cratis
American Ballet Theater met een
vitaal deels nieuwprogramma
AUTOOTJE
De Spaarndamse Muziekweek
„Fanfare" in werkelijkheid
AGENDA
Geslaagde slotuitvoering bij Toonkunst
Picasso-expositie in
Londen
Verdrag inzake Europese
culturele samenwerking
Vijf jaar geëist tegen
inbreker
Uit gevangenis in
Groningen ontvlucht
Slagers ongerust over
vakantieregeling
LEER OM LEER IN DE RAI
Haarlem
4
Hedenavond kerkconcert
in Bloemendaal
Te goed examen
wekte argwaan
Haagse verordening ten
voorbeeld gesteld
Nederlands protest inzake
landingsrechten Californië
V'eisendJ muiden
Beverwijk
WOENSDAG 6 JULI 19 60
Het orkest, dat aan de Haarlemse mu
ziekschool van de Maatschappij tot Be
vordering der Toonkunst gevormd is en
onder leiding van de dirigent Marinus
Adam zich bekwaamt in de orkestrale
kunst, kreeg bij de einduitvoering, die
dinsdagavond in de gemeentelijke concert
zaal werd gegeven, behalve bij twee zelf
standige uitvoeringen, een belangrijke taak
met het begeleiden van solistische vertol
kingen van enkele leerlingen.
Allereerst werd dit het geval bij de
voordracht van het Brief-duet uit Mozarts
opera „Le Nozzi di Figaro" door twee leer
lingen van Jo Vincent. Beide sopranen ver
tolkten dit juweeltje van opera-kunst met
innemende, goed intonerende stemmen,
waarvan het lyrische karakter uitstekend
paste bij de ranke, verfijnde muziek. Een
hartelijk succes viel de twee zangeressen
ten deel.
Omvangrijker werd de begeleidingsop
dracht van het Toonkunstorkest bij de uit
voering van het eerste deel uit 't Klavier
concert in g van Felix Mendelssohn Bar-
tholdy door een pianoleerling van Peter de
Kleer. De jongeman vroeg om de volledige
paraatheid van het orkest, omdat hij zich
nauwkeurig hield aan het voorgeschreven
vertolkingstempo, daartoe in staat gesteld
door een vaardige techniek. De muzikale
uitdrukking werd daarbij niet verwaar
loosd, zodat zijn spel zeker de waardering
verdiende, die uit het applaus sprak. En
nog eens werd de medewerking van het
orkest en zijn dirigent Marinus Adam in
geroepen voor de uitvoering van het eerste
deel van het Pianoconcert in e van Frédé-
ric Chopin door een uitzonderlijk begaafde
leerling van de directeur der school Piet
Vincent. Zijn spel ging ver uit boven het
geen men normaal op leerlingenuitvoerin
gen, zelfs van talentvolle leerlingen kan
verwachten. Het was inderdaad een bij
zondere ervaring naar deze gave, virtuoze,
muzikaal geladen en door een bezielde,
prachtig gedifferentieerde klank geken
merkte vertolking te luisteren. Het orkest
werd door het spel merkbaar geïnspireerd
en onder de ban van deze ontlading van
muziek ging het zich zelf overtreffen en
kwam het tot een niet vermoede prestatie.
De toehoorders waren terecht, opgetogen.
Zij kregen nog een toegift: Pijpers piano
sonatine in een perfecte uitvoering.
Het Toonkunstorkest, dat de avond met
de voordracht van balletmuziek van
Grétry had ingeleid maakt; aan het slot
daarvan een extra goede beurt met het
spelen van de mooie balletsuite: „Le Col
lier de Saphirs" van Gabriel Pierné.
Voorts heeft men nog met belangstelling
kunnen luisteren naar de vertolking van
het tweede Concert voor vier violen door
leerlingen uit de samenspelklasse van
Louise Wijngaarden, naar het zeer ver
dienstelijke spel van twee klarinettisten en
een hoornist, leerlingen van Ru Otto en Jo
van der Beek, die een frisse, oorspronke
lijke Suite van Handel ten gehore brach
ten en ook naar het met toewijding ge
speelde Adagio in E van W. A. Mozart door
een vioolleerlinge van de leraar Fr. Alt
huizen.
Met steun van een bekwaam uitgevoerde
De hertog van Edinburgh was dinsdag
avond in de Londense State Gallery de
voornaamste van de zeer voorname twee
duizend gasten die de opening van „de
Picasso-tentoonstelling van deze eeuw"
bijwoonden. De gasten verzamelden zich
in twee grote tenten van gestreept doek,
met uitzicht op de Theems. Binnen in de
tent was het al Spanje wat de klok sloeg.
Een menu van paella en „koude liefde"
(amor frio), een fruitslaatje, opgediend
onder hartverscheurende flamengo's. Pas
na middernacht kwam men toe aan de be
zichtiging van Picasso's werken. Wat de
gasten zagen was adembenemend. Een
collectie van Picasso van 14 tot 79 jaar.
Picasso in zijn „blauwe periode", in de
„negerperiode", de kubist, zijn „furieuze
periode" en de periode van de bezadigde
Picasso.
pianobegeleiding zongen twee leerlingen
van .To Vincent, een sopraan en een bas
het beroemde duet uit „Porgy and Bess"
van George Gershwin, in een sympathieke
vertolkingstrant, waarbij vaak een mooie
stabiele loonvorming bij de sopraan opviel
en in de stem van de bas mogelijkheden
aan de dag traden, die een zangstudie
zeker rechtvaardigen.
Een verrassing werd op deze slotuitvoe
ring het optreden van het Toonkunst
dameskoor, dat onder leiding van Kitty
Nederkoorn vrij verdienstelijk „Jauchzet
dem Herrn" van Christoph Bernhard zong,
maar met een bijzonder geslaagde vertol
king van de eenvoudig-schone „Messe
basse" van Gabriel Fauré een hoogtepunt
bereikte.
Een leerlinge van Jo Vincent hield met
de uitstekend gezongen solo in dit werk
een beroemde vocalisten-naam hoog als
een verwerkelijking van het devies:
„noblesse oblige".
P. Zwaanswijk
Advertentie
10 verschillende merken
met nummerbord
en kentekenplaat uit
10 verschillende landen
IN JANUARI 1940 DEBUTEERDE in New York het American Ballet Theatre,
een even omvangrijke als indrukwekkende organisatie, gesticht door Richard Plea
sant en Lucia Chase, gewezen medewerkers van Michael Mordkin, wiens leer
lingen er de vaste kern van vormden. Talrijke gevierde
soisten in de Verenigde Staten zijn uit deze gelederen voort
gekomen, zeer veel buitenlandse „sterren" hebben in de
voorstellingen geschitterd. De doelstelling was van het begin
af: het vertonen van meesterwerken in aile stijlen en uit alle
belangrijke perioden, alsmede van interessante of veelbe
lovende scheppingen van hedendaagse choreografen. Een
der programma's, waarmee het nog steeds door laatstge
noemde geleide gezelschap thans een jubileumtournee door
geheel Europa met inbegrip van het westen van Rusland onderneemt, bestaat
dan ook uit eigen voortbrengselen, die er in de loop der jaren toe hebben bij
gedragen de karaktertrekken van de danskunst op basis van de academische
techniek in Amerika te bepalen. Bij de viering van liet vierde lustrum kan Ballet
Theatre trots zijn op een repertoire van honderd nummers.
Het hierboven bedoelde programma
wordt ook in het Holland Festival voor
het voetlicht gebracht. Dinsdag kon het
Haagse publiek ervan kennisnemen in het
Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen,
vrijdag wordt een herhaling in de Amster
damse Stadsschouwburg gegeven. Het be
staat uit drie werken van meer of min
der toonaangevend geworden Amerikaan
se choreografen in uiteenlopende stijlen:
een muziekballet zonder verhalende inhoud
een bewogen dansdrama, een moderne
revue in miniatuur. Zij werden alle bij
gelegenheid van vorige bezoeken reeds
uitvoerig besproken. Er stond bovendien
nog een duet uit het romantische stan
daardrepertoire aangekondigd, dat door de
ook in ons land terecht bijzonder gewaar
deerde solisten Toni Lander en Erik
Bruhn beiden oorspronkelijk uit Dene
marken afkomstig zou worden uitge
voerd. Vermoeidheid na het vele reizen
werd vermeld als reden voor het niet
doorgaan hiervan. Men kan het natuurlijk
uitleggen als een chic gebaar, dat er op
geen enkele wijze vervanging werd gebo
den, maar dat neemt de teleurstelling niét
weg voor het publiek, dat ook al de pres
taties van de gastsolisten moest missen,
omdat Maria Tallchief inmiddels naar Ame
rika is teruggekeerd en Igor Youskevitch
alleen in het tweede programma voor
komt. Bovendien moesten John Kriza en
Ruth Ann Koesun, respectievelijk wegens
een blessure en ziekte, verstek laten gaan.
„Chopin Concerto" (door het Rotter
dams Philharmonisch Orkest onder direc
tie van Urey Krasnopolsky gespeeld met
Irving Owen als pianosolist) zullen velen
zich als „Constantia" hei-inneren, zoals
het vroeger ter voorkoming van verwar
ring met andere balletten werd genoemd.
William Dollar manifesteert zich ook in
deze herziening van 1951 als een begaaf
de navolger van Balanchine, die aan de
eerste opzet in 1936 zijn hulp verleende.
Hoeveel men er incidenteel ook in kan
bewonderen, het stelt als geheel toch te
leur omdat men nergens de dwingende
macht gewaarwordt van een creatieve
op
uit
dusver de plezierigste uitzonderingen
deze regel verschaft. „Fancy Free"
1944 was zijn eerste proefneming op dit
gebied. Sindsdien is deze fantasierijke vau
deville over drie passagierende matrozen,
waarvoor Leonard Bernstein de muzikale
ondergrond componeerde, meer dan dui
zend keer vertoond zonder iets aan vaart
en frisheid te hebben ingeboet. Voor het
eerst was John Kriza niet van de partij.
Ivan Allen was nu zijn jitterbuggende
plaatsvervanger in de geanimeerde con
currentiestrijd der vrolijke veroveraars.
Het hoogtepunt van de show was de sen
timentele tango van Scott Douglas, maar
het zou onrechtvaardig zijn geweest indien
Basil Thompson niet een gelijk aandeel
in de hulde van de geestdriftige toeschou
wers had gekregen. Deze sportieve vita
liteit is voor de vernieuwing van het bal
let van kapitale betekenis geweest.
David Koning
Boreas en Pluvius bleken dinsdagavond niet gezind om mee te helpen de derde
concertavond op de Spaarndamse Westkolk tot een aangename verpozing te laten
gedijen. Het leek wel koude oorlog tussen de weergoden en de organisators, uitvoer
ders en belangstellenden. Maar de zaak ging door, zij het dan in de onbehaaglijke
stemming, die de plagerijen van een koude oorlog uiteraard wekt. Want het bleef
bij dreiging van de regenmaker en de twee verenigingen die uit Haarlem gekomen
waren om hun taak te vervullen wilden toch de zelfvoldoening smaken er aan te
voldoen. Het waren het R.K. koor „Musica Laica" en het Christelijk fanfarekorps
„Arti et Religioni". Een derde, de zangvereniging „Ons Genoegen", moest laten verstek
gaan, wegens ontstentenis van haar dirigent.
„Misica Laica", een klein gemengd en
semble van prille stemmen, liet onder lei
ding van de heer A. Goossens een tiental
koorliederen horen, waaronder madrigalen
van Arcadelt en Waelrant vooral opvielen.
Het feit dat alle nummers toonvast gezon-
De secretaris-generaal van de Raad van
Europa, de heer Benvenuti, en de president
van de Fondation Européenne de la Cultu
re hebben een overeenkomst getekend tus
sen het Culturele Fonds van de Raad van
Europa en de Fondation Européenne
de la Culture, waarin de beide instellin
gen overeengekomen zijn nauw samen te
werken bij de bevordering van multilate
rale culturele samenwerking in Europa.
De plechtigheid geschiedde ter gelegen
heid van een bijeenkomst van het bestuur
van de „Fondation Européenne de la Cul
ture" onder voorzitterschap van haar pre
sident, Prins Bernhard.
Een van de voornaamste doelstellingen
van de overeenkomst is te komen tot een
gezamenlijk apparaat voor de inzameling
van particuliere gelden voor Europese
culturele activiteiten. Dit zal bereikt wor
den door de vestiging van nationale com
missies voor culturele samenwerking in
elk Westeuropees land en door een verde
ling van de opbrengst van de bijeen te
brengen gelden. De overeenkomst tracht
tevens doublures in de Europese culture
le activiteiten uit te schakelen. Daartoe
zal er een ledenuitwisseling komen tussen
de bestuurslichamen van de beide instel
lingen. Deze zal jaarlijks een gezamenlijk
allesomvattend programma opstellen, dat
zowel de inter-gouvernementele als overi
ge terreinen zal bestrijken.
gen werden, wekte respect. Wanneer de
dirigent er nu ook nog in slaagt de klank
kleur behoorlijk te cultiveren en de voor
dracht overtuigende kracht bij te zetten,
kan „Musica Laica" tot een aardig kamer
koor uitgroeien.
Het optreden van „Arti et Religioni", on
der de vaardige leiding van de heer Ossen
bruggen, maakte de avond, de kille tempe
ratuur ten spijt, muzikaal nog zeer interes
sant. De mars- en koraalmuziek die men
te horen gaf, liet ons genieten van een ge
zonde evenwichtige fanfareklank in een
temperamentrijk beheerst ritme en een
mooi „sostenuto" samenspel. Maar de capa
citeiten in de concerterende sector bleken
tevens van goed gehalte. Met slechts ge
ringe onnauwkeurigheden werd de Tweede
Suite van Gustav Holst effectrijk ten ge
hore gebracht in een steeds correcte stem
ming. die, evenals het klankgehalte, een
tien op een concours-rapport verdiende.
Alleen „Song of the Blacksmith" toonde
nog een paar ritmisch minder geslaagde
inzetten. In het slotdeel wist dirigent Os
senbruggen de eigenaardige polyritmiek
(6/8 3/4) stevig in toom te houden. Ook
de dankbare suite „The Harp of Wales"
van Boedijn maakte een treffende indruk.
De stemming was in dit stuk tevens door
gaans voorbeeldig, alleen in het slotdeel
had de sopraansax even een minder geluk
kig moment. Overigens was het mij opge
vallen, dat over 't geheel de sax-partijen
zich compleet oplosten in het ensemble en
dat juist de sopraan zijn rol van hoge dis
cant, als voortzetting van de bugelpartij,
met gepaste bescheidenheid vervulde. Al
leen op dat éne moment viel hij uit de
toon.
Alles bij elkaar echter ziet het er naar
uit dat „The Harp of Wales" een lijfstuk
van „Arti et Religioni" zal worden, waar
mee het korps zijn niet geringe kwaliteiten
kan demonstreren.
Jos. de Klerk
Lupe Serrano in „Fall River Legend
persoonlijkheid, die er het geluksgevoel
van het zo-en-niet-anders aan had kunnen
schenken. De romantische gevoeligheid
doet zich gezocht en gekunsteld voor in
spectaculaire of elegante combinaties. De
gewenste virtuositeit blijft steken in varia
ties van bedachte schoonheid. Bijgestaan
door een voortreffelijk corps de ballet
hebben Royes Fernandez, Ady Addor en
in bescheidener mate Elisabeth Carroll
niet zonder succes getracht de intrinsieke
kwaliteiten van deze wel doorzichtige,
maar spanningloze bewegingscompositie
aan het licht te brengen.
De grote verrassing was het aandeel
van Lupe Serrano in „Fall River Legend"
van Agnes de Mille op muziek van Mor
ton Gould, een gedanste reconstructie van
de moordzaak Lizzie Borden, die er in
de negentiger jaren van de vorige eeuw
van werd beschuldigd haar vader en stief
moeder met een bijl te hebben gedood.
Men kende deze soliste hier alleen als
briljante pas-de-deux-danseres. Men moch
daarom dubbel benieuwd zijn naar de wij
ze, waarop zij zich zou gedragen in de
hoofdrol als opvolgster van Nora Kaye,
wier naam hieraan wederzijds onafschei
delijk leek verbonden. Het is haar gelukt
mijn toch sterke herinneringsbeelden te
verdringen met haar geconcentreerde,
plastische expressiviteit zowel in de met
psychologische nuances gespeelde als in
de niet minder karakteristiek gedanste
scènes. De andere rollen werden sugges
tief vervuld. Met name verdient Scott
Douglas genoemd te worden, die als de
geestelijke vriend John Kriza verving en
dusdoende een overtuigend bewijs van de
veelzijdigheid van zijn aanpassingsvermo
gen leverde.
Humor in het ballet komt nog altijd
betrekkelijk sporadisch voor, doorgaans
alleen in overwegend pantomimische di
vertissementen. Jerome Robbins heeft tot
Het Bloemendaals Kerkkoor zal heden,
woensdagavond, een kerkconcert verzor
gen in de Ned. Herv. Kerk te Bloemendaal.
Behalve door het koor wordt medewer
king verleend doro enkele violisten, een
cellist en sopraan. De organist Joh. Tim
merman heeft zijn medewerking toegezegd
en de dirigent van het koor de heer P. Hal-
sema zal het mooie nieuwe orgel bespelen.
Uitgevoerd wordt onder andere de can
tate van Drietrich Buxtehude „Nichts soil
uns scheiden".
De officier van Justitie bij de recht
bank te Arnhem heeft vijf jaar gevange
nisstraf geëist tegen een 38-jarige koop
man uit Apeldoorn en twee jaar en zes
maanden tegen een 22-jarige koopman uit
Veenendaal, wegens het plegen van een 46
tal inbraken in Gelderland. De koopman
uit Apeldoorn was „een vaste relatie" van
de justitie: Hij heeft al enkele zeer zware
straffen ondergaan.
Onlangs was hij in contact gekomen met
de 19-jarige vrouw van een vroegere cel
genoot en er ontstond een verhouding De
vrouw was zeer veeleisend en daagde hem
uit zijn vakmanschap als inbreker te be
wijzen. Toen hij daar eenmaal mee be
gonnen was, bleef zij hem aansporen met
de inbraken door te gaan anders zou ze
de politie een tip geven. Onder de druk
van deze bedreiging stroopte hij intensief
de provincie Gelderland af met als com
pagnon de jonge Veenendaler. Het was
hun bij deze inbraken uitsluitend om geld
te doen. Zij bemachtigden soms flinke
bedragen.
„Fanfare", de film van
Bert Haonstra, is werke
lijkheid geworden. AlJeen
het dorpje waar twee el-
raar beconcurrerende mu
ziekkorpsen elkaar het
leven zuur maken heet niet
Lagerwiede maar Hasselt
(Overijsel).
Hasselt is altijd in het ge
lukkige bezit geweest van
één muziekkorps (namelijk
.Fanfare") en de feesten die
er nu en dan in het dorp
gegeven werden hadden
dan ook altijd een vreed
zaam karakter. Drie jaar
geleden scheidde zich ech
ter een groep van „fan
fare" af en vormde het
korps „Irene". Sedertdien
pakten zich donkere wol
ken boven het stadje aan
het Zwarte Water samen.
Dit weekeinde vierde
Hasselt het jaarlijkse hooi-
feest. „Fanfare" had hel
rijk alleen, aangezien „Ire
ne" in de provincie aan een
muziekconcours deelnam.
Toen „Irene" 's avonds in
vrolijke stemming Hasselt
binnenmarcheerde, begon
het feest pas goed. Hoewel
de plaatselijke oranjever
eniging alles deed om de
twee tetterende verenigin
gen uit elkaar te houden,
kon zij niet voorkomen, dat
de beide concurrenten el
kaar op de markt tegen
kwamen. „Fanfare" en „Ire
ne" werden uit elkaar ge
stuurd. maar ja, Hasselt is
klein en de verenigingen
ontmoetten elkaar even la
ter in een zeer smal steegje.
Elkaar passeren was uitge
sloten. De politie moest ten
slotte aan de algemene
:haos een einde maken door
de korpsen naar huis te
sturen.
Dinsdagmiddag omstreeks drie uur zijn
uit de strafgevangenis te Groningen twee
gedetineerden ontsnapt. Zij zijn de 27-jari-
ge K. B. uit Enschede, die wegens dief
stal is veroordeeld tot drieënhalf jaar ge
vangenisstraf, en de 27-jarige P. H. uit
Tzummarum, die was veroordeeld tot zes
maanden gevangenisstraf wegens inbraak.
Voor B. zou zondag zijn straf zijn geëin
digd. Hij zou daarna ter beschikking van
de regering worden gesteld.
De ontsnapten werden tijdens het werk
gemist, waarna alarm werd geslagen. Het
is nog niet bekend, op welke manier de
gevangenen ontsnapt zijn.
Twee leerlingen van een technische
school in Driebergen, die bang waren dat
zij voor een examen zouden zakken, braken
's nachts in in het schoolgebouw en slaag
den erin, de examenopgaven te copiëren.
Daar zij. om binnen te komen, een ruitje
hadden vernield, waarschuwde de direc
teur de politie, die adviseerde, rustig tot
na het examen te wachten. Twee jongens
van wie men dat helemaal niet verwachtte,
bleken zo'n uitstekend examen afgelegd te
hebben, dat zij eens aan de tand gevoeld
werden. Het resultaat was een bekentenis.
Zij krijgen geen diploma en zullen voor
de inbraak moeten terechtstaan. De andere
leerlingen zullen het examen moeten over
doen met andere opgaven.
Het gemeentebestuur van Den Haag is
gisteren in de vergadering van het Be
drijfschap voor het Slagersbedrijf ten voor
beeld gesteld aan andere gemeentebestu
ren, met betrekking tot. de in de residen
tie geldende verordening op de verplichte
vakantiesluiting van slagersbedrijven. In
het land heerst namelijk bij de slagers
enige ontstemming over het feit dat de
zo genoemde „Supermarkets" zich met hun
afdeling slagerij aan de vakantieregeling
kunnen onttrekken, omdat de wet deze
zaken als warenhuizen aanmerkt. Men
vreest een verloop van de klandizie van
de slagerij naar de „supermarket". In
Den Haag voorkomt een gemeentelijke ver
ordening dit gevaar. Het bedrijfschap pre
fereert echter een wetswijziging boven ge
meentelijke verordeningen. Het besloot de
gang van zaken voor het ogenblik even
af te wachten.
WASHINGTON (UPI) Volgens diploma
tieke zegslieden heeft de Nederlandse am
bassadeur, dr. J. H. van R ijen, een pro
test bij de Amerikaanse regering ingediend
over het niet verlenen van landings
rechten aan de KLM in Californië.
De zegslieden zeiden dat het protest eind
verleden maand door de ambassadeur werd
ingediend bij de assistent-minister van bui
tenlandse zaken voor economische aange
legenheden, Thomas C. Mann, kort voor hij
naar Nederland vertrok. Het protest werd
ingediend zodra officiële bevestiging was
verkregen van het feit dat het State De
partment deze landingsrechten wel had ver
leend aan de Italiaanse luchtvaartmaat-
maatschappij Alitalia.
Mann nam kennis van het protest, maar
had blijkbaar verder niets te zeggen.
De Verenigde Staten en Italië zullen be
gin december een overeenkomst onderteke
nen waarbij Alitalia een route naar Los
Angeles via Montreal wordt toegewezen.
De overeenkomst werd verleden maand in
Washington geparafeerd.
De reden waarom de overeenkomst pas
in december wordt ondertekend, is dat het
State Department de overeenkomst niet
wenste te sluiten toen het Congres nog in
zitting was.
In Amsterdam wordt dezer dagen in
het RA.I. gebouw de 13e Lederwaren-
beurs gehouden en het is altijd interes
sant, om slenterend langs de stand ideeën
op te doen en steeds wee allerlei nieuwig-
heidjes te ontdekken. Van de leerartikelen
is uiteraard de damestas het meeste aan
mode onderhevig, allereerst omdat de
tinten van de tassen aangepast moeten
zijn aan de mode-kleuren van de kleding
van het seizoen, en bovendien de vorm en
lijn ieder jaar weer variëren.
Nadat de lichte tinten zich enkele
seizoenen lang hebben weten te handha
ven, bestaat er nu ook veel vraag naar
donkere tinten. Olijfgroen en leverkleur
zijn de meest opvallende, terwijl we verder
in bruin allerlei variaties in donkere nu
ances aantroffen. Veel modellen zijn groot
en meestal plat, een enkele keer zien we
nog een bodem, maar dan meestal voor
de wat stuggere materialen.
Uiteraard zoekt men het in een artis
tieke verwerking van het leer zowel als
in de vormgeving van de beugel. We vin
den er juweeltjes bij! Fijn bewerkte zil
veren beugels met mythologische figuur
tjes en koperen geornamenteerde sluitin
gen soms met steentjes ingelegd.
Vorstelijk was een groot model van
struisvogel leer. Suède tassen worden nog
steeds door veel vrouwen geprefereerd,
vooral nu ze door een speciaal reinigings
middel gemakkelijker te onderhouden zijn.
Verder zijn het allerlei kleine vonsten,
die voor de nodige variatie zorgen. Een
Een blank rundlederen tas van kloek
formaat, met zijde gevoerd, grof gestikt
contrasterend garen, op en top een
moderne, comfortabele tas voor op reis
z.g. kluisslot, waardoor met één slag uw
tas echt op slot wordt gedraaid en een
verstelbaar klokje dat u instelt op de tijd
van uw afspraakje.
Garneringen worden gezocht in een
grof stiksel in lichte tint en grote koperen
gespen en knopen. Veel tassen zijn met
een contrasterende kleur afgebiesd en ook
het materiaal is dan veelal anders, zoals
een olijfgroen suède model met zwart lak
afgezet en een zwarte handtas met bruine
houten beugel.
Voor het jonge meisje zijn er ook aller
lei gezellige rieten korfjes en sportieve
kleurige strotassen uit Italië.
Praktisch voor op reis is een z.g. travel
case. waarin verschillende maten plastic
zakken zijn verpakt om overhemden,
schoenen enz. apart in op te bergen. Het
sluit met kleine ribbeltjes hermetisch,
waardoor deze verpakking ook tegen mot
ten bestand is.
Katij
WOENSDAG 6 JULI
Rex, 20 uur: „Als mannen begeren".
Thalia, 20 uur: „De marteling van de
nacht".
Pieter Vermeulenmuscum, Cultureel
Centrum, 1416.30 uur.
DONDERDAG 7 JULI
Rex, 20 uur: „Als mannen begeren".
Thalia, 20 uur: „Kinderen die niet ge
wenst zijn".
WOENSDAG 6 JULI
Kenncmer Theater, 19 en 21.15 uur: „En
eeuwig zingen de bossen".
Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Para
chutisten Commando".
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag en donderdag
14, 19 en 21.15 uur: „Last train from Gun
Hill", 18 jaar.
Frans Halstheater: Vandaag en donder
dag 14, 19 en 21.15 uur: „De bende zonder
genade", 14 jaar.
Lido Theater: Vandaag en donderdag 14,
19 en 21.15 uur: „Een vrijgezel in de knel",
alle leeftijden.
Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur:
„Jeugd in de nacht", 18 jaar. Donderdag
14, 19 en 21.15 uur: „Désiree", alle leef
tijden.
Minerva Theater: Vandaag en donderdag
20.15 uur: „Orfeu negro", 14 jaar.
Rembrandt Theater: Vandaag en don
derdag 14. 19 en 21.15 uur: „De blauwe
nachtvlinder", 18 jaar.
Roxy Theater: Vandaag en donderdag
14. 19 en 21.15 uur: „Vampier", 18 jaar.
Studio Theater: Vandaag en donderdag
14, 19 en 21.15 uur: „Omzien in wrok", 18 j.
Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag
en donderdag 20.15 uur: „Die Sünderin",
18 jaar. Donderdag 14.30 uur: „Alleen op
de wereld", alle leeftijden.
TENTOONSTELLINGEN
Bloemenheuvel (Bloemendaalseweg 158)
Tot 10 juli expositie van tekeningen en
aquarellen van A. Voorzanger.
Museum „Het Huis Van Looy" (Kam
perlaan): Tot 1 augustus dagelijks van
10-12.30 en 13.30-17 uur, zondags 14-17 uur:
Reizende UNESCO-expositie „Stad en
landschap".
„In 't Goede Uur" (Koi'te Houtstraat 1):
Tot 1 augustus dagelijks 10-22 uur: Expo
sitie van tekeningen van Helga Schuss-
heim.
DIVERSEN
Rotonde Zandvoort: Vandaag 20 u.: Vuur
werk ter opening van het hoogseizoen.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" van vrijdag 1 juli).