Nederlands Ballet oogst in Parijs een naar Franse maatstaven kapitaal succes G. Brugman leef op 2 sigaretten per dag! Huiseigenaren!! Expositie Startin museum Het Huis Van Looy Jubileumconcert voor Willem Lohoff Wereldpremière van Etudes Choreografiques in het Théatre des Nations Muziekkorps uit Harrow gaf concert in Haarlem Kwen Lun tabletten De negen Muzen MAANDAG 9 MET 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 5 1 ton ƒ6700.-; 11/2 ton ƒ6900.-. Laadruimte 7 tot 8 m3. Operettekoning Paul Abraham overleden Leids Studenten Cabaret dinsdag in Heemstede ten bate van wederopbouw van Sociëteit Mis met blaasmuziek in dekenale kerk DE ZELFS VOOR PARIJS in dit jaargetijde uitzonderlijke warmte, die al sinds het begin van mei de terrassen langs de boulevards in dichtbevolkte zonnebaden heeft herschapen, ken merkte eveneens de ontvangst die het Nederlands Ballet bij zijn eerste optredeii in het Théatre des Nations ten deel is ge vallen. Precies op het moment, dat de zaterdag in de zondag over ging, verscheen directrice Sonia Gaskell temidden van haar jeugdige ensemble voor het voetlicht om te danken voor het langdurig aanhoudende applaus. Een uitstraling van geluk doorbrak de nevels van vermoeidheid na de nachtelijke reis en de daarop volgende uren van repetities, persconferenties, interviews voor de radio en de veeleisende regelingen op het laatste moment om de voorstelling vlot te doen verlopen. Twee maal zes en twee maal zeven keer ivas het rode doek met zijn onderbaan van gouden franje gehaald na de vier uitvoeringen, die tezamen het ambitieuze programma van interessante veel zijdigheid vormden. Im.pressa.rio Eugene Grinberg wreef ver genoegd zijn handen, want dit betekent naar Franse maatstaven een kapitaal succes. En trouwens: het „Théatre Sarah Bern hardt", waar de vijf maanden vullende manifestaties van artis tieke bedrijvigheid uit alle werelddelen plaats hebben, is voor alle vier de avonden van hoge danskunst uit de lage landen zo goed als volledig uitverkocht. MAG MEN uit deze onverwacht grote toeloop nu de conclusie trekken, dat het in alle opzichten jonge Nederlands Bal let met zijn tableau van hier even on bekende als onuitsprekelijke namen, reeds een internationale reputatie geniet op grond van zijn qua veelomvattend heid inderdaad unieke repertoire? Of wordt de aanlokkelijkheid bepaald door het zeldzame samentreffen op het affiche van de voornaamste choreografen van deze tijd, uiteenlopende baanbrekers en vormgevers van stijlen, die op basis der universele traditie aansluiten bij het hedendaagse bewustzijn? Met dergelijke veronderstellingen moet men voorzichtig zijn. De kranten hebben een afwachten de houding aangenomen. De criticus van „Paris Presse" besloot zijn bespre king op 6 mei van het „Amsterdams Kunstmaandorkest", dat hij zwaar en vervelend vond, met de sceptische woor den: „Blijkens de foto's dansen de leden van het Nederlands Ballet in ieder geval niet op klompen". MISSCHIEN moet men de verklaring voor de betoonde belangstelling mede zoeken in een mengsel van chauvinisme en nieuwsgierigheid, waaruit ook de mees te voorbeschouwingen zijn gebrouwen. Een opzienbarend aspect namelijk is de te rugkeer van Serge Li far, na een langdu rig en veelomstreden bewind een paar jaar geleden tenslotte uit de „Parijse Ope ra" verdreven, onder Hollandse vlag op het Franse toneel. Met zijn medewerkers aan „Othello" (de scenarioschrijver André Boll, de componist Maurice Thiriet, en de thans 14-jarige ontwerper van de decors en kostuums Patrice Jordan) kwam hij zaterdagmiddag naar zijn eigen woorden als „dankbare triomfator over de ondank bare beschikkingen van het lot" voor de camera's van de televisie. Het werd een welsprekende vertoning van ijdelheid, waaraan zijn pages, eens wat met nadruk een team werd genoemd, in het geheel niet tepas kwamen. Er bleef ternauwer nood anderhalve minuut over, waarin Le- onie Kramer een deel van de gebedsscène uit de derde akte kon laten zien. „Als Serge Lifar eenmaal aan het woord is, zei de leider van de kunstzinnige actua liteiten rubriek na afloop van de groten deels op impi'ovisalie berustende uitzen ding tegen mij - krijgt een ander zelfs geen gelegenheid om te bidden ALS WERELDPREMIèRE werden uitge voerd de „Etudes Chox-eographiques" van deze balletmeester, nogal onsamenhangen de proeven van variatie-kunst, speciaal vervaardigd om de in dubbele zin sensa tionele vermogens van de ballerina Joan Cadzow beurtelings schitterend door virtuo siteit en bekoorlijk door melodramatische plastiek te doen uitkomen. Reeds is gepu bliceerd, dat deze danseres zojuist met de „Prix Anna Pavlova" is onderscheiden. Door Franse deskundigen wordt zij, die door Sonia Gaskell in 1954 tijdens een onbeduidend recital van aankomente ta lenten werd „ontdekt" en die haar carrière hoofdzakelijk als geleidelijk groeiende gast-soliste bij het Nederlands Ballet maakte, tot de klasse van een Rosella Hightower gerekend. Men moet zeggen dat Lifar een buitennissig geraffineerd ge bruik van technische specialiteiten heeft voorgeschreven. Zo ergens dan is hier de Advertentie Garantie: 6 innd. incl. arb.loon. Brandstofgebr. en onderhouds kosten zeer laag. Wegligging van de nieuwe typen, zowel leeg als geladen al§ een personenwagen. HOOFDAGENTE: Ter gelegenheid van de vijfenzeventig ste verjaardag en het vijftigjarig jubileum als toonkunstenaar van zijn dirigent Wil lem Lohoff heeft het Amsterdamse Opera Koor zondagavond een jubileumconcert gegeven, waarmede het tevens zijn tiende verjaardag vierde. Voor dit concert waren als solisten geëngageerd de alt Mimi Aar den, de bas Fabio Giongo en de Zweedse tenor .Jussi Björling, wiens medewerking voor de ambassadeur van Zweden en me vrouw Dahlman aanleiding was dit con cert bij te wonen. Onder leiding van Nico van der Linden, de voorzitter van het erecomité, opende het Noordhollands Philharmonisch Orkest de avond met Weber's jubelouverture, dit maal afgesloten met het Wilhelmus. Daar na nam de jubilaris de leiding over en werd in vlot tempo een programma van achttien nummers afgewerkt. Voor het begin van de pauze werden vele bloemstukken aangedragen en nam de huldiging een aanvang. Nico van der Linden herinnerde aan het opera- en om- roepwerk van de jubilaris en merkte op, dat een dirigent geen dictator is, zoals zo vaak wordt gedacht. Namens het omroep orkest werd met een korte toespraak een geschenk onder couvert overhandigd. De avond werd afgesloten door Jussi Björling, die met het koor een fragment uit de Cavalleria Rusticana zong. Hij oogstte een ovationeel applaus. Advertentie 20"'» huuropslag geeft u de gelegenheid uw woningen in waarde te verhogen. Laat een douchecel installeren. Betere dienst aan be woners en woning is niet denkbaar. Ook bij event, verkoop brengt deze uitgave geen ver lies. - Wij leveren compl. douchecelkasten overal te plaatsen. Douchegeysers, div. mer ken. Laat de douchecelspecialist u voorlich ten over prijs en plaatsing. Santpoorterstr. hoek Tetterodestr., Tel. 602S7 uitdrukking „verdraaid moeilijk" van toe passing. Met haar fenomenale dynamiek stelde zij een daad van wederkerigheid, zowel in de briljante als sentimentele pas sages, door de choreograaf een succes te bezorgen, wat deze bepaald niet aan zijn volstrekt willekeurige relaties met de „Symfonische Etudes" van Robert Schu mann kon ontlenen. In het weinig oor spronkelijke broddelwerk van soli, duetten en kleine ensembles wisten verder vooral Peter William Reilly en Ronald Snijders opmerkelijk gave tegenprestaties te leve ren. MET WAARLIJK veroverend elan en onophoudelijke zuiverheid had de groep zich tevoren in de „Vijfde Symfonie" van Massine-Tsjaikofsky voorgesteld. Voor het eerst sinds dertig jaar konden de Franse Ballettoman endezö voorbeeldig georgani seerde schepping terugzien. Nieuwelingen in de bezetting waren Irène de Vos (in het eerste deel) en de vellbelovende Syl vester Campbell (een kleurling die de plaats van Billy Wilson heeft ingenomen) Duidelijk de favoriete van het publiek was Son ja van Beers, na haar wekenlange af wezigheid wegens voetblessures nog wat onzeker in haar draaien, maar overigens haar uitzondei'lijke begaafdheid in lange lijnen ontplooiend. Na deze meeslepende opening, waartoe ook de musici onder de stuwende leiding van Anton Kersjes het nodige bijdroegen, leek het pleit gewonnen. Het besluit bracht een hachelijk waag stuk op de planken: "De Vier Tempera menten" van George Balanchine, in diens opdracht in 1940 door Paul Hindemith ge componeerd (piano-solist was Geza Frid. die ook de cyclus van Schumann bege leidde). Dit in 1946 gereedgekomen dans- ballet zonder verhalende of allegorische inhoud heeft ondanks herhaalde wijzigin gen nadien eigenlijk nooit een bevredigend onthaal gevonden. Balanchine zelf ken schetste dit opus voor fijnproevers als „stereoscopische choreografie". Men mag dit misschien, anders dan hij bedoeld heeft, zo uitleggen dat er onder de oppervlakte van volmaakt fantastische patronen van speelse bewegingen diepere effecten schuil gaan, waarvan men de aanwezigheid door de werking der ironie gewaar wordt.. Hoe dan ook, men kan dit voor zichzelf uit maken als het de komende zomer in het Holland Festival wordt herhaald. HOOGTEPUNT van de gehele avond is de uiteenzetting van een der thema's door Sonja van Beers en Peter William Reilly geworden. In de melancholieke variatie overtrof Ronald Snijders bij de herhaling van zondag zijn voorganger Conrad van de Weetering aanzienlijk. Hartelijke toe juiching verwierf terecht het sanguinische duet van Leonie Kramer en Peter Appel, een zeer fraai, licht en melodisch uitge voerde wals. Andrea Jungen handhaafde in het cholerische slotdeel een felle at taque. Voor een verrassing zorgde Reuven Voorembergh, met zijn gevoelige en met (Van onze correspondent in Bonn) Te Hamburg is zaterdag op 68-jarige leeftijd overleden Paul Abraham, eens de koning der operetten geheten. Deze Hon gaarse Duitser kreeg wereldbekendheid door een reeks operetten, waarvan de voornaamste zijn „Blume von Hawaii" en „Viktoria und ihr Husar". Paul Abraham beleefde zijn glorie-rijk ste jaren in de tijd vóór Hitier aan de macht kwam. In de periode 1920-1930 gin gen van Berlijn uit Abi-ahams operetten over de gehele wereld. Ook thans zijn zijn melodieën nog populair, al is zijn naam buiten Duitsland nog maar weinig bekend. In 1933 keerde Paul Abraham Duitsland de rug toe. Pas in 1956 keerde Paul Abraham op verzoek van Duitse vrienden uit Amerika naar Duitsland te rug; hij was toen reeds zwaar ziek. De laatste jaren van zijn leven sleet hij in een Hamburgs ziekenhuis, waar nog slechts enkele vrienden en zijn vrouw hem af en toe mochten bezoeken. WIM KAN IN MINERVA Het A.B.C. cabaret, onder leiding van Wim Kan en Corry Vonk, geeft op woens dag 18 mei in het Minerva Theater te Heemstede, onder auspiciën van de Heem- steedse kunstkring, een uitvoering van het programma „Laat je niets wijsmaken." Hiermee besluit de Heemsteedse Kunst kring het seizoen. Het Nederlands Ballet gaf zaterdag in Parijs de wereldpremière van „Etudes Choreographiques". Van links naar rechts Peter Appel, Joan Cadzow, Peter William Reilly en Robert Morrow. beheerste humor voorgedragen wisselin gen van stemming in de flegmatische solo. De vermaarde danser George Skibine in wiens ogen het ensemble aanmerkelijk sterker was dan het Nederlands Ballet van twee jaar geleden achtte hem zelfs be ter dan Todd Bolender, de oorspronkelijke vertolker. Van de leden van het corps de ballet heeft vooral Ria Koppers zich on derscheiden. Nog een paar uitspraken tot besluit van dit verslag van eerste indrukken. De heer A. M. Julien, initiatiefnemer van het Thé&iré des Nations, zeide er trots op te zijn dit gezelschap een kans te hebben ge geven zich in Parijs te presenteren. De be jaarde Boris Kochno, gewezen assistent van Diaghilew, verklaarde in geen jaren zo geboeid een balletprogramma op zo'n hoog niveau te hebben bijgewoond. En de vermaarde danspaedagoog Victor Gsovsky meende ontroerd: „Sonia Gaskell heeft in Nederland een wonder tot stand gebracht. Het repertoire is onvergelijkbaar, de exe cutanten zijn naar alle richtingen gedisci plineerd ontwikkeld." David Koning Het muziekkorps van het Leger des Heils uit de zeer oude Engelse stad Harrow, geeft deze week in ons land negen muziek uitvoeringen. Zondagmiddag heeft het Harrow-muziekkorps een uitvoering gege ven in de Haarlemse Doopsgezinde kerk. Onder leiding van kapelmeester Stanley Raikes begon het ensemble zijn optreden met het spelen van ons volkslied, een be groeting, die door het muziekkorps van het Haarlemse Leger d.es Heils-korps onder di rectie van kapelmeester Berend Schut be antwoord werd met een vertolking van het „God save the Queen". Als alle Britse Leger des Heils-korpsen, die tot nu toe in onze stad hebben ge musiceerd, heeft het korps uit Harrow de voor Engelse ensembles zo karakteristie ke koper-bezetting: cornets a pistons, alt hoorns. baritons, euphoniums, trombones en bastuba's. En ook voor de uitvoerings techniek blijft het trouw aan gevormde tradities, met dien verstande, dal het door gaans sterke, voor „Nederlandse" oren moeilijk te aanvaarden vibrato bij de loon vorming bij dit korps tot op een zeer be scheiden intensiteit is gereduceerd, zodat men het spel van deze muzikanten inder daad als een beschaafde en gezonde en toch ook als een expressieve muzikale uiting kon ervaren. Met een stevig en met strak ritme ge speelde mars uit „De Profeet" van G Meyerbeer werd overtuigend begonnen De uitstekende korpsdiscipline, die hier bij aan de dag trad werd eveneens van betekenis voor de indruk van het oorspron kelijk werk, een Preludium en Fuga van D. Goffin. Met. haar contrapunclische structuur was deze muziek geen gemak kelijk luister-object, maar toch werd zij met prijzenswaardige aandacht aange hoord. Een van de beste componisten van „Le ger des Heils"-muziek is ongetwijfeld Eric Ball. „De weg van de pelgrim", door het korps klankschoon vertolkt was eer een prachtig voorbeeld van zijn bekwaamheid in het doeltreffend toepassen van instru mentale timbres als contrasten en als ver rassende klankeenheid Aan de belangrijke eisen, die voor dit werk aan het samen spel gesteld werden, kon door het korps uitstekend voldaan worden. Er waren nog meer uitvoeringen waar- naam men met genoegen en zelfs met bewondering kon luisteren. In het bijzon der betrof dit het virtuoze, glaszuivere spel van de solo-cornettist. Waardering kon men krijgen voor het cornet-trio, dat een selectie van oude Leger-liederen liet horen. Aantrekkelijk was het marslied dat een uit korpsleden gevormd koor ver tolkte en indruk kon de gevoelige zang van een dubbelmannen kwartet maken bi de voordracht van een lied dat ook in het slot-nummer van deze middag verwerkt was. P. Zwaanswijk Ter gelegenheid van het tienjarig be staan van de r.k. Haarlemse Korenbond, werd zondagavond in de dekenale kerk St. Jozef aan de Jansstraat te Haarlem een pontificale avondmis opgedragen, die mu zikaal verzorgd werd door de jubilerende organisatie. Een extra aandeel daarin had het zangkoor van de Heemsteedse Sint Bavo dat, begeleid door de organist Joop Schneiders en door leden van het harmo niekorps „St. Michael" een mis voor man nenkoor, orgel en een klein blazersensem ble, van de Zwitserse componist J. Hilber ten gehore bracht, onder leiding van Ge rard Scheepers. Uiteraard was dit geen alledaags gebeuren en menige fanatieke liturgist zal er allicht van geschrokken zijn en zich hebben afgevraagd waar het op moet uitlopen, nu zelfs de harmonie- muziek toegang krijgt tot de „zingzolder". Nu ja, en waarom ook niet, wanneer het bijzondere feestelijke gelegenheden be treft en wanneer de muziek die men bren gen wil een waardig karakter draagt. Wat dit laatste betreft kan de Missa St. Lt. Leodigar van Hilber een „ruim voldoen de" krijgen; het is goede muziek, die zich strikt aan de liturgische eisen van de „mu- ziekmis" houdt en helemaal niet de in druk wekt van het experiment om het ex periment. De hoofdzaak is haar volwaar dig te realiseren. De heer Scheepers slaag de erin zijn mannenkoor mooi homogeen te laten klinken in een lenig muzikale voor dracht. En in de „Sanctus" kregen we een onvertroebelde indruk van het totaalef fect, want in dit deel waren de blazers voortreffelijk van stemming; en dan valt het ongewone al niet meer op. Maar het is voor amateurblazers niet eenvoudig om qua stemming en klankevenwicht doorlo pend ongerept te blijven. Toch kan gezegd worden, dat er zeer veel verdienstelijks in de vertolking van de blazers was en dat dit soort musiceren een uitzonderlijke leer school is. Andere koren dan het Heem steedse luisterden de dienst op met fraaie klassieke motetten en het mooist van al was dé soepele vertolking van de grego riaanse wisselende gezangen door een Advertentie Het Leids Studenten cabaret, dat dins dag 10 mei in het Minerva theater te Heemstede optreedt, is zoals dat in het royaal uitgevoerde programma aangete kend staat in een „wazige stemming in de nanacht" van een dag in oktober 1957 geboren. Het feit, dat de verwekking van dit cabaret in een enigszins wazige stem ming plaats had, weerhield de deelnemen de studenten echter niet om reeds in mei 1958 met een volwassen programma voor de eerste maal voor het voetlicht te tre den. Nog in dat zelfde jaar werd een op dracht aanvaard om een Engels program ma te schrijven en het succes en de waar dering die men bij de uitvoering hiervoor oogstte werd althans volgens het open hartige programma met een beschei den handbeweging doorgegeven aan de vroegere leraar Engels. Het grootste werk was echter de opvoering die onder de ti tel „Laat je zoon studeren" op 4 februari 1959 in de Leidse schouwburg, ter gele genheid van de dies-viering werd gegeven en met enthousiasme werd ontvangen. Men trok de provincie in en op 7 juni trad men op voor de televisie, met een keuze uit het repertoire. Inmiddels hielden de studieresultaten niet altijd gelijke tred met het succes op de planken, aldus het programma. Op 2 december 1959 brandde de socië teit „Minerva" uit en onmiddellijk werden plannen gemaakt voor een nieuwe socië teit. Om het programma weer eens op te nemen: „Een zwartkijker ziet een zwarte dag op de kalender en een zwart plekje- op de Leidse plattegrond, de „witkijker" ziet een mooi open plekje om weer eens wat nieuws neer te zetten." Het studenten cabaret is nu om zijn steentje bij te dragen tot de opbouw van „Minerva" met een geheel „nieuw in de verf gezet" programma „Laat je zoon studeren" een tournee door Nederland begonnen; een se rie voorstellingen-die op 19 januari 1960 startte en waarin op 10 mei het Minerva theater te Heemstede aan de beurt is. De medewerkenden aan het Leids Studenten cabaret zijn; Liselore Gerritsen, Floor Kist; Paul van Vliet, Menno van der Laan en de pianist Kai van Oven. De teksten zijn van Floor Kist en Paul van Vliet, de muziek is van Kai van Oven en Paul van Vliet: de decors zijn van Eduard de Lia- gre Böhl. machtig complex van mannenstemmen. Mgr. J. A. E. van Dodewaard sprak bij wijze van preek, de jubilerende kerk zangers lovend en lerend toe. En weer eens kon men de zeldzame akoestiek van de St. Jozefkerk bewonde ren, die, hoewel geheel gevuld met uitvoer ders en andere kerkgangers, de klankpro- duktie in elke verhouding als gesublimeerd weergaf. Jos. de Klerk Tot 22 mei is in het Huis van Looy de tentoonstelling „Start" te zien, samengesteld uit werk van jongere schilders, die de Koninklijke Subsidie mochten verwerven, werk van andere jongeren ook, die volgens de jury voor die subsidie toch wel de moeite waard geacht werden en bij hen zijn voor de eerste keer jongere beeldhouwers. De vertegenwoordiging van de laatsten is een grote verrassing. In het algemeen ver geet men op exposities van schilderijen en beeldhouwwerk naar de plastiek te kijken. Beeldhouwers weten dat wel. Prof. Paul Grégoire vertelde me dat dit hemzelf ook wel overkomt. De Nederlandse Kring van Beeldhouwers heeft dan ook eens uitgesproken weinig nog te voelen voor een gezamenlijk optreden met schilders op exposities waar beeldhouwwerk tussen schilderijen geplaatst zou worden. Mijn verbazing op deze Startexpositie was dan dat ik me moest dwingen om de schilderijen te bekijken. Om dat het beeldhouwwerk, bijna al het beeldhouwwerk, dwingend om aandacht bleef vragen. Onverschillig liet me slechts werk van een figuur, die dan ook veeleer tot de .lassers" dan tot de beeldhouwers gerekend mag worden. „Vermeend bereikt" is de titel van een zijner ijzerplastieken! Merkwaardig eigenlijk dat de samen stellers dezer tentoonstelling ten aanzien van schilder- en beeldhouwwerk zo n uit eenlopende voorkeur vertonen. Wat be treft voorkeuren voor tekenaars en grafici, deze zijn wel te rijmen met die voor de hier vertegenwoordigde beeldhouwers. Vraagt in bijna alle schilderijen alleen de verf de aandacht, in de beeldhouwwerken, tekeningen en grafiek is het overwegend de geest. Zijn de jongere schilders niet meer zo in staat geest te tonen? Waarom hen dan nog geholpen met deze exposities. Het kan echter dat de voor deze expositie verantwoordelijken onder de jongere beeldhouwers, grafici en tekenaars niet de meelopers met een mode konden vinden voor wie zij misschien juist een voorkeur hebben, gezien de versiering van de lijst met namen van de deelnemers aan deze expositie: een verf- of inktspat, het „ta- chisme" symboliserend. Dat is dan wel heel vervelend voor hen geweest, want alle op Start vertoonde verf, en dat is er veel, kan niet op tegen wat de beeldhouwers, tekenaars en grafici te vertellen hebben. Van de hier vertegenwoordigde grafici en tekenaars zijn enkele ons hier al be kend van exposities in „In 't Goede Uur": Dool, Van de Eerenbeemt en Veldhoen. Ploos van Amstels werk mocht ik al noe men bij besprekingen van de tentoonstel lingen van de Nederlandse Kring van Te kenaars. Ploos van Amstel is voorts de auteur van een der weinige schilderijen op deze expositie, die om aandacht vragen. De andere mij boeiende schilderijen zijn van Lucebert, Breed, die ook wel in Haarlem exposeerde, en Dukkers, die zo'n raak por tret van zijn collega Jan Peeters schilderde. Onder de vertegenwoordigde beeldhou wers treffen we verscheidene, die bijdroe gen aan de zo geslaagde expositie Equi- libre in de Rijksakademie, waar de meeste hun opleiding genoten. Ellen Beerthuis- Roos, Ruth Brouwer, Gooitzen de Jong, Auke Hettema, Nic Jonk en Ek van Zanten zullen wel meer van zich doen spreken. Maar ook Hans Claessen uit Tilburg, Frans Advertentie Meer mens met minder sigaretten. Rook gerust, maar met verstand. Met de heerlijke goudgele Kwen Lun tabletten wordt de behoefte aan teveel roken weggenomen en u geniet op nieuw voor 100 "U van elke sigaret. Smakelijk - doeltreffend - gezond Bij apotheek en drogist 50 tabletten. 2.75. Volledige kuur 5 a 6 flacons. Gast, E. Hack, Piet Killaars en Rob Stul- tiens, allen uit Maastricht, Chris Fokma uit Leeuwarden, G. A. J. de Laaf uit Am sterdam. en onze Haarlemmer Theo Mul der. Met bewondering schreef ik al ver scheidene keren over Eva Mendlik. En dan vraagt men zich af of er nu werkelijk geen jongere schilders zijn die portretten schilderen van eenzelfde kwaliteit als die van Eva Mendlik en Ek van Zanten. Nog eens de catalogus van de expositie „Por trettisten", te Arnhem gehouden, doorbla derend bemerk ik dat zij inderdaad schaars zijn. Ook dat geeft te denken over onze jonge schilderkunst. Bob Buys My fair Lady De reeks vertoningen in Moskou van de Amerikaanse musical „My fair lady" is donderdagavond afgesloten. Volgens Tass hebben zestigduizend Mosco- vieten de revue gezien tijdens de tweeën - eenhalve week dat hij in de Russische hoofdstad heeft gelopen. Het persagent schap noemde de musical „een groot suc ces". De volgende reeks opvoeringen vin den in Leningrad plaats. Beeld van Pius XII. Een comité van kardinalen heeft zes Italiaanse beeldhou wers uitgenodigd ontwerpen in te sturen van een monument voor wijlen paus Pius XII. Het monument zal geplaatst worden in de kapel van St. Sebastiaan in de basi liek van St. Pie ter, aan de linkerzijde van het monument van Pius XI. Het comité van kardinale omvat alle zesendertig nog in leven zijnde kardinalen die door Pius XII zijn gecreëerd. De beelhouwers aan die de opdracht is gezonden, zijn Manzü, die op het ogenblik werkt aan een nieuwe bronzen deur voor de St. Pieter, Francesco Messina, Enrico Manfrini, Mandato, Nag- ni en Ponzi. Zij moeten hun ontwerpen voor het eind van dit jaar inzenden. Tenessee Williams. Half september beginnen de repetities van een nieuw toneelstuk van Tenessee Williams „Period of adjustment", waarvan de première op 10 november in het Helen Hayes Theatre zal worden gegeven. De auteur noemt zijn werk teergevoelig huwelijksblijspel. Het wordt gespeeld door acht acteurs en een cocker spaniel. De algehele leiding is in handen van Cheryl Crawford, die eerder met de auteur samenwerkte in „Sweet bird of youth", „The rose tattoo" en „Camino Real". De regie zal gevoerd worden door Elia Kazan. Reina Prinsen Geerligsprqs. De Stich ting Reina Prinsen Geerligs Fonds heeft weer haar jaarlijkse litteraire jeugdprijs- vraag uitgeschreven, waaraan auteurs, die op 24 november van dit jaar de leeftijd van 20 jaar hebben bereikt en niet ouder zijn dan 25 jaar, kunnen deelnemen. De prijs bedraagt 200,De inzendingen (proza, gedichten of toneelstukken, wel of niet ge publiceerd) moeten voor 1 juli naar het se cretariaat van de stichting, Koninginneweg 121 in Amsterdam worden gezonden. De jury, die de ingezonden werken zal beoor delen bestaat uit: Anna Blaman, Antoon Coolen. Clara Eggink, Karei Jonckheere en dr. J. W. Schulte Nordholt Je Maintiendrai. De zomertentoonstel- ling „Je Maintiendrai" in het stedelijk mu seum „Het Prinsenhof" te Delft zal zaterdag 14 mei 's middags worden geopend door de oud-algemeen rijksarchivaris jhr. dr. D. P. M. Graswinckel. De expositie is ingericht ter gelegenheid van de opening van het Oranje Nassaumuseum in het Prinsenhof. „.Talouzie" van Guitry. De Haagse Co- medie zal zaterdag 21 mei in de Koninklijke Schouwburg de première geven van ..Jaloe zie" (La Jalousie), een comedie van Sa^ha Guitry, onder regie van Bob de Lange.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 5