Horen en zien Misdaad om een Ontroerend zingen van de mezzo-sopraan Nan Merriman Sneeuwfoto's bij avond met ieder toestel f"Hoe is het ontstaan Panda en de meester^diplomaat Avonturen van een hond ABDIJSIROOP Ydo en de Draak 9 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Filmavond De radio geeft donderdag 7 elevisie programma Composities van Radings oogsten Britse lof Wereldpremière in Den Haag van stuk van Anouilh Henri A rends weer terug voor N.Ph.O. De negen muzen 'fe ll'-r J-JÊ - ROMAN VAN JANE ENGLAND Dirigentenbenoeming over enkele maanden Dit woord: PAPPENHEIMERS WOENSDAG 17 FEBRUARI 1960 65. Nu hij drie keer achter elkaar ont slag had gekregen, was er wel definitief een einde gekomen aan Panda's diploma tieke loopbaan. „Dit is het eerste baantje, waarin ik gefaald heb," dacht hij bedrukt, terwijl hij op zoek ging naar een afgedank te auto. Maar toen hij zo'n auto had gevon den, die door een of andere olie-sheik we gens een klein mankement in de woestijn was achtergelaten, keerde zijn öude opge wektheid weer terug. Fluitend bracht hij de wagen weer in orde. En toen hij even daarna wegreed, was hij eigenlijk maar blij, dat hij van dat lastige baantje af was. „Ik zal nooit een goeie diplomaat wor den," dacht hij, „maar ik heb ook hele maal geen zin, om het te zijn!" Hij liet de motor vrolijk snorren en met een flink gangetje reed hij regelrecht naar huis. Einde van dit verhaal. De Zwitserse bijdrage aan de serie we tenschappelijke curiositeiten was zeker niet de minst boeiende in deze voortref felijke reeks. De oorsprong van de mens en de vondsten die daaromtrent kennis verschaffen werden overzichtelijk in dit filmpje benaderd, zodat ongetwijfeld veler interesse in deze materie is gewekt of ver groot. Na een filmpje over de vogelwereld achter het Andesgebergte, langs de 7000 km lange westkust van Zuid-Amerika, werd de hoofdfilm vertoond „De gele bal lon", een navrante film die velen 's nachts nog wel door de dromen zal hebben ge spookt Beeldschermer HILVERSUM L 402 m. 7.00 VARA. 750 VPRO. 8 00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Gram. 12.00 Orgelspel en zang. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 12.50 Uit het bedrijfsleven, lezing. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muziek. 13 55 Beursber. 14.00 Clavecimbelspel. 14 20 Gram. 14.30 Voor de vrouw. 14.50 Gram. 15.05 Anna Karenina. hoorsp. 175.45 Gram. 16.00 Van vier tot vijf. 17.00 Pianospel. 17.15 Voor de jeugd. 17.45 Dansmuziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muziek. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Sportpraatje. 1855 Gesproken brief. 19.00 Voor de kinderen. 19 05 Gevar. progr. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio-kamerorkest en sol. 20.50 De weg van de auto. klankb. 21.10 Gram. 21.30 Herfst in Parijs, hoorspel. 2155 Gram. 22.20 Olympische winterspelen 1960 te Squaw Valley. 22.30 Nieuws. 22.40 Journaal. 22.55 Sportact. 23.05 Nieuwe gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 10.00 NVRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7 00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de Jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvr. 9 40 Gram. NCRV: 10.00 Gram. 1050 Morgendienst. KRO. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde muziek. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Lichte muziek. 12.25 Voor de boeren. 12 35 Land- en tuinb.meded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar feleden, praatje. 13.20 Lichte muziek. 13.40 Idem. rCRV: 14.00 Gram. 14.30 Avondrust, hoorsp. 15.00 Pianorecital. 15.30 Gram. 16.00 Verkenningen in de Bijbel. 16.20 Kamermuz. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Pianoduo. 18.15 Sportrubriek. 1850 Kerkkoor. 18.50 Sociaal pers pectief. praatje. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radio krant. 19.50 Politiek praatje. 20.00 Gevar. progr. 22.15 Periodiekenparade. 22.25 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Zaalsportuitslagen. 22 45 Avondoverdenking. 23.00 Orgelconc. 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Amus.muz. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gevar. muziek. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 14.00 Schoolradio. 16.00 Koersen. 16.06 Fran se les. 16.21 Muzikale lezing. 17 00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Gram. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Polit. praatje. 20.00 Vluchtmis drijf. hoorspel. 21.30 Omr.ork. 22 00 Nieuws. 22.15 Radio-Universiteit. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20 00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 De wereld van vandaag, polit. praatje. 20.30 Zo maar een dag in de Lente, comedie. De violis{ Thomas Magyar, eerste con certmeester van het Nederlands Kamer orkest, en de pianist Paul Niessing hebben te Londen een concert gegeven, dat zeer goed door de critici ontvangen is. Zo roemt de Daily Telegraph de grote, war me toon en de subtiele nuances in frase ring en dynamiek van Magyar en wijdt het blad vele lovende woorden aan Nies- sings spel. Bijzondere waardering koes terden de recensenten voor de uitvoering van Badings eerste sonate, wiens concert voor twee violen kort tevoren zijn eerste uitvoering in Engeland had beleefd. De eerste uitvoering die in Engeland is gegeven van Henk Badings' Concert voor twee violen en orkest is door de Londen- se muziekcritici als een muzikale gebeur tenis van betekenis begroet. Het werk is vorige week woensdag door het Symfonie orkest van de B.B.C., onder leiding van Rudolf Schwarz uitgevoerd. „The Times" die schreef dat Badings' naam voldoende bekend is in Groot-Brittannië om eerbied af te dwingen, zei dat dit pas zes jaar oude dubbelconcert „aantrekkelijk en inhouds vol was". „The News Chronicle" schreef dat de Royal Philharmonic Society, die het concert georganiseerd had, Groot-Brit tannië een dienst had bewezen door het concert onder de aandacht van het Britse publiek te brengen. Eind april gaat van de produktieve Pa- rijse toneelschrijver Jean Anouilh diens stuk „La Foire d'Empoigne" in wereld première bij de Haagse Comedie. Mogelijk zal Anouilh de eerste voorstelling in de Haagse Koninklijke Schouwburg bijwo nen. „La Foire d'Empoigne" gaat over de de jeugd van Napoleon. WEDEROM WERD een abonnements uitvoering van het Noordhollands Philhar- monisch Orkest beëindigd op een wijze die alle aanwezigen tot groot enthousiasme gebracht heeft. Het gold ditmaal het op treden van de Amerikaanse mezzo-sopraan Nan Merriman, wier voordracht van de „Lieder eines fahrenden Gesellen" van Mahler bij velen nog lang na het verlaten van de concertzaal zal hebben nageklon ken. Deze cyclus van vier liederen gaat in het oeuvre van de componist vooraf aan zijn tien symfonieën en men vindt er eigenlijk reeds alle motieven in aange duid die hem gedurende zijn verdere leven zouden bezighouden: die hunkerende toon van een wat treurig kind dat men zijn speelgoed heeft afgenomen (in dit geval gaat het om een vriendinnetje) en die zich dan toch weer op een melancholieke ma nier gelukkig voelt tussen bloemen, vogels en zonneschijn. Soms neemt de muziek, met de woorden mee, een dramatische wending, het koper van de trompetten rijt de idyllische on bezorgde melodieën open: het beeld van een gloeiend mes verschijnt en vol zelf medelijden stelt de jongen zich voor dat hij dood is. Maar in plaats daarvan trekt hij er alleen op uit en slaapt in onder de bloesemsneeuw van een lindeboom. Met een stem die zij in alle registers de voorgeschreven omvang is zeer groot, bijna twee octaven ongewoon expressief wist aan te wenden, heeft de zangeres deze intieme, schrijnende tafrelen voorgedragen op onovertrefbare wijze. De donkere klaag toon van het „Wein' um meinen Schatz" in het eerste lied trof zij even indringend als de juichende roep (wird's nicht eine schone Welt?) in het tweede, de bitterheid van het derde lied en het bedroefd-verrukte van het langzame slot. Tevoren had zij reeds groot succes be haald met twee aria's van Mozart, respec tievelijk uit „Le nozze di Figaro" en uit „Cosi fan tutte". Ook hier moest men de buitengewone natuurlijkheid bewonderen waarmee zij over haar vocale middelen beschikte. Het nadrukkelijk applaus noop te haar de tweede aria te herhalen. Voorts zag men Henri Arends weer terug voor het orkest waar men hem bijna twee maanden gemist had, in welke periode hij gastdirecties vervulde in Portugal en Zwitserland. Men hoorde hem met genoe gen aan het werk in de „Praagse" sym fonie van Mozart, K.V. 504. Het orkest musiceerde onder zijn handen soepel en met doorzichtige klank. De uitvoering had stijl en cachet. De „Siegfried Idyll" van Wagner waar mee de tweede helft van het .programma gespeeld werd klonk, zo leek me, iets te voorzichtig, met te weinig welving en ron ding in de klank, hoewel de opbouw van de climax zijn effect niet miste. Maar mis schien is het ook wel een beetje een lang dradig stuk dat alleen in de uitvoering van een groter orkest met méér strijkers de glans en weelde kan krijgen die Wagner behoeft. Laat ik hier nog aan toevoegen dat het orkest in de begeleiding van Mahler's lie deren bijzonder op dreef was en met grote concentratie gemusiceerd heeft, kennelijk mede geïnspireerd door de voortreffelijke soliste. In het uitgebreide naspel van het derde lied bijvoorbeeld werd de spanning prachtig volgehouden en vond een sfeer volle overgang plaats naar het slot. Sas Bunge Bekoring van het kleine. In de zalen van het Koninklijk Oudheidkundig Ge nootschap in het Rijksmuseum te Amster dam wordt tot en met 31 maart de tentoon stelling Bekoring van het kleine gehouden. Deze expositie bevat een serie tekeningen en aquarellen Zelfs de meest verstokte cynicus die in de stad op die „sneeuw- rommel" moppert, komt buiten onder de indruk van de ver stilde schoonheid van het witte landschap. Ook in de stad kan sneeuw mooi zijn, al maakt de pekelwagen gauw een eind aan de ongerepte sneeuwlaag. Verwoede amateurfotografen gaan daarom bij voorkeur 's avonds met hun camera de sneeuw op zoeken. Een eenvoudig statief op een ander middel om de camera een kort poosje roerloos te houden, zijn voldoende om met letterlijk elke camera avondfoto's te maken. Heeft uw toestel de mogelijkheid tot aansluiting van een draadontspanner, gebruik die dan. De mogelijke trilling, ver oorzaakt door de handbeweging aan de sluiter, wordt er door uitgeschakeld. Goed ingepakt er op uit, komen we beslist met een rijke buit aan sfeervolle foto's thuis. We zoeken een plekje op waar een aantal (of desnoods maar één) lantaarn voor wat licht zorgt. Bij voorkeur natuurlijk een sfeervol plekje, een brug, een typisch straathoekje enz. Ove rigens zult u met sneeuw weinig moeite hebben om echt schil- derachtigehoekjes te vinden. Met zwart-wit films en kleurennegatieffilms (gaat ook best!) hebben we een ruime veiligheidsmarge in de belichtingstijd. Bij het licht van één straatlantaarn en bij een film van 17c Din moeten wij, bij een afstand van 10 meter en een diafragma van f: 11, ongeveer 1 a 2 minuten belichten. U zet het toestel dus op B (tijd) en natuurlijk op statief of anders op een muurtje, nu de sluiter open, dan belichten we kalm, op ons horloge contro lerend hoe lang. Loopt er iemand langs de lens, dan houden we even de hand voor de geopende lens, dus niet dicht doen, ter voorkoming van extra trilling. Auto's geven door hun snelheid nagenoeg geen indruk op het negatief, wel hun koplampen die een verlicht spoor trekken, dit stoort echter niet op de uiteindelijke foto Bij het maken van dia's moet wat secuurder belicht worden, doch ook hier komt u vermoedelijk wel uit met bovenstaande gegevens. Maak dit soort foto's niet als er een sneeuwjacht woedt, de langstrekkende vlokken geven een soort vervaging aan het beeld. Bij een kalme sneeuwbui kan het wel, mits u maar zorgt dat de lens droog blijft. Een stukje plastic over het toestel of een paraplu en een zonnekap op de lens geven echter een afdoende bescherming. Naklank. Hitler's favoriete muziek stuk, de „Badenweiler Mars", is momen teel een tophit in West-Duitsland. De plaat is in vrijwel alle muziekautomaten en be hoort tot de meest gekozen nummers. Het is een mars in de beste Duitse tradities met veel tromgeroffel en paukenslagen. Op uitvoeringen waar Hitier aanwezig was, werd de „Badenweiler Mars" bijna altijd gespeeld. George Robert. Tot rijksgecommitteerde bij de in 1960 te houden eindexamens aan de van rijkswege erkende instellingen voor muziekonderwijs zijn twaalf musici be noemd, onder wie de Haarlemmer George Robert. De overige benoemden zijn dr. J. Daniskas, Willem Andriessen, André Jur- res, dr. Walther Boer, A. Crolla, H. Ge- raedts, Frans van Amelsvoort, Eduard Flipse, Hein Jordans, Paul Hupperts en André Rieu. Sonningprijs. Aan de Britse filosoof Bertrand Russell is de Sonningprijs 1960 toegekend. Deze prijs, die een waarde heeft van 100.000 Deense kronen, is enige jaren geleden ingesteld door de Deense journa list Sonning ter beloning van verdiensten voor de Europese beschaving. Bij de eer ste toekenning, in 1959, ging de prijs naar dl-. Albêft'Sèhweitzer. Advertentie Abdijsiroop (Akker-Siroop) bij het eerste kuchje en u verjaagt die gevaarlijke ziekte kiemen. De 23 genezende be standdelen geven hoest geen schijn van kans Nederlands danstheater. Naar wij ver nemen, zou de directie van het „Neder lands Danstheater" de van het „Neder lands Ballet" afgescheiden groep voor nemens zijn voor enkele jaren van de ge meente Den Haag de „Boterwaag", het aan de Prinsegracht gelegen gebouw, te huren voor zover het het gedeelte betreft, dat thans nog door het Oranje-Nassau Museum in beslag wordt genomen. De ter beschik king komende ruimten zullen dan door het Nederlands Danstheater als dansstudio in gebruik worden genomen. Zoals bekend, zullen de bezittingen van het Oranje- Nassau Museum per 1 april naar het Prin senhof in Delft worden overgebracht. /A s n i\ _*L-,wrw S| \J^]/ J A [o/ ét 6667. Ydo en de draak waren nu zo dicht bij de stad gekomen, dat hij de gezichten van de soldaten al duidelijk kon zien. Misschien konden ze hem nu verstaan, dacht hij. Niet schieten, asjeblieft.' riep hij luidkeels. Deze draak is zo tam als 'n hond, hij zal niemand kwaad doen! Verbaasd keken de wachters naar de jongen, die zomaar op de nek van het monster zat en 't als rijdier gebruikte, alsof 't een paard was. Ze hoorden, wat hij riep, maar ze konden hem nauwelijks gelovenWie had nu ooit van 'n tamme draak gehoord! Daarom bleven ze waakzaam en hielden zich gereed om 't monster aan te vallen... 51) DRIEëNTWINTIGSTE HOOFDSTUK Rob wist eigenlijk zelf niet waarom hij erop aange drongen had, dat Burgoyne die nacht zou blijven loge ren. Voor de eerste keer van -zijn leven ontdekte hij dat hij bang was. bang voor iets, waaromtrent hij zelf geen uitleg zou kunnen geven Hij voelde, dat hij niet de avond alleen met zijn moeder zou kunnen doorbrengen en dat het ook niet verstandig zou zijn veel in het ge zelschap van Isabelle te zijn. Bovendien voelde hij, dat de tijd gekomen was om de zaken eens met zijn moeder uit te praten, en te vertellen van de koeien, die hij ver kocht had. Toen Burgoyne de volgende morgen op het punt stond te vertrekken, zei Rob tegen hem: Hoor eens, ik ge loof, dat ik moeder maar eens over de verschillende dingen zal inlichten. Burgoyne knikte. Dat is wel het beste, wat je doen kunt, zei hij. Verder, zo ging Rob voort, maak ik me on gerust over Isabelle. Je bent de enige niet, zei Burgoyne kortaf. Hij zat al te paard en keek Rob niet aan, maar staar de recht voor zich uit Wat bedoel je? vroeg Rob. Burgoyne haalde de schouders op. Wat bedoel jij? zei hij toen Nou, als ik ga trouwen, wat moet er dan met haar gebeuren. Het is heel moeilijk, Burgoyne, met moeder. De hele situatie is moeilijk. Gedurende enige ogenblikken bleef Burgoyne zwij gen. Hij voelde zich niet op zijn gemak. Het was wel erg ongelukkig, dacht hij, dat mevrouw Ferndale juist nu naar het ziekenhuis had moeten gaan, aangezien uit de aard der zaak Baxter met haar mee was gegaan naar Salisbury. Dat betekende immers, dat die Bar ney L.inton-affaire nog altijd onbeslist was. Wentworth had van Baxter nog niets gehoord. Rob onderbrak zijn gedachten. Vertel mij eens.wat doet Julie op het ogenblik? O! zei Burgoyne, die is voor een paar dagen naar Salisbury. Een zekere Smithers doet met zijn vrouw momenteel het huishouden bij de Ferndales. Ik zou haar graag eens willen spreken, zei Rob nadenkend.. Burgoyne keek hem scherp aan. Neem een goede raad van mij aan, zei hij, en zorg, dat alles in het reine is, voor je haar spreekt. Er valt een hoop te regelen, waar je nooit eerder aan ge dacht hebt. Je moeder en Isabelle bij voorbeeld. Rob, heb je ooit het testament van je vader gezien? Robs hoofd ging met een ruk omhoog. Neen, zei hij, waarom? Dacht je soms. dat ik eer der aanspraak op mijn geld zou kunnen maken, dan mij gezegd is? Neen, dat denk ik niet, zei Burgoyne. Maar her inner jij je een man, die Linton heette, of was je toen nog te jong? Ik herinner me hem wel, zei Rob kortaf. Burgoyne gaf daar geen antwoord op. Hij vroeg zich met een zekere ongerustheid af, hoe Rob zich in een crisis zou gedragen en wenste dat hij zich niet tot een volkomen zwijgen had verplicht, totdat Linton bij de Timballs zou kunnen komen en de gehele zaak uitge praat zou kunnen worden. Hij had nu het idee, dat de zaken er niet erg prettig voor stonden en mevrouw Tim- ball vrijwel wanhopig was. Waar ga je nu heen? zei Rob, naar huis, of naar Kantani? Burgoyne nam plotseling het besluit, dat hij naar Kantani zou gaan en daar een trein naar Salisbury zou nemen. Hij zou dan Baxter even opzoeken en er bij hem op aandringen die Linton-affaire maar af te wikkelen. Het zou alles ellendig genoeg zijn en in ieder geval een schok betekenen voor deze jongeman, en een heel le lijke zaak, als de politie zich er mee ging bemoeien. Ik ga naar Kantani, zei hij, en dan waarschijn lijk nog even door naar Salisbury. Rob kreeg een kleur en voelde in zijn zak. Als je Julie ziet, zei hij, wil je haar dan deze brief geven? Goed, zei Burgoyne. Hij zette zijn paard aan en reed weg. Rob keek hem na en liep toen, zich omkerend, snel naar zijn eigen hut. Het was zijn bedoeling een hoed te halen en naar het an dere einde van de boerderij te gaan, waar een riviertje moeilijkheden veroorzaakte. Isabelle was er al vroe ger heengegaan. Toen hij de woonhut passeerde, riep zijn moeder hem echter. Zij zat aan de tafel met enige kasboeken voor zich. Het vage groene licht raakte even aan haar holle wangen en deed de diep in hun kassen liggende ogen er uitzien als duistere poelen. Ik moet met je praten, zei ze kortaf. Kan dat niet later? zei Rob. Ik wilde even naar de verst afgelegen drift. Isabelle is daar al en zal wel hulp nodig hebben. Zijn moeder deed hem verbaasd en ontsteld opkij ken door een nerveus gelach. Laat ze daar maar mee doorgaan, zei ze. Laat ze daar maar mee doorgaan! Dat is wel zeer passend. Ik begrijp niet, wat u bedoelt, zei Rob. Dat zal ik je uitleggen, zei mevrouw Timball. Het is beter, dat je het van mij hoort dan van buitenstaan ders. En er zijn momenteel heel wat mensen, die menen, dat mijn zaken de hunne zijn. Hij ging tegenover haar zitten. Het gezicht van zijn moeder werd nog strakker en haar mond vertrok even. Na een lang zwiigen zei zij: Rob, hoeveel koeien heb je de laatste tijd verkocht? Hij kreeg een kleur als vuur. U zult me niet geloven, zei hij, maar ik had u daarover alles willen vertellen. Dat komt er niet erg op aan, zei ze met een zuur glimlachje, want het zijn toch Isabelles koeien. Hij was een ogenblik stil van verbazing en keek zijn moeder aan, of zij krankzinnig geworden was. Wat bedoelt u? schreeuwde hij bijna, terwijl hij zijn handen op de tafel in elkaar kneep. Precies wat ik zei. Alles zal aan Isabelle toebe horen, tenzij jij je gezonde verstand terug krijgt en je verloving met Julie verbreekt. Bedoelt u, vroeg hij, dat als ik niet doe, wat u wenst, u alles aan Isabelle kunt nalaten in plaats van aan mij? Mevrouw Timball liet een korte droge snik horen. O, neen, zei ze, zo eenvoudig is het helemaal niet. Ze zat strak rechtop met de handen in de schoot. Je kunt het beter weten, zei ze langzaam voor Baxter mij naar de gevangenis zendtEn dat is toch zijn plan. Je vader liet de helft van de boerderij en van het geld aan Isabelle na. Zij moet haar deel van het geld hebben als zij meerderjarig is en de helft van de farm bij mijn dood. Zie je, zij heeft daar werkelijk aanspraak op, om dat haar vader, dus jouw oom, jouw vader geld heeft ge leend om mee te beginnen. Maar ik zie niet, zei Rob, alsof hij op de tast zijn weg moest voelen, wat Baxter er mee te maken heeft. Zijn oude diepgewortelde jaloezie tegenover David kwam weer als een giftige slang in zijn brein opzetten. Mevrouw Timball haalde haar magere schouders op. Baxter? Hij weet er van, denk ik. Hij meent, dat ik Isabelle slecht behandeld heb. En en hier flikkerde een ogenblik haar ogen ik denk dat hij het jou onmoge lijk wil maken met Julie te trouwen. Dat maakt voor mij geen verschil, zei Rob. Isabelle kan haar helft krijgen. Julie en ik zullen het wel klaar spelen. Hij vond het in de hut snikheet. Het zweet stond hem op het voorhoofd en zijn moeder keek hem met een sar castische blik aan. Jouw helft, zei ze tenslotte. Het zal allemaal van haar zijn. Haar deel van het geld is namelijk jaren gele den al uitgegeven. Maarbegon hij. Ja, viel zij hem koud in de rede geen van ons beiden gedraagt zich erg eervol. Jij steelt koeien en ik steel geld. Rob stond wankelen op. Dat is niet helemaal hetzelfde, mompelde hij. Het is niet hetzelfde, moeder. Ik heb altijd gedacht dat de koeien van mij waren, maarmaar dat geld was nooit van u! (Wordt vervolgd) (Van onze Amsterdamse redacteur) „Er is geen sprake van, dat er reeds een of twee vaste dirigenten van het Concert gebouw Orkest zijn benoemd. Het is even min zo, dat die benoemingen binnenkort te verwachten zijn. De beslissing zal pas over enige maanden worden genomen", aldus verklaarde mr. H. J. Waage, zake lijk leider van de Nederlandse Orkest Stichting tot Beheer van het Concertge bouworkest ons vanmorgen naar aanlei ding van hardnekkige geruchten, die in de wandelgangen van het Concertgebouw en zelfs ver daarbuiten circuleren. Volgens deze geruchten zouden Eugen Jochum en Bernard Haitink als vaste di rigenten zijn aangewezen. Men heeft dit kennelijk afgeleid uit het feit, dat Jochum zowel als Haitink de Amerikaanse tour nee van het Concertgebouworkest in 1961 zullen leiden. Bovendien zouden beiden doende zijn zich los te maken van respec tievelijk de Beierse Radio en het Radio Philharmonisch Orkest. Enige tijd geleden heeft het stichtings bestuur echter meegedeeld, dat de opvol ging van Van Beinum pas over geruime tijd zou worden geregeld en daarmee be doelde men na de Amerikaanse tournee. Uit de uitlating, die mr. Waage ons thans deed mogen wij afleiden, dat de benoemin gen reeds vóór deze tournee hun beslag zullen krijgen. Het woord Pappenheimers komt in het Nederlands alleen voor in de zegs wijze: zijn Pappenheimers kennen, waarmede men bedoelt: het karakter, de aard kennen van de mensen met wie men te maken heeft en dat met de bijgedachte: zij zullen hun leider niet teleurstellen. De uitdrukking is ont leend aan Schillers toneelwerk in drie delen Wallenstein. In het laatste deel, Wallensteins Tod, verklaren de kuras siers uit het regiment van Graaf Pap- penheim, dat zij hem, Wallenstein, on danks de tegen hem ingebrachte be schuldiging van landverraad, trouw zullen blijven. Wallenstein antwoordt: „Daran erkenn' ich meine Pappen heimer".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9