Hóren en zien Misdaad om ©eo erfenis CETAFLE* YDO EN DE DRAAK AVONTUREN VAN-EEN HOND PANDA EN DE TROETELTROEP Kort geding weekblad T.V. contra VARA f~Woe is het ontstaand EEN EXPERIMENTELE VETERAAN IN DE CAVE De negen muzen radio tste AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Otem ter sprake Eervolle vermeldingen voor KRO Dit woord: SCHELEN Inbrekers stalen loon van Britse havenarbeiders Examens Kerkelijk Nieuws ROMAN VAN JANE ENGLAND De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma ZATERDAG 20 FEBRUARI 1960 3. „Uw oudtante Emilie Petronella Pan da heeft U haar hele vermogen nagela ten", vervolgde notaris Hendrikus Foliant plechtig. Tjongewat aardig van haar!" zei Panda, „en ik kende oudtante Emilie Petronella niet eens!" „Blijkens gegevens uit de Burgerlijke Stand bent U haar eni ge familielid", sprak de notaris, „dus de rechten van successie.En hij begon een lange verhandeling vol moeilijke woor den, waar Panda niet veel van begreep. Terwijl Hendrikus Foliant doorpraatte, lette Panda dan ook meer op het paard dan op de woorden van de notaris. Het dier had inmiddels een klein meningsverschil met Jolliepop gekregen, die het wilde ver hinderen de verversingen te drinken, die hij juist had binnengebracht. Dit menings verschil liep zo hoog, dat Jolliepop zich ijlings terugtrok, achtervolgd door het beledigde paard. „Oei!" riep Panda, het paard nakijkend, dat met zo'n geweld over het parket daverde, dat de vonken er af sprongen, „w-wat moet ik doen?!" „Dat zal ik U zeggen", zei de notaris. „Thans volgen de voorwaarden waaronder de er fenis aan U zal worden overgedragen". Verreweg het interessantste onderdeel van het K.R.O. programma van vrijdag avond was ditmaal de rubriek van Louis Frequin „Gastenboek", waarin dit keer de vroegere en de huidige hoofdredacteur van het dagblad „De Tijd" verschenen. Het onderwerp: de commerciële televisie. Zowel mr. W. M. van der Kallen als mr. Jan Derks bleek de kansen van de Otem niet al te hoog aan te slaan. Men weet dat deze combinatie van dagbladen ernaar streeft de commerciële televisie mede te kunnen redigeren en dat los van de N.T.S. over een tweede kanaal. „Het bedrijfsle ven", aldus mr. Derks. voelt veel voor de Otem, omdat het verwacht de reclame niet opeengehoopt uitgezonden te krijgen. Toch staat het te bezien of de doelstellingen van de Otem een kans maken, gezien de poli tieke constellatie en de voorkeur voor de omroeporganisatievorm, waarin immers geestelijke verworvenheden zijn vastge legd. De staatssecretaris van O.K. en W. staat niet afkerig van de denkbeelden, die de Otem koestert. Of hij ze in concreto vorm zal geven, is nog steeds een niet ont hulde aangelegenheid. De rest van het K.R.O.-programma, op de rubriek Spotlicht na, was uitermate zwak. Vooral het filmpje over Elburg was een specimen van gezapigheid en saai heid. Nee, dan kon de Eurovisie-uitzending van de ijsshow „Holiday on ice" uit Pa rijs ons meer voldoen al was het alleen maar, omdat er zulke voortreffelijke clownerie in te bewonderen viel. r Beeldschermer Er zijn op het UNDA-congres in Monte Carlo twee eervolle vermeldingen toege kend aan de K.R.O. in de rubriek: „Re- ligieuse televisieprogramma's". Ze wer den gegeven voor een reportage van de Paasplechtigheden door F. de Grijs pr. en W. Bary, alsmede voor de „Drie Konin gen-Opera" onder regie van de heer B. Mettrop. Uit veertien landen waren in to taal veertig inzendingen binnengekomen. Het weekblad „T.V." heeft zijn raads man, mr. A. G. Maris in Den Haag, verzocht bij de president van de rechtbank te Amsterdam een kort geding aanhangig te maken tegen de VARA, de n.v. de Arbeiderspers en de heer G. P. Bakker, respectievelijk uitgeefster en hoofdredacteur van de Radio- en T.V.- gids van de VARA. In de VARA-gids van 14 februari j.l. is onder het hoofd „Hoe bestaat het" een hoofdartikel gepubliceerd van de heer G. P. Bakker, waarin deze onder andere schrijft: „Nu blijkt, dat in het uit Neder land verzonden weekprogramma voor 7 tot 13 februari een aantal avonduitzendin gen ontbreekt. Deze zijn dus niet vermeld in de buitenlandse bladen. En wat zien we: ook het weekblad „T.V." mist ze nu!!! Deze passage wordt door de hoofdre dactie van het weekblad T.V. in strijd met de feiten en daarom schadelijk geacht. „Onze lezers hebben zelf kunnen vaststel len, dat deze programma's wel in ons blad stonden vermeld, volgens'de keuze, zoals bij ons gebruikelijk is", schrijft de hoofd redactie in haar weekblad. „T-Y" eist dat de aangehaalde passage in de VARA- gids wordt herroepen, dan wel per adver tentie in de dagbladpers wordt rechtgezet. In de zegswijze: wat scheelt je? be tekent schelen niets anders dan: ont breken, mankeren. Men vraagt dus: wat ontbreekt er aan je gezondheid? Het antwoord moet niet luiden: ik scheel niets, maar: mij scheelt 'niets. Men zegt immers ook: mij ontbreekt niets De eigenlijke betekenis van sche len is: verschillen, afwijken Het kan mij niet schelen is dus: het maakt voor mij geen verschil, het is mij om het even In: het scheelt veel voor: er is een groot verschil, er ontbreekt veel 'aan. komt dat begrip ontbreken weer tevoorschijn. Met schelen zijn verwant de woorden verschil en geschil, waarvan het laat ste heel dicht het begrip ruzie nadert. Onzeker is of scheel: loens ook tot de ^familie behoort. In de afgelopen nacht hebben inbrekers in drie kwartier tijd uit het kantoor van een scheepsbouw maatschappij in East Ham, in het Londense havengebied, een bedrag van 33.000 pond sterling, dat be stemd was om vandaag als loon aan een groep havenarbeiders te worden uitbetaald buit gemaakt. Zij drongen door tot de kluis en slaagden er in twee stalen deuren van een zware brandkast open te krijgen. Zij vertrokken met een vrachtauto, welke zij op de binnenplaats van het gebouw had den neergezet. Amsterdam Gem. Univ. Bevorderd tot arts. mej. J. T. Wind en mevr A. C. Gerritsen. Am sterdam. Artsexamen eerste gedeelte: mej P. Rossewey en V. P. Eijsvogel. Amsterdam. Docto raalexamen scheikunde: mej. B Koch. Amster dam: P. N. Kok. Overveen: 1. Heertje. Amsterdam jW Ned. Herv. Kerk Aangenomen naar Burgh op Schouwen F. Don te Nisse. Bedankt voor Nieuw-Lekkerland T. Lan- gerak te Vinkeveen. Bedankt voor Utrecht (2de studenten predikant) Ph. W. Bergkotte te Oosterbeek. Beroepen te Herkingen C. Alblas, kand. te Utrecht. Beroepen te Luttelgeest-Kraggenburg J. van Hartingsveld te Emmer-Compascuum. Ghr. Geref. Kerken Bedankt voor Zwaagwesteinde J. M. Vis ser te Dokkum. Geref. Gemeenten Tweetal te Tholen Chr. van Dam te Rot- terdain-Zuid en M. Blok te Rijssen. Bedankt voor Apeldoorn en voor Gorin- ?m M. Blok te Rijssen voor Slikker- Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid. 7273. Onmiddellijk was Ydo omringd door opgewonden burgers en soldaten, die hem met vragen bestormden. Het is allemaal in orde, jullie hoeven nergens ongprust over te zijn! zei Ydo. Ik heb de draak zo mak gekregen als 'n lammetje, het is 'n zachtaardig dier. Jawel, dat klonk heel mooi, maar zo erg gerust waren de mensen daar niet op. Wie had ooit gehoord van 'n getemde draak! Ydo deed z'n uiterste best om de mensen te overtuigen, maar hij zag om zich heen veel angstige en ongelovige gezichten. Ook de soldaten op.de stadsmuren hieldpn de draak scherp in 't oog IN LA CAVE INTERNATIONALE aan de Amsterdamse Herengracht (hoek Thorbeckeplein)' exposeert thans een der veteranen der vaderlandse lichtbeeldkunst. prof. ir. E. J. G. Schermerhorn een broer van de oud-premier die de zes kruisjes al ruimschoots heeft volgemaakt. Nog stammend uit de school der „kunstzinnige" romantici als Missonne, Adriaan Boer e.a., is hij nochtans niet blijven stilstaan bij de in zijn jeugd algemeen aanvaarde stijl- en compositienormen, maar heeft hij integendeel steeds vooraangestaan in de rijen van hen die zochten (en nog zoeken) naar nieuwe expressiemogelijk heden en -middelen in de fotografie, zodat hij in zekere zin als een „eeuwige pionier" gekenschetst kan worden. Schermerhorn werd daarom wel vergeleken met een andere fotografische baan breker, de onlangs overleden „beroepsamateur" Bersenbrugge, in wiens werk zich ook steeds nieuwe stromingen en ideeën demonstreerden en die een der eersten was die, reeds in de twintiger jaren, het toen nog onbekende gebied van de „totale fotografie" betrad. Schermerhorn is eveneens, ondanks het klimmen van zijn jaren, steeds „bij de tijd" gebleven. Daaraan danken wij uit een vroegere periode o.m. een fraaie serie dynamische portretten en, van recenter datum, zijn experimenten op nonfiguratief gebied, waarvan men hierbij twee treffende voorbeelden ge reproduceerd ziet. Een daarvan is „gewoon" een reflectie van een rijtje geveltjes 'in een of andere stadsgracht, in wezen dus een dóódsimpel motief, dat iedere amateur zou kunnen maken, als hij het maar „gezien" had. De andere plaat heeft geen her kenbare samenhang meer met de realiteit en is waarschijnlijk de vrucht van veel moeizaam experimenteren met verschillend gekleurde, langzaam-dooreenlopende vloeistoffen als bijvoor beeld inkt en water. Het grillige, maar toch ritmisch-boeiende patroon van lijnen en vlakken, dat daarbij ontstaan is, kan ons in al zijn abstracte „zinloosheid" wel degelijk een gevoel van harmonie en schoonheidsbeleving geven; ik zou het me zelfs, op het oorspronkelijke formaat van 30 x 40 cm, als een uitstekende wandversiering kunnen voorstellen. Toegegeven: er wordt veel gebeunhaasd in de zogenaamde experimentele fotografie en de lieden, die zich hiermee bezighouden, zijn veelal alleen maar op goedkope effectjagerij uit. Het lijkt mij, dat prof. Schermer- horn's experimenten, hoewel zij in feite ook slechts voortbouwen op anderer pionierswerk, daar stellig niet toe behoren, maar ge tuigen van een serieus trachten naar nieuwe fotografische vor men en normen. En als zodanig is deze expositie, die tot half maart voortduurt, zeker een kennisneming waard. Herman Croesen Overleden. De Zweedse dr. Per Hall- stroem, één van de 18 leden van de Zweedse Academie, is donderdag op 94- jarige leeftijd in Stockholm overleden. In het Russisch Het Russische^pers- bureau Tass meldt dat Ernest Hemingway de- puWikatie yqn zitrr romaq .,For whon thé bell tolls' irf het in Lenmgrad ver schijnende literaire blad „Neva" heeft toe gestaan. De roman zal in feuilletonvorm verschijnen. Wandtapijt. Het Rijksmuseum te Am sterdam heeft dankzij bijdragen der natio nale vereniging „Caritas" en de vereniging „Rembrandt" een vroeg 16e eeuws Brus sels wandtapijt van 4Vit bij 8 m, voorstel lende „de triomf van de faam", kunnen aankopen. Het wandtapijt zal in de komen de zomer voor het publiek worden ten toongesteld. 54) Het was een opluchting dit eens hardop te zeggen. Met een gevoel van wanhoop raakte zij haar paard even met de hielen aan en zette het in galop. De weide leek onder haar door te stromen in een gouden glans, toen zij de ondergaande zon tegemoet reed. Zij ging dwars door een klein bosje, waar een groep bavianen zat en toen die uit elkaar vlogen, snaterde de aanvoerder nij dig en liet zijn tanden zien. Peanut week zijdelings uit en wilde er vandoor, maar zij hield hem in bedwang. De zon was bijna onder toen zij de farm bereikte. Er kwam niemand uit huis, maar zij zag een rook wolkje uit de keukenschoorsteen komen en toen zij af steeg en Peanut naar de stallen en naar een emmer wa ter leidde, hoorde zij de hond blaffen. Zij keek rond. Er was geen teken van bezoekers te zien, geen muildierwagen en geen vreemde paarden in de stallen. De merrie was er ook. dus was Rob niet ergens anders heen gereden Zij zucht'e van voldoening en begon de singels los te maken. Toen zij het zadel afnam en het hoofdstel losmaakte, bedacht zij. dat de kaffers, die aan de drift gewerkt hadden, wel gauw gereed zouden zijn voor hun avondmaal. Daarom zette zij Peanut op stal, gat hem zijn haver, sloot zorgvuldig de deur en ging terug naar het huis. Bully kwam om de hut van mevrouw Timball heen. zwaaiend met zijn staart, alsof hij wist dat hij voor de verkeerde had geblaft. Het volgend ogenblik hoorde zij voetstappen en verscheen Rob. Hij zag erg bleek en er waren diepe lijnen over zijn gezicht. Zijn mond had on gewone en bittere trekken. Er was iets eigenaardigs aan hem en ook iets... anders dan anders. Het spijt me, dat ik niet naar de drift kon komen, zei hij kortaf. Moeder is niet erg goed. Neon, ga maar niet naar haar toe... ze heeft niets nodig. Ze wil alleen gelaten worden. Dan zal ik de rantsoenen even uitreiken, zei Isabelle. Prachtig, zei Rob, ik zal je helpen. Isabelle, ik wil je even wat vertellen. Ik geloof niet, dat het je interesseren zal, maar ik moet het aan iemand vertellen of barsten. Ik ga niet met Julie trouwen. Waarom niet? vroeg Isabelle botweg. Haar hart, klopte zo heftig, dat het wel leek, of het haar verstik ken zou, of dat het door haar ribben heen zou breken. Dat zul je gauw genoeg weten, zei $ob, maar laat de reden nu maar even rusten. Ik ga niet trouwen. Goed, zei Isabelle. Hoor eens, Rob, wat is er met tante Carey aan de hand? Niets bijzonders. Misschien komt zij voor het avondeten wel aan tafel. Wat eten we vanavond, Isa belle? Parelhoenders. Donald Menzies kwam gisteren langs en heeft er twee voor ons achtergelaten. Aardig van hem. zei Rob Hij voelde zich ziek en had spijt, dat hij zijn moeder beloofd had vóór de volgende dag niets tegen Isabelle te zeggen. Het zou een opluchting zijn geweest het eens uit te praten en haar te vertellen, dat zij jarenlang op een afschuwelijke manier bedrogen was geweest, haar te zeggen, dat alles van haar was en hijzelf met dat be drog niets te maken had gehad. Waarna hij met zijn moeder ergens anders heen zou kunnen gaan. Dat was wel het minste, wat hij doen kon. De gedachte om te pogen haar te trouwen was te verachtelijk om ook maar een ogenblik te overwegen. Wie dacht zijn moeder eigen lijk wel. dat hij was? Waarom had zij dit zelfs ook maar te berde gebracht? Het was een afschuwelijke po ging tot verleiding. Hij hield immers van dit meisje, van Isabelle, feitelijk had hij al die tijd al van haar gehouden. Opeens kon hij de gedachte om samen met haar het eten uit te reiken niet verdragen. Hoewel het maar een doodgewoon routinewerkje op de boerderij was, zat er iets intiems in met die lantaarn, die daar boven hun hoofden slingerde en schaduwen op de muren van de schuur wierp. Als ze getrouwd waren, dan waren dat dingen, die ze samen konden doen en die ze graag samen zouden doen. Een drift repareren, vee wassen, graan zaaien en oogsten, de farm laten leven en vruchtdragend ma ken. Ze zouden het niet erg vinden arm te zijn: er zat toch een bestaan in de farm. De provisiekast konden ze door jagen gevuld houden en het andere voedsel kregen ze van het land Maar hij kon de gedachte om nu die dingen met haar samen te doen niet verdra gen. Het was net of men een dag in vreugde door bracht, wetende, dat men de volgende dag weer voor goed in het verdriet zou zitten. Dan kon men beter meteen maar weggaan. Isabelle, zei hij, ik geloof, dat je ten slotte toch nog maar even naar moeder toe moet gaan. Misschien heeft zij toch nog iets nodig. Je kunt nooit weten. Goed, zei Isabeile Rob, je zult die drie zakken graan, die in de rechterhoek staan er uit moeten gooien Ze zijn niet goed meer. Goed, zei hij op harde en korte toon. Vóór hen stonden de kaffers bij de muur: lange zwar- e gestalten. De leider stond apart van de anderen, lij had reeds zijn grijze deken te voorschijn gehaald •n die om zich heen gedrapeerd, een waardige en ngewone verschijning. Uit de dichtbij gelegen wei klonk het geloei van een ;oe, dat door een andere werd beantwoord. Toen viel de zon plotseling weg, zoals dat in Afrika steeds het geval is, waarna een blauwachtige waas over het land valt. M'Chimbi, riep Isabelle met heldere stem tegen de leider haal lantaarns. Toen keerde zij zich om en liep naar de hut van me vrouw Timball. terwijl zij onder het lopen naar een doosje lucifers greep. Wie is daar? vroeg mevrouw Timball met ge dempte stem. Ik ben het, tante Carey, zei Isabelle. Ik wou de kaars aansteken, als u het goed vindt. Ga je gang. zei mevrouw Timball met een vreem de klank in haar stem. Isabelle streek een lucifer aan en zich voorover bui gend stak zij de kaars aan, die op een klein tafeltje naast het bed van haar tante stond. De kaars flak kerde en sputterde een ogenblik, waarna zij rustig be gon te branden. Het licht weerkaatste in de ogen van haar tante en vormde twee kleine vlammetjes in de wijd geopende pupillen. Isabelle wilde een stap terug doen, want er was iets dreigends en afschrikwekkends in die vage starende blik. Het zal niet gaan, Isabelle; het zal niet gaan, zei mevrouw Timball met een vreemde afgebeten stem. Kom hier. En toen Isabelle een stap naar voren deed, greep zij haar bij de pols. Er was een wonderbaarlijke kracht in die benige hand met de lange vingers en Isabelle werd naar vo ren getrokken, tot zij half bij het bed neerknielde. Als jij denkt, zei mevrouw Timball dat jij zult blijven leven dan heb je het mis, meisje; dan heb je het mis. Als jij hier niet meer bent, is voor hem alles goed. Het gaat allemaal naar hem, als jij er niet meer bent en jij zult er niet meer zijn. Ik weet niet, waar je wel zult zijn, maai niet hier. Niet in deze wereld. Isabelle trachtte te spreken, maar haar mond was kurkdroog en haar tong weigerde zijn dienst. Zij is vol slagen krankzinnig. Ze haat mij. Rob, Robo, Rob, kom hier bij mij! De kaarsvlam brandde rustig door en toonde de spin- newebben aan de zoldering en het donkere grijze haar van de vrouw op het bed. Zij scheen op het gezicht van mevrouw Timball en tekende daarop diepe schaduwen. De vlam scheen ook op de andere hand en op de loop van een revolver, die dof glansde tegen de deken op het bed. Jij en ik zullen beiden heengaan, nicht Isabelle, zei mevrouw Timball, en dan zal Rob zijn erfenis heb ben. O, ja, we zullen beiden gaan. Isabelle uitte een snik en trachtte zich los te trekken, maar de magere hand, die haar pols vasthield, verste vigde haar greep en zij viel voorover, waarbij haar don kere haar zich als een waaier over de witte sprei van het bed verspreidde. Zo! zei mevrouw Timball en hief haar hand op, die de revolver vasthield. Haar gezicht was vertrokken tot een gespannen en pijnlijke glimlach. Haar tanden wa ren tussen haar geopende lippen te zien en de ogen had den een strakke starende uitdrukking. Maar toen de loop van de revolver in één lijn kwam met het hoofd van Isabelle, veranderde het gezicht van de oude vrouw. Het werd vertrokken tot een vreselijke grimas, het wa pen viel uit haar krachteloze hand en kletterde op de harde vloer. (Wordt vervolgd) Advertentie Lijm kou3 alle hout met vaii Ceta-Bever HILVERSUM I 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19 00 IKOR. 20.00 - 24 00 AVRO VARA: 8.00 Nieuws 8.18 Voor het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9 45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Pianorecital. 10.30 Gevarieerd progr. AVRO: 12.00 Theaterork. 12.30 Sportspiegel 12.35 Orgel spel. 13.00 Nieuws en S.O S.ber. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr voor de soldaten. 14.00 Boekbespr. 14 20 Radio-philharm.ork. en solist. 15 20 Toneel beschouwing. 15.35 Omr.-kamerkoor 15.55 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gevar. progr. 17.30 Soebkad uit de pot, hoorspel voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjournaal. VPRO: 13.30 Korte Doopsgez. kerkd. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19 30 De epen deur. lezingen AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Cabaret. 20.35 Anna Karenina, hoorsp. 21 20 Gram. 21.30 Act. 21.45 Cabaret. 22.15 Olympische winterspelen 1960. 22 30 Nieuws 22.40 Pianorecital. 23.10 Sportuitslagen 23.15 New York calling 23.20 Gram. 23.55 —24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 8 00 KRO. 9 30 NCRV. 10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19 45—24 00 KRO. KRO: 800 Nieuws. 8.15 Gram. 8 25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram. Con vent van Kerken: 10.00 Kerkdienst van de Vrije Evangelische Gemeente. NCRV: 11 30 Gram. 11.35 Gewijde muz. KRO: 12.15 Actuele geloofsproble- rnen. lezing. 12.30 De laatste lootjes., praatje 1256 Act. 13.00 Nieuws. 1305. De hand aan' de pioeg. lezing 13.10 De laatste lootjes... praatje. 13.40 De Wadders, hoorsp. 14.00 Voor de kinderen. 14.30 Omr ark koor en sol. 16.00 Sport. 16.30 De Tiofeet van de nabijheid Gods. lezing. IKOR: 17.00 Zangdienst. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het geladen schip, lezingen. 18.30 De kerk aan het werk. lezing. 18.40 Wie oren heeft, hore, praatje. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Geeste lijke liederen. 19.30 Doe aan mij een teken ten goede lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 S.U.S.- actie. 21.00 Gram. 21.05 Pol. praatje. 21.30 De fa tale zeven dagen, hoorsp. (III). 22.10 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Muzikale lezing. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMF.NDAAL 245 m. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 1100 ds. J. H Baas van 's Gravenhage (uitz. van de dienst voor belangstellenden op 14 febr. om 7.30 uur). 2.30 Kinderdienst. 3.30 prof. dr. J. H. Ba- vinck van Amsterdam. BRUSSEL. 324 m. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Amus muz. 13 00 Nieuws en weerber. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconcert. 15.30 Gram. 15 45 Sportuitz. 17.00 Nieuws en sport 17.05 Gram. 17.45 Sportuitsl. 18.00 Pianoduo. 18.30 Godsd. halfuur. !9.00 Nieuws. 1930 Gram. 20 00 Gevar. galaprogr. 21.30 Gram 22 00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nws. 23.05—24.00 Gram. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10 00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws 7.10 Gvmn 7.20 Gram. 8.00 Nieuws en orgelspel. 8.35 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 —9.40 Waterst. VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gr<m. 11.15 Voordr. 11.35 Hoorn en piano. 12.00 Hammond orgelspel. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Pianoduo. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Kamermuziek. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Klein koor. 14.25 Dit is uw leven. 15.20 Gram. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.45 Oude liedjes. 17.00 Lichte muz. 17.25 Amus.muz. 17.50 Milit. comm. 18 00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muziek. 18.50 Act. 19.00 Parlementair overz. 19.15 Regeringsuitz. De Stichting Bevordering Bescherming Bevolking vraagt de aandacht van de Nederlandse Nood- wacht. Tem Lodewijk. hoofd afdeling publiciteit, spreekt over het onderwerp: In de buik van de walvis. 19.30 Cabaret. 20 00 Nieuws. 20 05 Toe spraak door dr. W. Drees t.b.v. het Nat. Rheuma- iends. 20.10 Gevarieerd progr. 21.15 Cabaret. 21.45 Marimba. 22.15 Olymp. winterspelen 1960. 22.30 Nieuws. 22 40 Ork.muz. 23 40 Gram. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00— 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S -ber 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8 15 Radiokrant 8.35 Gram. 9 00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11 00 Gram. 11 25 Fa miliecompetitie. 12.00 Fluit en piano. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.53 Zo leeft en werkt Suriname, lezing. (2). 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Prom.ork. 13 45 Gram. 14.05 School radio 14.30 Gevar. progr. 15.45 Gram. 16.00 Bij- beloverd. 16 30 Alt cn piano. 17.00 Voor de kleu ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte muz. 17 40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Het gebied van de Zuid-Pacific (II), door dr. S. Kooyman. 18 00 Or gelspel. 18 30 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit, lezing. 19.00 Nieuws en wreerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19 30 Lichte muz. 20.15 De heer A. K. te H., hoorspel. 21.00 Musette-muziek. 21.15 Gram 21.25 Viool en piano. 22.00 Parlementair comm. 22.15 Gram 22.30 Nieuws 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 22.00 Verlenging van het leven, gesprek. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Voor landb. 12.42 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws en weer ber. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Kamer muziek 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Franse les. 18.00 Gram 18 20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Ork.conc 20.45 Kunst- kaleidoscoop. 21.00 Kamermuz. 21.30 Amus.muz. 22.00 Nieuws en weerber. 22.15 Pianorecital. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZONDAG Gez progr. van AVRO. KRO. VARA en VPRO: 19.00 Olympische Winterspelen 1960 20.00 Docu mentair progr 20 30 Baleltprogr. 20.40 Documen taire film. 21.10 Kunstprogr. 21.50 Gesprek aan de schrijftafel 22.00 Sport in beeld NTS: Eurovisie: 22 00—22.45 Wereldkampioenschappen ballroom- dancing voor amateurs te München. VOOR MAANDAG NTS: 19 00 Olympische Winterspelen 1960.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 5