Horen en zien SNELFIX Misdaad okh een PANDA EN DE TROETELTROEP Tien april eerste uitzending van AVRO's nieuwe spel-show AVONTUREN VAN EEN HOND Jxtat-iaxia Franse politie ontdekte Duits deserteur uit 1944 in Nancy YDO EN DE DRAAK /'"Hoe is het ontstaan)A ZATERDAG 27 FEBRUARI I960 9 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Goede afwisseling De radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisieprogramma „EEN KWARTJE PER SECONDE" van Ceta-Bever ROMAN VAN JANE EN6LAND Ons nieuwe feuilleton Kerkelijk Nieuws Dit woord ORDENTELIJK 9. Panda's slaapkamer lag nogal ver van de voordeur, zodat hij het aanhouden de gebel niet gehoord had. Maar de ge luiden, die nu opklonken, deden hem over eind vliegen. Een smartelijk gehuil met gierende uithalen galmde door het huis en daartussen klonken woedende kreten van Jolliepop. „Lieve help! Wat zou er nu weer aan de hand zijn?!" riep hij terwijl hij de kamer uit snelde. Er was heel wat aan de hand! Beneden in de gang trof hij zo'n vreemd toneeltje aan, dat hij met open mond bleef staan. Daar trachtte een ver ontwaardigde Jolliepop zich te ontworste len aan de omarming van een inbreker, die tegen zijn borst stond te wenen. „O meneer Panda!" snikte de inbreker, „ik ben zo ongelukkig! Ik heb zo'n spijt, dat ik weer zwak ben geweest!" „Pak U weg!" hijgde Jolliepop, „ik ben meneer Panda niet. Bovendien interesseren wij ons niet voor Uw spijtbetuigingen over Uw zwakheden!" Maar nu begon de inbreker nog harder te huilen. „Ohoho!" jammer de hij, „wees toch niet zo boos op me! Ik heb het al zo moeilijk!" Na een wat magere uitzending uit Squaw Valley bood de AVRO-televisie- sectie een interessant programma, dat door mr. Hiltermann briljant geopend werd. In „Wonderen der moderne geneeskunde" toonde dr. J. Kater een filmpje over de moderne behandeling van ouderdomskwa len, dat weinig verrassend \ftas. Zijn com mentaar was echter wel goed op maat gehouden. Na een spannend filmpje over de Coupe des Alpes besloot de Perry Como-show het programma, dat in pret tige afwisseling en goede beperking een voorbeeld was van hoe met weinig midde len toch een voor de kijker plezierige avond gemaakt kan worden. Voor het ge bruik van films hoeft men zich niet te schamen zolang de kijker er op die wijze beter af komt. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 VARA. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24 00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Evangelisch Lutherse kerkd 11.30 Vragenbeantw. VPRO: 11.45 Berichten uit de kerken. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sport - spiegel. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mede delingen of gram. 13.20 Gevar. progr. voor de sol daten. 14.00 Boekbespr. 14.30 Residentie-orkest en solist. (In de pauze plm. 15.1015.30 Toneelbe schouwing). 16.10 Gram. 16.30*Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars. 17.15 Wereld geestelijk gezondheidsjaar, lezing. VARA: 17.30 Soebkad uit de pot, hoorsp. voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjournaal. 18.30 Zigeu nerorkest. 18.55 Journalistcnforum. 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Muzikale biografie. 20.50 Anna Karenina, hoorspel. 21.35 Licht progr. 22.00 Hij en zij in Spanje, praatje. 22.10 Lichte muziek. 22.20 Act. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 23.10 Sportuitsl. 23.15 New York calling. 23.20 Nieuwe Franse gram 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelconc. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Gewijde muz. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Plechtige hoogmis. 11.30 Utrechts Stedel. orkest en soliste. 12.15 Actuele "vloofsproblemen, lezing. 12.30 Lichte muz. 12.55 \ct. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 De Wadders. hoorspel. 13.30 Gram. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Instrum. kwintet. 15.05 Gram. 15.15 Dubbel kwart. 15.30 Muzikale lezing. 16.00 Sport. 16.30 De Profeet van de nabijheid Gods. lezing. IKOR: 17.00 Blijf zitten waar je zit. radio-drive-in voor jonge mensen, 17.15 Jeugd- vesper. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het geladen schip, lezingen. 18.30 De kerk aan het werk. le zing. 18.40 Wie oren heeft, hore, lezing. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 Doe aan mij een teken ten goede, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 S.U.S.-actie. 21.00 Gram. 21.05 U bent toch ook van de partij?, lezing. 21.15 Gram. 21.40 De fatale zeven dagen, hoorsp. 22.20 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Muzikale lezing. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245 m. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet (uitzend, van de dienst voor be langstellenden op 21 februari om 7.30 uur). 2.30 Kinderdienst. 3.30 ds. C. Goeman van Haarlem. BRUSSEL. 324 m. 12.15 Amus.muziek. (Om 12.30 Weerber.). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconc. 14.50 Voetbalreport. 16.45 Orgelspel. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Lichte muziek. 17.45 Sportuitsl. 17.50 Zangrecital. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Lichte muz. 20.00 Hoorsp. 21.08 Gram. (Om 22.00 Nieuws). 22.50 Pianomuz. 23.00 Nieuws. 23.0524.00 Gram. HILVERSUM I 402 m. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte muz. 9.00 Gymn. voor de wouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Gram. 11.45 Voordr. 12.00 Milit. muz. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.43 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded of gram 13.20 Promenade-orkest en solist. 13.55 Beursber. 14.00 Sopr. en piano. 14.30 Gram. 14.40 Voordr. en muziek. 15.05 Gram. 15.55 Altviool en piano. 16.20 Metropole-orkest. 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Gram. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Polit. praatje. 18.25 Lichte muz. 18.55 Kamermuz. 19.30 Muzik. lezing. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 De radioscoop. 22.30 Nieuws en beursber. v New York. 22.40 Journaal. 22.50 Progr. voor alle weggebruikers. 23.20 Muzikale lezing 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM O. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muziek R.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8 35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.20 Fa miliecompetitie. 12.00 Gram. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.mededelingen. 12.33 Meisjeskoor en instrum. kwint. 12.53 Zo leeft en werkt Suriname, praatje. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Lichte muziek. 13.50 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gevar. progr. 15.50 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Kamermuz. 17.15 Voor de 'jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber 17.45 Regeringsuitz.: Suriname, een beknopte uit gave van de wereld, door J. H. Adhin. 18.00 Or gelconc. 18.30 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit, lezing. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant 19.50 Musette-ens. en sold. 20.15 Gevarieerd progr. 21.30 Pianorecital. 22.00 Parlem. comment. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverd. 23.00 Kamermuziek. 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Lichte muz. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws 13.15 Gram. 14 00 Schoolradio. 15.45 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Franse les. 18.00 Gram. 18.20 Voor de sold. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Negro-spiri tuals. 20.00 Concert. 21.15 Kunstkaleidoscoop 21.30 Amus.muz. 22 00 Nieuws. 22.15 Italiaanse vocale polyfonie. 22.55 -23.00 Nieuws. 23.00 Voor de zee lieden. VOOR ZONDAG KRO: 10.15 Hoogmis. AVRO. KRO. VARA en VPRO: 19.00 Olympische winterspelen. VARA: 20.00 Toeristische documentaire. 20.15 Filmvenster. 20.40 Filmprogramma. 21.15 Cabaret. AVRO. KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sportactualiteiten VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Filmdocumentaire. 20.30 Drie musi cals. 20.40 22.00 Trektocht met een vreemde. TV-spel. Te beginnen op zondag 10 april zal de A.V.R.O. de kijkers maandelijks onder de titel „Een kwartje per seconde" een door Thijs Chanowski geregisseerde spel-show presenteren met de, van het Oostenrijkse televisieprogramma „Jede Sekunde ei n Schilling" bekende, Nederlander Lou van Burg als zingende spelleider. Jean-Paul Blondeau, naar wiens denkbeelden iedere uitzending van „Jede Sekunde ein Schil ling" wordt opgebouwd, zal ook voor de in het Nederlandse programma verwerkte ideeën verantwoordelijk zijn. Zijn echtge note Jacqueline Blondeau zal hierin, even als in de uitzending van de O.R.F., als as sistente van Lou van Burg fungeren. De plaats van de Oostenrijkse assistente Lis- sy zal in het programma van de A.V.R.O. evenwel door een Nederlands meisje wor den ingenomen. Lou van Burg, die zich dank zij zijn spelleiding in „Jede Sekunde eind Schil ling" bij de Oostenrijkse en Duitse pers de titel van „Schaubombe" heeft verwor ven, werd op 25 augustus 1917 in Den Haag geboren. Na zijn dienstplicht te hebben vervuld hij was sergeant bij de Grena diers en maakte deel uit van het orkest „The Kuch syncopators" op Ypenburg ging zijn belangstelling uit naar de me taalverpakking. In 1942 trok hij naar Pa rijs met het vaste voornemen Franse fir ma's in de produkten van zijn werkgever te interesseren. Hij slaagde er inderdaad in hun belangstelling te wekken, maar de toenemende schaarste aan grondstoffen reduceerde de mogelijkheden daarvan een lucratief gebruik te maken geleidelijk tot nul. Lou van Burg ging kranten verkopen, werd portier in een nachtclub en trachtte tevergeefs met zingen in zijn onderhoud te voorzien. In 1944, na de bevrijding van Parijs, stichtte Lou van Burg een film-exportbe drijf met als doel films naar Nederland uit te voeren. Het lange uitblijven van de bevrijding van zijn vaderland was er de oorzaak van, dat de onderneming failliet ging nog voordat zij haar bestaansrecht had kunnen bewijzen. Echter, door bemid deling van een buurman, die zijn vocale capaciteiten kende, kwam hij in contact met „Les Guys Paquinet", bij welk orkest hij kort voor Kerstmis 1944 zijn carrière als zanger begon. Van Engelse songs ging hij daarna over op Franse chansons en Lou van Burg trad op in het Lido, het A.B.C.-theater en andere uitgaanscentra van de Franse hoofdstad. Op een tournee rond de wereld met Jo sephine Baker in 1949 en 1950, volgde in 1951 een eigen tournee door Zuid-Ame rika. Drie jaar later trad hij veelvuldig op in Duitsland, waar hij bovendien ver scheidene grammofoonplaten maakte. Met veel genoegen denkt Lou van Burg vooral terug aan zijn eerste optreden voor de Oostenrijkse televisie. Aanvan kelijk baarde het hem veel hoofdbrekens, want terwijl hij zelf meende als zanger te zijn gecontracteerd, verwachtte men in Wenen van hem, dat hij de taak van con ferencier zou vervullen. Zijn aanvankelij ke weigering werd weggepraat en het op treden werd een dusdanig succes, dat hem Lou van den Burg tijdens zijn Oosten rijkse quiz. met volledige volmacht de algehele ver zorging van een programma op 24 januari 1959 werd toevertrouwd. Een telefoontje aan zijn oude vriend en compagnon Jean- Paul Blondeau, met wie hij reeds zes jaar de radioshow „A shilling a second" ont wierp voor stations in onder meer Mexico en de Verenigde Staten, was voldoende. Op 24 januari van het vorig jaar werd voor het eerst het televisieprogramma „Jede Sekunde ein Schilling" gebracht, dat sinds juni door Duitsland van Oosten rijk wordt overgenomen en thans een der populairste programma's van Europa is. Andere produkties van het duo Van Burg Blondeau zijn „De Muziekkampioen" voor de Vlaamse, „II Musiciere" voor de Italiaanse en een show met Peter Fran- kenfeld voor de Duitse televisie. Op 16 juli zal men te Keulen de première bele ven van het programma „Uhraufführung" en in september zal Lou van Burg te Frankfort zelf de presentatie van „Der Musikchampion" ter hand nemen. Produkties voorbereiden, optreden en reizen bij voorkeur in gezelschap van Juliette, zijn (eveneens Haagse) echtge note en B.B., hun op de dag van de eer ste uitzending van „Jede Sekunde ein Schilling" geboren dwergpoedel zijn de bezigheden, die Lou van Burgs tijd nage noeg geheel vullen. Advertentie Lijm zonder klemmen met Comédie Francaise. De Comédie Fran- Caise zal tijdens de Wiener Festwoche vijf voórstellingen geven in het Weense Burg theater. De Fransen zullen voorstellingen geven van Molière's „Les Femmes Savan- tes" en „Elektra" van Jean Giraudoux. illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllll ONTSPANNING iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiniiiiiiiiiiii HAAST De afdeling „Ontspanning" van Elseviers Weekblad van 6 februari begint met een artikel onder de kop: „Moordproces dat klassiek zal worden". CIIIFFONIÈRES In de étalage van een antiquair aan het Noordeinde in Den Haag. een bordje: „SIVONJERS". SCHTERK! En naascht de waschtafels in Hotel De Pool (Amschtérdam) papiertjes voor het schoonmaken van scheer mesjes, waarop: „dit omschlag niet verwyderen". Utrechtsch Nieuwsblad 's| filmrecensent schrijft: „Wie zijn zinnen eens wil verzet- m ten kan dat op soliede wijze doen m door regisseur Walters „Ask any m girl" te zien Ask any man, zou- den wij haast schrijven". Zouden wij haast schrijven? U hèbt het geschreven, zou ik haast g schrijven. KWAAD Kunstredactrice A. B. van H e t V a- 1 der land schrijft over „twee zeer jeugdige schilders wier g werk nog zo elementair is, dat ik g er goed nog kwaad van wil zeg- g gen". Van het tweede „nog" kan ik alleen S maar kwaad zeggen. Talarius m ^liiiimmiiiiwiii—w—wiiiiiiiiBW—iimiiMiiiiMiiwwiwiiiniiMiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiniiiiin»nniiM nH^ (Van onze correspondent in Bonn) In een Hamburgse familie is consterna tie ontstaan toen bekend werd dat de voor malige Duitse soldaat Joseph Schultz niet gesneuveld is in een van de laatste oor logsjaren, maar gedeserteerd is „uit liefde". Zijn wettige echtgenote, mevrouw Elly Schultz, wil haar man die al 16 jaar in Nancy leeft niet meer zien. Tijdens de in tocht van de Amerikanen in Nancy in ok tober '44 deserteerde de toen 44-jarige Duitse infanteris Joseph Schultz. Hij had tevoren reeds kennisgemaakt met Hariett Balendier, wier man als krijgsgevangene in een Duits kamp zat. „Wij hielden van elkaar en houden nog altijd van elkaar. Ik verliet mijn troep en Hariett liet zich scheiden," aldus heeft Schultz te Nancy verklaard. Hij is rustig in deze stad blijven wonen ook toen de oorlog allang voorbij was. Pas toen de Franse politie onlangs de bewoners van alle straten in Nancy, waar de Russische mi- nister-president Kroesjtsjev binnenkort tijdens zijn reis door Frankrijk door zal komen, stuk voor stuk eens bezocht, stuitte zij op de naam Schultz en achter die naam bleek geen Fransman maar een Duit ser verscholen te gaan. Hij ging evenwel al 16 jaar door voor de echtgenote van Ha riett Balendier. Schultz vertelde de politie, dat hij op 21 oktober 1900 te Hamburg was geboren en daar slager was geweest. Als 17-jarige nam bij aan de Eerste, als 40-jarige aan de Tweede Wereldoorlog deel en: „nu heb ik alles vergeten. Het Duitse leger, mijn land en mijn vrouw. Ik weet niet of ik in Duits land als vermist ben opgegeven. Ik weet niet eens of mijn vrouw nog leeft." Aldus Schultz, die over zijn ontdekking alleen zei: „Het spijt me dat Willi Balendier (Ha- rietts zoon uit haar eerste huwelijk) nu tot de ontdekking is gekomen dat niet ik zijn vader ben." Overigens wordt Schultz door de Franse autoriteiten geen haar gekrenkt, hij mag bij zijn Hariett blijven en met haar trouwen als hij een flinke boete betaalt cn officieel van zijn eerste vrouw scheidt. Eenzame „weduwe" Maar in Hamburg staat de vrouw van Schultz plotseling voor een verschrikke lijke werkelijkheid. „Ik wens hem niets slechts toe," zei zij, „maar ik wil een man, die mij zo iets heeft aangedaan niet meer zien. Ik zal hem niets in de weg leggen als hij met die andere vrouw wil trouwen." 8485. De wachters op de muren zagen, hoe Ydo rustig naar z'n draak toeliep, op de nek van het dier klom en hem liet lopen. Hij gaat werkelijk weg! riepen de toeschouwers opgewonden. De draak gehoor zaamt hem als 'n paard! Er ging een zucht van verlichting door de stad; het gevaar was geweken. Maar het meest verheugd waren de boeren, die naar de stad gevlucht waren. Nu kunnen wij weer naar onze huizen terug! juichten die, en ze dansten in het rond van blijdschap. 60) Buiten het bureau stond een erewacht en Menzies was daar ook, zeer correct en strak. En nu mijn hartelijke gelukwensen, mevrouw en mijnheer Timball, zei de bestuurder. Het klonk vreemd, maar zo was het nu eenmaal. Me vrouw Timball! Zij, Isabelle, was nu met Rob getrouwd en het hinderde verder niet, hoe zij genoemd werd. De mensen schenen het aardig te vinden haar maar steeds mevrouw Timball te noemen, alsof het een grap was. Alleen David deed het niet en Julie evenmin. Ze keken naar haar met vriendelijke blikken. David schudde haar de hand en zei met een glimp van humor in zijn donkere grijze ogen: Je zult nu, zoveel je maar wilt, drifts kunnen op bouwen en vee sausen en over de velden rijden. Ik wens je veel geluk, Isabelle. En Julie had gezegd: Al het mogelijke geluk ter wereld. Jij bent een van de weinige mensen, voor zo ver ik ze ken, die weten wat zij willen. Nieuwe hut ten bouwen, die over de bergen uitzien, is het niet? De mensen lachten er. praatten en dronken wijn. Julie ging naar boven en pakte de rest van Isabelles dingen voor haar in. Zij pakte alles keurig netjes bijeen en toen ze klaar was, bleef zij luisteren naar het gelach en het gegons van de gesprekken die uit de andere kamers kwamen. Zij lag nog bij de gepakte koffer geknield, toen zij het geratel van de muildierwagen hoorde, die Rob en Isa belle naar de farm terug zou brengen. Allerlei gedachten vlogen haar door het hoofd. Het zou gauw Kerstmis zijn. Geen sneeuw zou ze zien en voelen, alleen maar zonneschijn en misschien wat re gen. Misschien was ze zelfs wel met Kerstmis in Dur ban, waar de zee blauw glas leek en kleine krullen van sneeuwwitte branding op het strand braken. David was de muildierwagen voor Rob en Isabelle gaan halen en nu zou de koffer al gauw op het koffer- rek moeten worden gebonden. Morgenavond zou zij de goederentrein nemen en in het compartiment van de conducteur naar Salisbury gaan. Twee dikke tranen, helder als de kristallen van Isa belles halssnoer, vielen op haar handen en werden door nog andere gevolgd. Het volgend moment klonk er een heldere lach. De deur van de kamer ging open en er kwam iemand binnen. Alles is klaar, zei Julie haastig en sloeg het dek sel van de koffer dicht. Zij keek op. Haar bruine haar was enigszins in de war en haar grijze ogen waren glanzender dan gewoon lijk. Twee tranen hingen aan haar lange wimpers. Da vid stond daar. Hij keek naar haar en glimlachte. Ziezo, zei hij met voldoening, dit is het laatste werk. Ze zullen nu binnen tien minuten weg zijn. Is die koffer al klaar, Julie? Helemaal klaar, zei ze en begon de sloten dicht te knippen. David kwam dichterbij, zette de koffer op zijn kant en stond op haar neer te kijken. Plotseling zei hij: Maar Julieje huilt! Dat doe ik niet, zei ze nijdig. Nou ja... vrou wen huilen altijd op een bruiloft. Maar jij niet, zei hij. Niet zonder een goede reden. Julie, luister eens. Het was mijn bedoeling te wachten tot alles hier voorbij was. Maar ik geloof niet dat ik dit kan. Julie wil je werkelijk graag naar Durban? Het kan me niet schelen, waar ik heenga, zei Julie en het volgend ogenblik zakte zij op de koffer in elkaar en begon te huilen als een kind. Julie! riep hij uit en knielde naast haar neer. Julie... hoor eens, ik ben niet rijk. Ik mag je niet vragen Durban op te geven... ik moet mijn tabaks oogst rijp krijgen om niet failliet te gaan... Het is misschien niet fair het je te vragen, maar. Ik wil helemaal niet naar Durban. Ik zou veel lie ver tabak kweken, mompelde zij. Hij grabbelde in zijn zak en haalde een blauw leren doosje te voorschijn. Er zat een ring in met een schit terende steen. Hij droeg een nachtblauwe gloed, als het veld na zonsondergang. Die heb ik uit Salisbury meegebracht, zei hij aar zelend. Ik heb dat gedaan, omdat ik hoopte.ik hoop te, dat., maar ik meende, dat het niet fair was je te vragen. Julie, ik had willen wachten, maar dat kon ik niet. Ik ben een dwaas als het vrouwen betreft en ik.. Zij hief haar smalle bleke gezichtje naar hem op en glimlachte. Toen boog hij zich voorover en kuste haar. Ik ben blij, dat je een dwaas bent, waar het vrou wen betreft, zei ze, maar je hebt bijna mijn hart gebroken! Tot zien, zei Isabelle Tot ziens, zei Rob. Ze zaten in de muildierwagen en Julie stak haar hand omhoog. De steen glansde als donkerblauw water aan haar vinger. Ga je met David trouwen? vroeg Isabelle, die het zag. Julie knikte. Ik heb altijd geweten, dat dit het beste was, zei Isabelle. Ik wens je veel goeds. Ju, zei Rob. De wagen ratelde weg en reed langs het oude karre- spoor de zonsondergang tegemoet. De hemel was van een diepblauwe tint en met smarangd en gouden tin ten doorstreept... Het geluid van de ratelende wielen werd al vager en vager, tot de wagen slechts een kleine zwarte stip was op de koperkleurige aarde. Ik houd van je, zei Rob te gen Isabelle. Ik heb altijd van je gehouden, gaf zij ten antwoord. NEGENENTWINTIGSTE HOOFDSTUK Julie zat in haar bruidsjapon uit het raam te kijken op het brede betegelde balkon van het hotel. Er ston den potten met bloeiende planten tegen de balustrade en boven de daken tegenover het hotel was de hemel helder blauw. Maar er stapelden zich grote wolken op, die wel met goud omrand leken. En zij kon nog net de heuvel zien. donker en grimmig afstekend tegen de schittering van de hemel. Mevrouw Ferndale was bezig met een hoed te pas sen, het hoofd een beetje schuin houdend. Zij leek te vreden en gelukkig. In de kamer er naast trachtte Ann haar glanzende haardos onder haar hoedje te krijgen. Het is toch eigenlijk al te erg, riep Ann door de verbindingsdeur, dat Julie van die boerenneigingen gekregen heeft. Julie, hoe kun je nu het kweken van tabak vergelijken met het baden in de branding in Dur ban? En hoe kun je het baden in de branding in Durban vergelijken, riep Julie, met het helpen van Richard Burgoyne om die krokodil in de Kalgari river te pak ken te krijgen? Ik geloof toch, dat dit je levensdoel is, is het niet, Ann? Varken, dat je bent! zei Ann op gelukkige toon. Laat Julie met rust, zei mevrouw Ferndale opeens met bevende stem. Zij ging naar Julie toe en sloeg de armen om haar heen. Het is de hoop van mijn leven geweest, dat David met Julie zou trouwen en nu is die verwezenlijkt. Julie, er is maar één ding dat mij verzoent met het feit, dat je niet meegaat naar Durban en dat is het feit, dat je met David gaat trouwen. En wel binnen ongeveer vijf minuten, riep Ann. Vader komt hier om Julie naar de kathedraal te brengen en haar weg te geven. Dus kunnen jullie je be ter allemaal klaarmaken. Julie kneep de lippen op elkaar en zei niets. Zij stond naast mevrouw Ferndale en keek in de verte. Zij dacht aan David. Al de tijd, dat zij in Rhodesia was geweest, had David voor haar gezorgd. Hij had ook voor haar gezorgd, toen zij bij de Timballs was. Hij was altijd present geweest. Het was nu iets eigen aardigs achterom te zien en zo duidelijk te kunnen vast stellen, wat destijds zo verward had geleken. David was altijd present geweest. Hij had haar terzijde gestaan, toen zij zich met Rob verloofde. Hij had nooit getracht haar daarvan te weer houden, hij had haar alleen maar gelukkig willen zien. Hij was een moeilijk mens. Hij verwachtte, dat men hem begrijpen zou. Maar ondanks dat was hij een rots om op te bouwen. Zij dacht: Ik /.al nooit zo zijn als Isabelle. Nooit zo fundamenteel. Maar toch zal ik met David dicht bij het werkelijke leven moeten komen, omdat ook hij tot op zekere hoogte fundamenteel is. Hij beschouwt een hoop dingen als vanzelfsprekend, zoals het kweken van tabak en andere dingen. Hij zal het als vanzelfsprekend beschouwen, dat ik weet, dat hij van mij houdt. Hij zal het als vanzelfsprekend beschouwen, dat, wan neer hij niet naar huis kan komen, omdat er iets met het vee gebeurd is, ik niet in paniekstemming zal ra ken. Hij zal er zeker van zijn, dat ik weet, dat tenzij er iets werkelijk ernstigs gebeurd is, hij niet zal wegblijven en dat ik nergens bang voor behoef te zijn. Hij denkt, dat ik dapper ben. Maar ik vraag me af, hoe dapper ik eigenlijk wel ben. In ieder geval houd ik van hem. Onbeschrijfelijk veel. John Ferndale tikte op de deur. Zijn jullie klaar, mensen? riep hij. EINDE Maandag beginnen wij met een nieuwe feuilleton, dat als titel heeft „Fantoom in de bar". Het behelst het mysterieuze geval van de verdwijning van een vrouw, die een van moord beschuldigd man een passend alibi zou kunnen leve ren. Waar is zij gebleven deze vrouw, die met haar getuigenis moet beslissen over leven of dood? Steeds klemmender wordt deze vraag gesteld. Wij twijfelen er niet aan of onze lezers zullen zich geïnteresseerd in „Fantoom in de bar" verdiepen en naar iedere aflevering met spanning uitzien. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Boskoop: W. L. Heijmans te Oudelande; te Ee (Fr.): J. Smit, vicaris te Oosterbeek. Aangenomen naar Heino als predikant voor buitengewone werkzaam heden (vormingsleider Den Alerdinck): H. Kuylman,voorheen predikant te Zuidzande. Doopsg. Broederschap Beroepen te Meppel: ds. J. P. Matthijs- sen, proponent te Amsterdam, die dit be roep ook aannam. Geref. Gemeenten Beroepen te Tholen: Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid. Uitgangspunt is het woord orde, waarvan bijvormen zijn: order (be vel) en orden. Het bijvoeglijk naam woord van orde is natuurlijk ordelijk, dat van orden is ordenlijk. In het laat ste woord schuift zich dan een t in en reeds in de 16de eeuw staan ordenlijk en ordentlijk naast elkaar met gelijke betekenis en aanvankelijk ook met gelijk accent, namelijk op de eerste lettergreep. Wie dat inschuiven van t vreemd vindt luistere maar eens aan dachtig hoewel mensen e i g e n 11 ij k zeggen in plaats van e i g e n 1 ij k en wezentlijk in plaats van wezen- 1 ij k. Reeds in de 17de eeuw is het ac cent in ordentlijk versprongen naar de tweede lettergreep en dan sluipt ook een toonloze e naar binnen, evenals in ondragelijk, ongezeggelijk enz. De betekenis van ordentelijk heeft zich wel van die van ordelijk ver wijderd. Wij spreken van ordentelijke (fatsoenlijke) lieden die genoeg ver dienen om er ordentelijke (behoorlijk) ^van te leven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9