Horen en zien
Fantoom in. de bar
PANDA EN DE TROETELTROEP
Geert Hoogeveen
AVONTUREN VAN EEN HOND
Jxiat-taxia
ROM EN MIOE
^Hoe is het ontstaan
nabeschouwingen
ZATERDAG 2 3 APRIL 1960
9
radio televisie
Kunst- en vliegwerk
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
Televisieprogramma
Zoals je me wilt.van
Luigi Pirandello
Pianovoordracht door
Justine Koot
Humanistisch Verbond
ijvert voor eigen zendtijd
Bevrijdingskaarten worden
geretourneerd
CITROEN
Rekest van Mobilisatie-
Invalidenbond
Redders van dieren
onderscheiden
Bijbelmuseum weer open
CETA-BEVER
BUITENBIJTS
DOOR
WILLIAM
IRISH
Dit woord:
AAMBORSTIG
55. Tot. schrik en ontsteltenis van de
portier, bleek het alarm-apparaat niet te
werken. Joris daarentegen, was erg op
gelucht, dat er geen waarschuwende sire
nes weerklonken, want dat zou zijn plan
netje om de bank te beroven ernstig heb
ben bemoeilijkt. Hij wiste zich het voor
hoofd af en stootte de inbreker aan. „Kom
aan. treuzel niet langer," fluisterde hij,
„bindt die portier voor hij op een andere
manier alarm slaat. Vlug toch, nèem een
voorbeeld aan de rappe tweeling, die zo
voortvarend dat lastige apparaatje buiten
werking hebben gesteld!" Ja, Ted- en Ed
hadden het werkje, dat Joris hen had op
gedragen, snel en handig uitgevoerd. De
stroomdraad naar de alarminstallatie was
doorgesneden en nu lieten zij zich vlug
zakken, om niets van de pret te missen
Ook Panda haastte zich om erbij te zijn,
al beschouwde h\j de beraamde bankover
val niet als een pretje. Hij was er einde
lijk in geslaagd, het paard mee te tronen.
En nadat hij het bier had betaald, dat het
dier gedronken had, toas hij vrij om. de
uitspanning te verlaten en zich naar de
bank te spoeden. Het paard, dat een beetje
onvast ter been was, volgde hem hikkend.
Maar Panda had geen tijd om hierop te
letten. Uit de bank aan de overkant klon
ken plotseling kreten van de portier, zodat
hij begreep, dat Joris met zijn overval was
begonnen
Mr. Hillermann gaf vrijdagavond in het
AVRO-programma om te beginnen een
goed stuk eenvoudige voorlichting naar
aanleiding van zijn bezoek aan Rusland,
waarin hij als slotsom stelde, dat de cen
trale greep van de communistische partij
op de Russische samenleving is verzwakt,
maar dat haar invloed niettemin is toe
genomen.
In Televizier kregen de kijkers gelegen
heid mee te leven met de Groningse
ouders van een emigrant in Canada, die
daar in een revalidatiecentrum herstelt
van een halswervelbreuk als gevolg van
een ongeluk bij het zwemmen. Er was
zelfs een intercontinentaal telefoongesprek
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO.
17,00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelconc.
8.30 Morgenwijding. 9.15 Gram. KRO9.30 Nieuws.
9.45 Klein koor en kamerork. 9.55 Hoogmis. 11.30
Gram. 11.40 Utrechts Stedel. Ork.. koren en sol.
12.15 Actuele geloofsproblemen, lezing. 12.30 Lich
te muziek. 12.55 Act. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand
aan de ploeg, lezing. 13.10 De Wadders. hoorspel.
13.30 Gram. 14.00 Voor de kinderen. 14.30 Inter
land-voetbalwedstrijd BelgiëNederland. IKOR:
17.00 Voor de jeugd. 17.15 Jeugddienst. 17.45 Men
sen. lezing 18.00 Het geladen schip, lezingen. 18.30
De kerk aan het werk. lezing. 18.40 Naar een
Evangelische Kerk in Nederland, lezing. NCRV
19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30
De gelijkenissen van Jezus, lezing. KRO: 19.45
Nieuws. 20.00 Cabaret. 20.30 Kunst en letteren,
congres. 22.15 Gram. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Muzikale lezing.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00
VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevarieerd progr. 9.45
Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Voor de
jeugd. IKOR: 10.30 Doopsgezinde kerkdienst. 11.30
Vragenbeantw. VPRO: 11.45 Berichten uit de ker-
spiegel. 12.35 Orgel- en pianospel. 13.00 Nieuws en
ken. AVRO: 12.00 Theaterork. en sol. 12.30 Sport-
spiegel. 12.35 Orgel- en pianospel. 13.00 Nieuws en
S.O.S.-ber. 13.07 De toestand in de wereld, lezing.
13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. voor de
soldaten. 13.55 Boekbespr. 14.10 Radio-filharm -
crk. en solist. (Om 15.1015.20 Filmpraatje). 16.05
Lichte muz. 16.30 Sportnieuws. VPRO: 17.00 Ge
sprekken met luisteraars, lezing. 17.15 De vluch
tende ïtjens, lezing. VARA: 17.30 Voor de jeugd.
17.50 Niéuws, sportuitslagen en sportjourn. 18.30
Zigeunermuz. 18.55 Journalistenforum. 19.30 Ca
baret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek.
20.35 Vroeg in de morgen.. Heiladio. hoorsp. 21.15
Promenade-ork. en Radiokoor 21.45 Stemmings
beelden uit het Franse leven. 22.00 Lichte muz.
22.15 Journ. 22.30 Nieuws 22.40 Piano-improvisa-
ties. 23.10 Sportuitsl. 23.15 New York calling. 23.20
Nieuwe gram uit Frankrijk. 23.55—24.00 Nieuws.
RLOEMENDAAL. 324 m.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. van Duinen van Wassenaar (uitz. van de
dienst voor belangstellenden op 17 april om 7.30
uur). 2.45 Kinderdiensl. 3.30 ds. G. Toornvliet.
BRUSSEL. 324 m.
12.15 Amus.muz. (Om 12.30 Weerbericht.) 13.00
Nieuws. 13.15 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00
Opera- en bel cantoconc. 15.00 Voetbalrep. 16.45
Gram. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Gram. 17.45
Sportuitsl. 17.50 Gram. 18.00 Gitaarrecital. 18.30
Godsd. avondhalfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram.
20.00 Hoorspel. 21.15 Pianowedstr. 22.00 Nieuws.
22.15 Gram. 22.45 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00
Gram.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord
voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15
Radiokranl. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30
Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15
Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.30
Quizprogr. 12.00 Tenor en piano. 12.25 Voor boei
en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Meisjeskoor en instr. kwintet. 12.53 Gram. of act.
13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, lezing. 13.20
Lichte muz. 13.50 Gram. 14.30 Gevar. progr. 15.50
Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Clavecimbel-
recital. 16.50 Gram. 17.00 Voor de kleuters. 17.15
Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45
Regeringsuitz.: Nieuw-Guinea-kroniek. door mr.
d.\ H. J. Roethof. 18.00 Orgelconcert. 18.30 Gram.
19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af,
praatje. 19.15 Koorzang. 19.30 Radiokrant. 19.50
Gram. 19.55 Tussen sabbath en-zondag, hoorspel.
21.30 Strijkkwart. 22.00 Parlementair comm. 22.15
Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 22.45 Avond
overdenking. 23.00 Oude muziek. 23.30 Gram. 23.55
—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Gram. 11.00 Gram. 11.45 Voordr. 12.00
Zang en piano. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33
Voor het platteland, lezing. 12.43 Hammondorgel
en zang. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20
Mil. muziek. 13.55 Beursber. 14.00 Viool en piano.
14.30 Gram. 14.50 Van alle breedtegraden, lezing.
15.05 Radio-filharm.ork. en solist. 16.40 Gram. 17.00
Voor de padvinders. 17.15 Gram. 17.50 Mil. comm.
18.00 Nieuws. 18.15 Pol. praatje. 18.25 Lichte muz.
18.50 Openbaar kunstbezit, lezing. 19.00 Kamer-
muz. 19.30 Muzikale lezing. 19.45 Voor de jeugd
20.00 Nieuws. 20.05 De radioscoop. 22.30 Nieuws en
beursber. v. New York. 22.45 Journ. 22.55 Progr.
voor alle weggebruikers. 23.25 Jazzmuz. 23.55—
24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landb.
12.42 Gram 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15
Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koer
sen. 16.05 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10
Gram. 17.45 Franse les. 18.00 Vioolsolo. 18.20 Voor
de soldalen. 18 50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40
Gram. 20.00 Kamermuziek. 21.30 Amus.muz. 22.00
Nieuws.. 22.15 Kamermuziek. 22.5523.00 Nieuws.
VOOR ZATERDAG
NCRV: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS: 20.00
Journaal cn weeroverz. NCRV: 20.20 Klcinkunst-
progr. 20.40 Intermezzo. 20.50 Hongaarse muziek.
21.05 Gevarieerd programma. 22.10 Dagsluiting.
VOOR ZONDAG
KRO: 10.15 Plechtige Hoogmis. 20.00 Oude film
journalen. 20.25 Gevar. muziek. 20.50 Sportprogr.
21.10 Amsterdams Kunstmaandorkest en solist.
21.50 Epiloog. NTS: AVRO. KRO. VARA en
VPRO: 22.00—22.30 Sportactuallteiten.
gearrangeerd zodat men ouders èn zoon
hun verrukking kon horen uiten over hun
spoedig weerzien, mogelijk gemaakt door
een onbekende gever.
Majoor W. J. van de Poel en Harry
Hagedoorn namen daarna 35 minuten de
aandacht in beslag voor een film over de
Koninklijke Luchtmacht, waarin een beeld
werd gegeven van de opleiding van straal
jagerpiloten en het indrukwekkende appa
raat, dat nodig is om dit brullende bedrijf
gaande te houden.
De rest van het programma speelde zich
af in hotel Bouwes in Zandvoort, waarbij
men zonder de verteringen te hoeven be
talen een paar artiesten van formaat
kreeg te zien, zoals de jongleur Renée, de
acrobatische danseres Simone Gamier,
het knappe schimmenspel van de handen
van R. T. Hansen en vooral de marionet
tenkunstenaar Michel Morena.
Beeldschermer
Onder de titel „Zoals je me wilt" presen
teert de A.V.R.O. de kijkers op donderdag
28 april van 21.05 tot 22.20 uur in de ver
taling van regisseur Ton Lensink het vrij
onbekende spel „Como tu mi vuoi" van
de vermaarde, in 1936 overleden Siciliaan-
se auteur Luigi Pirandello. In Nederland
werd dit spel het laatste opgevoerd in de
jaren dertig door de toneelgroep „Het
Masker" met Else Mauhs in de hoofdrol.
Omstreeks dezelfde tijd speelde Greta
Garbo de hoofdrol in de naar Pirandello's
stuk gemaakte film „As you desire me".
De rol van de onbekende vrouw wordt
thans gespeeld door Heieen Pimentel.
„Zoals je me wilt" is niet geschikt voor
jeugdige kijkers.
Verdere dramatische produkties van de
A.V.R.O.: „Bobbeltje" van André Roussin
(26 mei); „Suiker" van Hugo Claus (23
juni), „Staatszaken" van Louis Verneuil
(18 augustus) en „Colombe" van Jean
Anouilh (15 september). Zij worden beur
telings geregisseerd door Walter van der
Kamp en Ton Lensink.
Voor de AVRO liet zich vrijdagmiddag
horen de Haarlemse pianiste Justine Koot.
Zij opende haar programma met de zes
de Franse Suite van Bach. Men heeft,
vooral in de snelle delen Allemande,
Courante, Bourrée, Gigue met genoe
gen kunnen luisteren naar haar gedeci
deerde en rustige speelwijze. In de lang
zamer bewegingen zou men enige beden
kingen kunnen hebben in verband met een
nog niet volledige beheersing van de orna
mentiek en van sommige gefigureerde
trekjes. Dit neemt niet weg dat uit de ge
hele aanpak een musicienne sprak die aan
leg voor het instrument paart aan liefde
voor de muziek.
De tweede helft van dit radio-optreden
was gewijd aan een tweetal componisten
die men in ruimere zin wel als stadgeno
ten kan beschouwen: de in Overveen woon
achtige Jan Mul wiens reputatie-in-bre-
de-kring gevestigd is door zijn filmmuziek
bij Haanstra's „Fanfare," en in het bij
zonder de mars hieruit en de in Haar
lem geboren Hendrik Andriessen. Twee
van de drie thans uitgevoerde werkjes had
Justine Koot dan ook onlangs voorgedra
gen tijdens de aan Haarlemse componis
ten gewijde avond in de lustrumweek van
de sociëteit „Teisterbant". Van Hendrik
Andriessen, die een oom van de pianiste
is, hoorde men „Pavane" en „Sérénade",
die zich beiden afspelen in de omgeving
van Ravel en het Franse neo-klassicisme;
van Jan Mul een korte „Toccatina", meer
aan Poulenc verwant al is diens esprit hier
in een nuchtere gein veranderd. Vooral in
de eerste twee stukken wist Justine Koot
door haar gevoelig genuanceerd spel de
intieme, licht archaïserende sfeer te
scheppen waaruit deze muziek moet le
ven. Met Mul's „Toccatina" werd het pro
gramma in opgewekte toon besloten.
Golfbreker
Het Humanistisch Verbond ijvert al ja
ren voor een wekelijks kwartier eigen
zendtijd. Het vorige jaar, op 1 april is een
Humanistische Luisterkring opgericht, wel
ke thans ongeveer 25.000 leden telt, zo deel
de de voorzitter van het Humanistisch
Verbond, dr. J. P. van Praag op een pers
conferentie in Den Haag mede. Er is voor
de uitzending van het Humanistische Ver
bond genoegzaam belangstelling om aan
spraak te mogen maken op een wekelijks
kwartier eigen zendtijd zoals de kerken die
hebben, meende de heer Van Praag. Het
kwartier dat het Verbond zondagsochtend
van een omroepvereniging krijgt wordt,
zo heeft een enquête aangetoond, door on
geveer 200.000 Nederlanders beluisterd.
Voorts heeft dr. Van Praag gesproken
over de komende volkstelling. Het Huma
nistisch Verbond heeft contact opgenomen
met het Centraal Bureau voor de Statistiek
over de vragen bij de volkstelling inzake
godsdienst en buitenkerkelijkheid. Het Ver
bond heeft, aldus dr. Van Praag, aan het
C.B.S. enige wijzigingen in de vraagstel
ling aangeboden die naar zijn mening een
zuiverder resultaat zullen opleveren. Het
is van belang, zo meent het Verbond dat
het aantal buiten-kerkelijken objectief
wordt vastgesteld, al zijn uiteraard lang
niet alle buitenkerkelijken Humanisten.
Koningin Juliana heeft erin toegestemd
dat alle bevrijdingskaarten die zij op pa
leis Soestdijk ontvangt, na de vijfde mei
aan de afzenders zullen worden terugge
zonden. De kaarten zullen worden voor
zien van een kort persoonlijk dankwoord
van de Koningin. De bevrijdingskaarten
hebben, zoals bekend is, een tweeledig
doel: Koningin Juliana op 5 mei massaal
deelgenoot maken van onze vreugde over
de bevrijding en tegelijkertijd: hulp aan
de vluchtelingen. De totale opbrengst van
de kaarten en van de frankeerwaarde zal
de Koningin overdragen aan het Neder
lands Comité „Vluchtelingenjaar". Wie
zijn kaart reeds heeft verstuurd zonder
naam en adres, kan zich alleen verzeke
ren van terugzending door nog een kaart
in te sturen, en dan volledig ingevuld.
Advertentie
HOOFDAGENT
voor Haarlem en omgeving
Kantoor, werkplaats en magazijn
Mr. Cornelisstr. 54 - Tel. 16270-15998
Showroom
ZITLWEG 26 HAARLEM TEL 17296
SNUFJE
ANDERS
Voor fijnproevers zal het interessant
zijn te vernemen, dat sedert kort in
het Haagse flatgebouw Nirwana een
dameskapperszaak is gevestigd, ge-
naamd Elysée.
RECORD
De langste maand werd gesignaleerd
door het Algemeen Handels-
blad, waarin ik deze kop zag:
Kunstmaand Amsterdam bestaat
tien jaar.
ZELFKENNIS
Utrechtse h Nieuwsblad over
een voordrachtavond in Zeist:
H Het jurylid mr. R. Houwink sprak
zijn genoegen uit over het mis-
plaatste gedrag van de jeugd, het-
geen hij gebrek aan innerlijke be-
schaving noemde.
Mr. Houwinks zelfkritiek is in ieder
geval aandoenlijk.
Altijd heb ik in de overtuiging ge-
leefd dat Peru een onafhankelijke j§
republiek was, totdat het maand-
blad Succes schreef:
„Peru behoort tot een van de wei-
nige Zuid-Amerikaanse republie-
ken met een vrij stabiele econo-
mie".
Het blad verzuimt echter mede te
delen tot wélke republiek Peru be-
hoort.
HERGEBOORTE
Een merkwaardig geval van reïncar-
natie geschiedde te Deventer, want
in Deventer Dagblad las ik: =j
Wederom werden wij verblijd met
de geboorte van ons zoontje en
broertje. Wij noemen hem Theo.
Th. v. Diemen, M. van Diemen-
Krebbers, Joke, Hans, Frits. De-
venter, 6 april 1960. Parallelweg 46.
Talarius
Ongerust over het uitblijven van maat
regelen tot verbetering in het rechtspositie
van de ex-militairen, die in dienst invalide
zijn geworden, heeft het bestuur van de
Bond van Mobilisatie-Invaliden zich weer
met een rekest tot de Tweede Kamer ge
wend. Er wordt aangedrongen op verbe
tering in de pensioenwetten voor invalide
militairen, hetgeen kan geschieden vol
gens de in de vroeger gedane verzoeken
gegeven richtlijnen.
Tevens vraagt het rekest het instellen
van een commissie van onderzoek uit de
Tweede Kamer om de grieven dan de hier
bedoelde categorie mensen te onder
zoeken.
Prof S. Hofstra, hoofdbestuurslid van de
Nederlandse Vereniging tot Bescherming
van Dieren, heeft in Amsterdam aan enke
le leden van de afdeling Amsterdam „die
renvrienden" onderscheidingen uitgereikt
wegens „de moed, de zelfopoffering en de
toewijding betoond aan onze broeders en
zusters de dieren" (zoals de afdelingsvoor
zitter, H. A. A. R. Knap, het noemde) tij
dens de ernstige watersnoodramp in Tuin-
dorp-oostzaan. Vogels, kippen, katten, hon
den, konijnen, duiven, hamsters en alle
mogelijke andere dieren zijn tijdens en na
de overstroming in januari van dit jaar
gered, vaak onder zeer moeilijke omstan
digheden.
Het bekende Bijbelmuseum in Den
Haag dat jaarlijks duizenden bezoekers
uit het hele land trekt alsmede een groot
aantal buitenlanders is weer geopend. Tot
oktober wordt hier een permanente expo
sitie gehouden van voorwerpen uit het land
van de bijbel. Bovendien zijn er 28 fraaie
diorama's te zien. Voor het komend sei
zoen verwacht men ongeveer tienduizend
belangstellenden. De collectie is uitgebreid
met een even kostbaar als zeldzaam ser
vet uit 1625, dat door een eenvoudige
museumbezoekster, die het „toch maar
had liggen" is geschonken. Deskundigen
noemen dit servet dat de offerande van
Abraham voorstelt en dat een zogenaam
de „Friese Abraham" wordt genoemd,
„uitermate waardevol". Zelfs het Amster
damse Rijksmuseum beschikt niet over
een dergelijk servet.
Voorts heeft men de tentoonstelling aan
gevuld met een stamboom van Adam tot
Christus, samengesteld door twee theolo
gen uit de achttiende eeuw, een fraaie
Palestijnse waterkruik, potscherven af
komstig van opgravingen bij Megiddo en
een zeldzaam geheel vn kurk vervaar
digd tempeltje van Pallas Athene.
Advertentie
Schuren, bungalows, schattin
6869. Wacht maar, ik zal je wel krijgen! riep Rom.
Hij holde Mioe achterna, om nog vóór haar de buutboom te bereiken. Maar hij dacht
er niet aan, dat hij nog altijd in die malle, lange jas van de vogelverschrikker zat.
Die slobberde hem voor z'n voeten, want dat ding was hem veel te lang.
En plof!!daar struikelde hij al en viel languit op de grond. Ja, wat doe je ook
met zo'n ouwe jas, als je hard lopen wilt!
PrrrfffU sputterde Rom, want het stof kwam hem in neus en ogen
46)
Ze werd doodsbleek. Hij had dus doel getroffen. Snel
greep hij haar bij de pols om te voorkomen, dat ze
naar binnen zou hollen.
Een vrouw heeft contact met u gezocht en u over
gehaald voor haar een kopie van dc hoed te maken,
die Miss Mendoza in een show gebruikte.
Ze begon steeds sneller „neen" te schudden. Tot iets
anders was ze kennelijk niet in staat. Ze worstelde
om los te komen. Zijn greep om haar pols was alles,
wat haar dwong te blijven staan. Paniek kan vaak
even koppig van aard zijn als moed, haar tegenpool.
Ik wil alleen maar de naam van die vrouw weten.
Dat is alles. Het was echter niet meer mogelijk re
delijk met haar te praten. Hij had nog nooit iemand
gezien, die er zó plotseling zó angstig uit was gaan
zien. Haar gezicht had een grauwe kleur gekregen.
De aderen in haar hals klopten duidelijk. Het was niet
mogelijk, dat de diefstal van het ontwerp zulk een
angst kon bezorgen. Oorzaak en gevolg stonden daar
voor veel te ver uit elkaar. Een uitzinnige vrees voor
een klein vergrijp? Hij voelde vaag, dat hij tegen iets
anders aangelopen was, een heel andere gebeurtenis,
die toevallig zijn weg gekruist had. Dat was tenminste
de enige verklaring die hij ervoor kon vinden.
Alleen maar de naam van die vrouw
Hij zag echter aan haar doodsangstige ogen, dat zij
nauwelijks gehoord kon hebben wat hij zei. U loopt
niet het minste gevaar om gearresteerd te worden.
U moet weten, wie die vrouw is geweest.
Ten slotte vond ze haar stem terug. Een vreemde,
door angst verstikte stem echter.
Ik zal het voor u opzoeken. Ik heb het ergens
opgeschreven. Laat u mij dus even los..
Hij hield de deur zo vast, dat zij haar niet kon
sluiten. Toen liet hij haar pols los. In een oogwenk was
ze verdwenen. Het leek wel alsof een orkaan haar
had weggevaagd.
Even bleef hij staan wachten, maar toen was er
iets, een nauwelijks voelbare spanning, die in lucht
hing, iets, dat zij als het ware achter had gelaten, dat
hem naar binnen deed stormen, de gedempt verlichte
gang in en de deur deed openen, die zij juist achter
zich dichtgetrokken had.
Hij sprong de kamer binnen en zag nog juist een
schaar vlak boven haar hoofd flitsen. Hij kon achteraf
niet meer vertellen, hoe het mogelijk was geweest
haar zo snel te bereiken, maar het was hem gelukt.
Hij slaagde er op het nippertje in met een snelle
beweging van zijn arm de slag met de schaar een
andere richting te geven, waardoor echter de mouw
van zijn jas werd opengescheurd en hij zijn arm ver
wondde. Hij wrong de schaar uit haar hand en smeet
hem in een hoek van de kamer. Als zij goecl gemikt
had. was de schaar zonder enige twijfel tot diep in
haar hart doorgedrongen
Wat heeft dat nu te betekenen?, vroeg hij, een
zakdoek onder zijn manchet duwend.
Haar weerstand plofte in elkaar. Ze liet haar tranen
de vrije loop en begon snel te spreken, ze struikelde
bijna over haar woorden. Hij kon er echter geen touw
aan vastknopen. Ik heb hem daarna niet meer ge
zien. Ik weet niet wat ik ermee moet doen. Ik was
bang van hem, bang om het te weigeren. Hij heeft me
gezegd, dat het maar voor een paar dagen zou zijn,
maar nu is het al maanden geleden.Ik was te bang
om het iemand te vertellen. Hij heeft gezegd dat hij
me zou doden als..
Hij legde zijn hand op haar mond. Wel een minuut
lang. Dit was die andere gebeurtenis, waar hij niet
de minste interesse voor had.
Zwijgt u toch eindelijk eens! Ik wil alleen maai
de naam, hoort u, de naam van de vrouw weten, voor
wie u bij Madame Kettisha die hoed heeft nagemaakt.
U kunt mij toch wel begrijpen? Ik ben toch duidelijk
genoeg?
De ommezwaai was te plotseling, het vooruitzicht van
hernieuwde veiligheid was te verlokkelijk, om het
meteen te kunnen begrijpen.
U zegt dat maar, u probeert me in een val te
lokken.. Een zacht huilen, zó zachtjes, dat hij het
nauwelijks kon horen, kwam van ergens dichtbij. Alles
scheen haar aan het schrikken te brengen. Haar ge
zicht werd weer doodsbleek, al had dat gehuil nauwe
lijks ook haar oor kunnen bereiken.
Welk geloof heeft u?, vroeg hij.
Ik ben vroeger katholiek geweest.
Er ging van deze woorden, zoals zij ze uitsprak, tra
giek uit.
Heeft u soms een rozenkrans? Wilt u mij die even
geven?
Hij begreep, dat hij haar ook geestelijk moest over
tuigen, want naar rede luisterde ze nauwelijks.
Ze haalde ergens een rozenkrans vandaan en liet die
op haar uitgestrekte hand liggen. Hij legde zijn ene
hand op die van haar en zijn andere eronder, zonder
de rozenkrans eerst weg te nemen.
Nu, ik zweer, dat ik alleen maar van u wil horen,
wat ik heb gevraagd. Niets meer. Ik zal u in geen enkel
opzicht kwaad doen. Ik ben alleen maar hier gekomen
voor de naam van die vrouw. Voor niets anders. Is dit
voldoende?
Ze was wat kalmer geworden.
Pierrette Douglas, Riverside 6, zei ze zonder een
moment te aarzelen.
Het huilen was intussen geleidelijk aan sterker ge
worden. Ze wierp hem nog een laatste bevreesde blik
toe en verdween toen achter een gordijn, dat voor een
alkoof hing. Het huilen hield meteen op. Even later
kwam ze terug met in haar armen een bundeltje witte
kleren. Een klein, roze gezichtje, dat naar haar opkeek,
ging ertussen verscholen. Toen zij hem aankeek, zag
Lombard, dat ze nog steeds bang van hem was. Maar
toen ze naar het kind keek, lag er onmiskenbaar liefde
in haar ogen.
Pierrette Douglas, Riverside Drive 6, mompelde
hij, terwijl hij zijn portefeuille greep. Hoeveel heeft
zij er u voor gegeven?
Vijftig dollar, antwoordde ze verstrooid, alsof ze
over iets sprak dat ze reeds lang geleden vergeten was.
Hij liet het geld op tafel vallen.
De volgende keer. zei hij toen hij al in de deur
opening stond, moet u proberen iets rustiger te doen.
Als u reageert, zoals u nu gedaan heeft, loopt het
nog eens mis.
Ze luisterde echter niet eens meer naar hem. Ze be
antwoordde het tandeloze glimlachje, daar in haar ar
men.
Het kind leek niet in het minst op haar. Maar het
was van haar, van nu af alleen voor haar. Zij zou het
bij zich houden, altijd, en het zou haar de eenzaamheid
doen vergeten.
Veel geluk, riep hij nog toen hij al in de gang was.
Het had hem drie uur met de trein gekost om hier
te komen. De terugreis vergde slechts dertig minuten.
Zo leek het hem althans toe. De wielen onder hem be
gonnen steeds duidelijker. „Nu heb ik haar, nu heb ik
haar," te ratelen.
Een conducteur stond op een gegeven moment voor
hem.
Uw kaartje.
Hij keek op en glimlachte vaag.
Alstublieft.
„Nu heb ik haar. Nu heb ik haar. Nu heb ik haar"
'ratelden de wielen in eindeloze cadans.
HOOFDSTUK XIX
De vijfde dag voor dc executie
Hij had de auto niet aan horen komen. Wél hoorde
hij haar met zacht brommende motor vertrekken, een
geluid, dat maar vaag doordrong tot achter de glazen
deuren. Hij keek op en zag dat er al iemand in de hal
stond, een schimmige schaduw werpend op het glas
van de tussendeur. Ze had hem al gedeeltelijk geopend,
maar keek nog om naar de wegrijdende auto, die haar
gebracht had.
Hij vermoedde sterk, dat zij het zou zijn, omdat zij
alleen thuis kwam, zoals vrouwen zoals zij doen. Ze
was verbluffend mooi, zó mooi, dat alle verrukking
over haar schoonheid weer teniet werd gedaan door de
overdadigheid ervan. Het was tè veel van het goede.
(Wordt vervolgd)
„WAREN ZE MAAR GROOT" door
Anne Ferrier (Foreholte, Voorhout). In dit
aardige boekje breekt de schrijfster een
lans voor het grote gezin. Zij heeft zelf
een gezin van tien kinderen en kan dus uit
ervaring tal van belevenissen vertellen.
Anne Ferrier heeft in het boek verschil
lende facetten van het grote gezin belicht,
waarbij zij veel aandacht heeft besteed
aan de oorlogsjaren. Het is een aardig
boekje.
„GETUIGEN VAN DE DERDE DAG"
door Anthon de Zeeuw (C. de Boer Jr.
Anthon de Zeeuw heeft een boeiend re
laas geschreven over de baggeraars en
„zandboeren". Hij heeft dat gedaan aan
de hand van de levensloop van Boelhou
wer, de man die van de grote sleepvaart
noodgedwongen op de zandschuit van zijn
vader komt en die zich dan door tal
van handige manipulaties een weg naar
boven baant. Een „Hollands Glorie" van
de baggervaart is het echter niet gewor
den.
Men is geneigd aamborstig te ver
klaren uit ademborstig, omdat aam
borstige mensen kortademig zijn. Deze
etymologie is echter onjuist, zoals blijkt
uit oude geschriften. In Dodonaeus'
beroemde Cruydt-boeck dat omstreeks
1600 is geschreven, is de schrijfwijze
óf: anborstich, óf: amborstich. De vorm
met an- is de oudste, want de n kan
voor de b wel tot m worden, maar niet
omgekeerd de m tot n. Men vergelijke
woorden als inboorling en onbepaald
die meestal worden uitgesproken alsof
de schrijfwijze was: i m boorling en:
o m bepaald.
De oorspronkelijke vorm van aam
borstig is echter niet anborstig, maar
angborstig. Evenals in het woord aam
bei is dit woord ang verwant met eng.
Iemand die aamborstig is, heeft dus een
^enge, benauwde borst.