Horen en zien Onze woning gaat met vakantie Fantoom in de bar KqU PANDA EN DE TROETELTROEP YDO EN DE DRAAK Hoe vinden wij haar terug uitgerust of oververmoeid AVONTUREN VAN EEN HOND Hameci-Geleï 17 radio televisie AANKONDIGINGEN EN nabesghööwingëk;" Sportnota in het geding Nederlandse muziek in Engeland Kerkelijk Nieuws Forumavond over moderne woninginrichting DOOR WILLIAM IRISH Loenik III verbrand? Charme voor Uw handen De radio geeft vrijdag T elevisie programma DONDERDAG 10 MAART 1960 lf). „Je zult hier meer van horen!" riep Panda's buurman, „als jij geen eind maakt aan het houthakken van die lum mel, zal ik zorgen, dat de politie het doet!" Hij ontweek een rondvliegende spaander en verliet woedend het huis. Ook Jolliepop die inmiddels was bijgekomen, begaf zich nu resoluut naar de deur. „Ik kan de wilde taf reien in dit huis niet langer verdragen", zei hij koel. „Vaarwel, meneer Panda. Ik voel me genoodzaakt naar een rustiger omgeving om te zien". Zo bleef Panda al leen achter mei de troetels en de notaris. Zij keken hem allemaal beschuldigend aan. „Ik wil geen overhaaste gevolgtrek kingen maken", sprak notaris Hendrikus Foliant. „Maar het gespannen, onrustige gedrag van de troetels geeft mij de in- druk, dat zij hier niet die begrijpende, liefdevolle behandeling krijgen, die wijlen Uw tante Petronella heeft, voorgeschreven. „Ik kan het niet helpen", zei Panda. „U kunt het wel degelijk helpen", zei de nota ris met klem. „U draagt de verantwoor ding. Ik wil U echter nog één kans ge ven, om de gemaakte fouten te herstel len Het journaal was gisteravond weer ac tueel en gevarieerd, onder andere met de aankomst van Sjoukje Dijkstra en Joan Haanappel op Schiphol, het vertrek vai\ president Prado en de verjaardag van pre mier Emanuels. In ,.Sportpanorama", waar het AVRO-programma mee begon, nam Siebe van der Zee Sjoukje Dijkstra een interview af. De beruchte Sportnota kwam vervolgens ter tafel, waar hoge heren om heen geschaard zaten: minister Cals, staats secretaris Scholten, jhr. Feith, voorzitter van de Nederlandse Sportfederatie en dr. Van Zijll van het Nederlands Olympisch Comité. Aad van Leeuwen was gespreks leider. Het was een goed verhelderend ge sprek en de AVRO verdient alle lof voor dit initiatief. Een demonstratie op de Am- stel in verband met de aanstaande Hiswa- expositie besloot Sportprogramma. „Casa Portuguesa" in een geslaagd kelderdecor bracht zang en guitaarspel van Clara d'Ovar en Uberto Conde en Americo da Silva. „S.O.S.-Redding" met filmfragmen ten uit „Stranding" van Louis van Gaste ren en foto's, bracht het werk van K.N.Z. Hollandse Reddingsmaatschappij en de Kon. Z.H. Mij. tot Redding van Schipbreu kelingen. Interviews met Knut Klots van de „Neeltje Jacoba" en Klaas Toxopeus van de „Insulinde". Van Gasteren leidde het programma uitstekend. Tot slot was er een spannende afleve ring in de serie Vliegwereld. Beeldschermer De Nederlandse luisteraars, die woens dagavond hun toestel afgestemd hebben op de zenders van het derde programma van de BBC, konden getuigen worden van het voortreffelijke pleidooi, dat het piano duo Debora Boukje Land in Engeland hebben gehouden voor Nederlandse kla viermuziek uit de 20ste eeuw. Als gasten van de Engelse omroep speelden de be gaafde instrumentalistes werken voor twee piano's, te weten Willem Pijpers Sonate, die in 1935 gecomponeerd werd. de Valses sentimentales uit 1946 en de Valses nobles uit 1954 van Marius Flothuis en de Sonate van Hans Henkemans, die in 1943 ont stond. Volgens de omroeper werden de composities van Pijper en Flothuis voor het eerst voor de Engelse microfoon ge bracht. Volstrekt nieuw was evenwel de sonate van Pijper voor Engeland niet. Het pianis- tenpaar Ethel Bartlett en Rae Robertson, aan wie het werk door de componist werd opgedragen, introduceerde de sonate in Londen in oktober 1935. Spoedig daarna gaven zij de Nederlandse première te Amersfoort en een tweede uitvoering volg de te Rotterdam. Merkwaardig was het, dat Pijpers sonate direct al veel waar dering ondervond. De hernieuwde kennis making, nu na vijfentwintig jaar, bracht opnieuw de vreugde van een ontmoeting met pure muziek, die de motorische stu wing van werken van Bach in herinnering riep en de bewegelijke structuur van een polytonale contrapuntiek en de expressi viteit van een gave lyriek als een treffen de ervaring bracht. De muzikale essentie van Pijpers sonate werd inspirerend voor het spel van het kunstzinnige zusterpaar, dat een verrassend hoog vertolkings niveau bereikte. Een charmante voortzetting kreeg dit recital met de voordracht van de van romantiek en gratie vervulde walsen van Flothuis, muziek gevormd door evenwich tige melodieën en welluidende, vaak ge avanceerde harmonieën, aantrekkelijk om te spelen. De vertolking van de Sonate van Hen kemans bracht de luisteraars weer dichter bij de sfeer van Pijpers muziek, hetgeen begrijpelijk wordt wanneer men bedenkt dat de componist van 1933 tot 1938 onder Pijpers leiding zijn compositorische stu dies voltooide. Maar toch kreeg de sonate een persooniijk accent door het verwer ken van schoon geformuleerde en inhoud rijke melodieën, licht romantisch en fraai van klankwerking. En bovendien klonk uit het werk de bruisende ontplooiing van een grote muzikale bewogenheid in een virtuositeit vergende klankenstuwing. De voordracht werd een fraai besluit van het radioconcert van Debora en Bouk je Land. die met haar geslaagd optreden de Nederlandse muziek een voortreffelijke dienst hebben bewezen. Golfbreker Ned. Herv. Kerk Aangenomen naar Molenaarsgraaf (toez.) G. J. Rebel, kand. te Huizen (N.H.) naar Ommen L. Bloemsma te Huizen (N.H.). Beroepen te Cuyk en Grave (toez.) W. M. van Reijendam te Den Burgh op Texel. Aangenomen naar Kampen (Vereniging van Vrijz. Herv.) J. W. Schaap te Olde- hove naar Wapserveen J. Ponne, kand. te Bussum naar Vijfhuizen C. W. Op- pelaar, kand. te Rotterdam-Charlois. Gcref. Kerken Aangenomen naar Blokzijl W. Bakker, kand. te Amsterdam, die bedankte voor Dirkshorn en voor Westei'emden naar Hoornsterzwaag J. Jeuring, kand. te Em- men, die bedankte voor Den Bommel. Baptisten Gemeenten Beroepen te Veendam: Ph. Lindeman te Stavoren. Advertentie Uw horloger is de vakman die het bin nenwerk -het hart van elk luxe klokje- kan beoordelen. U kunt rustig dat model kopen dat u het beste bevalt... want u koopt veilig als o zich verlaat op het advies van uw eigen horloger. Boekenexpositie. In Krakau is dins dag een tentoonstelling van Nederlandse boeken en wetenschappelijke tijdschrif ten geopend. Negen uitgeversmaatschap pijen nemen met ongeveer vierhonderd publikaties, aan deze expositie deel. Het merendeel van het tentoongestelde is wetenschappelijk werk over recente pres- taties op het gebied van wetenschap en techniek. Binnenkort zal in Amsterdam een tentoonstelling van Poolse weten schappelijke boeken worden geopend. 104105. Ziezo... nu was 't heel wat gemakkelijker voor Ydo; hij kon nu op z'n gemak in de stoel zitten. En de draak voelde het gewicht nauwelijksdat vrachtje kon hij gemakkelijk dragen. Zo reed Ydo nu het land. door a.ls 'n prins en waar hij verscheen stroom.den de mensen en kinderen toe. Niemand vluchtte nu meer voor de draak, men wist, dat het dier niemand kwaad zou doen. Nou, je begrijpt, dat Ydo voortaan goede zaken deed! ledereen wou z'n snoepgoed kopen, en hij kon nauwelijks genoeg voorraad meenemen, zo gauw was hij daar doorheen r Hebt. u er ooit over gedacht, dat uw woning net zo goed. als uzelf eenmaal per jaar met vakantie gaat of, wanneer u de gelegenheid krijgt vaker weg te trekken, ook meermalen? Neen, dit is geen grapje, want alles wat gebruikt wordt heeft in feite af en toe een periode van rust nodig. U weet dat u uw kleding moet afwisselen om deze niet „uit te putten" en dat u langer met uw schoenen doet wanneer u twee of meer paren tegen elkaar kunt dragen. Maar ook uiv woning, uw meubilair, bedden, stoffering en gerei hebben, wil het goed zijn, een tijdje rust zo af en toe echt nodig. Die periode van rust kunt U uw wo ning bezorgen, wanneer Uzelf met Uw gezin op vakantie gaat. Bent u niet in die omstandigheden, dan leeft Uw wo ning het ganse jaar met U mee, maar dan bent het toch, die 't meest tekort komt, Uw woning zal U trouw blijven zo goed en zo kwaad als het gaat. Maar er is nog een derde mogelijk heid: U trekt weg en U ruilt of verhuurt in die tijd Uw woning. Dan wordt er va Uw home extra veel gevraagd en zult U dus ook extra voorzieningen moeten treffen, wilt U Uw „thuis" niet overver- moeien. Lijkt het U nu langzamerhand op een praatje bij de dokter? Ach, het is in de praktijk toch zo eenvoudig, het is alleen een kwestie van er eens even goed over te denken. Nemen we aan. dat U. zoals het meest voorkomt, met vakantie gaat en Uw woning gesloten achterlaat. Hoe doet U dat dan? Bent U een van de heerlijk- zorgelozen, die op het allerlaatst nog koffers moet pakken en dan op de eer ste vakantiedag er spoorslags vandoor gaat met de bedden haastig toegesla gen, het gebruikte goed in de wasmand, de kamers wat stoffig en rommelig en de ontbijtboel onaf gewassen in de keu ken onder de vrolijke leus: „We vinden het wel weer als we thuiskomen, met koffers-uitpakken maken we tóch rom mel?" Is dit Uw gewoonte helemaal niet, denkt U vooral niet dat zoiets niet voor komt. Integendeel: vaker, dan U denkt. Maar vraag niet, wat Uw woning van deze zorgeloosheid heeft te lijden! Vuil en stof kunnen heerlijk inwerken en een broeinest voor ongewenste insek- ten worden in een huis, dat een of meer weken van frisse lucht verstoken blijft. Bedden met gebruikte lakens worden bijzonder onfris, in de vuilgoedmand verstikt Uw kostbare textiel. De zon schijnt misschien overvloedig binnen, of vocht krijgt een knappe kans als het veel regenten als U thuis komt is Uw woning er allesbehalve op vooruitgegaan. Ofhebt U alles schoongepoetst en alle ramen en deuren zorgvuldig ge sloten, overal de gordijnen dichtgetrok ken en Uw woning, met de beste bedoe lingen, een paar weken van licht en lucht afgesloten? Ook dan zult U niet zulke goede resultaten hebben bereikt, het zal duf zijn in huis en wellicht klam of vochtig. Was Uw huis verhuurd en is 't totaal anders bewoond dan U het zelf gewend bent? Hebben Uw goede spullen gele den van kinderschoenen, is het nieuwe tafelkleed smoezelig of het linoleum ge krast? Is er volop en vrolijk vacanlie- vertier geweest in Uw woning en is zij nu „oververmoeid", zodat U aan grote schoonmaak en misschien restauratie moet gaan denken? Een akkoordje Doet U het dit jaar dan eens helemaal anders. Gooit U het op een akkoordje met Uw kostbare woning, die U zo trouw verwent met gezelligheid, als U haar op Uw beurt met zorg tegemoet komt. Neemt U tijdig op, wat vernieuwd moet worden in huis. Jawel, zegt U, daar is de schoonmaaktijd voor. Maarweet U ook, dat bijv. de stoffeerders, de beddenmakers en de dekenstomerijen het juist in de schoon maaktijd zeer druk hebben en U dan wellicht wat langer op bediening moet wachten? Bekijkt U dan eens de moge lijkheid, het opknappen van Uw meubi lair, Uw gordijnen, dekens of bedden te laten doen tijdens Uw vakantie-afwe zigheid. Maar maakt U dan ruim van tevoren een goede afspraak. Het is na tuurlijk niet de bedoeling, dat U de eer ste nacht na Uw thuiskomst zonder bed den of dekens zit. Is er misschien iemand die U de sleutel van Uw woning kunt toevertrouwen en die de opgeknap te spullen in ontvangst komt nemen? Met wat overleg en voox-al degelijke af spraken kunt U vast verrassende resul taten bereiken. Een ander ding is: hoe laat U de wo ning het beste achter? In de eerste plaats: schoon. Pakt U wat eerder de koffers, opdat U de laatste dag kunt be steden aan het reinigen van de woning, zonder dat U natuurlijk grote beurten gaat geven. Let U vooral op, dat er, als het maar éven kan, geen gebruikt wasgoed in huis achterblijft. Wellicht kunnen de buren Uw was laten weghalen en wan neer U zelf wast, wees er dan op voor bereid dat U daags voordat U weggaat alles wat gebruikt is, wast. Zorgt U dat de lakens niet meer dan éénmaal zijn gebruikt en wanneer U geen gelegenheid hebt voordat U op reis gaat de bedden flink te laten luch ten, laat U ze dan onopgemaakt, maar vouw dekens en lakens breed op zodat de matras open blijft. Trek ook niet de gordijnen dicht, maar werk, indien U kunt, met zonwe ringen. Uw gesloten gordijnen kunnen heerlijk verschieten en worden er in elk geval niet beter op, wanneer U ze ach ter dichte ramen in de zon laat hangen. Gebruikt U moderne zonweringen, dan valt het licht in gebroken stralen bin nen en kunt U gerust Uw meubels ach terlaten zonder dat zij van teveel zon te lijden krijgen. Als het maar even mogelijk is, pro beert U dan 'n klein steekraampje dat hoog geplaatst is, open te laten, in flat gebouwen of andere hoogbouw is dit best te doen. Kan dat niet zonder ge vaar (inregenen is óók gevaar!), tracht U dan een goede buur of kennis bereid te vinden af en toe, liefst om de andere dag, even fris te luchten in huis. Dit is altijd te combineren met het verzorgen van de planten, waarvoor U toch meest al ook hulp vraagt. En laat U vooral alle binnendeuren openstaan om zo weinig mogelijk besloten ruimten te houden. Help een handje. Gaat U Uw huis verhuren of ruilt U van woning, spant U het paard dan niet achter de wagen, maar help een handje om de bewoning door vreemden zo ge makkelijk mogelijk te maken. Zet gerust Uw kostbare spulletjes achter slot, zet Uw dure meubels zolang op zolder. Maak een prettig, maar ge makkelijk bewoonbaar geheel van Uw huis. Bedenkt U daarbij dat de huis vrouw die Uw woning in de vakantie overneemt, er heus niet op gesteld is de hele dag in angst en vrezen te leven voor Uw mooie dingen en zich veel lie ver behelpt met de eenvoudiger meu bels. de kopjes die-er-tegen-kunnen en een vloerkleed dat niet net nieuw is. Bespreekt U de wijzigingen die U wilt aanbrengen van tevoren goed, dan kunt U zichzelf zowel als de tijdelijke gasten in Uw woning een heel stuk rust bezorgen. Wilt U dit jaar dingen in Uw woning vernieuwen, stelt U het dan, wanneer U vakantiebewoners krijgt, tot septem ber uit als dit mogelijk is. Natuurlijk verhuurt of ruilt U geen kapotte din gen! Maar dat nieuwe linoleum dat U wilt hebben in de keuken, dat nieuwe tafel kleed waarvan U droomt of die moder ne stoelbekledingwacht daar even meen en trakteer Uw woning erop, als de vakantiedrukte achter de rug is. U helpt dan meteen mee aan spreiding van werkzaamheden voor de vak manen dat is óók belangrijk! De afdeling Haarlem van de Federatie van meubileringsbedrijven houdt woens dagavond 16 maart om acht uur in het gebouw van de Haarlemse Kegelbond in Haarlem een avond, die zal zijn gewijd aan de moderne woninginrichting. De heer F. Simons houdt een lezing met dia's over dit onderwerp, waarna na de pauze een forum onder leiding van de heer R. Kuin vragen zal beantwoorden. In dit forum hebben zitting mevrouw M. D. EickholzDe Wijs, presidente van de U.V.V.; mejuffrouw L. Spruit, journaliste en de heren S. van Meenk, W. van Tel lingen en F. Simons. 10) Een paar minuten nadat ik hier ben weggegaan. Ik liep een of andere bar binnen in Fiftieth Street. Daar heb ik haar ontmoet...... Hij knipte met de vinger. Wacht even. Ik herinner het me. Ik kan u precies opgeven, hoe laat ik haar ontmoette. We keken allebei naar de klok, toen ik haar de kaartjes liet zien. Het was toen tien over zes. op de kop af. Burgess wreef lang zaam met zijn rechter vinger over zijn onderlip. Hoe heette die bar? Ik zou het niet weten. Boven de ingang brandde echter een rode neon-reclame. Dat is het enige, wat ik me nog herinner. Kunt u bewijzen, dat u daar om tien minuten over zes was? Ik heb u toch juist verteld, dat ik daar zo laat was. Maar waarom? Is dat dan zo belangrijk? Ach, ik zou u aan het lijntje kunnen houden, zei Burgess. Maar ik ben nu eenmaal zo. Ik zal u zeggen, waarom dat zo belangrijk is. Uw vrouw stierf precies om acht minuten over zes. Het polshorloge, dat zij droeg, ging kapot toen zij tegen het tafeltje viel. Het is precies blijven stilstaan om Hij keek even iets na—om 6 uur, 8 minuten en 15 seconden. Nu, niets op twee benen of zelfs met twee vleugels, zou hier op dat tijdstip geweest kunnen zijn en 1 minuut en 45 seconden later in Fiftieth Street. Als u bewijst, dat u daar om tien minuten over zes was, dan is voor u daarmede de zaak afgedaan. Maar ik heb het u toch al verteld! Ik keek op de klok. Dat is geen bewijs, dat is een bewering zonder meer. Wat noemt u dan een bewijs? Iemand moet het bevestigen. Maar waarom? Waarom zoekt u het bewijs daar? Waarom niet hier? Omdat hier er alles op wijst, dat u het alleen ge daan kunt hebben. Waarom denkt u, dat we de hele nacht met u aan het praten zijn? Henderson liet zijn armen slap neerhangen. Ja. ik begrijp het, zei hij ten slotte zwaar zuchtend. Ik zie het nu. De stilte hing enkele ogenblikken lood zwaar in het vertrek. Burgess sprak het eerst. Kan die vrouw, waarmee u zegt in die bar geweest te zijn, uw verklaring niet bevestigen? Ja, natuurlijk. Ze keek op dat moment óók naar de klok. Dat zal ze vast nog wel weten. Dat kan niet anders. Mooi. Daarmee komen we dan een heel eind ver dei". Indien ze ons tenminste weet te overtuigen, dat haar verklaring oprecht is en u haar niet beïnvloed heeft. Waar woont ze? Dat weet ik ook niet. Haar voornaam dan. Of kent u die ook niet? Ze is zes uur lang in uw gezelschap geweest. Wat zei u tegen haar? Jij, antwoordde Henderson verlegen. Bur gess had zijn notitieboekje weer te voorschijn gehaald. Beschrijft u haar dan maar. We zullen haar wel weten te vinden. Henderson bleef zwijgen. Nu?, zei Burgess ten slotte. Henderson was gedurig bleker geworden. Hij slikte enkele keren moeizaam. Ik kan het niet, verzuchtte hij ten slotte, Ik kan het echt niet! Ik ben haar totaal vergeten. Ze is een wit te plek in mijn geheugen. Misschien had ik het gisteravond, toen ik thuis kwam, nog kunnen doen, maar nu niet meer. Er is se dertdien te veel gebeurd. De schok van Marcella en dan u met uw ondervragingen, de hele nacht door. Ze is precies een film, die overbelicht is. Ze is volkomen verdwenen. Ik heb trouwens nauwelijks op haar gelet. Ik was veel te druk met mijn eigen gedachten bezig. Hij keek van de een naar de ander, alsof hij van hen hulp verwachtte. Werkelijk, ik heb er geen notie van hoe zij eruit zag. Burges trachtte hem te helpen. U hoeft zich heus niet te haasten. Maar denkt u nu eens góéd na. Haar ogen, wat voor kleur hadden die? Henderson wreef krampachtig in de handen en sloot even de ogen. U weet het niet meer? Goed, haar haar dan. Hoe droeg ze het? Wat voor een kleur had het? Hij sloeg de handen voor zijn ogen. Héus, ik weet het niet meer. Telkens als ik denk het was die kleur, dan ga ik twijfelen en piekeren over een andere kleur. Maar als ik aan die andere kleur ga denken, dan komt die eerste weer in mijn gedachten. Ik weet het werkelijk niet. Het moet een onbestemde kleur geweest zijn. Iets tussen bruin en zwart. De mees te tijd had ze trouwens een hoed op. Hij keek hoopvol op. Ja, die hoed kan ik me nog herinnéren. Een oran je hoed. Zou dat helpen? Oranje, ja, dat was het. Maar stelt u zich nu eens voor, dat ze die hoed gisteravond heeft afgezet en de eerste zes maanden niet meer zal dragen. Wat dan? Weet u zich heus niets meer over haar zélf te herinneren? Henderson fronste de wenkbrauwen. Was ze dik? Mager? Lang? Klein? Burgess schoot de vragen op hem af. Henderson begon er meelijkwek- kend uit te zien. Ik weet het niet, wérkelijk, ik weet het niet. Ik krijg zo de indruk, dat u maar wat verzint, zei één van de anderen ijzig. Het is gisteravond gebeurd. Niet verleden week of afgelopen jaar. Ik heb gezichten nooit goed kunnen onthouden, ook niet als ik minder nerveus was dan nu. Ja, ze had na tuurlijk wel een gezicht maar. Ach, werkelijk? sneerde de detective. Het ging er voor Henderson steeds slechter uitzien omdat hij de fout maakte hardop te denken in plaats van zorgvuldig zijn woorden te wikken en te wegen. Ze was gevormd zoals andere vrouwen. Meer kan ik écht niet van haar zeggen... Dit was de druppel, die de emmer deed overlopen. Burgess' gezicht was er langzaam maar zeker stugger uit gaan zien, maar dat was dan ook het enige teken, dat erop wees dat hij steeds minder geloof was gaan hechten aan Hendersons woorden. Hij was klaarblij kelijk een man met een gelijkmatig temperament. In plaats van zijn pen echter weer in de binnenzak te ste ken, smeet hij haar met een soort berekende woede naar de muur tegenover hem. zijn temperament had hij dus kennelijk toch niet zo goed onder controle. Hij stond op, liep naar de andere zijde van het ver trek en raapte de pen weer op. Zijn gezicht was vuur rood geworden. Hij trok zijn colbertjasje aan en knoop te zijn das vast. Kom, jongens, zei hij somber, laten we gaan. Het is laat geworden. Hij bleef echter nog even staan in de poortachtige opening in de muur, die naar de hal leidde en keek Henderson doordringend aan. Wat denk je dat we zijn? gromde hij. Sufferds? U bent uit geweest met een vrouw. Zes uur lang. Gis teravond. En nu wilt u doen geloven, dat u niet meer weet hoe zij eruit zag? U heeft pal naast haar gezeten in een bar, u heeft tegenover haar gezeten tijdens het diner van de sherry tot aan de koffie toe, u heeft drie uur lang naast haar gezeten bij een show, u heeft twee keer met haar in een taxi gezeten., maar haar gezicht is een blanco plek in uw geheugen! Een blanco plek onder een oranje hoed! Denkt u nu werkelijk, dat wij dat geloven? U probeert ons een geest in handen te spelen, een fantoom, iemand zonder naam, vorm, leng te, breedte, ogen, haar en wat al niet meer. En moe ten wij u nu maar op uw woord geloven, dat u met dat uit bent geweest en dat u niet thuis was toen uw vrouw werd vermoord? Och kom! U heeft het geen moment aannemelijk kunnen maken. Een jochie van tien jaar zou u zelfs doorzien hebben. Er zijn twee mogelijk heden. Of u bent helemaal niet met een of andere vrouw uitgeweest, maar heeft haar verzonnen, óf u zag haar ergens op straat en probeert ons nu wijs te maken, dat u in haar gezelschap bent geweest. Ik hou het voorlopig maar op het laatste. U doet maar alsof u zich haar niet meer kunt herinneren, zodat we haar niet kunnen ontdekken en de waarheid niet kunnen achterhalen. Kom, sta op! zei één van de anderen met een stem, die deed denken aan een cirkelzaag. Burgess wordt niet vaak nijdig, zei hij in een vrij armzalige poging om geestig te zijn, maar als hij het is, wordt hij ook behoorlijk nijdig. (Wordt vervolgd) PHILADELPHIA (UPI) Volgens de Amerikaanse ruimtevaartdeskundige Ja mes E. Michaels is een lichtflits, die maan- dagavon werd waargenomen van Lake Erie tot Key West, waarschijnlijk de ver branding van de Russische ruimteraket Loenik III geweest. Deze raket zou op 8 maart terugkeren in de dampkring om de aarde. Alle verdere gegevens wijzen er ook op, dat het lichtgevende voorwerp de snel heid had van een satelliet en de richting van de Loenik III. Advertentie Tube 95 cc HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. en reportages. 8.00 Nieuws. 8.18 Act. en gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgescha- Keid, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw, 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Kerkorgel. 11.40 Gram. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitzend.: Uitz: voor de landbouw. 12.30 Land- on tuinb.meded. 12.33 Sportber. 12.50 Fianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Promenade-orkest en soliste. 13.55 Beursber. 14.00 Cello en piano. 14.35 Gram. 14.40 Boekbespr. 15.00 Quiz en Dagboek van een grootvader, hoor spel. 16.00 Muzikale lezing. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de teenagers. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 13.15 Pol. lezing. 18.25 Koorzang. 18.50 De puntjes op de i. praatje 19.00 Voor de kleuters. 19.10 Gram. 19.20 De spijtoptanten in Indonesië, lezing. VPRO: 19.30 De stad nu, lezing. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Ons geloof in de praktijk van het leven, lezing. 20.20 Gitaar en viool. 20.40 Toneel- bespreking. 20.50 Europa één. lezing. VARA: 21.00 Quiz. 21.50 Geen tijd voor heiden, klankb. 22.15 Buitenlands weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Social, nieuws in Esperanto. 23.10 Vergelijkenderwijs, muzikale discussie. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NVRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Voor de oudere luisteraars. 12.00 Vioolrecital. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz,. 12.52 Tien jaar voorlinde. rep. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Lichte muziek. 13.50 Trekkersliederen. 14.05 Schoolradio. 14.25 Omr.- ork. 15.00 Gram. 15.15 Van oude en nieuwe schrij vers. 15.35 Kamermuziek. 16.00 Wenken voor de tuin. 16.15 Raóio-filharm. sextet. 16.45 17.00 Voor dracht. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Jazzmuz. 18.00 Gevar. muz. 18.20 Gevar. progr. 18.50 Rege ringsuitzend.: Industrialisatie III. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Avondrust, hoorsp. 20.20 Aida, Opera. 23.00 Avondoverdenking. 23.15 Kunstrubr. 23.35 Gram. 23.55 —24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gevar. muz. (Om 12.30 Weerbericht). 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelrecital. 14.00 Schoolradio. 15 45 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Gram. (16.10 Reportage wielerwedstrijd ParijsNice). 16.30 Omr.ork. 17.00 Nieuws. 17.10 Nieuws. 17.10 Lichte muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Gram. 18.10 Voordr. 13.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Ork.conc. en soliste. 20.45 Kunstka- leidoscoop. 21.00 Ork.concert (verv.l. 21.25 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Embers, luisterspel. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekoverz. VARA: 20.30 Act. 20.40 Documentaire. 21.15 Melodieën uit de Balkan. 21.30 Quiz. Advertentie en pijn weg- wrijven met DANH

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 17