In de bar PANDA EN DE TROETELTROEP AVONTUREN VAN EEN HOND urf ROM EN MlOE WITTI KRUIS 'A FIETSEK HOUDT U FIT! VIETS Co. J 11 De radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisie programma Strijd en spel H ereniging „De kleine Johannes Eerste uitzending René Rakiereen opmerkelijk talent Ju h ileu m-fot oboek van Amstelodamum Honderd jaar geleden overleed da Costa Vragen over t.v.-spel „De bloeiende perzik Kerkelijk Nieuws DOOR WILLIAM IRISH Voedsel droppings in Rotterdam ^Hoe is het ontstaan?1^ Dit woord: NIEMAND ZATERDAG 30 APRIL 1960 61. Terwijl Panda vergeefs trachtte de agent te overtuigen, dat er een bankroof werd gepleegd, kwam de troetel-inbreker met nieuwe geldkisten naar buiten, die hij rustig in de verhuiswagen laadde. „Wilde je beweren, dat hij een bankrover was. terwijl hij doodgemoedereerd onder de ogen van de politie kisten oplaadt?" vroeg de agent honend. „Hij weet niet, dat hij kwaad, doet, want hij is een domme troe tel," anhvoord.de Panda. „Je maakt hel hoe langer hoe maller," brom.de de agent, „nee mannetje, je bent erbij. Ik heb je op heterdaad betrapt toen je uit de geldkist jes wou stelen en nu helpen geen domme uitvluchljes. De politie laat zich niet zo ge makkelijk beetnemen!" „Maar het is heus waar!" riep Pa.nda wanhopig, „dit zijn geen verhuizers, maar ba.nkrovers!" „Ik zal je eens wal vertellen," zei de agent, „de verhuizers hebben zelf de politie op gebeld en gevraagd, of we een beetje op deze wagen willen letten... Heb je ooit van bankrovers gehoord, die de politie er bij haalden? Hou dus maar op met. je domme smoesjes." „Het zijn geen smoes jes!" hield Panda vol, „kijk dan zelf, wat er daarbinnen gebeurt. Ze hebben de por tier vastgebonden en. „Ei, ei, wat be weert me daar die guit?. Dat men mij heeft vastgebonden??" klonk opeens een bekende stem. En daar trad Joris vaar buiten in het uniform, van de portier. Het zat hem, wat ruim, maar hij slaagde er toch in, zich er statig in te bewegen. Advertentie gezonde feeweging 't Zorg dat uw fels in orde is! HILVERSUM I. 402 :m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 Convent; v. Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Plechtige Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram. IKOR: 10.00 Ge wijde muz. 10.15 Inl. op de kerkdienst. 10.30 Herv. kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De Kerk in de spiegel van de pers. lezing. NCRV: 12.00 Gram. KRO: 12.15 Artiest in geestelijke zin. praatje. 12.30 Lichte muz. 12.55 De Kerk zijt gij. praatje. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, praatje. 13.10 De Wadders, hoorsp. 13.30 Lichte muz. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Oude muz. 15.10 Gram. 15.30 Muz. lezing. 18.00 Sport. 16.30 Herenigingszondag, klankb. Convent v. Kerken: 17.00 Gereformeerde kérdkdienst. NCRV: 18.30 Gewijde muziek. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 De gelijkenissen van Jezus, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Lof. 20.45 U bent toch ook van de partij?, praatje. 20.55 Promenade-ork. en sol. 21.35 De kleine Johannes, hoorsp. (dl. 1). 22.25 Boek bespreking. 22,30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Meesterwerken van de religieuze muziek. 23.55 2L00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevar. muz. 8.35 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven. 10.00 Gram. 10.30 Cabaret. 11.00 Reportages 1-meivieringen in het buitenland. 11.15 Intern, socialistische liederen. AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, le zing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gram. 14.00 Boek- bespr. 14.20 Omroeporkest en solist. 15.30 Toneel- heschouwing. 15.45 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Reportages 1-meivieringen in het buitenland. 17.30 Soebkat uil de pot. hoorsp. (XI). 17.50 Nieuws en sportuitsl. Daarna: Sport.iourn. VPRO: 18.30 Kerkd. IKOR: 19.00 Voor de kinde ren. 19.30 De open deur, lezingen. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 20.35 Het witte hand tasje, hoorsp. 21.15 Muzikale biografie. 22.05 Ra diojournaal. 22.20 Gram. 22.30 Nieuws. 22.45 Gram. 23.15 Sportuitslagen. 23.20 New York calling. 23.25 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245 m. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds G. Toornvliet (uitzend, van de dienst voor be langstellenden op 24 april om 7.30 uur). 2.45 Kin- derdienst. 3.30 dr. P. J. Richel van Heemstede. BRUSSEL. 324 m. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Louise, opera. 15.45 Sport. 17.00 Sport en alg. nieuws. 17.05 Koorzang. 17.15 Lichte muz. 17.50 Het feest van de arbeid, klankb. 18.10 Meiliedjes. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 De 1-meimanifestaties. klankb. 19.55 Gram. 20.00 Gevarieerd progr. 20.40 Pianospel. 21.00 Omr.orkest, sopr. en tenor. 22.00 Njeuws. 22.15 Gevar. muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 24.00 Gevarieerde muziek. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. en sportuitsl. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 3.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.30 Quiz. 12,00 Pianorecital. 12.25 Voor boeren tuinde). 12,30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Tulpenrally. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Lichte muz. 13.50 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gevar. progr. 15.45 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Clave- cimbelrecital. 16.40 Vocal ens. 17.00 Voor de kleu ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs- ber. 17.45 Regeringsuitz.De functie van het in ternaat in Nederlands Nieuw-Guinea. door J. F. van Bruggen. 18.00 Orgelspel. 13.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Kamermuz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Musette- er.s. en sol. 20.20 Zij ontstaken het vuur. hoorsp. 21.20 Gram. 21.30 Gram. 21.45 Pianorecital. 22.00 Pari. comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws en S.O.S.- ber. 22.40 Tulpenrally. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Gram. 23.30 Idem. 23.40 Het Evangelie in Esperanto. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298. m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Toespraak. 7.25 Repor tages 1-meivieringen in het buitenland. 8.00 Nieuws. 8.15 Herhaling toespraak. 8.30 Orgelspel. 8.45 Gram. 9.30 Tachtig jaar na tachtig, litterair progr. VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gram. Plm. 11.50 Gram. 12.00 Omr.koor. Promenade-ork. en sol. 12.42 Land- en tuinb.meded. 12.45 Gelijkheid van kansen, toe spraak. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Pianoduo en sol. 13.40 Socialistische strijd liederen. 14.05 De eerste offers van de eerste strijd, hoorsp.. documentaire. 15.10 Gewijde muz. 15.45 Voor de oudere luisteraars. 16.45 Volkslied jes. 17.00 Rep. 17.10 Lichte muz. 18.50 Openbaai kunstbezit. 19.00 De man die open deed, klankb. 19.30 De wilde vaart, cabaret. 20.00 Nieuws. 20.05 Mei-bijeenkomst. 21.30 Dit is uw leven. 22.30 Nieuws. 22.40 Radio-filharm.ork. en solist. 23.55 24.00 Nieuws BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12.42 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Operettemuz. 14.00 Schoolradio. 15.45 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muz. 17.45 Franse les. 18.00 Protest, uitzend. 18.15 Vioolrecital. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Negrospiri tuals. 20.00 Clavecimbelrecital. 21.00 Kunstkalei- doscoop. 21.15 Gram. 21.30 Amusementsmuz. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuziek. 22.45 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG NTS: 10.35—11.45 Gelukwens door Z.Exc. prof. dr. J. E. de Quay. Daarna: Reportage bloemen- défilé langs Paleis Soestdijk. VARA: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS: Nationaal progr.: 20.00— 20.20 Journ. en weeroverz. 20.2021.00 Herhaling Ic-lerecording défilé te Soestdijk. 21.00 Artisten- café. VOOR ZONDAG VARA: 20 00 1 mei. een kleine kroniek. 20 15 Een verhaal over mensen. 20.45 Gevarieerd progr. AVRO, KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sportact. Het eerste onderwerp dat vrijdagavond in het NCRV-programma werd belicht, was schrijnend genoeg: een reportage over ket tinghonden (er zijn er nog 53.000 in ons land) en de strijd die de Anti-Trek- en Kettinghondenbond nu al zo lang voert voor hun bevrijding. Uit gesprekken van Peter van Campen met eigenaren bleek hoeveel hardnekkige, van geslacht op ge slacht overgeleverde wanbegrippen over honden er nog overwonnen moeten wor den. De beklemmende film „Bestemming Auswitz" waaraan een beschouwing werd gewijd verdiende deze aandacht zeker: een paar scènes eruit toonden dat wel aan. Het optreden van een paar toevallige be zoekers uit Israel slool hier als laatste deel van „Attentie" min of meer bij aan: vooral de twee anonieme, jonge zangers boeiden en bekoorden. De „cartoon-iste" Friedl Stein, die hierna babbelenderwijs iets van haar kunnen toonde, was bijzonder charmant. Maar al leen daarom hebben wij ook haar teke ningen aardig gevonden. „Een vrolijke collectieve prestatie", zo moesten we naar de inleider. David Koning, zeide het hierop volgende balletprogram ma, uitgezonden uit de Singerzaal maar bekijken. Het ballet. „De grillen van Cu pido", min of meer een parodie, waarmee Vincenzo Galeotti zich al aan het strenge classicisme begon te ontworstelen, is voor al als kennismaking, hetgeen het onge- Onder de titel „Herenigingszondag zendt de K.R.O. zondag een programma uit van Dom. B. Brockbern O.S.B.: een herinnering aan de kerken van het Oos ten en een woord van Z. Exc. Mgr. Dr. Jan Olav Smit over „Z.H. Paus Joannes XXIII en de herenigingsgedachte". Het Utrechts Byzantijns Koor o.l.v. Dr. Myraslaw Antonowycz zingt gezangen uit de Slavisch-Byzantijnse paasliturgie. Bij gelegenheid van het eeuwfeest van Frederik van Eeden zendt de K.R.O. een hoorspelbewerking van „De Kleine Jo hannes" uit. Dit bekende boek van Van Eden. een der weinig werken van de Tachtiger Beweging dat het grote publiek wist te bereiken, is door Manus van de Kamp tol een driedelig hoorspel bewerkt. De uitvoering geschiedt onder regie van Willem Tollenaar. Oscar van Hemel heeft in 1959 in op dracht van de Johan Wagenaar stichting een Trio voor fluit, hobo en fagot ge schreven. Dit werk zal voor het eerst wor den uitgevoerd in een concert, dat het Ra dio Philharmonisch Sextet in het K.R.O.- programma van dinsdagavond verzorgt. Het sextet zal voorts het „Sextet" van Herman Strategier ten gehore brengen. twijfeld voor een deel der kijkers was, bij zonder geschikt. Rillend van kou en af en toe van angst hebben we vervolgens de voortreffelijke film over de Amerikaanse expeditie naai de Zuidpool in het Geofysisch Jaar be keken: knap suggestief werk. Het slotpraatje in de rubriek „Wat ben ik", deze keer verzorgd door ir. W. Bak ker, hoofd personeelszaken bij de Hoog ovens, was vlak en onpersoonlijk. Bceldschermer In een gezamenlijk programma van de N.R.U. kom men gisterochtend kennisma ken met de jonge Nederlandse pianist René Rakier. Hij heeft gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Everhard van Beijnum en Gerard Hengeveld, verwierf daar in 1955 het so listendiploma en zal vermoedelijk dit jaar het examen voor de „Prijs van uitnemend heid" met glans doorstaan. Na deze ra dio-uitzending gehoord te hebben, durf ik namelijk wel op de uitspraak van de exa mencommissie te anticiperen: René Ra kier lijkt mij een opmerkelijk muzikaal talent bij wie een uitgesproken dispositie voor het instrument zich paart aan een opvallend herscheppend vermogen. Hij weet wat hij met de muziek wil doen, en hij weet wat ze van hém wil. Hij liet zich horen in „Gaspard de la Nuit" van Ravel, een drieluik waarin vir tuositeit, klankraffinement en fantasie op zódanige wijze samengaan dat alleen iemand die over deze drie gegevens volle dig beschikt, zich met succes aan een ver tolking wagen kan Voor zover men naar aanleiding van een recital voor de micro foon hierover oordelen mag', leek mij dat René Rakier tot deze weinigen behoort. Vooral in het laatste deel van deze suite „Scarbo", was een grote koelbloedigheid in de grillige wisselingen van behekste moeilijkheden op te merken, terwijl te vens het element van hallucinatie voortdu rend aanwezig was. Een prestatie, te meer wanneer men bedenkt dat men dit stuk vrijwel nooit gaaf hoort spelen, terwijl dan meestal de aandacht van de pianist te zeer in beslag genomen wordt door het technische aspect om volledig aan de uit beelding toe te komen. In het eerste deel, „Ondine", kon men vooral dc continuïteit in de melodische lijn bewonderen, te mid den van de verfijnde golfslag der snelle omspelingen. Tn het macabere „Le Gi- bet" (de galf) trok de realisatie van en kele zeer bijzondere klankeffecten de aan dacht. „Gaspard de la Nuit" is een toetssteen voor iedere pianist: René Rakier heeft zijn bijzondere kwaliteiten ermee bewezen. Wel licht dat men binnenkort meer van hem zal horen. Men zou willen voorstellen dat degenen die zich in Haarlem bezighouden met concertorganisatie, hem na het beha len van de ..Prijs van Uitnemendheid" de gelegenheid bieden tot een optreden in onze stad. Golfbreker De voorzitter van het Genootschap „Am stelodamum", prof. mr. H. de la Fontai ne Verweij, heeft aan de burgemeester van Amsterdam het eerste exemplaar overhandigd van een fotoboek over de hoofdstad, dat verschenen is ter gelegen heid van het zestigjarig bestaan van het genootschap. In dit fotoboek zijn 200 foto's opgenomen uit een verzameling van ongeveer 5.000 platen van Jacob Olie Jacobszoon. die deze platen omstreeks zestig jaar geleden heeft .gepiaakt, In tegenwoordigheid van de heer H. J. Michael als vertegenwoordiger van de staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, prof. dr. G. Stuiveling na mens het cultureel overleg tussen noord en zuid-Nederland, dr. W. van Eeghem namens de Koninklijke Vlaamse Acade mie voor taal en letterkunde en prof. mr. P. J. Verdam, de rector-magnificus van de Vrije Universiteit is donderdag de hon derd jaar geleden overleden dichter mr. Isaac da Costa herdacht. Dit gebeurde tij dens een bijeenkomst in het Foresterhuis te Amsterdam, belegd door de stichting ..Het reveil-archief" in samenwerking met de maatschappij der Nederlandse Letter kunde en de vereniging Het Bilderdijk museum". De voorzitter van de stichting, de kerk historicus prof. dr. M. J. A. de Vrijer zei in zijn begroetingswoord, dat men op deze aan Isaac da Costa gewijde studiedag bij een is als erkentelijkheid voor het werk van deze dichter, die „een groot christen en een groot jood was". Mej. dr. M .E. Kluit sprak over da Costa als mens in zijn tijd. Prof. dr. E. L. Smelik. hoogleraar in de bijbelse godgeleerdheid aan de gemeente universiteit, sprak over „da Costa en de bijbel". Da Costa blijkt volgens spreker juist een wezenlijk dichter te zijn als de dichtvorm zijn ideeën en persoonlijkheid niet verstrikt. Hij keerde zich in het al gemeen tegen de ontwikkeling der cultuur en ook tegen de theologische onderzoekin gen. Zijn bijbelonderzoek bleef dilettantis tisch. Aan hét begin van de middagvergade ring heeft dr. W. van Eeghem namens de Koninklijke Vlaamse academie enkele woorden van herdenking gesproken na mens de stamverwanten in België. Prof. dr. W. A. P. Smit, hoogleraar voor de geschiedenis der Nederlandse letter kunde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, sprak vervolgens over Da Costa als dich ter. Spreker gaf, na een beschouwing over de mystieke meerwaarde van enkele woorden en begrippen bij da Costa, een uitvoerige analyse van diens gedicht „Uit Palestina" uit het jaar 1848. Tenslotte sprak prof, dr. W. J. M. A. Asselbergs (Anton van Duinkerken), hoog leraar in de Nederlandse letterkunde aan de rooms-katholieke universiteit te Nijme gen .over da Costa en zijn rooms-katho lieke tijdgenoten. Da Costa was volgens de hoogleraar beslist anti-rooms in zijn theologisch denken, doch hij toonde her haaldelijk zo ruim begrip voor de politieke rechten of begrippen van zijn rooms- katholieke tijdgenoten, dat dezen soms zeer overmoedig zijn overgang naar de rooms-katholieke kerk verwachtten en hier zelfs openlijk op aan drongen. Het Tweede Kamerlid Van Dis (S.G.F.) heeft aan de Staatssecretaris van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen, de heer Scholten de volgende schriftelijke vragen gesteld. Heeft de Staatssecretaris er kennis van genomen, dat op 20 maart 1960 door de N.C.R.V.- televisie een uitzending heeft plaatsgehad van 't toneelstuk „De Bloeien de Perzik?" Is het waar, dat in deze uit zending op ergelijke, profane wijze Gód betrokken werd en dat het Bijbelse ver haal over Noach, diens gezin en de op dracht tot het bouwen van de ark er tot een fabel in werd verlaagd? Is de Staats secretaris niet van oordeel, dat dergelijke uitzendingen, waarin Gods eer wordt aan gerand en waardoor zeer velen van ons volk in hun godsdienstige gevoelens diep gekrenkt worden, verboden behoren te worden? Wil de Staatssecretaris bevorde ren, dat dergelijke, in wezen godslaster lijke, televisie-uitzendingen niet meer zul len plaatshebben? .Wil de Staatssecretaris mededelen of naar zijn oordeel met boven genoemde uitzending een overtreding heeft plaatsgehad van artikel 147 of 147a van het wetboek van Strafrecht? Geref. Kerken Beroepen te Lekkerkerk T. W. Penning, kand. te Honselersdijk te IJlst G. J. van den Pol, kand. te Nijkerk. Advertentie BE gekte PIJNSTILLER Inderdaad, op Witte Kruis kunt u zich rustig verlaten. Witte Kruis de enige pijn stiller in 3 vormen verkrijgbaar Tabletten, poeders, cachets! 8081. Wat is er Mioe? riep Rom. Waarom huil je? Mioe keek hem boos aan, door haar tranen heen. Dat weet jij best! riep ze snikkend. Ik vind het gemeen van je. om een steen tegen m'n hoofd te gooien! Daar stond Rom stombeduusd van te kijken. Ik jou gegooid? Maar dat heb ik helemaal niet gedaan ik gooide alleen in het water, de andere kant op! Maar Mioe schudde boos haar hoofd. Ik heb het toch gevoeld! Je gooide me pal tegen m'n hoofd 52) Even later kwam een vreemd uitziende oude heer binnen, gehuld in een lange jas, die een onwaarschijn lijk hoge kraag van beverbont had. Hij droeg een bril met een zwart montuur en had een wandelstok in de hand. Tot Lombards misnoegen verscheen achter hem een taxi-chauffeur, die een ouderwetse koffer naar bin nen zeulde. De bezoeker bleef staan voor de kale, houten tafel, die Lombard als bureau gebruikte, en nam een zo'n derde-rangs toneelhouding aan, dat Lombard zijn ogen nauwelijks kon geloven. Maar toch was het ernstig ge meend en geen komedie. Mijnheer! zei de op een museumstuk lijkende man, die nog de gaslichten op het toneel meegemaakt moest hebben, met een rijke, resonerende stem, die eigenlijk nog niet zo gek was, als hij ten minste zijn armen niet zo theatraal had bewogen, Mijnheer! U mag zich gelukkig prijzen, dat ik uw advertentie heb gelezen. Ik ben in de gelegenheid uw collectie aanzienlijk uit te breiden. Ik ben de enige in de stad, die uw verzame ling zó kan verrijken Ik heb hier enkele zeldzame exem plaren bi.j me, die uw hart sneller zullen doen kloppen. Mijn collectie gaat terug tot het oude Jefferson Play house. Lombard haastte zich de woordenstroom te onder breken. Ik heb geen interesse voor het Jefferson Playhouse. Mijn collectie hiervan is al volledig. Dan The Olympia. De.. Geen interesse, geen interesse. Het kan me niets schelen, wat u verder nog heeft. Ik heb al van alles gekocht. Ik heb nog maar één programma nodig, voor dat ik hier de lichten kan uitdraaien en de deur arhter mij kan sluiten. Het Casino, seizoen '41-'42. Heeft u daar een programma van? Casino! Bah! De oude man was een en al verontwaardiging. U durft tegenover mij het Casino te noemen? Wat interesseren mij die afschuwelijke moderne revues? Ik ben vroeger een van de grootste acteui-s van het Amerikaanse toneel geweest. Ja, dat zie ik, antwoordde Lombard onverstoor baar. Ik ben echter bang, dat we geen zaken met elkaar kunnen doen. De oude acteur, de chauffeur en de koffer verdwe nen weer. De eigenaar van de koffer bleef net lang genoeg in de deuropening staan, om zijn verachting dui delijk te maken. Casino! Bah! Hij spuugde op de grond. Toen verdween hij. Wederom een korte pauze. Toen kwam een oude vrouw, die eruit zag als een werkster. Ze had zich spe ciaal voor deze gelegenheid uitgedost met een grote flaphoed, waarop een schamele roos prijkte, die ei-uit zag alsof zij uit een asbak was opgepikt of te voor schijn was gehaald uit een stoffige kast. Op de leerachtige huid van haar wangen had ze met rouge ronde koorts-plekken aangebracht. De hand, die dit gedaan had, was echter onzeker geweest, omdat de fijne kneepjes ervan reeds lang vergeten waren. Toen hij zijn ogen, half mededogend, half onwillig opsloeg, viel zijn blik over haar gebogen schouders heen op hetzelfde meisje van daarnet. Ze kwam weder om voorbij, maar liep nu de andere richting uit. En wederom keek ze naar binnen. Ditmaal bleef ze echter .slaan, al was het dan maar voor enkele seconden. Ze deed zelfs een stap terug om beter naar binnen te kun nen kijken. Toen liep ze echter weer door. Ze was nieuwsgierig naar wat binnen gebeurde. Er was dan ook hij moest het toegeven ruime publiciteit aan zijn vreemdsoortige actie gegeven en het was dus he lemaal niet vreemd, als eens een voorbijganger naar binnen gluurde. Er waren zelfs persfotografen geko men. Het meisje kwam waarschijnlijk terug van waar ze naartoe gegaan was. Als je ergens heen gaat. neem je meestal ook dezelfde weg weer terug. Het was dus helemaal niet vreemd te noemen, dat het meisje ten tweede male passeerde. Het oude vrouwtje mompelde verlegen: Is het écht waar, mijnheer? Betaalt u werkelijk voor oude programma's? Hij richtte zijn blik weer op haar. Ja, voor be paalde progTamma's. Ze zocht in een gebreide boodschappentas, die aan haar arm hing. Ik heb een paar bij me, mijnheer. Uit de tijd. dat ik nog lid was van het corps de ballet. Ik heb ze al lemaal bewaard. Ze betekenen heel veel voor me. De Midnight Rambles en de Frolics van 1911.. Ze beefde, toen ze de programma's voor Lombard neerlegde. Ze sloeg enkele vergeelde bladzijden om. Kijk. mijnheer, dat ben ik. Dolly Golden. Zo noem de ik mij toen. Ik speelde „De Geest van de Jeugd" in het laatste tableau. De tijd, dacht hij, is een efficiënter moordenaar dan welke man of vrouw ook. De tijd is echter een moor denaar, die nimmer gestraft wordt. Hij keek naar haar rimpelige, bevende handen, niet naar de programma's. Een dollar per stuk, zei hij vrij bars en greep zijn portefeuille. Ze wist haar gevoelens van vreugde nauwelijks on der woorden te brengen. Dat u gezegend moge worden, mijnheer! Het zal zó van pas komen! Voordat hij er erg in had, had ze zijn hand al ge grepen en er haar lippen op gedrukt. De rouge begon haar tranen rood te kleuren. Ik heb nooit gedacht, dat ze zó veel waard waren! Dat waren ze ook niet. Ze waren nog geen cent waard. Hier heeft u het geld. moedertje, zei hij. Er klonk medelijden in zijn stem. Nu ga ik eten!.. Nu ga ik een heleboel eten!.. Dronken van vreugde wankelde ze naar buiten. Een jonge vrouw bleek achter haar te staan wachten. Ze deed een stapje opzij om het vrouwtje voorbij te laten gaan. Hij had haar niet binnen zien komen. Het was hetzelfde meisje, dat al twee keer voorbij was ge komen. Hij was daar althans nagenoeg zeker van, want. zó goed had hij haar nu ook weer niet gezien. Hij had gemeend, dat ze jonger was, maar nu ze vlak voor hern stond, bleek ze ouder te zijn dan de twee vluchtige impressies hem hadden doen geloven. Ze had nog wel een jeugdig, slank figuur, maar al haar an dere aantrekkelijkheden waren verdwenen. Ze zag er armoedig uit. Bijna even armoedig als de oude vrouw, die zo juist was geweest. Hij voelde een eigenaai'dige prikkeling op zijn rug en trachtte haar niet al te opvallend aan te kijken. Even liet hij zijn blik over haar heenglijden, toen sloeg hij zijn ogen weer neer, zodat zij zijn reacties niet zou zien. De indruk, die zij op hem maakte, was deze: ze moest tot voor kort knap en aantrekkelijk geweest zijn. Haar schoonheid was in een vrij korte spanne tijds ver dwenen. Toch zweefde er nog iets van beschaving om haar heen, een beschaving, die echter schuil ging ach ter haar vervallen uiterlijk, de harde schil van haar armoede. Spoedig zou dat spoor echter nog meer ver vlakken. zelfs geheel verdwijnen. Het was mogelijker wijs zelfs al te laat om haar nog te kunnen redden. Het verzinken in de ellende werd bovendien, zo meen de hij, nog versneld door een overdadig alcohol-gebruik of een diepe armoede. Misschien zelfs ook door beide daar zij met het een het ander kon trachten te ver geten. Er waren verder sporen van nog een derde oor zaak en deze was waarschijnlijk aan de andere voorge gaan. had die andere oorzaken opgeroepen en versterkt Maar zij scheen niet langer dominant te zijn en nu overheerst te worden door de zucht naar drank en haar armoedige omstandigheden. Het moest een onverdraag lijke smart geweest zijn, een geestelijke ellende, angst, vermengd met een schuldgevoel, die maandenlang aan haar geknaagd hadden. Die ellende had haar sporen nagelaten, sporen, die echter weer aan het verdwijnen waren. Ze was nu weer geforceerd monter, opgewekt en had de opgeschroefde veerkracht, die een bar kan geven. Ze kon niet meer dieper zinken. Ze was ver loren en zou als een wrak eindigen. Het was duidelijk, dat ze niet regelmatig at. Haar wangen vertoonden donkere, ingevallen plekken en haar jukbeenderen waren duidelijk zichtbaar door de dunne huid. Ze was geheel in het zwart. Niet echter het zwart van de rouw en noch het zwart, dat de mode voorschreef. Het was het schamele zwart van de ar moede. Zelfs haar kousen waren zwart, met een wittige plek boven de hielen van haar schoenen: gaten. (Wordt vervolgd) Advertentie De beste merken in alle modellen. Of) 5 mei Rotterdam zal op Bevrijdingsdag de sen satie van de voedseldroppings van april 1945 weer kunnen beleven. Deze manifes tatie, die mogelijk is gemaakt door het co mité, dat de 150-ste verjaardag van het conservenblik luister bij wil zetten, wordt mede dienstbaar gemaakt aan de vluchte- lingen-jeugdactie „Doe Open". Op 5 mei zullen op het vliegveld Zestien hoven leden van de eerste Nederlandse Parachutistenclub containers met blikvoed- sel afwerpen. Een der blikjss zal in esta fette door Rotterdamse atleten naar de St. Laurensplaats worden gebracht, waar mevrouw mr. J. M van Walsum-Quispel het omstreeks drie uur 's middags zal openen. Deze estafette wordt verzorgd door de Rotterdamse atletiek commissie. De verklaring van het woord nie mand kan het eenvoudigst geschieden door het in vieren te delen: n-ie- man-d. Dan verwijderen we de n die ontstaan is uit e en die een ontken nende betekenis heeft, zoals ook blijkt uit de woorden neen, noch en niet. Vervolgens halen wij de d aan het eind van het woord weg. Dit is een beteke nisloos toevoegsel uit later tijd. In het Middelnederlands schreef en zeide men: nieman. In dat woord nieman zit het zelfstandig naamwoord m a n in de be tekenis: mens, persoon. Nu houden wij nog het woorddeel i e over. dat ook in de woorden iege lijk, iedereen, iets, ietwat en zelfs in immer opduikt. Dit ie be tekent in sommige talen: altijd, in andere: ooit. Het woord niemand is dus v letterlijk: niet ooit een mens. n.ra +rjKb>, *ose

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 11