Horen en zien
X
Fantoom in de bar
5aat-twda
PANDA EN DE TROETELTROEP
Eurovisie zendt huwelijk
van prinses Margaret uit
AVONTUREN VAN EEN HOND
7?
Nieuw N.T.S.-bestuur
WITTE
KRUIS
WITTE KRUIS
ROM EN MIOE
'"Hoe is het ontstaan?"")
ZATERDAG 19 MAART 1960
HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
11
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Afwisselend programma
Radiodebuut van
Haarlemse claveciniste
DE -echte PIJNSTILLER
Kort nieuws
DOOR
WILLIAM
IRISH
Dit woord: OOGLID
27. „Als U werkelijk een vhn de troetels
bent, hebt U inderdaad recht van spre
ken," sprak notaris Hendrikus Foliant,
maar kxint U dat bewijzen? Wijlen Mejuf
frouw Petronella Panda nam, uitsluitend
paarden en dieven als haar beschermelin-
getjes aan. Daar U geen paard bent, zou U
dus tot de groep der dieven moeten beho
ren, die zij onder haar hoede nam, om. ze
weer op het rechte pad te brengen. Een
taak, die thans op de schouders'van haar
neef Plukkie Pmida is gelegd." „Ik weet
het," zei Joris, „ik behoor tot de diefachti
ge troetels. Tante Petronella nam mij on
der haar hoede, omdat ik een zakkenroller
ben." '„Kunt U dat bewijzen?" herhaalde
de notaris. „Ik moet zeker zijn, dat.
Hij brak af en staarde onthutst naar de
portefeuille en het horloge, die Joris hem
voorhield. „D-dat zijn mijn eigendom
men!" bracht hij er eindelijk uit, „hoe
komt U er aan?" „Uit Uw zakken ge
haald," antwoordde Joris glimlachend.
„Wilt U nog meer bewijzen, dat ik een er
varen zakkenroller ben?" „Nee, nee!" zei
de notaris, „dit bewijs is voldoende. U
hebt mij overtuigd." „Welaan," sprak Jo
ris, „dan verzoek ik U nogmaals er voor te
zorgen, dat Panda vrijkomt. Ik kan nog
niet op eigen benen staan. Ik heb zijn be
scherming nodig. Zonder hem ben ik een
afdwalende, eenzame troetel!"
Van hogerhand is toestemming gegeven
voor een directe uitzending door de tele
visie van het huwelijk van prinses Marga
ret van Engeland.
De camera's en microfoons zullen op 6
mei in de Westminster Abbey worden op
gesteld. In zestien bij de Eurovisie aange
sloten landen, waaronder Nederland, zul
len de plechtigheden worden gerelayeerd.
De BBC maakte bekend dat er behalve
drie Engelse commentators, een commen
tator uit Wales de toelichtingen zal geven
„uit achting voor de bruidegom" (wiens
voorouders uit Wales kwamen).
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO.
19.00 IKOR. 20.00—24.00
AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland.
8.30 Gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk le
ven, toespraak. 10.00 Muziek in miniatuur. 10.30
Gevar. programma. AVRO: 12.00 Amusements
programma. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Orgelspel.
12.55 Een vredesleger in het offensief, toespraak.
13.00 Nieuws en SOS-berichten. 13.07 De toe
stand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen
of gram. 13.20 Gevar. programma voor de sol
daten. 14.00 Boekbesprek. 14.25 Gram. 14.30 Con-
certgeb.orkest, kamerkoor en solist. (15.30—15.55
Toneelbeschou\ying). 16.30 sportrevue. VARA:
17.00 Gevar. programma. 17.30 Soebkad uit de
pot, hoorsp. v. d. jeugd. 17.50 Nieuws, sportuit
slagen en sportjournaal. VPRO: 18.30 Korte
Herv. kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd.
19.30 De open deur, lezingen. AVRO: 20.00
Nieuws. 20.05 Gevar. muz. 20.55 Anna Karenina,
hoorspel. 21.30 Cabaret. 22.00 Gram. 22.15 Journ.
22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 23.10 Sportuitaslagen.
23.15 New York calling. 23.20 Gram. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 CONVENT VAN
KERKEN. 11.30 NCRV.
12.15 KRO. 17.00 IKOR
19.00 NCRV. 1945—24.00
KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Inleiding
hoogmis. 8.30 Hoogmis. - NCR-V9.30 Nieuws en
waterstanden. 9.45 Geestelijke liederen. CON
VENT VAN KERKEN: 10.00 Kerkdienst. 11.30
NCRV: Gewijde muziek. KRO: 12.15 Actuele ge
loof sproblerpen. 12.30 Gram.12.55 Actualiteiten.
13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing.
13.10 De Wadders hoorspel. 13.30 Lichte muziek.
14.00 Voor de jeugd. 14.30 Kamermuziek. 15.00
Een unieke missie, lezing. 15.15 Gram. 15.40
Lichte muziek. 16.00 Sport. 16.30 Nabije en verre
horizonten, samenspraak. IKOR: 17.00 Kerk
dienst. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05
Zang. 19.30 De gelijkenissen van Jezus, lezing.
KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 De Katholiek en zijn
gemeenschap, lezing. 20.15 Cabaret. 20.45 U bent
toch ook van ae partij? praatje. 20.55. Gram.
21.35 Zaakwaarnemers, hoorspel. 22.30 Nieuws.
22.40 Avondgebied. 22.55 Muzikale lezing. 23.55—
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.15 Amus.muz. (Om 12.30 nieuws). 13.00
Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en
belcantoconcert. 15.30 Pianomuziek. 15.45 Rep.
17.00 Sport en nieuws. 17.05. Gram. 1745 Sport
uitslagen 17.50 Zangrecital. 18.30 Godsd.avond-
halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Opera-
en belcantoconc. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00
Nieuws. 23.05—24.00 Gram.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20- 24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 8.00
Nieuws en orgelspel. 8.35 Gram. 9.00 Gymnastiek
voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.).
VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram.
11.15 Voordr. 11.35 Klavecimbel-recital. 12.00
Gram. 12.15 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuin-
bouwmededelingen. 12.33 Voor het platteland.
12.38 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
Middenstand. 13.20 Kamermuziek. 13.45 Wikken
en wegen lezing. 14.00 Pianorecital. 14.30 Het
zwarte pak, hoorspel. 15.45 Zestig minuten voor
boven de zestig. 16.45 Oude liedjes. 17.00 Piano
duo. 17.25 Hongaarse muziek. 17.50 Milit. comm.
13.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muziek. 18.50
Actualiteiten. 19.00 Pari. overz. 19.15 Regerings-
uitz.; Serie: Studeren en student zijn. II, door
mej. mr. W. H. W. van Lanschot, hoofd van het
bureau studentenbelangen der Rijksuniversiteit
te Utrecht. 19.30 Cabaret. 20.00 Nieuws. 20.05
Gevar. programma. 21.25 Cabaret. 21.55 Marimba.
22.30 Nieuws. 22.40 Concertgebouworkest. 23.55—
21.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00.24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.berichten. 7.10
Gram. en sportuitslagen. 7.30 Een woord voor
de dag. 7.40 Gewijde, muziek. 8.00 Nieuws. 8.15
Radiokrant. 8.S5 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30
Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische
etherleergang 11.00 Gram. 11.30 Quizprogramma.
12.00 Cello en piano. 12.25 Voor boer en tuin
der. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte
muziek. 12.55 Feest op 5 mei, toespraak. 13.00
Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Ge
var. muz. 13.50 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30
Gevar. programma. 15.45 Gram. 16.00 Bijbelover-
dc-nking. 16.30 Klavecimbelrecital. 17.00 Voor de
kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40
Beursberichten. 17.45 Regeringsuitz.: Suriname
bouwt aan zijn toekomst II. door mr. dr. H. J.
Roethof. 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 18.50 Cur
sus Openbaar Kunstbezit, lezing. 19.00 Nieuws
en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje.
19.15 Omr. Kamerkoor. 19.30 Radiokrant. 19.50
Lichte muziek. 20.15 Dombey Zoon, hoorspel.
21.30 De grote vier van het klavier, gesprek.
22.00 Pari. comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40
Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Elektroni
sche muziek. 23.45 Gram. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerberichten. 12.34 Voor de
landbouw. 12.42 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nws.
13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gewijde
muziek. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken.
17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Franse les. 18.00
Kamermuziek. 18.10 Voordr. 18.20 Voor de sol
daten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40
Gram. 19.50 Negrospirituals. 20.00 Concert. 20.45
Kunstkaleidoscoop. 21.00 Pianorecital. 21.30 Amu
sementsorkest. 22.00 Nieuws. 22.15 Gitaarrecital.
22.55—23.00 Nieuws.
VOOR ZATERDAG
AVRO: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS:
>.00 Journ. en weekoverz. AVRO: 20.20 Inter-
iew. 20.50 TV-kron. 21.20 Gevar. progr. (-22.20).
VOORZONDAG
1600—18.00 EUROVISIE: AVRO, KRO. VARA
1 VPRO: Rep. concours hippique uit Dort-
uind. 16.30—18.00 Nederl. Tafeltenniskampioen-
happen in Haarlem. (De beide uitzendingen
'.uien met elkaar worden afgewiseld.) NCRV:
Het intensieve moderne verkeer, moge
lijk geworden door de technische vervol
making van de transportmiddelen, heeft
tal van afgezonderde, onbekende gebieden
van onze aarde ontsloten. Maar dit hield
niet in, dat alle geheimenissen van de toe
gankelijk geworden streken en hun bevol
king met die ontsluiting tegelijk openbaar
werden. Er valt nog van allerlei over de
gesteldheid van vreemde landen en over
de geaardheid van de bewoners, hun
levenswijze, vreugden, moeiten en zorgen
te ontdekken en daarom zijn films als „De
verloren wereld der Kalahari", opgenomen
in het televisie-programma van de VPRO
van vrijdagavond, altijd een welkome in
formatiebron voor allen, die zich ook in
teresseren voor wat er over onze grenzen
gebeurt. In al haar soberheid gaf de film
een treffend beeld van het harde bestaan
van primitieve volken, van hun ontberin
gen in een vaak indrukwekkend schone,
maar onbarmhartige natuur, die nog niet
door het ingrijpen van een cultuur was
bedwongen.
Na de indrukken uit de Kalahari kwa
men, eveneens per film, impressies uit
Spanje. Zij betroffen de Spaanse dans en
dansmuziek, vertolkt in zang, snaren en
castagnettenspel. De eigenlijk onmisbare
kleuren ontbraken uiteraard in het beeld
van de Spaanse herberg, waar dansers op
tafels hun beheerste, geladen dansbewe
gingen maakten en een danspaar even be
heerst en vol4i magische spanning zijn van
grandezza vervuldedansen .uitvoerde;
Toen werd aandacht gevraagd voor de
solo-cellist van het Concertgebouw-orkest
Tibor de Machula, die op het scherm ver
scheen als de vertolker van de Suite in C
voor violoncel-solo van Johann Sebastiaan
Bach.
De kunstenaar werd ingeleid door een
grammofoonplaat, die het langzame deel
uit het Violoncelconcert van Haydn liet
horen, en door Gerard Heystee, die sym
pathiek Tibor de Machula aan de kijkers
voorstelde en die een korte toelichting bij
de uit te voeren suite gaf.
Waar was het bij deze uitzending, die
als reportage uit de Singerconcertzaal te
Laren kwam, eigenlijk om begonnen? Om
de solist, om een visuele indruk van zijn
meesterlijke techniek of om de pure mu
ziek van Bach? Heeft men de kijkers in de
huiskamers, café's, vergaderzalen of waar
dan ook, de illusie van een echt concert
met een persoonlijk contact willen geven?
Die kan een televisie-uitzending niet bie
den, ook al betreft het, zoals in dit geval,
een „life"-uitzending. Voor het ondergaan
van de muziek is een radio-uitzending
voldoende (overigens met alle voorbehoud
ten aanzien van klankvervorming) en de
luisteraars behoefden zeker niet het beeld
van de meestervioloncellist om de schoon
heid van Bach's suite te ondergaan, die
zich door de Machuba's prachtige vertol
king openbaarde. Zou de solist zich bij zijn
spel ervan bewust zijn geweest, dat hij
optrad onder „regie" van Lies Westenburg?
Een bijzender leerzaam en sympathiek
slot van deze V.P.R.O.-uitzending werd het
gesprek dat dr. A. C. van Swol uit Amster
dam voerde met een „anonieme" specia
list over orthopedie, revalidatie en over
sociale aspecten van de geneeskunde, bij
welk gesprek patiënten werden ingescha
keld en films werden vertoond.
Beeldschermer
Teruggevonden. In Kopenhagen is
dezer dagen in een particulier foto-archief
een gave copie teruggevonden van de ver
loren gewaande film „Grootmoeders ver
grootglas" uit 1900, waarin de Engelse
filmpionier Smith voor het eerst de close-
up toepaste.
In de zeventiende en achttiende eeuw
was het clavecimbel een der meest geliefde
muziekinstrumenten. Men was vertrouwd
met zijn klankwerking en met de bespe
lingstechniek, welke niet zelden een magi
strale hoogte bereikte. Het kamerklavier
met zijn aan de romantische tijdgeest be
antwoordende klanknuanceringsmogelijk-
heden verdrong het oude toetseninstru-
ment. Het werd de gehele negentiende
eeuw door op nonactiviteit gesteld als een
museumstuk en daarmede verdween ook
de uitvoeringstechniek voor clavecimbel-
muziek. Maar de twintigste eeuw bracht
het eerherstel van het instrument. Musi
cologen wezen op de historische verant
woordelijkheid, die men had tegenover de
clavecimbelmuziek en toonkunstenaars van
naam begonnen, ontwaakt door dit appèl,
zich te bezinnen op de oude clavecimbel-
klank en ontdekten de waarde daarvan
voor het vertolken van oude muziek. De
namen van Wanda Landowska, van Erwin
Bodky en anderen zullen voor altijd ver
bonden blijven aan de renaissance van het
clavecimbel en aan de reconstructie van
zijn bespelingstechniek, een vaardigheid
die een aantal toonkunstenaars zich later
hebben weten te veroveren.
Maar nog altijd is het bespelen van het
clavecimbel een exclusieve kunst en wie
voortreffelijk de pianokunst of zelfs de
orgelkunst beheerst kan zich nóg niet een
even voortreffelijk clavecinist noemen.
Goede, gespecialiseerde clavecinisten zijn
nog steeds zeldzaam en daarom was het
een verheugende ervaring bij een radio
uitzending, die de AVRO vrijdagmiddag
verzorgde, kennis te kunnen maken met
de uitstekende prestatie van een jonge
Haarlemse claveciniste: Marion van Har-
reveld. Voor deze instrumentaliste, die
haar opleiding in Nederland en in Frank
rijk verkreeg, was dit optreden een radio
debuut.
Marion Van Harreveld bracht een pro
gramma van karakteristieke Franse en
Duitse clavecimbelmuziek tot uitvoering,
suites en programmatische werkjes van
een verfijnde gratie in melodisch lijnen
spel, ornamentiek en ritmiek, waaraan de
ruisende klank der snaren prachtig dienst
baar werd gemaakt. Haar vertolkingen
brachten de pure schoonheid van een ver
verleden weer tot een klinkende werkelijk
heid, die vrijdagmiddag, geplaatst tussen
de beursberichten en een voordracht van
twee nieuwe dichtbundels, wel een merk
waardig intermezzo werd.
Golfbreker
Advertentie
U HEEFT HET ZO TE PAKKEN!
Kricbelhoest, keelpijn, opkomende ver
koudheid, verdrijf ze snel met Potter's
Linia. Duizenden vinden er dagelijks
baat bij
In handige
platte doosjes a SS cent
I H N. N. TIN KINKEL N.V. H I t V I I I II N
UT
GO RIN C HEM 1
Deze is uit het
voor Gorinchem:
Nieuwsblad
Te koop wit kanten bruids-
televisie compl. met antenne
j| 200. Mar. Spronklaan 14.
GORINCHEM II
1 En. deze stond daar vlak onder:
1 Te koop i. p. s. z. „Erres
japon met toebehoren mt. 40
Eind 24.
Waarschijnlijk eveneens compl. met
antenne?
DRANKJE
Wat doet de pepermarkt? Voor het
j| antwoord op deze vraag zij verwezen
naar dezé kop in Trouw:
Pepermarkt doet nog meer water
1 in de wijn
Een naar drankje
ONVOLLEDIG
Utrechtsch Nieuwsblad,
over Utrechtse emigranten-naar-
Australië schrijvende, deelt mede:
„Van den Bosch mag bepaald tot
één van de uitzonderingen gere-
kend worden".
Maar die goede krant verzuimt er 1
bij te vermelden tot wélke éne uit-
zondering Van den Bosch gerekend
mag worden.
OPWEKKERTJE
Over de juiste tijd gesproken
deze stond in De Graafschap -
bode:
Het voorjaar nadertDe juiste
tijd om een Grafmonument te be- j|
stellen, dat over enkele maanden
moet worden geplaatst. Steenhou-
werij Führen, Winterswijk, tel.
(05430) 2305.
Talarius
Aansluitend op het doorvoeren van de
organisatorische wijzigingen, die nood
zakelijk waren geworden door de inwer
kingtreding van het onlangs gewijzigde
Televisiebesluit 1956, zijn tijdens de giste
ren gehouden bestuursvergadering van de
N.T.S. de bestuursfuncties opnieuw ver
deeld. In de plaats van jhr. Th. Roëll, die
zich niet opnieuw beschikbaar stelde, werd
als secretaris gekozen drs. E. H. J. van
Waesberge O.P. Het bestuur is thans als
volgt samengesteld: H. Algra, J. B. Broeksz,
prof. dr. T. T. ten Have, dr. J. A. de Koning,
mej. mr. W. M. W. van Lanschot, drs. A. J.
J. van der Made, N. Padt, J. W. Rengelink,
D. Repko, jhr. Th. Roëll, mr. A. B. Roosjen
(vice-voorzitter), E. A. Schiittenhelm (voor
zitter), mr. A. H. van de Veen.
Met de dagelijkse leiding van de werk
zaamheden der N.T.S. en de uitvoering van
de bestuursbesluiten is belast de raad van
beheer, die bestaat uit: drs. A. J. J. van
der Made, commissaris voor economische
zaken, J. W. Rengelink, commissaris voor
de programma's D. Repko, commissaris
voor personeel en sociale zaken, E. A.
Schiittenhelm, voorzitter, mr. A. van de
Veen, commissaris voor de techniek.
Naast de raad van beheer is er een pro
gramma-commissie, die belast is met de
samenstelling van N.T.S.-programma's, de
buitenlandse programma-uitwisseling en
de coördinatie van alle televisie-uitzen
dingen. Deze commissie welke verantwoor
ding verschuldigd is aan het bestuur, wordt
gevormd door: dr. J. A. de Koning, J. W.
Rengelink, secretaris, jhr. Th. Roëll, E. A.
Schiittenhelm, voorzitter, mr. A. H. van de
Veen, E. H. J. van Waesberge O.P.
Advertentie
Hebt u griep die zo echt in
uw botten is gaan zitten.Jaagt
hem eruit met
WITTE KRUIS.
Tabletten, poeders, cachets
r-
Oorlogsmuseum. Het oorlogsmuseum
te Overloon, dat jaarlijks tienduizenden
bezoekers trekt, heeft een vernieuwing en
uitbreiding ondergaan. Er is een nieuwe
hal gekomen, waarin speciaal het verzet
in Nederland tegen de bezetting gedurende
de jaren 19401945 in herinnering wordt
gebracht. De documentatiehal wordt ge
reorganiseerd. Op 12 mei zal de opening
van de verzetshal plaats vinden.
1213. Als 's avonds de klok acht uur sloeg, wist Mioe wel, hoe laat het was: bed
tijd. Dan legde ze haar speelgoed of haar boek weg, gaf vader en moeder 'n zoen en
ging naar haar kamertje.
Daar kleedde ze zich uit, legde haar kleren netjes opgevouwen neer en kroop in haar
bedje. Dan lag ze eerst nog even wat te denken over de afgelopen dag, maar het
duurde niet lang, of ze was in slaap gevallen.
18)
Sla niet onder de gordel. Henderson. Mijn kaar
ten zijn niet zo sterk. Henderson keek Burgess scherp
en onderzoekend aan, alsof hem iets in zijn houding
was opgevallen, dat hem tot nu toe ontgaan was, dat
tot nu toe verscholen was gebleven.
Waar zit je op te broeden?, vroeg hij. Waarom
kom je hier eigenlijk, maanden later? Burgess wreef
eens over de achterzijde van zijn nek.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik het zeggen moet. Het
is nogal gek voor een politieman om zoiets te doen,
zei hij. Ik weet dat mijn werk afgelopen was, toen
de jury het schuldig over je uitsprak. Het is moeilijk
om het te zeggen, voegde hij er mat aan toe.
Waarom? Plet kan toch niet moeilijk zijn? Ik ben
een veroordeelde kerel in een cel.
Daarom is het juist zo moeilijk! Ik ben gekomen..
wel.... wat ik wil zeggen.... Hij zeeg even, en flapte
er toen uit, struikelend over zijn eigen woorden:
Ik geloof dat je onschuldig bent. Wel, het is waard
wat het waard is, en dat is niet veel., noch voor jou,
noch voor mij. Ik geloof niet, dat je het gedaan hebt,
Henderson.. Een lang zwijgen.
Man, zeg toch iets! Zit mij niet zo aan te kijken!
Ik weet niet wat ik moet zeggen als een man het
lijk opgraaft, dat hij heeft helpen begraven en dan
zegt: Het spijt me kerel, maar ik heb een fout gemaakt.
Zeg jij me maar wat ik moet zeggen.
Ja, je hebt gelijk. Ik geloof, dat er niet veel te zeg
gen valt. Maar ik blijf er bij, dat ik mijn werk goed
heb gedaan, gebaseerd op bewijzen, die er waren. Ik
ga zelfs nog verder. Ik zou morgen precies hetzelfde
doen, als ik het weer kreeg uit te zoeken. Mijn persoon
lijke gevoelens blijven bij mijn werk buiten beschou
wing. Het is mijn taak om met concrete dingen te wer
ken.
En hoe ben je er dan toe gekomen, zo plotseling
van mening te veranderen? vroeg Henderson enigs
zins ironisch.
Dat is even moeilijk uit te leggen en even moei
lijk te verklaren als het andere. Het is langzaam ge
groeid. Het heeft weken, nee, maanden geduurd, totdat
het idee gerijpt was. Het is, geloof ik, bij de terecht
zitting begonnen. Het was een soort omgekeerd proces.
Al de dingen, die zo sterk in je nadeel waren, wezen
volgens mij juist in een anderen richting, toen ik er ach
teraf nog eens over begon na te denken.
Ik weet niet, of je precies begrijpt wat ik bedoel.
Verzonnen alibi's zijn altijd erg intelligent, vol details,
glad gevormd. Jouw alibi was echter zo simpel, zo een
voudig, zo onnozel zelfs. Je wist je niets meer van die
vrouw te herinneren. Een kind van tien jaar zou het er
beter afgebracht hebben. Toen ik achter in de rechts
zaal zat te luisteren, werd het mij langzaam maar ze-
ker duidelijk: hé, hij moet de waarheid vertellen! Iede-
AVRaCKRo!°VARAerZen VPRO:°22M Sport""in re lcuSen< wat voor leuSen dan ook' zou substantiëler
beeld. geweest zijn, zou niet zo mager geweest zijn, zo zonder
vlees en bloed. Alleen een man, die niet schuldig was,
kon zijn eigen kansen zo grondig verknoeien als jij
deed. De schuldigen zijn meer geslepen. Je leven stond
op het spel, maar alles wat je voor je verdediging te
berde bracht bestond slechts uit drie woorden: „vrouw",
„hoed" en „grappig". Ik dacht bij mezelf: Ja, zo kan
bet leven zijn. Een kerel is volkomen in de war door een
ruzie thuis, hij pikt iemand op> waar hij niet de minste
interesse voor heeft, en dan komt als klap op de vuur
pijl de ontdekking, dat er bij hem thuis een moord is ge
pleegd, terwijl hij zich tenslotte van die moord hoort
beschuldigen.
Hij maakt een sprekend gebaai\
Wat is nu waarschijnlijker? Dat hij zich zo'n vreemde
nog precies weet te herinneren, met allerlei details, of
dat de vage indruk, die hij van haar heeft gekregen vol
komen verdwijnt, volkomen uit zijn herinnering weg-
slipt? Ik loop er nu al lang over te piekeren. Iedere
keer kwam het weer bij mij terug en iedere keer ster
ker. Ik ben al een keer hierheen onderweg geweest,
maar durfde eigenlijk nog niet goed. Toen heb ik er
één of twee keer met juffrouw Richman over gespro
ken Henderson richtte even z'n hoofd op.
Nu begin ik licht te zien.
Scherp en ogenblikkelijk viel de detective hem in de
rede. Nee, dat doe je helemaal niet! Je denkt waar
schijnlijk, dat ze mij heeft opgezocht en tenslotte be-
invloed.. Nee, het is juist andersom geweest. Ik heb
haar opgezocht en met haar gepraat. Ik heb ongeveer
hetzelfde verteld als ik nu aan jou doe. Van dat moment
af heeft zij mij enkele keren opgezocht. Nee, niet op
het hoofdbureau, maar bij mij thuis. We hebben er toen
steeds weer over gepraat. Maar dat doet nu niet terza
ke. Noch juffrouw Richman, noch iemand anders kan
mij een idee opdringen, als ik dat. zelf reeds niet heb.
Als ik mijn mening verander, gaat dat van binnenuit,
en niet van buitenaf. Ik ben geheel uit eigen wil naar
hier gekomen. Ze heeft het mij niet voorgesteld. Ze
heeft er trouwens geen notie van, dat ik hier naar toe
wilde gaan. Ik zelf trouwens ook niet, totdat ik het
deed.. Hij begon heen en weer te lopen.
Nu, ik heb het eindelijk gespuid. Maar ik doe
geen stap terug. Ik heb mijn werk gedaan op de
enige manier, zoals het gedaan kon worden, zoals
de bewijzen het aangaven te doen. En meer kun
je - niet van iemand verlangen.
Henderson antwoordde niet hij staarde somber
naar de vloer van de cel. Het was een berustend
staren. Hij scheen minder bitter te zijn gestemd,
dan in het begin. Burgess' schaduw gleed telkens
weer langs hem heen, maar hij keek niet naar de
detective op. Toen stond de schaduw stil en hij
hoorde het gerinkel van geld. Burgess speelde er
gedachtenloos mee. Je zult iemand moeten vin
den, die je kan helpen, die al zijn tijd eraan kan
besteden. Weer dat gerinkel van geld.
Ik kan dat niet doen. Ik heb mijn eigen werk.
Oh, ik weet het van de films. Ik heb ze daarin ge
zien, die aanbeden detectives, die hun baantje er
aan geven om een eigen spoor te kunnen blijven
volgen. Maar ik kan mijn baantje niet missen. En
wij zijn ten slotte vreemden voor elkaar.
Ik heb het je ook niet gevraagd, zei Hender
son zonder ook maar een moment op te kijken. Zijn
stem klonk beheerst. Burgess speelde niet langer
met het losse geld in zijn zak en liep op hem toe.
Probeer iemand te vinden, die je goed kent,
die alles voor je over heeft. Meer hoef je niet te
doen.
Hij balde zijn vuist en begon er dreigend mee
te zwaaien.
.maar ik zal hem steunen zoveel als ik kan.
Henderson keek eindelijk op. Toen liet hij z'n hoofd
weer zinken. Hij zei slechts één woord en het klonk
ontmoedigd:
Het moet iemand zijn, die er passie voor heeft,
een diep geloof, een vurige drift. Iemand die het niet
voor geld doet, en ook niet voor zijn eigen roem.
Iemand, die het voor jou doet, omdat je Scott Hen
derson bent, en om geen enkele andere reden. Om
dat hij een vriend is, die van je houdt, omdat hij
liever zelf zou sterven dan jou dat te zien doen.
Iemand die niet gauw verslagen wordt en zich
niet verslagen voelt als hij dat eigenlijk al is.
Iemand, die er niet van horen wil, dat het te laat'
is, al is hij dat dan ook al. Zo'n man moet je vin
den. Alleen 2o'n man kan slagen.
Hij had terwijl hij sprak zijn hand op Hender
sons schouder gelegd, als wilde hij zijn woorden
extra kracht verlenen.
Je. hebt een meisje, dat zo over je denkt. Dat
weet ik. Maar ze is nu eenmaal een meisje. Ze
heeft wel het vuur, het enthousiasme, maar niet
de ervaring. Ze doet wat ze kan, maar het is niet
genoeg.
Voor het eerst verzachtten Hendersons stuurse
trekken zich enigszins. Hij keek de detective dank
baar aan, maar die blik was voor haar bedoeld.
Burgess begreep het.
Ik had het kunnen weten, mompelde hij.
Er is een man voor nodig. Iemand, die er be
grip voor heeft en weet wat hij moet doen. En hij
moet hetzelfde gevoel voor je hebben als dat meis
je van je. Je hebt toch wel zo'n vriend? Iedereen
heeft wel een vriend.
Ja, ik heb wel zulke vrienden gehad. Maar
die schijnen te verdwijnen als je ouder wordt. Voor
al als je getrouwd raakt.
Nee, ze verdwijnen niet als ze échte vrienden
zijn, zei Burgess vasthoudend. Of je nu met hen
in contact blijft of niet, dat doet niets ter zake. Zijn
ze een vriend geworden, dan blijven ze het.
(Wordt vervolgd)
Er zijn in het Nederlands twee woor
den 1 i d die niets met elkaar te maken
hebben. Het eerste betekent: gewricht
(zijn arm is uit het lid), lichaamsdeel
(recht van lijf en leden), medebestuur
der (lid van de gemeenteraad). Samen
stellingen met dit woord 1 i d zijn lid
maat (lid van een kerkgenootschap óf
lichaamsdeel) en lidwoord, waarin lid
een vertaling van het Latijnse articulus
is.
Het tweede woord 1 i d komt in het
Nederlands alleen voor in het spreek
woord Wie het onderste uit de kan wil
hebben krijgt het lid op de neus en in
het woord ooglid. In beide gevallen be
tekent lid: deksel. Het is familie van
het werkwoord leunen, waarnaast
ook lenen voorkomt. Het eerste 1 i d
daarentegen is in de verte verwant met
n i g. J
„DE BRUG" door Manfred Gregor, uit
gegeven bij De Boekerij Baarn. Dit boek
is een oorlogsroman, dit keer spelend aan
de Duitse zijde van het strijdtoneel. Aan
het einde van de oorlog krijgen zeven on
der de wapenen geroepen gymnasium
scholieren opdracht een burg in een klein
stadje tegen de oprukkende Amerikanen
te verdedigen. Het is een waanzinnige op
dracht en allen op één na vinden dan ook
de dood bij het nutteloze gevecht. Gregor
poneert in zijn roman niets. De waanzin
blijkt uit het verloop van het verhaal.
Maar voor het zover is, krijgt men door
tal van goed gedoseerde terugblikken een
beeld van de persoonlijkheden van de ze
ven pubers, die Hitiers duizendjarig rijk
mede moesten helpen verdedigen. Het is
een onthutsend beeld. Onthutsend vooral
vanwege de gewoonheid van het leveh van
de jongelui. Jongens, zoals ze ook op een
Nederlands gymnasium konden zitten,
met een dominerende leraar als achter
grondfiguur. Onthutsend ook vanwege
de tekening van de misdadigheid in het
tot ontbinding overgaande Duitsland.
Maar met deze beperkte kwalificaties is
de gehele verdienste van het boek al aan
gegeven. Een fractie van het beeld van
een tijd, die misschien nooit weerkeert,
getekend met journalistieke vaardigheid.