en zien Fantoom In de bar PANDA EN DE TROETELTROEP AVONTUREN VAN EEN HOND Brixon costuums ROM EN MÏOE Compagnia Morelli-Stoppa niet in Holland Festival Hek De negen Muzen HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 13 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Geslaagd feest Mariene Dietrich hartelijk ontvangen in Berlijn ^och ia txet zo U Margriet de Groot is gelukkig met de rol van Elisa in „My fair Lady Bloed dat donor afstond redde daarna zijn leven DOOR WILLI/ IRISH De radio geeft dinsdag T elevisie programma MAANDAG 2 MET 1960 62 „Wat is dit voor zotte praat?" vroeg Joris naderbij komend, „waarom, beweert dit manneke, dat men mij heeft gebon den?" „Hij verzint smoesjes." antwoordde de agent met een honend lachje. „Ik heb hem tussen de geldkisten betrapt en nu hangt hij allerlei verhaaltjes op over bank rovers en zo." Het is echt. waar!" riep Panda, „hij is de portier niet. maar een van de bankrovers. De echte portier ligt daarbinnen gebonden op de grond!" Nu begon de agent smakelijk te lachen. „Het wordt, hoe langer hoe doller!" proestte hij. „eerst waren de verhuizers bankrovers en nu ook nog de portier. Dacht je werkelijk, dat je de politie zulke verhaaltjes op de mouw kon spelden? Loop heen!" Dat. deed Panda. Hij dook tussen de benen van de agent, sprong achter het stuur van de ver huiswagen en startte de motor. Vóór Joris en de agent van hun verbazing waren be komen, had. hij al een flink gangetje. „Houd hem!" riep Joris ontsteld, „de hele buit .eh.het hele banksaldo zit. in d.ie wagen!" De agent begon knerpend op zijn fluitje te blazen. De avond van Koninginnedag bracht voor de televisiekijkers een in feestelijke garnering opgediend „Artiestencafé" waarin weliswaar de taaie kostjes niet ont braken doch dat met kennelijke zorg en toewijding was samengesteld en een goe de indruk achterliet. Enny Mols-de Leeuwe verscheen geluk kig in één enkele gedaante, en wel die van garderobejuffrouw, waarvan zij een kostelijke figuur van vlees en bloed ten beste gaf, die weldadig afstak bij de ge forceerde, aan elkaar gemonteerde types die zij de laatste tijd in haar „kwartet" te voorschijn pleegt te goochelen. Deze werkelijke Enny Mols bezit grote moge lijkheden op het gebied van de conference en komische voordracht, groter dan die van de „sterke staaltjes" van haar kwar tet-montage. Donald Jones lijkt niet onmisbaar voor een geslaagd amusementsprogramma. Hij is een traditie geworden, doch het is mis schien tijd dat hij eens wat anders pro beert dan zijn Amerikaans-Hollandse lied- jes-met-danspassen. Pem Henning viel een beetje tegen in haar clown-nummer. Er was meer .van te maken geweest, doch het idee was in ieder geval origineel. He lemaal niet origineel doch weldadig van toon en eenvoud was Sofie Steyn met haar „Omaatje" van Martie Verdenius. En dat gold eveneens voor Bennie Vreden. die een simpel en zelfs een beetje ouderwets ca baretgenie met talent beoefende. Piet Muyselaar en Willy Walden toonden zich de geroutineerde, vakkundige diaiogisten die hun unieke plaats in de Nederlandse kleinkunst- volkomen waard zijn. En al Wel de introductie, die zij van Jan Wil lem Hofstra kregen, enigszins in het brak ke water, zij hadden groot succes. Het was een goed idee geweest, het café te bevol ken met bekende gezichten. De meeste te levisie-gelaten van enige bekendheid sier den het decor en zelfs de file omroepsters ontbrak niet. Het hoogtepunt was kennelijk het optre den van Jacqueline Boyer, dat ongetwij feld het kostbaarste, maar naar onze smaak niet het boeiendste nummer vorm de. Zij zal ongetwijfeld grote moeite heb ben haar moeder te evenaren, wanneer zij althans aspiraties daartoe heeft. Een on gewis element vormde, als steeds, het bal letachtige doch onbezield bewegen van de dansgroep uit „Publieke Tribune". Een potpourri van vaderlandse liederen door de zangers uit ditzelfde ensemble toonde aan, dat het Nederlandse genre hen beter ligt dan het buitenlandse, waarmee zij zich meestal belasten en waarbij, zij zich verplicht achten, op filmische wijze deco ratieve standen in te nemen. Natuurlijk vormde het. optreden van Wim Sonneveld het hoogtepunt in de tele- visieuitzending van zondagavond. Wie er ■zich op had gespitst, werd in zijn verwach tingen niet bedrogen, want het gemak waarmee Wim Sonneveld zich voor de te levisiecamera ophoudt is door Perry Co- mo niet te overtreffen, zijn conference evenmin. Doch laten we geen vergelijkin gen aangaan. Wat het optreden van Son neveld tot zo'n genoegen maakt is. dat hij ons het gevoel geeft zelf al eens eerder betrokken te zijn geweest bij alle situaties die hij ons voorspeelt, maar omdat wij toen niet om onszelf konden lachen doen we het nu dubbel om hem. Sonneveld heeft een innemende manier om ons in het ootje te nemen, ons op ons gemak te stellen en aan zijn lijntje te houden. Zijn program ma was niet nieuw. Het bleek een herha ling van zijn cabaret, maar waarom zou men hem dat euvel duiden als we dat Toon Hermans ook niet hebben gedaan, toen zijn One man show rechtstreeks werd uit gezonden en zelfs nog eens op telerecor- ding. Men kan nu vaststellen, dat. Sonne veld voor de tv. geknipt is. Zo'n man een programma weigeren is de kijkers ver maak van gehalte onthouden. De AVRO liet Sonneveld schieten, de VARA bood hem de gelegenheid te bewijzen hoe dom dat was. Kan de N.T.S. misschien eens een „nationaal" programma van en met hem samenstellen om ons te verlossen van zoveel tweede rangs-gedoe? Beeldschermer De zangeres en filmster Mariene Diet rich is zaterdagavond, teruggekeerd naar haar vaderstad Berlijn, voor haar eerste optreden sinds zij 29 jaar geleden uit af keer van de nazi's naar Hollywood trok. Zij is op hartelijke wijze ontvangen. En kele honderden Berlijners waren ondanks de koude naar het vliegveld gekomen om haar toe te juichen. De eerste die Mariene Dietrich betroette was de filmster Hildegarde Neff. Inciden ten hebben zich niet voorgedaan. Dit on danks de vele dreigende brieven die de Westduitse bladen de laatste weken hebbe onvangen van mensen die het de zangeres niet kunnen vergeven dat zij tijdens de oorlog optrad voor de geallieerde troepen. Wim Sonneveld in zijn „One man show" voor de televisie. Tengevolge van het overlijden van een van de hoofdrolspelers heeft de Compag nia Morelli-Stoppa uit Rome, die in het komende Holland Festival opvoeringen zou geven van Goldoni's „L'Impresario delle Smyrne", zijn Europese tournee moeten afzeggen. Het is niet mogelijk gebleken de bewuste acteur op korte- termijn volwaardig te vervangen. Door de leiding van het Hol land Festival wordt op het ogenblik nog overwogen de aldus vrijgekomen data (24 en 25 juni in Amsterdam, 27 en 28 juni in Den Haag) op andere wijze te bezet ten Het. bezwaar van de korte termijn geldt hier echter zeer. Londense tekenschool. In de Ko ninklijke Acaddemie van Beeldende Kun sten in Den Haag heeft de directeur, de heer J. J. Beljon een tentoonstelling van werken van leerlingen van de London- School of Printing and Graphic-Arts ge opend. In zijn openingswoord zei de heer Beljon. dat men thans voor de eerste maal in Nederland werken vertoont van leer lingen van buitenlandse scholen. DEGENEN die zich verdiepen in de heksenprocessen die tot ver in de 17de eeuw als een niet te stuiten natuurver schijnsel in vele landen van Europa heb ben gewoed, kunnen gewoon hun oren en ogen niet geloven vanwege de- daverende onzin die de beklaagden in de schoenen werd geschoven. En deze beschuldigingen waren dan niet opgesteld door domme analfabeten, die niet verder konden kijken dan hun neus lang roos, maar door rechts kundigen die toch in ieder ge- val tot de bovenlaag van een volk moeten worden gerekend. Zo werd een Rotterdamse vrouw er bijv. van beschul digd i»7 een mosselschelp naar de haringvloot op de Doggers- bank te zijn gevaren. Daar had zij de haringen bezworen niet in de Schiedamse netten te zwemmen, maar speciaal de Rot terdamse netten uit tc kiezen om gevangen te ivorden. De harin gen hadden aan deze betovering natuurlijk direct gevolg gegeven en daardoor was de goede vangst die de Rotterdamse vissers dat seizoen hadden gehad en de pech, waarover de Schiedamse vissers zich te beklagen hadden, afdoende verklaard. Een ander oud vrouwtje werd in Vere levend verbrand, omdat zij op een bos stro in zee had gedreven en daardoor oorzaak was dat de schepen met man en muis waren vergaan. Iels dergelijks had ook de vrouw van Jacob Schoenmaker op haar geweien, want door met een stokje in hel water te roeren, had zij de ondergang bewerkstel ligd i>an het schip van Cornells Cornelissen. We kunnen hierover meewarig glim lachen, maar het. was voor de slachtoffers bittere ernst. Nadat een onderzoeker uit de vorige eeuw had kennis genomen van de aanklachten, d.ie in volle ernst tegen zgn. heksen naar voren werden gebracht, vroeg h%j zich ontsteld af: „Droom ik, of heb ik mijn verstand verloren?" En wanneer u van de feiten en de grenzeloze wreedheden zoudt horen die tegen vrouwen in de hek senprocessen werden bedreven, kunt u zich onmogelijk voorstellen, dat deze gebeurte- nissen niet hebben plaats ge- vonden in een primitieve be schavingsperiode, en zelfs niet in de middeleeuwen zo- sen als velen abusievelijk denken maar in de zgn. „nieuwe tijd". Het is zeker waar, dat ook in de middeleeuwen vrouwen door het domme bijgeloof van burgers en overheid zijn be schuldigd van allerlei onmogelijke daden, maar in de eerste plaats droegen die pro cessen niet. het massale karakter van later en bovendien waren de straffen die. in de middeleeuwen tegen de zgn. toverij vierden uitgesproken, in het algemeen aanzienlijk milder en bestonden vaak slechts uit. ver banning, of aan de schandpaal te kijk zet ten. Neen, de „oorlog tegen de vrouwen", zoals Kurt Baschwitz het in zijn voortref felijk werk „De strijd met de duivel" noemt, ontstond in de nieuwere tijd toen lacht u niet wetenschap en verlich ting begonnen, baan te breken. Daarover een volgende keer. H. Pétillon (Nadruk verboden) DE GROTE VERRASSING in Nederlandse artiestenkringen is wel dat de jeug dige actrice Margriet de Groot is uitverkoren om de rol van Elisa in „My fair Lady" Ie spelen. „Ik voel me ontzettend opgelucht", aldus zei de 21-jarige, charmante en bruinogige Margriet ons, „ik wist op 1 februari al dat ik de rol had maar ik mocht er met niemand over spreken. Hel was een verschrikkelijk zenuwachtige tijd". Margriet de Groot, enige dochter 'van een bioloog te Sassenheim bezocht het lyceum te Haar lem, waar zij in 1956 eindexamen alfa deed. Ze trad op in tal van amateur cabarets, onder andere tijdens de tentoonstelling „Het Atoom" te Schiphol. Na haar eindexamen ging ze naar de toneelschool te Amsterdam, maar een jaar later solliciteerde ze. reeds bij Wim Kan. „Ik had behoefte aan ids licht-berteerbaars en ik wilde praktisch werken. Toen. ik hoorde dat Kan een meisje zocht, ben ik er op afgegaan en ik werd meteen aangenomen." Margriet moest toen de toneelschool opgeven. In januari kwam haar tweede grote kans. Met 60 andere meisjes nam ze op 9 januari deel aan de auditie van de Elisa-rol in „My fair Lady". „Ik hoorde pas een week tevoren van de auditie. Ik heb toen meteen de muziek gekocht, deze door genomen en tenslotte een paar songs ingestudeerd." De Deense regisseur Sven Aage Larsen was onmiddellijk enthousiast. „Zij was net degene die ik zocht: die houding, die uitdrukking, die stem! Ik telegrafeerde Lars Schmidt, die meteen naar Amsterdam vloog. Ook hij was er van overtuigddat. zij de ware Elisa was." SINDS VIER jaar heeft Margriet de Groot zangles bij de bekende concertzangeres Annie Woud te Overveen. Die lessen zijn nu in aantal opgevoerd, want Margriet be reidt zich terdege op de nieuwe rol voor. Producer Lars Schmidt echtgenoot van filmster Ingrid Bergmann is bijzonder ingenomen met het feit. dat Margriet een zeer goede stemheeft, die in staat is de zware opgave aan te kunnen. En die opgave is héél zwaar: minstens 9 maanden lang m.oet zij avond aan avond haar rol zingen. Dolf van der Linden, die naar alle waarschijnlijkheid de muzikale leiding zal accep teren heeft althans al gezegd dal 9 maanden achtereen in de orkestbak staan fysiek niet. is vol te houden hij zal een tweede dirigent aantrekken. Is de naam. Margriet de Groot niet goed? „Ik ben er erg tevreden mee", aldus de kna.ppe actrice, „maar het is toch wel beter een artiestennaam aan te nemen. Samen met de heer Schmidt hebben we er Marrit Grothe van gemaakt." „We gaan nu. wer ken, hard werken. Eerst nog een maand op tournee met Wim Kan en daarna alvast de repetities van „My fair Lady" voorbereiden, die medio juli in Amsterdam beginnen en een maand later met de gehele bezetting in Rotterdam worden voortgezet." Margriet de Groot is verloofd, maar wil niet zeggen met.wie.. SALISBURY (U.P.I.) Doordat direc teur Donald Broadley van het slangenpark in Salisbury als donor optrad, was het kort daarna zijn eigen bloed dat hem het leven redde. Broadley werd gebeten door een van Afrika's giftigste slangen, de boomslang. Ernstig ziek werd hij naar het ziekenhuis gebracht en de artsen hadden moeite ge noeg bloed bij elkaar te krijgen van dr. Broadley's type. „We kunnen u net zo goed het bloed teruggeven dat wij een paar dagen gele den van u gekregen hebben." zeiden zij. Hef redde Broadley's leven. En wat denkt hij over de hele zaak? „Morgen ga ik terug aan mijn werk, er ligt een pracht van een Amerikaanse ra telslang op me te wachten." Advertentie Bent u morgenmiddag vrij Kom dan eens kijken naar onze prachtige collectie Gen. Cronjéstraat 40-44 - Telefoon 54670 Haarlem American Ballet Theatre. De leiding van het American Ballet Theatre he°ft zich opnieuw genoodzaakt gezien tot program mawijziging tijdens zijn optreden in het komende Holland Festival. Het betreft hier het programma, dat op 5 juli in Den Haag en op 8 juli in Amsterdam zal worden uit gevoerd. De balletten „Lady from the sea" van Riisager-Culberg en „Bluebeard" van Offenbach-Fokine vervallen. Het nieuwe programma luidt thans: „Chopin-concerto" van Chopin-Dollar, „Fall River Legend" van Gould-De Mille en „Fancy Free" van Bernstein-Robbins. Het programma van 6 juli in Amsterdam, van 7 juli in Den Haag en 10 juli in Rotterdam, bevattende de balletten „Les Sylphides", „Miss Julie" en „Graduation Ball", blijft ongewijzigd. Servies voor Rijksmuseum. Door be middeling van een afstammelinge van de Zwitserse achttiende-eeuwse schilder Jean Etienne Liotard, van wie het Rijksmuseum te Amsterdam een belangrijke collectie pastels bezit heeft dit museum als legaat verworven een tête-a-téte servies van Weens porselein, dat aan Liotard heeft toe behoord. Het werd hem aangeboden door keizerin Maria Theresia bij zijn vertrek uit Wenen als geschenk voor zijn vrouw. Het zeldzame servies, dat nog bewaard wordt in de oorspronkelijke cassette, is tentoon gesteld in het Liotard-kabinet van het Rijksmuseum. Het Nederlands Ballet. Het Nederlands Ballet werkt thans in de studio's aan de Koningstraat in Den Haag onder leiding van Serge Lifar aan het instuderen van diens „Etudes Choreografiques" op muziek van Robert Schumann. De voornaamste mede werkenden zijn Joan Cadzow, Peter W. Reilly, Peter Appel, Ronald Snijders en Robert Morrow. Het ballet zal op 7 mei in première gaan in het Théatre des Na tions te Parijs, waar het Nederlands Ballet zal optreden tot en met 10 mei. De decor- en kostuumontwerpen zijn van de Frans man Dimitri Bouchène. 8283. Het is heus niet waar, Mioe! zei Rom. Ik weet zeker, dat het niet kan! En ik weet zeker, dat je 't wel hebl gedaan! huilde Mioe. Ik voelde het toch?! Het is niet waar! hield Rom vol. Ik weet toch, dat ik helemaal jouw kant. niet uit gegooid heb, alleen maar het water in! Maar Rom kon zeggen, wal hij wou. Mioe geloofde hem niet. Ze had duidelijk de steen gevoeld, dus hoe kon het anders? En toen Au!! riep Rom. Met 'n pijnlijk gezicht greep hij naar z'n hoofd, waartegen met. kracht 'n steentje ketst e 53) Ze begon te spreken. Haar stem was geruïneerd, ruw geworden door de goedkope whiskey, die ze dag en nacht naar binnen had gegoten. Maar toch lag er nog een zweem van civilisatie in haar woorden. Haar „slang" gebruikte ze welbewust. Ze had die woorden overgenomen van de mensen, met wie ze contact had gekregen. Ze gebruikte ze niet omdat ze niet beter wist. Heeft u nog wat centen over voor programma's, of ben ik te laat? Laat maar eens zien, wat u heeft, zei hij voor zichtig. Ze knipte haar te grote handtas open en haalde er twee programma's uit. Het waren twee dezelfde exem plaren van dezelfde show. Een musical, die het vorige seizoen in de Regina was opgevoerd. Ik zou wel eens willen weten, mei wie ze die avond is uit geweest, dacht hij. Zij was toen kennelijk nog in goede doen geweest en droomde er niet van, dat ze Hij deed alsof hij een lijst raadpleegde, waarop de programma's genoteerd stonden, die nog in zijn col lectie ontbraken. Dat programma heb ik nog niet. Vijfenzeventig, zei hij. Haar ogen begonnen te glanzen. Hij hoopte dat ze in het aas zou bijten. Heeft u nog meer progaamma's. vroeg hij uitnodi gend. Dat is uw laatste kans, moet u weten. Ik ben hier vanavond voor het laatst. Ze aarzelde even. Hij zag. dat haar blik naar de tas afdwaalde. Verkoopt u ze soms stuk vóór stuk? Ze opende haar tas nogmaals en sloeg de klep op, zodat hij er niet in kon kijken. Eén programma kwam er uit te voorschijn. Toen slooot ze meteen haar tas weer, nog vóórdai ze het programma neerlegde. Hel viel hem op. De tekst was naar hem toegedraaid. Casino Theatere. Het was het eerste programma van het Casiono, dal gedurende de drie dagen, dat hij hie£ nu al zat. op dook. Hij bladerde het met gemaakte ^onverschilligheid door. Eerst enkele pagina's met advertenties en alge mene mededelingen. Toen kwam hij aan de bladzijde, waar het programma op stond afgedrukt. Het was ge dateerd met „De week, beginnende 17 mei". Zijn adem stokte. Dat was DE week! De week, waar in het gebeurd was! De week van de twintigste! Hij hield zijn ogen neergeslagen, zodat deze hem niet kon den verraden. De rechter bovenhoeken van de bladzij den waren niet omgevouwen. Ze waren ook niet gladge streken. want dan hadden er tóch nog vouwen in ge zeten. Nee, ze waren nooit omgevouwen geweest! Het kostte hem moeite zijn stem normaal te laten klinken. Heeft u ook het andere programma? Meestal zijn er twee. Ik zou u er in dat geval véél meer voor kun- nenb ieden. Ze keek hem onderzoekend aan. Het viel hem op, dat haar hand heel even een be weging in de richting van de tas maakte. Toen liet ze hem echter weer op de tafel rusten. Denkt u soms dat ik ze druk? Ik koop het liefst dubbele programma's, paren. Is niemand met u mee geweest naar die show? wat is er met hel andere pro Er was iets in zijn stem, dat haar niet beviel. Haar ogen zwierven zenuwachtig heen en weer. Ze deed enkele stappen 1erug. Nee, ik heb maar één programma. Wilt u kopen of niet? Ik kan u er niet zoveel voor geven als ik voor een paar zou hebben gedaan.. Ze had blijkbaar plotseling haast om zo snel mo gelijk weer te vertrekken. Alles wat u zegt is goed.. Ze boog zich al voorover om het geld in ontvangst te nemen. Hij liet haar tot de deur gaan. Toen riep hij haar iets na met rustige stem, zodat ze niet zou schrikken. Wacht u toch even! Wilt u nog even terug komen? Ik heb nog iets vergeten te vragen. Ze bleef inderdaad even staan en keek hem over haar schouder argwanend aan. Er lag méér in haar blik verscholen dan een automatisch antwoord op een met autoriteit gestelde vraag. Ze was op haar hoede! Toen hij opstond en haar wenkte, slaakte ze een ang stige kreet en ging er vandoor. Ze rende naar buiten en verdween uit het gezicht. Hij smeet met een onbeheerst gebaar de tafel omver om ruim baan voor zich zelf te maken en vloog achter haar aan. Enkele torenhooggestapelde programma's die de jongen kunstig had opgebouwd, begonnen door het geweld, dat hij veroorzaakte, te wankelen. Lang zaam bogen ze steeds meer door en stortten toen ineen, de vloer met papier overdekkend. Ze was al op de hoek, toen hij buiten kwam, maar de hoge hakken van haar schoenen waren voor haar een nadeel. Toen ze omkeek en hem hard hollend zag naderen, slaakte ze wederom een kreet, luider zelfs dan de eerste keer, en legde er nog een schepje bovenop, ondanks de hoge hakjes. Ze was al bij de tweede straathoek, toen hij de afstand tussen hen nog maar nauwelijks gehalveerd had. Ten slotte haalde hij haar echter in, slechts een paar meter verwijderd van zijn auto, die daar al de gehele dag geparkeerd had gestaan voor een geval, zoals zich dit nu vooi-deed. Hij liep haar enkele passen voorbij en versperde haar toen de weg, greep haar bij de schouders en drukte haar tegen de muur van een huis. - Hij hield haar gevangen tussen zijn uitgespreide armen, waarmede hij tegen de gevel leunde. Het heeft geen zin om weg te lopen, zei hij zwaar ademhalend. Ze was nóg minder in staat om iets uit te brengen aan hij. De alcohol was funest voor haar uithoudings vermogen. Hij meende zelfs dat ze op een gegeven moment zou flauw vallen. Laat me alleen, zei ze fluisterend, Wat heb ik gedaan? Maar waarom bent u weg gelopen? De manier, waarop u mij aankeek, beviel mij niet, zei ze naar adem snakkend. Laat me die tas eens zien. Maak haar open! Schiet op. open die tas! Of ik doe het zélf! Laat u mij toch los! Laat me alleen! Hij liet geen tijd verloren gaan door verder te ar gumenteren. Hij rukte met zo'n krachtig gebaar de las van onder haar arm vandaan, dat het hengsel, dat over haar arm hing, brak. Hij opende de tas en begon er in te graaien, maar vergat daarbij niet haar stevig tegen de muur te drukken, zodat ze niet kon vluchten. Even later kwam zijn hand weer uit de grote tas te voorschijn. Er zat een programma in gekneld, dat pre cies geleek op dat, wat zij hem even tevoren had ver kocht. Hij liet de tas vallen om zich iets meer bewe gingsvrijheid te geven en wilde toen in het programma gaan bladeren. De bladzijden bleven echter als het ware aan elkaar kleven. Hij moest ze één voor één los rukken. Alle pagina's bleken aan de rechterbovenhoek omgevouwen te zijn! In het onzekere licht van een straatlantaarn keek hij naar de datum. Deze was het zelfde als van het andere programma! Scott Hendersons programma! Het programma van de arme Scott Henderson, dat op het laatste nippertje was opgedoken. HOOFDSTUK XXII Het uur van de executie Vijf minuten voor elf 's avonds. Het laatste van alles is altijd bitter. Hij voelde zich koud, van top tot teen, alhoewel het buiten vrij warm was. Hij huiverde zelfs, alhoewel hij transpireerde, en herhaalde keer op keer, zachtjes mompelend, „Ik ben niet bang. Ik ben niet bang. Ik ben niet bangNaar de geestelijke luisterde hij nauwelijks. Hij lag languit op de brits, zijn gezicht naar beneden gekeerd. Zijn hoofd, voor een klein gedeelte kaal ge schoren, liet hij over de rand van de brits naar beneden hangen. De geestelijke zat naast hem en had zijn hand troostend op zijn schouder gelegd, alsof hij door dit gebaar zijn vrees wilde onderdrukken. Iedere keer, dat zijn schouder begon te schokken, schokte die hand mee. Zijn schouder schokte met steeds dezelfde korte onder brekingen. (Wordt vervolgd) Advertentie .AUTOFLEX" AUTOLAKKEN HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu ters. 10.15 Chansons. 10.40 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan.. vooruit, praat- le. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Nieuwe gram. 13.35 Dansmuz. 14.00 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Wij vrouwen van het land. 14.45 Sopraan en piano. 15.25 Gram. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitz.: Uitwisselingsprogr. in samenwer king met Radio Nederland Wereldomroep. 18.00 Lichte muz. 18.20 Gram. 18.30 Limburgs streek- halfuur. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojan- öum. 1.9.30 Gram. 20.20 Boekbespr. 20.30 Kamer muziek. 21.00 In het begin schiep God hemel en aarde, lezing. 21.20 Motet- en Madrigaalkoor. 21.45 In het begin schiep God hemel en aarde, lezing. 22.05 Kamerork. en solist. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Huwelijk en gezin, lezing. 22.50 Kamerorkest. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7 00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7,20 Gram. VFRO7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Tulpenrally. 8.25 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij ding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Orgelspel. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Mcdcd. en gram. 13.20 De collecte der gezamenlijke militaire fond sen praatje. 13.25 Orgel en selesta. 13.55 Koersen. 14.00 Zangrecital. 14.30 Gram. 14.35 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Fluit, bobo en piano. 16.00 Wat de bevrijding ons te zeggen heeft, le zing. 16.15 Pianospel. 16.30 Voor do jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij. praatje. 17.30 Voor de ieugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Gram. 19.45 Radiojourn. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.00 Pianorecital. 22.30 Nieuws. 22.45 Rep. Tulpenrally. 22.55 Muzikale lezing. 23.55 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerber. 12.35 Tuinbouwkron. 12.40 Pianorecital. 12.52 Koer sen. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 14.00 School radio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Duitse les. 16.21 Gram. 16.30 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Ka mermuziek. 17.40 Boekbespr. 17.50 Voor de jeugd. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Lezing. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Ork.conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Pianorecital. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Intern, agrarisch nieuws. 20.00 Jour naal en weeroverzicht. 20.20 Populaire muziek. 20.45 Film. 20.55—22.20 Film.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 13