Horen en zien Fantoom in. de bar PANDA EN DE TROETELTROEP Jaat-iaüa AVONTUREN VAN EEN HOND OM EN MIOE 1$$hFnljap]sji THoe is het ontstaand ZWELLINGEN GROTE TEEN ZATERDAG 2 APRIL 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 13 Onbekende passiemuziek van Handel De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma radio televisie AANKONDIGINGEN EN lil Zeer attent FIETSEI HOUDT U FIT! Vf IE T Cn zijlweg 39 - 4i Persconferentie van Kroesjtsjev I DRIEDUBBELDIK Kerkelijk Nieuws Letterkundige opdracht voor dr. W. Verkade r DOOR WILLIAM IRISH Dit woord STEEVAST 39. Panda ivas erg boos op Joris. „Waar om zei je tegen de troetels, dat ze moesten stelen?!" riep hij, „ze moeten het stelen juist afleren!" „Komaan, ge hebt niet op gelet," zei Joris verwijtend, „ik heb zo juist aangetoond, dat hel stelen bij hen een onbewuste manie was, die men met psy chologische middelen moet bestrijden. En een probaat middel om iemand van een verkeerde gewoonte te genezen is, hem net zo lang te dwingen het te doen, lol hij er zelf een hekel aan krijgt. Volgens de psycho-therapie van Freud.„Hou op met je moeilijke woorden!" riep Panda, „ik heb je door! Als ze stelen, moeten ze zeker de buit aan jou afdragen, hè?" hè?" Hmzei Joris, „het zal inderdaad nodig zijn, dat iemand de gestolen voor werpen zolang in bewaring neemt. Voor een vlotte geneeswijze.Opeens brak Joris zijn zin af en begon klagelijk te hui len. „Waarom doe je zo naar legen me?" snikte hij, „ik doe toch mijn best?! Je mag niet zo hard zijn legen je beschermelinge- tjes. Ach, ach, ik ben zo'n ongelukkige troetel!" Panda begreep niets van deze plotselinge huilbui. Hij was zo verbaasd, dat hij de notaris niet opmerkte, die weer eens kwam kijken, of Panda wel goed voor de troetels was. Op woensdag 6 april om 20.45 uur en om 23.00 uur en op vrijdag 8 april om 22.40 uur zendt de N.C.R.V. een onbekend werk van Georg Friedrich Handel uij: de „Brockesche Passion". In 1716 kwam deze compositie tot stand tijdens het verblijf van Handel in Hamburg. Vijf jaar later kwam de eerste uitvoering tot. stand en voorzover bekend werd deze passiemuziek daarna nimmer meer ten gehore gebracht. Handel's tijdgenoot J. S. Bach had echter een grote bewondering voor dit werk, het geen blijkt uit het feit, dat hij met zijn vrouw Anna Magdalena Bach een kopie vervaardigde van deze muziek. Het. wordt, onder leiding van Marinus Voorberg uit gevoerd door het N.C.R.V. Vocaal Ensem ble, het Gereformeerd Kerkkoor in Bus- sum, het Radio Bach-Orkest en de organist Piet van Egmond. De uitzending duurt tot vijf minuten voor middernacht. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 Convent v. Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waters!. 9.45 Passieliederen. IKOR: 10.00 Praatje. 10.15 Inl. op de kerkdienst. 10.30 Kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. NCRV: 12.00 Gram. KRO: 12.15 Actuele geloofsproblemen. 12.30 Lichte muz. 12.55 De kerk zijt gij, praatje. 13.00 Nieuws. 13.05 Kunt u hen troosten?, lezing. 13.20 De Wadders, hoorsp. 13.40 Lichte muz. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Strijk - kwart. 15.05 Letterkundige persoonlijkheden die ik gekend heb, lezing. 15.15 Concertgebouworkest. 15.50 Gram. 16.15 Gedenk, broeders, mijn nood, vluchtelingenprogr. 16.30 Vespers. Convent van Kerken: 17.00 Kerkd. NCRV: 18.30 Koor, sol. en instrumentalisten. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 De gelijkenissen van Jezus, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Toespraak betr. viering bevrijdingsdag. 20.05 Gram. 20.15 Cabaret. 20.45 bent ioch ook van de partij?, praatje. 20.55 Promenade-ork. en sol. 21.30 Frederik van Eden. klankb. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Meesterwerken van de reli gieuze muziek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 iKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. 10.00 Gram. 10.30 Gevarieerd progr. AVRO: 12.00 Muziekrevue. 12.55 Sportspiegel. 13.00 Nieuws en S.O.S.ber. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Kamerkoor en orgel met comment. 14.00 Boekbespr. 14.15 Gram. 14.25 Rep, voetbalwedstrijd Nederland Bulgarije. 16.15 L'chte muz. 16.45 Sportrevue. VARA: 17.00 Gevar. progr. 17.30 Soebkad uil de pot. hoorsp. voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sporluitsl. en sportjournaal. VPRO: Korte Herv. kerkd. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De open deur, lezingen. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Licht progr. 20.35 Humoreske. 21.05 Lichte muziek. 22.00 Journ. 22.15 Pianospel. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 23.10 Sportuitsl. 23.15 New York calling. 23.20 Gram. 23.55-24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245 m. •9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor be langstellenden op 27 maart om 7.30 uur). 2.45 Kinderdienst. 3.30 ds. G. Rang van Haarlem-Zuid. BRUSSEL. 324 m. 12.15 Amus.muz. (Om 12.30 Weerbericht). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconc. 15.30 Pianospel. 15.45 Rep. voetba'- wedstr. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Gram. 17.30 Gram. 17.45 Sportuitslagen. 17.50 Koorzang, i8.00 Pianorecital. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Amus.muz. 20.00 Gevar. progr. 21.30 Klass. muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 C-ram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gevarieerde muziek. TELEVISIEPROGRAMMA HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.ber. 7.13 Gram. en sportuitslagen. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.30 Gevar. progr. 11.50 Gram. 12.00 Pianorecital. 12.25 Voor boei- en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Kinderkoor. 12.53 Zo leeft en werkt Suriname, praatje. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Gevar. muz. 13.45 Gram. 13.50 Gram. 14.05 Schoolradio. 1-1.30 Gevar. progr. 15.45 Gram. 16.00 Bijbelover denking. 16.30 Clavecimbelrecital. 16.50 Gram. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitzending: Scroei. opleidingscentrum voor Nederl. Nieuw- Guinea (II), door J. F. van Bruggen. 18.00 Orgel spel. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerpraatie. 19.15 In 't harnas, lezing. 19.30 Radiokrant. 19.50 Meisjeskoor. 20.10 Het bittere hart, hoorso. 21.45 Gram. 22.00 Pari. comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 2.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Muz. lezing. 23.40 Evangelie in Esperanto. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws en hammondorgelspcl. 8.35 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 10.00 VPRO: Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.00 Voordr. 11.30 Pianospel. 12.00 Orgelspel. 12.15 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het plat teland. 12.38 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Lichte muz. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Kamermuz. 14.35 Voordr. 15.20 Kurt Weill-herdenking. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.45 Oude liedjes. 17.00 Piano-duo. 17.20 Jazzmuz.. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Jazzmuz. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Pari. overz. 19.15 Regeringsuitz.: Serie: Studeren en student zijn. De universiteit alleen wetenschap of nog iets meer?, door H. J. Muller president van de Nederl. Studentenraad. 19,30 Cabaret. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.25 Cabaret. 21.55 Marimba. 22.30 Nieuws. 22.40 Filharm.ork. 23.40 Jazzmuz. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbcr. 12.34 Voor de landb. 12.42 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Weense volksmuz. 14.00 L'amour aux trois oran ges. opera. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken. '7.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.-15 Franse les. 18.00 Protest, uitz. 18.15 Pianospel. 18.20 Voor de sold. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Negro-spiri- tusls. 20.00 Kamerork. 20.45 Kunstkaleidoscoop. 21.00 Philharm.ork., koor en sol. 21.30 Amus -muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Cello en piano. 22.45 Strijkork. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 Quiz. 21.30 Gevarieerd programma. NTS: 17.30 Persconferentie van Kroesjtjev. VOOR ZONDAG EUROVISIE: AVRO. KRO. VARA en VPRO: 15 5516.45 Rep. Brussel interland hockevwedstr. België—Nederland. KRO: Kardinaal Alfrink in Rome, filmverslag. 20.40 Documentaire film. 21.10 Amsterdams Kunslmaandorkest. 21.45 Epiloog. AVRO, KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sport in beeld. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 The Nat King Cole-show. 20.25 Film. 21.00—22.15 Het vonnis, TV-spel. Ook nu weer bleek de rubriek „Attentie" van Peter van Kampen in het N.C.R.V. programma van vrijdagavond actueel en bijzonder. Zo was de Van Eeden-herden- king opgeluisterd met filmpjes van Her man van den Eerenbeemdt, waarin men de litteraire coryfeeën van vroeger zag opdraven en zeer tot ons genoegen. Belangrijker gezien de ernst van de situatie was het gesprek tussen prof. Bavinck, de Amerikaanse journalist van het blad „Delta", James Homes, de Belg Jan de Laet en de Zwitserse correspon dent Bleich met de Zuid-Afrikaanse pro fessor Du Toit en zijn landgenoot, de stu dent Kraanwinkcl, over de huidige situatie in Zuid-Afrika. Vooral de student bleek een meester in het overslaan van wat er thans in zijn land gebeurt. Hij bleef maar hameren op het beeld van de toekomst, dat zijn regering voor ogen staat, en waar in de kleurlingen in zes aparte staten met zelfbestuur zijn ondergebracht. Ook de professor vond dat afdoende, al probeerde hij de uitsluiting van de kleurlingen van alle rechten dan toch nog te vergoeilijken met le wijzen op het feit, dat de blanken vechten met de rug tegen de muur. „Laat ons toch onze gang gaan", zo betoogde hij." Wij willen heus het beste voor de Bantoes." De Zwitser viel hem fel aan, maar het feitelijke probleem „de rechten van de kleurlingen thans" werd steeds ontweken. Wij hadden weinig bewondering alle rechten dan toch no| te vergoelijken beerde de Belg De Laet terecht begrip op te brengen voor de problemen van de Zuid-Afrikaanse blanken. De Amerikaan James Homes sprak bijzonder weloverwo gen, zeer sympathiek, rekening houdend met de rassenkwesties in eigen land, die hij allesbehalve toejuichte. Prof. Bavinck bleek een vriendelijk gespreksleider, die er voor zorgde dat de verwijten in hoffe lijke termen werden geformuleerd, al stond hij kennelijk aan de kant, waar wij ook staan. Een voordracht van Aline Markus vormde het volgende programma onder deel. Wij vonden de zegging beter dan de plastische vormgeving. Die was nogal on natuurlijk. Het filmpje van Disney over Tsjaikovski bleef heel boeiend tot het mo ment, waarop Disney zijn bewerking van „Doornroosje" introduceerde. Wij hadden veel liever Tsjaikovsky's leven tot een einde zien gebracht. Wat Disney met Doornroosje uitspookte deed ons sterk aan Sneeuwwitje denken. Overschat hij zich zelf niet wat? Beeldschermer Advertentie De beste merken in alle modellen. B 3 trn I O WÜ1 TEL. 14308 De NTS zal vanmiddag de reportage overnemen, die de Franse televisie zal wijden aan de persconferentie van Kroesj tsjev bij het einde van diens bezoek aan Frankrijk. Deze extra televisie-uitzending begint om 17.30 uur. jjlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Over driedubbel-openslaande porte briséedeuren gesproken: Het Va derland had het over „degene die zelf onherroepelijk en voor altijd zijn leven beëindigt". HAARZIEKTE Het Vaderland constateert „dat het Nederlandse volk per jaar ettelijke millioenen inkomsten laat lopen, omdat zij verzuimt haar propaganda krachtig te voeren". E De hoofdredacteur moet haar haar eens wat opkammen. WAKEN De Telegraaf meldt dat Anton E van Duinkerken in een tweede-hands boekhandel Ter Braak naast Van Ammers-Küller, Franciscus naast Luther vond. „iets waarvoor de kieskeurige E boekhandel ten strengste zal wa- E ken". Ook de kieskeurige boekhandel heeft dus Ter Braak naast Van Ammers- E Küller, Franciscus naast Luther E staan; iets waar tegen ik persoon- li lijk altijd zorgvuldig waak in mijn boekenkast. LUX De makelaars Hopman en Van 't Hof adverteren in Het Vaderland hun „gezellige en zeer luxe heren huizen". Ik ben gaan kijken; het zijn de luxste herenhuizen die ik ooit zag; er is geen lux aan gespaard. NIEUWTJE Volgens de Avro-bode zou H. J. Jordan in het programma voor de E vrouw een voordracht houden ge- E titeld: „Help mij het zelf te doen (over het zelfstandig maken van kinde- E ren)". Ik zal mij van commentaar ont- houden. DUIVEL De Cineac aan het Damrak te Am- sterdam kondigde aan: „De Witte Duivel; in kleuren". E REKLAME Uit Reis Journaal (uitgave: Federatie Internationaal Tourisme, Hertogstraat 5, Eindhoven) citeer ik uit een aanbeveling voor Zwitser- E land: E Zwitserland is onmenselijk mooi. De natuur is er zo, dat een men- E senoog het niet omvatten kan. De E bergen té abrupt hoog, de dalen té angstwekkend diep, de hellingen té steil". Dan maar niet naar Zwitserland. COIFFEUR Jaar in jaar uit adverteert „Votre coiffeur" J. Heidstra in Propria Cures dat hij „dépositaire officiel- le" is en dat hij rekening houdt met „totis le désirs" van de studenten. E Als ik kapper Heidstra was deed ik E 't maar liever in mijn moerstaal; misschien gaat dat beter. Talarius llll^ Vrijdagmorgen om zeven uur werd de aandacht van een surveillerend agent in Haarlem getrokken door een man, die achter het hek in een bioscoophal stond en die de hulp van de politie agent inriep. Even later vertelde de man, een 23-jarige Haarlemse lood gieter, het volgende verhaal: hij was tijdens de tweede avondvoorstelling in zijn stoel in slaap gevallen en terwijl het publiek na afloop van de voorstel ling de zaal had verlaten was hij rustig blijven doorsmaken. Het personeel ging weg en sloot de bioscoop aan alle kan ten goed af en het gevolg was dan ook. dat de man toen hij midden in de nacht, wakker werd geen enkele mogelijkheid zag om het gebouw te verlaten. Hij zette daarom zijn tukje maar voort en pas om zeven uur slaagde hij erin een voor- bijwandelende agent te roepen. De politieman probeerde de beheer der te ivaarschuwen, maar die ivas niet te bereiken en tenslotte slaagde men erin de loodgieter via een zijdeur naar builen te loodsen. „De loodgieter kwam niet in de lijst van gezochte personen voor", vertelde de politie nog, die het zekere voor het onzekere had genomen. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Deurne (toez.) J. J. Duvekot, vicaris te 's-Gravenhage; te Drachten (4de pred.pl.) S. de Roest te IJmuiden-Oost; te Solingen (Duitsland) J. van Dok te Noord wij k-Binnen. Beroepen te Leeuwarden (vac. F. H. Bruins) O. Elseman te Bergen op Zoom. Bedankt voor de benoeming tot vicaris te Haulerwijk J. G. Eelderink, vica ris te Surhuizum. Gcref. Kerken Beroepen te Weesp (2de pred.pl.) J. Nammcnsma te Roodeschool. Geref. Gemeenten Beroepen te Borssele Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid. Advertentie aan de Een succesvol middeltje te gen knobbels en zwellingen aan de grote teen is nu ver krijgbaar onder de naam Dalet Balsem. Dalet Balsem dringt diep in de huid door. verlicht de pijn op wonder bare wijze, heft de aandoe ning en opzwelling op. Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten. Staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen mr. Y. Scholten heeft, daartoe in staat gesteld door het Joh. J. Smitfonds te Amsterdam, aan dr. W. Ver kade te Arnhem opdracht verleend tot het schrijven van een biografie van de rechts geleerde Tobias Asser (1838—1913), aan wie in 1911 de Nobelprijs voor de vrede werd toegekend. Advertentie 'n gezonde beweging Laat Uw fiets steeds paraat staan! 3637. De stoker moest erg lachen om het verhaal. Toe maardoor de lucht vliegen en dan nog 'n bad nemen in de sloot! lachte hij. Dat is nogeens een avontuur, zeg! Nou, Rom kon ivel tegen 'n beetje plagen en hij lachte zelf mee. Het was flink heet daar, zo vlak voor die oven. Z'n kleren begonnen al goed te drogen, de stoom kwam eraf. Toen hij zo'n kwartiertje gezeten had, stond hij op en voelde aan z'n goed. Ja hoor, het was mooi droog geworden. Ik geloof dat meneer nou wel gaar is, lachte meneer Kokel. 30) Toen hij hem een huis zag binnen gaan, was hij dan ook verder achterop dan hij had gewild. Hij begon te hollen om er tóch nog achter te kunnen komen, op welke ver dieping de man woonde. Hij bleef even in de deuropening staan en liep toen héél voorzichtig naar binnen, juist ver genoeg om te kunnen luisteren naar de voetstappen van de blinde man. Het getik van de stok was nog steeds hoorbaar. Lang zaam kroop het geluid hoger. Het leek op het gestadige getik van een lekkende kraan. Hij hield zijn adem in en luisterde. Hij telde vier onderbrekingen, vier verande ringen in tempo, één voor iedere draai van de trap. Het getik van de stok klonk doffer op de portalen dan op de trap zélf. Ten slotte stierf het geluid ergens achterin het huis weg, niet aan de voorzijde van het gebouw. Hij wachtte totdat hij een deur dicht had horen gaan en begon toen de trappen te bestijgen. Hij liep zonder ge luid te maken, maar snel. Er waren aan de achterzijde twee deuren, maar hij wist direct welke het was, want èèn van beide was ken nelijk de deur van een toilet. Bovenaan de trap wachtte hij even totdat zijn snelle ademhaling wat rustiger was geworden en liep toen langzaam in de richting van de deur. Daar hij bang was voor het scherpe gehoor van de bedelaar, liep hij zo voorzichtig mogelijk. Hij slaagde er wonderwel in geen geluid te maken: geen plank kraakte. Hij legde zijn oor tegen de deur en luisterde. Er scheen geen licht door de kieren heen. Maar dat viel ook wel te verwachten. Voor hem was er oont licht, dus het had ook geen zin om een lamp aan te steken. Nu en dan hoorde hij in de kamer achter de deur iemand bewegen. Hij moest op dat moment denken aan een dier, dat zich in zijn hok heeft teruggetrokken en nog enige tijd bezig is om een zo gemakkelijk mogelijkë slaaphouding te vin den. Er klonken geen stemmen. Hij moest alleen zijn. Lang genoeg had hij nu gewacht. Nu was het moment gekomen. Hij klopte. Het geschuifel hield meteen op. Hij hoorde niets meer. Het was een angstige stilte, die zou blijven voortduren zo lang hij daar zou blijven staan. Hij klopte ten tweede male. Doe open, zei hij streng. Voor de derde keer klopte hij. Ditmaal hard en be velend. Straks zouden het slagen worden. Doe open! zei hij luid De vloer kraakte bijna verlegen en toen zei een stem zó vlak bij dc deur, dat de ademhaling bijna volbaar was: Wie is daar? Een vriend. De stem werd angstiger in plaats van rustiger. Ik heb geen vrienden. Ik ken u niet. Laat mij binnen. Ik zal u geen kwaad doen. Dat kan ik niet doen. Ik ben hier alleen en hul peloos. Ik kan niemand binnenlaten. Lombard begreep het. De man was kennelijk bang, dat het bij elkaar gebedelde geld gestolen zou worden. Hij kon hem dat niet kwalijk nemen. Heus, u kunt mij gerust binnen laten. Doet u nu maar open. Ik wil alleen even met u praten. De stem aan de andere kant van de deur beefde. Ga weg van hier. Ga weg van mijn deur of ik ga uit het raam om hulp roepen. Een stilte viel in. Geen van beiden bewoog. Geen van beiden maakte geluid. Maar ze waren zich heel goed van eikaars aanwezigheid bewust. Angst aan de ene zijde van de deur, vastberadenheid aan de andere zijde. Lombard haalde ten slotte zijn portefeuille te voor schijn. Hij streek er nadenkend over. Het grootste bil jet was één van vijftig dollar. Er waren nog wel en kele kleinere- coupures, maar hij koos toch het eerste. Hij ging hurken en schoof het biljet onder de deur door, totdat er niets meer van te ontwaren viel. Toen strekte hij de rug weer en zei: Buk u en voel langs de onderkant van de deur. Is dat er geen voldoende bewijs voor, dat ik u niet wil beroven? Wilt u nu open doen? De blinde aarzelde nog steeds, maar ten slotte werd een ketting verwijderd, een grendel weggeschoven en een sleutel omgedraaid. De deur was degelijk op slot geweest! Ten slotte werd ze geopend en de donkere brilleglazen die hij vele uren geleden op straat voor het eerst had gezien, staarden hem aan. Heeft u iemand bij u? Nee, ik ben alleen. Ik ben niet gekomen, om u kwaad te doen. U hoeft dus niet bang te zijn. U bent toch geen rechercheur? Nee, ik ben geen rechercheur. Anders was wel een agent megekomen. Ik ben alleen. Ik wil alleen maar met u praten. Begrijpt u dat dan niet? Hij duw de de deur verder open en liep naar binnen. De ka mer was in duisternis gehuld. Het was een zwart gat, iets onzichtbaars, iets onbekends, precies zoals de we reld voor de blinde man moest zijn. Een kort moment hielp de driehoek valig licht, wel ke op de grond lag en uit de gang de kamer binnen viel, maar toen de deur gesloten werd, heerste er al om duisternis. Kunt u het licht niet aandoen? Nee, zei de blinde man, nu staan we ongeveer quitte. Waar heeft u trouwens licht voor nodig, als u alleen maar wilt praten? Lombard hoorde een oude veer ergens vlak bij hem weerbarstig piepen. De bedelaar was kennelijk op zijn bed gaan zitten, waarin hij het bij elkaar gebedelde geld verborgen zou hebben. Schiet nou op, doe nu niet zo dwaas. Ik kan wérke lijk zo niet praten Hij tastte om zich heen ter hoogte van zijn knie en voelde ten slotte de leuning van een wankele houten schommelstoel. Hij trok haar naar zich toe en ging zitten. U zei dat u wilde praten, zei de blinde met een stem, waaruit bleek hoe gespannen hij was. U bent nu binnen. Begint u maar U hoeft niet te zien om te kun nen praten. Ten slotte zei Lombard: Ik mag toch wel roken? Daar heeft u toch wel geen bezwaar tegen? Rookt u? Als ik een sigaret krijg, zei de ander vermoeid. Hier neemt u maar één. Er klonk een klik en het kleine vlammetje van een aansteker verlichtte zwakjes een deel van het vertrek. De blinde man zat op de rand van zijn bed. Zijn stok had hij dwars over de knieën liggen, voor geval hij haar als wapen moest gebruiken. Lombard's hand kwam uit zijn zak te voorschijn, maar in plaats van sigaret ten hield hij een revolver vast. Hij hield het wapen dicht bij zich, maar gericht op de ander. Neemt u gerust een sigaret, zei hij vriendelijk. De blinde man sprong op. De stok rolde van zijn knieën op de grond. Hij maakte een wanhopig gebaar en beschermde zijn gezicht met de handen. Ik wist dat u het op mijn geld voorzien had, zei hij hees. Ik had u niet binnen moeten laten.. Lombard stak even kalm de revolver weer weg, als hij het wa pen te voorschijn had gehaald. U bent niet blind, zei hij zachtjes. Ik had die truc overigens niet nodig, om mij daarvan te overtuigen. Ik moest het echter doen om u te laten voelen, dat ik u al lang door had. Het feit, dat u de deur opende voor een vijftig dollarbiljet was al voldoende voor mij. U moet een lucifer hebben aangestoken om even te kij ken wat het was. Hoe kon u weten, dat het geen één dollarbiljet was? Alleen toch maar als u kon zien. Een biljet van één dollar is precies even groot als een van vijftig en ze voelen hetzelfde aan. Voor één dollar zou u de deur niet geopend hebben. U zult vandaag wel meer dan één dollar ontvangen hebben. Maar voor vijf tig dollar wilde u de kans wel wagen. Dat was meer dan uw verdienste van vandaag. Hij zag ergens een stompje kaars staan, liep er heen en stak het met zijn aansteker aan. U bent een rechercheur, stamelde de bedelaar, ter wijl hij met de achterkant van zijn hand het zweet van zijn voorhoofd veegde Ik had het kunnen weten.. Het interesseert me niet, of u onder valse voorwend selen de mensen geld aftroggelt, zei Lombard. Mis schien steil u dat gerust. Hij ging weer zitten. Wat bent u dan? Wat wilt u Ik wil dat u zich iets herinnert, wat u heeft gezien, mijnheer de blinde man, zei hij ironisch. Luister goed. U stond een keer voor het Casino Theatre toen het uit ging. Op een avond in mei. (Wordt vervolgd) „DE BERG IS JONG", luidt de titel van de roman der Chinees-Engelse schrijfster Han Suyin, welke bij „De Bezige Bij" werd uitgegeven. Het zijn de zich uiter mate traag voortrekkende lotgevallen van mrs. Anne Ford. Deze puriteinse Engelse tracht de teleurstelling van haar mislukt huwelijk te vergeten, door lerares te wor den aan een Engels instituut voor jonge meisjes te Katmandoe (Nepal). De poly theïstisch vrije levensopvatting van de be volking, gevoegd bij de „stimulerende" invloed van het klimaat, doen Anne tot dan toe onvermoede hartstochten in zichzelf ontdekken. Na een innerlijke strijd, die geen moment een dramatisch hoogtepunt mag heten, leert zij dan de lichamelijke liefde kennen. Al slaagt de schrijfster er vrijwel in het exotische decor van haar verhaal boeiend te beschrijven, in de behandeling van haar levend materiaal schiet zij jammerlijk te kort. Zodra er iemand aan het woord is, daalt dit boek tot een allerbedenkelijkst laag niveau en doet onsmakelijk aan, zo dat wij niet geloven, dat dit boek een dankbare ontvangst te beurt zal vallen. Het woord steevast betekent: besten dig, geregeld, volgens gewoonte. Men zegt' Hij komt hier steevast iedere week. Soms heeft men de afleiding niet meer begrepen, vandaar vormen als steenvast en steekvast. Het eerste deel der samenstelling Is het woord st e e, stede, hetzelfde als stad. Wij zeggen nog: hier ter stede, naar stee gaan enz. De eigenlijke bete kenis is evenwel: plaats, plek. Het woord is verwant met het werkwoord staan. In de Middeleeuwen heeft zich uit de betekenis pi a a t s die van om muurde woonplaats ontwikkeld. De oude betekenis is nog bewaard ge bleven in de uitdrukking: in stede van voor: in de plaats van: in woorden als hofstede, een rotte stee in een appel en in stadhouder dat: plaatsvervanger be rekent.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 13