Fantoom in de bar PANDA EN DE TROETELTROEP oclt ió het zo r~ Getijden J AVONTUREN VAN EEN HOND ROM EN MIOE DONDERDAG 21 APRIL 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEM5CHE COURANT 13 Scherp forum De radio geeft vrijdag 7 elevisie programma V. Taptoe in Groningen Reeds 10 miljoen voor de Hervormde Kerkbouwactie Radio en televisie - op 5 mei - Schouder aan Schouder Afscheid van Schulte DOOIR WILS JAM IRISH Eurovisie belangstelling voor Der Rosenkavalier Schoolradio 53. Nu Panda voorlopig niet tussen beide kon komen, maakte Joris hier dade lijk gebruik van om de bankroof door le zetten. Hij bleek dit plan al goed te heb ben voorbereid. „Kijk," zei hij tegen de troetel-tweeling, „deze bank heeft hoge, steile muren. Zouden jullie daar niet graag tegen op klimmen? Welnu, dat mag. Jullie mogen helemaal tot aan die elektrische leiding klimmen. Het is de leiding, die stroom levert voor de alarm-installatie van de bank. Die installatie moet binten werking gesteld worden, want zo'n alarm- sirene is hinderlijk bij ons werk. Snij dus die leiding daarboven door en kom dan weer naar beneden." Opgewekt begonnen Ted. en Ed aan dit. karwei. „Een fijn steil muurtje," zfei Ted, „en zo lekker hoog!" „Nou," beaamde Ed, „die Lange verzint mieterse spelletjes!" Ook de troetel-inbre ker vond het leuk om mee te doenJoris had hem beloofd, dat hij straks brand kasten zou mogen dragen; grote stalen brandkasten, zwaarder dan piano's! „Waar staan die brandkasten?" vroeg hij gretig, terwijl hij met Joris het gebouw binnen ging. „Sssst!" siste Joris. Maar de portier van de bank had het al gehoord. Wan trouwend. kwam hij uit zijn hokje De VARA zou de VARA niet zijn, als fle herdenking van Pieter Jelles Troelstra niet nummer één op het televisiescherm had gestaan. Een sobere doch ietwat een tonige herdenking was het, waarin socia listische voormannen van oudere stempel getuigden van de persoonlijkheid en strijd baarheid van de grote pionier, die honderd jaar geleden het levenslicht aanschouwde in een wereld en maatschappij, die op zijn inzicht en kracht leken te hebben gewacht. De Spiegel der Kunsten hield zich bezig met litteraire nova op het thema van verzet en bevrijding, waarna de „Sloep naar de Wal" voer onder comman do van Thom Keiling, een amusements programma voor de manschappen van de marine luchtvaartdienst op Valkenburg. De manschappen zullen het verzetje wel aardig hebben gevonden, doch er was ei genlijk maar één nummertje bij dat op het niveau van een landelijk televisiepro- gramam stond, namelijk dat van de feno menale Kuban Cossack Dancers, een acro batisch trio dat het Slavische ritme even feilloos beheerste als de Russische liefheb berij van hurkdansen. En dan volgde een volkomen mislukte poging om Tom Manders als „Dorus" op het scherm te brengen en toch niet zijn tournéeprogramma te beconcurreren. Het resultaat was: niets dan wat zwart-witte vlekken met snor en bril, onsamenhangen de melodietjes en grapjasserij die onver staanbaar werd door de stem van de com mentator. Dan maar liever géén Dorus! Een altijd weer boeiend programma punt is het forum „Welbeschouwd" onder voorzitterschap van mr. G. J. P. Cammel- beeck, om de vier weken op het scherm komend met een welgekozen stel proble men, die interessante en vrijmoedige dis cussies uitlokken. Deze keer wai-en de Be scherming Bevolking en de Zuidafrikaan- se rassendiscriminatie het kind van de rekening. Zij konden geen van beiden ge nade vinden, integendeel, zij werden ge kraakt op een deskundige manier, waarbij ten aanzien van de B.B. niet de schadelijk heid van het principe doch van de methode werd gebrandmerkt en ten aanzien van de rassendiscriminatie de conclusie werd op gesteld, dat het probleem in Zuid-Afrika in werkelijkheid een klasseprobleem is en op economische gronden rust. Het proleta- riaat, dat zijn rechten eist, wordt in Zuid- Afrika te eeuwigen dage geknecht met het onuitwisbai-e zwart van zijn huidskleur en op die wijze kunstmatig gecategoriseerd HILVERSUM I. 402 m. 7.00 24.0(VNCRV. NCRV7.00 Nieuws en S.O.S.ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws. 0 15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Progr. voor de oudere luisteraars. 12.00 Pianospel. 12 20 Gram 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijf tien .iaar geleden, praatje. 13.20 Blaasorkest. 13.50 Gram. 14.35 Ork.muz. en comm. 15.15 15.35 Gram. 16.00 Praatje voor de tuinbouw. 10.15 Kamermuz. 16.40 Gram. 17.00 Voordr. 17.20 Lichte muz. 17.40 Eeursber. 17.45 Gram. 18.00 Koorzang. 18.20 Ge varieerd nrogr. 13.50 Regeringsuitz.De Stichting Bevordering Bescherming Bevolking vraagt de aandacht van de Nederl. Noodwacht, Tom Lode- vijk hoofd afó. publiciteit, spreekt over het on derwerp: Het grote misverstand. 19.00 Nieuws en v.c-erber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Ka- metkoor. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.00 Avondrust, hoorspel. 20.30 Friederike. operette. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Muz. lezing. 23.40 Gram. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 1.9.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gvmn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, lezing. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Hoornkwart. 11.35 Gram. AVRO: 12 00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sporten prognose. 12.50 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Mcded. of gram. 13.25 Lichte muziek. 13.55 Koersen. 14.00 Pianospel. 14.25 Voordr. 14.45 Da meskoor. 15.15 Muzikale biografieën. VARA: 16.00 Muzikale lezing. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Pol. praat je. 18.25 Lichte muziek. 18.50 De puntjes op de i, praatje. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Jazzmuziek. VPRÓ: 19.30 De stad nu. gesprek. 19.45 VPRO- nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespreking. 20.10 Dichterbespreking. 20.20 Dichters van deze tijd. 20.35 Moderne theologcnvergadering. lezing. 20.50 De kerkbouwintegratie. lezing. VARA: 21.00 Be kercompetitie. 21.50 Geen tijd voor helden, klankb. 22.15 Buitenl. weekoverz. 22,30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Soc nieuws in Esperanto. 23.10 Muzikale lezing. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landb 12.45 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws en weer ber. 13.15 Pianospel. 14.00 Gram. 15.00 Gevar. muz. 16.45 Gram. 17.00 Nieuws en weerber. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Liederen. 18.10 Voordr. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Voordracht. 20.00 Intern, piano wedstrijd. (Om 21.00 Kunstkaleidoscoop). 22.00 Nieuws en weerber. 22.15 Kamermuz. 22.55 Nieuws. 23.00 Groeten van militairen uit Belgisch Kongo. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. VPRO. 20.00 Gesprek aan de schrijftafel 20.30 Film. 21.00 Niks voor ons. TV-spel. VOOR VRIJDAG NTS: 20 00 Weekiournaal. AVRO: 20.30 De toe stand In de wereld, lo-.ing. 20.40 Film. 20 50 Docu mentaire. 21.25— 22.20 Gevarieerd programma. „Niks voor ons" heet het t.v.-spel, dat van Jack Dixon. Aan de hierbij afge- vanavond op het scherm, komt in de beelde scène kan men zich alvast een uitzending van de N.C.R.V. onder regie i idee vormen van de aard van dit kijkspel. en belemmerd in zijn ontwikkeling. Als de proletariëers van West-Europa in de da gen van Troelstra hadden kunnen worden samengedreven onder een biologisch ken merk, zouden zij nu nog onderdrukte pro letariëers zijn. Ziedaar een uitermate verstandige be wijsvoering tegen de apartheid, die in dit forum haar formulering kreeg. Beeldschermer DE NEGEN MUZEN Hagenaar leidt I Musici. De jonge Haagse dirigent Leo Driehuys, die verbon den is aan de Nederlandse Opera, is door een grote Nederlandse grammofoonplaten- onderneming uitgenodigd om in Rome een tweetal concerten van het kamermuziek- ensemble „I Musici" te dirigeren. Hiervan zullen ter plaatse opnamen worden ge maakt. HET lengen der dagen hangt samen met de getijdenbeweging. Dit lijkt een enormi teit, omdat ieder kind tegenwoordig weet, dat het lengen der dagen te maken heeft met het schommelen van de aardas. Maar dat lengen der dagen bedoelen we niet. Of we nu wat langer, of wat korter zonlicht hebben, verandert op zichzelf niets aan de lengte van de dag. Die blijft 24 uur tellen, of het nu zomer of winter is. Neen, onder het lengen van de dag verstaan wij wer kelijk het langer worden van het etmaal. De dagen worden werkelijk langer. En dit oroces moet al ondenkbaar \ange tijd aan de gang zijn. Dit is een gevolg van de eb- zn vloedbeweging, waarover we de vorige maal spraken. Om dit te begrijpen, zouden we ons eens moeten indenken, dat we een fietswiel kunnen laten draaien, zonder dat daar op een remmende kracht werkt. De wrij ving van draaiende onderdelen, of van om ringende luchtdeeltjes, is in dit zuiver theoretische geval dus uitgeschakeld. Zou den we een dergelijk onbestaanbaar fietswiel een draaiende beweging geven, dan zou het blijven draaien, want er is geen enkele remmende kracht. Zodra er ook maar één minimaal krachtje zou zijn dat remmende invloed op het wiel uit oefent, zou het wiel langzamer en steeds langzamer gaan draaien, tot het tenslotte zou stilstaan. De -kracht van een mug, die met zijn zuigsnuit op de draaiende as drukt zou in dit geval al voldoende zijn om het wiel uiteindelijk te doen stoppen. Mis schien zou het wel een jaar duren, maar de stilstand ligt onontkoombaar in het verschiet. Zoals bekend, draait ook de aarde om haar as met een snelheid van één om wenteling per etmaal. Hoewel de aarde met draaiende onderdelen niets te maken heeft, ondervindt dit hemellichaam tijdens zijn omwentelingen toch ook voortdurend wrijving. Immers, door de getijdenwerking wordt het water in de oceanen tot bergen opgestuwd en de elastische schil van de aardkost wordt omhoog geperst. Deze golf- stuwingen veroorzaken een geweldige wrijving, die weliswaar gering is in ver gelijking met de enorme aardmassa, maar deze wrijving ontneemt toch energie aan de rotatie en is oorzaak dat de draaiing van de aarde wordt vertraagd. Zoals ook het fietswiel geremd zou worden door de muggekracht. Vertraging van de omwente- lingssnelheid van de aarde be tekent dat de dagen langer worden. We doen over één omwenteling van de aarde dan immers een langere tijd, die geen 24 uur bedraagt, maar 24 uur en nog iels. Zeer verfijnde sterrekundige waarnemingen hebben aangetoond, dat de omwentelingssnelheid van de aarde in de loop der tijden inderdaad iets is afge nomen. Misschien zal een enkeling zich nog kunnen herinneren, dat in 1954 bij zondere aandacht werd besteed aan Mer- curius, die langs de zon trok. Die grote be langstelling voor het kleine planeetje vloei de voornamelijk voort uit het feit, dat men deze gelegenheid wilde benutten om te berekenen hoeveel de omwentelingssnel heid van de aarde afneemt. Dat bedrag is niet groot. Volgens prof. Guyot wordt per eeuw de dag ongeveer 1/100 seconde langer, anderen menen, dat het 1/1000 seconde per eeuw is. In een heel mensenleven, zelfs in de hele geschiedenis van een volk is daar van nog niets te merken. Wanneer we langere dagen krijgen, be tekent dit echter niet. dat dan ook het jaar langer wordt. Daarover een volgende keer. H. Pétillon (Nadruk verboden) Advertentie De „Stichting taptoes" te 's-Gravenhage organiseert ook dit jaar weer een aantal taptoes, namelijk op 21 mei in het Olym pisch stadion te Amsterdam, op 20 augus tus in het sportpark zuid te Bussum, op 10 september in het Diekman stadion te Enschedé en op 24 september in het sportpark de Vliert te 's-Hertogenbosch. Op 28 mei wordt in het G.V.A.V.-stadion te Groningen een extra taptoe gebracht, die door de minister van Defensie wordt aangeboden ter gelegenheid van de te spe len voetbalwedstrijd tussen de oud-inter nationals van Nederland en België, waar van de opbrengst ten goede komt aan de bond van Nederlandse militaire oorlogs slachtoffers. Aan deze taptoes zal door vele militaire orkesten worden medege werkt. Door een gift van de heer Bruynen te Rotterdam-Schiebroek werd een dezer da gen de 10 miljoen gulden voor de Her vormde Kerkbouwactie volgemaakt. Ds. Wesseldijk deelde mee, dat de Com missie Hervormde Kerkbouwactie plan nen beraamt om de overige 6 miljoen gulden bijeen te brengen. Het getal ker ken dat thans nodig blijkt is reeds met enkele tientallen gestegen. Van de nu bij eengebrachte gelden zijn reeds vele ker ken gesubsidieerd. Op donderdag 5 mei as. zullen radio en televisie 's avonds van 8.20-10.15 uur „schouder aan schouder" staan in een groot amusementsprogramma, dat wordt uitgezonden uit de grote zaal van het Kur- haus te Scheveningen. In het overwegend Nederlands programma zal aan een keur van Nederlandse artiesten door Netty Ro- senfeld en Willem O'Duys, die als gast vrouw en gastheer zullen optreden, de vraag worden voorgelegd wat hun eerste artistieke succes na de bevrijding in 1945 was. Er waren natuurlijk verscheidene ar tiesten, die door verbintenissen elders, he laas niet aan dit lustrum-bevrijdingspro- gramma konden deelnemen, maar toch zullen op 5 mei tal van prominenten, zo wel van de grote als van de kleine k acte de présence geven. Het staat wel vast, dat de volgende Nederlandse artiesten aan het programma zullen meewerken: Hetty Blok, Corry Brokken, Pia Beck met haar trio, Cora Canne Meyer, Conny Stuart, Ko van Dijk, Hans Kaart, Herman Kreb- bers, Johnny Kraaykamp, Kees Otten, Rijk de Gooyer, Thom de Klerk, Cees de Lange en Wim lbo. Twee Engelse gasten completeren de lijst van medewerkers, na melijk de zangeres Vera Lynn, die in de oorlogsjaren de „Sweetheart of the for ces" werd genoemd en de mondharmoni ca-virtuoos Max Geldray, die in de jaren 1940-1945 als Max van Gelder in de Neder landse strijdkrachten in het buitenland diende. Voor de muzikale begeleiding zor gen het versterkte orkest „De Zaaiers" o.l.v. Jos Cleber en de pianisten Marinus Flipse en Peter Kellenbach. In dit samen spel van radio en televisie heeft Karei Prior de algemene leiding. Will Hartings- veldt verzorgt voor de televisie de came raregie. Het geheel zal worden gepresen teerd in een dekor, naar een ontwerp van Fokke Duetz. Nog eenmaal zal de succesvolle wielren- loopbaan van Gerrit Schulte in herinne ring worden geroepen en wel in de K.R.O.- televisierubriek „Van onze sportredac teur". Jos van der Valk regisseerde een filmreportage van Schulte, waarin o.a. al le ploegmakkers, met wie de wielrenner de Zesdaagse heeft gereden, aan het woord komen, maar ook de nestor van de Fran se sportpers, Gaston Benac, die de Neder landse renner ooit „le fou pédalant" heeft genoemd. Culturele samenwerking. Finland en Zweden hebben een cultuurfonds gesticht waaruit culturele, wetenschappelijke en volkenkundige studies van wederzijds be lang kunnen worden gefinancierd. Het ka pitaal van het fonds bedraagt vijf miljoen Zweedse kronen. 6465. Mioe was voorbij de vogelverschrikker gelopen; maar toen stond ze opeens stil Ze keek om en nam het geval scherp op. En toen meende ze, iets bekends te zien Was dat gele, tussen de hoed en de das niet Rom's achterhoofd?! En toen Mioe stond te kijken, meende ze even 'n beweging te zien in de pop. Met 'n olijk lachje stapte Mioe terug. Ze keek nog eens goed en ja... ze geloofde toch wel, dat ze goed gezien had. Toen slak ze haar arm uit. Dag, meneer de vogelverschrikker! Sla je je hier niet erg le vervelen? zei ze met 'n plagerig stemmetje. En toen kietelde ze 'm even 44) Zijn tact leek hij wel verloren te hebben. Nog maar kort geleden had hij met Miss Mendoza gesproken en hij was nog niet helemaal hersteld van dat stormach tige gesprek, dat hem héél wat van zijn uithoudings vermogen had gekost Het liep al tegen vijf uur. Ik kom regelrecht van één van uw vroegere klanten. De Zuidamerikaanse actrice Mendoza. Ze keek eindelijk op. Zo! U heeft een hoed voor haar ontworpen, voor de show van 'verleden jaar. Herinnert u zich dat nog, Voor honderd dollar. Ik zou graag willen weten, wie het duplicaat heeft gekocht. Ze begon de schetsen op te bergen, vóórdat ze uit zou barsten. Het kleine stapeltje goedgekeurde tekenin gen verhuisde naar een lade, de afgewezen ontwerpen naar de prullenmand. Ze had een temperament, dat kennelijk al naar het nodig was aan- of afgedraaid kon worden. Het was in ieder geval beter dan dat van Mendoza. Ruiterlijken Openhartiger. Haar hand kwam met een geweldige klap op het blad van haar bureau neer. Het leek wel een ontploffende handgranaat. Praat me er niet over!, brulde ze, Ik heb al meer dan genoeg moeilijkheden door die hoed gekre gen. Ik heb destijds gezegd, dat die hoed niet geko pieerd werd, en ik zeg nog steeds, dat ze niet werd nagemaakt. Als ik een exclusieve hoed maak, blijft die hoed exclusief! Als er echter tóch een kopie van op duikt, is die niet uit mijn zaak gekomen en heb ik daar nooit iets van geweten. Ik ben er niet in het minst verantwoordelijk voor. Ik mag lastige klanten het vel over de oren halen, ik bedrieg ze niet! Er is een kopie van gemaakt, hield hij vol. Zij dook in een theater op, pal voorin de zaal, vlak voor de ogen van de actrice. Ze leunde zwaar voorover, de beide ellebogen stevig op het bureau geplant. Wat wil ze dat ik doe? Haar aanklagen wegens laster?, schreeuwde ze. Dat zal ik nog doen óók als ze dat blijft beweren. Ze liegt en u kunt haar dat zeggen! Hij greep zijn hoed, doch zette die niet op. Hij slinger de haar op een stoel in de hoek van de kamer om dui delijk uit te laten komen, dat hij van plan was te blij ven totdat hij te horen zou krijgen wat hij wilde horen. Hij knoopte zelfs zijn jas los om zijn armen wat meer bewegingsvrijheid te geven. Zij heeft er niets mee te maken. Laten we haar dus maar vergeten. Ik ben hier voor iets heel anders gekomen. Uit eigen vrije wil. Er moet een kopie ge weest zijn, want een vriend van mij is uitgeweest met een vrouw, die die hoed op had. Vertelt u mij dus niet. dat er geen duplicaat was. Ik zou graag willen weten wie zij is. Ik zou graag zien, dat u haar naam in het klantenregister opzocht. Ze komt er niet in voor. Dat kan ook niet, want ik heb nooit aan iemand anders een zelfde soort hoed verkocht. Wat bent u overigens van plan? Wilt u hier tot St. Juttemis blijven zitten? Hij stak zijn kin naar voren en beantwoordde haar slag op het bureau met zo'n dreunende klap, dat het gevaarte trillend begon te kraken. In hemelsnaam! Er is een man, die nog maar met uren zijn leven kan aftellen! Wat kan mij uw zakelijke ethiek op een moment als dit schelen! U kunt daar niet rustig blijven zitten en mij met een kluitje in het riet sturen. Al moet ik de deur op slot doen en hier de hele nacht blijven, ik móét weten wie die twee de hoed heeft gekocht. Begrijpt u me dan niet? Er is een man, die over negen dagen naar de stoel gaat. Alléén de vrouw, die die hoed heeft gedragen, kan hem redden. U móét me haar naam geven! Ik heb niet de minste belangstelling voor die hoed! De vrouw wil ik vinden! Haar stem had plotseling een normaler toonhoogte en omvang gekregen. De knop van haar temperament had zij klaarblijkelijk wat teruggedraaid. Hij had zelfs haar belangstelling weten op te wekken. Wie is hij eigenlijk?, vroeg ze nieuwsgierig. Scott Henderson, die zijn vrouw gedood zou heb ben. Ze knikte. Ja, ik herinner me er destijds over gelezen te hebben. Hij sloeg ten tweeden male op het bureau, nu veel zachter en voorzichtiger. Maar de man is onschuldig! Dat moet op een of andere manier bewezen worden. Mendoza kocht hier 'n speciaal voor haar ontworpen hoed, die onmogelijk ergens anders nagemaakt kan zijn. Tijdens een van de voorstellingen dook in de zaal een vrouw op, die pre- zied zo'n hoed droeg. Hij was met die vrouw de hele avond uit, maar hij weet niet hoe zij heet of waar zij woont. Hij weet niets van haar! Ik moet nu die vrouw vinden, koste wat het kost. Zij kan bewijzen dat hij niet thuis was," toen het gebeurde. Begrijpt u het nu? Ik kan het u helaas niet nóg duidelijker uitleggen. Zij gaf de stellige indruk een vrouw te zijn. die zelden momenten van besluiteloosheid kende. Nu, op dit mo ment, toonde ze zich echter besluiteloos. Doch dat duurde niet lang. Ze stelde nog één vraag om er helemaal zeker van te zijn. U bent er zéker van, dat het niet één of andere juridische truc van die Zuidamerikaanse helleveeg is? De enige reden, dat ik geen aanklacht wegens het niet betalen van die nota en haar beledigende optreden heb ingediend, is dat ik wilde voorkomen, dat zij op haar beurt mij zou aanklagen. De publiciteit, die dat zou meebrengen, zou mijn zaak schade berokkenen. Ik ben geen advocaat, stelde hij haar gerust. Ik hen ingenieur en heb mijn wérk in Zuid-Amerika. Zal ik mij legitimeren? Hij haalde enkele papieren te voorschijn en liet die haar zien. Ik kan dus vertrouwelijk met u praten? In alle opzichten. Mijn enige belangstelling is voor Henderson. Ik loop me het vuur uit mijn sloffen om hem eruit te krijgen. Uw ruzie met Mendoza interes seert me niet in het minst. Van welke kant dan ook bekeken. Toevallig kruiste die mijn weg. Ze knikte en keek naar de deur om zich ervan te overtuigen, of deze wel goed gesloten was. Goed dan. Ik zal u iets vertellen, dat ik tegenover niemand zou bekennen, omdat ik mij dat niet kan ver oorloven met het oog op de naam van mijn zaak. Op de één of andere manier moet hier een lek geweest zijn. Het duplicaat van die hoed komt inderdaad van hier, maar niet officieel, op een slinkse manier. Iemand van mijn personeel is er schuldig aan. Ik vertel u dit wel, maar ik wil niet, dat het doorverteld wordt! Ik zou het ten stelligste moeten ontkennen, zo het ooit pu bliek gemaakt zou worden. Mijn ontwerpster, het meis je dat de schetsen maakt, gaat vrij uit. Ik weet zeker, dat zij geen verraad heeft gepleegd. Zij is hier al se dert ik de zaak opende en ze heeft zich zelfs ingekocht. Het zou voor haar geen zin hebben een vijftig of vijf en zeventig dollar op zo'n manier bij elkaar te krijgen. Ze zou dan tegen zich zelf concurreren. Wij samen, zij en ik, hebben een onderzoek ingesteld nadat Men doza hier zo'n kabaal heeft gemaakt. We ontdekten toen, dat de schets van die hoed uif haar map was verdwenen. Nergens hebben we de tekening gevonden. Iemand had hem kennelijk eruit gehaald om de hoed na te maken. We vermoedden, dat het de naaister ge weest was, het meisje, dat de hoeden in elkaar zet, maar zij ontkende dat natuurlijk en wij konden het niet bewijzen. Ze moet het duplicaat thuis hebben gemaakt. Ik vermoed zo. dat we haar ontmaskerd hebben, voor dat zij gelegenheid heeft gehad om de schets weer in de map te leggen. Om helemaal veilig te zijn en te voorkomen, dat we nóg eens onze vingers zouden bran den, hebben we haar ontslagen. Zij wees met haar duim naar een kast achter haar. U ziet dus, Lombard dat is de naam toch? dat er volgens de boeken niet nog iemand die hoed gekocht heeft. En daar blijf ik ook bij. Ik kan u dus echt niet verder helpen. Ik kan u alleen voorstellen, als u die vrouw wilt vinden, om dat ex-naaistertje van ons eens aan de tand te voelen. Zoals ik al gezegd heb. kan ik u niet garanderen dat zij het ook gedaan heeft. Ik weet alléén, dat wij zelf de sterke indruk hebben gekregen dat zij het op haar geweten heeft. U kunt dus het beste proberen of u bij haar iets wijzer wordt. Ten tweede male was het weer op niets uitgelopen, juist op het moment, dat hij had gemeend nu einde lijk het spoor gevonden te hebben. Ik zal wel moeten, zei hij, Ik heb geen andere keus. Zijn stem klonk somber. (Wordt vervolgd) Vorige week is een principieel akkoord gesloten tussen de Oostenrijkse televisie en Herbert von Karajan, artistiek leider van de Salzburger Festspiele, over het uit zenden via de televisie van Richard Strauss' „Rosenkavalier", waarmee dit jaar het festival en het nieuwe Festspiel- haus geopend worden. Om aan de uitzending niet het karakter van een reportage te geven, maar er een zelfstandige artistieke gebeurtenis van te maken, zal de mise-en-scène na de pre mière voor televisie bewerkt en daarna tijdens drie nachtopnamen op telerecor- ding vastgelegd worden. Von Karajan is in het project zeer geïnteresseerd en hij zal dan ook zelf de artistieke leiding ervan op- zich nemen. Als de onderhandelingen met de verschillende kunstenaars over de ho noraria gunstig verlopen, mag men ver wachten dat de Salzburgse „Rosenkava lier" deze zomer via de Eurovisie te zien zal kunnen zijn. De Stichting Nederlandse Schoolradio vervolgt na de Paasvakantie haar weke lijkse uitzendingen met de programma's voor het derde trimester. Dinsdag 26 april (14.40-15.00 uur) wordt begonnen met de eerste les van de serie „Wekelijkse We tenswaardigheden". Met dit programma wordt gepoogd de actualiteit in de school te brengen. In elke uitzending zal een klankbeeldje worden opgenomen. Voorts een actuele reportage van de afgelopen week en een bespreking van de natuur af gestemd op de jaargetijden. Een liedje zal de uitzending afsluiten. Het lesmateriaal is dusdanig dat de leerlingen met behulp van de aanwijzingen zelf een wekelijkse krant kunnen samenstellen. Woensdag 27 april (10.00-10.20 uur) zal, ditmaal onder leiding van mejuffrouw Ren- ske Nieweg, voor het derde achtereenvol gende jaar een negental lessen worden ge geven onder de titel „Liedje van de week". Elke week wordt met een klas leerlingen van een school in het land een liedje ingestudeerd. Aan de leerlingen wordt een aardig uitgevoerd zangboekje verstrekt. Tenslotte wordt in de vrijdagmiddaguit zending (9.40-10.00 uur) de eerste les uit gezonden van het programma getiteld „De Zuidpool". De negen uitzendingen zullen ten dele het karakter van documentaire hoorspelen, ten dele het karakter van klankbeelden hebben. Aandacht zal wor den besteed aan de flora en fauna van- het Zuidpool-continent en de expedities. 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 13