Bai/ograf Bauograf Nieuw ballet van Jaap Flier Juilliard-kwartet muntte weer uit in modern werk Besluit van Haarlems festival op de Spaarndamse Westkolk Dr. J. A. van der Boom overleden AGEN DA Ook u kunt het leven aan! Haarlem Historisch! Concert door Collegium Musicum Amstelodamense Jongeman gemolesteerd door vier onbekenden Coen Niesten is weer thuis Ballograf Cottink normaal vulling f 0,95 Ballograf Magnum langschrijf vulling f 2,25 EERSTE UITVOERING VAN BADINGS' SYMFONIE VOOR KAMERORKEST VelsendJmuiden Beverwijk A. van der Vies directeur van Rotterdams Toneel Burgerlijke Stand van Haarlem Dansensemble Budapest op 23 juli in Bloemendaal Politie vraagt getuigen De transferlijst Muziekkapel concerteert Kunsthistoricus en docent aan het Gymnasium Auto op Zijl weg gekanteld MAANDAG 11 JULI 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Advertentie Het ministerie van Onderwijs, Kunsten enWetenschappen heeft dit jaar aan de componist Henk Badings de opdracht ver strekt tot het schrijven van een werk voor strijkorkest. Met voortvarendheid heeft Badings deze opdracht volvoerd en reeds za'terdagavond heeft het Nederlands Ka merorkest in de Kurzaal te Scheveningen op een concert in het Holland Festival van de nieuwe compositie, die de naam kreeg van „Episode voor strijkorkest" de eerste uitvoering kunnen geven. De leiding van deze uitvoering berustte bij de dirigent van het orkest Szymon Goldberg. Badings „Episode" is opgebouwd uit een langzame introductie met een aansluitend gedeelte in snel tempo, dat in omvang het voornaamste gedeelte genoemd kan wor den. Beide delen verschillen niet alleen in tempo, gradueel gezien contrasteren zij veel meer door sfeer en muzikaal karakter De invloed van de elektronische geluids ambitie van de componist is in het eerste deel duidelijk merkbaar, al lijkt het of de werken van Schönberg en Webern zich eveneens hebben laten gelden. Het snelle deel kenmerkt zich door een gepronon ceerde thematische formulering en zijn ontwikkeling verloopt volgens vertrouwde muzikale wetten. De ze uiterlijke muzikale bijzonderheden heeft men bij de uitvoering van zaterdagavond wel kunnen constateren. Maar voor wat het ontdekken van de muzikaal-expres- sieve inhoud betreft, van innerlijke span ning der muziek, bleef de vertolking als een gesloten boek. In alle genoeglijkheid danste Szymon Goldberg al takterend over de muziek heen alsof het hier ging om wat muzikaal amusement. En al even opper vlakkig was zijn leiding bij de uitvoering van het Concerto voor strijkers in D van 'gor Strawinsky, een kostelijk stuk met allerlei verfijnde, geestige uitdrukkings- acetten, een voorbeeld van een meester lijke instrumentatie met verwante klan- Advertentie Wat een heerlijk gevoel tegen het leven opgewassen te zijn. U krijgt dit gevoel door het regelmatig gebruik van NEUROTONIC, zenuwkalmerend, niet verdovend, maar genezend. VINOBASIS N.V. AMSTERDAM MAANDAG 11 JULI Thalia,'20 uur: „Met muziek meer mans" Rex, 20 uur: „Du bist wunderbar". DINSDAG 12 JULI Thalia, 20 uur: „Met muziek meer mans". Rex, 20 uur: „Du bist wunderbar". En MAANDAG 11 JULI Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: eeuwig zingen de bossen". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „S.O.S Pacific". W. B. Theater, 20 uur: „Chicago's mil joenen komplot". DINSDAG 12 JULI Kénnemer Theater, 19 en 21.15 uur: „Er eeuwig zingen de bossen". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „0815 de Kazerne". W. B. Theater: Geen uivoering. Vleeshal: Dinsdag 14 uur: Poppentheater M er lijn met „Het onderwater-avontuur" BIOSCOPEN Cinema Talace: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Als mijn grote broer dat wist," alle leeftijden. Iedere ochtend (behalve zondags) 10.30 uur: vakantie-jeugdprogramma. Frans Halstheater: Vandaag, woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur en dins dag 14 en 20 uur: ..Het begon met een kus." 18 jaar. Tot en met donderdag 14 uur: „Bij de luchtbescherming", alle leef tijden. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De koe sn de gevangene", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag tot en met voensdag 14, 19 en 21.15 uur: „De pels jagers van de Slangenrivier", 14 jaar. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur: „De helden zijn vermoeid". 18 jaar. Dins dag en woensdag: „Der schönste Tag mei nes Lebens", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: ..Charlie Chaplin Revue", alle leeftijden Tot en met woensdag 10.30 uur: „Kinder toneel met „Dik Trom". Roxy Theater: Vandaag tot en met don- dag 14, 19 en 21.15 uur: „Zwervers van de marine", alle leeftijden. Studio Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.15 19 en 21.15 uur: „Kapers op de kust", 14 jaar. Iedere ochtend 10.30 uur: Vakantieprogramma (Donald Duck e.a.). Theater Monopole (Zandvoort): Van daag en dinsdag 19 en 21.15 uur: „Het meisje met de katteogen". 18 jaar. Tot en met donderdag 14.30 uur: „The goldrush" alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Museum „Het Huis Van Looy" (Kam perlaan): Tot 1 augustus dagelijks van 10-12.30 en 13.30-17 uur, zondags 14-17 uur: Reizende UNESCO-expositie „Stad en landschap". „In t Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 augustus dagelijks 10-22 uur: Expo sitie van tekeningen van Helga Schuss- hoim. Kunstcentrum „De Ark" (Nieuw Heilig land 1-3): Tot 8 augustus dagelijks van 9-17 uur: expostie van werken van Haar lemse beeldende kunstenaars. (Verder raadplege men de rubriek ..Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 8 juli). kentimbres in een relatief beperkte ver scheidenheid. Tot de zelfstandige uitvoeringen van het Nederlands Kamerorkest behoorde ook de voordracht van vier delen uit het ballet „Don Juan" van Chr. W. von Gluck, on gecompliceerde, evenwichtige muziek, als geschreven voor de bezetting, waarmede zij op dit concert tot klinken werd ge bracht. De uitvoering, door Goldberg met lenige ritmiek geleid, werd een aantrek kelijke, aangename introductie voor het Pianoconcert in D van Jos. Haydn', dat de Oostenrijkse pianiste Ingrid Haebler hierna met begeleiding van het orkest ging spelen Ingrid Elaebler bezit voor deze ranke schone en teer-subjectieve muziek met haar ragfijne structuur een bijzondere mu zikale en technische dispositie. Zij ver tolkte Haydns concert met gevoelige licht genuanceerde klank en transparante teke ning. Aan het slot van de avond bracht zij nog in eenzelfde muzikale sfeer, met een zelfde kinderlijke, zonnige onbevangen heid het Concert in A (K.V. 414) van Wolf gang Amadeus Mozart ten gehore, een verrukkend kleinood van gevoelige, sier lijke rococokunst. Als programma-vervolg na het Concerto van Strawinsky was Mozarts pianoconcert natuurlijk geen gelukkige keuze. Maar als openhartige belijdenis van de soliste van haar onvoorwaardelijk geloof in Mozarts kunst hebben de toehoorders haar vertol king dankbaar aanvaard en met langdurige bijvalsbetuigingen hun grote waardering getoond. Szymon Goldberg en het orkest die de pianiste met zorg hadden begeleid, werden in het succes betrokken. F. Zwaanswijk De Stichting Rotterdams Toneel deelt mede, dat het bestuur van Het Amster dams Ballet en de heer Hans Tobi hebben verzocht laatstgenoemde te ontheffen van zijn directeurschap van Rotterdams Toneel voor het seizoen 1960-1961, opdat hij als intendant bij het ballet in dienst kan tre den. Het bestuur van de stichting Rotterdams Toneel heeft het gewenst geacht aan dat verzoek gevolg te geven en heeft inmid dels de heer Abraham van der Vies be noemd tot directeur, in het bijzonder be last met de zakelijke leiding, naast de heer Ton Lutz als artistiek directeur, zulks met ingang van 1 september a.s. De heer Van der Vies was laatstelijk secretaris generaal van de Association Européenne des Festivals de Musique te Genève en voordien directeur van de Nederlandse Opera. Advertentie RENAULT-agent tot DAUPHINE- bezitster: ..Bevalt" uw wagen goed mevrouw Geweldig!! 2100 maal per dag meneer Deze enorme voortplanting van de DAUPHINE dankt zij aan: Goedkope aanschaf, zeer goedkoop rijden, grote veiligheid, prachtige wegligging, ele gance enz. enz. Vraagt u eens geheel vrijblijvend proefrit en verdere gegevens bij de Hoofdagent: Wagenweg 166-168 - Tel. 12138 en 15056 HET NEDERLANDS DANS THEATER heeft behalve met „Nachteiland" van Rudi van Dantzig zijn repertoire vermeerderd met nog twee balletten door leden van het ge zelschap, waarvan de premières ge durende de nu afgelopen tiendaagse bespeling van het Nieuwe de la Mar- theater in Amsterdam plaats hadden. De meeste belangstelling ging daarbij uit naar „Ontwricht" van Jaap Flier op het Capriccio voor viool (deze partij werd bij de opname van de muziek gespeeld door Joke Vermeulen) en twee elektro magnetische klanksporen van Henk Ba dings, dat vrijdag voor het eerst met uiteraard betreurenswaardige technische tegenslagen tot uitvoering kwam. De herhaling op zaterdagavond geschiedde storingsvrij. Het is zijn vierde proefwerk als choreograaf in wording. Zijn eerste experimenten werden tijdens zijn engage ment bij het Nederlands Ballet onderno men: „Het Proces" op muziek van Jan Mul met aan de roman van Kafka ont leende motieven en „Mouture" op percus sieritmen van Gunnar Berg in 1955 en 1956. Daarna volgde als zeer riskante on derneming „Peripeteia" op de „Vijf stuk ken voor orkest" van Schönberg, waarte gen hij niet veel had in te brengen. Deze staat van dienst demonstreert een merkwaardig gebrek aan vertrouwen in de eenvoud der eigen natuur. Zonder ook maar enigszins onvriendelijk te willen zijn, zou men kunnen spreken van een over compensatie van een minderwaardigheids gevoel. Vandaar de voorkeur voor het in ieder geval als buitengewoon erkende. Er schuilt een niet geringe pathetiek in dit kiezen van bizarre moeilijkheden. Want kijk nu eens naar het door rede vatbare thema van al zijn balletten, dit nieuwste niet uitgezonderd: de mens is niet opge wassen tegen de omstandigheden in een waanzinnige wereklijkhéid. Men beleeft als analytische toeschouwer sympathie voor deze worstelaar om expressie in zijn vicieuze ring, die teveel ballast aantrekt uit vrees dat hij bij Let wegen te licht zal worden bevonden In „Ontwricht" heeft men te doen met twee mensen, pen man en een vrouw, ge danst door Rudi van Dantzig en Willy de la Bye, voortdurend belaagd en bestookt door het lawaai en het licht van deze tijd, waardoor zij geleidelijk willoos uiteenge slagen worden. Mén kan er de kwellingen door angst voor de bovennatuurlijke macht der techniek in een wereld zonder zekerheid en bescherming in herkennen, als men zijn cerebrale onderscheidings vermogen inschakelt. Maar men wordt er niet door geraakt, er komt niets over, men kijkt wat bevreemd naar bedachte effec ten op. .het door .trouwens te zwakke schijn- wprpe' s. r>p staanders omzoomde toneel. Over „Concerto in bes" van Réné Vin cent (op een concert voor viool en violon cel van Antonio' Vivaldi) valt eigenlijk niets te zeggen, omdat het niets is. Het zijn lichte variaties van iemand die welis waar over de dansvormen heeft nage dacht, maar daar geen dwingende of in dringende bestemming voor heeft. Hij is in zoverre een navolger van zijn nieuwe leermeester Benjamin Harkarvy, dat hij met verlaging der essentiële normen en verhoging der bijkomstige charme iets poogt te bereiken, dat men op z'n gun stigst „wel aardig" zou mogen noemen. Misschien zou het helemaal niet zo'n gek idee zijn als een gekwalificeerde ballet school hem ter wederzijdse oefening in vakbekwaamheid eens opdracht gaf een choreografie voor een leerlingenuitvoering te vervaardigen. David Koning IN DE KLEINE ZAAL van het Amsterdams Concertgebouw gaf het Amerikaanse Juilliard Strijkkwartet zijn tweede en laatste concert tijdens het Holland Festival. De indrukken die men van het eerste optreden van dit ensemble had overgehouden, werden bevestigd. Opnieuw bleek dat de volkomen geëgaliseerde speelwijze, die de individualiteit der vier instrumentalisten opheft in de vrijwel prfecte éénstem migheid van techniek en intentie, in een klassiek werk het doel voorbij kan schie ten. Haydn's „Reitcr"-kwartet miste humor, bewegelijkheid en intimiteit hoewel alles gerealiseerd was, en men zeker niet van een kapot-gespeelde uitvoering kon spreken ;eerder van een gebrek aan muzikantesk élan. En ook nu is het hoogtepunt van de avond geweest een compositie uit de Schönberg verzamelde groep componisten „Weense school" zoals men de om wel aanduidt. De Vijf Stukken voor strijk- kworet van Anton von Webern (opus 5) zijn openingen in de stilte, verdampingen van geluid, waarin een heftige emotionele spanning tot op het uiterste geconcentreerd is. Slierten, geritsel.suizelen dat verstart, voorbijschiet in een dubbelzinnige even wichtstoestand, niets dan de loodrechte binnenwand die door de botsing van ver nietigende krachten ontstaat, - een seismo graaf die met fijne lijntjes de aardschok registreert waarvan het epicentrum dui zend mijl van de plaats des onheils ver wijderd ligt. Tussen de delen hoorde men buiten een vogel fluiten in de avond; dat gebeurt niet bij Mahler of Beethoven. Die eenzame vogel werd hoorbaar, in de om lijsting van doods-stilte. Die éne vogel was BEVALLEN van een zoon: 8 juli: A Molendijk-Kramp. T. Kösters-Schultheis. G. H. J. Diekmann-Van Dijk, E. Hand- graaf-Miggels. BEVALLEN van een dochter: 7 .juli: J. H. Damshuizev-Lutz; 7 juli: F. R. Let- tinga-Wurster. C. M. Noordermeer-Bier- man. OVERLEDEN: 7 juli: M. L. G. Nijssen- Spanjaard, 76 j„ Graaf Willemstraat; 8 juli G. Schoonderbeek, 61 j„ Godfr. v. Bouillon straat; E. K. Manus, 77 j.. Hazepaterslaan ONDERTROUWD: 7 juli: A. B. Jansen en M. F. Rooij. GETROUWD: 9 juli: E. J. Verweij en N C. Burke, K. P. Hansen en N. A. Smit, F J. Schouten en W. Beekelaar. W. T. Ster renburg en C. Lodewijks, J. Zitman en G Leemans. her eerste levensteken, waarneembaar ge worden door het laatste: een „panische" muziek, aan de grenzen der verstaanbaar heid, der bestaanbaarheid ook. De vier strijkers hebben met een beheersing en intensiteit gemusiceerd die weergaloos is. Men kon- een speld horen vallen, of, wat nog sterker is. een meteoorsteen; niemand zou bewogen hebben. Men was gebaanen in de magische cirkel van „twaalf, slechts op elkaar betrokken tonen". Hierna naar het tweedelige, maar lang dradige, kwartet van de Amerikaanse componist Irving Fine te moeten luisteren, was geen genoegen. Bartók-imitaties in gemokerde trant wisselden af met pseudo- verstillingen die slechts het vel-over-been van een magere inventie verrieden. De mogelijkheden om van de muziek der Ver enigde Staten kennis te nemen zijn spaar zaam: deze was helaas een teleurstelling. De uitvoering was volwaardig, de compo sitie niet. Een fraaie afsluiting kreeg de avond echter nog na de pauze met één der laatste kwartetten van Beethoven, opus 135 in F. Het Juilliard-kwartet gaf hieraan een lichtheid en doorzichtigheid die iedere overexpressiviteit vermeed en die aldus ook in het doorleefde langzame deel. de sa menspraak der vier instrumenten tot een verheven monoloog wist te binden. Sas Bange Zwembad liep leeg. In Hoogeveen is het zwembad .leeggelopen. De pomp kon zelfs van grote diepte geen water meer krijgen. De oorzaak hiervan zou zijn, dat op enkele honderden meters afstand een tunnel wordt aangelegd onder de spoorlijn HoogeveenMeppel. Twaalf pompen zui gen daar het water weg van een diepte van 22 meter. In de "omgeving verdorren bomen en planten. Ook een eendevijvei' bij een hotel is drooggevallen. De laatste avond van de Haarlemse zang en blaasmuziek-week, op de Westkolk te Spaarndam, heeft het goed gemaakt voor een aantal andere, die door de ongunst van het weer bedorven werden. Temperatxiur en windstilte werkten mee om de rustieke openluchtconcertzaal haar ideaal karakter te geven. De twee verwaaide druppels, die per abuis uit de lucht vielen, waren het openen van een regenscherm niet waard, zodat het vrij talrijke publiek zich voor weer en wind veilig kon voelen en rustig genieten van de prestaties van „De Stem des Volks", van Koninklijk Mannenkoor „Caecilia" en van de fanfare Crescendo uit Westzaan. Wat die te horen gaven was van voor naam gehalte. Met begeleiding van piano, verzorgd door Emmy van Eden, zong de „Stem" onder de puntige en vaardige lei ding van Dick Dekker Psalm 150 van César Franck, het mooie strofenlied uit „l'Enfan- ce du Christ" van Berlioz en twee fragmen ten uit de Nelson-Mis van-Haydn, waarin wij niet alleen de vocale prestatie vooral die van het fugatische „Dona nobis pacem" maar tevens de parelend gespeelde pianopartij konden roemen. „Caecilia" was ook uitstekend op dreef. Na opening met het Wilhelmus, volgden een aantal onbegeleide koorwerkjes, waar onder het ((Soave" van Palestrina, in een volronde evenwichtige samenklank prach tig over de Kolk klonk en „La Pastorella" van Schubert gracieus werd weergegeven. Maar de treffendste dingen bereikte diri gent Anton de Beer in drie nummers met Advertentie In Begijnhofkerk te Amsterdam EVENALS VERLEDEN JAAR was in het programma van het Holland-Festival een koorconcert ingelast van het Colle gium Musicum Amstelodamense, onder leiding van Toon Vranken. Het had zon dagavond plaats in de Engelse kerk, op het Begijnhof te Amsterdam. Het hoofd nummer van de uitvoering was een her- harling van fragmenten uit de „Missa de Sancto Martino' van Jacob Obrecht. die wij het vorige jaar ook hoorden. Toon Vranken heeft betreffende dit werk de idee aanvaard, die indertijd door Arnold Schering gelanceerd is, als zouden de wer ken van de Bourgondisch-Nederlandse meesters gedacht zijn als combinatie van zangstemmen en instrumenten. Dit zou veel raadselachtigs wat betreft de zangtechni- sche mogelijkheden in deze composities verklaren; en zulks zeker in menig werk van Obrecht, dat doorgaans wemelt van ritmische complicaties en korte motieven, die eer op instrumentale dan op vocale realisatie wijzen. In samenwerking met de trombonist Jaap Kle- mann bewerkte Toon Vranken de Martinus- Mis van Obrecht voor koor en koperkwartet, dat nu eens zelfstan dig optreedt maar ook meermalen begelei dend meewerkt. Uiter aard is deze bewerking een experiment door persoonlijke smaak en ervaring inge geven maar hoe dan ook, het lost tal van problemen op die het oeuvre van de geniale maar wispelturige Brabantse componist aankleven. De uitvoering op deze zondagavond gaf van dit alles de goedklinkende bevestiging. Primitieve kunst? Het zou wat! De meesters van omstreeks 1500 waren de primitieve stadia reeds lang te boven en wie in hun werk alleen maar de kunstige bedenksels ontdekt, ziet de kracht van hun persoonlijk heid in de machtige stuwingen hunner muziek voorbij. Het programma werd verder gecomple teerd met een reeds chronologisch geor dende koorwerken reikend tot deze tijd. welke laatste vertegenwoordigd werd met 't Nederlands psalmmotet van Hendrik An- driessen. De vocale prestaties werden afge wisseld met passende instrumentale num mers, uitgevoerd door het koperkwartet „Antiqua". Er was voor deze avond bijzonder veel belangstelling. Van 21 juli tot en met 4 augustus zal het Hongaarse dansensemble „Budapest" een eerste tournee door ons land maken. Het ensemble dat uit twintig danseressen en dansers bestaat werd in 1950 opgericht met het doel de Hongaarse dansfolklore te verzamelen, ze voor het toneel te be werken en op deze wijze voor een ieder begrijpelijk te maken. Tot dusver heeft het gezelschap onge veer tweeduizend voorstellingen gegeven. Het maakte onlangs een tournee door de Scandinavische landen, waar het onmid dellijk voor bet volgende .jaar werd geën gageerd. Het trad voorts op tijdens een aantal internationale dansfestivals en gaf een serie voorstellingen in Parijs. De ar tistieke leider van het dansensemble „Bu dapest" Istvan Molnar staat bekend als een groot kenner van de Hongaarse dans. Hij heeft een omvangrijk repertoire sa mengesteld dat in een tweetal verschillen de programma's in ons land zal worden vertoond. Het gezelschap brengt een groot aantal fraaie kostuums mee. De bege leiding is in banden van een zigeuneror kest dat onder leiding staat van de zi geunerviolist Matyas Jonas. De voorstellingen worden gegeven te Zeist (21 juli), Deventer (22 juli), Rotter dam'(23 juli), Scheveningen (24 en 26 juli), Schiedam (28 juli), Bloemendaal (29 en 30 juli) en op kasteel Hoensbroek (31 juli). pianobegeleiding keurig verzorgd door Emmy van Eden welke verrasten door een geraffineerd fijne detailwerking, rit meering en dynamiek. „Nachtgesang im Walde" van Schubert werd aldus een ui terst delicaat klanktafereeltje en de vaak stukgezongen lijfstukken, het Koor der Ja gers uit „Der Freischtitz" en het Soldaten- koor uit „Faust", klonken in deze omge ving opgefrist en petillant. „Crescendo" uit Westzaan, deed daarna onder de kundige en suggestieve leiding van C. Luttik zijn reputatie gestand met een programma van voornaam gehalte. De „Sunset Rhapsody van Ball en „Prome theus ontboeid" van Granville Bantock kwamen effectvol beheerst tot klinken op een plan van superieur technisch kunnen en smaakvolle muzikaliteit. En met de één delige Sinfonia van Jadin werd een bij zonder stijlschoon geheel bereikt. Ten slotte speelde de fanfare een fragment uit „Al- cesti" van Gluck: dit klonk ontroerend mooi voor zover het authentieke muziek van Gluck was, maar hetgeen een brass band-specialist er uit eigen koker aan toe gevoegd had, was genoeg om die indruk te bederven. O die bewerkers, welke de brutaliteit bezitten werk van een meester naar hun beperkte inzichten te plooien en uit. te breiden! Ik wil hopen dat de heer Luttik een streep zal halen door dit on esthetisch toevoegsel aan Gluck's muziek uit „Alceste". Intussen stond tegen deze misvatting een^prestatie van eerste rang. De heer Degenhart, bestuurslid van de Haarlemse Bond van Zangverenigingen, die de programmanummers ingeleid en aangekondigd had, bracht een hartelijk woord van dank aan allen, die de, hoewel door ongure weersomstandigheden gedeel telijk geteisterde, maar toch geslaagde fes- tivalweek hadden gesteund, waarbij hij in de eerste plaats de gemeente Haarlem noemde. En namens de Spaarndamse be volking werd hierop met een dankbaar wederwoord het festival besloten door de heer Klomp, voorzitter van Spaarndams Gemengd Koor „Crescendo". En nu weer maar op hoop van zegen en vooral goed weer, tot over een jaar op de pittoreske, rustige en akoestisch ideale Westkolk. VOORSTELLING VAN NEDERLANDS BALLET TOT DONDERDAG UITGESTELD De Holland Festival-voorstelling, die het Nederlands Ballet hedenavond in het Openluchttheater te Bloemendaal zou ge- v en,is uitgesteld tot donderdag 14 juli Advertentie Vier jongelui tussen 20 en 25 jaar, die vermoedelijk beschonken zijn geweest, hebben in de afgelopen nacht een 21-jarige arbeidsanalist uit Heemstede gemoles teerd en afgetuigd. Het viertal stapte omstreeks tien voor half één op de Botermarkt in een bus van lijn 1 naar Heemstede, waarin de arbeidsanalist zich reeds bevond. Tijdens de rit viel het viertal de Heemstedenaar voortdurend lastig door hem te sarren en „plaagstootjes" te geven. Op het Valkenburgerplein stapte de ar beidsanalist uit, gevolgd door de vier jon gens. Deze laatsten hebben de Heemstede- naar vervolgens afgetuigd. Toen de man naar een gazon vluchtte, raakte hij ver ward in prikkeldraad, waardoor hij viel. Daarop heeft het viertal hem opnieuw aan gevallen. Toen de arbeidsanalist zich ten slotte wist los te rukken namen de aggres- sieve jongens de benen. De aangevallen jongeman die door het prikkeldraad en de klappen gewond was en wiens kleren wa ren gescheurd, heeft bij de politie een aanklacht ingediend, maar kon niet de identiteit van de aanvallers opgeven. De Heemsteedse politie vraagt inzitten den van de bus (die om kwart over twaalf van het Haarlems station vertrok) zich voor het geven van een getuigenis met haar in verbinding te stellen. De Beverwijkse wielrenner Coen Nies ten, die door een ongelukkige val in de Tour de France de strijd heeft moeten sta ken, is weer thuis. En eerder dan ver wacht. Terwijl burgemeester J. G. S. Bruirisma van Beverwijk zaterdagmiddag met enkele naaste familieleden van Coen onderweg was naar Schiphol om hem af te halen, zat de onfortuinlijke mner al in de trein op weg naar Beverwijk. Hij was enkele uren eerder rnet het vliegtuig uit Parijs vertrokken, dan aanvankelijk de bedoeling was. Eenmaal in Beverwijk ge arriveerd heeft Niesten een taxi genomen en kwam plompverloren het ouderlijk huis aan de Gladiolenlaan binnen stappen. In de „Sportkroniek" van heden is de volgende transferlijst opgenomen: Op verzoek van de speler: DWS-A: J. Jongbloed. MVV: P. van Dijk, G. M. Berg- holtz. NAC: M. van Reeken, A. van Rin- gelestein. NOAD: J. van de Velde. RCH: M. Kruijer. Ri'gtersbleek: G. Evers, H. Renssen, A. Bosch. Sparta: J. Schilder. Xerxes: J. C. Sigmond, F. C. Wuyts. Op verzoek van de vereniging: DFC: H. B..M. Hollink- EDO: H. van Beekum, A. van de Sluis jr. - - De Zandvoortse muziekkapel zal vana vond om kwart voor acht een concert ge ven in de tuin van „Het huis in de dui nen" voor de bewoners van het tehuis. Woensdagavond volgt een concert in de muziektent op het Raadhuisplein met me dewerking van het tamb^erkorps onder directie van mejuffrouw Rudolphus. Op vijfenzsetigjarigc lefteij d Hsiinaar- Op vijfenzestigjarige leeftijd is in Haar lem overleden dr. J. A. van der Boom, leraar tekenen en kunsthistorie aan het Lourcns Coster Lyceum en Stedelijk Gym nasium, die het onderwijs wegens het be reiken van de pensioengerechtigde leeftijd zou verlaten. Op 18 mei besloot de ge meenteraad van Haarlem hem met in gang van 1 september eervol ontslag te verlenen. Van 1919 af is dr. Van der Boom bij het onderwijs werkzaam geweest. Tot 31 augustus 1936 was hij onderwijzer tekenen bij het openbaar lager onderwijs te Am sterdam en ondertussen was hij ook lan gere of kortere perioden verbonden aan lagere scholen te Haarlem en de gemeen telijke Kweekschool te Amsterdam. Van 1 december 1933 tot zijn dood is dr. Van der Boom leraar geweest bij het gemeen telijk lyceum (later hbs a en thans Lou- rens Coster Lyceum) en aan het stedelijk gymnasium. In brede kring zal het overlijden van dr. Van der Boom vernomen worden, spe ciaal bij oud-leerlingen, wie hij op onder houdende wijze zijn rijke kennis van kunst en cultuur wist uit te dragen. Zijn werkzaamheid op het gebied der kunsthis torie uitte zich in het streven de leerlin gen in contact te brengen met de beel dende kunst door lezingen te houden, ten toonstellingen voor te bereiden en musea te bezoeken. De thans overledene bezocht eerst de Kunstnijverheidschool te Haarlem en in aansluiting daarop het Rijksinstituut tot opleiding van tekenleraren. In 1927 publi ceerde hij zijn eerste werk, namelijk een biografie van zijn oud-leermeester S. Jes- surun de Mesquita en een jaar later volg de „De moderne houtsnede in Nederland". Ook was hij voor de oorlog verbonden aan de Oprechte Haarlemstthe Courant als medewerker voor beeldende kunsten. De heer Van der Boom meende destijds dat zijn historische scholing te gering was en in 1933 liet hij zich inschrijven als stu dent in de kunstgeschiedenis aan de ge meentelijke universiteit van Amsterdam. Vier jaar later deed hij doctoraal examen en op 25 juni 1940 promoveerde hij tot doctor in de letteren en wijsbegeerte op een proefschrift over „Enkele hoofdstuk ken uit de geschiedenis der monumentale glasschilderkunst". Het contact met R. N. Roland Holst had hem er toe gebracht tot de bestudering van de glasschilder kunst over te gaan. Het proefschrift vorm de een onderdeel van een later versche nen werk „Monumentale schilderkunst in Nederland". In samenwerking met prof. dr. J. H. Plantinga kwam het historische handhoek „Vijftig eeuwer houw-, beeld- en schilderkunst" tot stand. Voorts is dr. Van der Boom docent ge weest van de Academie voor Beeldende Kunsten te 's Gravenhage, lid van de Haarlemse Schoonheidscommissie en me dewerker van enkele periodieken. Ook heeft hij vele lezingen gehouden, zowel in ons land als in het buitenland. In 1955 zijn de verdiensten va& dr. Van der Boom erkend door de benoeming, tot ridder in de orde van Oranje-Nassau. Donderdagmiddag, na aankomst van trein 13.31 uur, zal het stoffelijk over schot in het crematorium te Westerveld worden verast. Bestuurder kon niet remmen Op het kruispunt Julianalaan- Zijlweg in Haarlem is zondagavond om tien voor acht een personenauto geslipt en op een vluchtheuvel gekanteld. De bestuurder, een aannemer uit Dordrecht, kwam met de schrik vrij. Tegenover de politie ver klaarde hij dat bij het nemen van de bocht zijn remmen plotseling weigerden. Uit het onderzoek van de auto bleek later dat een boutje in het remmechanis- me was losgetrild. Nadat het mankement was verholpen kon de Dordtenaar zijn weg in zijn licht beschadigde wagen vervolgen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 5