VAST TAPIJT compleet pius 12 mineralen Cruys Voorbergh opent de Haarlemse boekenweek 'grieven aan de redactie N.Ph.O. onder Henri Arends in Kennemer Theater O Aerdenhouts Vrouwenkoor gaf concert in Heemstede Landbouwschap wil handhaving vestigingseisen in tuinbouw Jean Fournet dirigent van het Radio Philh. Orkest Gelders Orkest breidt uit 13 Tredfort Extra zwaar Verzettapijjt Ton-sur-ton tapijt bouclé tapijt bouclé tapijt Jabo tapijt Björling zong ondanks lichte hartaanval Moderne Braziliaanse kunst in Utrecht Compositie-opdracht aan Jos. de Klerk „Tien kwartier voor Agadir" nachtvoorstelling in Amsterdam 1 fc 1 i 10 vitaminen De ideale gezondheidsdragee voor U en Uw gezin! Flacon met 100 dragees f 4.20 N.V. PH ILIPS-DUPHAR Internationale groep van jonge kunstenaars G. C. A. Junge overleden DONDERDAG 17 MAART 1960 ONDER LEIDING van Henri Arends gaf het Noordhollands Philharmonisch Orkest woensdagavond zijn laatste concert in dit seizoen in het Kennemer Theater te Be verwijk. Uit een circulaire die de organi satoren van deze concertenreeks, de Com missie Cultureel Beverwijk verspreidt, blijkt dat een actieve medewerking van de vaste bezoekers noodzakelijk zal zijn, in de vorm van een wervingsactie voor meer abonné's, om het orkest in de naaste toe komst weer voor optreden in Beverwijk te krijgen. In verba'nd hiermee wordt ge vraagd naar het aantal abonnementen dat men in het seizoen 1960-'61 hoopt te kun nen afnemen, alsmede naar wensen inzake de avonden waarop de concerten zullen plaatsvinden en naar voorkeur betreffende de programma-samenstelling. Het is te hopen dat de commissie er aldus in slagen zal de concertenreeks te h&'ndhaven, temeer waar de mate van belangstelling die men in het gebied van de IJmond voor muziek aan de dag legt wel mede bepalend zal zijn voor de noodzaak om hier een zaal te bouwen die werkelijk aan de eisen voldoet die concertpubliek en musici mogen stel len. Voorlopig zal men het nog wel moeten doen met het Kennemer Theater, dat door zijn ongunstige akoestiek een critische be oordeling van het gebodene wel bijzonder moeilijk maakt. Zolang men te maken heeft met vroeg- en pre-klassieke werken die een minder ..gebonden" klankkleur vergen, is de last die men van de dorre, galmloze klank heeft nog binnen zekere perken, maar veel ongunstiger wordt het wanneer het gaat om de verzadigde strij kers of het heroïsche koper van de Duitse romantiek, waarin zich het programma van gisteravond bewoog. Want eigenlijk mag men de „Cyrano"- ouverture van Wagenaar, evenals de an dere eendelige orkestwerken van deze Utrechtse componist, geheel tot deze stijl periode rekenen. („Hollandser" van aard zijn zijn humoristische werken, zoals de cantate „de Schipbreuk" op tekst van De Schoolmeester.) De uitvoering had vaart Advertentie in alle soorten en kleuren het gerenommeerd tapijt verankerd in Latex bedding 120 cm breed 23.90 (19.90 per m2) prima haargaren 100 cm breed 19.75 met kleine ingeweven patroontjes 100 cm breed 17.90 Prima haargaren extra zwaar 100 cm breed Prima haargaren 100 cm breed in alle kleuren 100 cm breed 15.90 12.90 6.40 KRUISSTRAAT 11 HAARLEM - TELEFOON 11491 De beroemde Zweese tenor Jussi Björ ling heeft gisteravond een lichte hartaan val gehad, even voor hij zou optreden in de Koninklijke Opera in Londen. Vijf mi nuten voor de opera La Bohème zou be ginnen in Covent Garden, waar Björling voor het eerst na 21 jaar weer zou op treden, vond men de zanger ineengezakt op een stoel in zijn kleedkamer. Een arts constateerde een acute hartspanning. Een goed half uur nadat de voorstelling had moeten beginnen, vertelde sir David Webster, administrateur van de opera, aan het publiek: „Ik moet u meedelen dat de heer Björling een hartaanval heeft gehad. Maar hij zegt dat hij zal zingen, om u niet teleur te stellen". Iemand uit Björlings omgeving vertelde dat de zanger, nadat hij door de dokter was onderzocht, het toneel was opgegaan en toen bevonden had dat hij niet kon zingen. „Maar toen hem verteld werd dat de koningin-moeder onder het publiek was, was dit een extra stimulans en hij zong zijn rol". Toen het doek voor de laatste maal gehaald was, werd Björling dooi de koningin-moeder ontvangen. Zij wenste hem een snel herstel. De koningin-moeder had laten vragen of hij naar de koninklij ke loge wilde komen als hij zich daartoe in staat gevoelde. Prins Bernhard heeft in het Centraal Museum te Utrecht een expositie van Bra ziliaanse moderne kunst geopend. De Prins bracht hulde aan de ambassa deur van Brazilië in ons land en de direc trice van het Centraal Museum voor hun inspanning om deze tentoonstelling tot een representatief geheel te maken. Aan het openingswoord van Prins Bernhard ging een toelichting over de expositie door de directrice van het Centraal Museum, mej. dr. E. Houtzager, vooraf. en verve en waar het pas gaf de vereiste warmte in de uitbeelding van Cyrano's amoureus pathos. Veel succes behaalde de twintigjarige Amerikaanse violiste Elaine Weldon met het vioolconcert in G van Bruch, een werk dat men de laatste tijd weer vaker op de programma's tegenkomt. Haar grote, zan gerige toon en de enorme „Schwung" waarmee zij de zigeuner-achtige ritmiek van de finale attaqueerde zullen aan dit succes wel niet vreemd geweest zijn. De tweede helft van dit programma be stond uit de vierde Symfonie van Brahms, door Arends met veel gevoel voor con structie en met fraaie contrastwerking op gebouwd. Vooral de lyriek van het tweede deel en de ruige uitbundigheid van het Allegro Giocoso kregen volop kleur en gestalte. Sas Bunge De Koninklijke Bond van Zang- en Ora torium,vereniging en in Nederland heeft de Haarlemse componist Jos. de Klerk op dracht gegeven tot het schrijven van een koorwerk met instrumentale begeleiding, gebaseerd op spreukteksten uit de zestien de, zeventiende en eventueel achttiende eeuw. Jos. de Klerk heeft de opdracht aanvaard. Het ligt in de bedoeling van de opdracht gever de compositie te zijner tijd uit te doen geven in het Harmonia-fonds. Nu Bernard Haitink met ingang van 1 september 1961 is benoemd tot dirigent van het Concertgebouw-Orkest, heeft het bestuur van de Nederlandse Radio Unie de 47-.jarigc Franse dirigent Jean Fournet uitgenodigd op dezelfde datum de leiding van het Radio Philharmonisch Orkest op zich te nemen. Jean Fournet heeft deze uitnodiging aanvaard. Hij blijft daarnaast gastdirecties bij andere orkesten vervul len. Bernard Haitink zal als gast telken- ,jare een aantal concerten van het Radio Philharmonisch Orest dirigeren. Jean Fournet werd op 14 april 1913 in Rouaan geboren. Aanvankelijk studeerde hij fluit bij zijn vader, die directeur was van de muziekschool daar, en piano. Hij volgde een conservatoriumopleiding te Parijs, die hij besloot met de studie van orkest directie. Reeds zeer jong begon hij zijn carrière als opera en symfonisch dirigent, werd aangesteld bij de Franse radio. Hij werd directeur van de Opéra Comique, welke post hij in 1946 verliet om zich vrijer internationaal te kunnen bewegen. Jean Fournet heeft tot dusver gediri geerd in Nederland (Concertgebouw-Or kest, Residentie-orkest, Radio Philh. Ork., Rotterdams Philharmonisch Ork., Utrechts Stedelijk Orkest en de Nederlandse Opera), België. Duitsland. Engeland. Ierland. Ita lië, Yoegoslavië, Portugal, Roemenië, Scandinavië. Spanje, Canada, Israel, Ja pan, Verenigde Staten en Zuid-Amerika. Hij heeft veel voor grammofoonopnamen gewerkt en verschillende Grands prix du disque verworven. Sinds 1944 doceert hij orkestdirectie aan de „Ecole Normale de Musique" te Parijs. Het gebouw van de Nederlandse Protes tantenbond aan de Postlaan te Heemstede was, nu al weer verscheidene jaren ge leden. de plaats waar regelmatig de kunst avonden van de eerste Heemsteedse Kunst kring teerden gegeven. De tweede Kunst kring die na de tweede wereldoorlog werd gevormd, heeft voor het concert, dat woensdagavond onder zijn auspiciën door Aerdenhouts Vrouwenkoor werd gegeven, ook het oog op het genoemde kerkgebouw laten vallen, een keuze, die door de om standigheid, dat vrijwel alle door het koor te zingen werken een orgelbegeleiding vergden, voorgeschreven was geworden. Men kon nu beschikken over het Flen- trop-orgel, dat in 1937 als een der eerste orgels, waarin de thans overal door dringende gedachte der orgeldispositic- vernieuwing verwerkelijkt werd, in het kerkgebouw werd gebouwd. Woensdag ochtend werd het instrument bespeeld dooi de organist Louk Nelissen. wien de be geleiding van de koorzang was opgedragen, maar die ook met enkele zelfstandige orgelwerken optrad als solist. De muziek, die de organist speelde, was gekozen in overeenstemming met dë spe ciale, typische barok-dispositie van het orgel, dat in verhouding tot het aantal acht-voetsgrond stemmen veel heldere, tintelende klanken kan geven met vier- voets- en tweevoetsstemmen en met vul- stemmen, klanken, waarvoor de kerk ruimte ten behoeve van een gunstige klanknawerking ongetwijfeld groter had kunnen zijn. Tot deze conclusie kan men al direct komen bij de vertolking van het Preludium en de fuga in e van Johann Sebastian Bach, waarmede Louk Nelissen de avond inleidde. Bij het wegvallen van de ruimteklankmenging, trad nu het me lodische lijnenspel van Bachs evenwichtige compositie op de voorgrond en door de gave vertolking van de solist kwam het als een heldere transparante klankentekening tot de toehoorders. Bach's orgelwerk vroeg om ruimte maar de Aria van Jean Baptiste Loeillet en ,de twee Voluntaries van John Stanley (1713-1786) konden door hun clave- cimbelachtige geaardheid, door de ver fijnde tintelende klankkleuren en door het lichte, ritmisch lenige spel van Louk Nelissen in alle opzichten veel voldoening geven. Het was werkelijk een bijzondere genieting deze muziek in al haar char merende blijheid te ondergaan. Het „Communion" uit de „Triptique pour orgue" van Louis Vierne, dat na de pauze tot uitvoering kwam, leek mij meer afgestemd op het gevoelige registertimbre der Franse negentiende-eeuwse orgels, maar het daarna gespeelde Capriccio en het Fugato uit „Tien Orgelwerken" van Albert de Klerk klonken met hun polyfone structuur en verfijnd karakter weer ver rukkelijk, overtuigender nog dan de Aria uit dezelfde bundel. Aerdenhouts Vrouwenkoor stond voor zijn uitvoeringen opgesteld onder het orgel en deze plaatsing werd een waarborg voor een fraaie eenheid van stemmen- en orgel- klank. Bijzonder mooi klonk „Den Tod niemand zwingen kunnt" en een ware ver rassing werd „Wir eilen mit schwachen doch emsigen Schriften" (als het eerst ge noemde koorwerk van Johann Sebastian (Van onze Amsterdamse redacteur) Onder het motto „Tien kwartier voor Agadir" zal zaterdagnacht in het City theater te Amsterdam een nachtvoorstel ling worden gehouden waar tal van be kende artiesten zullen optreden. De op brengst zal geheel worden bestemd voor de hulpverlening aan de bevolking van deze Marokkaanse stad. Het initiatief tot deze actie is uitgegaan van Studenten aan het Nederlands Opleidings Instituut voor het Buitenland (Nijenrode). Zij hebben voor deze avond het comité de patronage gevormd, waarvan prinses Irene bescherm vrouwe is en de lijst van leden bevat de namen van de meest vooraanstaanden in den lande. De artiesten werken belangeloos aan de voorstelling mee. Voor zo ver thans be kend, wordt het programma verzorgd door Wim Sonneveld, Fred Kaps, Corrie Brok ken, Mary Dresselhuys, Tom Manders, Jules de Corte. Max Tailleur, Mies Bouw man, Willi Alberti en het City-theater Or kest onder leiding van Lex van Weren. Toon Hermans heeft laten weten dat hij tot zijn grote spijt verhinderd is te komen maar dat hij een bedrag ter grootte van het honorarium van een avond zal bij dragen. Deze bijzondere nachtvoorstelling begint om half één. Bach), dat de dirigent Arthur Orobio de Castro met lichte ritmiek en fijne klank liet zingen. Een zelfde hoog vertolkingsniveau be reikte de dirigent met twee composities van Henry Purcell, waarvoor de orgelbe geleiding weer van veel betekenis werd. Het was merkwaardig dat de begeleidende zang uitmuntte door toonvastheid en dat individueel vibrato, waaronder de a-capel- la vertolkte „Adoramus Te" van Di Lasso door de orgelklank onderdrukt werd. Ove rigens kon men respect krijgen voor de groei der koorzangtechniek, die Aerden houts Vrouwenkoor onder Orobio de Cas tro heeft kunnen bereiken. Men hoorde daarvan de fraaie resultaten bij de uit voering van werken van Mendelssohn, van twee Maria-antifonen van Herman Strate- gier en vooral ook bij het zingen van de Messe basse van Gabriel Fauré, waarbij de koorklang in het Sanctus bijvoorbeeld ontroerend mooi was. Vermelding verdie nen de knap en met zorg voor gave klank gezongen soli van een der koorleden. Ook voor deze koorvoordrachten was Louk Nelissen de kunstzinnige begeleider. P. Zwaanswijk De stichting Het Gelders Orkest te Arn hem gaat het orkest uitbreiden tot een bezetting van 72 musici, waardoor het in staat zal zijn naast werken van het klas sieke cn romantische repertoire ook wer ken van moderne componisten te spelen. De extra kosten daarvoor zijn geraamd op 112.000. De uitbreiding zal zich in drie jaar voltrekken. Het rijk zal 56.000 bijdragen. De ga randerende Gelderse gemeenten worden belast voor 3/16 van de andere helft van de 112.000. De staten van Gelderland komen de garanderende gèmeente over de jaren 1959-1964 met een subsidie tegemoet. Otello. Op dinsdag 22 maart presen teert de Nederlandse Opera Verdi's „Otel lo" te Amsterdam in een bijzondere bezet ting: Ramon Vinay zingt de hoofdrol, Scipio Colombo die van Jago, Patricia Hyde Thomas die van Desdemona. George Singer voert de directie. Advertentie dohyfral •a.s v cv O - u M-ö CL, to e T3 S •3 g n c tij g e MT5 11 e -g 8 8 S 8Ö.S> De vijfentwintigste boekenweek, - van 26 maart tot 2 april aanstaande - zal in Haarlem op zaterdag 26 maart geopend worden met een voordracht, in de Renaissancezaal van het Frans Halsmuseum, door Cruys Voorbergh over „Oud-Hollandse kostuums, mede in verband met de litteratuur". De voordracht wordt omlijst met muziek en uiteraard een kostuumshow. Er zullen in de Haarlemse boekenweek geen verdere manifestaties plaats hebben. Een oorspronkelijk plan om in Haarlemse bioscopen films te doen vertonen, die naar bekende lit teraire werken zijn gemaakt, kon helaas geen doorgang vinden en daar mede eveneens het voornemen om letterkundigen uit te nodigen tijdens de filmpauze het woord te voeren. Ook het plan om weer een forum te organiseren leed schipbreuk. Onge twijfeld zal deze samenloop van om standigheden de ijverige organisato ren inspireren volgend jaar een uit voeriger programma samen te stellen, al is er dan geen zilveren jubileum. De collectie historische kostuums, die Cruys Voorbergh in dertien jaar bijeen bracht en die nog steeds wordt aange vuld, is ook in Haarlem zeer bekend. Vele malen, onder andere in 1.947, 1948 en 1949, gaf Cruys Voorbergh zijn kostuumshow in Haarlem. De collectie, die onder andere in Brussel, Hamburg, Kopenhagen en Stockholm werd getoond, is voor het groot ste deel authentiek, evenals de bijbeho rende sieraden. Cruys Voorbergh legt niet alleen de nadruk op de kostuums, maar weet de epoch waarin zij gedragen wer den, te doen herleven door zijn schitte- In Zwitserland is onlangs opgericht de Nieuwe Europese School waarin jonge kunstenaars zijn verenigd, die tot de jong ste stroming in de beeldende kunst behoren. De keuze kwam tot stand door een jury, gevormd door Franco Russoli (directeur van Museum Brera te Milaan), dr. Udo Kultermann (directeur van museum Moirs- broch te Leverkusen), Tony Spiteris (com missaris van de Biennale van Venetië) en de kunstcritici Juan Cirlot (Barcelona), Maurits Bilcke (België) en Georges Peillex (Lausanne). Voor Nederland werden verkozen: Ar mando. Bram Bogart, Kees van Bohémien, Henderikse, Henk Peeters en J. Schoonho ven, die reeds eerder gemeenschappelijk exposeerden als de Informele Groep. De Nieuwe Europese School zal in het ko mende seizoen tentoonstellen in Zwitser land, Italië, Spanje, Frankrijk, België en Duitsland. rende toelichtingen en de mannequins presenteren de modellen volgens de eisen des tijds, ingetogen, quasi-preuts of een tikje uitdagend. Wie de voordracht van Cruys Voorbergh al eens eerder heeft meegemaakt zal zich de gelegenheid niet willen laten ontgaan de kunstenaar op nieuw te zien. De koppeling van de kos tuums met de litteratuur geeft deze avond een boeiend nieuw accent. Een bijzonder heid is dat het in de veertiger jaren ver schenen rijk-verluchte boek van Cruys Voorbergh „Erfenis van eeuwen", waarin de kostuumgeschiedenis behandeld wordt, aan het begin van de boekenweek in be werkte herdruk zal verschijnen. In IJmuiden wordt ter gelegenheid van de boekenweek een avond georganiseerd, tijdens welke Anthony van Kampen en Cees van der Meulen zullen spreken over „Tussen kannibalen en zeelui". Deze voor dracht heeft plaats in het Cultureel Cen trum te IJmuiden op maandag 28 maart. Er zullen dia's en ethnografica worden vertoond. Cruys Voorbergh tijdens een kostuum show welke hij in 1953 gaf in de Renaissancezaal van het Frans Hals museum. Hedenavond geeft Toon Hermans in Sneek de première van zijn One Man Show 1960. In deze show treedt ook de achtergrond enkele musici. Engelse zangeres Phyllis Lane op, die men op de foto met Toon Hermans ziel tijdens de generale repetitie. Op de Het bestuur van het Landbouwschap heeft in zijn woensdag gehouden vergade ring besloten de minister van Landbouw en visserij een brief te zenden, waarin hem gevraagd wordt de totstandkoming te be vorderen van wettelijke maatregelen, die het mogelijk maken ook na 1961 als de nu bestaande erkenningsregelingen zullen zijn vervallen erkenningseisen in de tuinbouw te hanteren. Het Landbouwschap acht het niet aan nemelijk dat hetgeen als doel der erken ningsregelingen wordt gezien, ook zonder zulke regelingen kan worden bereikt. De verschillen tussen land- en tuinbouw, voor al ook op het gebied van opleiding en re- crutering van bedrijfshoofden, doen, aldus het bestuur in de brief, duidelijk uitkomen dat argumenten om het nut van erken ningseisen in de landbouw in twijfel te trekken, niet zonder meer op de tuinbouw van toepassing kunnen worden verklaard. Verder meent het bestuur van het Land bouwschap, dat het reeds ongeveer 25 jaar bestaan van erkenningseisen in de tuin bouw een omstandigheid is, welke bij een beoordeling van het gehele vraagstuk niet uit het oog mag worden verloren. Het zou niet verantwoord zijn een stelsel, dat zo zeer in het hele tuinbouwbeleid is inge bouwd, op te heffen. Op zesentachtigjarige leeftijd is te Haar lem overleden de heer G. C. A. Junge, oud-administrateur van n.v. Oprechte Haarlemsche Courant. Vijftig jaren heeft hij zijn krachten gegeven aan de firma Joh. Enschedé, de toenmalige uitgeefster van de Oprechte Haarlemsche Courant en aan de courant. Op 4 juli 1892 trad hij in dienst bij de firma Enschedé. De heer Jun ge verdeelde aanvankelijk zijn werkzaam heden tussen de administratie van de krant en de afdeling bankbiljettencontro- le. Hij genoot spoedig het volle vertrou wen van zijn werkgevers, hetgeen onder andere bleek uit het feit, dat men hem gedurende enkele jaren belastte met het overbrengen van nieuwe bankbiljetten naar de Nederlandsche Bank te Amster dam. De heer Junge werd chef der adverten tie-afdeling van de krant en nadat in 1910 een afzonderlijke n.v. Oprechte Haarlem sche Courant was gesticht, waarvan wij len jhr. A. W. G. van Riemsdijk directeur werd, volgde de benoeming van de heer Junge tot administrateur. In juli 1942, toen hij vijftig jaar bij de krant gewerkt had, verliet hij het bedrijf met pensioen. Voor het personeel was hij een voorbeeld van nauwgezette plichtsbetrachting en een va derlijke vriend. Ook nadat de heer Junge de officiële band met de krant afgebroken had bleef hij met belangstelling het wel en wee van het bedrijf volgen en onder hield hij contacten met. die leden van het personeel met wie hij vroeger had samen gewerkt. Bij zijn gouden jubileum vereerde de Grafische Inrichting Joh. Enschedé en zo nen n.v. de heer Junge met de grote zil veren medaille van dit bedrijf. Vandaag is het stoffelijk overschot in stilte teraardebesteld. Als doeleinden die binnen het tuinbouw beleid met een stelsel van vestigingseisen dienen te worden nagestreefd, noemt het Landbouwschap: a. het verhogen van de weerstandkracht van de tuinbouw door de toelating tot de beoefening van enige tak van tuinbouw te binden aan bepaalde eisen van vakbekwaamheid; b. het voorkomen van economisch niet verantwoorde schok ken in de produktie, door het uitsluiten van niet erkende gelegenheidstelers. Opgemerkt wordt dat de Nederlandse tuinbouw in zeer sterke mate afhankelijk is van de export en dat de exportmogelijk heden weer in zeer sterke mate worden be ïnvloed door de kwaliteit der produkten. Onderzoek en voorlichting, gericht op de kwaliteit, schieten hun doel voorbij wan neer niet bij de tuinbouw een voedingsbo dem aanwezig is, waarin zij wortel kunnen schieten. Een zekere vakbekwaamheid, gebaseerd op het gevolgde onderwijs, is hiervoor noodzakelijk en deze vakbe kwaamheid wordt gevonden doordat de beoefening van de tuinbouw slechts wordt toegestaan aan hen die aan bepaalde eisen op dit gebied voldoen. (Verkort weergegeven) Belastingen. In het artikel over „Lijf renteverzekering en belastingaftrek" maakt uw belastingmedewerker terzake een on derscheid tussen lijfrente- en kapitaalver zekeringen, waarbij hij stelt dat de aftrek baarheid van lijfrentepremiën leidt tot een heffing voor de Inkomstenbelasting, hetgeen „net andersom" zou zijn bij kapi taalverzekeringen, waarvan de premie niet aftrekbaar is en de uitkering nagenoeg on belast. In feite is dit niet juist gesteld, daar lijf rente-uitkeringen gezien worden als een opbrengst van kapitaal, waardoor deze op grond van art. 31, lid 1 van het Besluit I.B. jaarlijks normaal als inkomen worden be last. Als enige troost geldt hierbij, dat tegen over deze letterlijk „grenzeloze" heffing een premieaftrek is toegestaan tot maxi maal 3600.per jaar. Bij kapitaalverzekeringen zal het uit te keren verzekerde bedrag nagenoeg belas tingvrij zijn, tenzij hier de premie op het belastbaar inkomen in mindering wordt gebracht, waartoe de verzekeringsnemer vrijelijk kan besluiten met gebruikmaking van de fiscale lijfrenteclausule. De heffing zal zich doorgaans bewegen tussen de 20 en 40%, doch de belastingbe sparing in het laatste geval veelal hoger. Wij verzuchten met uw medewerker, dat een deugdelijke voorlichting veel teleur stelling kan voorkomen. AVA Adviesbureau voor Belastingzaken F. STERK

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 13