Neem de gulden proef Gillette DE DUITSE KWESTIE TAXI 13000 Renault Dauphine GARAGE OEN HOUT Bouwplan van Wereldraad Oecumenische adviesraad voor concilie „uitgestoken hand" Genesius met „Chips" 17 KERKELIJK LEVEN Burgerlijke Stand van Haarlem Examens A mateurtoneel Kort nieuws sinaasappel citroen vruchtenlimonade Uitvoering door ballet leerlingen van Nel Roos VRIJDAG 10 JUNI 196 0 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT De Wereldraad van Kerken werd in augustus 1948 in Amsterdam in het leven geroepen. De 172 kerken, die ertoe be horen, zijn ook nu, ruim tien jaar later, van mening, dat zij de Raad nodig hebben, omdat deze hen immers van dienst is bij hun streven naar meer onderling begrip en grotere samenwerking. Toen de kerken een maal hun onderling beraad begonnen waren, bleek, dat er op veel meer punten dan zij aanvankelijk hadden gedacht, over leg nodig was en overal waar toenadering mogelijk bleek, moest de gelegenheid daar toe worden benut. Het hoofdgebouw, een villa te Genève, was al spoedig te klein om de 200 werkers te herbergen en in de loop van enkele jaren werden panden aangekocht, houten barakken opgericht en enkele kleine hui zen gehuurd. Maar deze maken het geheel van het hoofdkwartier onoverzichtelijk en belemmeren een efficiënte werkwijze. Bovendien heeft het stadsbestuur van Genève dit gedeelte, waar de bewuste villa en de bijgebouwen staan, dringend nodig voor de bouw van flatwoningen. De Lutherse Wereldfederatie, de Wereldbond van Hervormde kerken en enkele andere lichamen, die relaties hebben met de Wereldraad, hebben ook hun kantoren in dit hoofdkwartier. Daarnaast zal er ook meer ruimte nodig zijn voor de Internatio nale Zendingsraad, wanneer de samen smelting van dit. orgaan met de Wereld raad van Kerken doorgaat. Daarom besloot het Centraal Comité van de Wereldraad een poging in het werk te stellen om een nieuw onderdak voor het hoofdkwartier te bouwen. De bijdragen voor de bouw worden ver wacht van de aangesloten kerken, van par ticulieren, kerkeraden en kerkbesturen, maatschappijen en organisaties. De be nodigde som is ongeveer tien miljoen gul den. Dit bedrag lijkt groot, maar er zijn 172 kerken in meer dan vijftig landen aan gesloten, wat betekent dat meer dan drie honderd miljoen leden van grote en kleine kerken tot de Wereldraad behoren. De kerken staan nu voor de vraag of en hoe deze som zal worden bijeengebracht. Een internationaal comité onder leiding van bisschop Henry Knox Sherrill, een dei- presidenten van de Wereldraad en lid van de Protestant Episcopal Church in de Ver enigde Staten, is daarvoor aan het werk. Verschillende landen zegden reeds een bedrag toe: Groot-Brittannië 1.100.000. Denemarken 140.000. Duitsland 660.000 en Zwitserland 265.000. In Nederland is voor het nieuwe gebouw een comité van actie in het leven geroepen, onder leiding van de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland. Dank zij de medewerking van velen hoopt dit comité in snel tempo het bijeen te brengen bedrag, te weten 300.000, aan de Wereldraad te kunnen overmaken. De kerken die in de Oecumenische Raad in Nederland samenwerken zijn: de Neder landse Hervormde Kerk. de Evangelisch- Lutherse Kerk, de Remonstrantse Broeder schap, de Oud-Katholieke Kerk, de Doops gezinde Broederschap, de Unie van Bap tisten Gemeenten en de Evangelische Broedergemeenten. Met het Leger des Heils, de Bond van Vrije Evangelische Ge meenten en het Genootschap der Vrienden (Quakers) is geregeld contact. Geestelijke „songs" Kortgeleden heeft het IKOR in een uit zending van De Open Deur, getiteld „Christelijk Songfestival" de mening van de luisteraars gevraagd over de vele chris telijke liederen, die de laatste tijd bekend 'Advertentie Ideale Shirts voor de moderne man... Trenco „Matchtown", tricot nylon, absorbe rend, snel droog en absoluut no-iron. In uni wit, grijs en beige 19.75 Uni wit Terlenka (zéér fijn geweven!) 100% no-iron, luchtig in 't dragen 19.75 Volmaakte collectie wasbare dassen 5.95 5.90 7.90 ANEGANG 17 BEVALLEN van een zoon: 8 juni: S. Schoot-Beck; A. S. van der Kuijl-Vro- lijk; J. Ch. J. Hoogreef-van den Berg; 9 iuni: J. L. van der Zwan-Everaardt. BEVALLEN van een dochter: 8 juni: G. van den Bos-Schol; J. W. M. Vermeijs- Paap; H. L. van Hoeij-Prillwitz; F. J. van der JagUVos; G. J. Brands-Schouten; 9 juni: G. Gieliam-van Zonneveld; P. Stringer-van Zeist; J. M. Th. Gutte-Ge- laudie. GETROUWD: 9 juni: P. van Amstel en J. H. Pater; N. Frumau en E. C. Visser; W. H. Heijstek en J. Dieters; C. Klaasen en H. van der Woude; W. Claij en C. An drea; J. Bonkerk en H. G. Weber; A. Feije en P. S. J. Brugman; A. Houtman en G. A. Alber's. OVERLEDEN: 8 juni: B. H. Slauderof, 73 jr., Kamperlaan; G. H. Guise, 79 j., Mrt. v. Heemskerkstraat. BURGERLIJKE STAND BLOEMENDAAL BEVALLEN: A. M. Th. Vink-Praat, zn.; E. A. A. Muijsken-Hopman, dr.; H. Mut- saers-Rietbergen, dr.; C. A. M. Apol-Bel- derbos, zn.; E. Möller-Bon, zn.; W. H. Men- se-Warmerdam, zn. ONDERTROUWD: O. Blikslager en M. A. Schaank; H. J. Niehe en E. J. M. Babe- liowsky; J. L. Ebskamp en G. M. Franke. GETROUWD: M. A. M. Röttgering en B. Heskes; F. Vellema en M. W. Bruins Slot; P. Orru en H. J. Wijmer. OVERLEDEN: wed. B. Stigster-Spaans, 85 jr., mevr. C. G. T. ten Haaf-Hamers, 66 jr.; mej. M. G. Smit, 91 jr.; P. J. M. Alders, 19 jr. zijn geworden door ondermeer Piet Sy- brandy („De Nederlandse Pat Boone"), de „Zingende Zusjes", het Cross-kwartet en anderen. Enkele van deze liederen zijn op genomen op een plaat, die in de handel is gebracht voor de actie „4 maal Z-N" van de N.C.R.V. Uit de reacties op de IKOR-uitzending bleek, dat deze liederen zeer verschillend worden gewaardeerd. Naar aanleiding van deze bonte verscheidenheid van meningen heeft het IKOR besloten, in een tweetal uitzendingen, respectievelijk op 12 en 19 juni, wat uitvoeriger terug te komen op het genre „Godsdienstige Songs en Chan sons", onder de titel „Kan het ook zo?" In het programma van aanstaande zondag avond (18.30 uur) zal een uitvoerige selectie van de bedoelde liederen ten gehore wor den gebracht. Een week later (17.15 uur) zal een forum, bestaande uit de Kerkmu- ziek-specialist Frits Mehrtens, de dichter dr. J. W. Schulte Nordholt en de directeur van de Amsterdamse volksmuziekschool Willem Gehrels, critische notities maken. „Deze drie „Diakonia", maandblad ten dienste van het Diakonaat in de Nederlands Hervorm de Kerk is verschenen in de vorm van een (uitnemend verzorgd) speciaal nummer, uitgegeven ter gelegenheid van het vijftig jarig bestaan van de Federatie van Her vormde Diakonieën; In dit nummer mocht „Mijn neef Jan. de diaken", een veelge lezen vaste rubriek van een Friese dorps dominee, niet ontbreken. Deze rubriek be vat steeds weer humoristische schetsjes, waarbij in alle gemoedelijkheid menige rake toespeling wordt gemaakt op het leven van de kerkelijke gemeente. Neef Jan is diaken in het dorpje Snakkerburen. Ditmaal komen ook de grote drie van het dorp ter sprake. ,,De grote drie van Snakkerburen zijn de dominee, de dokter en de notaris, moet u weten. De dominee wordt daartoe ge rekend, omdat hij de zorg voor je ziel draagt, de dokter omdat hij de zorg heeft voor je lichaam en de notaris, omdat hij voor je geld zorgt. Zo zien velen 't althans in Snakkerburen. En zonder nu alle Snak- kerbuursters over één kam te scheren, kan toch in het algemeen van hen gelden, dat zij met een variatie op 1 Corinthe 13 vers 13 belijden: „Zo blijven dan: dominee, dokter en notaris, deze drie, maar de meeste van deze is de notaris". Haarlem. Bij de eindexamens tweede leerkring I960 zijn aan de Rijkskweekschool te Haarlem geslaagd de heren J. Boxhoorn, Heemstede; Kees Brouwer, R. S. J. van Eden. Fr. van den Gevel, R. Altman. H. Heidinga. .1. Jansen, G. Lehman de Lehnsfeld, allen te Haarlem en W. Wentink, Overveen. Leiden. Gepromoveerd tot doctor in de wis- en natuurkunde de heer D. J. W. IJdo te Bodegraven en de heer A. van der Linde te Rijswijk. Amsterdam. Gem. Univ. Do heer J. van Bilder- beek. vrouwenarts te Amstelveen, is gepromo veerd tot doctor in de geneeskunde op een proef schrift getiteld Tweelingen, een klinisch-verlos- kuhdige s'tudie. Amsterdam. Vrije Univ. Gepromoveerd tot doc tor in de economische wetenschappen de heer J. L. H. van de Griek op een proefschrift getiteld Onderwijzers in onbetaalde buitenschoolse func ties. Haarlem. Voor het. eindexamen gymnasium is aan het R.K. Lyceum voor meisjes Sancta Maria te Haarlem geslaagd voor diploma bèta Els van Meerwijk. De examens zijn geëindigd. Wanneer het in een toneelstuk om een erfenis gaat, dan bestaat deze meestal uit een formidabel kapitaal, dat onder al lerlei zonderlinge bepalingen werd nagela ten. In „Chips", een Amerikaanse kome die in zeven taferelen door R. Feenstra, wordt op deze regel geen uitzondering ge maakt. Hier bestaat de omstreden nala tenschap maar liefst even uit een slordige vijftig miljoen dollar, door wijlen oom Bar ney Beecham aan twee nichtjes en twee neven in het vooruitzicht gesteld; echter op voorwaarde, dat zij gedurende een half jaar in hun eigen levensonderhoud voor zien. Zij moeten daarvoor hun intrek nemen in zijn woning, waarbij het voormalig per soneel, met aan het hoofd de butler Chips, de opdracht heeft hen bij deze pogingen te assisteren. Een mysterieuze commissie van toezicht zal dan na afloop van deze periode uitspraak doen over de manier, waarop het kapitaal onder de meest actie ve familieleden moet worden verdeeld. Dit zonderlinge testament heeft dan tot ge volg, dat drie van de vier erfgenamen zich van indolente luiaards ontwikkelen tot hoogst, respectabele leden van de maat schappij. Zelfs de vierde neef, die onver beterlijk blijft in het intrigeren en het ver spelen van de algemene sympathie, krijgt eveneens de beschikking over zijn aan deel, dank zij het ingrijpen van de onvol prezen Chips. Het is duidelijk, dat men voor een der gelijk verhaal onmogelijk de logica kan handhaven. Het stuk is dan ook kennelijk alleen bedoeld als onderhoudend amuse ment en ofschoon de auteur de cliché-vorm niet heeft kunnen vermijden, wist hij toch wel enige aardige vondsten te lanceren. Ook heeft hij in Chips, een soort meester- butler,een alleraardigste blijspelfiguur gecreëerd. Dit resulteert in een aantal amusante taferelen, waarvan de katholie ke toneelvereniging „Sint Genesius" dins dagavond in de Stadsschouwburg cle speelbaarheid heeft bewezen. Het stuk telt maar liefst zestien sprekende rol len, zodat r-egisseur Jan Kraak man voor de bezetting de gehele werken de kring van „Sint Genesius" moest mobi liseren. Zelfs een bekwaam spelleider als hij heeft niet kunnen voorkomen, dat zich hieronder enige bedenkelijk zwakke broe ders bevonden.Maar van een amateurver eniging kan ook moeilijk worden ver wacht, dat bij een dergelijk grote bezet ting sprake is van een volkomen homo geen ensemble. Belangrijker is, dat de hoofdrollen aan zulke prima spelers konden worden toegewezen. Dit geldt dan in de eerste plaats voor Piet Kooiman die de voortvarende Chips met veel humor en een beschaafd-komische allure tot de onbetwiste dominerende figuur van deze voorstelling wist te maken. Onmiddellijk na hem dient Ellen Koning te worden ge noemd, voor haar met een waarlijk Fran se zwier aangegeven keukenprinses. Het is uiteraard ondoenlijk alle verdere spe lers nog afzonderlijk te vermelden. Van daar dat ik mij moet beperken tot de da mes Corry Boonman en Lenk Kroon, die die in haar contrasterende karakters even eens tot de besten behoorden. Advertentie Scheer u en voel het verschil. Werkelijk glad Ook 's avonds nog voelt u zich heerlijk fris en schoon. Roestvrij apparaat met 2 Blauwe Gillette mesjes Advertentie Nauwelijks te geloven, maar wij willen het u bewijzen: Geruisloos en trekken als een 6-cyl. Brandstofverbruik 1 I op 17 km. Zeer lage afschrijving. Op achterportieren spec, bevei liging voor kinderen. Demonstr. z. enige verpl. Prijs: ƒ5650.— Hoofdagentschap Telefoon 12138 Muzikale rondwandeling. Zaterdag 11 juni houdt het CMJV-tamboers- en pij perskorps „Haarlem" een muzikale rond gang door Haarlem-Oost. De route is als volgt: Vertrek Oosterkerk, Zomerkade (16 uur), Nagtzaamplein, Nagtzaamstraat, Van der Hulststraat. Zuidpolderstraat, Romo- lenstraat, Herensingel, Schalkwijkerstraat, Byzantiumstraat, Merovingenstraat, Han- nie SchaftstraatrRichard Holkade, Diepen- brockstraat, D. Schaferstraat, Prins Bern- hardlaan, L. Spingerlaan, Vincent van Goghlaan. De Bazellaan, Staalstraat, Ber- lagelaan, Dr. Schaepmanstraat, Hofdijk straat, Oosterkerk. Advertentie „Een eerste stap in de goede richting" noemt dr. W. F. Golterman, studie-secre taris van de Oecumenische Raad van Ker ken in ons land het besluit van Paus Jo annes XXIII om een speciale raad voor oecumenische aangelegenheden als voor bereidingscommissie van het r.-k. concilie in te stellen. Dr. Golterman uit Amsterdam, doopsge zind predikant, gaf tegenover ons als zijn persoonlijke mening te kennen: „Wij mo gen hieruit afleiden, dat er aan r.k. zijde een bereidheid bestaat om contact op te nemen met niet r.k. christenen". Hij wees er op dat er in kringen van de Wereldraad en ook in de Nederlandse „tak", de lande lijke oecumenische raad, verschillend over het komende r.k. concilie gedacht wordt. Eenerzijds is er een zeker wantrouwen, anderzijds waren er hooggespannen ver wachtingen, die, toen duidelijk werd dat in de kerk van Rome een oecumenisch concilie betekent een rooms katholiek con cilie, teleurgesteld werden. Dr. Golterman legt er de nadruk op, dat oecumenisch en oecumene bij Rome een ander inhoud hebben dan bijvoorbeeld in de reformatie. Ook als men het conci lie als een interne r.k. aangelegenheid ziet, is het echter van belang, zegt de doops gezinde predikant. Zijns inziens kan men er uit afleiden in hoeverre de nieuwe wind, die in de r.k. kerk waait, werkelijk „re presentatief" geacht kan worden. De instelling van de raad voor oecume nische zaken onder leiding van kardinaal Bea S. J. wil dr. Golterman zien als een uitgestoken hand. Het probleem De Rotterdamse gereformeerde predi kant ds. G. N. Lammens zei: Ik vind de kwestie Rome-Reformatie het oecume nische probleem van onze tijd. „Hoe meer contacten, hoe liever! Want contacten al- Wij mogen er de ogen niet voor sluiten: er bestaat een Duitse kwestie. Daarmee be doelen wij niet het vraagstuk van de hereniging van de bei de Duitslanden, die ten gevol ge van deze oorlog gescheiden geraakt zijn, maar de veel die pere, meer fundamentele kwestie van het wezen van Duitsland waaruit deze zelfde oorlog is voortgekomen. Een oorlog, die ontzaglijk leed heeft gebracht over heel de wereld en die, in ons eigen land alleen al, heeft geleid tot systematische moord en uit roeiing van een actief en maatschappelijk zeer belang rijk deel van onze bevolking. Ruim een maand geleden zijn die doden door ons eendrach tig, en in stilte, herdacht. Het leed is niet vergeten, Goddank niet. Maar stilte leidt er zo snel toe om ook in stilte aan iets voorbij te gaan, en als het ware te berusten in de onver mijdelijkheid van het noodlot; stilte en berusting passen niet ten aanzien van de Duitse kwestie. Wij willen graag ge loven, dat er ook in Duitsland, in beide Duitslanden, velen zijn die oprecht streven naar het kweken van een betere mentaliteit dan die, welke daar onder de Nazis heerste. Wan neer dat zo is, dan zullen deze lieden er alleen maar baat bij hebben indien blijkt, dat hun bemoeiingen ook buiten Duitsland voor uitermate no dig worden gehouden, en dat men daar niet algemeen de ogen sluit voor de Duitse kwestie. Gelijk de overgrote meerderheid van de Duitsers dat wèl doet. Bij de beoordeling van de Duitse kwestie willen en mo gen wij niet vergeten dat in de wereld-constellatie van vandaag de Duitse Bondsre publiek door het Atlantisch Pact met het Westen, ook met ons dus, verbonden is. En evenmin zien wij over het hoofd, dat het officiële deel van het Duitsland van van daag West-Duitsland, wel te verstaan ook de gedachte van de Europese eenwording krachtig heeft gesteund, al sedert de dagen van het ont staan van het Schuman-plan voor de integratie van de ko len-, ijzer- en staal-industrie in het Westen van ons wereld deel. Beide ontwikkelingen zijn zeer belangrijk en bij beide zijn wij als Nederlan ders ook rechtstreeks betrok- ken. Wanneer dit welbewuste streven van de tegenwoordige politieke leiders van West- Duitsland slaagt, dan zijn de kansen voor een nieuwe agres sieve actie vanuit Duitsland verkeken en dan kan inder daad de enorme activiteit, die het Duitse volk telkens weer ten toon spreidt, worden dienstbaar gemaakt aan de werken des vredes in de we reld. Maar het is veel te ge makzuchtig gedacht om dit resultaat van het huidige po litieke streven van de leiders die Duitsland nu heeft maar eenvoudig als vaststaand en als blijvend te aanvaarden, en ook om aap te nemen dat de oorzaken van het kwaad zijn weggenomen zodra eën be langrijk symptoom ervan maar is bestreden. Wie dit al mocht willen ontkennen, zie slechts om zich heen. De uitbarstingen van anti-semitisme zijn niet ten einde in Duitsland, zij zijn integendeel kort tevoren waar opgelaaid en opnieuw besmettelijk gebleken. Offi cieel Duitsland begon met die daden aan communisten toe te schrijven en toen de onjuist heid daarvan apert, bleek, deze voor te stellen als het werk van kwajongens. Een besef, hoe diep-ernstig het is dat juist de meest duivelse uiting van het Nazisme in Duitsland herleefde, bleek eigenlijk ner gens. Wanneer door een verdrag tussen Nederland en de Bonds republiek dat in zeer grote mate aan alle Duitse verlan gens tegemoet komt, een der tigtal lieden van Duitse natio naliteit blijken onder de Ne derlandse soevereiniteit te blijven vallen in een gemeen te onder Kleef, dan zetten zij een keel op waarop Soekarno jaloers mag zijn. En dat ter wijl Nederland de terug te geven grensdorpen Elten en Tudderen heeft opgebouwd van vale ruïnes tot propere en welvarende kleine ge meenschappen die er net zo zindelijk-Nederlands uitzien als Woudenberg of Castricum. Zijn dit de uitingen van een volk, dat nog slechts begeert om op te gaan in een grote Europese gemeenschap, of leeft in hen toch het eeuwen oude Duitsland, het Duitsland van de Duitse kwestie, dat de wereld steeds weer in ver schrikking brengt, nog voort? Zonder twijfel, helaas, het laatste. Dan komt de arrestatie van Eichmann, één van degenen die een uitermate abjecte rol hebben gespeeld bij de syste matisch bedreven massamoor den die in de naam van het Duitse volk door de Nazis zijn bedreven, in eig»n land, en zo ver daarbuiten als de legioe nen van Duitsland maar kon den doordringen. De arresta tie, men lette wel, is niet het werk geweest van de tegen woordige Duitse regering maar die van Israel. Dan op eens, maar ook dan pas, is er in West-Duitsland weer een plotseling opgeleefde belang stelling voor het arresteren van andere oorlogsmisdadi gers van kaliber, die tot dus verre bij honderden vrij bleken rond te kunnen lopen in de Bondrepubliek. Er zullen in onze vermoeide wereld lieden te vinden zijn, ook in Nederland, die alles wat er aan wandaden door de Nazis is verricht, vreselijk vinden maar die er nu in be rusten dat de spons daarover wordt gehaald. Mogelijk speelt het door hun hoofd, dat door het gratie-beleid dat hier in het land is gevolgd, vrijwel iedereen die kort na de oorlog in ons land werd berecht we gens het deelhebben aan die misdaden, weer op vrije voe ten is gesteld. Maar dan ver geten zij toch één ding: er be staat een immens verschil tussen gestraft te zijn, jaren lang gevangen te hebben ge zeten en dan gratie te hebben gekregen en het brutaal-straf- feloos rondwandelen in nim mer gestoorde vrijheid. Vanwaar nu de hernieuwde belangstelling in West-Duits land voor de nog ongestrafte oorlogsmisdadigers? Nu en dan schijnt zij het werk te zijn van een doortastende, moedige rechter, maar veel vaker lijkt het alsof er vingerwijzingen komen van hogerhand. Eich mann zal spreken, en hij heeft natuurlijk allerminst alleen gehandeld; hij zal namen noe men, beschuldigingen uiten, wellicht ook van bepaalde lieden weten, dat zij vrij rond lopen in de Bondsrepubliek. Daar wil men hem nu vóór zijn, en aan de wereld bewij zen hoezeer men zelf van de ernst der dingen, die door de Duitsers tijdens de oorlog maar ook al daarvoor! zijn bedreven, is doordrongen. Hoe anders deze plotselinge be langstelling te verklaren na de wel zeer grote lauwheid? Wanneer het de Israëlis mo gelijk is om Eichmann in han den te krijgen buiten hun land, hoe oneindig gemakke lijker moet het dan de toch zo systematische Duitsers mo gelijk zijn om in hun eigen land de lieden op te sporen die een bijna even zwart ver leden hebben als hij, maar die bij honderden nog onge straft zijn gebleven? En niet alleen de Israëlis, maar óók de Duitsers, zouden eens kunnen rondneuzen elders in de we reld, onder de zeer talrijke militaire en andere instruc teurs van Duitsen huize die aan te treffen zijn bij de luchtmacht en de andere wa pens van de Verenigde Ara bische Republiek, van de lan den van Latijns Amerika en waar al niet. Want het betreft tenslotte hun onderdanen, hun misdadigers. De Duitse kwestie is een wereldprobleem; de Duitsers zelf hebben dat ervan ge maakt. Een groot kenner van Duitsland, een Nederlander die er vele jaren gewoond heeft om het volk te bestuderen, legde mij het verschil tussen Duitsers en Fransen eens uit als volgt. Wanneer een Frans man op bezoek komt in Duits land en kennis maakt met een goede Duitse Rijnwijn, dan zal hij met verbazing opmerken: „Tiens, vous avez du bon vin, vous aussi!" Verder zal hij er niet bij stilstaan. Maar de Duitsers, die, op reis in Frank rijk, voor het eerst een goede Bourgogne proeven, zullen ongeveer reageren op deze wijze: „Wunderbar, dieser Burgondwein. Den haben wir nicht, aber den werden wir uns mal holen!" Zo was er ook een lieflijk gezegde onder de Duitsers ten aanzien van ons eigen land, dat nog wel niet helemaal vergeten zal zijn: „Holland, das nehmen wir zum Frühstück!" In aan merking genomen wat er on der de bezetting gebeurde met onze zuivel en andere voe dingsmiddelen, heeft men toen „deutscherseits" dit spreek woord zorgvuldig in toepas sing gebracht. Wij spreken geen evangelie van de haat, en alle werkelijk oprechte pogingen van de te genwoordige Duitsers om te breken met hun verleden van agressiviteit juichen wij van harte toe. Maar juist daarom achten wij het volkomen on verantwoord om de ogen maar te sluiten voor te veel symp tomen van het oude kwaad die zich van tijd tot tijd mani festeren. En tenslotte hopen wij dat onze regering ook waakzaam zal zijn in Neder land zelf, waar nu de meest geduchte handlangers van de Duitse bezetters weer op vrije voeten rondlopen en waar wellicht deze elkaar weer vin den. Deze lieden hebben er blijk van gegeven, nog veel schadelijker voor onze ge meenschap te kunnen zijn dan enkele weggelopen psychopa ten die het land van tijd tot tijd in beroering brengen door hun misdaden. Goed toezicht is wenselijk op de ene zo goed als op de andere groep. Ook hier, bij de Nederlandse Nazis, hebben wij te maken met een kwalijk uitgroeisel van de Duitse kwestie, een stek er van die is uitgezet op onze bodem. Het Pinkster-congres dat Nazis uit verschillende landen in Wiesbaden hadden willen organiseren, is geluk kig verijdeld door de waak zaamheid van een lid van de Duitse justitie. Maar het geeft te denken dat, waren de plan nen wel doorgegaan, ook een deputatie uit ons land op het congres aanwezig geweest zou lijn. leen al doen al zoveel goed". Als zodanig begroet hij het instellen van de r.k. raad met vreugde, „die kan belangrijk zijn" aldus ds. Lammens. Iedere ontmoeting tussen Rome en refor matie vindt ds. Lammens van gewicht. Hij memoreert de oecumenische manifesta tie, vóór Pinksteren in het Haagse Zui derpark als een voorbeeld dat het kan. Ds. H. B. Meijboom, hervormd predi kant te Utrecht en voorzitter van het Ne derlands protestants convent waarschuw de voor voorbarig oordelen. Ik ben be nieuwd, zei hij, welke mensen lid zullen worden van deze r.k. raad, waarvan kar dinaal Bea nu voorzitter wordt. Zijn commentaar. „Het is nog helemaal niet te overzien of dit besluit werkelijk een stap is tot toenadering of dat het meer is ingegeven uit een zekere neiging tot tactische benadering. We kunnen be ter rustig afwachten, meent ds. Meijboom, hoe deze zaak zal uitpakken. Onze kennis van de r.k. kerk is nog te gering". „Het is waarschijnlijk, dat deze paus aparte aandacht heeft voor de verdeeld heid en dat hij zich er op een andere wijze tegenover stelt dan zijn voorganger. Het lijkt of de ontmoeting met de reformatie milder is en dat er een bereidwilligheid tot luisteren is. Dit zou er een uiting van kun nen zijn". Dat verklaarde tegenover ons de Haagse hervormde ds. P. Lugtigheid (Open Deur) over het instellen van de r.k. raad voor oecumenische zaken. „Er wordt gelukkig meer aandacht aan de ontmoeting Rome- Reformatie besteed. Het is prachtig als er op hoog niveau wat gebeurt,"maar het volk moet ook mee doen", onderstreepte hij. Ds. Lugtigheid vindt: „Bij de discussie om de waarheid moet ook de liefde een kans krij gen. Niet alleen de geleerden, maar ook het gewone volk moet te hoop lopen voor de eenheid. Er moet bereidheid tot luisteren naar elkaar zijn". „Ik ben overtuigd hervormd", aldus ds. Lugtigheid, „maar ik ben er evenzeer van overtuigd, dat de reformatie grote bijbelse schatten verloren heeft laten gaan". Het begint tot een traditie te worden, dat bij de jaarlijkse „grote" leerlingenuit voeringen van de Haarlemse Muziekschool van de Maatschappij tot bevordering der Toonkunst ook een ballet- en dansavond van leerlingen van de danslerares Nel Roos gevoegd wordt. Nel Roos heeft met allerlei demonstraties van oefeningen laten zien, dat aan 't beheersen van de dansbeweging grote inspanning vooraf gaat. dat er uiter ste concentratie voor nodig is, bewegings fantasie en wat al niet meer. Het pro grammapunt „Hoe er in een les wordt ge werkt", waarmede donderdag de ballet avond van leerlingen van Nel Roos in de Stadsschouwburg werd begonnen, heeft daarvan weer het nodige gezegd. Een praktische toepassing van de dans- theorie kwam er met de dansen op muziek van Mozart en op volksmuziek. I-Iierna kwam „Een dag in Artis". dat men een dans-pantomime zou kunnen noemen, een overvloed van leuke taferelen. De weten schap. dat een fauna als donderdagavond op het toneel van de schouwburg ver scheen in onze beroemde dierentuin te;ien was, zou elke aansporing tot een bezoek overbodig maken! Na de pauze gaven enkele leerlingen van Nel Roos uit Amsterdam dansdemonstra- ties. Een groepje danseressen danste op enkele van de „Etudes symphoniques" an Robert Schumann, prachtige muziek met talrijke ritmische en ook constructieve melodische stimulansen voor de bewe gingsfantasie. De dansen, die de meisjes uitvoerden, waren afgestemd op de zuivere bewegingskunst. Zij waren niet bedoeld als uitdrukking van een idee, hetgeen in dit geval toch neergekomen zou zijn op het „hinein-interpretiren" van de gedachte in de muziek van Schumann. Men kon terecht respect krijgen voor de beheersing der techniek en voor de haast feilloze con centratie, waarover de meisjes bij haar dansen konden beschikken. Op beroepsniveau stond de dans van een danspaar, dat met perfecte vormgeving de dans „Ontmoeting" op muziek van Skr.ia- bin tot uitvoering bracht als voortreffe lijke uitbeeldings-synthese. Tenslotte kwamen de Amsterdamse en de Haarlemse leerlingen samen op de Suite pastorale van Chabrier vier balletdansen uitvoeren. De muziek werd door middel van een geluidsapparaat tot klinken ge bracht. Hoogtepunten van dit optreden waren de frisse, kleurrijke „Danse villa- geoise" en de „Scherzo-valse" naast de rustig verlopende „Idylle" en het gedrukte „Sous bois". Vermelding verdienen de pianobegelei dingen van Maaike Zuuring en Hanna Boden en voorts de toneelaankleding van Dien van Woerdekom. P. Zwaanswijk

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 17