Fantoom In. de bar O PANDA EN DE TROETELTROEP AVONTUREN VAN EEN HOND Tulpen-postkoets in Saloniki naar de wagenmaker ROM EN MIOE -Ja Si ^Hoe is het ontstaan Moet de standaard van het Elysée bij ieder vertrek van De Gaulle zakken 3 /7\ y-XA AKKERTJES WOENSDAG 6 APRIL 1960 9 „De hel in het Paradijs" Russische filmkunst Decorwerkplaats voor N.T.S. De radio geeft donderdag T elevisieprogramma NIEUW PROBLEEM IN PARIJS: Tocht zwaarder dan men dacht Tulpenfestival in Birmingham Plan voor „wereldloterij" DOOR WIUJAM IRISH Graaf Bernadotte in ons land Pijn - Pijn - Pijn elke minuut is te lang neem vlug Akkertjes Dit woord: STAVEN Op een holletje liep Panda naar de Nationale Bank om te waarschuwen tegen de bankroof, die Joris van plan was met de troetels te ondernemen. Maar toen hij bij de Bank was gekomen, hield hij zijn pas wat in en bedacht zorgelijk, dat de zaak toch niet zo eenvoudig was. „Ik moet niet alleen de bankroof verhinderen, maar er ook voor zorgen, dat de troetels er geen narigheid door krijgen.mompel de hij. „En als ze voor bankrovers worden aangezien, komt er vast een hoop narig heid van. Dan komt de politie erbij en die zal de arme troetels in de gevangenis stoppen. Het beste is misschien, als ik de bankdirecteur zelf spreek en hem vraag, om de politie er niet bij te halen. Als ik hem uitleg, dat de troetels geen echte ro vers zijn, zal hij ze misschien niet te hard aanpakken.y Ik hoop maar, dal ze me bij de directeur toelaten." Hij streek zijn haar glad om er netjes uit te zien en liep de monumentale trap op. Maar toen hij naar binnen wilde gaan, merkte hij tot zijn schrik, dat het troetel-paard hem volgde. Panda begreep, dat hij heel wat minder kans had om tot de directeur door te dringen, indien hij in gezelschap van een paard was, dus duwde hij het dier tegen de neus en zei ferm: „Terug! Je kunt niet mee!" Maar, zoals alle troetels, ivas ook het paard verwend. Zodra Panda zich weer omkeerde, dreef het verwende dier zijn zin door en volgde hem toch naar binnen. Dit gaf al dadelijk moeilijkheden. „Hela! Stop!" riep de portier, die bij de ingang stond, „paarden worden hier niet toegelaten!". In het K.R.P.-televisieprogramma van 15 april zal onder de titel „De hel in het Paradijs" een filmreportage worden uitge zonden over de meer dan één miljoen Chi nese vluchtelingen in Hong Kong Voor deze reportage zijn twee leden van de staf van de KRO, Manus van de Kamp en Ad Zonneveld, ruim drie weken in de Britse Kroonkolonie met zijn Chine se bevolking geweest. Ze hebben er drie duizend meter film opgenomen en hopen in hun programma van veertig minuten een beeld te geven van de onbeschrijfe lijke elende, waaronder deze vluchtelin gen voor het communistische regime zich in het leven trachten te houden. Advertentie UW HAAR IS UW KROON! Wij brengen u de nieuwste Ameri kaanse Permanent wave, houdbare kleurspoelingen, hoofdmassage tegen roos en haaruitval. Vraag een maandabonnement voor watergolven. C. I. OERLEMANS Med. Gedipl. Haarkundige GIERSTR. 69 - HAARLEM - TEL. 21736 De Russische film „De Eenenveertig ste" was de hoofdschotel van het dinsdag avondprogramma. Het ontbreken van de kleuren was zoals de NTS tevoren al had aangeduid een ernstige hinderpaal voor het volledig genieten van deze uit stekend verfilmde revolutie-tragedie, waarin juist de kleuren een imposante rol spelen en soms zelfs essentieel zijn voor de binding van het thema aan het mach tige natuurdecor. Niettemin was het een genietbare voorstelling, die bijdroeg tot de kennis van Russische filmopvattingen. Een interessant journaal en een dromeri ge documentaire over een dal in de Chiem- gauer Alpen gingen aan de hoofdfilm vooraf. Sportliefhebbers konden voor en na genieten van hard tennis in Brussel. Beeldschermer Sinds dinsdag heeft de Nederlandse Te levisiestichting de beschikking over een eigen complex ruimten voor de decor werkplaats en de requisietenafdeling, on dergebracht in een deel van de voorma lige Veneta-tapijtfabriek in Hilversum. In tegenwoordigheid van onder anderen bur gemeester J. J. G. Boot heeft de heer E. A. Schuettenhelm, voorzitter van de N.T.S., deze aanwinst officieel geopend. Hij" zei in zijn 'openingswoord, dat hiermee de eerste grote vestiging van de N.T.S. in Hilversum haar beslag heeft gekregen. Daarmee is men in de plaats waar wij horen, in de radiostad Hilversum, de stad die begon als radiostad, toen filmstad werd en tenslotte straks ook televisiestad zal zijn. „Wij voelen ons thans als de verloren zoon, die zijn tehuis heeft terug gevonden. Er zullen dus nog meer verhui zingen moeten komen. „Als in oktober meer zenduren beschikbaar komen, zal pas duidelijk blijken hoe de N.T.S. aan de drie Bussumse studio's tekort komt, aldus de voorzitter. Er zijn plannen om twee hulpstudio's te bouwen op het radio- city-terrein (het radiokwartier aan de In- sulindelaan) tegen die tijd klaar te heb ben. De bouwvergunning is aangevraagd en het Hilversumse gemeentebestuur heeft al blijk gegeven van een loyale medewer king en tegemoetkoming aan de wensen HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de ieugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 3.50 Voor de vrouw. 0.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.30 Dansmuz. 12.25 Wij van het land. 12.35 Land en tuinbouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 1315 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 l ichte muz. 13.40 Gevar. muz. NCRV: 14.00 Gram. 14.30 Gewijde muz. 15.20 Gram. 16.00 Verkennin gen in do Bijbel. 16.20 Kamermuz. 17.00 Voor de ieugd. 17.30 Gram. 17.40 Bcursber. 17.45 Streek- uitz. 18.00 Lichte muz. 18.15 Sportrubr. 18.30 Muz. lezing. 18.50 Sociaal prespectief. 19.00 Nieuws en u eerpraatje. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Kamermuz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Pol. praatje. 20.00 Gevar. progr. 22.15 Periodiekenparade. 22.25 Gram. 22 30 Nieuws. 22.40 Zaalsportuitslagen. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Orgelconc. 23.30 Gram. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de wouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Gram. 11.45 Bejaarden en hun hobbies, lezing. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Promenade-ork. 12.55 Rep. bezoek pres. De Gaulle aan Groot Brittannië. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muz.. 13.55 Beursber. 14.00 Viool en piano. 14.30 Voor de vrouw. 14.50 Gram. 15.20 Voordr. 15.45 Sopraan en piano. 16.15 Gram. 16.50 Voor de jeugd. 17.20 Jazzmuz. 17.50 Regeringsuitz.: De woningbouw na 1 april, door ir. H. M. Buskens, dir.-generaal van de volks huisvesting en de bouwnijverheid. 18.00 Nieuws. 13.15 Dansmuz. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Sport- praatje. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor dc kleu ters. 19.05 Gevar. progr. 20.00 Nieuws 20.05 La Bohème, opera. 22.05 Gram. 22.30 Nieuws en beurs ber. van New York. 22.45 Journ. 23.00 Sportact. 23.05 Uit de wereld van het amusement. 23.55— 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Amus.muz. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 13.30 Pianorecital. 14.00 Gevar. muziek. 16.00 Koersen. 16.06 Franse les. 16.21 Ork.concert en solist. 16.55 Gram. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Voor de kinderen. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Pol. praatje. 20.00 Hoorspel. 21.15 Operafragm. 22.00 Nieuws. 22.15 Radio-universitait. 22.55 Nieuws. 23.00—23.10 Mi litaire groeten uit Kongo. VOOR WOENSDAG NCRV. 17.00 Voor de jeugd. NTS: 20.00 Journ en weeroverz AVRO: 20.20 Sportpanorama. 20.50 Documentaire. 21.20 Omr.ork. van België en sol. 21.50—22.20 Film. VOOR DONDERDAG EUROVISIE: NTS: 12.2513.00 Rep. bezoek pres. Dc Gaulle aan Groot Brittannië. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. NCRV: 20.20 Progr. oveV dieren. 20.35 Filmdoc. 21.15 Goede Vrijdag spel in verzen. 22.15 Dagsluiting. van de N.T.S. De bedoeling is op deze wijze tot 1963 in de behoeften te voorzien. In mei en juni gaan alweer enkele dien sten over, evenals in oktober. Dan zijn er in Hilversum de omroep organisaties, het bestuur en verschillende diensten. Dan zijn er nog drie studio's in Bussum. Maar nog menig jaar zal men ondanks de aanbouw van de twee hulp studio's de drie te B'ussum moeten blijven gebruiken. (Van onze correspondent in Parijs) Er zijn geen lichte verantwoordelijkhe den, alleen maar ondankbare taken. Neem dat beroep van die geüniformeerde func tionaris die op het Elysée met de zorgen over de republikeinse standaard is be last. Ge zoudt zeggen: een baantje om slapend oud mee te worden, maar zo is hét toch niet helemaal. Gedurende de derde en vierde republiek had deze brave borst steevast het voor schrift gevolgd dat de vlag op het ambts paleis onmiddellijk gestreken diende te worden, zodra het staatshoofd zijn hielen had gelicht, ware het slechts voor een ommetje van vier stratenblokken en twaalf minuten zoals een Franse president zich in de rustige jaren nog veroorloven kon. De huidige bewoner van het Elysée, generaal Charles de Gaulle, zal nooit el ders een luchtje mogen scheppen dan in het riante park dat zijn paleis omgeeft, en waar zich achter iedere wat forsere boomstam een stille inspecteur moet ver schuilen. Een der redenen te meer waar om de generaal zijn weekeinds bij voor keur in zijn persoonlijke buitenhuis in Colombey-les-dux-Eglises pleegt door te brengen. De eerste keer dat de generaal, verge zeld van zijn gade, weggedoken in de kus sens van zijn officiële Citroën-d.s., voor zo'n privé-toertje zijn ambtswoning wilde verlaten, schoot de gardist terstond uit zijn controlepost om het vlaggedoek te la ten zakken, maar hij" had de koorden nog Ufel a» A niet losgeknoopt, of een der leden van 's generaals persoonlijk kabinet riep hem terug met de terechtwijzing de vlag met rust te laten om te voorkomen dat heel Parijs zich in paniek zou afvragen of de presidentnu jawie zal het zeg gen: er misschien de brui aan had ge geven. De volgende week, toen het presidentiële echtpaar weer wat welverdiende rust in de campagne zou gaan zoeken, bleef de vlagbewaker dus maar kalm in zijn hok je zitten. Nu werd hij echter door een ander lid van het officiële kabinet aan het uniformjasje getrokken met de vraag waarom hij d!e driekleur ongestoord liet wapperen. Bevel, liet hij ten antwoord vernemen. Onzin. Weg met die vlag, luidde het tegenconsigne. Alle kranten hebben im mers al geschreven dat de generaal naar buiten ging? Zijn dagtaak is er zo niet simpeler op geworden. Bij officiële reizen door het bin nen- of het buitenland ofwel naar Alge rije, zijn er geen problemen aan de lucht, en moet de tricolore natuurlijk terstond worden gehaald. Maar elk ander uitje van de generaal-president bezorgt de goede man kippèvel nu hem onder het oog is gebracht dat één lichtzinnige manoeuvre wellicht onvoorstelbare gevolgen kan heb ben. De Parijse man-in-de-straat kan zich intussen afvragen of hij zelfs in det res tant van republikeinse traditie geen ver trouwen meer mag hebben: de vlag op het Elysée, terwijl de president zich mis schien in Colombey ruim tweehonderd ki lometers van ?ijn Parijse basis heeft verwijderdJ Nagestaard en toegejuicht rijdt de Floriade-postkoets thans door de dorpen en dorpjes van Noord-Grie kenland op haar weg naar Saloniki, waar de karavaan officiëel zal worden ont vangen en de koets zelf onder behandeling van de wagenmaker komt. Dat laatste is dringend nodig. De tocht door Noord-Grie kenland is zwaar geweest, veel zwaarder dan de deel nemers hadden kunnen denken. Vooral op het stuk van Edirne tot Souphlion heeft de koets dusdanig ge leden, dat enige reparaties dringend nodig werden. Het reisschema werd daarom enigszins gewijzigd. Nu zou men reeds vanmiddag in Saloniki aankomen in plaats van donderdagmor gen, wat aanvankelijk het plan is geweest. De wagen maker heeft dan een volle nacht de tijd voor repara ties. Van de Turkse grens af heeft chef d'equipe Joop van der Touw alle stuur manskunst moeten aanwen den om te voorkomen, dat een as zou breken het ergste wat de karavaan zou kunnen overkomen, omdat een as niet gerepareerd of vervangen kan worden. Het blijkt wel, dat het in zeker opzichteenvoudiger zou zijn geweest vierhonderd jaar geleden een Floriade- postkoets te laten rijden dan nu. Toentertijd kende men alleen zandwegen en die zijn, zelfs als ze in de slechtst denkbare conditie verkeren, altijd door een koets met paarden te be rijden. De „moderne" ver harde wegen daarentegen verkeren in deze streek in een dusdanige staat van verval er zijn kuilen van soms meer dan twintig cen timeter diepte over de ge hele breedte van de weg dat de koets af en toe groot risico loopt. Geen wonder dus dat men enige, zij het niet ernstige averij heeft opgelopen, welke tijdens de overnachting in Saloniki zal moeten worden ver holpen. Al met al eist deze tocht de grootste inspanning van mens en dier. Het ergste is al weer achter de rug, al thans wat Griekenland be treft. Na Alexandroupolis tot aan de Joegoslavische grens zijn de wegen weer beter; de paarden beklim men de heuvels met groot gemak. De rit van Istanbul naar Edirne aan de Grieks-Turk se grens (ongeveer 230 km.) vergde drie dagen. Achter eenvolgens werd in Silivri en in Luleburgaz gebivak keerd en ook hier was de ontvangst bijzonder harte lijk. Edirne zelf spande de kroon. De historische ambassadeur De Busbecq werd daar op het gemeente huis officiëel ontvangen en hij en de overige leden van de karavaan waren het middelpunt van een feest, 's avonds in het stedelijk theater, waar een toneel stuk werd opgevoerd, ge wijd aan de tulp. Ook de andere festiviteiten in Turkije stonden alle in het teken van de postkoetsrit en de tulp. Ofschoon in Griekenland slechts in Saloniki een offi ciële ontvangst plaats heeft, is het onthaal daar niet minder warm dan in Tur kije. nl elk dorp staan drommen mensen te kijken naar de wagen, die zij al leen maar kennen van plaatjes. Eén ding blijken de Grieken, getuige hun reacties, nogal spijtig te vinden. En dat is dat de koets de tulp niet uit de Peleponnesus of uit Athene heeft gehaald. In de streek rond Mistra op de Pelepon nesus namelijk waren reeds in de grijze oudheid tulpen velden te vinden en van daag de dag vindt men ze er nog. Nederland zal een belangrijk aandeel hebben in Birminghams eerste tulpenfesti val, dat van 30 april tot 14 mei zal wor den gehouden. De beroemde Nederlandse ballonvaarders, de heer en mevrouw Boes man, zullen hun ballon uit Nederland overbrengen om tijdens het festival bal lonvaartdemonstraties te geven. Bij deze demonstraties zal de ballon verankerd zijn, maar op de laatste dag zullen de Boesmans opstijgen voor een vrije vaart. De eerste prijs in een wedstrijd ter ver kiezing van de tulpenschoonheidskoningin zal waarschijnlijk bestaan uit een vakantie in Nederland. Tulpen uit Istanboel zullen per vliegtuig naar Birmingham worden gevlogen nadat deze per postkoets uit Is tanboel naar Rotterdam zijn gebracht. TEL AVI V(Reuter) Op het derde in ternationale congres van staatsloterijen, dat in Tel Aviv wordt gehouden, worden voorstellen behandeld om een internationa le „wereldloterij" te stichten, met prijzen van 250.000 dollar. De voorstellen, die aan de afgevaardig den van negentien landen zijn voorgelegd, beogen hogere inzetten, dan die van de nationale loterijen om te voorkomen, dat de nationale loterijen concurrentie zouden ondervinden. Avifauna. Avifauna te Alphen a/d Rijn, het zo veelbesproken vogelpark, schijnt zeer in trek te zijn bij vogendieven. Zondag werd een zeldzame bloedvleugel- parkiet ter waarde van 800 gulden gesto len. De politie heeft geen enkele aanwij zing. 1 1' Ifil 42 4243. Honderd! riep Rom. Ik kom, hoar! Hij keerde zich om en ging zoeken. Waar zou Mioe heen gegaan zijn, en waar zou ze zich verstopt hebben? Vol goede moed liep Rom weg. Hij zou weieens laten zien, dat hij z'n vriendinnetje best. zou kunnen vinden, wacht maar! Hij had wel zo'n beetje gehoord, welke kant ze gegaan was, dus liep hij die richting uit. Daar moest ze dus ergens verscholen zittenmaar waar precies? Dat moest hij nog zien uit te vinden 33) Om haar hals een snoer valse parels'. De zakdoek was met veel kant afgezet en verspreidde een door dringende lucht, waar ze haar neus verachtelijk voor ophaalde, toen ze haar in het tasje stopte. De oog leden had ze blauw aangezet, wat ze anders nooit deed. Scott Henderson had naar de metamorfose gekeken van achter glas en van een lijst. Ze voelde zich be schaamd. Je zou me niet herkennen, liefste, is het niet? mompelde ze vol wroeging. Kijk maar niet naar me, kijk maar liever niet. Ten slotte was er nog iets afschuwelijks, dat ze moest omdoen om haar uiter lijk te volmaken. Ze hief haar been op en schoof er een fel-roze kouseband over heen, die nog eens extra opvallend was gemaakt door een grote rozet. Het ding was juist zichtbaar. Als ze tenminste zat Ze draaide zich snel om. Zijn meisje mocht er niet uitzien als de goedkope vrouw, die ze juist in de spiegel had gezien, nee, niet zijn meisje. Ze draaide de lichten uit, uiterlijk kalm maar inwendig zenuw achtig. Toen ze de laatste lamp uitdraaide, waarvan de schakelaar vlak naast de deur zat, mompelde ze enkele woorden. Ze staarde naar zijn portret in de brede lijst. Misschien vanavond, liefste, zei ze zachtjes. Misschien vanavond. Ze draaide het knopje om en sloot de deur. Hij bleef alleen in het donker, achter glas en in een lijst. De gevellichten brandden reeeds, toen ze uit de taxi stapte, maar het trottoir voor het theater was nog leeg. Ze wilde echter vroeg zijn, zodat ze ruimschoots de gelegenheid zou hebben hem onder haar invloed te brengen voordat de lichten in de zaal zouden doven. Ze wist nauwelijks wat er gespeeld werd en als het afgelopen zou zijn en ze weer naar buiten zou komen, zou ze maar weinig meer weten dan nu. Dat wist ze nu al. Er ging zo iets als „Keep on Dancing." Ze liep naar de kassa. Ik heb een besproken plaats voor vanavond. Eer ste rij stalles. Mimi Gordon. Ze had er dagen op ge wacht. Het ging er namelijk niet om de show te zien, maar om gezien te worden. Ze betaalde. U bent dus zeker van wat u me door de telefoon verteld hebt? Ik zit dus aan de kant van de drummer en niet aan de andere kant? Ja. dat klopt. Ik heb het nog speciaal nagekeken, toen ik uw plaats noteerde. Hij keek haar aan op de manier, zoals zij al wist dat hij het zou doen. U moet heel wat in hem zien, zei de man achter het loket. Hij mag zich gelukkig prijzen. U begrijpt me niet. Ik kom niet voor hem. Ik heb er geen notie van wie het is. Ja, hoe zou ik het moeten zeggen? Iedereen heeft wel een of andere liefhebberij. Ik hou nu eenmaal van drummen. Iedere keer, dat ik naar een show ga, probeer ik altijd zo dicht moge lijk bij de drummer een plaats te krijgen. Ik vind het heerlijk om naar drummen te kijken. Het doet me wat. Ik ben helemaal verslaafd aan drums. Al van mijn kinderjaren af ben ik er weg van. Ik weet wel dat het gek klinkt, maar. Ze spreidde haar handen uit. Zo is het nu eenmaal. Ik wilde niet nieuwsgierig zijn, verontschuldigde de lokettist zich. Ze ging naar binnen. De man, die de kaartjes moest controleren, had juist zijn post betrokken en de ouvreuse kwam uit de kleedkamer lopen, zó vroeg was zij. Ze was de eerste in de zaal, het balkon buiten beschouwing gelaten, waar voor niet de regel gold, dat laat komen deftig stond. Ze zat alleen, een klein opgedirkt figuurtje, dat bij na verloren ging in de zee van stoelen. Haar opschik bleef nagenoeg geheel verborgen door de jas, die ze dicht om zich heen had getrokken. Het was alleen van de voorkant, dat ze aandacht wilde trekken. Met steeds korter tussenpozen werden er achter haar rug stoelzittingen naar beneden geklapt. De zaal kwam langzaam tot leven door het geritsel, geruis en zachte gemompel, dat altijd het kenmerk is van een zich vul lende zaal. Ze had echter slechts aandacht voor één ding en één ding alleen: de half verborgen deur onder het toneel aan de andere kant van de zaal. Door de kieren scheen licht en ze hoorde gedempte stemmen. De musici verzamelden zich. Plotseling werd de deur geopend waarna de orkest bak zich vulde. Ze bukten zich voorzichtig om het hoofd niet te stoten, zó laag was die deur. Ze wist niet wie het was. Ze zou het pas weten als hij zou gaan zitten. Gezien had ze hem immers nooit. Een voor een gingen ze zitten, in een lichte boog die evenwijdig liep met de rand van 't toneel. Hun hoofden bleven nog juist onder de voetlichten. Ze deed alsof ze druk aan het lezen was in het programma op haar schoot en had haar hoofd naar beneden gebogen, maar onder haar zwart aangezette wimpers door hield ze de orkest bak nauwkeurig in het oog. Zou het deze zijn, die nu binnenkwam? Nee, hij greep een stoel en ging er vlak naast zitten. Den man achter hem? Wat een schurk achtig gezicht had hij. dacht ze. Ze voelde zich opge lucht, toen hij heel ergens anders ging zitten. Hij speel de klarinet of zo iets. Nu, dan moest het deze zijn, dat kon niet anders., maar nee, hij draaide zich om en liep de andere kant uit. Het was de bassist. Er verscheen nu niemand meer. Plotseling werd ze onrustig. De laatste, die binnen was gekomen, had zelfs de deur achter zich gesloten. Iedereen had nu zijn plaats ingenomen en was met stemmen begonnen. Zelfs de dirigent stond al achter zijn lessenaar. De stoel achter de drum, die vlag vóór haar stond, was nog leeg. Zou hij soms ontslagen zijn? Nee, dat kon niet, want dan had toch wel iemand anders zijn plaats in genomen. Zou hij soms ziek zijn en kon hij vanavond niet spelen? Dat het nu juist vanavond moest gebeu ren! Iedere avond deze week was hij er geweest en nu uitgerekend deze avond niet! Het zou misschien wel weken duren, voordat ze weer deze plaats kon krijgen. De show liep goed en er was een grote toeloop. Maar zo lang kon ze niet wachten. De tijd was kostbaar. Ze had zelfs nauwe lijks genoeg tijd voor alles, wat ze nog moest doen. Ze kon horen, wat er in de orkestbak over werd ge zegd, alhoewel er fluisterend werd gesproken. Ze zat zó dichtbij, dat ze het nagenoeg woord voor woord kon verstaan, ondanks het lawaai, dat bij het stem men werd geproduceerd. Heb je ooit zo'n vent gezien? Ik geloof dat hij dit seizoen pas één keer op tijd is geweest. Boetes helpen zelfs niet. De alt-saxofonist antwoordde: Hij heeft waarschijnlijk een of ander blondje aan de haak geslagen en is daardoor de tijd vergeten. De man achter hem zei schertsend: Een goede drummer is moeilijk te krijgen. Maar niet zó moeilijk! Ze staarde naar de letterreeksen in het program ma, maar ze zag niet, wat er stond. Slechts met moeite wist ze haar ongerustheid te onderdrukken. Het was een speling van het noodlot, dat iedereen van het orkest er was, behalve nu juist de ene man, voor wie ze gekomen was. Ze dacht: Dit is precies dezelfde tegenslag, die Scott had op de avond dat hij Het stemmen hield op. Iedereen zat gereed, de lampjes boven de muzieklessenaars brandden. Plotse ling, toen ze al geruime tijd niet meer naar de deur had gekeken, zó hopeloos had het haar toegeschenen, werd zij even geopend en direct daarna weer geslo ten. Het was zó vlug gegaan, dat het op het knipperen van een oog had geleken. Een gebogen figuur schoof snel langs de rand van de orkestbak, ging zitten op de lege stoel vóór haar en boog zich diep voorover om zo min mogelijk de aandacht van de dirigent te trekken, die hem echter woedend aankeek. Hij was bepaald niet verlegen of onder de indruk van de nijdige blik. Ze hoorde hem gehaast en nog ademloos aan zijn buurman zeggen: Kerel, ik heb nu een meisje ontmoet.... Het wordt natuurlijk wéér niks! Hij had haar nog niet gezien. Hij was nog te druk bezig met het in orde brengen van z'n drum. Haar hand viel naar beneden en haar rok kroop een cen timeter hoger. Ten slotte was hij klaar. Hoe is de zaal?, hoorde ze hem vragen. Hij draaide zich om en keek voor de eerste keer over de rand van de orkestbak. (Wordt vervolgd) De 52-jarige graaf Sigvard Bernadotte, zoon van de koning van Zweden Gustaaf Adolf, en een broer van prins Bertil, is gisteren met een vliegtuig van de S.A.S. uit Kopenhagen op Schiphol aangekomen. Juist als het vorig jaar zijn broer, prins Bertil, zal graaf Bernadotte in ons land de opening bijwonen van een tentoonstel ling over Zweedse industriële vormgeving. Deze wordt vandaag in het Haagse Ge meentemuseum geopend. Bovendien zal de Zweedse gast daar deelnemen aan een symposium over industriële vormgeving. Advertentie flitsen de pijn weg Het werkwoord staven is afgeleid van staf. De staf is het zinnebeeld van macht. Koningen en rechters droegen vroeger een staf (scepter). Smekelingen ïnielden voor hen en raakten de staf aan. terwijl zij hun verzoek deden. Wanneer de rechter boven het hoofd van een ver oordeelde zijn staf in tweeën brak. gaf hij daarmede te kennen dat hij zijn macht deze man te beschermen, prijs gaf. Vandaar de zegswijze: de staf over iemand breken voor: iemands gedrag veroordelen. Wanneer tijdens een rechtsgeding ie mand een eed moest afleggen, hield de rechter hem zijn staf voor. Die aanra kende moest de eed-aflegger de woor den van het formulier nazeggen. Men noemde dit: den eed staven. Toen deze uitdrukking niet meer werd begrepen, veranderde men haar en zeide: jets met een eed staven in de betekenis: iets be krachtigen. Dat de staf ook het voor- ^werp is waarop men steunt, heeff^

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9