Boris Pasternak: „Ieder mens is een eenheid en een zeldzaamheid Koningin Juliana: „Groei van Benelux gaat ons te langzaam r dan lekker! 50 Veertig jaar Concertgebouw Kamermuziekseries „Met mij gaat elk die zich geen naam verzon" Agenda voor Haarlem en de IJmond Groot zendingsplan voor Nieuw-Guinea De negen muzen TOESPRAKEN AAN GALADINER Brussels gemeentebestuur was op deze eerste dag gastvrouwe Jongensoverhemden Jacks - Pantalons Bloemendaalse kunst in „Bloemenheuvel" limonade limonade limonade DINSDAG 31 MEI 1960 5 Verdachte bandenpech V eisend J maiden Beverwijk 99 Internationale compositieprijsvraag Telegram voor Prins citroen frambozen - sinaasappel champagnepiis - cider ,et °P de handige beugelsluiting! 99 BORIS PASTERNAK werd op 10 februari 1800 in Moskou geboren uit een artistiek zeer begaafd echtpaar, de kunstschilder Leonid Pasternak en de pianiste Rosa Kauf man. Het echtpaar was bevriend met onder anderen Tolstoj en Rilke; aan de na gedachtenis van de laatste wijdde Boris Pasternak zijn in 1931 verschenen „Vrij geleide" („Ochrannaja Gramota"), een autobiografisch geschrift. Boris Pasternak studeerde aanvankelijk rechten in Moskou, maar op aandrang van de componist Sfcrjabin ging hij muziek studeren, een studie die hij voortijdig beëindigde, omdat hij geen absoluut gehoor had! Hij ging filosofie studeren in Marburg onder de Neo- Kantiaan prof. Cohen, maar wijdde zich later geheel aan de litteratuur. Toen hij begon te publiceren was het futuristische taalexperiment in Rusland op zijn hoogte punt; eerder hadden de neorealistische en symbolistische richtingen elkaar de levensadem benomen. Majakofski en Pasternak de laatste aanvankelijk minder op de voorgrond tredend luidden een nieuwe epoche in. stelde zijn evangelische liefde in de per soonlijke eenzaamheid van zijn kunst ter beschikking van de wereld en de gemeen schap waarin hij leefde. Zoals hij in „Dokter Zjivago" schrijft: „De twee fun damentele concepties van de moderne mens, zonder welke hij ondenkbaar is, zijn: de idee van de vrije persoonlijkheid en de idee van het leven als offer". Hij koos in vrijheid voor de mens en was hem dienstbaar. Het was hem wezenlijk vreemd, dat het westen politieke munt uit zijn werk heeft geslagen. In Wezep werd een 17-jarige jongen op heterdaad betrapt toen hij met een klan- destiene radiozender bezig was met uit zenden. De politie nam de zender in be slag en pakte de onderdelen in een koffer. Toen de agenten wilden vertrekken ble ken twee banden van de politieauto leeg te staan. Na veel pompen was dit euvel verholpen en reden de agenten naar het politiebureau. Daar kwamen zij tot de ont dekking, dat de koffer leeg was. Zij reden direct terug en hielden de 17-jarige jon gen aan, die echter beweerde niets te we ten van de lege autobanden en de uit de koffer verdwenen zenderonderdelen.... Boris Pasternak Pasternaks opvoeding begon in de beste culturele kringen van zijn land, werd in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italië (waar hij zijn eerste vrouw leerde kennen) verder ontwikkeld, en kreeg haar rijpheid in Rusland waar hij in 1913 terugkeerde; een gang van zaken die in Pasternaks jeugd vrij algemeen in de „beter gesitu eerde kringen" gevolgd werd: het Russi sche culturele erfgoed is uitgangspunt van een Europese vorming. Boris Pasternak publiceerde zijn eerste gedichten in „Centrigufa", een gematigd futuristisch tijdschrift. In 1913 publiceer de hij zijn eerste gedichtenbundel „Een tweeling in de wolken", in 1917 „Boven de barrières", in 1922 „Het leven mijn zuster", in 1923 „Thema's met variaties", in 1927 „Het jaar 1905" en „Luitenant Schmidt", in 1932 „Spektorski" en „Weder geboorte", in 1942 „In vroege treinen" en in 1945 „De aardse ruimte". In 1933 ver scheen een verzamelbundel van gedichten van zijn hand. Prozawerk van Pasternak zijn „Vijf verhalen", „Vrijgeleide" (in Ne derland in een vertaling van Charles Tim- mers verschenen bij Hollandia n.v., Baarn) en „Dokter Zjivago". Ook als vertaler ver- Stadsschouwburg: Vandaag 20 uur: Het Rotterdams Toneel met „Wie het eerst lacht.." BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Een meis je in duizend gevaren." 14 jaar. Frans Halstheatcr: Vandaag 20 uur en woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Mag ik deze dans van u?" 18 jaar. Lido Theater: Vandaag en woensdag 14, 19 en 21.15 uur: „Het mysterie van het zwarte museum," 18 jaar. Donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „De Louis Armstrong Sto- ru", alle leeftijden. Lnxor Theater: Vandaag en woensdag 14, 19 en 21.15 uur: „Barak 1-113" alle leeftijden. Donderdag 14 en 20 uur: „In de schaduw van de guillotine", 14 jaar. Minerva Theater: Vandaag en woens dag 20.15 uur: „Whiskey als water," alle leeftijden. Woensdag 14.30 uur: „Sport staalt spieren," alle leeftijden. Donderdag 20.15 uur: „Kat op een heet zinken dak," 18 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Om het naakte leven," 14 jaar. Roxy Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Opstand der sexen", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met. don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Wir wun- derkinder" alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): Van daag en woensdag 20 uur: „Inspecteur Calaghan", 14 jaar. Donderdag 20 uur: „Ketenen van de haat," 18 jaar. TENTOONSTELLINGEN Bloemenheuvel (Bloemendaal): Tot juni dagelijks van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 14-17 uur: Expositie van werken van Bloemendaalse beeldende kunstenaars. „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 juli dagelijks van 10-22 uur: expositie van prenten van Daumier en Cavarni. Galerie Uittenhout (Kleine Houtstr. 41) Tot 7 juni dagelijks van 10.30-17 uur, zon dags van 14-17 uur: Expositie van werk van Frans Verpoorten. Kunstzaal De Ark (Nieuw Heiligland 1- 3) Tot 4 juni dagelijks van 9-17 uur: Ex positie van beeldhouwwerk van Cor Ken nedy en aquarellen en grafisch werk van Ton ter Linden. Museum Het Huis van Looy (Kamper laan): Tot 26 juni dagelijks 10-12.30 en 13.30-17 uur, zondags 14-17 uur: Expositie van uitgaven, foto's, brieven en bezittin gen van Frederik van Eeden. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 27 mei) DINSDAG 31 MEI Thalia, 20 uur: „Java 1942". WOENSDAG 1 JUNI Thalia, 20 uur: „Java 1942". Rex, 20 uur: „Vrouwenarts dokter Ber- tram". DINSDAG 31 MEI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur „Droomreis door Amerika". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: Battle taxi". WOENSDAG 1 JUNI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur „Droomreis door Amerika". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Battle taxi". wierf hij grote vermaardheid; hij vertaal de werk van onder anderen Shakespeare, Rilke, Goethe en Schiller. Op 23 oktober 1958 werd hem de Nobel prijs voor Litteratuur toegekend, welke hij zes dagen later weigerde. In Rusland werd hij een prooi van artistieke en poli tieke verguizing, hij werd uit de Schrij versbond ontslagen, óók als vertaler. In een brief aan Kroesjtsjev schreef hij naar aanleiding van dreigementen met verban ning: „Een vertrek staat voor mij gelijk met de dood". Hij mocht echter in Pere- delkino blijven wonen, in het schrijvers dorp waar hij een huisje bewoonde dat zijn eigendom was. In december van vo rig jaar bezocht hij in Moskou nog een opvoering van Goethes „Faust" door een Westduits gezelschap. Toen vertelde hij dat hij werkte aan een toneelstuk over de vrijwording der lijfeigenen in het Rus land van de negentiende eeuw. Over „Dr. Zjivago", waaraan hij vele jaren heeft gewerkt, zei Pasternak eens, dat hij altijd van het schrijven van een roman had gedroomd, waarin „alle prach tige dingen die ik in deze wereld heb ge zien en begrepen, als in een explosie, tot uitdrukking zouden komen". De roman, die het leven in Rusland in de afgelopen veertig jaar beschrijft, is in het westen vergeleken met Tolstojs „Oorlog en Vre de". Een centraal thema is de overtuiging van de schrijver, dat „wat de eeuwen door de mens boven het dier heeft verhe ven niet de knuppel is, maar de onweer staanbare macht van de ongewapende waarheid". In de westelijke pers is de ro man vaak beschouwd als een aanklacht tegen de Sovjet-maatschappij, maar Pas ternak heeft tegenover buitenlandse cor respondenten verklaard, dat dit niet zijn bedoeling was geweest. In een officiële Sovjet-verklaring werd indertijd gezegd, dat de schrijver vrij was naar Stockholm te gaan om de Nobelprijs in ontvangst te nemen en dat hem ook niets in de weg zou worden gelegd, als hij het land voor goed zou willen verlaten. In het decembernummer 1959 van het Duitse blad „Magnum" is een antwoord van Pasternak gepubliceerd op de vraag „Wat is de mens", een vraag die de re dactie van het blad aan vele vooraanstaan de Europese geleerden en kunstenaars had gesteld. Pasternak schreef toen: „De mens bereikt zijn grootste vorm wanneer hij, wanneer zijn lichamelijke persoonlijk heid, zijn leven, zijn daden tot „voor beeldbegrip", tot symbool worden". Ieder mens, ieder individu, is een eenheid en een zeldzaamheid. Omdat zijn geweten de wereld vormt. Omdat deze wereld zich in de eenheid der idee, in het symbool vol tooit en afsluit". „Cultuur is vruchtbare existentie." Pasternaks werk is één getuigenis van de religieuze zekerheid innerlijk verbonden te zijn met al het bestaande, liefde in de ruimste zin des woords. „Met mij gaat elk die zich geen naam verzon, gaan kin deren, bomen, huiselijk gezinden. Het is de wereld die mij overwon en daarin slechts bestaat mijn overwinning". Hij De Raad voor de Zending van de Ne derlandse Hervormde Kerk zal in samen werking met de Evangelisch Christelijke Kerk op Nieuw Guinea en de Rijnse zen ding in Barmen (Duitsland) een groot plan gaan uitvoeren. Het voornemen be staat namelijk om zending te gaan drij ven op volkomen onontgonnen terreinen. In de binnenlanden van Nieuw-Guinea zijn er valleien, die alleen maar vanuit de lucht kunnen worden bereikt en waar naar schatting zeventigduizend mensen wonen. Twee jonge Duitse zendingspredikanten, waarvan er één al in Oegstgeest in op leiding is, zullen worden uitgezonden be nevens de Nederlandse arts, dr. W. Vriend, die tot voor kort op Timor werkzaam was, twee papoease predikanten, één tim merman en ongeveer vijftien dragers. Op Nieuw-Guinea vindt men een gemeen schap van vliegers ten bate van de zen ding en de leden daarvan zullen met klei ne vliegtuigjes al deze arbeiders twee aan twee naar het binnenland vliegen. Op de plaats waar zij zullen worden afgezet zul len zij nog twaalf dagen met de dragers moeten lopen. Op de plaats van bestemming zal men eerst een huis bouwen en de vliegtuigjes zullen op die plek „droppings" verrichten. De dragers zullen een klein vliegveld aan leggen en nadat materiaal zal zijn aange voerd zullen huizen worden gebouwd voor de gezinnen. Een oud-zendeling van de Rijnse zending uit China zal in Hollandia als verbindingsman optreden. Men zal daar voor hem een huis bouwen van zodanige omvang, dat de zendelingen er ook kunnen logeren. Schouwburg Nijmegen. B. en W. van Nijmegen hebben tot directeur van de nieuwe schouwbuarg benoemd de heer F. J H. M. Dickmann, hoofd van de afdeling voorlichting en culturele zaken bij de se cretarie van Nijmegen. Als nummer twee was op de voordracht geplaatst de heer I M. Helms, administrateur bij de Neder landse Opera te Amsterdam. De nieuwe schouwburg zal vermoedelijk in mei 1961 worden geopend. BRUSSEL (ANP) Aan het galadiner dat de Koning van België maandagavond zijn koninklijke gasten in het paleis te Brussel aanbood heeft hij een toespraak gehouden. waarin hij zijn vreugde en die van zijn landgenoten uitte over de komst van Koningin Juliana en Prinses Beatrix. „Wij betreuren het", zo zei hij, „dat de gezondheidstoestand van Prins Bcrnhard hem niet toegestaan heeft naar België te komen en wij koesteren de hoop, dat hij spoedig en volledig herstelt". Koning Boudewijn zei voorts in dit bezoek van Met het afsluiten van het lopende seizoen voltooit „Concertgebouw-Kamermuziek" haar veertigste levensjaar. Ter viering van dat feit heeft deze instelling een met vele foto's en tekeningen verlucht gedenkboek doen verschijnen, waarin drie muziek critici L. Arntzenius, Herman Rutters en Bertus van Lier de geschiedenis van de instelling laten volgen op het „ten geleide" van de raad van bestuur van het Concertgebouw n.v. en als zodanig van de jubilerende instelling. Het boek sluit met een lijst van alle programma's die gedurende de vier laatste decennia zijn uitgevoerd. Slechts de nog voor dit seizoen resterende concerten dienen te worden toegevoegd. De raad van bestuur heeft voorts ter gelegenheid van dit feest een prijsvraag uitgeschreven voor het componeren van: a. een strijkkwartet (voor twee violen, altviool en violoncello): b. een strijktrio (voor viool, altviool en violoncello); c. een liedercyclus voor een zangstem en piano. De mededinging staat open voor compo nisten van alle nationaliteiten. Slechts geldt dat de liedercyclus moet worden ge componeerd op Nederlandse, Vlaamse of Zuid-Afrikaans-Nederlandse teksten. Er moet voorts een duidelijk muzikaal en-of litterair verband tussen de liederen van deze cyclus aanwezig zijn. De composi ties moeten uiterlijk op 15 mei 1961 bij het secretariaat van het Concertgebouw n.v. te Amsterdam worden ingediend, ver gezeld door een couvert met motto. Er zijn prijzen tot een totaal bedrag van tienduizend gulden beschikbaar ge steld, te weten een prijs voor een strijk kwartet, een prijs voor een strijktrio, een extra prijs voor de beste inzending (strijkkwartet en-of strijktrio) van een Nederlandse componist en een prijs voor een liedercyclus. Het bestuur zal geadvi seerd worden door een jury bestaande uit: Frank Martin, Felix de Nobel en Jan Odé, bijgestaan voor de beoordeling der kwartetten door Zoltan Szekely en Jo Hek ster, voor de strijktrio's door Jean Pas- quier en Nap de Klijn, van de liedercy clus door Laurens Bogtman. In het reeds voor het komende seizoen vaststaande deel der programma's zullen voor de eerste maal in Amsterdam optre den de bariton Hermann Prey (op 21 fe bruari), de sopraan Consuelo Rubio (op 14 maart) en het Carmirelli kwartet (op 9 en 11 februari). In de nieuwe program mareeks zullen geen werken van Beetho ven zijn opgenomen. Het bestuur wil na melijk een speciale Beethoven-cyclus ar rangeren, uit te voeren door het Hongaars strijkkwartet. Ook is er weer een Bach- cyclus in voorbereiding. Voorts ligt het in het voornemen over enkele seizoenen verspreid alle pianoconcerten van Mo zart tot uitvoering te doen komen bij het Nederlands Kamerorkest. Het bestuur wil overigens niet bij het be reikte hoe verheugend dat ook is stil staan. Het streeft er naar om niet ge makkelijk te engageren ensembles ook in Amsterdam te doen optreden, en daar werken ten gehore te doen brengen, die tot nog toe niet of nauwelijks tot uitvoe ring gebracht konden worden, dat wil zeg gen ook moderner werken die bij de uit voering speciale moeilijkheden bieden. Koningin Juliana en haar dochter een symbool en een bevestiging te zien van de goede verstandhouding tussen de beide volken. „Alhoewel vaak gescheiden in de loop van de geschiedenis, maar toch ontsproten aan eenzelfde bescha ving moest de aardrijkskundige buur schap onvermijdelijk hun beider lot zeer nauw verbinden", aldus Koning Boude wijn. „De evolutie van de algemene levens voorwaarden en de tragische gebeurtenis sen, die onze beide landen beleefden, ver eisten een steeds nauwere samenwerking tussen hen. Koningin Wilhelmina en mijn vader", aldus de Belgische vorst, „hadden het vroegtijdig aangevoeld en hun re geringen hebben er de noodzakelijkheid van ingezien want reeds verbonden in een zelfde coalitie voor hun verdediging, leg den zij ook de grondslag van de economische unie Benelux. Na vijftien jaar van voort durende aanpassing en verbetering is deze unie nu tot volle bloei gekomen en worden de wederzijdse belangen er door gediend". Koning Boudewijn zei voorts, dat andere vraagstukken, aangesneden maar onopge lost sedert eeuwen, thans ook hun uiteinde lijke regeling tegemoet gaan. Tenslotte bracht hij een dronk uit op de gezondheid en op het geluk van Koningin Juliana, Prinses Beatrix en op de voorspoed van de Nederlandse natie. Koningin Juliana heeft in haar toespraak haar ontroering uitgesproken over de warme ontvangst, die haar in België werd bereid. Ook zij betreurde het dat Prins Bernhard door ziekte dit alles niet kan bij wonen. „Dankbaar blijven mijn man en ik Uwe Majesteit, voor het ons verleden jaar gebrachte bezoek", zo zei zij tot Koning Boudewijn. Zij herinnerde in dit verband aan de vier vreugdevolle dagen voor Ne derland, waarin Koning Boudewijn zich behalve als toegewijde dienaar van de eigen Belgische belangen tevens wist ver staanbaar te maken als de drager van het Belgische verlangen naar een steeds groeiende goede verstandhouding tussen de beide volken. Een verlangen dat in Neder land al even sterk wordt gevoeld. „Door nabuurschap en herhaalde histo rische scheiding en aanraking, door in de jongste samen gestreden strijd en het samen gedragen leed, door onze huidige economische binding en door een schat aan gemeenschappelijke cultuur zijn wij ver bonden, zoals geen andere twee buurlanden dat zijn", zo zei de vorstin. Zij noemde het de heilige roeping van de beide landen, de wereld in deze goede nabuurschap en dus in saamhorigheid te blijven voorgaan. „Vierde handelsmogendheid" „De Benelux ontstond, en dit drievoudig verbond toonde een groeikracht, die ons allen verheugt, ook al gaat de groei ons nog BRUSSEL (ANP) Ruim 150 Bel gische en Nederlandse journalisten, fotografen, filmoperateurs en radio reporters hebben maandagmiddag een telegram gezonden aan Prins Bernhard. In dit telegram werd de Prins een spoe dig herstel toegewenst. De Brusselse bevolking betreurt de afwezigheid van Prins Bernhard, maar men is ook erg ingenomen met de komst van Prinses Beatrix, die met haar charme de harten van het Belgische volk op deze eerste dag heeft veroverd te langzaam", zo merkte zij op. „De Bene lux. als één geheel beschouwd, ziet men thans 's werelds vierde handelsmogendheid worden". „Langs de lijn van goede nabuurschap en dus van saamhorigheid zijn onze beide landen toegetreden tot wijder Europees verband. Reeds rijpten ook daarvan de eerste vruchten". BRUSSEL (ANP) Koningin Juliana en Prinses Beatrix zijn maandagmiddag op de eerste dag van het staatsbezoek aan België de gast geweest van het Brusselse ge meentebestuur. In het beroemde Brusselse stadhuis, oorspronkelijk daterend uit de vijftiende eeuw en een zestigtal jaren ge leden geheel gerestaureerd, wei-den de ko ninklijke gasten ontvangen door burge meester L. Cooremans en de hoofdstedelijke schepenen. Op de schilderachtige Grote Markt, omzoomd door voor een groot deel uit de zeventiende en achttiende eeuw stammende huizen met hun vergulde gevels, sloegen de vorstin en haar oudste dochter op het balkon van het stadhuis een folkloristische manifestatie gade. Daarvóór hadden de Koningin, gekleed in een blauwe robe met zwarte hoed, en Prinses Beatrix, die een lichte jurk met een bondstola en een blauwe hoed droeg, in het stadhuis het gulden boek van de stad Brus sel getekend. In deze zaal met zijn prach tige wandtapijten en de verguld-bronzen borstbeelden van vroegere magistraten hield burgemeester Cooremans zijn toe spraak. Tijdens het „ancien-regime" wer den in deze zaal de vorsten ingehuldigd. Op 21 september 1815 was dit Willem I, Koning der Nederlanden, die daarmee de laatste vorst was om in deze historische omgeving het koningschap te aanvaarden Koningin Juliana kreeg een tafellaken in Brusselse kant ten geschenke, dat haar namens de hoofdstad werd aangeboden door burgemeester Cooremans. Prinses Beatrix ontving een boekwerk over mid deleeuwse miniaturen, waarin beschrij vingen staan van miniaturen, die in de Brusselse koninklijke bibliotheek worden bewaard. Naar de Kapel van Nassau Tegen vijf uur vertrokken de koninklijke gasten in gezelschap van Koning Boude wijn, hartelijk toegejuicht door de honder den toeschouwers, van het stadhuis naar de Kapel van Nassau. De stoet van negen auto's werd begeleid door het uit 25 in zwarte uniformen geklede rijkswachtei-s Advertentie KOM MORGENMIDDAG eens met uw jongens kijken naar onze enorme collectie Gen. Cronjéstraat 40 - 44 Telefoon 54679 Haarlem Het aantrekkelijkste werkstuk op de ex positie van beroeps-beeldende kunstenaars woonachtig in de gemeente Bloemendaal, is het kinderportret van H. J. M. Hage. Het doet even denken aan de wijze waarop Van Looy zijn kinderportretten kon schil deren en is bovendien nog iets vrijer ge daan. Eerbied kan men ook koesteren voor een aandachtig geschilderd portret van O. Mendlik, dat ons in een vroegere tijd terugplaatst, dan Hage's portret dat doet. Al herinnert Mendliks werk aan 'n an dere tijd, toch is het op werkelijk levende wijze geschilderd. Mendliks schetsen in olieverf naar zeëen kan men ook gemak kelijk als van deze tijd zien. Het meest van onze tijd is dan wel Van Duffelen en dat voornamelijk in zijn stillevens in olieverf. Dat de schilder zelf hecht aan zijn aquarel naar een stilleven met No- masker kan ik me wel voorstellen. Mij Bloemenheuvel naar een lino van Wentzél. komt hij als wat geremd in zijn inspira tie voor. In een andere aquarel is duide lijk hoe hij de stille schoonheid van wat bloemen en vruchten wil bezingen. Hij bleeft er wat te voorzichtig in om mee slepend te worden. Een zwak heb ik al langere tijd gehad voor het bescheiden werk van F. - A. van Velsen; diens teke ningetje naar een sneeuwlandschap plaats ik direct naast Hage's kinderportret. Het kleine liggende naakt van mevr. J; Roos dorp-de Jong vertoont behoorlijk vakman schap. Wel plezierig is een grote reeks schetsen naar kinderen van haar hand. Gekund zijn de tekeningen van A. Pieck. Men ontmoet hier nog werk van andere figuren, van wie ik nog graag noem, mevr. E. Draaisma-Haije om haar alleraardig ste schaakspel in raffia (zou een echte schaker daar echter mee willen spelen?) en mevr. A. van Mourik-Pohl om aantrek kelijk ceramiek. Als artistiek evenement is deze expositie van weinig belang. Men is nu eenmaal begonnen met exposities als deze en nu is het moeilijk ophouden, omdat men be roepsmensen de gelegenheid om iets naar buiten te brengen niet graag onthoudt. Tot 6 juni is deze expositie in Bloemen daal te zien. Bob Buys bestaande koninklijke motorrijdersescorte. De Kapel v,an Nassau is het enige over blijfsel van het destijds weelderige Oranje- Nassau paleis, dat men in Brussel beter kent als de „St. Joriskapel". Deze kapel werd in het begin van de zestiende eeuw gebouwd op de plaats waar Willem van Duvenvoorde vroeger ter ere van Sint Joris een huiskapel had opgericht. De kapel werd gespaard bij de branden die in 1625 en 1701 het paleis teisterden en ontsnapte aan alle veranderingswerken, zo dat zij in tact is gebleven tot op dit ogen blik. De beide koninklijke bezoeksters hadden grote bewondering voor dit juweeltje van Brabantse gothiek. Terwijl de hoge be zoeksters door de minister van Onderwijs, Charles Moureaux en de hoofdconservator van de koninklijke bibliotheek werden rondgeleid, speelde de late namiddagzon door de prachtige ramen en verlichtten het schip van de kapel op wonderbaarlijke wijze. Het bezoek duurde slechts een kwartier, waarna het gezelschap zich naar het ko ninklijk paleis begaf voor een receptie van het corps diplomatique. De Koningin ont ving de leden van de diplomatieke missies in de grote galerij van het paleis. Prinses Beatrix woonde deze ontvangst niet bij. Nadat alle diplomaten en hun dames aan Hare Majesteit waren voorgesteld, onder hield zij zich nog met een aantal van hen. De enige aanwezige vrouwelijke diploma tieke vertegenwoordiger op de ontvangst was mevrouw Laila Rusad, Indonesisch ge zant in Brussel. De receptie duurde bijna veertig minuten. Advertentie .X.VSM'VM •.v.y.v.v.v.v .•XvXNvX'XvXNNvXvX'XvXvX'X'XvXv: grote gezinsfles ct. Vruchten limonade ct WK*??TCTO3W?

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 5