Haarlemse Orgeldagen beëindigd met nieuw concert van Anthon v. d. Horst RENAULT Holland GARAGE DEN HOUT AUTOMOBIELEN Het N.Ph.O. in het volgend seizoen TAXI 13000 In de Nieuwe Kerk te Haarlem Sopraan Tieniessen naar de Nederlandse Opera De wereld van Cilly Wang in Sclieveningen De negen Muzen Beroepsvereniging voor Muziekdramatische Kunst Doctorsgraad „met lof" voor M. Albrecht Ir. Kraayenga pleit voor bovengemeentelijk orgaan in bollenstreek Bollenexport in één jaar sterk gegroeid Historisch! Automobielbedrijf HARDEBELT H. QOEBERGH §tudieboekeTl Ook u kunt bergen verzetten Burgerlijke Stand ZATERDAG 9 JULI 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 9 HET VOORTBESTAAN van het oude orgel in de Nieuwe Kerk te Haarlem is lange tijd bedreigd geweest. Maar gelukkig is men bijtijds een restauratie van het oudste instrument van Haarlem begonnen. Er werd met voortvarendheid gewerkt en nu kan weer het hoofdwerk hersteld bespeeld worden. Men heeft het zelfs kunnen inschakelen voor de manifestaties, die vrijdagavond, op de laatste van de Haarlemse orgeldagen, in de Nieuwe Kerk werden gegeven. De belangstelling voor deze muziekavond, die in het Holland Festival van dit jaar werd opgenomen, was bijzonder groot. Het Noordhollands Philharmonisch Orkest en het selecte Amsterdamse koor „Collegium Musicum Amstelodamense" werkten onder leiding van de dirigent Henri Arends aan het concert mede en als solisten traden op de zangeres Aafje Heynis en de organist Albert de Klerk. In het bijzonder was de luisteraandacht op dit concert gericht op het Concert pour orgue et orchestre a cordes dans le style baroque van Athon van der Horst. Het werd in opdracht van de commissie Inter nationaal Orgelconcours gecomponeerd voor het orgel van de Nieuwe Kerk, waar bij de componist gebonden was aan de be perkingen opgelegd door de gedeeltelijke restauratie. Bij de uitvoering van vrijdag avond, de première, is van deze dwang positie niets gebleken. Volkomen natuurlijk en ongedwongen ontplooide de muziek van dit orgelconcert zich tot een schone eenheid, waarvan het stijlkenmerk inderdaad, die van de muzikale barok is. Ten dele kwam die stijl tot uitdrukking in de vormen. Maar ook met verschillende harmonische samen klanken greep Van der Horst soms terug op de muziek van 1700. Daarnaast spreekt uit veel fragmenten de geest van de heden daagse muziek zonder dat dit tot enige problematiek leidde. Integendeel het gehele concert, wordt ge kenmerkt door een groot artistiek even wicht, waarmede spanningen worden ge neutraliseerd, muzikale gedachten rustig en aantrekkelijk worden geformuleerd, fraaie melodieën en harmonieën gedragen worden door een lenige ritmiek en een pure orgel klank met de barok-klanken van het be geleidende orkest het gewaad vormen, waarin de muzikale gedachten worden ge huld. Anthon van der Horst droeg het werk ter gelegenheid van de vijfenzeventigste verjaardag van Jos. de Klerk op aan me vrouw L. de Klerk-van de Velde, die pas hersteld van een operatie in de kerk aanwezig was om de eerste uitvoering te horen, en Albert de Klerk. De uitvoering was bijzonder geslaagd. Het orkest kwam onder Arends' directie uitstekend voor de dag en Albert de Klerks solospel was meesterlijk en vormde met het orkestrale aandeel een prachtige eenheid. Aan het concert van Van der Horst was het Concerto grosso in D van de Neder lander Pieter Hellendaal (1721-1799), voor afgegaan een voortreffelijk stuk muziek, zoals de gedegen uitvoering door het orkest bevestigde. Een eigen plaats nam de cantate „Das Augenlicht" van Anton Webern op het programma in. Zij werd uitgevoerd door het koor „Collegium Musicum Amsteloda mense" en het orkest; bewonderenswaardig knap! Het ging hier om het spreken van een ongewone muziektaal, die andere wet ten liet gelden dan de vertrouwde en ook andere, grote uitvoeringsmoeilijkheden bracht, niet het minst ten aanzien van de intonaties. De vertolking dwong groot res pect af en zij heeft ongetwijfeld vele dei- toehoorders nader tot Weberns persoonlijke kunst gebracht. Het concert werd besloten met de uit voering van de Cantate 169 „Gott soli allein mein'Herze haben" van Bach. De zangeres Aafje Heynis zong met bijzondere beheer sing en met grote overtuigingskracht de omvangrijke solopartij en Albert de Klerk speelde op het orgel de belangrijke orgel partij met voortreffelijke tekening de rijke, vaak zeer beweeglijke melodieën als een blij-expressieve bevestiging aan de tekst gedachte. Ook de medewerking van het or kest onder leiding van I-Ienri Arends werd voor de indruk van Bachs cantate van bij zondere betekenis. P. Zwaan.swijk Na het concert werden tal van genodig den door het Haarlemse gemeentebestuur Advertentie RENAULT-agent tot DAUPHINE- bezitster: „Bevalt" uw wagen goed mevrouw Geweldig!! 2100 maal per dag meneer. Deze enorme voortplanting van de DAUPHINE dankt zij aan: Goedkope aanschaf, zeer goedkoop rijden, grote veiligheid, prachtige wegligging, ele gance enz. enz. Vraagt u eens geheel vrijblijvend proefrit en verdere gegevens bij de Hoofdagent: Wagenweg 166-168 - Tel. 12138 en 15056 De 28-jarige dramatische sopraan Antoi nette Tiemessen eerste zangeres van de Augsburgse Opera is met ingang van 1 september voorlopig voor de tijd van twee jaar geëngageerd bij de Nederlandse Ope ra in Amsterdam als zangeres eerste plan naast Gré Brouwenstein. Antoinette Tiemessen is Apeldoornse van geboorte. Zij ontving haar eerste oplei ding aan het conservatorium in Amster dam. In 1957 studeerde zij op uitnodiging van de Oostenrijkse Bondsregering een jaar aan het conservatorium in Wenen. Daarna oogstte zij opmerkelijke successen tijdens een verblijf van een maand in Venetië. Een Weense impresario bezorgde haar een contract van twee jaren aan de Augsburgse Opera waar zij na enkele maanden de top bereikte. Dit contract loopt op 26 augustus af. Antoinette Tiemessen heeft in septem ber 1958 reeds als gast bij de Nederland se Opera gezongen. Zij vertolkte toen de titelrol in Puccini's opera „Turandot". in de met kaarsen verlichte Ridderzaal van het Stadhuis ontvangen. Loco-burgemeester D. J. A. Geluk vex-welkomde allen in een toespraak, waarin hij dank bracht aan de consul-generaal van Oostenrijk voor zijn aanwezigheid, aan de burgemeester van Alkmaar, mr. Wijtema voor de gastvrijheid die hij geboden had aan de organisatoren van de Improvisatiewedstrijd. Ook jegens de leden van de Vereniging van Orgel vrienden te Alkmaar toonde de heer Geluk zich erkentelijk. Hij wenste dr. Anthon van der Horst ge luk met zijn geslaagde orgelcompositie en bracht hulde aan de dirigent Henri Arends. het Noordhollands Philharmonisch Orkest, Aafje Heynis en Albert de Klerk. Ook richtte de heer Geluk het woord tot de juryleden Anton Nowakowski, Luigi Fernando Tagliavini en Louis Toebosch om hen te danken voor het volbrengen van hun moeilijke taak. En vervolgens werden ook de deelnemers aan het concours Hans Haselböck, Stanis Deriemaker, Sven Olof Ohlsson en Johan van Dommele toege sproken, in het bijzonder de heer Hasel böck, die voor de derde keer prijswinnaar werd en op grond daarvan definitief be zitter werd van de wisselprijs. Na het in ontvangst nemen van zijn prijs, sprak ook Hans Haselböck een dankwoord tot de heer Geluk, de juryleden en tot de registranten mejuffrouw E. Reus en de heer W. Huss- lage, die beiden van hem een herinnerings geschenk ontvingen. In een slotwoord bracht de heer Geluk dank aan allen, die in welke vorm dan ook' medegewerkt hadden aan het slagen van dit tiende internationale orgelconcours, in het bijzonder de organiserende commissie, die in de persoon van dr. J. F. Obermayer vertegenwoordigd was. Cilly Wang in „De twee acrobaatjes" (Van onze Haagse redacteur) Cilly Wang heeft bij haar rentrée voor het Nederlandse (en buitenlandse) publiek in het Scheveningse Kurhauspaviljoen be wezen, dat haar programma nog' niets aan aantrekkingskracht heeft ingeboet. Dat is een opmerkelijke prestatie wan neer men bedenkt, dat zij geen nieuwe nummers aan haar répertoire had toege voegd en dat sommige creaties al van de Bevrijding" af meelopen zonder dat zij ver sleten zijn geraakt door de routine of aan getast door de verveling. Dat is waar schijnlijk het beste dat men kan zeggen over het optreden van deze vitale, lang zamerhand toch niet meer zo jonge vrouw die haar eigen ensemble is. Gaat men de oorzaken van dat blijvende succes analyseren dan vindt men een combinatie van bewegingskunst, pantomi me, parodie, observatievermogen en vin dingrijkheid in uitbeelding en costumering welke een absoluut unieke, aan de per soon van Cilly Wang gebonden vorm van kleinkunst oplevert. Daar komt bij, dat de artieste bepaald geen concessies doet aan gemakzucht of goede smaak. Tot het laat ste behoort dat zij geen goedkoop lacher tje nastreeft door zo nu en dan iets te ont hullen van haar virtuoze techniek, vooral in nummers waarin zij of zelfs twee figu ren tegelijk uitbeeldt of zo met een pop weet te manoevreren dat men de illusie krijgt met personen van vlees en bloed le maken te hebben. In een nummer als Landler daarentegen suggereert Cilly Wang de aanwezigheid van een partner door zo onweerstaanbaar komische geba ren, dat dit nu al bijna vijftien jaar oude nummer nog steeds de lachlust opwekt. Met Pas de deux is dit het enige nummer waarin de spotternij aan een voor het uit gebeelde onderwerp dodelijk sarcasme grenst. In het algemeen blijven haar rake typeringen aan de goedmoedige kant. Als technisch kunststukje zowel als gevoelig intermezzo vormde haar voorstelling van groeien, bloeien en sterven van een plant een hoogtepunt van een programma, dat met veel geestdrift en bloemen werd be loond. De begeleider 1 'im de Vries, die ook een paar puntige verbindende teksten sprak, deelde terecht in de erkentelijkheid. Degenen die geen gelegenheid hebben naar Scheveningen te gaan, waar Cilly Wang tot en met 14 juli optreedt, zijn wel licht gebaat met de wetenschap dat zij in oktober in de Haarlemse Stadsschouwburg een voorstelling geeft. Het aanstaande seizoen zal het N.Ph.O. als gebruikelijk twee series concerten te Haarlem verzorgen, een op dinsdag en een op vrijdag, beide series bestaande uit ne gen concerten. Voor de dinsdag-serie zijn vele bekende solisten geëngageerd, te we len de pianisten Rudolf Firkusny, Eduar- do del Pucyo, Hans Henkemans en Lily Kraus, de violisten Lola Bobesco, André Gertler en Johanna Marlzy. De beroemde cellist Paul Tortelier en de Canadese so praan Lois Marshall werken eveneens aan deze serie mede, alsmede de organist Al- bert de Klerk. Zes concerten van de dinsdag-serie staan onder leiding van Henri Arends, een concert zal worden geleid door Marinus Adam en een concert door een buitenland se gastdirigent. Het Radio Philharmonisch Orkest zal onder leiding van Bernard Hai- tink wederom een concert in deze serie verzorgen. In de vrijdag-serie zal voor de eerste maal eveneens een gastorkest optreden, te weten Het Brabants Orkest onder lei ding van Hein Jordans. Het N Ph.O. zal in maart 1961 een tegenbezoek aan 's Her togenbosch brengen. Solisten in de vrijdag-serie zijn de "pia nisten Ingrid Haebler, Margot Pinter, Theo Bruins en Helena Costa. Tevens wer ken aan deze serie mede onder andere de violisten Thomas Magyar en Pierre Jet- teur, de cellist Tibor de Machula, de alt Aafje Heynis en twee leden van het N.Ph.O., namelijk de eerste fluitist Pieter Odé en de eerste hoornist Iman Soeteman. Van de vrijdag-serie staan vijf concer ten onder leiding van Henri Arends, twee concerten worden gedirigeerd door Mari nus Adam. Een concert zal door een bui tenlandse gastdirigent geleid worden. Betreffende de programma's van beide series kunnen nog geen definitieve gege vens worden verstrekt. Wel staat vast, dat naast het bekende repertoire enige herhalingen van belangrijke werken zul len plaatsvinden, onder meer het Concert voor Orkest van Bartók en L'oiseau de feu van Strawinsky. Het aantal noviteiten zal beperkt blijven. Advertentie Schoonheid in scheepslijnen. Gedurende de maand juli houdt de Nederlandse Ver eniging van zeeschilders opnieuw een ten toonstelling" in het Instituut voor Scheep vaart en Luchtvaart te Rotterdam. De naam ervan is „Schoonheid in Scheeps lijnen 1960". De expositie omvat drieën veertig olieverfschilderijen, aquarellen en tekeningen van de schilders R. H. Helder, Bob Buys, H. Bosboom, J. Dijker, J. W. Heyting, J. C. A, Goedhart en Henk Wil- lemse. Gré Brouwenstijn. Of Gré Brouwen- stijn inderdaad in de Bayreuther Fest- spiele tweede helft van augustus de rol van Elsa in Wagner-s „Lohengrin" zal kunnen zingen, is twijfelachtig geworden. Zij zou reeds 17 juli in Bayreuth moeten zijn voor de repetities. De inspanningen van de laatste maanden repeteren en optreden in het buitenland en nu in het Holland Festival hebben het gewenst gemaakt eerst medisch advies in te win nen of zij weer tijdig voldoende fit kan zijn. Staatsexamen voor muziek. Geslaagd voor het staatsexamen voor muziek, voor diploma piano-A: mevr. B. Campharst-Van Marsbergen, Hillegom; M. Coenraad, Zand- voort. Consternatie op Picasso-expositie. Op de tentoonstelling van wérken van Picas so, die op het ogenblik in Tate Gallery in Londen wordt gehouden, ontstond vrijdag avond grote consternatie onder personeel en bezoekers, toen plotseling de alarm installaties begonnen te werken. Op het zelfde ogenblik zagen zaalwachters van onder de mantel van een bezoekster een schilderstuk op de grond vallen. De be wuste vrouw verdween snel in de menigte. Bij onderzoek bleek het schilderij geen echte „Picasso" te zijn, doch een slechte imitatie. Men weet nog niet of het hier een werkelijke poging om schilderijen te verwisselen betreft, dan wel een stunt van kunstenaars om publiciteit te trekken. De tentoongestelde Picasso's, die een waarde vertegenwoordigen van tien miljoen pond sterling, zijn aan de muren vastgeschroefd en met de alarminstallaties verbonden. Advertentie Rijksstraatweg 249 - Haarlem-Noord Telefoon 57455 Nu sinds geruime tijd, evenals de Ver eniging van geëngageerden bij de Neder landse Opera, ook de Vereniging van Ge- engageerden bij het Operagezelschap Fo rum (Enschede) bij de Nederlandse fede ratie van Beroepsverenigingen van Kun stenaars is aangesloten, heeft het hoofd bestuur der Federatie —na langdurig overleg met de besturen van de perso neelsverenigingen bij de Nederlandse Ope ra en Forum besloten aan de geënga geerden bij beide instellingen binnenkort het voorstel te doen tot aansluiting bij een Nederlandse Beroepsvereniging voor Mu ziekdramatische Kunst. Deze beroepsvereniging zal, evenals de andere beroepsverenigingen die bij de fe deratie zijn aangesloten, een landelijk ka rakter dragen en open staan voor allen, die beroepsmatig zijn betrokken bij de beoefe ning van de muziekdramatische kunst. De beroepsvereniging zal verschillende taken van de huidige personeelsverenigingen, in het bijzonder de onderhandelingen met de directies van de opera-instituten over pri maire en secundaire arbeidsvoorwaarden van de werknemers, overnemen. Advertentie BOEKHANDEL GEDEMPTE OUDE GRACHT 74 HAARLEM TELEFOON o 2500-1751 7* LEVERT ALLE VOOR LAGER. MIDDELBAAR. GYMNASIAAL. NIJVERHEIDS EN UNIVERSITAIR ONDERWIJS Vrijdagmiddag is zoals wij gisteren bij een bespreking van het proefschrift reeds hebben gemeld aan de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam gepromoveerd tot doctor in de rechtswetenschappen mr. M. Albrecht uit Haarlem. De promotie plechtigheid werd door zeer vele belang stellenden bijgewoond. Na de verdediging van het proefschrift ,.De invloed van het kiesstelsel op de samenstelling van de volksvertegenwoor diging en op de vorming van de regering" werd de jonge doctor zijn bul overhandigd. Er werd meegedeeld, dat hem de graad wegens de grote verdienste van de disser tatie „met lof" was verleend. De promotor, prof. mr. dr. G. van den Bergh, sprak er zijn grote voldoening over uit, dat hij op de laatste dag van zijn actief hoogleraarschap aan de universiteit als promotor mocht optreden voor een kan didaat, die voor zijn proefschrift een onderwerp heeft uitgekozen, dat prof. Van den Bergh al bijna vijftig jaar lang zeer nauw aan het hart ligt. Zelf heeft hij ook het voornemen gehad een studie aan ge noemd onderwerp te wijden. Door tijdge brek is hier niets van gekomen, temeer daar het nodig was dat de betrokkene de landen waarover hij schreef persoonlijk heeft bezocht. De heer Albrecht heeft dit inderdaad gedaan. „Uw proefschrift is een boek geworden, zoals ik me dat heb ge dacht", aldus prof. Van den Bergh. „Toch is het geheel üw boek geworden". Prof. Van den Bergh was van oordeel dat de dissertatie het beste boek over genoemd onderwerp is, dat de wereldlitteratuur kent. Nergens heeft dr. Albrecht geaarzeld de keerzijde van de door hem voorgestane oplossing naar voren te brengen, maar des alniettemin is hij tot zeer stellige conclu sies gekomen. „Als de dissertatie nog eens in een wereldtaal vertaald mocht worden, wat ik innig hoop, dan zal zij van grote internationale betekenis kunnen blijken te zijn", aldus de promotor. Na afloop van de plechtigheid bestond in het universiteitsgebouw gelegenheid de jonge doctor en zijn familieleden geluk te wensen. Dr. Albrecht, die tot nu toe werkzaam was bij de Sociale Verzekeringsraad in Den Haag. zal binnenkort zijn uitgestelde mili taire dienstplicht moeten gaan vervullen. Advertentie Waarom toe te geven aan voortdurende moeheid en lusteloosheid Het regelmatig gebruik van PSYCHO- TONIC herstelt' uw energie en doet u van het leven genieten. VINOBASIS N.V. - Amsterdam Ir. D. A. Kraayenga, leraar aan de Rijks Middelbare Tuinbouwschool voor dc bloembollenteelt in Lisse, is vrijdagmid dag aan de Landbouwhogeschool in Wage- ningen gepromoveerd tot doctor in de landbouwkunde op een proefschrift, geti teld: „Groeimetingen bij de tulpebol". Promotor was professor dr. ir. S. J. Wel- lensiek. In zijn proefschrift stelt dr. Kraayenga ondermeer, dat voor het behoud van de bollenteelt in de bollenstreek deze streek zo spoedig mogelijk onder beheer van een bovengemeentelijk bestuursorgaan dient te komen. De bodemkartering van de bollen streek zou aan waarde hebben gewonnen, als de mogelijkheden voor grondverbete ring waren aangegeven. Het verbeteren van bollengronden leidt vaak niet tot het best bereikbare resultaat wegens de daar aan verbonden hogere kosten. Subsidiëring zou hier mogelijk een oplossing bieden. De heer Kraayenga kent grote waarde toe aan het kruisingswerk van de kweker, ondanks het ontbreken van enige weten schappelijke grond hieraan. Van begin juli 1959 tot eind juni van dit jaar is in totaal voor 228.517.391,aan bloembollen geëxporteerd. In de overkom- stige periode van 1958'59 bedroeg de uit voer aan bloembollen 203.244.492,In één jaar is de bollenuitvoer dus met ruim 25 miljoen gulden gegroeid. De vergroting van de export in netto kg. bedroeg 5.358.303. West-Duitsland was de belang rijkste afnemer (voor bijna vijftigenhalf miljoen gulden), gevolgd door de Verenig de Staten (ruim 47 miljoen gulden) cnEn geland (ruim 41,5 miljoen gulden). Advertentie Voor iets lekkers naar JOS DEKKERS „De BESTE CROQUETTEN van Haarlem" Kruisweg 29-31. Telefoon 21647 BEVALLEN van een zoon: 8 juli: A. M. van Agtmael-Verhulst; H. Koomen-van Leeuwen; J. A. van Doorn-Schoonhoven; 8 juli: L. L. C. M. Senft-van Kimmenaede; E. .T. Koek-Burger. BEVALLEN van een d 0 c h t e r 7 juli: W. Visser-Gravesteijn; C. A. M. Dieben- van der Helm; 8 juli: C. Moors-Luiten. OVERLEDEN: 6 juli: A. Swan-Kok, 71 j., Maerten van Heemskerkstraat; 7 juli: A. H. Vermeer-Rompa, 71 j„ Crayenesterlaan. ONDERTROUWD: 8 juli: J. A. Businger en W. C. Schouten. GETROUWD: 8 juli: J. E. v. Petegem en D. de Groot; C. A. v. Heel en E. Hoog kamer; C. Eijskoot en M. W. Groes; W. Dcutekom en H. H. M. Onrust. Het begon met een kus (F rans Hals) Wat een eenvoudige Amerikaanse sergeant van de luchtmacht niet allemaal kan overkomen als hij het „geluk" heeft een even dure als opzichtige auto in een loterij te winnen! Hals over kop trouwt hij het meisje (Debbie Rey nolds) dat hem het lot verkocht waarop de hoofdprijs viel, maar het jonge paar is nogal eens met elkaar in de contramine over de praktijk van het huwelijksleven. De zorgen van de sergeant (Glenn Ford) worden er niet minder op als hij op zijn basis in Spanje meer narigheid dan plezier van zijn „slee" ondervindt. Zijn superieu ren zijn er namelijk op tegen dat een Ameri kaans soldaat in zo'n opzienbarend pronk stuk rondrijdt. Dat zou wel eens menen zij nadelig kunnen zijn voor de politieke be trekkingen. Tot opluchting van de sergeant en tot verdriet van zijn vrouw is een schat rijke stierenvechter bereid de wagen over te nemen. De toreador beijvert zich boven dien ook het Amerikaanse vrouwtje in zijn bezit te krijgen. Op 't kasteel van een schone Spaanse gravin doet zich vervol gens een reeks komische verwikkelingen voor, waarbij een Amerikaanse generaal op een voor hem nogal pijnlijke wijze gecom promitteerd wordt. Hoe dat in zijn werk gaat moet u zelf maar gaan zien. In ieder geval kunt u zich bij deze geestige en on deugende comedie opperbest amureren. De Pelsjagers van de Slangenrivier (L u x 0 r) Lianen zijn er genoeg in het oerwoud om ons en de pelsjagers van de Slangenrivier te verstrikken. In deze film spelen de pracht, en verschrikking van de jungle in feite de hoofdrol, want de obsederende functie van de natuur is niet gering in de intrige, die aan dit produkt der Hollywoodse verbeelding ten grond slag ligt. Er wordt dapper gevochten en samengezworen, de gevaren duiken op waar niemand ze verwacht. Veilig in zijn fauteuil kan ieder zijn jongenshart op halen. Chaplin-revue (Rembrandt) Drie van Chaplins stomme films, drie uit zijn glorietijd, zijn verenigd in deze revue. Men ziet „A dog's life" met de vagebond Charlie, die zowaar zijn aangebedene in de armen sluit, men ziet de charge op de Duitse grootheid van '14-T8, een belachelijk-making zonder weerga, zelfs al doet het uitgangspunt na vrant aan en tenslotte „The pilgrim", de vervaarlijke ontmaskering der hypocrisie, een subliem staaltje van Chaplin's humor. De muis, die brulde (Minerva) De avondvoorstellingen vermelden tot maandag de geestige kome die, waarin de overdrijving ontwapenend werkt: „De muis, die brulde". In de mati nees „Teenager melodie". Maandag de knap gemaakte, nogal ingewikkelde film „De helden zijn vermoeid". Dinsdag en woensdag het tegendeel daarvan „Der schönste Tag meines Lebens". Bloedwraak (R o x y) Tot maandag gaat het niet. mals toe in dit theater, waarin de toma hawks regelmatig suizen en de Wild-West als het ware is ingeburgerd. Vijf boeven ondergaan de afstraffing, die hun is toe bedacht. Zij vermoordden de vader van een genadeloos man. Hij vereffent met ieder hunner de rekening. Om een tegen wicht te scheppen gaat van maandag af een klucht van het zoute water „Zwervers van de marine". Als m'n grote broer dat wist (Cinema Palage) Een intrige is gauw verzonnen als het erom gaat de po pulaire teenagers -an de Westduitse film industrie te laten ronddartelen op 't witte doek. Dat merkt men dan ook aan deze nieuwe film met Conny Froboess, waarin de muziek, de dans en de vocalistische capaciteiten van Conny de daverende doorslag geven. Echt niet voor een gene ratie, die er alleen maar „verkeerds" in ziet Kapers op de kust (Studio) Dit is een kostelijke Arthur Rank-filmcomedie over de belevenissen van vier zware jongens, die alleen maar de allures van „grote" gangsters hebben, maar verder dilletanten in hun vak blijken, zo dat hun groots opgezette bankovervallen en berovingen al mislukt zijn voordat ze zijn begonnen. Zij stapelen de ene stommiteit op de andere bij hun pogingen een rijkaard van zijn geld af te helpen, ontvoeren diens vrouw (hoewel zij de dochter hadden wil len hebben) en halen daarmee min of meer het paard van Troje binnen, want deze dame neemt dan de leiding van de bende in handen. Wat er verder allemaal ge beurt kunt u beter zelf gaan zien, want het is te ingewikkeld om het hier te ver tellen. Bovendien zouden dan de vele vermakelijke verrassingen in het verhaal geen verrassingen meer zijn. Wie een uur tje onbedaarlijk wi' lachen zij deze bijzon der geestige film van harte aanbevolen. De koe en de gevangene (L i d 0) Natuurlijk krijgt de befaam de Franse filmkomiek Fernandel in „De koe en de gevangene" gelegenheid te over zijn komisch-mimische gaven te ont plooien. Toch bestaat deze film zeker niet alleen uit kolder. Ofschoon wordt gezegd dat hij is gemaakt naar een werkelijk voorgevallen gebeurtenis, kan slechts het meesterlijke spel van Fernandel ons het verhaal aanvaardbaar maken. Midden in de oorlog besluit een in Duits land verblijvende Franse krijgsgevangene terug naar zijn vaderland te gaan. Hij is werkzaam op een Duitse boerderij en krijgt van de boerin een koe mee, die hem onderweg van eten en drinken voorziet en tevens een soort alibi voor zijn vreemde trektocht vormt. Immers als hij wordt aangehouden door Duitse militairen, zegt hij dat hij als krijgsgevangene op een boerderij werkt en bezig is de koe naar het land te brengen. Uiteraard bevat een dergelijk gegeven voldoende stof voor tal van komische situaties. Satirisch wordt de film als het verschil tussen Duitsers en andere nationaliteiten met behulp van veel geschreeuw enerzijds aangegeven. De film, die met een prettig aandoende geresig neerdheid is gemaakt, eindigt met een nog vrij plotselinge verrassende ontknoping.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9