Chefarine A EXPOSITIE GORDIJNSTOFFEN I. C. HAAN Beeld van mode m lente en zomer naar de nieuwste Parijse creaties Concert door Die Haerlemsche Musyckcamer in de Vleeshal Expositie in nieuwe behuizing van Kunsthandel Santee Landweer Griep? Chefarine„4" doet wonderen Engelse vertalingen van Nederlandse poëzie Zweedse expositie op de Jaarbeurs geopend De negen muzen DINSDAG 1 MAART 1960 7 Expositie van tekeningen van Freek Souwer Peter Erös volgt Brussen op bij Concertgebouworkest Balletpedagogen hielden studieweekeinde Expositie te Parijs in het Institut Néerlandais De afdeling Kennemerland van de Bond ter bevordering van de belangen van spas- tici ontplooit thans een grote activiteit oyn de oprichting van een school voor deze zo zwaar door hun lichamelijke dispositie ge troffen medemensen, inzonderheid kinde ren, zo spoedig mogelijk tot werkelijkheid te doen worden. De gemeente Haarlem heeft reeds tot deze oprichting een besluit genomen. Er is uiteraard veel nodig voor deze school en ten behoeve hiervan heeft de afdeling Kennemerland van de bond (B.O.S.K.) besloten een fonds te vormen. Teneinde een financiële basis hiervoor te leggen werd maandagavond in de Vleeshal te Haarlem een concert georganiseerd, xoaarvan de opbrengst ter beschikking van dit fonds zou komen. Welluidende mede werking hiervoor werd verleend door „Die Haerlemsche Musyckcamer" en zijn diri gent André Kaart en door verschillende solisten. Een woord van welkom sprak de voor zitter van de afdeling Kennemerland, de heer J. P. A. Luijnenburg. Mevrouw mr. J. A. Prinsen-De Jong, echtgenote van de Commissaris der Ko ningin in de provincie Noordholland, hield vervolgens een toespraak, waarin zij aan dacht vroeg voor het grote leed, waaronder de spastici moeten lijden en waartegenover de maatschappij nog steeds met grote on wetendheid staat. Voor dit concert, waarvoor een verheu gend grote belangstelling werd getoond, had de dirigent van de „Musyckcamer" een fraai programma van overwegend acht tiende eeuwse muziek samengesteld. De muziek voor het Concert voor hobo en strijkorkest, door John Barbirolli samen gesteld uit composities van Arcangelo Corelli, stamde zeer waarschijnlijk nog uit de 17de eeuw. De 17de en de 18de eeuw vormden een gelukkige tijd voor de componisten. Kun muziek behoefde niets te betekenen, be hoefde niet gebonden te zijn aan de „idee". Van deze muziek werd niet gevraagd of zij uitdrukking gaf aan „strijd en over winning" of van andere buiten-muzikale gedachten de reflex was. En daarom wordt het begrijpelijk dat uit de inspiratie-bron der componisten maar steeds muziek op welde en dat zij kon worden verwerkt in talloze composities. De Symfonia in c voor strijkorkest van Antonio Mahout, waarmede het concert begon, was een prachtig voorbeeld van die pure, probleemloze muziek. Het werk kreeg een voortreffelijke uitvoering, gaaf, transparant van melodische tekening, levendige ritmiek en, als voor het Adagio, getypeerd door een uitnemende dynamiek. De „Musyckcamer" was deze avond bij zonder goed op dreef, want ook voor de begeleidingen van de concerten van Cor- rette, Telemann. Corelli en Vivaldi en van de Cantate „Praise of Harmony" van G. F. Handel, die de sopraan Annette de la Bije vertolkte, viel het orchestrale aandeel zeer te loven. Muzikaal en knap van techniek speelde Getrude Maclaine de solopartij op het tin telende clavecimbel, waarbij het Andante een expressief hoogtepunt werd. Vaardig, klankrijk en doorzichtig was het spel van de solo-fluitisten Edo Wilod Versprille en Taco Ferwerda bij de uitvoe ring van het fraaie Concert van G. Ph. Tèlemann. Bewondering kon men terecht hebben voor de voordracht van Corellis-concert door de hoboïst Kees Kuyper, die zijn prachtig, maar lastig bespeelbaar instru ment met zuivere heldere klank bespeelde. Nog een keer was Edo Versprille solist, (Van onze correspondent in Londen) Prof. Th. Weevers, hoogleraar in de Nederlandse taal en letterkunde aan de Londense universiteit, heeft de versprei ding van de Nederlandse cultuur in het buitenland een grote dienst bewezen door de publikatie van een boek in de Engelse taal over de Nederlandse poëzie tegen de Europese achtergrond, behandelende de periode van 1170 tot 1930. Hij heeft twin tig jaar aan dal boek gewerkt en meer dan vijftig klassiek geworden Nederland se en Vlaamse gedichten in het Engels vertaald. Dit is de eerste maal dat een Nederlander een dergelijk boek in de En gelse taal heeft samengesteld. Er be stond reeds een Engels boek over Neder landse dichtkunst geschreven door wij len Sir Herbert Grierson, die destijds hoogleraar in de Engelse taal was aan de universiteit van Edinburgh. Deze had gedichten van onder andere de Tachtigers vertaald. Professor Weevers, die al sinds 1937 Nederlands in Londen doceert en in 1945 hoogleraar werd tijdens de oorlog was hij een van de bekende nieuwsomroepers van de Nederlandse sectie van de B.B.C. heeft in zijn geschrift bijzondere aan dacht besteed aan de invloed van de Ne derlandse en Vlaamse dichtkunst op de overige Europese litteratuur en hij be spreekt ook de populariteit van de Neder landse toneelschrijfkunst in Scandinavië gedurende de gehele zeventiende eeuw. Het is een verheugend verschijnsel dat de belangstelling voor de studie van het Nederlands in Engeland speciaal in de laatste jaren sterk is toegenomen. Onze taal wordt op het ogenblik behalve aan de universiteit van Londen ook in Cam bridge gedoceerd, waar dr. King met een lectoraat daarover is belast. De uitgave van het boek van professor Weevers is financieel door de Nederlandse regering gesteund, ten einde het onder het bereik van een zo ruim mogelijke lezerskring te brengen. namelijk bij de uitvoering van Vivaldis concert „II Cardellino" (de distelvink), waarbij hij een grote vaardigheid van vin gerspel met mooie toonvorming combi neerde. Het hoogtepunt van de avond kwam met de voordracht van Handels Cantate door Annette de la Bije. Stralend klonk hierbij de fraaie stem van de soliste in de blijheid van de verheerlijking der muzi kale harmonie. André Kaart zorgde met zijn orkest voor een uitstekende vertol kingseenheid. Zodat Annette de la Bije terecht reden had om hem te betrekken in het grote succes, dat de uitvoering ten deel viel. Kleurrijke bloemen, door me vrouw Prinsen aan de zangeres overhan digd, gaven uitdrukking aan grote waar dering en dankbaarheid. Ook de leden van het orkest met hun dirigent werden rijke lijk met ruikers bedacht. P. Zwaanswijk Advertentie Vier werkelijk betrouwbare middelen helpen elkaar en doen wonderen I Elk tablet Chefarine „4" bevat 4 genees middelen, die in de gehele wereld beroemd zijn geworden en millioenen mensen al baat brachten. De vier middelen tezamen werken nóg beter en helpen ook vaak dan, wanneer andere middelen falen. Tegen pijnen en griep. Geschikt voor de gevoeligste maag, want die wordt beschermd door het bestanddeel Chefarox. 20 tabl. f 0.80. Voordelige gezinsverpakking 100 tabl. f3.50 Gedurende enige maanden heeft in ons blad niets gestaan over hetgeen bij de Amsterdamse kunsthandel Santee Landweer te zien was. Uit reacties van lezers is mij al eerder gebleken dat enig nieuws over deze kunstzaal wel geapprecieerd werd. Er exposeerden daar ook Haarlemse kunstenaars, wier ontwikkeling men graag volgt. Santee Landweer heeft bovendien tentoonstellingen gebracht van artiesten van internationaal belang. Chagall had daar zijn eerste eigen expositie in Nederland. Marquet, pas na zijn dood waardig bevonden voor een expositie van zijn werk in onze musea, schilderde een zijner gezichten op de Amstel toen hij voor zijn tentoon stelling bij Santee Landweer te Amsterdam verbleef. Bij Santee Landweer kon Nederland pas echt kennis maken met Despiau, met Maillol de belangrijkste Franse beeldhouwers na Rodin. Het werk van de Franse schilder Dufresne heeft tegen woordig een waarde gekregen, waarvan de kunsthandel Santee Landweer niet dorst te dromen in de tijd dat daar met Dufresne kennis viel te maken. Het uitblijven van nieuws over deze kunstzaal had zijn oorzaak in het feit dat Santee Landweer weer ging verhuizen. Door bouwvalligheid van het zo gunstig gelegen huis bij de Leidsestraat was men gedwongen iets te maken van een gele genheid in de minder bezochte buurt bij de Amstel. Gezegd mocht worden dat San tee Landweers directeur mr. C. P. Baron van der Feltz het probleem op werkelijk aantrekkelijke wijze oploste. Zijn zo char mante tuinhuis trok echter te weinig pu bliek. Dus werd gezocht naar een gunsti ger gelegen behuizing. Deze is ten slotte gevonden aan de Prinsengracht 608, vlak bij de Spiegelstraat. En het was nu ook mogelijk de deur tussen 12 en 2 open te houden, hetgeen toch wel erg belangrijk is voor de in de hoofdstad werkende niet- Amsterdammers. Santee Landweer is in december 1959 begonnen in het nieuwe huis. Geëxposeerd werd werk van verschillende kunstenaars waaronder enige, die regelmatig in deze kunstzaal tentoonstelden. Mij leek echter deze expositie toch van een te weinig be lang om er iets van te zeggen. Te weinig toonde Santee Landweer een eigen gezicht, zoals deze zaak dat wel voor de oorlog had naast de helaas verdwenen kunstza len Van Lier en Buffa. Ik geloof dat San tee Landweer tijd nodig zal hebben na de avonturen van het verhuizen om weer iets van een eigen gezicht terug te winnen. Te meer omdat andere kunstzalen in Amster dam de gelegenheid hadden dat op rustige wijze wel te verkrijgen. Het leek me dus moeilijk bij die eerste tentoonstelling een aanbeveling waar te maken. Dat was ook het geval met de tweede expositie, een van schilderijen van Jan Meyer, een schilder, die ik voorheen wel mocht bewonderen, maar die me thans van zijn weg lijkt af geraakt door zijn bedenkelijke wil om vooral bij te zijn in het internationale kunstrumoer. Jan Meyer vertoonde grote doeken met veel zwarte, witte en bruine verf, voor een deel zo uit de tube gekne pen. Ik had het gevoel dat het bij Santee Landweer naar aangebrande melk rook. Het zal de vreemde lucht van het nieuwe interieur zijn geweest. Wat aan de wand hing zag er in ieder geval uit als de kook plaat van een gasfornuis waar de melk is overgekookt. Thans is in deze kunstzaal (tot 3 maart) werk te zien van de in de Verenigde Sta ten geboren Geraldine Stern. Weer is het, gelijk bij Meyers expositie wat vervelend aan de muren van Santee Landweers toch wel voor exposities geschikte zaal. Nu vraagt deze zaal schilderijen, die niet te veel afstand eisen. En dat doen die van Geraldine Stern. De perspectieven van haar wolkenkrabbers lijken door gebrek aan afstand te zeer vertekend. Ik kan me voorstellen echter dat enige bewuste ver tekening het op afstand wel doet. Geraldi ne vertoont alleen schilderijen, waarvoor wolkenkrabbers het motief waren. Ze lijkt me wel degelijk iets beleefd te hebben aan haar duizelingwekkende motieven. Zeker is het duidelijk haar bedoeling ons iets me de te delen van haar sensaties. Te weinig echter voel ik mezelf aanwezig bij deze enorme gebouwen. Mogelijk dat een inwo ner van New York meer aan dit werk on dergaat. We verlangen echter van kunst dat deze over grenzen heenreikt. Ik acht dan Geraldine Stern wel in staat ons te boeien met het vertolken harer gevoelens omtrent het ons om een of andere reden meer bekende. Zij heeft ook naar andere onderwerpen gewerkt, onder andere in Israel. Ik geloof dat een kennismaking met haar werk interessanter ware geweest bij een mindere beperking op het thans ver toonde. Ik meende echter wel deze expo sitie te moeten vermelden omdat bij an deren, die wellicht nader met haar onder werpen bekend zijn, een groter contact dan bij mij mogelijk is. Men mag Santee Land weer toewensen vanaf nu in het nieuws te blijven, want de op tijdgenoten gerichte kunsthandel, heeft naar mijn overtuiging Advertentie VANAF HEDEN uit alle Europese landen op onze 3e etage. BARTELJORISSTRAAT 39-41 - HAARLEM - TELEFOON 10250 nog altijd een belangrijke functie in de wisselwerking kunstenaar-publiek, zeker in een land als het onze. dat zo weinig ge schikt is voor de ontwikkeling van het zo op speculatie gerichte schilderen, dat ver scheidene kunstzalen in Parijs zo ongeniet baar maakt. In het Remonstrantenhuis aan de Wil- helminastraat is tot 16 maart een tentoon stelling te zien van tekeningen en een en kele aquarel van Freek Souwer. Deze ten toonstelling is geopend van 1 tot 4 uur op zondag, maandag, dinsdag en woensdag. Souwer hing zijn werk eigenlijk met een andere bedoeling op dan om er mee in de volle openbaarheid te treden. Toen het aan de wanden prijkte, vond men dat moge lijk meer profijt van de bijeengebrachte collectie getrokken kon worden. Men mag dat meerdere profijt voor Souwer hopen. Zijn pretentieloze werk doet geen kwaad. Men zou zich echt niet behoeven te gene ren voor het bezit van enige tekeningen van zijn hand. Wie echter veel heeft le ren proeven wordt van deze expositie niet rijker. Alles is wel vriendelijk, zelfs als het een onderwerp als een kerkhof betreft, waarvan overigens de sfeer meer bepaald werd door het onderwerp zelve dan door Souwers visie op zo iets. Weinig houding tegenover de dingen, weinig inspiratie door de dingen vertoont Souwer. Kan het an ders dan bij iemand, die in portefeuille naast naturalistisch werk ook een enkel ambstract tekeningetje vertoont? Waar mee niets gezegd is tegen een richting kiezen Dat is juist wat ik van een Souwer verlang. Meer duidelijkheid van bedoelin gen maakt iedere expositie interessanter dan deze. Bob Buys De ambassadeur van Zweden in ons land, de heer Sven Dahlman, heeft maan dag op de Utrechtse Voorjaarsbeurs de Zweedse expositie officieel geopend. Hij herinnerde eraan, hoe het vorige jaar van Zweedse zijde begonnen is met het stimuleren van de Zweeds-Nederland se handel. De Zweedse deelname van de jaarbeurs te Utrecht is sterk toegenomen. Waren er het vorige jaar twaalf firma's die exposeerden, dit jaar nemen 35 firma's aan de Zweedse manifestatie deel. Voorts zijn 33 Zweedse firma's vertegenwoordigd door middel van vitrines op het Zweedse inlichtingenbureau. De heer Dahlman onthulde, dat ook voor de aanstaande Technische jaarbeurs in Utrecht grote Zweedse belangstelling be staat. Reeds 40 firma's hebben zich aan gemeld om aan deze beurs deel te nemen. Volgens de Zweedse exportvereniging wedijvert Nederland nu met Noorwegen om de vierde plaats onder de handelspart ners van Zweden in volgorde na West- Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten. Met ingang van 1 maart 1960 is aan de heer Jan Brussen op eigen verzoek eervol ontslag verleend als assistent der dirigen ten van het Concertgebouworkest, zulks in verband met zijn benoeming tot dirigent en artistiek leider van het Overijsels Phil- harmonisch Orkest. Met ingang van die zelfde datum is tot assistent der dirigen ten van het Concertgebouworkest benoemd de heer Peter Erös. Peter Erös wei-d 22 september 1932 te Budapest geboren. Hij kreeg van zijn 5de jaar af pianolessen en studeerde van 1946 af aan de Franz-Liszt muziek academie te Budapest piano, compositie en directie bij Laszlo Somogyi (de dirigent, die binnen kort enige concerten van het Concertge bouworkest zal leiden), Janos Viski, Leo Weiner en Zoltan Kodaly. Van 1953 tot 1956 was hij assistent le raar voor operaregie aan bovengenoemde academie. Sedert 1953 heeft hij herhaalde lijk uitvoeringen geleid van het Stedelijk Orkest, het Radio Philharmonisch Or kest, en van de Opera te Boedapest. In 1956 kwam Peter Erös naar Neder land. Hij volgde de dirigentencursussen van de Nederlandse Radio Unie in 1957 en 1958, onder Albert Wolff en Willem van Otterloo. Als gastdirigent leidde hij on der meer concerten van de Groninger Orkest Vereniging en van enkele radio orkesten. Tijdens het Holland-Festival 1959 werkte Erös als assistent van Otto Klemperer en Ferdinand Leitner. Te vens assisteerde hij Ferrenc Fricsay bij opnamen door de Deutsche Grammophon Gesellschaft. Gedurende het seizoen 1959- '60 doorliep hij een stage bij het Concert gebouworkest. Het Nederlands Ballet Verbond, de ver eniging van leraren en leraressen in klas siek ballet, heeft in het sociaal-cultureel centrum „De Pietersberg" te Oosterbeek (Gld.), haar eerste werkweekeinde ge houden. Hieraan werd door bijna zestig- pedagogen uit geheel Nederland deelge nomen. Tijdens dit weekeinde werd onder meer een forum gehouden over het onderwerp „De basisopleiding voor beginnende leer lingen", dat onder leiding stond van de voorzitter van het N.B.V., Maud Kool. Voorts werden tijdens het weekeinde in structiefilms vertoond en demonstratie- lessen gegeven. De lessen stonden onder leiding van respectievelijk Peter Leoneff uit Den Haag en mevr. Eeke Thomée uit Delft. In het Institut Néerlandais te Parijs wordt van 1 tot 27 maart een tentoon stelling gehouden van schilderijen, teke ningen en etsen van vooraanstaande die- renschilders van de Hollandse school uit de zeventiende en achttiende eeuw. Het grootste deel van de tentoongestelde wer ken, waarbij onder andere werk is van Rembrandt, Potter, Wouwermans, Du- jardin en Eeckhout, komt uit de reeds be staande verzamelingen van het Institut Néerlandais. Talrijke werken zijn echter gul door het Louvre, l'Ecole Superieure des Beaux-Arts, het Natuurhistorisch Mu seum in Parijs, l'Albertina de Vienne, het Rijksmuseum in Amsterdam, het museum Booymans in Rotterdam, het Teyler mu seum in Haarlem, de Zoölogische Biblio theek en het Gemeentelijk museum in Amsterdam ter beschikking gesteld. Subsidie Holland Festival. B. en W. van Rotterdam stellen de raad voor een bedrag van 30.000 te voteren als bijdrage in de algemene kosten van het Holland Festival 1960 en 50.000 voor het verlenen van garanties voor en/of het uitkopen van in het raam van dit festival in Rotterdam te brengen voorstellingen. Sinds 1956 is elk jaar 65.000 gevoteerd. Het bestuur van de Stichting Holland Festival heeft met een beroep op de gestegen kosten gevraagd het totale subsidie tot 80.000 te verhogen. De commissie voor de kunstzaken acht het unaniem van groot belang, dat manifestaties van hoog artistiek ge halte, welke het Holland Festival pleegt te brengen, ook in Rotterdam worden ge geven. wit gestreept piqué. Het lijfje van wit linnen is versierd met een zwarte das, waarop een roze roos is bevestigd. De creatie is van Maggy Rouff. Tenslotte: een middag-ensemble van Pierre Car din. Het bestaat uit een mantel van brume wol en een tailleur gelijkende jurk van wollen mousseline bedrukt in verschillende tinten groen en bordeaux. De onderste rij toont ons van links naar rechts: „Flash" van Dior, een middagjurk volgens de amphora-lijn van groene wol. Daarnaast, ook van Dior: „Gauguin", een toiletje be staande uit een lange overblouse met naar binnen opge nomen zoom, waaronder de korte smalle rok slechts even te voorschijn komt. Het materiaal is fel oranje en rood- bedrukte tafzijde. Het patroon herinnert aan een schilderij van Gauguin. Tenslotte: Van Pierre Cardin is deze opzien barende avondjapon. De ruimte in de bovenkant wordt bijeengenomen door een grote strik aan de voorzijde op heuphoogte. De rok heeft een op een vin gelijkende sleep. Het materiaal is dieprode shantung. Vrolijk, gemakkelijk en kleurrijk, dat is het..algemene beeld dat men krijgt bij hel beschouwen van de nieuwe mode voor de komende lente en zomer welke weldra in Parijs zal wor den gelanceerd. We tonen u hierbij een serie modellen van de diverse huizen. Van links naar rechts, eerste rij: Creatie van Pierre Cardin, elegante tailleur van parelgrijze fijne wol. Het jasje versierd mei een grote kraag van witte cuipure, een soort kant. Daar naast: „Rencontres' van Dior, is een ensemble, bestaande uit een mantel, een jurk en een vest. De mantel van zwart witte tweed heeft een brede franje-rand, jurk en vest zijn van zwarte kant. Vervolgens: Carvan's „Flamboyant", een middagjurk met een plooi-rok van oranje/groen bedrukte zijde. Op de tweede rij van links naar rechts: „Martin Alma" van Dior, een pakje uit koraalkleurige zachte wol. De hoed, welke doet denken aan een ruimtehelm, is van stro. Daar naast: „Lapin a Gilles", een vrolijk zomerjurkje van blauw-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 7