Horen en zien
Fantoom in. de bar
REVUE
Televisie houdt aan miljoenen
Duitsers nazi-verleden voor
mm
PANDA EN DE
TROETELTROEP
I
EEN SCHOK VIA HET SCHERM
AVONTUREN VAN EEN HOND
ROM EN MIOE
DINSDAG 12 APRIL 1960
17
Reacties zijn echter
•niet erg hoopgevend
Herboren Holland
van Jos. de Klerk
Pamela Stalen
Kantoormeubelen
Firma Ni. H. Kaaks
Joegoslavische stad liep
uit om postkoets te zien
radio tch'visiv
A AN KON DICING UN EN
NABESCHOUWINGEN
Sonore kernsplitsing
Goed betaald
Leeuw van Waterloo als
zebra geschilderd
Mijn laatste vier minuten
FI
4 L-r
N.
DOOR
WILLIAM
IRISH
Krimpen van pijn
De radio geeft woensdag
T elevisie pro gramma
47. Glimlachend loerde Joris aver de heg
naar de overzijde vande straat, waar
Panda nog steeds op de stoep van de bank
de wacht hield. Hij begint heen en weer
te schuiven," stelde hij tevreden vast,
„het manneke zit niet makkelijk op die
koude harde stoep. Lang zal hij het niet
meer uithouden. Rustig afwachten dus
maar en zorgen, dat hij ons niet in de
gaten krijgt Nu Joris al zijn aandacht
op Panda had gericht, merkte hij niet,
dat de troeteltweeling stiekum zijn limo
nade opdronk en dat de troetel-inbreker
naar het orkestje sloop. Het eerste teken
van onraad kreeg hij, toen de muziek
van het orkestje abrupt afbrak en er kre
ten weerklonken. Omkijkend, zag hij met
schrik, dat de inbreker zich had meester
gemaakt, van de piano, waaraan een ver
wilderde pianist zich nog. vastklampte. De
krachtige troetel zette het zware instru
ment op het tafeltje 7>an Joris, dat meteen
bezweek en zei trots: „Ik. kan nog veel
zwaardere dingen optillen. Wil je het eens
zien?" „Nee!" riep Joris, „laat dat! Daar
krijgen we last mee!" „Madr je zei zelf.
dat ik voortaan alles m.ocht optillen en
meenemen." zei de inbreker verongelijkt.
Waarommag het non opeens niet meer?
Dat is niet eerlijk!" En hij begon luid te
huilen. Zijn gejammer werd overstemd
door kreten van de woedende pianist en
de eigenaar van de uitspanning, die was
komen toesnellen. Het werd zo'n lawaai,
dat het tot de overkant doordrong, waar
Panda overeind schoot. „Wat zou daar aan
de hand, zijn?" dacht hij, „Ik zal eens
even gaan kijken. Ik geloof, dat ik een
troetel hoor huilen..."
(Van onze correspondent in Bonn)
De Westduit.se televisie is begonnen met
het weergeven in vijf vervolgen van de
roman „Am grünen Strand der Spree"
van Hans Scholtz. Vijf delen, die stuk voor
stuk zullen neerkomen op het toedienen
aan de gemiddelde Duitser van een schok
op het scherm over het nazi-verleden.
Reeds berichtten dag- en weekbladen, dat
vele lezers die schok niet hebben kunnen
verdragen: zij protesteerden tegen de uit
zending die huns inziens het verleden op
warmde.. Het is de tweede maal, dat de
Westduit.se televisie een grote roman ver
filmd uitzendt. De eerste keer was dat met
„So weit die Füsse tragen". Deze keer
heeft de regisseur en draaiboekschrijver
Fritz Umgelter 15.000 filmmeters gedraaid
voor vijf vervolgen. Het geheel kost de lie
ve som van 2 miljoen mark. Maar zo ooit
miljoenen voor televisie-uitzendingen goed
zijn besteed, dan is het ditmaal. Twee uur
lang straalt een onbarmhartige weergave
van het verleden op de miljoenen Duitse
(en Oostenrijkse) televisiekijkers af. De
roman „Am grünen Strand der Spree"
liegt er namelijk niet om en de film hier
over doet het nog veel minder!
In de jockeybar te Berlijn zitten, na de
oorlog, vier van vijf vrienden hun oorlogs
belevenissen te vertellen. Nummer vijf zit:
in een Russisch concentratiekamp.. In het
eerste deel, dat dezer dagen werd uitge
zonden, stond het dagboek van Jürgens
Wilms, de verdwenen vijfde man, in het
centrum alsmede zijn liefde voor een
Joods meisje. De film draait er geen doek
jes om: zij laat zien hoe duizenden Joden
in Oost-Europa door de S.S. in een einde
loze slag naar een zes meter diepe, enor
me kuil worden gedreven en daar syste
matisch en met de kille kalmte van het
abattoir worden afgeslacht.. Een West-
duitse criticus schreef: „Wie wordt hier
nu gefusilleerd: de eindeloze slang van
Joden, al die grijsaards, vrouwen, man
nen, kinderen? of slaan de machinepis
toolschoten als zwepen in ons geweten, dat
wij zo lang rustig gehouden en in slaap ge
sust hebben?"
Kwellende werkelijkheid
De eerste uitzending van twee uur leng
te van deze speciale televisiefilm vormde
een artistiek grootse, maar ook verschrik
kelijke afrekening voor de Duitsers met
hun verleden. Zij werden gepakt door de
gruwelijke beelden over Poolse kinder
tjes. die onder elkaar „Joden doodschie
ten" spelen. Een van hen draagt een Jo
denster op zijn jasje, de anderen schieten
hem met. hun houten geweertjes „dood".
Nog nimmer tevoren werd zo hard en
openlijk de gemiddelde Duitser geconfron
teerd en dat „en masse" met het
verleden van zijn volk. Een criticus sprak
over „kwellende werkelijkheid". En in
derdaad: zonder enige jacht op effect
kwam hier een televisiestuk tot stand, dat
een jonge Duitse korporaal toont in de
oorlog met al zijn Duitse verschrikkingen.
Twee uur lang heeft de televisiekijker die
man moeten volgen, deze Jurgen Wilms
die deze Jodenmoord een der talloos
vele Jodenmoorden in die kuil van zes
meter diepte aanschouwde.
„Verveling"
Wie nu denkt dat de Duitse televisiekij
kers zich, in overgrote meerderheid, be
wust zijn geworden van de afrekening van
hun verleden een afrekening, die zij
kunnen stellen tegenover de vele beschul
digingen volgens welke zij maar liever
niet denken over dat verleden, het maar
liever vergeten, het niet overwinnen wil
len die vergist zich. We lazen een be
schouwing in een der grootste dagbladen
in het Rijnland, dat ietwat smalend
schreef over het feit dat „de Duitse een
heidstelevisie zich artistiek steeds weer
bezighoudt met het naar voren schuiven
van het niet overwonnen verleden". Het
blad critiseerde dat men in overwegende
mate steeds het nazisme („de kunste-
naars-televisieblik schijnt overwegend
naar rechts gericht te zijn") op de korrel
Dinsdagavond 12 april zendt het N.I.R.
te Brussel om 20 uur de kindercantate
„Herboren Holland" uit van de Haarlemse
componist Jos de Klerk. De Nederlandse
Radio Unie heeft de cantate, waarvan de
opnamen gemaakt zijn tijdens het huldi
gingsconcert van Jos. de Klerk op 14
januari j.l., op haar programma staan voor
bevrijdingsdag. Aan het concert werkten
destijds mede het Noordhollands Philhar-
monisch Orkest en de zangklassen van de
mulo-afdelingen van de Maria-scholen in
Haarlem.
De uitzending van het N.I.R. zal ook via
de Draadomroep te beluisteren zijn.
neemt, hoewel „het bruine totalitarisme
nog slechts in groepen van dwazen re
presentatief is", terwijl het rode totalita
risme midden in Duitsland een gruwelijk
feit is. Het blad verdenkt de televisielei
ders er nu van zo linksgericht te zijn, dat
zij expres de communistische werkelijk
heid verheimelijken....
Krantenlezers zonden redacties brie
ven. waarin de televisieuitzending „een
slag in ons gezicht" werd genoemd. „We
hebben ellende genoeg beleefd". „Waar
om moet het verleden steeds weer opge
warmd worden?".
Beide reacties de een van het grote
dagblad, dat de rekening met het nazisme
vereffend acht, de ander van het grote
publiek dat wil vergeten komen erop
neer, dat de onthulling van het verleden,
door welke de Duitsers nog iedere dag,
ook in de westelijke wereld, bedacht moe
ten zijn op hun slechte naam, als een
vervelende aangelegenheid wordt be
schouwd. Vervelend? Eerder kan men
aannemen dat de schok op hel scherm,
die „Am grünen Strand der Spree" heeft
teweeg gebracht, vele Duitsers ergert,
omdat zij zich niet bewust zijn van het
feit, dat wat in deze televisiefilm wordt
getoond, misdaan is in naam van henzelf,
hun ouders, hun familieleden, hun kennis
sen, buren en andere Duitsers
Nog verschillende keren zal „Am grü
nen Strand der Spree" op het scherm ko
men. Men mag hopen dat het niet bij de
eerste schok zal blijven. Schokken schij
nen bittere noodzaak te zijn.
Advertentie
"UPr
LeJ
i
ill I n
BllÉj;
r-
jgj
I r
(Killjii'-il
f "f
lr SrJ
Toonkamcrs:
Kinderhuissingel 14 - Telefoon 21649
Bureaux - Kantoorkasten
Foliokasten - Cantinemeubelen
De Floriade-postkoets is zaterdagavond
in Skopje, een plaats in het zuidelijk deel
van Joego-Slavië, gearriveerd. Zeker 20.000
van de 30.000 inwoners van die stad waren
op de been om de koets en de historische
ambassadeur De Busbecq welkom te heten.
De straten waren volgepakt met mensen
en op hel grote plein in het centrum was
het volledige politiekorps niet bij machte
om de applaudisserende menigte tegen te
houden. Gemeentelijke autoriteiten ver
klaarden dat de komst, van de postkoets
het eerste grote evenement sinds vijf jaar
in Skopje genoemd mag worden.
Van Nis af, de volgende pleisterplaats,
worden de wegen minder slecht. De koets
zal dan alleen rekening hebben te houden
met een sterkere stijging van de wegen.
De N.C.R..V. b'esteedt aan de ontwikke
ling op muziek-elektronisch gebied betrek
kelijk. veel aandacht. Reeds verschillende
malen heeft men voor deze omroep ir.
Henk Badings horen spreken over deze
materie waarin hij de bij uitstek deskun
dige is in ons land, zowel in praktisch als
in theoretisch opzicht. Gisteravond was
het de h'eer A. "Brandon die over de tech
nische realisatie van deze muziek een
causerie met voorbeelden gaf. De heer
Brandon, die geluids-technicus bij de
Nederlandse Radio-Unie is, kent de pro
blemen die hij behandelde van nabij, want
hij heeft samengewerkt met de componis
ten Badings en De Leeuw bij de totstand
koming 'van enkele van hun werken die
van dit nieuwe medium gebruik maken.
De s'pfeker onderstreepte allereerst het
grote, belang van de magnetofoons. zonder
welke de vlucht die de elektronische mu
ziek in de afgelopen j.aren genomen heeft
niet denkbaar zou zijn. Niet onaardig ver
geleek hij de band. of tape, met het
schetsblok van de tekenaar, omdat door
uitvegen en overspelen de mogelijkheid ge
geven is een compositie als het ware
proefondervindelijk op te bouwen. Overi
gens vestigde hij de aandacht op de moei
lijkheden die het volkomen gelijktijdig
"inzetten" van twee of meer band-recor
ders nog steeds met zich meebrengt. Uiter
aard behandelde hij het verband tussen de
regelbare looptijd van de band en het op
voeren. respectievelijk vertragen van de
toonhoogte, de effecten die door het maken
van lussen (ostinato) en het achterste
voren afspelen (kreeftgang) te bereiken
zijn, alsmede de wijze waarop de zoge
naamde „magnetische echo" tot stand
komt met behulp van twee band-recorders.
Vervolgens gaf hij een overzicht van de
apparaten die technicus en componist ten
dienste staan voor het opwekken en beïn
vloeden van de klank. Hij liet achtereen
volgens de sinus-, blokgolf-, zaagtand- en
ruisgenerator horen en wees er op dat het
vporal het sterkte-verloop in de tijd is dat
kleur en karakter van de toon bepaalt.
Door versterking, verzwakking en elimina
tie van elementen uit de boventonen-reeks
staat de componist een eindeloos veld van
harmonische en timbre-mogelijkheden ten
dienste, een terrein dat nog uitgebreider
wordt wanneer mengklanken ontstaan
door de aldus geïsoleerde, niet bijeen be
horende klanken op elkaar te enten. Wan
neer men dan nog weet dat door middel
van de „rjng-modulator" de som- en
verschil-toon van een tweeklank hoorbaar
meeklinken, terwijl ook alle mogelijke
kunstmatige glissandi zijn op te wekken,
dan zal men begrijpen dal de uiteenzetting
van de heer Brandon zich moest beperken
tot een overzicht van de ingrediënten uit
dit labaratorium van de klank. Belang
wekkend was tenslotte de korte demon
stratie hoe men één enkele toon van de
ruis-generator (te vergelijken met het wit-
Men klaagt in Nederland wel eens, dat
de salarissen welke hoge ambtenaren en
burgemeesters genieten, onvoldoende zijn.
In de Bondsrepubliek heeft men ten deze
bepaald geen klachten. Zo heeft men per
1 maart de salarissen van de burgemees
ters in de deelstaat Baden-Württemberg
fiks verhoogd. Daardoor is de „Oberbür-
germeister" van Stuttgart, de bekende dr.
Klett, gekomen op een maandsalaris van
3475 mark (ongeveer 3130 gulden) zonder
en van 4000 mark met onkostenvergoe
ding. De Baden-Württembergse minister
president Kiezinger vei-dient minder, te
weten 3800 mark per maand. De tweede
burgemeester van Stuttgart haalt 3400
mark'. Dat is evenveel als de leden van
het parlement van deze deelstaat. Een
wethouder van Stuttgart krijgt 3000 mark
per maand. Burgemeesters van gemeen
ten met minder dan 700 inwoners verdie
nen „slechts" 750 tot 950 mark in de
maand. De burgemeesters van gemeen
ten tot 5000 inwoners krijgen reeds 1100
mark. Heeft de stad meer dan 20.000 in
woners. dan ontvangt de burgemeester
in elk geval per maand 1750 mark. En in
steden met meer dan 60.000 inwoners is
het grondsalaris, zonder onkostenvergoe
ding, tenminste 2000 mark.
Onbekende grappenmakers hebben in de
nacht van zaterdag op zondag, de leeuw
van Waterloo van witte strepen voorzien,
zodat het dier er nu uitziet als een ze
bra. Het werk is zorgvuldig gedaan met
een dikke witte verf, door meer dan een
persoon, aldus de politie van de kleine ge
meente Waterloo. Verdenkingen rusten op
de studenten van de Brusselse universiteit
of op Waalse extremisten die op het slag
veld van Waterloo liever keizer Napoleon
dan generaal Wellington en de bondgeno
ten hadden zien overwinnen. Britse tou-
risten, die nog steeds zeer talrijk het
beeld en de heuvel, evenals de beroemde
boerderijen die de hoofdkwartieren waren
van generaal Wellington, de prins van
Oranje of keizer Napoleon bezoeken, wa
ren met de grap niet ingenomen. De politie
heeft een onderzoek ingesteld. De café- en
restauranthouders die met de leeuw hun
dagelijks broodje verdienen zijn nogal ge
schrokken en hebben gevraagd of het no
bele ijzeren dier. dat zijn ferme klauwen
naar Frankrijk richt des nachts verlicht
kan worden.
te licht waarin alle kleuren verenigd zijn)
door middel van filters verschillende ka
rakters kon verlenen. Vooral suggestief
was het vervormen van de oorspronkelijke
logge, ondoorzichtige tot. een meer beweeg
lijke klank, waarbij door een smaller be
reik de verspringende electronen in het
atoom hoorbaar gemaakt werden.
Golfbreker
Burnley (U.P.I.) Een school in Burn
ley in Engeland heeft een onderzoek be
loofd in een opstelaffaire die onder tienja
rige meisjes in een klas paniek had ver
oorzaakt. De dertigjarige onderwijzer
John Vernon vertelde zijn veertig leerlin
gen, de meesten rondom de tien jaar, over
een radarstation in het noorden van Enge
land dat in staat was naderende raketten
aan te kondigen. Engeland zou dan vier
minuten hebben alvorens het van de kaart
geveegd zou worden. De onderwijzer wil
de van de kinderen een opstel hebben met
als onderwerp „Mijn laatste vier minuten".
De opdracht maakte enkele van de meis
jes bijna hysterisch. Sommigen begonnen
te huilen, één schreef dat ze zich dood zou
steken en dan de bom afwachten, een an
der had haar moeder opgewonden ge
vraagd of er al een kernbom gevallen was.
Dit kind had zo de schrik te pakken dat
het nog steeds weigert in donker naar bo
ven te gaan.
De onderwijzer beweert dat hij de op
dracht ongeveer twee maanden geleden
had gegeven omdat hij wilde weten hoe ze
zouden reageren. Maar de voorzitter van
het schoolbestuur, heeft een onderzoek toe
gezegd.
Advertentie
Over vakantie gesproken! Waar gaat
U van 't jaar naar toe? O,... U weet
het nog niet; U moet er nog eens over
denken? Dan is het maar goed dat
SEM PRESSER juist nü een serie
prachtige artikelen begonnen is over:
De speeltuin van Europa. Aan de hand
van een grote, vrolijke en kleurrijke
kaart neemt Sem Presser U mee naar
bijkans èlk hoekje van Europa.dat ook
maar enigszins de moeite waard is!
De volgende week in:
R6
Revue, Postbus 497, Amsterdam
1 f ft
Si
5253. Opeens bleef Rom staan. Hij keek naar 'n vreemde figuur, die midden op de
akker stond; dat was 'n vogelverschrikker, die de boer op z'n land had gezet om de
vogels weg te houden.
Het was maar 'n dikke stok, rechtop in de aarde gezet, met. 'n tweede stok daar
kruislings aan gebonden. Daar overheen had de boer 'n oude jas gehangen en boven
op de stok 'n oude hoed gezet. Op het eerste gezicht leek het nu net. of daar een man
stond, en daar was het juist om te doen. Dat dachten de vogels ook, dus bleven ze
'n beetje uit de buurt
38)
Hij lag zo'n seconde hulpeloos op de grond, plat
op zijn gezicht., één seconde slechts. Nerveus beroerden
haar vingers de sleutel. Het was als een bange droom.
Eerst draaide ze de sleutel de verkeerde kant op, het
slot sprong niet open. Toen moest ze de sleutel helemaal
terugdraaien. Hij schoof met zijn huik over de vloer
en trachtte de afstand tussen hem en de deur te over
bruggen. Het lukte hem echter niet haar bij de enkels
te grijpen.. Het slot klikte, ze trok, de deur zwaaide
open. Iets krabbelde tevergeefs aan de hiel van haar
schoen, het leek op het gekras van vingernagels. Zij
lette er echter niet meer op en vloog naar buiten. De
rest was een verwarde mengeling van vrees en een
gevoel van bevrijding. Vrees voor een achtervolging,
dan ze liep de schaars verlichts trap af. Ze kwam bij
een deur. opende deze en voelde toen de koelde van de
nacht. Ze was veilig! Ze strompelde echter door, weg
van de plaats, die zo'n verschrikking voor haar was ge
weest, die een nachtmerrie voor haar was geworden.
Ze zig-zagde over het verlaten trottoir, gelijk een be-
schonkene. Ze was dan ook dronken, dronken van een
grenzeloze angst. Ze wist zich later nog te herinneren,
dat ze een hoek was omgeslagen, maar waar ze nu
precies was, wist ze niet. Recht voor haar ontwaarde
ze plotseling een licht. Ze liep er op af, ze holde
er heen. Ze wilde er zo gauw mogelijk zijn. voordat
hij haar ingehaald zou kunnen hebben. Want hij kón
nog altijd een achtervolging ingezet hebben! Ze ging
naar binnen en botste bijna tegen een glazen kast.
waarin salami-worsten lagen en slaatjes. Het was ken
nelijk een eethuisje, dat. dag en nacht geopend was.
Er was niemand, behalve de man achter de toonbank,
die zat te dommelen. Hij opende zijn ogen en zag een
versufte vrouw voor zich staan. Haar jurk was bij één
der schouders gescheurd. Hij sprong op. legde zijn han
den op de toonbank boog zich voorover en vroeg:
Wat is er aan de hand, juffrouw? Heeft u een
ongeluk gehad? Kan ik iets voor u deen?
Geef me een dubbeltje, zei ze half-snikkend.
Alsjeblieft, geeft u mij een dubbeltje, zodat ik kan
opbellen. Ze liep naar de telefoon en liet het munt
stukje erin glijden. Ze snikte nog steeds. De vriende
lijke, oude man riep naar achteren:
Mamma, kom eens! Er is hier een kind, dat
moeilijkheden heeft.
Ze trof Burgess thuis. Het was tegen vijf uur. Ze
vergat hem zelfs te vertellen, wie ze was, maar hij
begreep dat direct.
Burgess, kom zo gauw mogelijk! Ik heb iets af
schuwelijks meegemaakt en ik kan het verder alleen
niet, meer aan. De oude man en zijn vrouw, die krul
spelden droeg en een kamerjas aan had, bespraken
intussen haar toestand.
Zwarte koffie, lijkt je dat ook niet het beste?
Ja. dat is het enige. We hebben geen aspirine in
huis. De vrouw liep op haar toe, ging tegenover haar
aan het tafeltje zitten en klopte met een aandoenlijk
gebaar op haar handen, die werkeloos voor haar
lagen.
Wat hebben ze met jou gedaan? Heb je moeilijk
heden gehad? Heb je een moeder? Ze moest even
glimlachen bij die gedachte, ondanks haar tranen. De
enige moeder, die zij had, was een uitgekookte detec
tive
Burgess stapte naar binnen. De kraag van zijn jas
had hij hoog opgeslagen. Zij zat over een dampende
kop zwarte koffie gebogen. Ze rilde, maar niet om
dat het koud was. Hij was alleen gekomen omdat het
geen officiële zaak betrof. Het was een persoonlijke
kwestie. Ze groette hem met een zucht van opluchting.
Hij nam haar snel op.
Arm, meisje, zei hij vol medelijden, terwijl hij
een stoel naar zich toe trok. Is het zó erg?
Dat is nog niets. Je had me vijf of tien minuten
geleden moeten zien.
Ze schoof de herinnering aan het gebeurde echter
terzijde en boog zich naar hem over.
Burgess, het is het wel waard geweest! Hij heeft
haar gezien! Maar dat niet alleen. Iemand heeft hem
daarna opgezocht en hem omgekocht. Een of andere
man, die in haar opdracht handelde, denk ik zo. Je
zult dit alles toch wel uit hem kunnen krijgen?
Kom, ga mee zei hij kortaf. Als het mij niet
lukt. lukt het niemand. Ik ga er nu direct heen. Jou
zet ik echter eerst in een taxi.
Nee, nee! Ik wil met je meegaan. Het is nu alle
maal weer voorbij. Ik kan er wel weer tegen.
De oude winkelier en zijn vrouw liepen naar de deur,
toen Burgess en Het Meisje vertrokken. Ze keken hen
na. Van beider gezichten viel af te lezen, dat Bur
gess geenszins hun sympathie had.
Mmm, mooie broer heeft ze, mompelde de man
minachtend. Eerst laat hij haar tot vijf uur in de
ochtend uitgaan en dan komt hij te laat om de man,
die haar kwaad heeft gedaan, op zijn nummer te zet
ten! Ook een nietsnut, als hij niet beter op zijn zus
ter kan passen!
Burgess liep zo geruisloos mogelijk de trap op, een
heel eind vóór haar. Hij gaf haar een teken niet te
dicht achter hem te blijven. Toen zij eindelijk boven
kwam. stond hij al enige tijd aan de deur te luisteren,
het hoofd terzijde gebogen en het oor tegen de deur
gedrukt.
Het lijkt erop, alsof hij verdwnen is, fluisterde
hij. Ik hoor niets. Ga een eindje terug. Blijf niet te
dichtbij staan. Je weet nooit wat hij zal doen.
Ze liep enkele treden naar beneden, totdat zij alleen
maar met haar hoofd en schouders boven de vloer
van de gang uitstak.
Hij stak iets in het slot en draaide eraan. Het
maakte nauwelijks enig geluid. Plotseling zwiepte de
deur open.
Zijn hand schoot naar zijn heup en voorzichtig deed
hij enkele stappen voorwaarts.
Zij volgde hem op enige afstand en hield haar adem
in. ieder ogenblik een uitbarsting van woede verwach
tend, een slinkse aanvalZe stond juist op de drem
pel van de deur. toen het licht in de kamer plotseling
aanfloepte. Angst flitste even door haar heen, maar
het bleek, dat Burgess het licht had aangedaan.
Ze loerde naar binnen en zag nog juist Burgess ach
ter de deur verdwijnen, waar zij nog maar kort ge
leden in doodsangst voorbij was geschuifeld. Ze waag
de zich iets verder in de kamer, die leeg bleek te
zijn. De drummer was verdwenen.
Een tweede lamp werd aangestoken en de donkere
ruimte, waarin Burgess was verdwenen, veranderde in
een glimmende, witte badkamer. Ze stond recht te
genover de badkamerdeur en kon enkele ogenblikken
naar binnen kijken. Er stond een ouderwets bad op
vier lage pootjes. Een lichaam hing over de rand. De
schoenzolen waren naar haar toegekeerd. Op het ap
partement als dit, kon de badkuip niet van marmer
zijn, maar toch leek het er sterk op, dat die grote
kuip van marmer was. Dat kwam waarschijnlijk door
de twee of drie dunne rode lijntjes, die over de zijkant
liepen. Rood geaderd marmer
Even meende ze dat ze flauw zou vallen, maar dat
duurde gelukkig maar kort. Toen ze dichterbij wilde
komen, riep Burgess haar scherp en bevelend toe:
Je moet hier niet komen, Carol. Blijf waar je
bent! Hij deed enkele stappen terug en gaf de deur
een zet. zodat zij dicht zwaaide.
Hij bleef lang in de badkamer. Zij wachtte geduldig.
Haar handen trilden enigszins, maar dat werd niet
door angst veroorzaakt, nee, maar door de spanning,
waarin zij verkeerde. Ze wist wat Burgess voor haar
had willen verbergen en ze wist ook, wat er geschied
was, wat er de oorzaak van was geweest. Een aanval
van vrees, nog eens buitensporig vergroot door de na
werking van het verdovingsmiddel, welke echter niet
meer te weerstaan viel, toen zij weggevlucht was en
de onzichtbare tentakels van de vergelding, die hem
als het ware steeds meer hadden ingesloten. Een drei
ging, die des te verschrikkelijker was, daar hij alleen
was geweest
Een stukje papier, dat op tafel lag en waar toevallig
haar oog op viel, bevestigde haar vermoedens. Vijf
bijkans onleesbare woorden stonden erop gekrabbeld,
woorden, die eindigden met een zinloze, golvende lijn,
die tot aan de rand van het papier liephet stomp
je potlood op de grond: „Ze zitten achter me aan....
Krakend ging de badkamerdeur open en Burgess
verscheen. Hij zag er bleker uit dan toen hij i.aar
binnen was gegaan, meende zij. Hij dreef haar als het
ware de kamer uit, zodat ze langzaam achteruit liep
in de richting van de gangdeur.
Heb je dat gezien? vroeg ze, in de richting van
het briefje kijkend.
(Wordt vervolgd)
Advertentie
door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en
zenuwpijnen is onnodig. Togal bevrijdt u snel
en afdoende van die pijnen. Togal kan baten,
waar andere middelen falen. Togal zuivert de
nieren, is veilig voor hart en maag. Bij apo
theek en drogist 0.95. 2.40. 8.88.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 - 24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.ber. 7.10 Gram. 7.30
Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws.
8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken.
9.30 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw.
IC.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15
Het geleende leven, hoorspel. 12.15 Gram. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Promenade-ork. 12.53
Gram of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar ge
leden, praatje. 13.20 Met PIT op pad. praatje. 13.25
Metropole-orkest en soliste. 14.00 Gram. 15.30 Ka-
mermuz. 16.00 Voor de jeudg. 17.20 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Vocaal ens. 18.15 Het Spectrum.
18.30 Leger des Heilskwart. 18.45 Boekbespr. 19.00
Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af. praat
je 1.9.15 Pianorecital. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram.
20.00 Passiestonde. 20.40 Philhai m.-ork. en soliste.
21.35 Koor. sopr. en orgel. 22.05 Gram. 22.15 Gram.
22.30 Nieuws. 22.40 Zaalsportuitsl. 22.45 Avond
overdenking. 23.00 Militaire kapel. 23.30 Nieuwe
gram. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. en
reportages. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act.. 8.55
Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10
Gram. VPRO: 10.00 Het vergeten ambt in de kerk,
lezing. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gevar.
programma. 12.00 Orgelspel en zang. 12.30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland, praatje.
12.38 Gram. 13.00 Nieuws en tentoonstell.agenda.
13.20 Lichte muz. 13.45 Gesproken portret 14.00
Politiekapel. 14.45 Volksmuz. 15.00 Voor de jeugd.
17.00 Lichte muz. 17.30 Jazzmuz. 17.50 Rcgerings-
uitzend.. Emigratierubr. Het emigratiepraatje van
H. A. van Luyk. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Act.
13 30 Lichte muziek. 19.00 Voor de kinderen. 19.10
Dr Christen in de veranderende samenleving,
toespr. 19.25 VARA-Varia. VPRO: 19.30 Voor de
jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Toespr. 20.10
Gram. 20.45 Tussen twee dagen, hoorspel. 21.50
Sport. 22.00 Jazzmuziek. 22.20 Keuren en kiezen,
comm. 22.30 Nieuws. 22.40 Lichte muz. 23.00 We-
tensch. lezing. 23.15 Discussie. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Amus.muz. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram.
12.52 Koersen. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.15
Gram. 14.00 Intern, pianowedstr. 16.00 Koersen.
16.06 Engelse les. 16.21 Gram. 17.00 Nieuws en
weerber. 17.10 Pianomuziek. 17.40 Liederen. 17.50
Boekbespr. 18.00 Lekenmoraal en filosofie. 18.20
Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws.
19.30 Koorzang. 20.00 Academie der discofielen.
21.30 Jazzmuz. 22.00 Nieuws. 22.15 Lezing. 22.30
Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. 20.20 Film-
documentaire. 20.3022.45 Speelfilm.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 Intern jeugdjournaal. VPRO: 1710
-17.35 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverz. NCRV: 20.20 Artisten van de gram -
plaat. 20.50 Film. 21.35 Kunstrubriek. 22.00 Avond
wijding.