Horen en zien Tiros fotografeert het weer Raadsel voor PANDA EN DE TROETELTROEP ROM EN MIOE AVONTUREN VAN EEN HOND tHLit i)p iifrlp&pn Mjb DINSDAG 17 MEI 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 11 radk>^teh'visie NABESCHOUWINGEN Aan de top De radio geeft woensdag T elevisie programma Kerkelijk Nieuws Hein Jordans door Den Bosch onderscheiden De negen muzen Fel A.R.-pleidooi tegen commerciële t.v. Vervolgverhaal door M. 6. Eberhart r' v. DUIVENBODEN Jazz-sociëteit Beneluxfilm festival voor amateurs 200 jaar geleden 74. De gevaarlijke toeren, die Ted en Ed in de nok van het circus uitvoerden trokken de aandacht van het publiek. Dat was niet naar de zin van de clowns, die juist zo blij ivaren. dat er eindelijk eens om hen gelachen werd. „Ga weg!" riepen ze, terwijl ze hun taarten naar de twee ling mikten, „jullie stelen onze voorstel ling!" De clowns waren niet de enigen, die zich aan het gedrag van de troetels erger den; ook de sterke man had veel op ze aan te merken. Woedend zat hij achter de troe tel-inbreker aan, die met zijn gewichten op de loop was gegaan. Als steeds, had de inbreker veel spijt van deze daad, maar hij kon nu eenmaal niet de r>erleiding weerstaan, om al die zware dingen te la ten liggen. Met de sterke man op zijn hie len, vluchtte hij huilend de arena van het circus binnen, waardoor de verwarring nog groter werd. De enige, die niet opviel, ^-L"Cf was Joris. Hij had zich in een hoekje ver stopt en zag met klimmend onbehagen, hoe de troetels de voorstelling in de war stuurden. „Dit loopt mis", mompelde hij, „wie door de politie gezocht wordt, moet nooit aan een openbare vertoning deelne men. Het lijkt me raadzaam,, om thans schielijk te verdwijnen. Excit con veloci- las, zoals wij latinisten zeggen!" En hij voegde de daad bij het woord. ii g n Ë3p igÉÉj! tr 111 AANKONDIGINGEN EN Waar het bi.j de topconferenite te Parijs om gaat, werd de T.V.-kijkers maandag avond op uitmuntende wijze toegelicht door mr. G. M. J. Hiltermann. De heer Hiltermann demonstreerde het groeipro ces van Europa sinds het Wener Congres en wees tenslotte op het kardinale punt van de huidige verhoudingen: Berlijn. Verder klopte het opgegeven program ma slechts ten dele. Alleen door het in lassen van extra pauzes, kreeg men op de aangegeven tijd, met Barend Barendse als commentator, een en ander van de ronde van Nederland te zien. Maar ook het aangekondigde operaconcert, met Renata Tcbaldi als soliste, werd gehalveerd. Wat men echler van haar te horen kreeg via de rechtstreekse Eurovisie-uitzending uit de Staatsopera te München, was ruim vol doende voor de overtuigende indruk ge confronteerd te zijn met een grote kunste- naresse, een dramatische sopraan, toege rust met prachtige stemmiddelen, die zij in alle registers, men zou zeggen: moeite loos beheerst. Met dat al epateer! zij niet door een gladde techniek, die de stem tot een haast zielloos instrument kan maken. Wellicht is zij hiertoe best in staat, maar haar gezonde artistieke natuur, die haar dwingt van binnenuit te interprete ren, domineert boven de virtuoze uiter lijkheid. En daarom mag men Renata Te- baldi in eerste instantie noemen: een gróte, kunstenaresse, want dit omvat al haar uitzonderlijke kwaliteiten. Zij zong Verdi en Puccini, en zij begon bij de top, na melijk bij het Wilgenlied en het Ave Ma ria uit Otello En dat had genoeg kunnen wezen om van deze confrontatie een on vergetelijke indruk te ontvangen. Uiter aard werkte daar ook in niet geringe ma te toe mee het begeleidend orkest van de Beierse Staatsopera, onder de leiding van Carlo Felice Cilario. Wat deze tempera- mehtrijke chef onder meer ook bereikte met de balletmuziek uit Macbeth van Ver di, dwong respect af. Maar bovenal was er Renata Tebaldi. die de angstgevoelens voor een nabije tragische dood, in de be roemde solo-scène uit de laatste acte van Otello, als 't ware in doorleefde werke lijkheid wist waar te maken met haar ideale stemmiddelen. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Radio krant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.20 Een moeder gezocht, hoorsp. 12.20 Gram. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Gram. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. praatje. 13.20 Lich te muziek. 13.50 Gram 14.00 Het sneeuwmeisje, opera i Ie acte, gram.). 15.30 Interscholair jeugd- loernooi. 1(1.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.10 Beursber. 17.45 Het spectrum van het Christelijk organisatie- en verenigingsleven. 18.00 Gram. 18.15 Boekbespr. 18.30 R.V.U.: De geheimen van reuzen en dwergen in de dierenwereld, door prof. dr. E. J. Slijper, eerste lezing. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Dameskoor. 19.30 Radiokrant. 19.50 Koper or k. 20.10 Omr.ork. en solist. 21.10 Buitengewoon stoutmoedig, report. 21.30 Koorzang. 22.05 Lichte muz. 22.15 Meisjes koor. 22.30 Nieuws en S.O.S.-ber. 22.40 Zaalsport- uitsl. 22.45 Avondovevd. 23.00 Muzikale curiosa. 23.30 Platennieuws. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO' 10.00 School radio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Klein- kunstprogr. 11.30 Lichte muz. 12.00 Promenade- ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws en tentoon stellingsagenda. 13.20 Orgelspel. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Gram. 14.25 Radio-filharm.ork. 15.00 Voor de jeugd. 17.00 Dubbelkwartet. 17.15 Gram. 17.30 Pianoduo. 17.50 Regeringsuitz.: Emigratie- rubr. Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muz. 18.50 De spijtoptanten, toespraak. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Hammondtrio. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.10 Interland voetbalwedstrijd Zwitserl.Nederl. 22.00 Metro- pole-ork. 22.30 Nieuws. 22.40 Lichte muziek. 23.05 Tussen mens en nevelvlek, lezing. 23.20 Voordr. en muziek. 23.45 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. .12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Filmmuz. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Gram. 1400 Schoolradio. 14.45 Ork.concert m.m.v. koren. 15.50 Pianorecital. 16.00 Koersen. 16.06 Engelse les. 16.21 Muziek voor strijkers en slagwerk. 17.00 Nieuws en weerber. 17.10 Kamermuz. 17.50 Boek bespreking. 18.00 Lekenmoraal en filosofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Koorzang. 20.00 Akademie der discofielcn. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Lezing. 22.25 Herdenkingsprogr. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverzlcht KRO- 20.20 Document, film. 20.35 Speelfilm. NTS: 22.30-22.40 Ronde van Nederland. VOOR WOENSDAG NTS: '7.00 Intern, jeugdjoum. KRO: 17.10 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. 20.15—22.00 Inter), voethclwedstrijd Zwitserland- Nederland. VARA: 22.00 Forum. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Eindhoven als ziekenhuis- predikant (toez.): G. F. D. Locher te Woensel. Benoemd tot geestelijk verzorger van de inrichtingen Dorestad en Ursula- kliniek: ds. J. C. Hooijer, emeritus erpdi- kant aldaar. Geref. Kerken Beroepen te Ottoland: J. W. Broersma. kand. te Groningen: te 's Gravenzande (vac. L. J. Boeijinga): K. Sierink te Ooster- Nijkerk; te Werkendam (2de pred.pl.): H. Mo te Berke en Rodenrijs. Chr. Geref. Kerken Tweeta te Aalsmeer: C. Langbroek te Nieuwe Pekela en W. Ruiter te Baarn. Be roepen te Ouderkerk aan de Amstel: G. J Buys te Papendrechl. Baptisten Gemeenten Bedankt voor Haarlem: J. Bosnia te Arnhem. Aan de dirigent van het Brabants Or kest Hein Jordans. is ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het orkest, de zilveren erepenning van de gemeente 's Hertogenbosch uitgereikt. Burgemees ter mr. H. Loeff deed dit tijdens een ont vangst in het stadhuis, die een onderdeel vormde van een excursie die door de le den van het orkest op deze dag gemaakt werd en waarbij ook diverse Bossche be drijven en de kathedrale basiliek van Sint Jan bezichtigd werden. De eervolle onder scheiding houdt in feite de benoeming van Hein Jordans in tot ere-burger van de Brabantse hoofdstad. 160107. Rom en Mioe hadden Hako achterna gezwaaid, en nu liepen ze samen naar het dorp. Maar opeens gaf Rom een schreeuw. f£yk daar eensbrand! riep hij verschrikt. Mioe zag het ook. Boven het dak van een boerderij stegen dikke rookwolken op. O, Rom we moeten gauw die mensen waarschuwen! riep Mioe. Ja, zei Rom. Kom mee, rennen, voor het te laat-is! Samen holden ze in de richting van de boerderij, waar de rook steeds dikker opsteeg; het ivas 'n angstig gezicht. Op het moment, dat u deze regels leest, cirkelt Tiros, de Amerikaanse weerverslaggever, die om 6 uur 's ochtends (Oost- amerikaanse tijd) op 1 april 1960 „in de baan" werd gezet, voor de 1000ste maal om de aardbol. Hij maakt dus héél wat reizen per dag! Zijn baan is bijna een cirkel. Hij beweegt zich op 400 a. 500 km hoogte. Geen vliegmachine kan deze hoogte ooit bereiken. En de Amerikaanse piloot Captain Powers heeft misschien op 1 Het spreekt vanzelf, dat Tiros ook grote waarde heeft voor de landsverdediging. Hij zal onmiddellijk de Amerikanen op de hoogte stellen als er merkwaardige dingen ergens ter wereld zouden gebeuren, die niet in de haak zijn. Uit de opname blijkt, dat het tegenwoordige doordringings vermogen van de opnamen van Tiros nog niet zo groot is om alle details op de grond te kunnen analyseren. Maar het is een grote stap in de richting van de automatische vei-kenning! En er bestaat geen raket of projectiel noch jager, die Tiros naar beneden zou kunnen halen. De zon levert de energie! Zou hij zijn energie echter hebben opgesoupeerd, dan zou hij in de atmosfeer verbranden en geen haar in de soep van een top-conferentie laten vallen. Tiros is in feite een dubbel televisie-apparaat, dat om de aarde cirkelt. De weersvoorspelling is dus een volkomen nieuwe fase ingetreden met kolossale perspectieven. Ieder aankomende tyfoon, iedere tornado, iedere „blizzard" en „hurricane" is voor hij bij wijze van spreken schade kan aanrichten, ontdekt. mei aan Tiros gedacht, die dezelfde route, waarvoor hij 4 a 5 uren nodig had om eventueel van Peshawar naar Bodö te ko men, terwijl zijn camera automatisch opnamen maakte in 4 a 5 minuten maakt. Ook Tiros maakt opnamen en wel, televisie-opnamen. De foto, die hier wordt gepubliceerd, is een momentopname met 1/1000 sekonde belichting van een doorgeseind televisie-beeld van Tiros naar een Amerikaans tele- meterstation, vermoedelijk Fort Monmouth. De opname laat zien: de Rode Zee, rechts ligt Saudi-Arabië en links Egypte; daartussen tekent zich het schiereiland Sinai af, terwijl in Egypte de inkeping van de Nijlvallei met het vruchtbare en met dadelpalmen begroeide dal van Fajoem duidelijk herkenbaar is. Achter de Nijlmond zou men de Middellandse Zee herkennen en het gedeelte van de kust, waar veldmaarschalk Montgomery (nabij El Alamein) zijn grote slag heeft geslagen tegen de Duit sers en de Italianen. Ten noorden ligt Israël, maar het land is door wolken bedekt. De opgave van Tiros is echter niet het land zelf te fotografe ren, maar de wolkenformaties boven de aardbol! Daarom heet hij ook „weerverslaggever", anders zou men hem van spionage kunnen verdenken. Tiros fotografeert de gehele wereld! Geen wolkenformatie ontgaat zijn twee televisie-ogen en hij seint de beelden regelmatig naar de aarde. De Amerikaanse veerdien sten hebben dus een volkomen nieuw type van een bewegend weerstation ontwikkeld, dat met grote snelheid om de aarde cirkelt en de wolkenformaties over de gehele aardbol controleert. Vele uitermate geraffineerde instrumenten zijn in Tiros inge bouwd. De twee televisie-aggregaten, de infrarode horizon-bepa lingsinstrumenten, complexe ontvang- en uitzendingsapparaten en het zonne-energie-winningssysteem van fotocellen, tonen aan, hoe nauwkeurig de „Amerikaanse Nationale Aeronautische en Ruimte-Administratie" heeft gewerkt. De satelliet Tiros werd door de Astro-Elektronische Afdeling van de „Radio-Corpora- tion of America" gebouwd, in samenwerking met het Ameri kaanse „Army Signal Research Laboratory". Italiaanse dagen. Op zaterdag 21 en zondag 22 mei zullen in Nijmegen de zo genaamde Italiaanse dagen in Nederland, de „Giornate Italiane", worden gehouden. Het initiatief daartoe is uitgegaan van de vereniging „Dante Alighieri" te Nijmegen en van de „Circolo Italiano Pinnocchio" van de studenten van de universiteit al daar. Op het voortgezette overleg van het A.R.-Partij con vent heeft de fractieleider der A.R.P. in de Tweede Kamer dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot onder andere gesproken over de commerciële televisie. In principe noemde hij elke vorm van reclame in de telev is ié 'gevaarlijk. Het' is volgens hem de e.erste stap'op het hellende vlak, hetgeen de ervaring in Duitsland thans leert. Daar, zo zei hij, oefent het bedrijfsleven een sterke druk uit op de televisie en men wil de programma's afhankelijk maken van de reclame. Wij hebben een radio- en tele- visiebestel, adus dr. Bruins Slot, waaraan ongetwijfeld fouten kleven, maar men heeft tenminste de mogelijkheid om een christe lijke invloed uit te oefenen op het Neder landse volk. Bij invoering van de commer ciële televisie zal deze een zuigkracht op het publiek uitoefenen, die de kijkers en luisteraars wegtrekt van de normale pro gramma's. De commerciële televisie zal zich richten op de slechte instincten van het volk en moet worden gezien als het breekijzer in ons omroepbestel. 3) De rechter trommelde met zijn vingers op de les senaar. „Ik zie dat mijn mijn impuls om je te vragen hier te komen, een vergissing is geweest." Een ogenblik kreeg Cayce de indruk dat de stem op recht klonk. Maar onmiddellijk daarna begreep hij, dat dit niet zo was. Het was weer een of ander trucje, en slechts een seconde had het hem misleid. Hij zei. weer kalm: „Ik zal nooit terugkomen, zolang u hier bent." Plotseling werd het gelaat van de rechter vuurrood door een bijna hysterische woede. Hij greep de kristal len sinaasappel en zette hem met een plof weer op tafel. „Als ik dood ben, zul je terugkomen! Dat be doel je dus als ik dood ben, zul je terugkomen." „Ja!" zei Cayce. „Als u dood bent, zal ik terug komen. En niet eerder." Hij liep de deur uit; de regendruppels vielen van de azalea's loen hij er langs schuurde. Zijn voeten plasten door het water dat op het pad stond. Alles was verkeerd gegaan. Hij was van plan geweest de rechter de pin op de neus te zetten, hem te dwingen duidelijke inlichtingen te geven over de onderneming en de daarover gevoerde administratie. Inplaats daar van had hij niet kunnen verhinderen dat de rechter eerst'ontwijkende antwoorden had gegeven, daarna telkens over iets heel anders was begonnen, om ten slotte als vanouds zijn toevlucht te nemen tot een aan val op Cayce zelf. Cayce stapte in de wagen en reed achteruit naar de lange laan met de pijnbomen. Maar aan het einde van de laan stopte hij. De weg, die van de grote verkeersweg af oostelijk naar zijn huis en westelijk naar dat van Howard leid de, liep hier dood tegen een dichte wal van hibiscus- struiken. nu prijkend in volle glorie van helderrode kel ken. Tussen de hibiscusstruiken door kronkelde zich indertijd een paadje, parallel aan de grens van zijn eigen boomgaard en uitkomend op een ander, breder pad, dat langs het meer liep en naar de oude vispier ging. Hij had niets bereikt, met zijn gesprek met de rechter; hij had net zo goed in New York kunnen blijven. Maar hij kon tenminste door het pad te vol gen, een gedeelte van de plantage nader bekijken. Hij stapte uit de wagen en zocht de opening in de haag. Daar was het oude pad, half overwoekerd maar nog steeds zichtbaar. De sinaasappelbomen aan zijn rech terhand stonden in nette rijen; tussen het natte groen hingen helderoranje vruchten. Maar in een oogopslag had hij gezien, dat zijn bezorgdheid maar al te gerecht vaardigd was geweest. Deze boomgaard was, evenals ongetwijfeld de rest van de kleine tweehonderd hecta ren aanplant, even slecht onderhouden als het huis. Het huis en het erf konden hersteld worden, maar als de sinaasappelboomgaarden te lang werden verwaar loosd, zouden ze voorgoed verloren zijn. Plotseling stond hij voor het meer, dat effen grijs was onder de grijze hemel. Een pad. overwoekerd met taai, veerkrachtig zeekraal, slingerde zich tussen de boomgaard en de met biezen en riet begroeide oever van het meer. Daar was de oude vispier, die boven het water uitgebouwd was. Er stond een meisje aan het einde van de pier. Ze droeg een blauwe spijkerbroek en een witte blouse en had een hengel in de hand. Hij dacht dat het Midge was en bleef staan kijken, terwijl ze juist een vis aan de haak sloeg. Hij was zo dicht bij haar, dat hij kon zien hoe ze even aarzelde, voor ze de vis van de haak trok( waarna ze hem in het water teruggooide. Ze had dus een zeewolf gevangen en hij begreep dat het niet Midge was, maar Dodie. HOOFDSTUK II Hij keek op zijn horloge; het was pas kwart over vier. Het gesprek met de rechter had korter ge duurd dan hij zich gerealiseerd had. Hij had tijd ge noeg om naar het vliegveld terug te gaan. Lang zaam wandelde hij over het pad naar de vispier. Hij kon de beide bootjes zien, die aan de oostzijde gemeerd lagen een met een buitenboordmotor en een roeiboot. De rechter, dacht Cayce, hield er dus nog steeds van om op het meer te gaan vissen. Een tapijt van waterhyacinten dreef aan de opper vlakte van het meer. Toen hij over de pier liep, en de verweerde planken onder zijn voeten rammel den, draaide Dodie zich om. Een ogenblik bleef ze doodstil staan en staarde hem aan. Haar gebruinde gezichtje en de korte, don kere krullen staken af tegen het grijs van het meer. Haar witte blouse stond aan de hals open. Haar blauwe spijkerbroek was zoveel gedragen en zo dik wijls gewassen, dat hij bijna wit was. Het scheen hem toe, dat hij zelfs op deze afstand het diepe blauw van haar ogen kon onderscheiden. Toen liet ze aas, haak en hengel vallen en rende naar hem toe: „Cayce!" Hij holde haar tegemoet en de pier schudde en trilde. Toen hij haar bereikt had, sloeg hij zijn armen stevig om haar heen. Na een ogen blik maakte ze zich los, legde haar stevige, bruine handen op zijn schouders en keek hem aan. Ze was heel mooi, dacht hij verrast. Kleine Dodie, die in die zes jaren volwassen was geworden. Ze zei: „Cayce, wat is er?" „Ik ben verrast. Je ziet er zo aardig uit." Ze lachte. „Waarom heb je ons niet geschreven dat je zou komen?" Hij gaf geen antwoord, omdat hij nog steeds be duusd was door haar onverwachte, levendige schoon heid. „Ik begreep dat jij het was," zei hij. „Eerst dacht ik dat het Midge was, maar toen je de zee wolf van de haak haalde, begreep ik dat jij het was. Je was er altijd een beetje griezelig van." „Cayce, ben je voorgoed thuisgekomen?" „Nee hoor. Ik moet vanavond nog terug naar New York." „Vanavond!" „Met het vliegtuig van zes uur. Ik ben vanmorgen gekomen." Haar gebruinde gezichtje, met het brede voorhoofd en de rechte, donkere wenkbrauwen, werd plotseling heel ernstig. „Waarom?" „De rechter vroeg me te komen. Hij heeft me een brief geschreven. Zei dat hij met me wilde praten. Ik dacht dat ik maar door de zure appel heen moest bijten." „O," zei Dodie. Haar handen gleden van zijn schouders. Het m'eer had een trage, bijna onmerkbare stro ming, waardoor het tapijt van ineengestrengelde wa terhyacinten zachtjes bewoog, zodat het leek of het meer ademde. Het water had de hengel gegrepen en Cayce zag hoe hij langzaam weggleed. „Je verliest je hengel," zei hij en holde naar het eind van de pier. De planken ratelden dof onder zijn voeten. Hij pak te de hengel en legde hem voorzichtig neer, hele maal aan de rand van de pier, zodat de haak bo ven het water bengelde. Dodie liep achter hem aan. „Toen ik ongeveer zes jaar was heb jij me geleerd de hengel zo neer te leggen, dat niemand van ons op de haak kon trappen. Ze lachte noga] onzeker. „Dit is de eerste keer dat ik er niet aan heb ge dacht." En Cayce wenste dat hij maar kon blijven Van het eind van de pier kon hij de gehele onre gelmatige omtrek van het lange meer overzien. De kleine inhammen waren verborgen door riet en bie zen, maar hij wist, dat hij elke inham indertijd ver kend had. Zijn eigen boomgaard benam hem het gezicht op het huis van Howard, waar Dodie woon de. Hij draaide zich om en keek naar zijn eigen huis. De afstand, hoe gering ook, verdoezelde de spo ren van verwaarlozing; de grijze slierten Spaans mos, die aan de eiken hingen, vormden een zilveren gor dijn. Onbewust bleef hij een tijdje kijken, om het huis, het ogenblik en de plaats in zijn geest vast te leggen, alsof hij dat alles mee kon nemen. Dooi de regen waren de kleuren levendiger geworden, de Bougainville had nog dieper purperen toefen. De azalea's waren vlammend rose. Hier en daar moest een jasmijn in bloei staan, want de zoete geur dreef naar hem toe, vermengd met de modderige vislucht van het meer. Dit was zijn thuis! Dodie keek aandachtig naar hem. „Je hebt er geen zin in naar New York terug te gaan." „Ik vind het afschuwelijk. Ik heb er altijd naar ver langd weer thuis te komen." „Je hebt ons nooit ver teld waar je was," zei ze zachtjes. Er klonk geen ver wijt in haar stem, wel een beetje droefheid. (Wordt vervolgd) Advertentie aluminium Jaloezieën De beste service bij Ged. Oude Gracht 108 -110 - Haarlem -Telefoon 17165 De beide concertmeesters van het Re sidentie-orkest, Theo Olof en Herman Krebbers zullen de gasten zijn van band leider Eric Krans in de laatste uitzending van AVRO's Jazz-Sociëteit van dit winter seizoen. In deze uitzending (donderdag middag 19 mei, van 16.35-17.00 uur) zullen de heren Olof en Krebbers geconfronteerd worden met jazz-muziek en klassieke mu ziek. Het Beneluxfilmfestival voor amateurs is dit weekend voor de eerste maal in 's Hertogenbosch gehouden. Er waren 72 films ingezonden. Het onderwerp: een reis- film, was door verschillende van de cineas ten zeer vrij opgevat. Zaterdagavond heeft de voorzitter van de jury, de heer J. Pan man, directeur van de Nederlandse reis- vereniging. de prijzen uitgereikt. Acht mil limeter zwart-wit. 1. „De hartstocht" van G. Izaks. Den Haag. Acht millimeter kleur 1. „Scènes rond de Seine" van J. Melis, Eindhoven. 16 mm zwart-wit 1. „Expo exit" van J. van Hillo, Den Haag. 16 mm kleur 1. „Afscheid van een droom" van J. van Hillo, Den Haag. Aan de heer Van Hillo werd voor zijn film „Afscheid van een droom" ook de medaille van Prins Bern- hard en een beker van het comité van Bel gisch-Nederlandse samenwerking toegewe zen, die beide waren uitgeloofd voor de beste Nederlandse film van het festival. De publiekprijs, een enorme Bossche koek, ging ook naar de heer Van Hillo. Oprechte Donderdagse Haerlemse Courant den 15 Mey 1760 Duytsland en d'aangrenzende Ryken Leipzig den 4 Mey. In het -logement de Witte Duyf linnen deeze Stad heeft nen zedert eenigen tyd een geweldig Geraas vernomen; m schreeft hetzelve toe aan ;enen onzigtbaren en waa kenden Geest. Met het val len van de Avond begon dezelve reeds zyne Rol te speelen met het yslyk werpen van Steenen, waarom men de aldaar geinquar- tierde Soldaten, die daardoor het meeste geplaagt wierden. moest verplaatsen. De Magistraat zond de Stads-Dienaars der- waards, om het Huys te doorzoeken, doch dezelve konden niets ontdekken. Daags daaraan en wel op den lichten middag ten 12 uuren, begon het onvriendelyke Spook wederom met Steenen te bombardeeren, weshalve eyndelyk de Commandant eene Wacht na het voorz. Logement zond, die in visiteeren gelukkiger was, dan de zoge naamde Haschers. Het Spook wierd in eenen Schoorsteen ontdekt, en door het Stooten met de Bajonetten bevonden Vleesch en Beenderen te hebben, en zo ge dwee te worden, dat het om Lyfsgenade bad en zig aan de Wacht op Discretie over gaf, en terstond erkend wierd de Huys- knecht te zyn, die zig had laten gelusten zyn Menschelyk Beroep met dat van eenen Geest te verwisselen, uyt welken laatsten Staat hy ten eersten in eenen Pruyssisen Recruut is gemetamorphoseerd geworden. k

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 11