Fantoom in. de bar och ió liet zo r Aiphenaar PANDA EN DE TROETELTROEP AVONTUREN VAN EEN HOND ROM EN MIOE Tulpen-postkoets uit Istanboel vertrokken DONDERDAG 31 MAART 1960 19 Jeanne d'Arc au Bücher Van Eeden-herdenking Sporiprijsvragen Requiemvan Duruflé Vergaan van de wereld J Medische voorlichting via radio en televisie Amerikaans orkest komt spelen in Amsterdam Nieuwe balletmeester voor Nederlands Ballet DOOR WILLIAM IRISH De radio geeft vrijdag T e le visie pro gramma 37. Terwijl de agent de razende buur man meenam, wendden Ted en Ed zich bewonderend tot Joris. „Dat heb je handig geflikt, Lange," zeiden ze. „Tjonge! Jij zou een fijne bendeleider zijn!" „Hoeven we nou niet naar het bureau?" vroeg de inbreker, wiens trage hersens het niet al lemaal konden verwerken. „Nee, ant woordde de tweeling, „de Lange heeft ons er mooi uit gesmoest!" „Maar het is eigenlijk niet eerlijk tegenover buurman," merkte Panda aarzelend op, „we kunnen hem toch niet zomaar laten opsluiten? Dat is niet rechtvaardig!" „Hoe nu, baas je?" riep Joris uit, „zijt ge nu alwéér van mening veranderd? Eerst had ge aanmer king op mijn levenswandel en wildet ge, dat ik mij aan de Wet zou houden. Toen ik dat deed, schold ge me uit voor verrader. En nu blijkt, dat ik u niet heb verraden, doch integendeel geholpen, is het wéér niet goed! Hoe kunnen wij troetels weten, wat wij doen en laten moeten, wanneer wij zo'n wankelmoedige leider hebben?" „Eh.ja.eh.nee.zei Panda ver- rvard, „ik bedoel: we hebben xmn buurman gestolen en nu wordt hij opgesloten. Dat kan toch zomaar niet doorgaan?" „Neen, dat kan zomaar niet doorgaan," beaamde Joris, terwijl hij de gestolen kostbaarhe den uit Panda's handen griste, „het is tijd, dat ik ingrijp, om wat orde op zaken te stellen!" De NTS relayeerde woensdagavond een rechtstreekse uitvoering van het INR te Brussel van .Jeanne d'Arc au Bücher", het meesterlijke moderne oratorium van Ho- negger, naar het suggestieve gegeven van Paul Claudel. werk waarvan de eerste uit voering in Nederland in 1946 door het Antwerpse koor „Chorale Caecilia" onder leiding van Lodewijk de Vocht een on gewone artistieke sensatie wekte. De Vocht dirigeerde ook dit keer de uitvoering, die in de Ste Gudule te Brussel plaats vond voor een talrijk publiek; en het ging weer met zijn eigen Antwerpse koor en met medewerking van een vijftal der vroegere solisten. Het orkest was dat van de Bel gische Omroep. Geheel nieuw in de be zetting waren de beide hoofdfiguren .Jeanne" en „Freie Dominique", spreek- rollen, die nu respectievelijk vervuld wer den door Liliane Becker en Lucien Sal- kin, en, laten wij het maar direct zeggen, aan de hoogst denkbare eisen voldeden. Het feit dat dit oratorium op de grens staat van het zangtoneel (het wordt als zodanig ook wel eens gegeven en voor kort heeft de Duitse t.v. het reeds in operavorm uit gezonden) maakt dat het uitzonderlijk ge schikt is om niet alleen oraal maar ook visueel te worden beleefd. Het stuk heet nog oratorium, maar alle vormelijkheid van deze kunstvorm wordt erin prijsge geven voor de felle dynamiek van het be handelde onderwerp; het is geworden een oratoratorium in actie. En al blijft de ver uiterlijking daarvan nagenoeg beperkt tot de mimische gelaatsexpressie van de beide hoofdfiguren, de actie blijft in alles en allen voelbaar: het wonder van dit zo sterk bewogen libretto en van de mystiek- poëtische kracht, waarvan het vervuld is en die in de muziek van Honegger een 7o prachtig equivalent vindt. De gothische tempel waarin het gegeven werd (er was een reusachtig podium opgetimmerd, op lopend, naar het oksaal der kerk) werkte als decorum niet weinig mee om de geestelijke sfeer te verhogen; bovendien werd de symboliek van bepaalde aspecten met smaak gediend door inlassing van beeldprojecties. Storend echter waren de close ups gericht op het publiek; laten wij dat een onvergeeflijke vergissing noemen. Overigens een subliem zingend koor; een engelachtig knapenkoor geposteerd onder het grote rosetraam van de westergevel; stralende zang van de vertolksters der ..hemelse stemmen"; markante mannelijke solisten (alleen de zangstem van Fred. Anspach raakt op haar retour, maar als recitant is hij nog steeds een ideale ver tolker). verder een geraffineerd orkest en een interpretatie van de beide spreek- rollen, waarvoor men het grote woord ..geniaal" zou kunnen te pas brengen. Al thans zeker voor de „Jeannë" van Liliane Becker, die deze hoogst tragische rol tot een aanvaardbare werkelijkheid maakte door extatische vervoering en diepe men selijkheid. Het was een sterk beeldende vertolking, die de edelste ontroering, na melijk schoonheidsontroering vermocht te wekken. De ..Dominique" van Salkin was een beeld van nobele beheersing, waarin even een glimp van vertrouwelijk mee leven lichtte, toen Jeanne hem haar con tact met de bovenaardse „stemmen" toe lichtte. Goed gezien was het, dat de epiloog (..niemand bezit een grotere liefde, dan wie zijn leven veil heeft voor hen die hij bemint") geconcentreerd bleef op Lodewijk de Vocht, de herschepper van dit meester werk, aan wie tenslotte alle succes van de vertolking toekomt. Wouter Paap had het relais met een keurige uiteenzetting van het werk in geleid. Rest ons nog gewag te maken van het variétéprogramma in de nieuwe aflevering van „Piste" en het verslag van de wed strijd SpartaGlasgow Rangers, dat door Aad van Leeuwen bijzonder uitvoerig werd ingeleid. Jammer bij zoveel service, dat Sparta verloor Beeld schermer Zondag is het honderd jaar geleden, dat Frederik van Eeden werd geboren. Ter herdenking hiervan zendt de K.R.O. in het avondprogramma een klankbeeld vanBer- nard Verhoeven uit. getiteld „Frederik van Eeden", onder regie van Leon Povel. Dit klankbeeld over het leven en werk van de grote Tachtiger, zal een documentaire ziin, waarin de bekendste personages uit ..De Kleine Johannes". Windekind, Wistik en Pluizer als sleutelfiguren optreden. Zij zullen een onderling gesprek voeren, dat soms het karakter van een rechtsgeding aanneemt, om de verschillende, vaak te genstrijdige facetten van Van Eeden's per soonlijkheid te belichten. In haar rubriek „Letterkundige persoon lijkheden, die ik gekend heb", zal de dich teres Annie Salomons in het K.R.O. pro gramma van zondagmiddag herinneringen aan Frederik van Eeden ophalen. Vanavond presenteert de AVRO het blijspel „Arsenicum en oude kant" voor de tv-camera's, onder regie van Walter van der Kamp. V.l.n.r.: Joop Doderer (Jonathan), Carla de Raet (tante Mar tha), Mary Smithuisen (tante Abby) en Herbert Joeks (dr. Einstein). De voorzitter van het Nationaal Reuma fonds, het Tweede-Kamerlid mr. W. J. Geertsema, zal vanavond in een televisie programma tussen 20.20 en 20.30 uur een toelichting geven over de doelstellingen van het comité sport prijsvragen. Het „Requiem" van Maurice Duruflé wordt op zondag 3 april in h'et A.V.R.O. programma van 13.20 tot 14.00 uur in de serie „Koorklankeri" besproken door Felix de Nobel en onder diens leiding uit gevoerd door het Nederlands Kamerkoor met medewerking van Albert de Klerk, organist van de St. Jozefkerk te Haarlem. Van dit „Requiem", dat door enkele Ne derlandse koren in studie is genomen, be staan twee door de componist geschreven vprsies: één voor koor en orkest en één voor koor en orgel. SOMMIGE mensen, neen, hele groepen van mensen, scheppen een welbehagen in noodlotsvoorspellingen. Is een nieuw jaar ingetreden, dan lezen zij met welbehagen de voorspellingen van heldere zieners, die vliegtuigrampen, aardbevingen, branden, overstromingen en andere narigheden in het komende jaar voorspellen. En voltrekt zich in deze geteisterde wereld ergens een ramp, dan verkondigen zij, dat dit de eer ste is van een lange reeks die ons nog te wachten staat. Voor psychologen moet dit verschijnsel een dankbaar terrein van on derzoek xiitmaken. Maar wij hebben dit onderwerp aange sneden, omdat ons gebleken is, dat we voor de zoveelste maal weer door het oog van een naald zijn gekropen. Leden van een groepering van een be- paalde geloofsopvatting maak- ten zich de laatste weken in onze stad n.l. verdienstelijk door te verkondigen dat de wereld zou vergaan. De juiste datum was 24 maart I960 en aangezien we ongemerkt deze fatale datum voorbij zijn gesneld, kunnen we weer ruim ademhalen en vrije lijk oner dit onderwerp spreken. Door alle eeuiven heen zijn er ongeluks profeten geweest, die het vergaan van de wereld voorspelden. In de meeste gevallen zal hieraan een sterk schuldbesef ten grondslag liggen, de innerlijke wetenschap, dat veel. van eigen en andermans handelen zich voltrekt buiten de zin van het leven, zodat men hierop een rectificatie verwacht, een straf in de trant van de Zondvloed. Vandaar dat die noodlotsvoorspellingen gewoonlijk uit kringen komen van een be paalde geloofsovertuiging. Het is uiteraard buitengewoon moeilijk in de tijd een aanknopingspunt voor een dergelijk gebeuren te vinden. In vroeger tijden leenden de kometen zich hiervoor, wier plotseling verschijnen aan de nachte lijke hemel werd gezien als een waar schuwing, zodat het voor zieners en astro logen niet moeilijk was aan dit teken een datum vast te koppelen. Ook de eeuwwisselingen leenden zich voor deze voorspellingen. Het jaar 1000 staat in dit opzicht bekend. Maar ook kort geleden (althans kortgeleden in historische zin), n.l. op de oudejaarsavond van het jaar 1899 zijn er nog mensen geweest, die meenden dat de aarde die nacht zou vergaan. En dat waren werkelijk niet alleen onontwikkelde lieden, die deze opvatting waren toegedaan! Zij, die in de oudejaarsnacht royaal met hun contanten waren omgesprongen „omdat je het toch niet kan mee nemen", zullen op de eerste januari 1900, toen het trouwe daglicht hun ook nu weer bescheen, wel uitermate katterig zijn ontwaakt. Te meer als zij vernomen had den, dat de twintigste eeuw niet op 1 januari 1900 aanvangt, maar op 1 januari van het volgende jaar, zodat de angstwek kende oudejaarsnacht zich nog eens zou herhalen. Maar afgezien van alle scherts en van al dergelijke onwetenschappelijke voor spellingen, moeten we U toch ook ver tellen van een mathematische genie, dat uitrekende dat de wereld op 18 oktober 1533 om 8 uur niet zóu vergaan, maar móest vergaan. Daarover een volgende keer. H. Pétillon (Nadruk verboden) Advertentie KRUISWEG 47-49 3 HAARLEM In een samenkomst tussen leidende fi guren van de omroepverenigingen (AVRO. KRO, NCRV, VPRO, VARA) enerzijds en het dagelijks bestuur van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot Bevorde ring der Geneeskunst anderzijds is me dische voorlichting door middel van tele visie en radio onderwerp van gesprek ge weest. In dit informatieve gesprek zijn sugges ties naar voren gekomen ten aanzien van de aan de samenwerking tussen beide groeperingen te geven vorm. Wanneer de besturen der omroepverenigingen en het hoofdbestuur van de Maatschappij tot Be vordering der Geneeskunst zich hierover nader hebben beraden, zal in een dan voort te zetten gesprek worden getracht daaraan gestalte te geven. Onder leiding van Leopold Stokowski zal de „Symphony of the air" in de ko mende lente een concertreis van vier we ken door Europa maken. Het uit honderd man bestaande orkest, dat geëxploiteerd wordt door „The Ame rican international foundation" en door wij len Arturo Toscanini is gevormd, zal zijn Europese tour in Rome beginnen op 27 mei. Na nog acht andere concerten in Italiaanse steden, volgt een optreden in Monte Carlo, Parijs, Brussel, Amsterdam, Madrid en Lissabon. De baten van de concertreis zullen ten goede komen aan de naar Toscanini ge noemde beurzen voor muziekminnende Italiaanse jongeren en aan „jongensste den" in Italië. Tweede dirigent naast Stokowski is An- dré Kostelanetz. Een menigte van tienduizend Turken is woensdag in Istanboel getuige geweest van het vertrek van de Nederlandse post koets, die een pakje Turkse tulpenbollen in 39 dagen naar Nederland zal brengen. In de koets rijdt een Oostenrijkse diplo maat van Vlaamse afkomst, Ogier de Busbecq, die vier eeuwen geleden de tul pen naar Europa heeft gebracht. De rol van de diplomaat wordt nu gespeeld door de Amsterdammer N. W. van Vliet, ge kleed in een kostuum zoals De Busbecq destijds gedragen moet hebben. Hij wordt op zijn tocht geassisteerd door drie koet siers. De burgemeester van Istanboel, Kemal Aygoen, overhandigde de heer Van Vliet de bollen op het overvolle St. Sophiaplein en toen begon de tocht van 3400 kilometer die via Griekenland, Joe goslavië, Oostenrijk en Duitsland zal ein digen op de Rotterdamse bloemententoon stelling „Floriade". Burgemeester Aygoen prees de vriend schap tussen Turkije en Nederland ten aanhore van de Nederlandse ambassa deur, drs. H. Hagenaar en vele andere hoge functionarissen. De minaretten van de nabije moskee waren versierd met een weelde van tulpen. De postkoets werd tot aan de rand van de stad begeleid door de burgemeester en een stoet van jongedames in oud-Turks kostuum en jongens in uniformen van het oude Janisarenkorps. Per één september De balletlerares van het Cultureel Cen trum Suriname, Maria Huisman, zal met ingang van 1 september de functie op zich nemen van balletmeester aan het Nederlandse Ballet. In verband hiermede zal zij haar dienstverband met het C.C.S. op 1 augustus beëindigen. De heer Percy Muntslag zal eveneens in de tweede helft van dit jaar naar Ne derland vertrekken om daar een acade mische studie te volgen voor beroepsdan ser. De heer Muntslag heeft onder lei ding van Maria Huisman een drietal ja ren in Suriname gewerkt en is vele malen in het ballet van het Cultureel Centrum Suriname opgetreden. De opleiding zal voor een deel door de Sticusa worden bekostigd. De heer Muntslag zal geduren de zijn opleiding in Nederland deel uit maken van het corps de ballet van het Nederlandse Ballet. 3233. Dat was niet kwaad bedacht van Mioe. Ze holden naar het terrein van de fabriek. Er stond 'n hoge fabrieksschoorsteen. Voor de ovens, waar het vuur in laaide, stond de buurman van Mioe. Hij porde met 'n lange, ijzeren pook in het vuur en vulde kolen bij. Toen Mioe en Rom binnen kwamen, keek hij op. Welwel, daar hebben we m'n buurmeisje! lachte hij. Kom je me eens opzoeken Ja, meneer Kokel! zei Mioe. M'n vriendje Rom is per ongeluk in het water ge vallen, ziet u, en Zozo. dat zie ik, ja. En nou komt hij zich zeker drogen, niet? 28) Dat begint erop te lijken. Maar blijf voorzichtig. Kom niet te dicht bij hem in de buurt als er niemand in de omgeving is. En vergeet het belangrijkste niet: laat hem er niet de lucht van krijgen, waar het om gaat, wat de bedoeling is. En vraag het hem niet. Dat is het belangrijkste. Óp het moment, dat hij er achter komt waar je op uit bent, zijn we verloren. Dan zal hij zich gaan verzetten en heeft het allemaal geen zin ge had. Juist het gissen, het niet weten waar het om gaat, zal zijn weerstand breken en ten slotte komt hij op het punt waar wij hem juist willen hebben. Hoe laat gaat hij meestal naar zijn werk? Hij verlaat zijn huis gewoonlijk om vijf uur 's mid dags, zei de man met wie zij telefoneerde. Het klonk als of hij dit voorlas. Hij zal me weer zien. De derde avond stond de eigenaar van de bar plotse ling naast haar en riep de barkeeper. Ze had hem niet naderbij zien komen en hem ook geen wenk gegeven. Wat is er aan de hand? Waarom bedien je deze jonge dame niet? Ik heb op je gelet. Ze zit hier al twin tig minuten. Heb je haar soms niet gezien? Z'n gezicht had een grauwe kleur en er parelden zweetdruppeltjes op z'n voorhoofd. Zo ver was 't al met hem, als hij bij haar in de buurt moest zijn. Ik kan dat niet...., zei hij met gebroken stem en vrij zacht, zodat de andere bezoekers van de bar het niet zouden horen. Mijnheer Anselmo, 't is afschuwe lijk.... ze kwelt mij.... u begrijpt 't niet.... Hij hoestte en de tranen sprongen hem bijna in de ogen. De jonge vrouw, die nog geen meter van hem af zat, keek beide mannen met de rustige, onschuldige ogen van een kind aan. Drie avonden zit ze hier nu al en zij staart mij maar aan. Natuurlijk kijkt zij je aan. Ze wacht totdat je haar bedient, zei mijnheer Anselmo bars. Wat zou ze an ders moeten doen?.. Hij keek hem iets aandachtiger aan en zag toen hoe vreemd hij eruit zag. Voel je je soms niet goed? Ben je ziek? Als je ziek bent, kunt je wel naar huis gaan. Ik zal Pete dan wel opbellen. Nee, nee, zei hij smekend met een onderdrukte snik, waar angst uit sprak. Nee, ik wil niet naar huis.... ze volgt me dan en blijft de hele nacht buiten staan. Ik blijf hier. Dan zijn er tenminste nog mensen om mij heen. Nu, hou op met die onzin en vraag wat deze dame wil drinken, antwoordde Anselmo kortaf. Hij draaide zich om en liep weg. De hand, die het glas voor haar neerzette, trilde sterk en iets van de inhoud werd gemorst. Geen van beiden zei iets. Zo, hallo, zei de agent van het El-stationnetje vriendelijk door het luikje, toen ze vlak bij z'n hokje bleef staan. Zeg, 't is eigenlijk gek. u en die man. die juist voor u het perron is opgelopen, schijnen hier altijd ongeveer op hetzelfde moment te komen, maar nooit bent u samen. Is u dat zelf al opgevallen? Ja, hoor, antwoordde ze, We gaan altijd op 't zelfde moment weg uit dezelfde zaak. Met haar elleboog leunde ze op een plankje, dat onder het raam van het heiligdom van de agent was aange bracht en praatte over koetjes en kalfjes om het wachten op de trein te bekorten. 't Is een pracht nacht, vindt u ook niet?En hoe gaat het met uw zoontje?Ik geloof niet, dat de Dodgers het zullen redden Nu en dan draaide ze haar hoofd even om en wierp een blik op het perron, waar een eenzame figuur heen en weer drentelde of peinzend op zijn hakken stond te wie belen. Geen stap durfde ze in zijn richting te doen. Pas toen de trein voor stond en de portieren geopend waren, groette ze de agent en liep op een holletje naar binnen, zodat haar niets kon gebeuren, daar de derde rail onder de rijtuigen verscholen lag. Een El gleed aan het einde van de straat voorbij gelijk een gloeiworm. Een taxi passeerde langzaam en de chauffeur keek nieuwsgierig naar haar, maar hij wilde geen vrachtje meer opnemen, daar hij op weg was naar huis. Twee late wandelaars kwamen aanslenteren en rie pen haar iets toe. Toen was het weer stil. Plotseling, zonder enige waarschuwing, werd de deur, waardoor de barkeeper korte tijd tevoren naar binnen was gegaan, opengeworpen en vloog 'n vrouw naar bui ten. Haar haar wapperde achter haar aan. Ze had een jas over haar nachtjapon aangetrokken en haar blote voeten staken in schoenen, die een klepperend geluid maakten. Ze zwaaide met de stok van een bezem en stormde op het eenzame meisjesfiguurtje af met de on miskenbare bedoeling haar een paar fikse slagen toe te dienen. Het meisje draaide zich om en liep snel naar de dichtstbijzinde hoek en toen de zijstraat in. De gillende kreten van de vrouw achterhaalden haar, toen ze halverwege was. Drie dagen lang volg je mijn man nu al! Kom terug als je durft en ik zal je er van langs geven! Als je in m'n handen valt Even bleef ze op de hoek staan, zwaaiende met haar armen en de bezemsteel. Het meisje hield haar pas in, bleef staan en werd toen door de duisternis opgeslokt. Ten slotte liep de vrouw weer terug naar huis. Korte tijd later was het meisje weer terug. Ze stond wederom op de plek, waar ze voordien ook gestaan had, en staarde gelijk een kat, die een muizengat bewaakt, naar de twee ramen. Een El kronkelde voorbijeen taxi passeerde.. een late wandelaar kwam aan, keerde op zijn schreden terug Nog één dag. om er helemaal zeker van te zijn, dat hij volkomen gebroken is. Misschien morgenavond.. Het was zijn vrije dag en hij probeerde nu al een uur lang om haar van zich af te schudden. Hij zou weer stil gaan staan. Ze zag dat aankomen. Ze kende al de tekenen, die erop wezen. Hij bleef dit keer in de felle zonneschijn staan, vlak bij de gevel van een gebouw, terwijl de voetgangers voorbij hem stroomden. Hij was al twee of driemaal blijven stilstaan, maar kort daarna weer doorgelopen. Zij had op die momanten eveneens haar pas ingehouden en was hem weer ge volgd, als hij doorwandelde. Dit keer ging 't echter iets anders, 't Viel haar direct op. Zijn blijven staan scheen nu niet vrijwillig te zijn. Het leek erop, alsof de veer van zijn uithoudingsvermo gen afgelopen was. Daar en op dat moment, precies op de plaats, die hij juist passeerde. Hij moest plotseling bemerkt hebben, dat de veer niet meer gespannen was. Toen hij achteruit naar de gevel liep om er tegen te gaan leunen, viel het kleine, platte pakje, dat hij onder de arm had geklemd, op de grond. Hij liet het liggen. Op korte afstand van hem bleef ze staan. Ze deed het niet voorkomen, alsof zij daar niets mee te maken had. Integendeel, ze keek hem ook nu weer ernstig aan. De zon scheen pal in zijn gezicht. Hij knipperde met de ogen. Steeds sneller. Tranen verschenen en plotseling huilde hij ten over staan van alle wandelaars. Zijn gezicht was vuurrood en hij zag er dodelijk vermoeid uit. Twee mensen bleven staan. Ze keken hem verbaasd aan. De twee werden vier, de vier acht. Hij en het meisje waren al spoedig ingesloten door een hele me nigte, die in een oogwenk toegestroomd was en iedere seconde nóg groter werd. Hij had alle gevoel van zelfbeheersing verloren. Hij smeekte de omstanders om hulp om hem tegen haar te beschermen. Vraag haar wat ze van me wil! zei hij met een door tranen verstikte stem. vraag waar ze op uit is! Ze doet me dit nu al dagen aan.. Dag en nacht, nacht en dag.. Ik kan het niet langer verdragen, ik kan het niet.. Wat is hij, dronken? vroeg een vrouw op een spot tende toon. Zij bleef rustig staan, en deed geen poging om te ontsnappen aan de aandacht die zij noodgedwongen wel met hem moest delen, daar ze met hem in die halve cirkel stond opgesloten. Zij zag er zó ernstig, zó waar dig en ook zó aantrekkelijk uit, en hij maakte zó'n gro teske en komische indruk, dat het slechts één resultaat kon hebben. De sympathie van de menigte kon slechts één kant uitgaan. Massa's zijn vaak sadistisch. (Wordt vervolgd) KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram. 11.00 Voor de zieken. 1.40 Ierse volksliedjes. 11.50 Als de ziel luistert, lezing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Dansork. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Lichte muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Pianorecital. 14.25 Gram. 14.30 Mannenkoor. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Gram. 17.00 Boekbespr. 17.15 Kinderkoor. (In de pauze: gram.). 17.40 Bcursber. 17.45 Gram. 17.50 Lichte muziek. 18.10 Vaticaanse act. 18.25 Pianoduo en zang. 18.50 Regeringsuitz.: Emigratierubrick. Het emigratiepraatje van H. A. van Lu.vk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memo- jaiidum. 19.30 Pol. praatje. 19.40 Verzoekprogram ma voor de militairen. 20.30 Documentaire. 21.00 Gram. 21.10 Lichte muziek. 21.30 Hij, zij, de hond en het briefje, hoorspel. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Christus en ons dagelijks leven, lezing. 22.50 Gevar. progr. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Voor de oude dag. lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Pianorecital. 11.35 Orgelspel. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.20Regeringsuitz.: Uitz. voor de landbou wers. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Sport. 12.50 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Koersen. 14.00 Kin derkoor. 14.15 Klankb. 14.35 Gram. 15.15 Muzikale biografie. VARA: 16.00 Orgelspel. 16.30 Voor de zjeken. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 De puntjes op de i. praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Kinderkoor. VPRO: 19.30 Het platteland nu, gesprek. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespr. 20.10 10 jaar Europacollege, lezing. 20.20 Liederen voor de Lijdenstijd. 20.35 De Joden in de Wester se cultuur, lezing. 20.50 Regeringsuitz.: De Ver enigde Naties in de afgelopen weken, door mr. C. W. A. Schürmann. Nederlands permanent ver tegenwoordiger bij de Verenigde Naties. VARA: 21.00 Bekercompetitie. 21.55 Jazzmuz. 22.15 Bui- tenl. weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg cm de mens. gesprek. VARA: 23.00 Soc. nieuws m Esperanto. 23.10 Muziekrevue. 23.55—24.00 Nws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Orgelspel. 14.00 Schoolradio. 15.45 Klass. muz. 16.00 Koersen. 16.06 Gram. 16.25 Idem. 16.35 Lichte muziek. 17.00 Nieuws en weerber. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Gram. 18.10 Boekbespr. 18.20 Voor de solda ten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.45 Kinderweelde. 20.00 Ork.conc. 20.45 Kunst- kaleidoscoop. 21.00 Ork.conc. (verv.). 21.35 Piano duo. 22.00 Nieuws en weerber. 22.15 Documentaire- 22.45 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 9.3011.00 Eurovisie: Openbaar Consistory. 20.00 Journ. en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Telè- vizier. 20.30 Film. 21.00—22.30 Blijspel. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journ. 20.30 Act. 21.10 Voordr. 21.25 Film. 22.10 Wat ben ik?

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 19