Horen en zien WYBEWT Fantoom ie de bar PANDA EN DE TROETELTROEP ^och ió Aet AVONTUREN VAN EEN HOND Aap evolueerde tot mens via de zee YDO EN DE DRAAK mmSÊm. Houdt B.B. van C harrier? zo Prehistorie GRIEP! MAANDAG 7 MAART 1960 radio AANKONDIGINGEN EN N ABESCHÖÓWÏNGËïi I H oogconjunctuur De radio geeft dinsdag T elevisiepr ogramma Automobielbsdr. J. J. Nijman Geneefse mannen geven hun vrouwen kiesrecht Havelte krijgt wellicht weer een schaapskudde r V Beweerde foto van vliegende schotel Staking in Hollywood Gebruik regelmatig Theorie van Brits zoöloog DOOR WILLIAM IRISH 16. Panda vond het niet goed, dat de tweeling Jolliepop en het paard zo plaagde. ,.Hou op!" riep hij, „hou onmiddellijk op!" Gehoorzaam stopten Ted en Ed met hun wilde spelletjes en stapten van de rug van het verontwaardigde paard. „Maak je maar niet druk," zeiden ze, „we wilden alleen maar troetels plagen." „Dat mag niet," riep Panda, „ik wil het niet heb ben!" „Maar we doen het altijd als we ge stolen hebben," zei Ted verongelijkt. „We hebben je toch gezegd, dat we dan berouw hebben? En als we berouw hebben, hebben we een slechte bui en gaan we troetels pla gen." „Ik wil het niet hebben!" herhaalde Panda stampvoetend. „Waarom niet?" hield Ed aan, „het is zo leuk om troetels te plagen. Vooral deze rare stijve troetel." En bij deze woorden wees hij op Jolliepop, die heel rood werd. „Dat is geen troetel!" riep Panda, „dat is mijn huisknecht!" „Ik WAS Uw huisknecht," zei Jolliepop ijzig. De K.R.O. liet zondagavond twee pro grammapunten vervallen, namelijk „An no" dat meestal interessante archief film-fragmenten uit vervlogen dagen brengt en „Epiloog". De ziekte van Aalmoezenier Groenendijk was overmacht, doch dat „Anno" moest vervallen vanwe ge de lengte van het nummer „Hoogcon junctuur", viel ronduit te beschouwen als een fout van de programmaleiding. „Hoog conjunctuur" was namelijk toch al niet zeer onderhoudend en het had best tien mi nuten korter gekund. Het was een lied jesprogramma uit vijfentwintig jaar ca baret van Martie Verdenius, maar caba rethistorie kwam er niet aan te pas, he laas. Het was enkel een verzameling lied jes die in de sfeer van hun tijd wellicht zeer zijn ingeslagen, doch thans alle ac tualiteit hadden verloren en merendeels hun greep op het publiek kwijt bleken te zijn. Men krijgt bij dergelijke gerekte en saaie bedenksels het gevoel dat men soms met de toegemeten zendtijd geen raad weet en bevriende artiesten gaat vragen. „Weet jij misschien nog iets te knutselen voor de zondagavond?" Met alle respect voor het talent van Martie Verdenius ove rigens, dat echter kennelijk thuishoort in de handen van bekwame, doorknede ca baretiers nog op de „levende" planken. Tevoren had Jan Willem Hofstra een boeiend gesprekje met Caro van Eyck, aan wie de Theo Mann-Bouwmeesterring is toegekend. Joop Simons bracht een geslaagde Pa- rijse reportage van populair artistiek ni veau, waarbij vooral de episode waarin Edith Piaf optrad, sterk boeide. Tenslotte Sport in Beeld, waarin ditmaal Frans Henrichs weer met zijn milddadig Sinterklaasglimlachje allerlei belangrijke sportevenementen-in-beeld uitdeelde. Wij kunnen ons nooit onttrekken aan de na tuurlijk valse indruk dat alle doelpun ten, renbaanoverwinningen, gebroken re cords en toto-prijzen door Frans Henrichs persoonlijk tot stand zijn gebracht. Het zaterdagavondprogramma van de V.P.R.O. bevatte twee vaste rubrieken. „De verloren wereld van Kalahari" en „De oude draaidoos". In „Smaakvol voox-uitzicht" zorgde re gisseur Leen Timp dat voorjaarsmodel len van ontwerper Dick Holthaus char mant tot hun recht kwamen, waarbij Mies Bouwman plezierig annonceerde. Tot slot was er 'n herhaling van delen van de telerecording van de kunstenaarsma nifestatie voor de actie „Redt een kind". Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Pianospel. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Hammondorgelspel. 12.20 Regeringsuitzend.: Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 Metropole-ork. en koor. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Mil. muz. 13.55 Beurs- ber. 14.00 Kamermuziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Pianorecital. 16.00 Van alle breedtegraden, praatje. 16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.15 De dierenwereld en wij, praatje. 17.25 Voor de jeugd. 17.50 Staatsiebezoek president van Peru. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U.: Elektronenmicroscopie (biologisch), door dr. P. F. Eibers. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Radiowedstrijd. 19.50 Journaal. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22,00 Pianomuz. 22.30 Nieuws en beursber. van New York. 22.40 Kamer muziek met comm. 23.20 Zijn de Peruanen onze tegenvoeters?, causerie. 23.35 Ork.concert. 23.55— 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Licht baken, lezing. 10.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan.. vooruit, lezing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.50 Staatsiebezoek president van Peru. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Nieuwe gram. 13.35 Lichte muz. 14.00 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Pianorecital. 15.05 Lich te muz. 15.30 Lichte muz. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beurs ber. 17.45 Regeringsuitz.: Economische ontwikke ling van Nieuw-Guinea's bevolking, door dr. D. J. van Dooren. 18.00 Lichte muz. 18.20 Gram. 18.30 Streekklankb. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Zang. 19.30 Gram. 20.00 Lijdensmeditatie. 21.00 Kamer- muz. 21.35 Brabants ork. 21.55 Gram. 22.15 Staat siebezoek president van Peru. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Gezin en huwelijk, lezing. 22.50 Omr.-filharm.ork. 23.35 Filmmuz. 23.5524.00 Nws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.35 Pianospel. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Ka- merork. en solist. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Duitse les. 16.21 Kamermuz. 17.00 Nieuws. 17.10 Saxofoonrecital. 17.40 Boek bespr. 17.50 Voor de jeugd. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Kinderkoor. 19.50 Praatje. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Oude muz. 22.35 Gram. 22.55— 23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG Eurovisie: NTS: 15.45—16.30 Rechtstreekse uit zending uit het Unescogebouw t.e Parijs. 19.30— 20.00 Intern, agrarisch nieuws. 20.00 Journaal en weeroverzicht.. 20.20 Filmreportage. 20.35 Praatje. 20.55 -22.00 Film. (Van onze correspondent in Parijs) Houdt B.B. van Charrier? Dat is de vrij moedige vraag die sinds enkele dagen heel Frankrijk door middel van aanplak biljetten en advertenties in alle kranten onder ogen wordt gebracht. Een vraag die Brigitte Bardot echter niet zelf heeft gesteld en waar tegen zij haar beide ad vocaten heeft doen protesteren ter gele genheid van een proces dat zaterdag in kort geding te Parijs aanhangig werd ge maakt. Brigitte's tegenstander die door oud premier Edgar Faure, in zijn huidige func tie van advocaat verdedigd wordt is een fabrikant van spuitwater wiens artikel sinds jaren inderdaad onder de merk naam Charrier in de handel wordt ge bracht. Desalniettemin acht B.B. haar goede naam onwettig, of tenminste de loyaal, in het geding gebracht, terwijl zij bovendien niet wenst dat voor heel Frank rijk haar gevoelens jegens haar echtge noot in twijfel worden getrokken. Er is intussen een voorlopig compromis bereikt. Mr. Edgar Faure heeft de presi dent van de rechtbank beloofd dat alle aan plakbiljetten van deze week af van de af beelding van een baby in het Frans, dus bébé vooi-zien zullen worden, zodat Frankrijks nationale filmster zich van de ze reclamecampagne persoonlijk niets meer zal hoeven aan te trekken. Brigittes advocaat heeft van zijn kant toegezegd deze vindingrijke oplossing met zijn cliën te te zullen bestuderen. Advertentie LEIDSEVAART 342 TELEFOON 39517 GENèVE (Reuter) Voor het eerst in de geschiedenis van Genève zullen de vrouwen in dit kanton in kantonnale aan gelegenheden dezelfde zeggenschap heb ben als mannen. Bij de volksstemming over de vraag of vrouwen aan de kanton nale verkiezingen zullen mogen deelne men of afgevaardigd zullen mogen wor den in het kantonnale parlement, luidde de uitslag: 18.162 stemmen voor en 14.593 tegen. Genève is na Waadt en Neufchatel het derde van de 25 Zwitserse kantons waar de vrouwen kiesrecht krijgen. In de andere, voor het grootste deel Duits-spre kende kantons, is de mannelijke bevolking fel gekant tegen vrouwenkiesrecht. De Zwitserse vrouwen hebben nog geen zeg genschap in federale kwesties. Als de plannen van een door de vereni ging voor vreemdelingenverkeer, de mid denstand en de natuurbeschermingsver eniging „Mooi Havelte" te Havelte inge stelde commissie verwezenlijkt worden zoals men ze nu heeft gevormd, krijgt Havelte weer een kudde schapen, com pleet met schaapskooi en scheper. Weide grond, boerderij en scheper zijn er al, en het wachten is nu op de schapen, die naar in de bedoeling ligt, door particulieren in de kudde zullen worden geschaard. Havelte bezat vroeger een kudde van honderd schapen als gemeente-eigendom. Er ontstonden echter moeilijkheden, de kudde liep in het. dorp, graasde in tuin tjes en aan heggen en de gemeente be sloot de kudde in te perken tot 50 dieren. In juni 1958 werd de kudde ten slotte ver kocht. Er kwam toen een storm van veront waardiging van de zijde van de bevolking, en hieruit ontstond het initiatief van VVV, middenstand en natuurbescherming om gunstige voorwaarden te scheppen voor een nieuwe kudde. Men kreeg hierbij veel medewerking, onder andere van de zijde van het ministerie van Defensie, HET eerste prehistorische museum werd ongeveer 2000 jaar geleden gesticht door keizer Augustus, die volgens de ge schriften van Suetonius de reusachtige beenderen van uitgestorven land- en zee dieren verzameUde en deze liet onderbren gen in het keizerlijke buitenverblijf op Capri, het veel 'bezongen eiland ten zuiden van Napels. De eerste keizer der Romeinen meende in zijn museum de skeletstukken en wapens van de door goden verslagen voorhistorische reuzen te hebben onder gebracht. Hoewel in de oudheid door verschillende geleerden reeds veel juistere denkbeelden omtrent de her komst van reusachtige voor historische beenderen waren naar voren gebracht, bleef de meerderheid der geleerden en hel hele volk voortborduren op dit mythische patroon. En toen het Christendom zich ont wikkelde en uitgroeide tot een christelijke beschaving in een groot deel van Zuid- en West-Europa, veranderde hierin maar weinig. Slechts in zoverre werd enige variatie aangebracht, dat versteende vondsten van gigantische afmetingen niet m.eer uitsluitend aan reuzen of halfgoden werden toegeschreven, maar ook aan his torische heiligen. Ook de middeleeuwen hebben geleerden voortgebracht, die in dit opzicht moderne ideeën verkondigden, zoals bijvoorbeeld Willem van Occam en Leonardo da Vinei, maar de tijd was nog niet rijp voor andere inzichten en de grote massa bleef onwrikbaar geloven in het sprookje. Zo werden grote fossiele b&enfragmenten uit de omgeving van het klooster Reyden, ge legen in het kanton Luzern, door de be kende arts Plater uit Basel onderzocht en toegeschreven aan een 6V2 m. hoge reus! (Een afbeelding van deze reus be vindt zich nog in Luzern). In de zeven tiende eeuw schreef de Franse chirurg beenderen en tanden van een mammoet toe aan de reus Teutobochus, eertijds koning der Teutonen. Met deze restanten reisde de arts Duitsland en Frankrijk af en vertoonde het verbaasde volk de „echte" overblijfselen van de gewezen Teutoon. De Franse koning Lodewijk XIII stelde veel belang in dit monster. Van nog recenter datum is de mammoetkies, die in Spanje voor een kies van de heiige Christoffel werd gehouden en in gezelschap van het dijbeen van een mammoet in een feeste lijke processie ter ere van deze heilige in het jaar 1789 werd rondgedragen. Het ske let van een reuzensalamander, in 1727 nabij Oeningen in Baden opgedol ven, had volgens de Zwitserse arts Scheuchzer toebehoord aan een menselijk individu, dat God gezien had en getuige was geweest van de zondvloed, waarin hij het leven had ver loren, zodat hij met denveten- schappelijke naam „Homo diluvii testis et theoskopos" werd gesierd. Desondanks was en bleef het een uitge storven reuzensalamander. We hebben hier met opzet enkele artsen ten tonele gevoerd die kapitale vergissingen maakten, opdat duidelijk moge zijn, dat de (medische en biologische) wetenschap van die dagen nog niet in staat was onder scheid te maken tussen beenstukken van verschillende soorten levende wezens. Ook de geologie ivas nog niet bij machte de ouderdom van aardlagen vast te stellen. Zonder de geschiedenis van de paleonto logie tot in onze tijd op de voet te volgen, kunnen we toch vaststellen, dat de ver schillende methoden die men thans kent om de ouderdom van de aarde vast te stel len, alle uitkomsten van dezelfde orde geven. Daarover een volgende keer. H. P ét ill on (Nadruk verboden.) WENEN (UPI) Het Weense blad „Wiener Montag" heeft maandag over de gehele voorpagina een foto afgedrukt van een vliegende schotel. De foto werd, vol gens het blad, in de nacht van dinsdag op woensdag bij toeval gemaakt door een me dewerker in Stiermarken, de 36-jarige Edgar Schedelbauer. Toen deze om streeks half twee in de nacht terugkeerde naar huis, zag hij bij het dorpje Leibnitz plotseling een gloeiend voorwerp met de vorm van een spin, dat langzaam op een hoogte van slechts 15 meter over de bos sen vloog, terwijl het een roterende bewe ging maakte. Schedelbauer kon de warm te van het voorwerp voelen. Hij greep da delijk naar zijn camera en maakte enkele opnamen. Toen het voorwerp verdween, hoorde hij een geluid als van een straalja ger. Op de foto is een wit-gloeiend voorwerp te zien met de vorm van een parachute zonder touwen tegen een donkere achter grond. Het blad schrijft erbij, dat het ne gatief van de foto gecontroleerd is door ex perts en dat deze geen spoor konden vin den van een truc. Verscheidenen mensen hebben bovendien verklaard, dat de foto graaf die avond absoluut niet dronken was. De strijd tussen film en televisie heeft in Amerika een nieuw facet gekregen. Ditmaal vindt de televisie niet de film maatschappijen tegenover zich, maar talrijke acteurs en actrices van naam, die vandaag ingevolge een stakingsop- roep van hun spelersgilde, met 14.000 le den van grote of geringere bekendheid, eist extra-honoraria voor films van na 1948 die nog voor de televisie vertoond zul len worden, maar de machtige maat schappijen als Metro-Goldwyn-Maver, Twentieth-Century Fox, Paramount, Co lumbia, Warner Brothers en Allied Ar tists weigeren. Alleen Universal-Interna tional en enkele onafhankelijke produk- tiegroe'pjes van o.a. Frank Sinatra en Tony Curtis, hebben toegegeven. Advertentie Alleen in dozen met Wybert-beeldmerk BRIGHTON (Reuter) Een hoogle raar in de zoölogie in Oxford, de 64-jari- ge Sir Alister Hardy, heeft zaterdag voor een gehoor van geleerden van de Britse marine de theorie ontvouwd, dat de mens eens een zee-aap is geweest. Op deze wij ze zouden alle lichamelijke verschillen tussen mensen en apen verklaai'baar zijn. Volgens de hoogleraar zijn ongeveer een miljoen jaar geleden vele apen in de har de strijd om voedsel uit de wouden naar ondiepe plaatsen voor de kust verdre ven. Aanvankelijk waadden zij daar rond en zochten voedsel op de zeebodem. Lang zamerhand leerden zij zwemmen. In de loop van duizenden jaren verloren deze zee-apen, evenals dat met de walvissen het geval was, hun haar. maar zij hielden voldoende hoofdhaar om beschermd te zijn tegen de zon. De dieren leerden recht op te staan wat apen niet goed kunnen hetgeen in het water gemakkelijker was. Door het zwemmen kregen zij gelei delijk langere benen dan de apen en hun handen kregen een genuanceerde vorm door het zoeken naar schaaldieren op de bodem en het openen van de schalen. Sir Alister, die zijn theorie baseert op een onderzoek van dertig jaar, was ook van oordeel dat de vroege mens in het wa ter leerde gereedschappen te gebruiken, door bijvoorbeeld met behulp van langs het strand gevonden stenen zeeëgels te ontleden. Het was volgens hem slechts een stap verder om de stenen verder af te slijpen tot praktischer instrumenten als messen en pijlpunten. Toen de mens deze eenmaal had, was hij in staat voorgoed naar het land terug te keren, waar hij zich, ook dankzij het feit dat hij rechtop liep, kon wijden aan de jacht. Dit zou om streeks 500.000 jaar geleden zijn gebeurd. Prof. Hardy verklaarde, dat hij zijn theorie onlangs voor een aantal deskun digen had uiteengezet, en dat deze er geen zwakke punten in hadden kunnen ontdek ken. 9899. Toen de draak zich had volgezogen met water, bracht Ydo 'm bij het huis. En of de draak begreep, wat er van hem verlangd werdhij stak z'n kop naar het dak uit en blies een dikke straal water op het vuur. Prachtig, Riko, flink zo! juichte Ydo. Zo doe je 't juist goed, toe maar! Nou, er kwam 'n aardige hoeveelheid water op de vlammen, en dat ging met kracht ook. Het siste, en het vuur kromp zienderogen in elkaar. Zodra het water op was, liet Ydo de draak weer nieuwe voorraad drinken, waarna die vreemdsoortige brand spuit opnieuw z'n best deed. En even later was de brand uit! 7) Zo. Had u al gegeten? Nee. Hij zweeg een fractie van een seconde. Nee, ik had nog niet gegeten. U heeft dus buiten gegeten? Ja, ik heb buiten gegeten. Heeft u alleen gegeten? Mijn vrouw was niet bij me. De man, die bij het tafeltje stond, legde het tijdschrift neer. De ander, die naar buiten had gekeken, draaide zich om. Degene, die tegenover hem zat, zei op een toon, waaruit bleek dat hij hem niet wilde kwetsen, geen pijn wilde doen: Wel, eh, 't was toch niet uw gewoonte, eh, om zon der uw vrouw te gaan eten? Is het niet? Nee, dat was niet mijn gewoonte. Maar waarom heeft u vanavond dan wèl alleen gegeten? De detective keek hem niet aan. Hij keek naai de as van zijn sigaret, die hij in het asbakje naast hem liet vallen. We hadden afgesproken, dat we samen in de stad zouden gaan eten. Op het laatste moment zei ze ech ter, dat ze zich niet helemaal goed voelde. Ze had last van hoofdpijn. Ikik ben toen maar alleen gegaan. Heeft u soms een woordenwisseling gehad, ruzie? De woorden waren bijna onverstaanbaar, zo zachtjes had hij ze uitgesproken. Henderson antwoordde even zachtjes. Ja, we hebben woorden gehad. U weet hoe dat kan gaan. Ja, ik begrijp het. Maar toch niets ernstigs? Nee, niets, dat haar aanleiding zou kunnen geven om dit te doen. Als u dit tenminste bedoelt. Hij zweeg en vroeg toen op zijn beurt, plotseling een en al aan dacht: Wat was het eigenlijk, U heeft het me nog steeds niet verteld. Wat.. De buitendeur ging op dat moment open. De woor den bestierven hem op de lippen. Hij keek gehypnoti seerd toe, totdat de slaapkamerdeur gesloten werd, en maakte een beweging alsof hij op wilde staan. Wat willen dié mensen nu weer. Wie zijn dat eigen lijk? Wat gaan ze daar doen? De man die tegenover hem zat, stond op en legde zijn hand op Hendersons schouder, zodat hij weer moest gaan zitten. Er lag echter geen dwang in dat gebaar, eerder troost, geruststelling. De man, die tot nu toe bij het raam had gestaan, kwam iets dichterbij en zei: Bent u soms nerveus, mijnheer Henderson? Een instinctieve, natuurlijke waardigheid, die in ieder mens schuil gaat, kwam hem te hulp. Hoe zou ik me op dit moment rustig kunnen voelen? Hoe kan ik nu zelfverzekerd doen? antwoordde hij enigszins bitter en verwijtend. Ik ben net thuis en ontdekt dat mijn vrouw dood is. De man bij het raam had kennelijk niets meer te zeggen. De deur van de slaapkamer was weer open gegaan. Er klonk gestommel. Hendersons ogen keken zoekend x-ond. Zijn blik bewoog zich langzaam van de deur naar de hal. Plotseling spx-ong hij op, krampachtig. Nee! Niet zó! Kijk nu eens wat ze doen! Als een zak meel. En haar mooie haar i-aakt de gi-ond.. ze was er zo trots opze verzox-gde het zo goed Handen trokken hem tex-ug en hielden hem tegen. De buitendeur werd zachtjes gesloten. Een moeilijk de finieerbare, maar voox Hendei'son vertrouwde geur kwam uit de slaapkamer. Een geur, die scheen te fluisteren: Herinner je? Herinner- je mij? Dit keer liet hij zich op de bank terugvallen en ver- borg het gezicht achter zijn twee zenuwachtig bewe gende handen. Zijn ademhaling ging stotend en was duidelijk hoorbaar. Hij liet zijn handen ten slotte zakken en zei met een vei'legen, hulpeloos gebaar: Ik dacht dat mannen nooit huilden., maar nu moet ik wel. De man, die in de stoel had gezeten gaf hem een si garet. Hij stak haar zelfs voor hem aan. Het licht van het vlammetje viel in Hendex-sons ogen. Ze glansden heldex-. Of dat nu kwam, door wat juist gebeurd was, of door iets anders, het vragen stellen ging echter niet verder. Toen ze weer begonnen te pi-aten, leek het over doel loze dingen te gaan, zinloze zaken, alsof ze de tijd wil den doden, alsof ze alleen maar het zwijgen wilden ver- bx-eken. U bent erg zorgvuldig met uw kleren, mijnheer Henderson, zei de man in de stoel. Hendex-son keek hem enigszins minachtend aan, maar zei niets. Alles wat u aan heeft, is bijzonder goed op el kaar afgestemd. Dat is een kunst op zich zelf, zei de man, die zo ijverig in een tijdschx-ift had gebladerd. Sokken, overhemd, pochette.. Alles, behalve de das, zei de man, die bij het x-aam stond. Waax-om moet u nu beslist op een moment als dit over zulk soort dingen pi-aten? vx-oeg Henderson ver- ïnoeid. Ze moest blauw geweest zijn. Vindt u zelf eigen lijk of niet? Alles is verder blauw. Deze past helemaal niet. Ik ben geen modepop, maar hoe langer ik ex-naar kijk, nee.. Hij ging vei-dei". Hoe komt het eigenlijk, dat u een das hebt omge daan die niet bij uw pak past, tex-wijl al het andex-e zo goed met elkaar harmonieert? Heeft u soms geen blauwe das? Wat wilt u nu eigenlijk? Ziet u dan niet, dat ik op dit moment écht niet over zulke onbelangrijke dingen kan pi-aten? De vx-aag werd opnieuw gesteld. Even toonloos als de eerste keer. Heeft u dan geen blauwe das mijnheer Henderson? Henderson wreef zich even over het voox-hoofd. Hij keek wanhopig. Wilt u me soms gek maken? Hij zei het vreemd- rustig, alsof dit gepraat onverdraaglijk voor hem was. Ja, ik heb een blauwe das. Daar op de dassenhan- ger. Hoe komt het dan, dat u die das niet hebt omge daan, maar deze? Zo vloekt het. De detective maakte echter een geruststellend ge baar. Tenzij u natuurlijk die blauwe das aanvankelijk wèl heeft omgedaan, op het laatste moment echter van gedachten bent verandex-d, het ding weer heeft afge daan en toen deze heeft uitgekozen. Wat doet er dat nu toe?, zei Henderson. waarom blijf u er zo over doorzagen? Mijn vrouw is dood. Ik ben van binnen nog helemaal in de war. Is het nu zo belangrijk om te weten waarom ik een bepaalde das nu wel of niet heb omgedaan? Ze gingen echter dóór, onverstoorbaar gelijk druppels, die uit een lekkende kraan vallen. Weet u heel zeker, dat u niet eerst die das heeft omgedaan en toen van gedachten bent verandex-d? Ja, zo is het gegaan. Die blauwe das zal daar wel hangen. Nee, die das hangt daar niet, zei de detective. Daarom vraag ik het u juist. Uw dassenhanger ziet er px-ecies uit als een visgx-aat. We hebben de plaats gevonden, waar uw blauwe das gewoonlijk hangt, want alleen die was leeg. En dat is de onderste zodat al uw dassen er over hingen. Die blauwe das heeft u onder al de andere dassen vandaan gehaald, zodat u haar be paald zorgvuldig uitgekozen moet hebben, en niet op goed geluk kunt hebben gegrepen. Wat ik me nu af vraag, is waarom u zich de moeite heeft getroost eerst al uw andere dassen op te tillen om die ene speciale das te voorschijn te halen, daarna van gedachten verandert en weer de das omdoet, die u ook op kantoor heeft ge dragen en die helemaal niet bij uw donkere pak past. Henderson sloeg zich zelf op het voox-hoofd. Ik kan dit niet langer verdragen! Ik kan het niet! Vertel me tenminste eindelijk eens, waax-om u mij zo zit door te zagen over die das, of hou er mee op. Als die das daar niet hangt, zeg me dan waar die wel is! Ik heb die das niet om. Waar is dat ding? Zeg het me maar. Maar wat doet het er allemaal toe? Die onnozele das! Het doet er heel veel toe, mijnheer Henderson! (Wordt vervolgd) „MAMMIE-MEISJE" door William Sa- royan, uitgegeven bij Ad Donker te Rot terdam, is beslist niet de beste roman van de bekende Amerikaanse auteur. Het boek geeft een verslag van de verhouding van een jong meisje en haar moeder, die actrice is, bezien vanuit het gezichtspunt van het kind. Mede daardoor is het een kinderachtig-babbelend geheel geworden, dat er nauwelijks in slaagt ook maar iets van de gecompliceerde moeder-kind-vex-- houding weer te geven. Wel wordt er veel verteld van de pogingen, die de moeder doet om in de wereldstad carrière te ma ken op het toneel. Pogingen, waar zij uit eindelijk in slaagt, omdat een regisseur haar dochter zo graag óók in een rolletje heeft. Regisseux-s, producers, film- en to neelmensen komen op en af en het kind be schrijft ze via de pen van Saroyan. Dat het hierom een infantiel boek moest wor den, was toch echt niet nodig geweest. Ze ker niet voor een figuur als Saroyan, die wel bewezen heeft, iets beters te kunnen schrijven. „KLAPLOPERS" door Jay Gilbert, uit gegeven door De Boekerij, Baarn. De jeugdige schrijfster geeft in dit boek een beschrijving van het milieu der ongrijp bare jeugd in een Engelse fabrieksstad. Jongeren, die op de grens van de misda digheid leven en meestal aan de voor de geordende maatschappij verkeerde kant van die grens. Liz Buckley een achttien jarig meisje gaat in dit milieu op zoek naar een verdwenen buurjongetje, Ronnie. Zij komt in contact met de jongen Scotty, een jeugdig lid van een gangsterbende. De schrijfster weet op gevoelige wijze de ont luikende liefde tussen deze twee jongeren te vangen in een meeslepend verhaal, dat geprojecteerd is tegen de achtergrond van het trieste leven van de „onderwereld". Zij beschrijft een langzaam moreel rij pingsproces van de jongen Scotty en diens wanhopige pogingen om zijn milieu te ont vluchten. Intimidatie en moord zijn de be lemmerende factoren. Jay Gilbert be schrijft ze met een nergens gevoelloze hardheid. Over het algemeen weet zij haar figuren een weldadig aandoende levens echtheid mee te geven, al is het geheel soms wel eens iets te veel zwart-wit ver tekend. Dra. M. G. Schenk en A. van Saa- ne leverden een Welverzorgde vertaling.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 7