Horen en zien Fantoom in de bar PANDA EN DE TROETELTROEP AVONTUREN VAN EEN HOND Op Zeeburg zal de marine op vertrouwd terrein terugkomen YDO EN DE DRAAK Ver vóór de oorlog was er reeds een basis voor watervliegtuigen ABDIJSIROOP Piet Kee bespeelt zondag 31-toons orgel DINSDAG 1 MAART 1960 8 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHÓÜWÏKfcÈSTf Landelijk in tweevoud Debora en Bonkje Land voor Derde Programma De radio geeft woensdag T elevisieprogramma Muziek van onze tijd Alexander Voormolen AMSTERDAMS ALLERLEI DOOR WILLIAM IRISH Johannes Passion zonder Henri Blackmon 11. Hoewel Panda en Jolliepop al lang hadden begrepen, dat wijlen tante Petro- nella er vreemde beschermelingetjes op na had gehouden, hadden zij hieronder toch zeker geen inbreker verwacht. „Dus u hoort tot deehtroeteltroep, die we hier in huis moeten nemen?!" riep Panda verbluft. De inbreker knikte. „Ja", zei hij, „ik ben uw beschermeling et je. U moet zorgen, dat ik gelukkig ben en dat ik niet steel". Natuurlij}f mag u niet stelen!" riep Panda, „dat is heel lelijk!" Hierop barstte de inbreker weer in tra nen uit. „Ik kan het niet helpen!" snikte hij. „Ik ben zwak. U had beter op me moeten letten!" Toen werd zijn gezicht opeens grimmig. Hij pakte een bijl en kwam langzaam op Panda en Jolliepop af, die verschrikt terug weken. „Op stelen staat straf", sprak hij somber. „J-juist", beaamde Jolliepop, „m-maar bedenk, dat niet wij de dieven zijn, maar u!" „Dat weet ik", bromde de inbreker, „en daar om ga ik mezelf straffen". „Met een „b-bijl?" stamelde Panda. „Ja", zei de inbreker, „voor straf ga ik hout hakken. Dat liet tante Petronélla me ook altijd doen, als ik zwak was geweest". En met deze woorden stapte hij naar buiten tot grote opluchting van Panda en Jolliepop. Zij sloten haastig de deur en leunden er ontdaan tegen. „Wat een toestand", hijg de Jolliepop, „een paard in mijn bed... een inbreker als beschermeling... wat staat ons nog meer te wachten??" Na opnieuw de hi.igende kampioenen van Squaw Valley in het gelaat geblikt te heb ben kon men maandagavond een half uur gezellig meeleven met de bewoners van het Britse eiland Rathlin tussen Ierland en Schotland in, honderdvijftig mensen met een veelvoud daarvan aan schapen en ander vee mensen en dieren, die voor al het herkauwen gemeen hebben en mis schien daardoor zo rustiek worden, dat iedere close-up slaagt. De B.B.C. camera mannen hebben hier naar hartelust rond- gegraasd, zonder speciale voorkeur omdat de beelden en de perspectieven hen van zelf voor de lens zijn gekomen. Het was allemaal landelijk op een plezierige ma nier. Landelijk op een heel wat vervelender wijze was de Vlaamse telerecording van het spel „Trektocht met een vreemde" van H. N. Clauss. De opvoering bevatte al die drakerige effecten die men nog wel eens bij zéér landelijke toneelverenigingetjes kan zien en waarin zelfs het bedanken voor een kopje thee een felle geladenheid moet worden gegeven. Hoe de N.T:S. dit eruit heeft kunnen nemen is ons een raadsel. Wij hebben op ons beeldscherm toch heel wat betere stukken door haar zien voor schotelen. Ook Vlaamse. Ook landelijk. Maar echt. Beeldschermer De twee Nederlandse pianisten Debora en Boukje Land zullen woensdag 9 maart om vijf over tien 's avonds Nederlandse tijd via de B.B.C. (third programme) een recital geven met werken van 20ste-eeuw- se Nederlandse componisten. De sonate voor twee piano's van Willem Pijper wordt ten gehore gebracht, welke sonate in 1935 werd gecomponeerd. Verder wor den de Valses sentimentales en de Valses nobles, beide voor vierhandig piano, van Marius Flothuis gespeeld, respectievelijk in 1946 en in 1954 gecomponeerd. De laat ste compositie is opgedragen aan Debora en Boukje Land. Deze uitvoeringen van Pijpers' en Flothuis' werken zullen de eer ste zijn in Engeland. Het recital wordt besloten met de sona te voor twee piano's van Hans Henke- mans, gecomponeerd in 1943. De gezusters Land zijn al verschillen de keren voor de Engelse radio en televi sie opgetreden en hebben concerten in En geland gegeven. HILVERSUM I. 402 m, 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19 30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. en reportages. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 8.55 Voor de huisvrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 R.V.U.: De moeilijkheden van de oosterse en van de westerse mens op beschavingsgebied, door G. Thole Deishuizen, derde lezing. 11.30 Gevar. progr. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het plat teland. 12.38 Lichte muz. 13.00 Nieuws en tentoon stellingsagenda. 13.20 Lichte muz. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Jeugdconcert. 14.45 Volksliedjes en -dansen. 15.00 Voor de jeugd. 17.00 Orgelspel. 17.20 Politiekapel. 17.50 Regeringsuitz.: Jeugduitz.: De brievenbus gaat open. correspondentieclub o.l.v. Regina Zwart. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 18.30 R.V.U.: Elektronenmicroscopie .(technisch), door prof. dr. ir. J. B. Le Poole. 19.00 Voor de kleuters. 19.10 Een koninkrijk voor een huis!, toe spraak. 19.25 VARA-Varia. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Dansmuz. 20.40 Doctor Julius Manger zélf. hoorsp. 21.20 Cello en piano. 22.00 Jazzmuziek. 22.20 Keuren en kiezen, lezing. 22.30 Nieuws. 22.40 Lichte muz. 23.00 Tus sen mens en nevelvlek, lezing. 23.15 Muzikale le zing. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gevar. progr. 12.15 Gitaar-ens. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Blaasork. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Met PIT op pad. 13.25 Metropole-ork. 14.00 Gram. 15.25 Piano recital. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Pianorecital. 17.40 Beursber. 17.45 Lichte muz. 18.15 Spectrum van het Christelijk organisatie- en verenigings leven lezing. 18,30 Leger des Heilskwartier. 18.45 Boekbespr. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Pianorecital. 19.30 Radio- krant. 19.50 Koper-orkest en solist. 20.10 Omr.ork. en solist. 21.20 Geef ze de ruimte, forum. 21.40 Gram. 22.00 Geestelijke liederen. 22.30 Nieuws. 22.40 Zaalsportuitslagen. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Mil. orkest. 23.30 Platennieuws. 23.55 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 14.45 Frag ment uit een Bulgaarse operette. 15.10 Conserva- toriumconc. 16.00 Koersen. 16.06 Engelse les. 16.20 Concert (verv.). 16.50 Piano, celesta en slagwerk. 17.00 Nieuws. 17.10 Blazers-ens. van België. 17.50 Boekbespr. 18.00 Lekenmoraal en filosofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19 00 Nieuws. 19.40 Vlaamse liederen. 20.00 Gram. 20.30 Gram. 21.30 Lichte muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Litteraire kroniek. 22.30 Gewijde muz. 22.55—23.00 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR WOENSDAG AVRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30—17.40 Int. jeugd.iourn. 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.30 Film- en toneelnieuws. 21.00 Televitri- ne. 21.20 Politie-documentaire. 21.50 De schuil plaats, TV-spel. Graag vestig ik hierbij nog eens de aan dacht op de serie „Muziek van onze tijd" die door de KRO om de twee weken op zondagochtend om half twaalf wordt uit gezonden. Degenen die zich willen oriënte ren over de wegen die de scheppende toonkunst in de afgelopen kwart eeuw heeft ingeslagen vonden hierin een voor treffelijke leidraad. De uitvoeringen wor den verzorgd door het Utrechts Stedelijk Orkest dat zich onder leiding van zijn vaste dirigent Paul Hupperts de kwalitei ten van samenspel en techniek heeft eigen gemaakt die voor deze taak vereist wor den. Aan ieder werk gaat een korte inlei ding vooraf door de musicoloog en crticus Wouter Paap die steeds het informatieve element op bevattelijke wijze naar voren weet te brengen. Over het algemeen is de keuze van de programma's, die drie kwar tier duren, voortreffelijk. Enerzijds sluit men'tepigonisme uit dat niets anders dan de nabloei van een vorige periode vertegen woordigt, en anderzijds betreedt men niet het gebied van de avant-garde waarop de waarde-onderscheidingen zich nog niet hebben kunnen aftekenen. Zo hoorde men afgelopen zondag werk van een tweetal componisten wier beteke nis voor de muziek van onze tijd onbestre den is: de in 1904 geboren Italiaan Luigi Dallapiccola en de achtenzeventigjarige Strawinski. Dallapiccola die zelf klassieke lette ren gestudeerd heeft ontleende de tek sten van zijn „Sex Carmina Alcael" aan de oud-Griekse dichter Alkaios, uit de zeven de eeuw v. C. Het zijn epigrammen, korte gedichten die in enkele regels een prille on-tragische wereld oproepen in nauw contact nog met een half-mythologisch er varen natuur. De toonzettingen waarvoor de componist de zangstem met elf instru menten combineerde, zijn uiterst sugges tief. Ze geven een eigenaardige ruimte scheppende werking, waarin het onuit sprekelijke van de woorden op een frap pante wijze tot zijn recht komt. Dallapic cola gebruikt hier, evenals in zijn andere Advertentie spaar de wikkels voor 6 nieuwe series sprookjes-borduurkaartjes werken, de reeksentechniek van Anton von Webern. Hij bereikt daarmee een ijle vocaliteit die zeer zuiver is (in de zin van hoge berglucht) en niets heeft van dat spichtige, haarspeld-achtige dat zo vaak de twaalftoonsmuziek aankleeft. De melo die zet zich veelvuldig voort, breidt zich naar boven en beneden uit in een web van instrumentale stemmen. Een hoogst-per- soonlijke muziek omdat ze ons iets laat horen waartoe wij muziek niet in staat wisten. Men heeft in de uitvoering vooral be wonderd het feit dat de jonge sopraan Elly Ameling deze nog zo ongewone ex pressie met gevoelig begrip wist te treffen. Het U.S.O. gaf vervolgens een voortva rende, gespannen uitvoering van de Sym fonie in drie delen, uit 1945, van Strawins- ky. Hetzelfde werk heeft men vorige week in Haarlem kunnen horen door het London Symphony Orchestra). Het pulserende rit me, het speelse lijnenspel, de felle, droge exclamaties, dit alles kwam niets te kort in een orkestklank die voortdurend helder en open bleef. Golfbreker De Nederlandse componist Alexander Voormolen wordt donderdag aanstaande vijfenzestig jaar. Ter gelegenheid van de ze verjaardag heeft de AVRO de compo nist reeds maandagmiddag een feestge schenk aangeboden in de vorm van een uitzending van uitvoeringen van enkele van zijn werken. Voormolen heeft compositieles gehad van Johan Wagenaar. In 1916 ging hij naar Parijs om onder leiding van Ravel en Roussel verder te studeren. In dit Franse milieu onderging hij de invloed van het impressionisme. Hoe Voormolen deze in vloeden verwerkt heeft is bij de uitzen ding van maandagmiddag niet duidelijk geworden. Het is moeilijk te aanvaarden, dat de „Kleine Haagse suite", waarmede het radio-concert begonnen werd, een voor beeld van beïnvloeding van dit impressio nisme is. Titels als „In een theetuin", Es- panola en vooral „Nachtzwanen", wezen wel in deze richting, maar de muziek, die aan de impressies uitdrukking bedoelde te geven is niet meer dan een weinig karak teristieke klankentaai in de bekende amu sements- en filmsfeer geworden. Of de jarige componist de radiouitvoe ring van deze salon-suite als kunstenaar heeft kunnen appreciëren, blijft de vraag. In 1950 schreef Voormolen een concert voor twee piano's en orkest. Een jaar la ter gaf het Radio Philharmonisch orkest onder leiding van Paul van Kempen er een uitvoering van met Pierre Palla en George van Renesse als solisten. Deze uit voering werd nu uitgezonden. Evenals de suite getuigde dit concert van Voormolens bekwaamheid in het instrumenteren, van zijn bedrevenheid in de compositiekunst, maar ook weer van een muzikale opper vlakkigheid, die het eerste deel van het concert zonder karakter liet en het tweede in een soort „Warsaw-concerto"-achtige romantiek hield. Het derde deel echter stak hier bijzonder gunstig tegen af dooi de gekozen gebondenheid aan de fugati- sche contrapunctiek, die de muziek op een hoger niveau van artistieke zuiverheid bracht. Dit derde deel van het concert sprak van de stijlwending van de componist naar een soort neo-classicisme, waarvoor hij in de figuur van Max Reger een uitnemend voorbeeld vond. Dit muzikale beginsel ver leende ook aan de Chaconne en Fuga het werk, waarmede de uitzending in een uit voering door het Radio Philharmonisch or kest onder leiding van Bernard Haitink be sloten werd, waarde, al bleef deze niet voortdurend op eenzelfde peil. Maar op de capaciteiten van de componist wierp deze uitvoering, die zeer verzorgd en geladen verliep, een beter licht dan die van de sui te, zodat deze „verjaardags"-uitzending toch nog zin en betekenis kreeg. Golfbreker Filmfestival Venetië kampt met onenigheid De zes leden van het comité dat films uitzoekt voor het filmvestival van dit jaar in Venetië zijn maandag afgetreden als protest tegen de onverwachte benoeming van een hoge katholieke functionaris uit de filmwereld als president van het festival. Graaf Luigi Ammannati, president van het filmfestival sinds 1956 is vervangen door de secretaris van het r.k. Filmcentrum in Italië, Emilio Lonero. Dit centrum bepaalt welke films niet door katholieken mogen worden gezien. Het filmfestival van Venetië begint 23 augustus. """TT (Van onze Amsterdamse redacteur) Enkele jaren achtereen heeft Amster dam in de mening verkeerd, dat het ma rine-etablissement in het Oosterdok niet verplaatst behoefde te worden voor de bouw van de IJtunnel. Slechts een klein hoekje van het complex zou aan de tun nelbouw ten offer vallen. Maar nu is ge bleken, dat hoewel Amsterdam met de regering tot overeenstemming was geko men over een hergroepering van de ge bouwen op het huidige marine-terrein, de marineleiding per se wil verhuizen. Het laatste woord zal er nog niet over zijn ge sproken, want die verhuizing zal tiental len miljoenen vragen en dat zal uiteinde lijk op de kosten van de IJtunnel komen te drukken. Waar de marine heen moet? Naar Zeeburg, een driehoekig terrein naast de oprit van de brug over het Bui- ten-IJ. De bezetters hebben hier indertijd een militaire vestiging gemaakt en nog steeds staan er bij het leger in gebruik zijnde barakken. De marine zal echter te rugkeren op vertrouwd terrein, want ver vóór de oorlog reeds was er een basis voor watervliegtuigen de eerste in Ne derland. In de dertiger jaren hebben tien duizenden Amsterdammers zich daar ver drongen rond de Dornier DO-X vliegboot met zijn twaalf motoren, die een omwen teling in de luchtvaart zou betekenen. In de toekomst zal de marine dat Zeeburg dus weer tot leven brengen. Maar het blijft jammer, dat het Oosterdok door de Jantjes wordt ontvolkt. De taptoes zullen er niet meer worden gehoord en de fraaie marine-sloepen gaan in plaats van het Binnen-IJ het Buiten-IJ bevaren. Amster dam zal er als alle plannen doorgaan een ander soort levendigheid voor terug krijgen een bode- en beurtvaartcen- trum, dat nu al jaren naar een geschikte plaats in de binnenstad omziet. 4 Bus Tijdens de annexatiewoede van Am sterdam in 1920 heeft de hoofdstad een aantal dorpjes in het noorden tot zich ge trokken. Enkele zijn na verloop van jaren in de stedelijke uitbreiding opgegaan. Maar een viertal zal wel nimmer uit de plattelandssfeer worden gehaald: Dur- gerdam, Ransdorp, Holysloot en Zunder- dorp. Het heeft jaren geduurd eer de be schaving hier elektriciteit bracht. Voor Zunderdorp en Holysloot is echter nim mer een openbare vervoersdienst geko men. Wie het dorp wil verlaten moet per fiets of te voet en het is ruim een uur gaans om de stedelijke bebouwing te be reiken. Er zijn bejaarden die hun dorp nimmer zullen kunnen verlaten. Durger- dam en Ransdorp hebben het voordeel van een busdienst. Plet gemeentelijk vervoer bedrijf durft de exploitatie niet aan, maar na veel wikken en wegen heeft men ten slotte bij wijze van hoge uitzondering een particuliere ondernemer concessie gege ven om hier te rijden. Deze doet dat ech ter alleen als de gemeente Amsterdam het tekort op de exploitatie bijpast. Aldus geschiedde. In 1956 was dat tekort 19.000 gulden, een jaar later 26.000 gulden en over 1958 zal bijna 32.000 gulden moeten worden bijgepast. Want zelfs de oudste autobussen van Nederland, die hier wor den gebruikt, kosten toch altijd nog bijna 49 cent per kilometer. Waaruit blijkt dat annexatie voor een stad niet altijd voor delen meebrengt. Brug Over enkele maanden zal de Amster damse binnenstad van het zuidoosten uit gemakkelijker te bereiken zijn. In de eer ste plaats zal de nieuwe Gooise Weg van Diemen naar het Amstelstadion, in ge bruik worden genomen en voorts wordt de nieuwe Hortusbrug aan de Plantage Middenlaan opengesteld. De nieuwe brug zal een rij dek van twintig meter breed hebben tegen nauwelijks vijf meter van de oude brug. Plet onderhoud van de hon derden bruggen en bruggetjes in deze wa terrijke stad brengt hoge kosten met zich mee. De nieuwe Hortusbrug kost niet minder dan 2,5 miljoen gulden. De zuid oostelijke toegangen tot de stad worden verbeterd, omdat zij straks aansluiting zullen geven op de IJtunnel. Hoed Er is in Amsterdam gefluisterd over de houding van de burgemeester, die tijdens de opening van het studenten-benzine pompstation in Amsterdam-Oost, naast Prinses Irene staande, zijn hoed had op gehouden, terwijl alle omstanders hun hoofddeksels beleefd in de hand hielden. Sommigen keuren de houding van mr. Van Hall af, anderen zeggen, dat hij te recht heeft gebroken met een etiquette die niet meer van deze tijd is. Hoe het ook zij, Wim Kan is door dit incident geïnspi reerd. Aavond aan avond roept hij in het Nieuwe De La Martheater tijdens de voor stellingen uit: „Is Van Hall in de zaal? Is Van Hall er niet? Nee, ik zie geen hoed hij is er niet SS8.9. Inmiddels was Ydo op z'n draak weggereden, de stad achter zich latend. Ook hij was blij, dat alles zo goed was afgelopen, en met z'n tamme draak was hij ook erg in z'n schik. Het dier was zo gehoorzaam en nu had hij een sterk rijdier. Nu zal ik heel wat meer kunnen verkopen! dacht hij. Met die draak zal ik vast overal bekijks hebben, want zoiets hebben de mensen nog nooit aanschouwd! En zo zou het ook zijn. Want men is altijd wel nieuwsgierig naar vreemde dingen, en 'n jongen op 'n draak is toch wel iets vreemds! Bij een beek stapte Ydo af en hij liet z'n draak drinken. 2) Hij keek dreigender dan ooit. Hij keek haar zelfs niet aan, maar staarde wrevelig naar de zalmkleurige strookjes papier. Als je al een afspraak hebt, zeg het dan, zodat ik iemand anders kan zoeken om mee te gaan. Even lichtten haar ogen geïnteresseerd op. Die kaartjes moeten dus koste wat het kost wor den gebruikt? Dat is een zaak van principe, zei hij nors. Je zou dit kunnen misverstaan als een erg ruwe methode om.... eh.... laat ik zeggen contact te zoe ken, merkte ze op. Ik geloof echter dat het dat niet is. Daarvoor is het te kortaf, niet genoeg gevernist. Het kan niet anders zijn dan wat je hebt gezegd. Dat is het niet.. Zijn gezicht vertoonde nog steeds norse trekken. Ze had zich nu enigszins naar hem toe gebogen. Ze accepteerde, maar op haar eigen manier. Ik heb altijd al zo iets willen doen. Ik kan het beter nu doen. Zo'n kans komt misschien lange tijd niet meer terug, zo'n eerlijke kans, bedoel ik. Hij greep haar arm toen ze zich van de barkruk liet glijden. Zullen we een afspraak maken voordat we begin nen? Dat maakt het straks gemakkelijker als de show voorbij is. Dat hangt er van af wat het is. We houden elkaar slechts voor één avond gezel schap. Twee mensen, die samen ergens gaan eten en samen naar een show gaan. Geen namen, geen adres sen, geen niets ter zake doende persoonlijke dingen. Aleen. Alleen twee mensen, die samen een show zien, die een avond bij elkaar zijn. Ik geloof, dat het erg ver standig is, noodzakelijk zelfs. Laten we ons daar dus aan houden. Het voorkomt heel wat gewetenswroeging en misschien zelfs wel een leugentje hier en daar. Ze reikte hem haar hand. Hij hield die maar heel even vast. Toen glimlachte ze voor de eerste keer. Ze had een aantrekkelijk glimlach, gereserveerd en niet zoetelijk. Hij wenkte de barkeeper en wilde voor beiden betalen. Ik heb al betaald voordat je binnenkwam. Ik wilde juist weggaan. De barkeeper haalde een klein boekje te voorschijn, schreef „1 Scotch-60" op het bovenste velletje, scheur de het los en gaf het hem. Hij zag dat ze genummerd waren. Op zijn blaadje stond een grote, zwarte 13. Hij grijnslachte even, gaf het samen met het geld terug en liep haar toen achterna. Ze was hem al voorgegaan naar de uitgang. Een meis je, dat met een man in één van de nissen zat, boog zich voorover om beter de vlammend-oranje gekleurde hoe voorbij te zien gaan. De man oogde haar ook na. Buiten draaide ze zich vragend naar hem om. Ik ben in jouw handen. Hij wenkte een taxi, die even verderop stond te wach ten. Een andere taxi, die juist op dat moment voorbij kwam, maar voor wie dat gebaar niet was gemaakt, probeerde het vrachtje weg te kapen. De eerste taxi wist dit echter met handig gemanoevreer te voorkomen, maar niet zonder gebons van bumpers en heen en weer geschreeuw. Toen de tweede wagen ten slotte doorge reden was en de chauffeur voldoende was afgekoeld om zijn aandacht aan de passagiers te wijden, bleek zij reeds te zijn ingestapt. Hij stond nog naast het voor portier. Maison Blanche, zei hij en stapte toen ook in. Het licht in de wagen brandde. Ze deden het niet uit. Had één van hen het uitgedraaid, dan had dat de sug gestie van iets intiems gegeven en geen van beiden vond schemerlicht geschikt voor de gelegenheid. Na enige tijd hoorde hij haar even lachen. Hij volgde haar blik en lachte toen ook. De legitimatiefoto's van de Newyorkse taxichauffeurs zijn zelden voorbeelden van portret-fotografie, maar dit leek wel op een kari katuur: bloemkool-oren, een terugwijkende kin en uit puilende ogen. De naam was uitzonderlijk kort: Ap Alp. Onbewust registreerde hij die naam. Maison Blanche was een intiem restaurant en stond bekend om het .uitstekende en voortreffelijk verzorgde eten. Het was één van die gelegenheden, waar je je al tijd rustig voelt, zelfs op de drukste momenten. Geen muziek of ook maar iets anders was toegestaan, dat zou kunnen afleiden. Bij de vestiaire gingen hun wegen uiteen. Wil je me even excuseren, zodat ik enkele ver woestingen kan restaureren? Ik zie er verschrikkelijk uit. Ga maar vast naar binnen en wacht niet op mij. Ik vind je wel. Toen ze achter een deur verdween, waarop een poe derdons was geschilderd, zag hij nog net dat ze naar haar hoed reikte alsof ze van plan was die af te zetten. De deur ging echter weer achter haar dicht, voordat hij nog langer met onbescheiden blik kon toekijken. Hij kreeg de indruk, dat tijdelijk de moed in haar schoenen was gezonken en dat dit waarschijnlijk de wérkelijke reden van de gehele manoeuvre was. Hij kon haar nu niet zien, zodat ze rustig en ongehinderd haar hoed kon afzetten. Daarna zou ze, als ze alleen de eetzaal zou binnenlopen, geen opzien baren. De gérant begroette hem bij de ingang van de zaal. Bent u alleen, mijnheer? Nee, ik heb voor twee gereserveerd. Scott Hender son. De gérant vond zijn naam op de lijst. Ja, ik zie het. Hij keek even over de schouders van de gast. Bent u alleen, mijnheer Henderson? Nee, antwoordde hij. Het was de enige vrije tafel, die te ontdekken viel. Zij stond in een soort nis, zodat degenen, die er zaten, slechts door de recht daar tegenover zittende gasten gezien konden worden. Aan de drie andere zijden waren zij beschermd voor te grote belangstelling. Toen ze in de ingang van de eetzaal verscheen, droeg ze geen hoed. Hij was verbaasd, dat die hoed zó veel had gedaan. Ze zag er nu vrij gewoontjes uit. De vurige glans, die om haar gezweefd had, was verdwe nen. De indruk van haar persoonlijkheid was nu sul lig, slap. Ze was nu zo maar een vrouw in het zwart, met donkerbruin haar. Ze was niet huiselijk, niet aan trekkelijk, niet lang, niet klein, niet chic, niet slónzig. Neen, niets van dat alles. Alleen maar gewoon, kleur loos. Een standaard-vrouw. Een nummer. Een Gallup- onderzoek. Geen hoofd, dat werd omgedraaid. Even later had men zelfs vergeten, dat men haar gezien had. De gérant, die druk bezig was met het mengen van een salade, had geen gelegenheid om haar te begelei den. Henderson stond op om haar te laten zien, waar hij zat. Ze liep niet rechtstreeks op hem toe, maar via twee zijden van de zaal, welke weg wel langer was, maar des te minder opvallend. De hoed, die ze had meegenomen, legde ze op de der de, lege stoel. Met een slip van het tafellaken bedekte ze het ding zoveel mogelijk. Kom je hier vaak? vroeg ze. Hij deed alsof hij haar niet had gehoord. 't Spijt me, zei ze. Maar dat valt natuurlijk onder het hoofdstuk „persoonlijke zaken". Hun kelner had een moedervlek op zijn kin. Je moest dat wel opmerken. Hij bestelde voor hen beiden zonder eerst te vragen wat ze wilde hebben. Ze luisterde aandachtig en gaf hem toen een waarderend knikje. Het begin was een moeizame tocht bergopwaarts. Er lagen strenge restricties op hun gesprekstof, terwijl ze bovendien nog te kampen had met zijn stemming. De meeste pogingen kwamen van haar kant en hij deed nau welijks zijn best daar iets tegenover te stellen. Alhoe wel hij trachtte de indruk te wekken, dat hij luisterde, waren zijn gedachten het grootste deel van de tijd kenne lijk ergens anders. Nu en dan probeerde hij enige be langstelling te tonen in wat zij zei, maar hij deed dit zó moeizaam, dat het hem bijna lichamelijk pijn deed. Daar leek het tenminste op. Zijn verstrooidheid werd soms echter zó groot, dat hij dreigde rondweg onbe leefd te worden. Wil je je handschoenen niet uit doen?, vroeg hij op een gegeven moment. Ze waren zwart, zoals alles aan haar zwart was. Behalve dan die hoed. Bij de cocktails was het nog gegaan, maar toen ze de tong gereser veerd hadden gekregen, die gegarneerd was met een schijfje citroen, kon het moeilijk langer. (Wordt vervolgd) Anthony van Kampen „PIETER STRAAT, DE SCHEEPSJONGEN VAN D'HALVE MAAN" (De Boer, Hilversum). „Pieter Straat" is al heel lang een lieve- boek van veel jongens. Geen wonder, want de avonturen van deze jongen, die op een piratenschip terechtkomt, en dan het ene geweldige avontuur na het andere meemaakt, zijn bijzonder spannend. Antho ny van Kampen is een goed verteller, die overigens in dit boek niet van halve maat regelen houdt. Er wordt gekielhaald en ge moord, er worden slaven afgeranseld en er vergaan schepen. Veel jongens zullen dit spannende boek dan ook zeer appreciëren. Advertentie De 23 genezende bestanddelen van Abdijsiroop (Akker-Si roop) jagen die gevaarlijke griephoest weg uit uw gezin. Zondag 6 maart bespeelt de organist Piet Kee in het Teylermuseum het éénen dertig toons orgel. Tijdens deze bespeling, die om 15 uur begint, zullen werken uitge voerd worden van Jan Pietersz. Sweelinck, Heinrich Scheidemann, Dietrich Buxtehu- de, Joh. Seb. Bach, Bernardo Pasquini, Louis Claude d'Aquin en een improvisatie door de organist. De heer Henri Blackmon is wegens ziek te verhinderd deel te nemen aan de uit voering van de Johannes Passion op don derdag 3 maart in het concertgebouw te Haarlem. De heer Max van Egmond zal nu in zijn plaats de baspartij vertolken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 8