Vrije inschrijving bij Landjuweel 1961-1962,
Nederlands stuk wellicht in finale verplicht
VELU
sitie
fm
Uitgaan in Haarlem
Het spel der verrassingen
nu door Arena bedreven
formule
meubelen
Exclusieve costuums
Collectie Straat wordt
in Amsterdam geveild
De negen Muzen
9
COMITÉ KOMT OP 10 MAART BIJEEN
Provinciale toneeladviseurs in de jury's
119.50 - 185.-
Jaarlijkse uitvoering van
„Johannes Passion"
Adjunct-secretaris NATU
LEZEN EN LATEN
LEZEN
V R IJ D A G 4 MAART 1960
De Nederlandse Amateur Toneel Unie (NATU) en het Werkverband Katho
liek Amateurtoneel (W.K.A.), de twee instanties aan welke de continuering vari
het nationale concours voor amateurtoneelverenigingen Landjuweel is toever
trouwd, hebben thans bet comité Nationaal Landjuweel samengesteld, dat op
10 maart in Utrecht onder voorzitterschap van mr. P. Cleveringa, algemeen
voorzitter van de NATU, met zijn werkzaamheden zal beginnen. In 1957 heeft
de Haarlemse Toneel Club het door de Koningin ter beschikking gestelde Land
juweel gewonnen met de opvoering van Clifford ödets „Het meisje van buiten"
en derhalve heeft Haarlem het recht het nationale Landjuweel te organiseren.
De aanleiding voor het doen herleven van het historische concours was de
Langendijkherdenking in 1956, het jaar waarin herdacht werd dat Pieter Langcn-
dijk in juli 1756 was overleden. Langendijk was factor van Trou moet Blijcken,
Camer van Rhetoryca „De Pelicaan' geheten naar het beeld van een haar jc
voedende pelikaan in het blazoen, in 1503 opgericht. In 1606 had „Trou" haar
laatste landjuweel gehouden in de Haarlemmerhout en mede door de bijdragen
aan een toen gehouden loterij is het mogelijk geweest het Oude Mannenhuis te
stichten, waarin thans het Frans Halsmuseum gevestigd is. Drieëneenhalve eeuw
lang is het Landjuweel sindsdien niet meer gehouden tot in 1956 de Langendijk
herdenking aanleiding werd dit historische concours, dat naar de wisselprijs
Het Landjuweel is genoemd, weer te gaan houden en wel onder auspiciën van
het eeuwenoude Trou, dat aldus weer het karakter kreeg van rederijkerskamer.
Het succes van het Landjuweel was zo groot dat continuering voor de hand
lag en de organisatie daarvan werd in de vertrouwde handen gegeven van
NATU en W.K.A., die thans het comité hebben ingesteld.
Aan de landelijke in Haarlem te houden
finale zullen veertien verenigingen deel
nemen, namelijk de elf winnaars van de
provinciale voorronden, het Provinciaal
Landjuweel, en drie winnaars uit respec
tievelijk Amsterdam, Rotterdam en Den
Haag, het Stedelijk Landjuweel. Ditmaal
wordt niet het systeem gevolgd van uit
nodiging. maar dat van vrije inschrijving,
echter met dien verstande dat per pro
vincie niet meer dan vijftien verenigingen
zullen worden toegelaten. Het ligt niet in
de bedoeling te handhaven dat de lande
lijke winnaar in principe het recht ver
werft op de organisatie van het volgende
Landjuweel omdat het immers niet uit
gesloten is dat een vereniging uit een
voor die organisatie te klein plaatsje het
Landjuweel verovert. Het is te verwach
ten dat alleen voor het Nationaal Land
juweel het opvoeren van een Neder
lands stuk verplicht wordt gesteld. De
organisatie van het Provinciaal en Stede
lijk Landjuweel zal waarschijnlijk gevoerd
worden met behulp van de provinciale
comités. In ieder geval wordt het Land
juweel geconcentreerd.
De jury's
Wat de samenstelling van de jury's be
treft is te verwachten dat de provinciale
toneeladviseurs er in worden opgenomen.
Dit hangt onder meer ten nauwste samen
met het voornemen de deelnemende ver
enigingen te verplichten na afloop van het
Landjuweel de voorstellingen met de advi
seurs te bespreken. Dit is vooral zo be
langrijk omdat NATU en W.K.A. vastbe
sloten zijn de organisatievan het Land
juweel zo nuchter en zakelijk mogelijk te
'houden, en het. zo te organiseren dat het
amateurtoneel er profijt van heeft. Het
gaat er om de beste vereniging met het
beste stuk te bekronen en door bespre
kingen na het Landjuweel met de advi
seurs kunnen de verenigingen onmiddel
lijk voordeel verkrijgen uit het concours,
dat ook aldus een praktische verbetering
van het spelpeil bevordert.
Deze zakelijke en nuchtere aanpak
brengt met zich mee dat alle niet ter zake
doende en met het. historische verleden van
het Landjuweel samenhangende franje zal
worden geweerd. Die historische entou
rage was uiteraard bij de Langcndijkher-
Advertentie
TIRLENKA - TREVIRA DRAION
GROTE HOUTSTRAAT 96 - TEL. 12210
Op vrijdagavond 25 maart heeft in zaal
„Troslong" in Hillegom der traditiegetrouw
de jaarlijkse uitvoering van de „Johannes
Passion" van J. S. Bach plaats. Medewer
king verlenen de christelijke oratorium-
vereniging „Asaf", het Rotterdams Kamer
orkest, Bert van 't. Hoff. tenor-evangelist;
Kees Deenik, bas; Elisabeth Leguit, so
praan; Tony Jaanus, alt; Jan Hulsbosch,
bas; Hans van der Leeuw, bas-aria's.
Richard Heidema zal het elektronische
orgel bespelen. De algehele leiding heeft
Cor Kool.
De heer Manuel Straub is met ingang
van 1 april 1960 benoemd tot adjunct
secretaris van de Nederlandse Amateur
Toneel Unie, de NATU.
NATU-landdag in Den Haag
Op Hemelvaartsdag 26 mei zal in Den
Haag de algemene landdag van de Neder
landse Amateur Toneelunie (NATU) wor
den gehouden, de avond tevoren voorafge
gaan door de jaarlijkse vergadering van
de algemene raad van de NATU. De alge
mene raad van de NATU zal op 25 mei bij
eenkomen in de Rolzaal; na afloop der
vergadering volgt een gezellig samenzijn
in de bovenzaal van Le Corvet (Kurhaus).
In de morgen van Hemelvaartsdag komt
de landdag bijeen in Diligentia voor het
aanhoren van een inleiding door een nog
nader aan te wijzen spreker, gevolgd door
een korte cabaret-voorstelling. Na de
lunch, welke in de naaste omtrek van Den
Haag zal worden gebruikt, rijdt men met
bussen naar het Kurhaus Paviljoen om de
voorstelling te zien van een toneelstuk, on
der regie van Luc Lutz le spelen door een
centraal amateur-toneelgezelschap, dat
wordt samengesteld uit leden van diverse
NATU-verenigingen uit de afdeling Den
Haag.
denking terecht aan de orde, maar zal bij
de voortgezette organisatie van het Land
juweel geen gewicht meer hebben. Wat dat
betreft zal ook de band met. het Belgische
Landjuweel, dat in 1922 herleefde- toen
koning Albert de Koninklijke Commissie
van Toezicht op het Landjuweel in België
instelde, wel zwakker worden. Bij de
Langendijkherdenking was het immers nog
zo, dat dr. Overbeeke, hoofdman van de
Koninklijke Souvereine Kamer „Dé Fon-
teine", toestemming moest geven;'het Land
juweel „op te hangen", een privilege dat
Philips de Goede indertijd aan die 'kamer
verstrekte. Bovendien blijken Belgische
amate.urtoneelorganisat.ies niet zo in
genomen met de organisatie via een
Koninklijke commissie,
Het comité
Het comité Nationaal Landjuweel staat
onder voorzitterschap van mr. P. Cleve
ringa, algemeen voorzitter van de NATU
in Den Haag. Voorts hebben in het comité
zitting: mr. J. Hoog, gedelegeerde van de
gemeente Haarlem; mej. J. M. IJ. Ra-
husen, secretaresse van de H.T.C. te Haar
lem; mevrouw M. H. de Vaal-Muller, hoofd
van het bureau Culturele Zaken der ge
meente Haarlem; de heer F. Bloemkolk,
algemeen secretaris van het W.K.A.de
heer Arend Hauer, landelijk toneeladvi-
seur van de NATU en het W.K.A.; drs.
H. J. Jonker, secretaris van het Nationaal
Overleg voor Gewestelijke Cultuur te Hil
versum; mr. Th. E. van Schaik, landelijk
voorzitter van het W.K.A.; dr. W. Ver
kade, voorzitter van het Nationaal Overleg
voor Gewestelijke Cultuur te Arnhem en
mr. H. Zecvalking, algemeen secretaris
van de NATU te Utrecht.
De prijs voor de beste persoonlijke pres
tatie, die in 1957 gewonnen werd door Leo
Straus van de Haarlemse Toneel Club, zal
wellicht vervallen omdat er bijzondere
waarde aan wordt gehecht dat het team
werk, waar het amateurtoneel op drijft,
niet door een streven naar soloprestaties
wordt geschaad.
Subsidies
Wat het Nationaal Landjuweel betreft
zal een subsidie van de gemeente Haarlem
noodzakelijk zijn, waarbij een rijksbijdrage
komt die via de landelijke organisaties
NATU en W.K.A. zal worden verstrekt.
Voor het Provinciaal en Stedelijk Land
juweel zullen subsidies van stedelijke en
provinciale overheden worden aange
vraagd.
In ieder geval kan worden verwacht dat
het Landjuweel, dat in 1956 in Haarlem
herleefde, door de zakelijke nationale con
tinuering ervan door de landelijke organi
saties niet zo sterk aan Haarlem gebonden
blijft als bij het eerste het geval was en
ook bij het tweede zal zijn. Maar dat is
niet te vermijden nu het Landjuweel de
zaak van een nationaal bloeiend amateur
toneel dient. Maar dit alles betreft een
problematiek die pas na 1962, als het
Nationaal Landjuweel gehouden is, aan
de orde zal komen.
Advertentie
Permanente Formule expositie
ex
BIJ DE REGELING van reservering
van stukken, zoals die door de grote ge
subsidieerde gezelschappen wordt toege
past, is sinds het begin van dit seizoen de
toneelgroep Arena niet meer betrokken.
Men is daarbij uitgegaan van de overwe
ging, dat dit ensemble zich vrijwel geheel
beperkt tot het geven van voorstellingen
voor scholieren, dus tot een eigen werk
terrein. Door ook overigens onvoorziene
omstandigheden elders is het gevolg hier
van echter, dat Arena dit jaar twee wer
ken op het repertoire heeft, die elders in
den lande eveneens worden opgevoerd.
Wat betreft „Joseph in Dothan" van Joost
van den Vondel trof men het niet geluk
kig, want de zwakke voorstelling (mijn
collega P. W. Franse heeft er destijds ver
slag van uitgebracht) werd naderhand
door de Nederlandse Comedie royaal
overtroffen. Door een plotselinge wijzi
ging in het speelplan van het Rotterdams
Toneel is daar een andere doublure bijge
komen, namelijk van „Het spel der ver
gissingen" van William Shakespeare in de
vertaling van J. W. F. Werumeus Buning,
waarvan de vertoning door Arena reeds
maanden eerder was aangekondigd. De
woensdagavond in het Centraal Theater
te Amsterdam onder grote belangstelling
gegeven première heeft onverminderd het
effect van een plezierige verrassing ge
had. Er zijn trouwens maar heel weinig
mogelijkheden van vergelijking, zodat het
argument der taakverdeling niet eens ge
bruikt behoeft te worden. De thans onder
leiding van Erik Vos geleverde prestatie
rechtvaardigt zichzelf.
„HET SPEL DER VERGISSINGEN"
wordt van alle stukken van Shakespeare
het minst au sérieux genomen en geldt
zeker niet als een meesterwerk. Maar het
is wel degelijk het werk van een meester
(en dat zou het blijven als het mocht blij
ken door een ander geschreven te zijn,
hetgeen allerminst uitgesloten geacht
moet worden). Als zodanig leent het zich
tot uiteenlopende interpretaties. Ton
Lutz heeft met zijn Rotterdammers in
nauwe collaboratie met zijn schilderach
tige adviseur Nicolaas Wijnberg en in na-
Nettie Noordhoff en Nanni Vermeer
in Spel der Vergissingen.
volging van Engelse voorbeelden deze
klucht op spectaculaire wijze vertaald
in de decadente beeldspraak van het
fin-de-siècle met al de amusante charme
vandien, die voortvarend werd hoogge
houden. Erik Vos heeft op zijn beurt de
trant van de commedia dell'arte verkozen
en daarvoor is theoretisch zeer veel te
zeggen, alleen al wanneer men bedenkt
hoezeer de nog in het begin van zijn car
rière staande schrijver de Italiaanse blij
speltradities volgde. En in de praktijk?
Ik geloof dat de jeugd ervan zal genie
ten als van een levende poppenkast. In die
vergelijking is tevens tot uitdrukking ge
bracht, dat de aan onzichtbare banden ge
legde spelers dansen naar de pijpen en
volgens de inzichten van een animator
achter de schermen, de handige baas van
een vermakelijk spul.
ALS DE SPELERS genoegen nemen
met deze dominerende positie van hun
aanvoerder en gangmaker, waarom zou
den wij het dan niet doen? Het moet trou
wens gezegd worden, dat Erik Vos er ver
bluffend slag van heeft alle ter beschik
king staande materialen inderdaad ani
merend met elkaar in relatie te brengen.
In deze revue van misverstanden heeft hij
de beweeglijkheid nu eens grotesk, dan
gracieus vermeerderd door steeds op ka
rakteristieke wijze de tegenstellingen in
het zuidelijke milieu in de handeling te
betrekken. Modieuze versieringen in de
tekst lieeft hij aangegrepen als aanleidin
gen tot kleine scènes met figuranten, die
volkomen op hun plaats waren als grap
pige accenten ter extra verduidelijking
van de malle historie. Het dubbelzinnig
zwijgende optreden van de schoenpoetser
is een kostelijk voorbeeld van een derge
lijke inventie ter pantomimische illustra
tie van de handeling tussen de regels van
de dialoog.
ZIJN HET ALDUS vooral de deugden
van de regisseur, die men te waarderen
krijgt door de nood der omstandigheid,
PO
De complete collectie Formule Meubelen
kunt u bezichtigen in de Formule Toon
zalen - Oude Schans 73-75-77, te
Amsterdam. Telef. 020-22 2166 of te
Waddinxveen. Levering uitsluitend via
de erkende meubelhandel.
'n Kempkes proriukt
aanbouwmeubtlen
Een aantal kunstwerken uit de collectie
van dokter H. L. Straat, chirurg in Leeu
warden, en uit ander particulier bezit, zal
in mei in Arti et Amicitiae in Amsterdam
door Paul Brandt worden geveild. Deze
collectie omvat vele werken van oude
meesters, onder anderen Ambrosius Bos-
schaert (stilleven van bloemen). Abel
Grimmer, Floris van Schooten (Haarlem
15801660) en Pieter Stalpaert, voorts
gouaches en schilderstukken van Gerrit
Benner, Hendrik Chabot, Wim Schuh-
macher, Constant Permeke en een sculp
tuur door Georg Kolbe.
In deze collectie bevinden zich voorts
antiquiteiten, meubelen, vroege Franse en
Duitse sculpturen, glasschilderingen en
Chinese plastieken uit de Tang-periode.
Uit ander bezit zullen in dezelfde veiling
onder de hamer komen belangrijke schil
derijen onder andere door Pieter Brueghel
de Oude, portretten van Terborgh, werken
van Salomon van Ruysdael en ook een
Jan Steen, namelijk „Samson en Delila",
vroeger deel uitmakend van de bekende
Huldschinsky collectie te Berlijn. Voorts
zijn er twee werken van de moderne
Franse meester Bernard Buffet en twee
werken van .Tan Sluyters alsmede een
schilderij van Walter Vaes.
TONEEL
Vrijdag 4 maart, Stadsschouwburg, 20 u.:
De toneelgroep Puck geeft „Pelikaan
eiland", een blijspel van J. B. Priestley,
onder regie van Walter Kous. Mede
werkenden zijn Nell Koppen, Ellen de
Thouars, Eric van Ingen, Wim van den
Brink, Jan Grefe en Egbert van Paridon.
Zaterdag 5 maart, Stadsschouwburg, 20 u.:
De Haagse Comedie geeft een voorstel
ling van „Etude 'voor één hand", ge
schreven door Peter Shaffer, onder regie
van Paul Steenbergen. Medewerkenden
zijn onder anderen Myra Ward, Ineke
Brinkman, Frans van der Lingen, Jules
Croiset en Cas Baas.
Zondag 6 maart, Stadsschouwburg, 20 uur:
De Haagse Comedie geeft „Principes",
een blijspel van Herman Bahr, onder
regie van Bob de Lange. Medewerken
den zijn onder anderen Tda Wasserman,
Mvra Ward, Ineke Brinkman, Bob de
Lange. Joris Diels, Jules Croiset en Do
van Stek.
MUZIEK
Vrijdag 4 maart, Schoolgebouw Nieuwe
Gracht 41, 20 uur: Pianovoordracht van
leerlingen van Peter de Kleer.
Zaterdag 5 maart, Bcthelkerk, Haarlem-
Noord, 20.15 uur: Kerkconcert door de
organist Feike Asma met medewerking
van de solist Kees Deenik. Op het pro
gramma staan werken van Handel, Guil-
mant, Lemmens, Kugelmann, Friedrich
Ihme, Mendelssohn. S. de Lange, S.
Landsman en W. R. Driffill.
Zondag 6 maart, Teylermuseum, 15 uur:
Bespeling van het eenendertig toons
orgel door Piet Kee. Op het programma
staan werken van Sweolinck. Schéidè-
mann, Buxtehude, Bach, Pasquini en
Louis Claude d'Aquin.
Dinsdag 8 maart, Concertgebouw, 20.15 u.:
Het N.Ph.O. geeft het achtste concert in
de serie D, onder leiding van Marinus
Adam. De pianist Alexander Uninsky
verleent zijn medewerking aan het pro
gramma, waarop werken voorkomen
van Wagenaar, Chopin en Brahms.
Donderdag 10 maart. Frans Halsmuseum.
20 uur (ingang Groot Heiligland): Ka
mermuziekavond met de Amerikaanse
violiste Anka Marie Moravek. aan de
vleugel begeleid door Kees Steinroth.
Uitgevoerd worden werken van Veracini,
Chausson. Brahms en Beale.
Dagelijks in 't Goede Uur tot 7 maart, van
21 tot 22 uur: Klassiek grammofoon-
platenconcert van werk van Maurice
Ravel. Van 7 maart tot 14 maart werk
van Beethoven.
BALLET
Woensdag 9 maart. Stadsschouwburg, 20
uur: Het Nederlands Ballet, met als
gastsoliste Joan Cadzow. Op het pro
gramma staan Giselle, Othello en Suite
en Blanc.
Woensdag 9 maart, Minerva theater. 20 u.:
Balletvoorstelling door de studio Leo
nard Salaz, met solistische medewerking
van Marianne Sarstadt en Bob Ver-
bruggen. Op het programma staan onder
andere „Romeo en Julia", „Doornroos
je" en „Fini".
Muzikale Speurtochten
in Haarlems Historie
door
3os. de Klerk
Een bundel van los. de Klerk's muziek
historische artikelen, die vroeger in
onze bladen zijn gepubliceerd 80 Blad
zijden, geheel op kunstdrukpapier, ver
lucht met 20 illustraties, gekartonneerd
Prijs 0.75
Verkrijgbaar aan de kantoren van ons
blad en bij het Concertbureau Alphe-
naar, Kruisweg 49, Haarlem.
dat hij met over het algemeen zeer be
scheiden krachten moet omspringen, het
geheel is er niet minder aanvaardbaar
door, integendeel. Dat de beide bedienden
als traditionele domme clowns werden
voorgesteld, kan alleen maar worden toe
gejuicht. Peter van der Linden en Frans
Koppers maakten er melancholieke mal
loten van. De voornamere tweeling wordt
door Joop van der Donk en Arthur Bonii
verwarring van allure voor het voetlicht
gebracht. Ook in combinaties van objec
tieve plastiek is de verdubbeling ingenieus
doorgevoerd. Bij de vrouwelijke mede
werkenden weet Nettie Noordhoff zich als
Luciana innemend te onderscheiden. Leon-
tien van Beurden moet ten zeerste gepre
zen worden om haar op dynamiek inge
stelde decor en om de eveneens met fanta
sie en distinctie door haar ontworpen kos
tuums. Deze' vertoning is een prima gele
genheid voor middelbare scholieren om de
bijgebrachte eerbied voor de klassieke
litteratuur te verlevendigen.
David. Koning
AMATEURTONEEL
Maandag.7 maart, Stadsschouwburg, 20 u.:
De Haarlemse Toneelclub geeft een
voorstelling van „Sta hiersta daar",
geschreven door Ank van der Moer,
onder regie van de schrijfster.
Dinsdag 8 maart, Stadsschouwburg, 20 u.:
De Haarlemse Toneelclub geeft nog
maals een voorstelling van „Sta hier
sta daar", onder regie van Ank van der
Moer.
Donderdag 10 maart, Stadsschouwburg,
20 uur: Het Nieuw Operette Gezelschap
geeft een voorstelling van „De Dollar
prinses", van A. M. Willner en Fritz
Grünbaum.
Vrijdag 11 maart. Stadsschouwburg, 20 u.:
Het Nieuw Operettegezelschap geeft
nogmaals een voorstelling van „De Dol
larprinses".
VOLKSUNIVERSITEIT
Maanda'g 7 maart, Frans Halsmuseum, 20
uur (ingang Groot Heiligland): Dr. C. J
Schuurman houdt een lezing over „De
psychologie van het huwelijk".
Dinsdag 8 maart, Frans Halsmuseum, 14.30
uur (ingang Groot Heiligland): Mevrouw
G. la Croix-Hansen houdt een lezing
over de ontwikkeling van de persoon
lijke smaak.
Woensdag 9 maart, Frans Halsmuseum, 20
uur (ingang Groot Heiligland): Mevrouw
G. la Croix-Hansen spreekt over de ont
wikkeling van de persoonlijke smaak.
Woensdag 9 ma'art, Frans Halsmuseum, 20
uur: de heer H. de Wijs houdt een lezing
met lichtbeelden over het onderwerp:
„Wat maakt u van uw woning?"
Donderdag 10 maart, Frans Halsmuseum,
14 uur (ingang Groot Heiligland): de
heer H. P. Baard, directeur van het
Frans Halsmuseum houdt een lezing
over de kunstschatten van het Frans
Halsmuseum.
Donderdag 10 maart, Frans Halsmuseum,
20 uur (ingang Groot Heiligland): prof.
dr. P. Hendrix geeft een inleiding over
„De oude kerk in het nieuwe Rusland".
Donderdag 10 maart, Frans Halsmuseum,
20 uur (ingang Groot Heiligland): Ka
mermuziekavond (zie Muziek).
DIVERSEN
Vrijdag 4 maart, Concertgebouw, 19.30 uur
In het kader van het Interscholair
Jeugdtoernooi worden modeshows ge
houden.
Vrijdag 4 maart, bovenzaal Concertgebouw
19.30 uur: Voorlichtingsavond van de
Hoogovens n.v.
Vrjjdag 4 maart, gebouw „Vondelkwartier"
Vergierdeweg, 20 uur: De heer W. F
Happé, wethouder van Haarlem, houdt
een lezing over het onderwerp: „Blijft
ons deel van Haarlem bewoonbaar?"
Zaterdag 5 maart. Vreeburg, Blocmendaal
20 uur: Jazz-concours ten bate van de
vluchtelingenactie „Doe Open".
Zaterdag 5 maart, café-rest. „Die Kaeckse
20 uur: Feestavond van de afdeling „Te
Zaanen" van het Haarlems Speeltuin-
verbond.
Zaterdag 5 maart. Minerva Theater. 14.30
uur: Middagvoorstelling van het kinder
circus „Elleboog".
Zaterdag 5 maart. Concertgebouw, 20 uur:
Kienavond van de harmonie „Haarlem"
Zaterdag 5 maart, tuinzaal Concertgebouw
20 uur: Feestavond van de vereniging
„Meisjes H.B.S."
Zondafg 6 maart. Concertgebouw, 20 uur:
Gymnastiekuitvoering van de turnver
eniging „Bato".
Maandag 7 maart, Concertgebouw, 14.30
1.9 en 21.15 uur: Mode-shows.
Maandag 7 maart, gebouw „Bloemenheu-
vel", 20 uur: Voorlichtingsavond van de
afdeling Bloemendaal van de Konink
lijke Nederlandse Maatschappij voor
Tuinbouw en Plantkunde.
Woensdag 9 maart, Jeugdhuis, Donkere-
laan, 20 uur: Cabaret-toneel en muziek
avond ten bate van de vluchtelingenactie
„Doe open".
Woensdag 9 maart, Aula Gymnasium, 19.30
uur: Mevrouw dra. M. M. Boldingh
houdt, voor leden van de Kennemer
Kring van de school voor Wijsbegeerte,
een lezing over: „Filosofie en religie-
grenzen en grensoverschrijdingen".
Woensdag 9 maart, Concertgebouw, 20 uur:
Bedrijfstoneelvoorstelling. Opgevoerd
wordt het stuk „De ridder van de kou
senband".
Woensdag 9 maart, tuinzaal Concertge
bouw, 19.30 uur: In het kader van het
Interscholair Jeugdtoernooi worden er
modeshows gehouden.
Donderdag 10 maart, Concertgebouw, 20
uur: Bedrijfstoneelvoorstelling.
Donderdag 10 maart, café-rest. Brinkmann
20 uur: De schrijfster Hella S. Haasse
spreekt over „Stromingen in de inter
nationale naoorlogse litteratuur".
Haarlemse Voorjaarsbeurs voor de Vrouw,
Krelagehuis: Geopend van donderdag
3 maart, tot zaterdag 12 maart.
Iedere zaterdag van 20 to( 23.50 uur is de
Jongerensociëteit ..Haerlem" geopend in
het gebouw op het sportveld aan de
Kleverlaan.
TENTOONSTELLINGEN
Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e
eeuw. Tekeningen uit de Hollandse,
Nederlands Kamerkoor. De New York
Times heeft over het eerste optreden in
New York van het Nederlands Kamerkoor
geschreven: hoe prettig de indruk ook was
die men hier al had door de grammofoon
platen van het koor, men bleef onkundig
van veel der veroverendste kwaliteiten
van het gezelschap. Al vele kleine Euro
pese koren zongen hier met grote subtili
teit in nuancering, bereikt vooral door
het feit dat zij bijna neuriën. Maar deze
tien vrouwen en acht mannen zingen uit
volle borst. Zij doen hun mond geheel
open en laten hun stemmen klinken zoals
zij zijn: menselijke stemmen, geen quasi-
orgelpijpen. De geluidsmenging die zij be
reiken is steeds liefelijk. Wij hopen dat wij
deze muzikale Nederlanders het volgend
seizoen zullen terugzien.
Elvis Presley. Donderdag heeft de
zanger Elvis Presley voor het eerst sinds
achttien maanden voet aan wal gezet in de
Verenigde Staten. Hij landde op de lucht
machtbasis McGuire na aankomst uit
Duitsland, waar hij het grootste deel van
zijn tweejarige diensttijd heeft doorge
bracht. Er waren slechts enkele fans op
het vliegveld ter begroeting aanwezig.
Over drie dagen zal hij definitief af
zwaaien, zijn blauwe suède schoenen kun
nen aantrekken en zijn gitaar omhangen.
Gaudeamus-kwartet. Het Gaudeamus-
kwartet gaat van 6 tot 16 maart op tour
nee. Het zal zowel voor de radio spelen
als in zalen te Mainz, Karlsruhe, Turijn,
Lugano, Luzern en Bazel (2 x). Het pro
gramma bevat uitsluitend werken van
hedendaagse componisten, Stam, Geraedts,
De Leeuw en Schat (allen bij de stichting
Gaudeamus aangesloten), voorts Pijper,
Strawinsky, Webern en Berg. Op 28 maart
zal het kwartet te Parijs concerteren.
Jacob Marisjeugdprijzen. De Jacob
Marisstichting stelt dit jaar weer drie
Marisjeugdprijzen, voor schilderkunst,
beeldhouwkunst en grafische kunst be
schikbaar. Elke prijs bestaat uit een zil
veren legpenning en een bedrag van 500.
De jury ter beoordeling van de in mei 1960
in te zenden werken bestaat uit de beeld
houwer Wessel Couzijn te Amsterdam, J.
van Lerberghe, adviseur bij de afd. kunst-
propaganda van het ministerie van Open
baar Onderwijs te Brussel en prof. Albert
Troost, hoogleraar aan de Van Eijck-
academie te Maastricht. Gegadigden voor
de prijzen moeten op 1 januari 1960 de
leeftijd van 28 jaar nog niet hebben be
reikt en in Den Haag, Rijswijk, Voorburg
of Wassenaar wonen of op I maart 1960 in
Den Haag in opleiding zijn voor het kunst
vak waarin zij mededingen.
Tajiri. Op vrijdagmiddag 4 maart
opent de heer Earle H. Balch van de Ame
rikaanse voorlichtingsdienst in het Ste
delijk Museum te Amsterdam een ten
toonstelling van sculpturen van de, in
Amsterdam wonende, Amerikaanse kun
stenaar Shinkichi Tajiri. Tegelijk met de
werken van Ta.iiri, zullen schilderijen van
de in de Verenigde Staten wonende Ne
derlander Joop Sanders tentoongesteld
worden.
Jupiter weer op straat. Het concert
draaiorgel Jupiter zal eerstdaags weer in
de straten van Haarlem klinken. Het in
strument is in de laatste weken weer
grondig nagezien en gestemd. Ook het
front is-geheel opnieuw gedecoreerd; het
repertoire zal worden uitgebreid.
Eugen Jochum. De pas benoemde
dirigent van het Concertgebouworkest,
Eugen Jochum, zal een tournee van twee
weken in Japan maken op uitnodiging van
het Symfonie Orkest van Tokio. Jochum
die concerten zal dirigeren in Tokio, Na-
goya en Osaka, wordt vrijdag uit San
Francisco verwacht.
Italiaanse en Franse school van de zes
tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen,
mineralen, natuurkundige instrumenten.
Dagelijks van 11—15 uur behalve maan
dag en eerste zondag van de maand
van 1315 uur: Expositie tekeningen en
etsen van Rembrandt. Dezelfde openings
tijden.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken, 10—17 uur;
zondagen 1316 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 1015 uur, des
zondags van 1315 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
(Kleine Houtweg 103): Op donderdagen
geopend van 10—12.30 en van 13.30—17
uur, op zondagen van 1417 uur.
Kunstzaal „In 't Goede Uur": Gedurende
de gehele maand maart tentoonstelling
van grafiek van Henk Huig. Dagelijks
geopend van 10—22 uur.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heiligland
1 rood: Van 24 februari tot 24 maart
tentoonstelling van werken van Haar
lemse schilders. Dagelijks geopend van
9 tot 17 uur.
Museum „Het Huis Van Looy", Kleine
Houtweg: Van 5 tot 28 maart tentoon
stelling van, door scholieren vervaardig
de, tekeningen, handwerken en kunst
voorwerpen. Dagelijks geopend van 10—
13, 1417 en 1922 uur. Op zondag ge
opend van 1417 uur.
Galerie Espace, Klein Heiligland 36: Tot 20
maart werken van Alechinsky, Appel,
Corneille, Jorn en Nanninga. Geopend
op werkdagen van 1117 uur.
H. W. Mesdaglaan 17, Heemstede: Van 5
tot 21 maart tentoonstelling van aquarel
len van Bernine Stuart. Dagelijks ge
opend van 11 tot 16 uur.
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte
boeken:
Romans: Gheorghiu, Bedel niet om wonderen:
Minco, De andere kant: Ross, Het, jongetje in de
grijze jas; Scholz, Weerzien in Berlijn: Simenon,
Maigret op vakantie: Streef, Ontmoeting met het
verleden; Dürrenmatt, Die Stadt: Geissler, Der
Seidene Faden; Harun. Matti; Ambler, Pasage of
arms; Benaya, The levelling wind; Braine, The
Vodi; Caldwell. Certain woman: Humes, The
underground city: MacGhee, The middle way;
Sichel, The Jersey Lily; Steen, The woman in
the backseat; Vail. The bright young things; del
Castillo. Tanguy, histoire d'un enfant d'aujourd'
hui: Robbe-Grillet, La jalousie.
Ontwikkclingsboeken: Michaud, Op steen en
klei: Deutschland heute; Velema. De comprehen
sive school in Zweden en Noorwegen: Klein, Het
wil op school niet vlotten..; Noailles, De knop
pen gaan open; Kroon, Camping, een praktische
gids voor moderne toeristen: Lambrechts, Kop
pelen, kweken en spelen, de kunst in de duiven
sport: Morriën. Voor wie dit leest (proza en poë
zie. dl. 5); Lelming. Marsman en liet expressio
nisme: Chestei-ton. Autobiography: Beckett, Fin
de part ie, suivi de: Acte sans paroles: Praga. II
dubio - II divorzio: Langui, 50 jaar moderne
kunst: Lindner. Elsevier's fotoboek voor ieder
een: Handbuch der Musikerziehung: Bijster. Or
gel-methodiek; Hall. Prinses Margaret: de Klerk,
Muzikale speurtochten in Haarlem's historie.