Haarlem viert dit jaar ook het wereldbomenf eest Derde concert in Amsterdam van experimentele muziek MODE CEES PELT N.Ph.O. besloot serie D-concerten met Janine Dacosta als soliste Hugo Claus werkt aan nieuw filmscenario 6 APRIL: DAG DER BOMEN Duizend kinderen planten driehonderd bomen Danzi-kwintet naar Israel vertrokken WOENSDAG 30 MAART 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Vereniging voor Hedendaagse Muziek 30 jaar ilVOJLov*<K. Voor speelfilm, die F ons Rademakers zal regisseren de geluidsband met studio-zuiver geluid! Vlaamse schrijvers te gast op Nederlands boekenfeest Chr. Oratoriumvereniging met „Matthaus Passion" „Cantemus" geeft uitvoe ring in Tuinzaal concert gebouw Rally van Youth for Christ op 2 april Woongelegenheid voor de werkende vrouw Steradenf UIT STAD EN STREEK HET DERDE en laatste concert in de reeks „experimentele muziek" in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam, markeerde tevens het dertig jarig bestaan van de organisatrice, de Nederlandse Vereniging voor Hedendaagse Muziek. Deze vereniging is in feite een éénmans-zaak en het zijn de initiatieven van de componist Daniel Ruysseman die sinds de oprichting in 1930 de toon hebben aangegeven. Het zal hem ongetwijfeld een bijzondere voldoening zijn dat zijn streven steeds meer weerklank vindt; de concerten trokken vóór de oorlog meestal slechts de aandacht van een exclusieve groep vakgenoten en geïnteresseerden, maar dit beeld is vooral in de afgelopen jaren radicaal gewijzigd. Er blijkt met name bij de leef tijdsgroep van twintig- tot dertigjarigen een intense belangstelling te bestaan voor het werk van de muzikale avant-garde, een belangstelling, die, lijkt me, geens zins alleen op snobistische motieven berust. Zo was de Kleine Zaal ook gisteravond weer tot de laatste plaats bezet met een publiek dat de verrichtingen der execu tanten met grote aandacht en soms met enige hilariteit, gevolgd heeft. Wat de aandacht betreft: deze is in ieder geval volkomen gespendeerd geweest aan het Rheinisches Kammerensemble, een groepering van merendeels jonge mu sici die zich onder leiding van hun diri gent, de eveneens nog geen dertigjarige Argentijn Mauricio Kagel, met een ernst en een toewijding aan hun taak hebben gegeven die, gehoord het resultaat, veel bewondering afdwingen. De betekenis van een dergelijke forum voor hedendaagse muzikale scheppingen staat of valt met het niveau waarop de uitvoeringen zich be wegen, al is het maar omdat de inspanning die de uitvoerenden zich getroosten een factor is die men niet kan negeren wan neer men de neiging in zich voelt opkomen de resultaten van zo'n avond te ver kleinen. Een waarde-oordeel over het werk van een zestal componisten die allen hoogstens vijfendertig jaar oud zijn, werk dat niet ouder is dan hoogstens zes jaar, moet men van mij niet verwachten. Dit is zeker: de compositie-kunst is in haar meest extreme uitingen nu geheel op het terrein van de sonore organisatie gekomen. De traditio nele elementen melodie, harmonie, ritme zijn uit hun voegen gelicht. In de plaats van de eerste twee is getreden de explo ratie van het timbre, dat een alles-over- heersende plaats inneemt. De bezetting van „Refrain für drei Spie- Ier" van Karlheinz Stockhausen kan als voorbeeld dienen. De eerste speler: vibra foon, alpenklokken, klokkenspel; de twee de: celesta en crotalen (kleine bekkens); de derde: piano en woodblocks. Korte, uit de toetsen gerukte accoordstoten, galmeffec- ten in de combinatie van vibrafoon met slagwerk; nerveuze tremolando en glis sando effecten, een totaal van uiterst vluchtige impressies waarvan men niet weet of ze de tekens zijn van een totale desintegratie of van een subtiel netwerk van relaties. Dit is de bezetting van „Le Marteau sans Maïtre" van Pierre Boulez, voorman van de Franse „experimentelen": altstem, altfluit, xylorimba, vibrafoon, slagwerk, guitaar, altviool. Het succes was zodanig dat het laatste van de vier delen men gaf het werk in de verkorte versie gebisseerd moest worden. Vóór de pauze had men kunnen luis teren naar Twee Stukken voor fluit, trom pet, viool en slagwerk van onze land genoot Peter Schat, wiens Septet in het kader van deze concertenreeks reeds eer der de aandacht getrokken had. Ook nu weer hoorde ik in Schats muziek het ver mogen om zijn klankpunten en strepen in spanning te houden. Dit was aanmerkelijk boeiender dan een „Picuro Piece" van de Engelsman Cornelius Cardew die met de vanzelfsprekendheid als gold het een pre lude van Bach, zijn eigen werk voordroeg dat in rotatie geschreven was. Dat wil zeggen: het was op dertien plaatsen door 'Advertentie IMP. OUD - HAARLEM De auteur Hugo Claus is bezig mot de voorbereiding van een nieuwe Nederland se speelfilm. Dat vertelde Fons Radema kers toen hij dinsdagmiddag van Schiphol vertrok op weg naar Hollywood, waar op 4 april de oscars worden uitgereikt voor de beste films, spelers en regisseurs. „Dorp aan de rivier," die door Fons Ra demakers is geregisseerd, is in Amerika samen met een Italiaanse, een Duitse, een Franse en een Deense film, tot de beste vijf buitenlandse films uitgeroepen. Op 4 april zal uitgemaakt worden welke van de ze in de groep buitenlandse films met de oscar-onderscheiding wordt bekroond. Ra demakers wordt op zijn reis vergezeld door de producent van de film „Dorp aan de rivier," de heer S. Barnstijn, die even eens voor de uitreiking van de oscars is uitgenodigd. Op Schiphol vertelde de heer Radema kers dat hij van plan is een of twee we ken in Hollywood te blijven „om er eens goed rond te neuzen". In New York wil hij enkele theaters bezoeken maar boven dien zal hij in New-Orleans de auteur Hu- go Claus opzoeken, die daar druk met het uitwerken van een scenario voor een nieu we Nederlandse speelfilm bezig is. Claus bevindt zich met een viertal andere Euro pese auteurs in de Verenigde Staten op litnodiging van de Ford-Foundation en wel voor zes maanden. Intussen werkt hij door lan het nieuwe scenario. Bijzonderheden wilde de heer Radema- -ers over die nieuwe film nog niet bekend laken. Wel staat vast dat hij de i-egie zal -oei-en. Intussen is de film „Makkers laakt uw wild geraas" bijna gereed ge- omen. Na zijn terugkomst zal de regis- =eur nog een maand bezig zijn met het 'eggen van de laatste hand aan de mon tage van het geluid. De film zal in okto ber in roulatie worden gebracht. rusten onderverdeeld, en men kon bij willekeurig welk rustteken beginnen en vervolgens tot het eind doorspelen, dan het begin nemen en vandaar doorspelen tot het ruststeken waar men begonnen was. Weer een eigenaardige hoeveelheid slagen, flarden, tikken, erupties, alles in een geraffineerde klankbehandeling met half-pedaal en uitbuiting van boventoon effecten door geruisloos aanslaan. „Sequenza" voor fluitsolo van Luciano Berio leek bij eerste aanhoren niet veel kop of staart te hebben, misschien was dat ook niet de bedoeling. Overdadig gebruik van de zogenaamde „Flatterzunge" en zelfs ritmisch tikken met een klepje zonder aanblazer. In „Transición II" van Mauricio Kagel, voor piano, slagwerk en twee geluids banden werd de vleugel, van zijn deksel optdaan, tegelijkertijd behandeld door een pianist achter de klaviatuur, en door een slagwerker die het binnenwerk, de snaren dus, bespeelde met vilten en houten stokjes van verschillende dikte en om vang, terwijl hij ook gebruik maakte van een soort metalen roede of rasp. Van deze compositie was een gedeelte reeds van te voren op de geluidsband opgenomen. D't werd afgedraaid tijdens de uitvoering van het tweede deel terwijl de aldus ontstane en op haar beurt door een tweede band recorder geregistreerde etappe gecombi neerd werd met het slot van de (zichtbaar) uitgevoerde Compositie. Dit zal u vrij in gewikkeld voorkomen. Ik kan u gerust stellen: het was het ook. Wat ik van dit alles vind? Ik hoop het u in de editie van 30 maart 1985 te ver tellen. Sas Bunge (Shows, snufjes en alles wat verder In het domein der vrouw dagelijks aan de orde komt) De halfjaarlijkse „Modeflitsen" bij Vroom en Dreesmann zijn voor de druk winkelende dames steeds weer een attrac tie. In het haastige en bezette leven van menig huisvrouw is dit uurtje mode ge nieten een weldadige rustpauze. Jammer alleen dat het tempo van de show niet zo hoog was en er vele hiaten waren, waar door de aandacht niet steeds geboeid bleef. Terwijl er toch genoeg te tonen was, wat de lange rekken fleurige zomerkleding be wezen. Zo nu en dan eens een fris gestreept katoentje of een variatie op het voor dit seizoen zo geliefde thema: een jeugdig jurkje in B-B. ruitje met broderie kant ver sierd. Zo'n vlot en pittig jurkje mag zeker in de garderobe van het jonge meisje niet ontbreken. Verder waren het voor het me rendeel zomermantels, van luchtige ma terialen in fantasie-dessins, meestal mèt en zonder ceintuur te dragen, en vaak zeer smaakvolle tailleurs. De jasjes waren zon der uitzondering lang, maar allen ver schillend van ontwerp: van strak getail leerd tot rechtvallend toe. Soms werd de ruimte door een ceintuur bijeengenomen en voortbordurend op het thema van Cha nel waren ook hier veel pakjes van een effen tresgarnering voorzien. De mantels waren voorzien van een zeer grote kraag of hadden er helemaal geen. In het laatste geval werd dan de grote kraag van de daaronder gedragen blouse of japon eroverheen gedragen. Het nopdessin leende zich uitstekend voor de ze flatteuze verwerking, en het was voor velen een verrassing dat ook de voering uit dezelfde stof bestond. De combinatie rok blouse, die jammer genoeg niet altijd even flatteus gekozen was, toonde ons, dat de blouse steeds op de rok gedragen wordt: of strak aanslui tend met kleine fantasiesplitjes of ruim bloesend over de rok. De bruidsmeisjes waren gelukkig niet gestoken in een zuurtjeskleurig jurkje, maar in een schattig halflang pastelkleu- rig japonnetje van nylon flock print. Mèt de bruid een goed besluit van deze mode- flitsen. Katij Opbrengst collecte- De collecte 1en bate van het Nationaal Rheumafonds, die in de week van 14 tot 19 maart in B.'oe- mendaal is gehouden, heeft 940,01 opge bracht. HAARLEM GAAT dit jaar voor het eerst in zijn geschiedenis wereld- bonienfeestdag" vieren. Op 6 april gaan bijna duizend lagere scholieren onder toezicht van de gemeentelijke dienst van Hout en Plantsoenen ongeveer drie honderd bomen planten in allerlei delen van de stad. Daarmee is Haarlem één Ier eerste steden in het westen van ons and, die deelneemt aan dit door de „Food and Agricultural Organization" mi de UNO georganiseerde „world festival of trees". Andere streken van Nederland hebben reeds eerder het wereldbomenfeest ge vierd. Zo is in 1955 op initiatief van de Nederlandse Bosbouwvereniging een lan delijk comité tot stand gekomen, waarin onder meer zitting hebben vertegenwoor digers van genoemde vereniging, van de ministeries van Landbouw en Visserij, On derwijs, Kunsten en Wetenschappen, van het Bosschap en van het Staatsbosbeheer. De bedoeling was ertegen te waken, dat de laatste resten bosbegroeiingen zouden verdwijnen. Populair gezegd: het voeren van propaganda ten gunste van de boom, om te voorkomen dat de invloeden van wind en zop welvarende landschappen ge leidelijk veranderen in kale woestenijen. Zo'n vaart zal het in Nederland nog wel niet lopen, al zal men veel aandacht moe ten hebben voor het op peil houden van het bomenbezit in ons over het algemeen zo bosarme vaderland. Een populair hulpmiddel bij deze pro paganda wordt gevormd door de boom- plantdagen, waarbij men zoveel mogelijk de jeugd wil inschakelen. Zo hebben ver scheidene gemeenten in het oosten van het land reeds boomplantdagen gekend en zo zal Haarlem dit jaar voor het eerst de schooljeugd betrekken bij dit feest, waar bij men vooral ook hoopt de jongeren meer begrip voor bomen bij te brengen, zodat zij geen schade meer aan de bomenstand zullen aanbrengen door het kerven van na men en harten in de boomschors. Advertentie OFFICIAL DEALER „LOCOMOTIEF' RIJWIELEN EN BROMFIETSEN Rijksstraatweg 397-399 Telefoon 53097 In verscheidene delen van ons land wordt de wereldboomfeestdag jaarlijks gevierd. Dit jaar gebeurt dit voor de eerste keer ook in Haarlem. De foto toont jongens en meisjes, die op de Vel uwe bomen planten onder toezicht van enige ambtenaren van Staatsbos beheer. Advertentie Nu studio-geluid voor huiskamer-prijs PE Geluidsband POLYESTER VOORGEREKT Géén vervorming bij overmodulatie. Altijd schone, feil loos werkende mag neet koppen. Voorgerekt, dus volledig rekvrij. Nooit vouwen of knikken in de band. VRAAG FOLDER BIJ UW HANDELAAR. V er schijnen van Vlaamse pockets gevierd (Van onze Haagse redacteur) Hoewel Vlaanderen op zijn eigen boe kenweek kan bogen heeft de actieve uit geverij Heideland uit Hasselt het Noord nederlandse boekenfeest met beide handen aangegrepen om haar tweede serie Vlaam se pockets met enige zwier op de markt te brengen. Negen letterkundigen, op het toppunt dan wel op de drempel van de roem, heb ben daartoe vele handen geschud en flar den van gesprekken gevoerd op in chronologische volgorde ontvangsten ten huize van dr. A. Mariën, de cultureel attaché van de Belgische ambassade, de Belgische ambassadeur, baron F. van der Straten-Waillet, en het raadhuis van Am sterdam. Men kan waarlijk niet zeggen dat de genen die in Nederland hun brood verdie nen door belangstelling voor de schone letteren de gelegenheid hebben veronacht zaamd om Raymond Brulez, Johan Daisne, Bert Decorte, Gaston Durnez, Paul Le- beau, Bert Ranke, Lia Timmermans, Albert van Hoogenbemt en Gerard Walschap door hun aanwezigheid eer te bewijzen: men kon in de flat van het echtpaar Mariën over de hoofden lopen. Mocht er dan van serieuze conversatie onder die omstandig heden niet veel kunnen komen, de Noord- Zuid-Nederlandse vriendschap werd er des te beter door gediend. De dames en heren van „Heideland" hebben de nieuwe reeks Vlaamse pockets met kwistige hand uit gedeeld en het enthousiasme daarvoor door middel van Leuvens bier en een Hasseltse borrel aangewakkerd. Het is te betwijfe len of dat nodig was, want ook de gisteren verschenen acht deeltjes zien er niet alleen prettig uit, maar bieden naar hun samen stelling aantrekkelijke verscheidenheid. Van Johan Daisne bijvoorbeeld, die zijn tijd verdeelt tussen litteratuur en cine matografie, werden vijftig besprekingen gebundeld van de beste (en slechtste) films der laatste jaren onder de titel „Zien en zijn" van Raymond Herreman werden critieken gekozen die een beeld mogelijk maken van het Vlaamse letterkundige leven in de jaren onmiddellijk na de Be vrijding, van Marnix Gijzen werd het Griekse reisverslag „Odysseus achterna" herdrukt, van Felix Timmermans de merk waardige „Schemeringen van den dood", overpeinzingen met lijkbidders en kerk hoven tot uitgangspunten. Aan de muziek wordt eer bewezen door opstellen van Jules van Ackere, aan de beeldende kunst door een herdruk van „Memlinc, de laat- gothische droom" van Jozef Muls. De streekroman ontbreekt uiteraard niet: er is er een bij die uit het stof van de biblio theken is gehaald en die moeite dubbel en dwars waard blijkt, namelijk „De zwarte pokken" van de reeds in 1934 overleden Edward Vermeulen, de andere graaft die per in de psychologie. Het is ..De wereld van Soo Moereman", waarin Walschap de spooksels van het bijgeloof op een Vlaams dorp loslaat. HET LAATSTE D-CONCERT in dit sei zoen van het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest stelde het publiek met een van de drie programmanummers voor een bijzonder aspect van de problemen der muziek van deze tijd. Het gold een der jongste composities r?an de eenendertig- jarige Pool Thadeuz Baird, namelijk „Vier essays voor orkest", die door thematische verwantschap één geheel vormen. Het bij zondere in dit moderne vierluik bestaat in het raffinnement van de klank, die dan voor een aanmerkelijk deel de sfeer be paalt. Hiermee is niet gezegd dat de mo tiefwerking, dus de tekening van de com positie, van ondergeschikt belang zou zijn, maar wel dat kleur en nuance bepalend zijn voor de impressie. Men kan het éne element van 't andere niet losmaken, maar één is er dat tenslotte de doorslag geeft. En dat zijn hier de nieuwe klankeffecten, die niet door hun nieuwheid, maar dan toch door hun wezen bij het impressionis me aanknopen. Ik heb deze vier stukken dan ook als indrukken van een soort moderne roman tiek ervaren. Het zou niet gek geweest zijn wanneer de componist zijn „Essays" doodgewoon „Impressies" genoemd had, want dat zijn deze „proefstukken" in waar heid toch geworden. Maar dan krijgt een modern componist allicht het verwijt te horen dat hij zestig jaar te laat komt. Alsof de essentie der muziek in een titel zou schuilen. Dit is zeker, dat Thadeuz Baird een uitstekend vakman en een poë tisch kunstenaar is, die wat te zeggen heeft; zijn procédés treffen doel en hij weet ze economisch aan te wenden. Al schroomt hij niet even een huiveringwek kend effect („barbaro e brutto") aan te wenden, hij blijft er niet op doorhameren, maar doorkruist liever een oneindig rijk gamma van gemoedsaandoeningen, waar- Advertentie SIMPLEX - BURGERS - BURCO J. LINDENBURG SCHOUWTJESLAAN 67 De Christelijke Oratoriumvereniging geeft op maandag 11 en dinsdag 12 april een uitvoering van de Matthaus Passion in het Concertgebouw te Haarlem. Aan deze uitvoering, die onder leiding staat van George Robert, werken het Noord hollands Philharmonisch Orkest en het knapenkoor „De zingende Klokken" onder leiding van H. W. Odijk, mee. Medewer- kenden zijn de organist Piet Kee, de gam- bi&t Piet Lenz, de sopraan Jeannette van Dijck, de alt Watty Krap, de tenor Arjen Blanken en de bassen Herman Schey en Jan van der Ree: de evangelist is Tom Brand, Carol Willink vertolkt de Christus- partij. 'onder de bedeesde en geheimzinnig vex*stilde lang niet in de minderheid zijn. Men kan zelfs zeggen dat hij het publiek naar de stilte leert luisteren. Het was opvallend hoe hartelijk en spontaan de zaal op deze noviteit reageerde. Dit kon ook de uit voering gelden, die trouwens van prima kwaliteit was. Dirigent Henri Arends had aan het werk een opgave die hem bijzon der goed ligt; het was dan ook opvallend hoe hij er in slaagde ultra-vreemde klank complexen in hun evenwicht te brengen en ze expressief dienstbaar te maken. Het werk van Baird was vooraf door Wouter Paap zeer duidelijk toegelicht, wat zeker niet weinig bijdroeg tot de gunstige reactie van het publiek, toen het in zijn geheel werd ten gehore gebracht. Na af loop van het concert werden de „Vier Es says" herhaald voor een betrekkelijk kleine groep „fijnproevers", die zich deze uitzon derlijke gelegenheid niet wilden laten ont gaan. De avond was ingeluid met Haydn's Symphonie met de paukenroffel, een der werken die hij voor zijn Londense concert reis schreef en waarin wij hem, vooral om de sterk geconcentreerde finale, als groot meester herkennen. De Franse pianiste Janine Dacosta was soliste in het Vijfde Pianoconcert van Beet hoven, dat tegenwoordig nog al eens het „Keizersconcert" genoemd wordt. Ik geef toe dat het werk een heldhaftig karakter heeft, maar daarom hoeft het nog niet in verband gebracht te worden met een „kei zer". Veeleer zou ik het gepast vinden hier van een „Democratisch" concert te spre ken, vermits in het heroïeke hoofddeel en ook in het Adagio, de impulsen niet uit gaan van de solist, maar van het orkest, dat de virtuoos steeds tot het a propos moet roepen, tot hij de suggestie van de gemeenschap opvolgt, zoals het een staats hoofd in het democratische bestel past. Al leen in de finale neemt de solist de leiding en wordt het een verbroederingsfeest te zamen met het orkest. En erg typisch „keizerlijk" klinkt deze vreugde-manifes tatie waarachtig niet. Doch hoe het zij, laten wij maar gewoon zonder meer van het Vijfde Pianoconcert blijven spreken, dat ontslaat mij tevens van de moeite voor Janine Dacoste een passende titel als staatshoofd in dit muzikale domein te zoeken. Zij toonde zich een vaardige vir tuose, die zich voortvarend en met krach tige aanslag wist te weren tegenover het orkest. Jos. de Klerk Het klein vrouwenkoor „Cantemus" geeft op woensdag 6 april in de tuinzaal van het Concertgebouw in Haarlem een uitvoering, waaraan het pianoduo Ans Bouter en Miep van Luin solistische mede werking verleent. Hel programma bevat werken van onder andere Chopin, Darius I^ilhaud, André Caplet en Béla Bartök. in ons land terugverwacht. Woensdagmorgen 6 april gaan 963 leer lingen van 28 (hoogste) klassen van elf Haarlemse scholen op vijf punten in de stad ongeveer driehonderd bomen planten. Dit geschiedt onder auspiciën van Staats bosbeheer en onder toezicht van hoveniers van Hout en Plantsoenen, die elk leiding geven aan tien kinderen. Van half elf tot twaalf uur worden lin den, essen en eiken geplant in de Kleine Hout, op de hoek van de Prins Bernhard- laan en de Jac. van Looijstraat, op het Teylerplein, op het Santpoorterplein en de Santpoorterstraat en op het Plesmanplein. Dit gebeurt door. leerlingen van de Teyler- school, St. Bernardusschool, Van Zegge- lenschool 1, Juliana van Stolbergschool, Tetterodeschool, St. Bonaventuraschool, Dr. H. Bavinckschool, St. Willibrordus- school, Lorentzschool, r.k. Schoolvereni ging en de Dreefschool. Tevoren zullen de leerlingen door mid del van enige filmstrips van Staatsbosbe heer op de hoogte van de techniek van het planten worden gebracht. Na afloop krij gen de jeugdige „planters" enige tastba re herinneringen aan het bomenfeest in de vorm van uitgaven van Staatsbosbeheer, zoals een knipplaat, een boekje over bo men: „Ik zie, ik zie wat jij niet ziet," een kleurplaat, een gedicht, alsmede een reep chocola in toepasselijke wikkel. Boven dien ontvangt elke deelnemende klas een herinneringsvaantje. De organisatoren hebben de wethouders van Hout en Plantsoenen en van Onder wijs, alsmede de rijks- en gemeentelijke inspecteurs van het lager onderwijs uit genodigd deze bomenplantdag bij te wo nen. In de Kloppersingelkerk te Haarlem wordt op zaterdagavond 2 april om acht uur een grote Youth for Christ-rally ge houden, waarin de hervormde predikant ds. H. S. J. Kalf een toespraak houdt onder de titel: „Ik heb de hele pool gewonnen." De bijeenkomst staat onder leiding van Ger Abbink. Er wordt medewerking ver leend door Jac. Van Hatten (trompet), Gijs Smit (zang), Henny Godvliet (zang), Frans van der Reijden (piano). Iedereen is welkom en om half acht gaan de deuren van de kerk al open. Tijdens een propaganda-avond, die de afdeling Haarlem van de Nederlandse Bond van vrouwen werkzaam in beroep en bedrijf dezer dagen heeft gehouden, ga ven mevrouw mr. H. G. Breyman en me juffrouw A. H. B. van der Ent een over zicht van de werkzaamheden en activitei ten van deze bond. Zij noemden als be reikte resultaten onder meer de belasting verlaging en de totstandkoming van zelf standige woongelegenheid voor alleen staanden. Gestreefd wordt naar gelijke waardering voor gelijkwaardige arbeid voor man en vrouw. Als doelstellingen van de bond werden voorts nog genoemd het leggen van een band tussen werkende vrouwen, het be hartigen van de belangen van deze vrou wen, het aanwakkeren van waardering voor eikaars werk, het stimuleren van het verantwoordelijkheidsbesef van de wer kende vrouw voor eigen land en wereld gebeuren en het bevorderen van interna tionaal contact door het houden van inter nationale congressen. De bond is aange sloten bij de International Federation of Business and Professional Women, die raadgevende bevoegdheid heeft in de Eco nomische en Sociale Raad van de UNO. Mejuffrouw A. H. B. van der Ent gaf een uitvoerig overzicht van de activiteiten van de bond met betrekking tot het schep pen van eigen woongelegenheid voor de alleenstaande. Een onder haar voorzitter schap staande landelijke commissie waar in zes leden van de bond en zes leden van de Nederlandse Vereniging van Vrou- wenbelangen, Vrouwenarbeid en Gelijk Staatsburgerschap zitting hadden, heeft een rapport samengesteld dat in 1957 aan de toenmalige minister Witte werd over handigd. Eén van de eerste resultaten was een wijziging in augustus 1958 in de beschik king bijdragen woningwetbouw 1950, waarbij men voor woningbouw voor al leenstaanden bijdragen kon verkrijgen. Bij de verwezenlijking van woongelegen heid voor alleenstaanden bleven de grote steden achter. „Maar", zo merkte spreek ster op, „wij vechten door". Hoewel de afdeling op een grotere op komst had gehoopt, was het een geani- meei-de bijeenkomst, vooral ook door de belangstelling die er voor de inleidingen, blijkens de na afloop gestelde vragen, I werd getoond. Advertentie nu ook in handige tabletten gemakkelijk altijd de juiste dosis tabletten voor het *£'NIGEN Van kunstgebit reinigt en desinfecteert f 1,25 Het Danzi-kwintet, bestaande uit Coen van Slogteren (hobo), Frans Vester (fluit), Brian Pollard (fagot), Adriaan van den Woudenberg (hoorn), en Pem Godri (kla rinet) is van Schiphol naar Israel vertrok ken voor een grote tournee. Gedurende drie weken zal zoals wij reeds meldden het kwintet dertien con certen geven in Tel Aviv, Jveuzalem en Haifa. Daarnaast staan nog een aantal kibboets-concerten op het programma. Drie van deze concerten zullen worden uitgezonden door de Israëlische radio. De werken die zullen worden uitgevoerd zijn zeer gevarieex-d. Naast de namen van de buitenlandse componisten Schönberg en Rossi vermeldt het programma ook wer ken van Nederlanders als Pijper, Ba- dings en Ruyneman. Natuurlijk zullen ook werken van Danzi, de componist waarnaar het kwintet is ge noemd omdat hij de eerste was die con certen voor deze bezetting heeft geschre ven, ten gehore worden gebracht. De fi nanciering van de reis heeft enige moei lijkheden met zich mee gebracht, maar de musici toonden zich bij het vertrek zeer verheugd over de ontvangen steun. Een deel van de reis is door het Prins Bernhard Fonds en de Caritas-pool be kostigd. Op 20 april wordt het gezelschap Nieuws in het kort Ontslag. De heer J. Feenstra, onder wijzer aan de openbare .Tulianaschooi in Zwanenburg, heeft als zodanig ontslag ge- vi-aagd in vei-band met zijn benoeming tot leraar bij het u.l.o. in Neede. Geen spreekuur. De Heemsteeds wet houder van Onderwijs en Financiën, de heer J. C. Corver, zal vrijdag geen spi-eek- uur houden. Kleuterschool. B. en W. van Haar lemmermeer stellen de raad voor een krediet van 140.000 beschikbaar te stel len voor de stichting van een christelijke kleuterschool in Zwanenburg. Wandelen. De christelijke wandel sportvereniging Steeds Voorwaarts in Hoofddorp oi-ganiseert zaterdagmiddag een „openingstocht" over 10 en 15 km. De start is tussen twee en drie uur 's middags van uit de Christelijke school voor b.l.o. aan de Boslaan in Hoofddorp. Expositie. In het raadhuis van Pijn- acker wordt van twee tot en met zestien april een tentoonstelling gehouden "an schliderijen. tekeningen, ceramiek en beeldhouwwerk van leden van de Haagse kunstenaarsgroep „Groep '58". De expo sitie wordt zaterdagmiddag om vier uur door de burgemeester, de heer J. Vader, geopend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9