeer. Het was een sluwe, eigenaardig berekenende blik. Isabelle bracht het grootste deel van de tijd met naaien en verstellen in de hut van mevrouw Timball door. Haar oor was intussen voortdurend ingesteld op de mogelijke nadering van Robs paard, hoewel zij in haar binnenste wel wist, dat hij niet komen zou. Buiten trilde de hitte. Bully, de hond, lag hijgend bij de deur. De kok, nu vrij van de spanning om zich aan Julies instructies te houden, was weer teruggevallen op het klaarmaken van taai antilopenvlees met zoete aard appelen voor de lunch en bij zichzelf al besloten, dat hij voor het avondmaal dezelfde delicatessen zou op dienen. Hij behoorde meer trots te hebben, zei mevrouw Timball zonder enige waarschuwing meer trots dan achter een meisje aan te lopen, die er niet tegenop ziet met een andere man mee te gaan. En dan nog wel iemand, die hij de toegang tot de farm moest ver bieden uit hoofde van de attentie, die deze man aan zijn nicht besteedde. Isabelle zei niets, maar het bloed vloog haar naar het hoofd en haar oren gloeiden. De idioot! zei mevrouw Timball op gesmoorde, wanhopige toon. O, die idioot! Het was dit ogenblik, dat zij haar blik op Isabelle richtte. Bully ontwaakte en begon te grommen. Hij stond op en zijn nekharen gingen overeind. Isabelle hoorde het geluid van een paard, dat stapvoets het hoofdgebouw naderde. Zie eens even, wie het is, zei mevrouw Timball. Als het Burgoyne is, wil ik niet dat je met hem praat. Ik vertrouw hem niet. Isabelle stond op en keek naar buiten. Hij is het niet, zei Isabelle. Nou, wie is het dan wel? gromde mevrouw Tim ball. Het is sergeant Wentworth, zei Isabelle bedaard. Je gaat niet met hem praten, zei mevrouw Timball met harde stem en alsof zij door zijn nadering geïnspi reerd werd, ging zij rechtop in bed zitten, terwijl het zweet langs het gelaat stroomde. Dat zal ik toch wel moeten, niet? zei Isabelle op redelijke toon. Ik bedoel, als het iets zakelijks is. Je moet toch een politie-sergeant als hij komt, te woord staan. Laat hem bij de deur komen, zei mevrouw Tim ball dan kan hij tegen mij zeggen, wat hij te zeg gen heeft en kan hij weggaan. Goed, zei Isabelle rustig. Stil! zei zij met haar diepe jonge stem tegen de hond en het dier hield op met grommen en ging liggen. Wentworth kwam naderbij. Hij zag er moe uit en zijn gezicht zat dik onder het stof. De politieman salu eerde en steeg af. Er kwam geen jongen om zijn paard over te nemen. Ik moet Timball spreken, zei Wentworth Die is hier niet, zei Isabelle. Niet hier! riep Wentworth. Waar is hij dan wel? Isabelle haalde de schouders op. Ik weet het niet zeker, zei ze. Is het van belang? Ik heb een dagvaarding, zei Wentworth. (Wordt vervolgd) Een origineel plan zal waarschijnlijk reeds in het komende jaar in de omge ving van het bekende Kievitsdel te Door- werth in de gemeente Renkum gereali seerd worden, namelijk een permanente expositie van bouwkas-standaardwonin- gen, dat door het Bouwfonds Nederlandse Gemeente is ontwikkeld. Het project om vat de bouw van ongeveer 60 eengezins woningen en ongeveer 10 bungalows op een terrein van circa 6 hectaren. Van de bungalows zullen er 8 van buitenlandse origine zijn, namelijk van zusterorganisa ties van het bouwfonds in de Verenigde Staten, Zweden, Duitsland en Oostenrijk. Met Denemarken is men nog in onder handeling. Ook deze zusterorganisaties hebben hun stereotiepe bouwstijlen waar van de specimina dus op deze permanen te expositie te zien zullen zijn. Overigens is het niet de bedoeling van het bouwfonds bungalows volgens de bui tenlandse standaardplannen voor zijn spaarders te gaan bouwe: De tentoonstel ling wil dus niet meer zijn dan een staal kaart van bouwwijzen in verschillende landen, waarbij het accent ligt op de Ne derlandse typen, waaronder ook „ratio- bouw" en de groep efficiënte woningbouw vertegenwoordigd zullen zijn. De gemeenteraad van Renkum heeft zijn medewerking toegezegd onder voor behoud dat tweederde van de woningen voor inwoners der gemeente Renkum ge reserveerd zal dienen te worden. De toekomstige bewoners zullen hun hui zen echter op gezette tijden voor bezoe kers moeten openstellen, daar het hier een tentoonstelling betreft.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 6