Mattheus Passie onder leiding van George Robert EXPOSITIES IN HAARLEM Kinderboerderij Velserbeek gaat zondag open VAT 69 Beethovencyclus van het N.Ph.O. De negen Muzen Zestig jaar scheeps bouwer Maatregel tot bestrijding van het „wal-kaken" „Witte Zee" naar lekke Noor WOENSDAG 13 APRIL 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 15 IN CONCERTZAAL TE HAARLEM Vocale concerten tijdens Holland-Festival Nederlands Ballet met vier nieuwe balletten INTERN. AMATEUR- 5 DANSWEDSTRIJDEN t Kunst zij ons Doel Nederlandse Grafiek Expositie bij „De Ark" de geluidsband met studio-zuiver geluid! Lemaire en Beumer Perzische Tapijten handgeknoopte Smyrna „Alma Musica"' geeft festival-concert Eindexamen gymnasium volgens oude regels Kerkelijk Nieuws Zoals u weet F. J. DAM AVE J. C. Arntz gehuldigd er is geen incognito Varken gleed voor vrachtauto VELE JAREN achtereen heeft de dirigent George Robert de Haarlemse Christelijke Oratoriumvereniging geleid bij de uitvoering van Bachs „Matthaus Passion" in de Lijdensweken. Die jaren brachten de ontwikkeling van een visie, die steeds meer muzikale schoonheid van het meesterwerk kon doen open baren en steeds dieper zijn religieuze be tekenis deed peilen. Roberts interpre tatie van het muzikale Lijdensdrama consolideerde zich, maar zij werd geen star uitvoeringsbeginsel. Elk jaar mani festeerde zich een doorgaande verdie ping. Zo werd ook de uitvoering van dit jaar een nieuwe ervaring. Zij werd ge kenmerkt door een bijzondere verinner lijking, door een accentueren van het meditatieve element dat nu met de be wogen, felle dramatiek van deze passie ïen treffend contrast vormde. Het schone inleidingskoor getuigde in de sobere vertolking van deze gerichtheid, nog meer het slotkoor van het eerste deel van de passie. En herhaaldelijk hoorde ik haar opklinken uit de koralen, welke in de teer heid van een lichte, gave transparante klank, meesterlijke hoogtepunten konden worden. Daarnaast kwamen dan de „tur- bae", de koren der discipelen en van het opgezweepte volk als uitingen van mense lijke kleinheid, kortzichtigheid en redeloos heid met alle vereiste nadrukkelijke be wogenheid en bezetenheid. Er bleef op het podium de gehele avond één stoel onbezet. Het was de plaats be stemd voor de bas Carel Willink, die de Christuspartij zou vertolken. Maar reeds maandagavond, bij de eerste uitvoering, had hij de strijd tegen een zware verkoud heid moeten opgeven. Bij de uitvoering van dinsdagavond, welke in dit verslag be sproken wordt, nam Herman Schey, die oorspronkelijk alleen de bas-aria's zou zin gen, ook de Christus-partij op zich, eigen- Advertentie prikkelbaar nerveus gelaagd v v..:, rnntkii Vraagt Uw Apotheker of Drogist Het Collegium Musicum Amstelodamen- se zal onder leiding van zijn dirigent Toon Vranken op zondag 10 juli als onderdeel van het Holland Festival een zomeravond concert geven in de Engelse kerk te Am sterdam. Het blazerskwartet „Antiqua", samengesteld uit leden van het Concert gebouworkest, verleent daarbij medewer king. Het programma omvat werken an Obrecht (mis met blazers), Palestrina, Sweelinck, Scarlatti (met blazers), Fevin, Guerrero, Gibbons en Bruckner (..Locus iste").Een groot deel ervan is gewijd aan de oude internationale motetkunst. Het programma wordt besloten met de psalm van Hendrik Andricssen „Volcken aller hande, gevolgd door de „Koningsfanfa re" van Josquin de Prez. Het blazerskwartet, bestaande uit één trompet, twee trombones en één bastrom bone, voert daartussendoor nog enkele ko ralen uit. Verschillende van deze werken zijn speciaal door Toon Vranken gearran geerd. Onder leiding van zijn dirigent Fe lix de Nobel zal het Nederlands kamer koor voorts een festival-concert geven op donderdag 23 juni in de kleine zaal van het concertgebouw te Amsterdam. Dit concert omvat werken van De Victoria, Monteverdi, Palestrina, Escher en Wim- berger. Het programma, dat het Nederlands Bal let ter gelegenheid van het komende Hol land Festival uit zal voeren bestaat uit vier nieuwe balletten. Gelijk reeds eerder bekend werd ge maakt, komt het ensemble met de eerste opvoeringen van „Die vier Temperamen- te" van Hindemith-Balanchine en „Serena de" van Tsjaikofski-Balanchine. Daarnaast worden nog twee nieuwe Nederlandse wer ken gebracht: „Largo en Allegro" van Badings-Gaskell en „Interlude" van De Leeuw-Shook. Joan Cadzow zal als gast in de festival- voorstellingen optreden. Het ballet zal worden begeleid door het Nederlands Ka merorkest onder leiding van Anton Kers jes. Het programma gaat op 18 juni in Den 1-Iaag in première. Volgende voorstellingen vinden plaats in Amsterdam op 21, in Rotterdam op 27 en in Den Haag op 13 juli. Een openluchtvoorstelling wordt zoals wij reeds meldden gegeven in Bloêmendaal op 11 juli (u'tvAikdatum voor eventueel slecht weer: 14 juli). lijk een onmenselijk zware taak en zeker niet gewenst. Want al is de „Matthaus-Passion" dan geen passiespel, de individualiteit der grote partijen is te geprononceerd om combina ties daarvan aan één zanger op te dragen. Maar in dit geval was er sprake van een ernstig „force majeure" en daarom moeten onze bezwaren maar wijken voor de op rechte bewondering voor Herman Schey, die groots was in de Christus-partij en die de aria's overwegend met beheersing en ingetogen expressie vertolkte. De tenor Tom Brand kon als de Evange list met bewogen zang ruime voldoening geven, evenals de tenor Arjan Blanken met de voor hem bestemde aria's. De sopraan Jeannette van Dijck zong met schone klank en uitdrukking. Vocale schoonheid bracht de alt Watty Krap met haar fraaie stem, waarbij ik gaarne nog een doorleefden zeg ging van het woord, een dictie met rij kei- inhoud had gehoord. De bas Jan van der Ree zong bevredigend de kleinere partijen. Piet Kee bespeelde het orgel en selecteerde voor de begeleiding doeltreffend de barok- klankmogelijkhcden uit de dispositie. Piet Lentz moet genoemd worden als de voor treffelijke viola da gamba-solist en verder het Noordhollands Philharmonisch Orkest met zijn solisten, dat, behoudens voor de aria „Mache dich, mein Herze rein", voor een goede begeleiding had gezorgd, waarbij enkele bijzondere solistische prestaties (viool, fluit) opvielen. Een woord van lof komt toe aan het prachtig zingende jongenskoor „de zin gende klokken" uit IJmuiden, dat zich onderscheidde in de twee grote koren van het eerste deel. P. Zwaanswijk De jaarlijkse Beethovencyclus van het Noordhollands Philharmonisch Orkest staat dit jaar onder leiding van twee di rigenten, te weten Henri Arends voor de eerste twee concerten en Hans Walter Kampfel uit Aken voor het laatste con cert. De concerten hebben plaats op de dinsdagen 10, 17 en 24 mei. Solisten zijn de violist Herman Krebbers en de pianis ten Lili Kraus en Stefan Askenase. Tijdens het eerste concert onder leiding van Henri Arends en met solistische me dewerking van Herman Krebbers worden uitgevoerd de Ouverture Leonore III, het Vioolconcert en de Vijfde symfonie. Aan het tweede concert werkt als soliste Lili Kraus mee in het Vierde pianoconcert. Het programma vermeldt voorts de Ouver ture Coriolan en de tweede symfonie. Het laatste concert, met als solist de pianist Stefan Askenase, wordt geleid door Hans Walter Kampfel, dirigent van het Stedelijk Orkest te Aken. Uitgevoerd zullen worden de Ouverture Egmont, het derde piano concert en de zevende symfonie. Advertentie AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Zaterdag IR april v. 82 uur „TRESLONG" - HILLEGOM DANSDEMONSTRATIES door Intern. Danskamp. Paren en BAL tot 2 uur M met div. attracties. Toegang f 6.en f 3.verkr. aan de zaal (tel. 02520 - 5347) en bij de V.V.V.- kantoren. YYYYYYYYYYYYYYYYVYYYYYYYYYYY AL DRIE JAAR, blijkt het, bemerkten we niets meer van het zo plezierige tijd schrift „Zwart en Wit", dat ons jarenlang verheugde met reprodukties naar teke ningen, waarin lijn hoofdzaak was: pure tekeningen dus. Maar nu komt het dan weer, is het bij plaatsen van dit schrijven mogelijk al verkrijgbaar. Het, vertelde men mij, zal meer bevatten dan voorheen, maar nu twee keer per jaar verschijnen. Ter gelegen heid van dit hei-verschijnen worden deze maand in „In 't Goede Uur" op twee na alle originelen vertoond. Die andere twee zijn op de tentoonstelling „Contour '60" te Delft te zien. Het werk van Henk Broer, dat ons door „In 't Goede Uur" al vertrouwd kan zijn, zal het in reprodukties wel goed doen. Zijn pure tekenen maakte hem tot één der vaders van het tijdschrift. Zijn mensen zijn weer boeiend. Zijn vermoedelijk Spaanse reisschets bleef wat oppervlakkig en daar was ik nu juist zo nieuwsgierig naar. Noodgedwongen heeft Broer het altijd in zijn naaste omgeving moeten zoeken en het werd zijn kracht. Maar mij lijkt dat het verkeer onder de eenvoudige mens in Spanje hem ook goed moet liggen. Misschien zien we daar eens wel meer van. De tekeningen van Lex Metz zullen het zeker goed in reproductie doen. Hij im mers heeft zich altijd beziggehouden met wat het cliché kan doen. Zijn werk is van een uitzonderlijk speelse humor. We ont moeten een pietsje Klee en verwijten dat hem nooit. Niet ver van hem vandaan wat betreft vreemde vondsten staaf Oey Tjeng Sit, die ik door het tijdschrift heb mogen leren kennen. Met puur zwart en wit geeft hij echter ook toon. Van Fied ler ontmoeten we pretentielozeimpressies, levend en beminnelijk. Daar ik de tentoonstelling zag voor het verschijnen van „Zwart en Wit" ben ik wel benieuwd naar wat er overblijft van de tekeningen van Kees Andrea. De lijn is in zijn werk hier van groot belang maai er zit toonschakering in, die belangrijk is voor de sfeer. En daarmee is zijn werk voor mij het rijkste, dat ik hier zag. Hij voert ons meer mee dan de anderen, hij betrekt ons meer in zijn onderwerpen. Van een wonderlijke verbeelding zijn de tekeningen van Kristians Tonny. Men denkt even aan Jeroen Bosch, heel even aan Goya nog misschien als men al meer van Kristians Tonny zag. Vrij van zekere curieuse voorbeelden uit de geschiedenis is het hier geëxposeerde niet en daarmee komt een en ander me als wat bedacht Tekening van Henk Broer voor. Het boeit toch. Meer bevrijdend is het knappe en schijnbaar zo gemakkelijk tekenen van Fr. Hollaardt. „KUNST ZIJ ONS DOEL" maakte in het Pluis van Looy een groepstentoonstel ling. Dat betekent dat we van enkele le den eens wat meer dan gewoonlijk kun nen zien. Is er een figuur bij vertegen woordigd die ons bevalt, dan wordt zo'n tentoonstelling direct interessanter dan we gewend zijn. Het begin komt mij niet kwaad voor. Jozef Santen heeft wel iets te vertellen en een zijner modellen (Laa- ne) hielp hem daar ook wel bij. Wat be kaaid komt Santen er zelf dan af met eigen beeldtenis. Een naaktje, op de rug gezien (no. 85), is een plezierig schilderij tje. Bij andere naakten speelt de omlij ning een wel wat te sterke rol. Een pret tig schilderijtje is ook „Mansfiguur in grijs". Margaretha Verheus boeide mij direct met „Casa Rossa". Het ligt een beetje aan 't onderwerp, waarin cacteecn domineren, maar het werd toch aantrekke lijk gerealiseerd. Margaretha Verheus toont smaak voor groenen in „De Vallei". Het meisje „Tanja" hielp haar met een aantrekkelijk portret. Margaretha Ver heus wist dat meisje in ieder geval te zien. Cor W. Mandcrsloot is een van de ge- routineerdste schilders in dit gezelschap maar daarmee niet de meest ontroeren de. „Onze strijdbare Mets", die ook mij het wel eens moeilijk maakt, bleek voor Mandcrsloot een meer inspirerend onder- w.erp. Een zwak heb ik altijd gehad voor het bescheiden werk van Julia Giesberts. Een schilderijtje van haar in huis kan een lief bezit zijn. Met een tekening van een rotswand met waterval wist zij mij te verrassen. Freek Souwer moest eens wat dieper met zijn tekenen op de dingen in gaan" en Julia Giesberts tekening' is-dets lom zich aan te toetsen. Spuwérzegt meer met zijn toch wel zeer eigen, zij het niet altijd sterke schilderijen. Wat is trouwens sterk hier? Zeker niet de bruta liteit in de kleur van Doeser. J. J. Doe- ser deed goed eens naar werk van Bon- nard om te zien als hij in Frankrijk ver keert. Braaf en vervelend is het werk van Jos Hoogwout. Een 19e-eeuwse theemuts, in de vorm van een vrouwtje, hielp hem tot een werkstuk dat even als bijzonder opvalt. Blijkens een landschap in de avond zon weet B. J. Nel wel iets van aquarelle ren, maar ook deze figuur wordt gauw ver velend. Adam Potgieter kwam mij het beste voor in mals geschilderde kleine schilderijtjes. TOT 9 MEI WORDT in het Frans Hals museum een tentoonstelling gehouden van hedendaagse Nederlandse grafiek. Deze expositie staat onder auspiciën van de Ne derlandse Kunststichting. Toch mogen we deze stichting niet meer geheel verant woordelijk stellen voor een collectie, die jaren geleden werd samengesteld uit Rijksbezit voor een in de lande reizende tentoonstelling. Deze expositie zou een di dactische kunnen zijn als wat meer ver teld werd van de verschillende technieken dan de enkele foto's dat nu doen. Onder leiding van een deskundige kan men na tuurlijk hier wel wat leren. Maar dan doet de expositie nog maar zeer onvoldoende verslag van zaken omtrent de stand van de hedendaagse Nederlandse grafiek. Dat blijkt wel als men verder op de zolder van het museum grafiek uit Haarlems bezit ontmoet. Alleen al het werk van Chailloux daar is meer aanvulling op onze ervaringen dan de hele expositie. Natuur lijk ontmoeten we op die expositie goede prenten, maar we kennen de meerderheid daarvan al zo goed en er ontbreekt dan bovendien nog zo veel. Bij de Nederland se Kunststichting acht men het Rijksbezit te beperkt. Bij gebrek aan een collectie van top-kwaliteit ware men toch meer ge diend met in ieder geval een actueler col lectie. De vereniging „De Grafische" zou die bij voorbeeld kunnen leveren. Met plezier zag ik dan toch nog een en ander terug. Bij voorbeeld een van de prenten, die Ab Sok bij de Hoogovens ver toonde. een prent van Mensinga, van wie we in Haarlem wel eens meer zullen zien, werk van Wiegers, van Esscher, van wiens werk in Bloemendaal nog niet zo lang ge leden een expositie werd gemaakt. Ik wijs graag op grafiek van de in onze contreien te weinig bekende Rotterdammer A. Scho tel, op werk van de impressionistisch wer kende graficus Löb, op de koolstronken van Arend Hendriks, op fraaie zaken van Basart en op een mooie ets van Hans van Dokkum. En mogelijk vindt de bezoeker mecr naar zijn zin. Maar voor het Frans Halsmuseum had ik toch iets belangrij- kers verwacht. TOT 23 APRIL wordt bij „De Ark" werk geëxposeerd van Jacques Benoit (Pater C. Bayer o.f.m.). Het werk werd geselecteerd en verzorgd door de schil der Poppe Damave. De opbrengst is voor de „Doe-open"-sleutelactie ten bate van de vluchtelingen. Het beschikbaar stellen van kunstwerken voor een goed doel door vaklieden blijft een wat moeilijke zaak. Wie van zijn werk goed kan leven geeft liever geld. Leeft men nog moeilijk van Advertentie Nu studio-geluid voor huiskamer-prijst Géén vervorming Voorgerekt» dus bij overmodulatie. volledig rekvrij. PE Geluidsband POLYESTER VOORGEREKT Altijd schone, feil loos werkende mag neet koppen. Nooit vouwen of knikken in de band. VRAAG FOLDER BIJ UW HANDELAAR. Kleurlingen onderscheiden. Het Zuid- afrikaanse ministerie van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen heeft een prijs ten bedrage van ongeveer 2.000 gulden toege kend aan de dichter P. J. Philander, een kleurling, voor zijn bundel Vuurklip. De 38-jarige Philander publiceerde zijn eer ste bundel Vuurglas, in 1955 en plaatste zich daarmee dadelijk in de eerste rij van Zuidafrikaanse dichters. De secretaris voor kleurlingenzaken, dr. Du Plessis, heeft een studie- en reisbeurs ten bedrage van onge veer 10.000 gulden overhandigd aan een an dere kleurling-dichter S. V. Petersen. Zijn eerste bundel, Die Enkeling, was de eer ste van een kleurling in het Afrikaans. Petersen zal in Duitsland zijn studie in de letteren en de filosofie voortzetten. Het Amsterdams Ballet. De choreo graaf Jack Carter zal medio april bij het Amsterdams Ballet zijn versie van het ballet Coppélia, destijds deel van het re pertoire van het Ballet der Lage Landen, opnieuw komen instuderen. De Engelse Kathleen Crofton zal gedurende de maand mei als gaste de training bij het Amster dams Ballet leidc/.. Rembrandt-tentuonstelling. In Cam bridge, Massachusetts, wordt 29 april een Rembrandt-tentoonstelling geopend waar aan achttien musea en dertien particuliere verzamelaars hebben bijgedragen. De ten toonstelling omvat zevenenzeventig teke ningen en duurt een maand. Advertentie S Leidsestraat 28, Amsterdam tel. 32735 Het kleine perzische tapijthuis met de grootste collectie goede Specialiteit: tapijten iedere kleur en afmeting. Het ensemble „Alma Musica" zal te Amsterdam op zaterdag 25 juni een fes tival-concert geven in de kleine zaal van het Concertgebouw. Uitgevoerd worden con certo „La notte" van Vivaldi, de chroma tische fantasie voor clavecimbel van Swee linck, het hobokwartet kv 270 van Mozart en Das rnusikalische Opfer van Bach. Om tegemoet te komen aan de bezwaren die vorig jaar zijn ingebracht door vele hoogleraren tegen de wijziging in de eind examenregeling voor gymnasia is thans bij Koninklijk Besluit bepaald, dat voor dit jaar weer de regeling van vóór 1959 zal gelden. Geref. Kerken Aangenomen naar Wassenaar A. Vos te Londen. Beroepen te Drachten (4de pred.pl.) C. van der Giessen te Tzum. Aangenomen naar Munnekeburen J. van Loo, kand. te Sneek, die bedankte voor Paesens en Moddergat. Chr. Geref. Kerken Beroepen te Rotterdam-Zuid dr. W. H. Velema te Eindhoven. Bedankt voor Werkendam C. Smits te Sliedrecht. Ned. Herv. Kerk Bedankt voor Goutum-Swichem (toez.) K. M. Witfeveen te Noordbroek voor Veen G. van Estrik te Nieuwland. Geref. Gemeenten Bedankt voor Woerden A. F. Honkoop te Goes. Advertentie brengt de nieuwe mode HOEDEN MET EEN HOGERE BOL. Bij ons vindt U vlotte, goed passende modellen, in diverse voorjaarstinten en in verschil lende prijsklassen. Ook voor het veranderen van Uw hoed, het aangewezen adres. Ruime keuze Shawls en Handschoenen. Au Petit Louvre Alléén Zijlstraat 66 - Telef. 13510 Bij de N.V. Scheepswerven voorheen H. H. Bodewes te Millingen aan de Rijn is het zestigjarig dienstverband van de heer J. C. Arntz bij dit bedrijf gevierd. In 1912 werd de jubilaris aangesteld tot be drijfsleider en op 1 januari 1925 volgde zijn aanstelling als directeur in opvolging van de heer H. H. Bodewes, de oprichter en grondlegger van deze industrie. j.De heer Arntz heeft de hele ontwikke ling van deze scheepswerven, welke nu de levensader van Millingen worden ge noemd, meegemaakt. Begonnen als een kleine reparatiewerkplaats, is het bedrijf thans uitgegroeid tot een moderne in dustrie, die aan circa 400 personen werk gelegenheid biedt. Ondanks zijn 81-jarige leeftijd is de ju bilaris nog bijzonder krachtig en vitaal, nog iedere dag present en dient hij het bedrijf door zijn adviezen en raadge vingen. Zijn zoon en mede-directeur, de heer A. J. J. Arntz, is in de voetsporen van zijn vader getreden. Burgemeester Hermsen van Millingen aan de Rijn. reikte de heer Arntz tijdens de intieme viering de eremedaille in zilver van de gemeente uit als waardering voor zijn vele verdiensten in het belang van de dorpsgemeenschap. De kleinhandelaars in vis zullen met ingang van 15 april a.s. tot en met 1 augus tus 1960 geen verse haring meer op de Scheveningse visafslag mogen kopen. Dit besluit is door het Produktschap voor Vis en Visprodukten genomen teneinde het euvel van de aan de wal gekaakte en licht gezouten haring, die als Hollandse nieuwe wordt aangeboden, afdoende te kunnen bestrijden. De groothandelaars zullen deze verse haring uitsluitend mogen kopen, wanneer zij kunnen aantonen, dat deze haring be stemd is voor een rokerij, stomerij, inleg- gerij, conserven- of vismeelfabriek. De exporteurs zullen bij de aankoop van verse haring moeten kunnen aantonen dat deze haring werkelijk voor export is bestemd. In visserij kringen is men over het prak tische nut van deze maatregel nogal pes simistisch gestemd. Men .vraagt zich af, hoe in de praktijk kan worden gecontro leerd waar de verse haring naar toe gaat. En men vreest dat er genoeg mogelijk heden overblijven om deze verse haring toch weer aan de wal te kaken en te zou ten en aan de man te brengen als groene haring of Hollandsche nieuwe. De walkaakharing is de afgelopen maan den in een kwade reuk komen te staan omdat het eten van deze haring in bepaal de gevallen tot darmziekten zou leiden. zijn werk dan is het pijnlijk te bemerken dat men plotseling wel wat verkopen kan als het maar niet voor zichzelf is. Er zit voorts iets vreemds in de beloning op de liefdadigheid. De enige die een zaak als deze voor een goed doel kan ondernemen is de amateur. Jacques Benoit moet ik ge zien zijn werk tot de aardige amateurs re kenen. Alles vertoont voldoende goede smaak en soms is ook van een zekere kunde spraken. Ik denk bij voorbeeld aan een tekening naar een jongen (no. 15), die door houding en frêle voorkomen doet herinneren aan figuren van Picasso in zijn blauwe periode. Bij enkele tekeningetjes werd te zeer gewed op een goede gooi en daartoe is de techniek van Benoit toch nog te weinig ontwikkeld. In het algemeen kan gezegd worden, dat een origineeltje van Benoit het aardig aan onze wanden kan doen. Bob Buys Met Pasen gaat do kinderboerderij in park Velserbeek zijn poorten weer openen. De kinderen zullen weer volop kunnen genieten, want er zijn weer talrijke dieren aanwezig. En daarbij is de trots van opzichter Kloosterman: een jonge fazant die vorig jaar uit het ei is gekomen en nu vrij rond loopt. De heer Kloosterman, die nu al vier jaar op de kinderboerderij werkt, heeft het er maar druk mee. Elke morgen om zeven uur begint hij de dieren te voederen en dan brengt hij ze naar buiten. Tot vijf uur des avonds heeft hij dan z'"jn handen vol. Nu zo dadelijk de poorten van de boerderij weer voor het publiek opengaan is het nog drukker dan gewoon lijk. Deuren krijgen nog vlug even een verfje, de stallen worden keurig opge poetst. Als de kinderen zondagmiddag om twee uur de boerderij betreden, zal alles dan ook keurig in orde zijn. Er zijn weer tal van dieren die vol on geduld op de kinderen wachten. Er zijn talrijke vogels, waaronder vele soorten hoenders, zoals witte krielkippen, silver- lovers en zijdehoenders. Binnen zitten twee gewone kalkoenen te broeden, de een op kalkoen-, de andere op ganze-eieren. En natuurlijk mooie pauwen, ganzen en eenden. Het zwaartepunt voor de kinderen ligt natuurlijk bij de grotere dieren. Er is een leuke ezel. en een minstens zo leuke zwarte dwerggeit, die onmogelijk dik is, maar volgens de heer Kloosterman toch geen dwergkindertjes krijgt. De Tokkelen- burgergeiten zijn een lust voor het oog en de kinderen zullen niet uitgekeken raken op de jonge geitjes, die over bomen klau teren of het niets is. Terwijl ook het Drentse schaap met de twee lammeren wel aller belangstelling zal hebben. Zondag en maandag is de kinderboer derij open van 2 tot half zes en dan verder elke woensdag en zondag om die tijd. Advertentie De sleepboot „Witte Zee" van L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst is uit Rio de Janeiro vertrokken naar het Noorse ss „Mariken", 2103 br. reg. ton dat in de Zuid-Atlantische oceaan 600 mijl van Rio de Janeiro ligt met een lekkage aan het voorschip. Morgen kan de „Witte Zee" er zijn. Men heeft een contract om de „Mari ken" naar Rio te slepen. voor ae man die weet wat bij wil en een goede smaak heeft. U herkent hem direct aan zijn vaste gewoonte FINEST SCOTCH WHISKY Dinsdag werd op het politiebureau aan de Smedestraat in Haarlem een half var ken afgeleverd, dat op de Harmenjansweg van de vrachtauto van een vleesrijder bleek te zijn gevallen. Door het hobbelige wegdek was de lading van de vleesauto gaan schuiven, waardoor het (geslachte) varken van de auto gleed. De vleesrijder heeft zijn eigendom later weer opgehaald.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 15