Uitgaan in Haarlem
Vijfde N.Ph.O.-zomerconcert
met Ans Bouter als soliste
Concertgebouworkest onder Kubelik
met Mahler's Tweede Symfonie
Het Nederlands Ballet danste
in het Openluchttheater
Mahlermedaille voor Kubelik
Eerste grote expositie
van kleurenfoto's in
Amsterdam geopend
TU-104 straalvliegtuigen
uit dienst genomen?
Frans studentenkoor geeft
concert op Grote Markt
Marionettentheater Bert Brugman met
opera-uitvoeringen in Amsterdam
Races standaardmotoren
op circuit Zandvoort
4
GEEN DRUPPEL
C iner am av o or stelling
in Rotterdam
TU-104
TENTOONSTELLINGEN
LEZEN EN LATEN
LEZEN
VRIJDAG 15 JULI 1960
HET NEDERLANDS BALLET, dat dezer
dagen een prijs heeft, gekregen voor zijn
bijzondere bijdrage aan het Thé&tre des
Nations en voor het uitbrengen van de
beste vertolkster, als hoedanig Joan Cad-
zow kort na de toekenning van de Prix
Anna Pavlova op
nieuw is onderschei
den, kwam donderdag
met een combinatie
van werken uit de
daar vertoonde pro
gramma's naar Bloe-
mendaal om zijn ver
dichting aan het Hol
land Festival te ver
vullen. Bij gunstiger
weersomstandigheden tijdens de voorgaan
de dagen zou er stellig meer belangstelling
hebben bestaan voor deze voorstelling, die
volgens de oorspronkelijke plannen op de
eerste avond van deze week zou hebben
plaatsgehad. Velen vonden het blijkbaar
nog te koud om zelfs met plaids en extra
jassen een paar uur buiten op de tribunes
door te brengen. Een half uur voor het be
gin liet het ter begeleiding gecontracteerde
Nederlands Kamerorkest ter plaatse weten
de lucht te vochtig te achten voor zijn in
strumenten, die schielijk werden ingepakt.
Dientengevolge moest „Largo en allegro"
van Henk Badings en Sonia Gaskell ver
vallen en kon André Presser achter de
piano in het groen gaan zitten, want blijk
baar vindt men lichamen van dansers min
der kostbare instrumenten, die ivel aan
wind en kilheid mogen worden blootge
steld. Ballet-meester Karei Shook gaf toe
stemming tot het laten doorgaan van de
vertoning op voorwaarde, dat de prntze niet
langer zou duren dan de voor verkleding
benodigde tijd.
Bloemendaals Openluchttheater biedt
een ideale achtergrond voor exotische en
folkloristische dansmanifestaties. De ver
fijnde kunst van het Westeuropese ballet
komt er echter over het algemeen alleen
pas tot haar recht, als er met behulp van
schijnwerpers een betrekkelijk begrensde
ruimte van licht in de stemmig gescha
keerde duisternis wordt geschapen. Een
artistiek bevredigende oplossing voor het
probleem der bespeling kan slechts wor
den gevonden door de voorstellingen zeker
niet vóór negen uur te laten beginnen en
dan nog bij voorkeur met een kleurig ver
halend of anekdotisch schouwspel. Reke
ning houdend met de verbindingen zullen
de programma's daardoor korter moeten
worden, zodat ze in ieder geval voor elf
uur zijn afgelopen, maar tegenover dat
kwantitatieve verlies komt een aanzienlijk
belangrijkere winst aan kwaliteit te staan.
Een normaliter niet genoeg te bewonderen
meesterwerk als „Serenade" van Balan-
chine op muziek van Tsjaikofsky verloor
in het vervalende daglicht van gisteravond
vrijwel iedere nuance van gevoeligheid.
Het werd zou men kunnen zeggen
de omzetting van een gedicht met behoud
van de woorden tot proza zonder zin.
„Four temperaments" van dezelfde cho
reograaf op de gelijknamige compositie
van Hindemith kwam daarentegen aan het
slot van de avond schitterend tot gelding.
Ook hier kon men in het bijzonder het
aandeel van Sonia van Beers en Peter Wil
liam Reilly in de ontvouwing van één dei-
thema's en van Reuven Voorembergh in
de afdeling „flegmatisch" geestdriftig
waarderen. Ook de prestaties van Leonie
Kramer, Andrea Jungen en op een be
scheiden plan Ria Koppers droegen veel
bij tot het uiteindelijk behaalde succes.
Daartussen schitterde Joan Cadzow in
de speciaal voor haar vervaardigde „Etu-
Advertentie
Geen druppel regen de laatste
dagen. Fijn voor de vacantie-
gangers! En komt er plotse
ling een buitje... dan blijven
wij toch kurkdroog - in onze
BigBen plastic regenjas,
'n Groot gemak in een klein
pakje. Zo klein, zo licht, zo
waterdicht.
Prijzen van 6.90-7.90-9.75*
12.75*-15.75 en 17.50
met piuvfx) -patentsluiting
De consul-generaal van België in Am
sterdam, de heer H. R. de Vleeshouwer,
heeft donderdagmiddag in „Arti et Ami-
citiae" in Amsterdam een tentoonstelling
van kleurenfoto's geopend, die tijdens het
staatsiebezoek van Koningin Juliana en
Prinses Beatrix aan België door vier
Nederlandse persfotografen wei-den ge
maakt. Zij werden hiertoe in staat gesteld
door een Belgische fabriek van fotopro-
dukten, die ook de inrichting van deze
eerste grote expositie van kleurenfoto's
in Nederland mogelijk maakte.
Op de tentoonstelling die tot 27 juli in
Amsterdam blijft en daarna kan worden
bezichtigd in Den Haag, Delft en Baarn,
zijn ongeveer 250 9 x 9 cm afdrukken en
80 vergrotingen te zien. De foto's werden
gemaakt door de fotojournalisten C. de
Boer uit Haarlem J. Eenkhoorn uit Am
sterdam, B. J. van den Meerendonk uit
Amsterdam en T. van der Reijken uit
Delft, die verenigd zijn in „United
Photos".
De heer De Vleeshouwer merkte in zijn
openingswoord onder meer op, dat deze
expositie de vriendschapsbanden tussen
Nederland en België zeker zal verstevigen.
Tevoren had de voorzitter van de Neder
landse vereniging van fotojournalisten, de
heer P. van Breukelen, reeds de aandacht
gevestigd op het belang van deze unieke
gebeurtenis. „We zijn er ook als organi
satie van Nederlandse fotojournalisten
trots op dat vier onzer leden de eer te
beurt is gevallen de eerste grote expositie
van kleurenfoto's te mogen inrichten,"
zei hij. De heer Van Breukelen zei voorts,
dat deze tentoonstelling het resultaat is
van samenwerking tussen Nederlandse
fotografen en Belgisch technisch vakman
schap. Hij hoopte dat dit contact zou wor
den voortgezet.
De openingsplechtigheid werd onder
meer bijgewoond door vice-admiraal-tit.
buiten dienst N. A. Rost van Tonningen,
adjudant-generaal in buitengewone dienst
van Koningin Juliana.
Joan Cadzow, aan wie het Theatre des
Nations in Parijs gisteren de prijs voor
de beste vertolking van dit seizoen
heeft toegewezen.
des Chorégraphiques" van Serge Lifar
met haar op een superieure techniek steu
nende autoriteit als prima ballerina. Het
in wezen oninteressante maakwerk, getui
gend van weinig begrip voor de slechts
terwille van romantisch effectbejag mis
bruikte muziek van Schumann, heeft niet
meer oppervlakkig genoegen te bieden dan
verbazing om „onbestaanbare" verrichtin
gen kan opleveren. Vooral Ronald Snij
ders heeft zich opzienbarend gekweten van
de taak der anderen om in de sfeer van
het sensationele verwachtingen te wekken,
die door haar specialiteiten virtuoos wer
den overtroffen.
David Koning
Advertentie
HET GROTE AANTAL van meer dan honderd symfonieën, die Joseph Haydn
gecomponeerd heeft, leidt tot de conclusie, dat de Oostenrijkse meester kon putten
uit een rijk vloeiende inspiratiebron en dat de scheppingsstrijd, zoals de negentiende
eeuwse romantische componisten moeten gekend hebben, de strijd om het evenwicht
tussen de vorm en de inhoud, Haydn volkomen vreemd was. Inderdaad moet hij zich
ten opzichte van de muziek die hij schreef, zijn leven lang zo gelukkig gevoeld hebben
als hij op het zolderkamertje was, waar hij als jongeman in behoeftige omstandig
heden woonde en geen koning benijdde, wanneer hij aan zijn wormstekig klavier zat
te improviseren.
De Symfonie no. 97 in C van de meester,
waarmede het vijfde zomerconcert van het
Noordhollands Philharmonisch Orkest, dat
donderdagavond onder leiding van Marinus
Adam in de Gemeentelijke Concertzaal te
Haarlem werd gegeven, begonnen werd,
getuigt van een vrijheid van muzikaal den
ken, die een verrukkende, pure schoonheid
kan openbaren. Eenvoudige schoonheid ge
bracht met het verfijnde, transparante lij
nenspel van thematiek en van melodieën,
met de subtiliteit van dynamische schake
ringen en met de klaarheid van lichtende
instrumentale kleuren. De uitvoering, die
van Haydns symfonie werd gegeven, liet
er geen twijfel over bestaan, dat de muziek,
die zij bevat, voor vertolking een uiterst
kwetsbaar object is en dat het een zeer
veeleisende opdracht is om aan deze schone
klankenordening inhoud te geven. Maar
ook kon deze uitvoering de zekerheid ge
ven, dat het waarlijk zin heeft om van tijd
tot tijd op de symfonische kunst van Haydn
terug te grijpen en om in vrij onbekende
of weinig gespeelde werken van zijn hand
verrijkende muzikale ontdekkingen te
doen.
Marinus Adam en het orkest, die nu een
verdiende vakantie gaan genieten, zullen
vele van de toehoorders op dit zomercon
cert aan zich verplichten wanneer zij in
de toekomst een reprise en dan uiteraard
nog met groter verdieping van Haydns
symfonie zouden geven.
Het Pianoconcert in C (K.V. 415) van
Wolfgang Amadeus Mozart, dat hierna met
de pianiste Ans Bouter als soliste ten ge
hore werd gebracht, behoort evenmin tot
het vertrouwde traditionele concertreper
toire. En evenmin is het een werk, dat een
voudig is uit te voeren, want de muziek
heeft eenzelfde verfijning, is van een zelf
de structuur als Haydns symfonie en zij
bezit een gevoelsexpressie, die beslist ver
werkelijkt. dient te worden, als onmisbare
uitvoeringsfactor.
Voor wat het aandeel van de pianiste in
de vertolking betrof zijn de toehoorders
niets te kort gekomen. Ans Bouter speelde
haar partij met een vlotte, lenige techniek
en duidelijke tekening en de klank wist zij
te laden met licht sentiment, dat voortref
felijk beantwoordde aan de specifieke stijl
der muziek en dat aan haar spel inhoud en
verdieping gaf. Hoewel de begeleiding daar
niet volledig op ingesteld bleek, zorgde
Marinus Adam voor het op de voet volgen
van Ans Bouters voordracht, zodat toch
van een eenheid van vertolking gesproken
kon worden. En daarvoor heeft de soliste
de dirigent en het orkest nadrukkelijk haar
erkentelijkheid betoond en hen laten delen
in het hartelijk succes dat de uitvoering
verkreeg.
De hoogste troeven heeft het orkest met
Marinus Adam op deze avond uitgespeeld
met de vertolking van de Suite uit de mu
ziek bij „Der Bürger als Edelmann" van
Richard Strauss. Men heeft kunnen genie
ten van bijzonder geslaagde gedeelten uit
deze fraai geïnstrumenteerde suite, waar
van de muziek een opvallend persoonlijk
accent verkregen heeft, onmiskenbaar voor
de componist van „Don Juan", „Till Eulen-
spiegel" en zoveel andere symfonische ge
dichten. Voortreffelijk zijn ook de invloe
den van zeventiende eeuwse muziek in deze
toneel-muziek verwerkt. Het solospel van
de concertmeester Jan Hesmerg, de violon
cellist Eduard Biele en van de pianiste Ans
Bouter werd voor de uitvoering van bete
kenis, maar ook het spel van de altviolis
ten, dat aan „Cleonte" een bijzondere char
me gaf, een vermelding, die hier mede geen
tekort wil doen aan de beste prestaties van
andere medewerkende orkestleden.
MET EEN UITVOERING van de tweede Symfonie van Mahler heeft de
herdenking van deze componist, wat het Elolland Festival betreft, zijn besluit
gevonden. Met een half dozijn werken is ruimschoots aan
dacht geschonken aan een componist wiens uitingen wel
heel sterk het stempel dragen van een hypertrofie van het
eigen ik. Het is deze pretentie van „IK, de Grote Tovenaar,
zal jullie eens iets laten, horen die zijn muziek voor een groot
deel onverteerbaar maakt. Een componist die een uitgespro
ken begaafdheid had voor het intieme genre bij uitstek, het
lied, heeft helaas zijn pen als een soort toverstaf beschouwd
en zijn ingevingen als magische spreuken die een „kosmische beleving" bij het
publiek moesten opwekken. Het scheppen van „werelden" door middel van
avond-vullende symfonieën is een verkrachting van de muze. Wie haar in be
scheidenheid liefheeft kan (misschien) een goede symfonie bij haar maken.
Men zou kunnen opmerken dat het pu
bliek dat donderdagavond anderhalf uur
aan één stuk naar de1 vertolking van het
Concertgebouworkest onder Rafael Kube
lik geluisterd had dan toch maar in een
ovationeel applaus uitbrak zoals men het
elden meemaai;t. Ja, maar heeft men
óók gelet op de verheimelijkte blijken
van een verminderde concentratie, het
programma-lezen onder de muziek, het
op-de-stoel-draaien, een bepaalde suffig
heid in de blik? Men kan de luisteraars
hiervan geen verwijt maken, de uitvoe
renden nog minder: Kubelik heeft het ge
heel met een enorm elan geleid, het or
kest gaf wat het te geven had, de koren
Toonkunst en Apollo waren in het
laatste deel vlekkeloos van intonatie, de
beide solo-partijen door eerste-rangs krach
ten bezet: de sopraan Maria Stader en
de alt Nan Merriman. Het is niet om
de oprechtheid van de reacties in twijfel
te trekken, maar alleen in de hoop ze
te verklaren, wanneer men de veronder
stelling waagt, dat de ontspanning na een
dergelijk massaal en mystiek-filosofisch
bekroond vertoon zich noodzakelijkerwijs
langs deze weg moet uiten. Het is de
aanblik en het aanhoren van de in tijds
duur en aantal medewerkers omvangrijke
Op de Westblaak te Rotterdam is het Ci
nerama-theater geopend, het enige in Ne
derland. De openingsvoorstelling werd ge
geven ten bate van de kanker- en polio-
bestrijding en de entreeprijzen waren
daarom extra hoog gehouden, ten minste
f 35 per plaats. Er waren bijna duizend
toeschouwers.
Cinerama is slechts ten dele te verge
lijken met een gewone filmvoorstelling.
Het doek reikt van de grond af tot aan
het plafond, tien meter hoog en spreidt
zich in licht, gebogen vorm uit naar rechts
en naar links tot een gezamenlijke breed
te van 30 m. Om dit kolossale doek te
belichten zijn drie projectoren nodig, die
elk een derde deel van het beeld voor hun
rekening nemen en passend op elkaar aan
sluiten.
Het nieuwe van het systeem ervaart
men het best als er beweging gesugger-
reerd wordt, dus als men als het ware
zelf in een gondel zit en door de kanalen
van Venetië gepeddeld wordt, of in een
vliegtuig onder bruggen doorsuist en nau
we rotskloven neemt, of en in dat ge-
van nog wel het sterkst als men zich
voelt meegenomen in een schuitje door de
bochten en diepten van de grote achtbaan
in Rockaways Playland bij New York. Het
geluid is stereofonisch en verhoogt daar
door de illusie ten zeerste. De uitvinder
van Cinerama is Lowelle Thomas. Van
wat er te zien is noemen wij onder andere
een tocht door Venetië, de triomfscène uit
„Aïda" in de Scala te Milaan, het optre
den van de Wiener Sangerknaben, een stie
rengevecht in Spanje, een doedelzakpara
de in Edinburgh en natuurlijk taferelen
uit de Verenigde Staten.
inspanning waar men bij tegenwoordig is,
die, als het slot in ons aller bijzijn ge
haald is, de reactie geeft van „wij zijn
er, de top is bereikt, we hebben niet voor
niets geluisterd". Want het is psycholo
gisch zeer begrijpelijk dat de prestatie
van drie- a vierhonderd man op het po
dium veel sterker een beroep doet op
ons gevoel van collectieve verbondenheid
dan het musiceren van een kwartetje van
vier strijkers, om een ander uiterste te
noemen. Een dergelijke uitbarsting van
enthousiasme behoeft dan ook in dit ge
val geenszins een tijdelijk afdwalen of
zelfs verveeldzijn tijdens de uitvoering-
zelf uit te sluiten.
Wat wij vandaag in de eerste plaats
aan de muziek beleven, óók de luisteraar
die zich daarvan niet bewust is, is de
structuur die het gecomponeerde werk aan
de tijd geeft. Waarschijnlijk is dit struc
tuur-besef aan bepaalde grenzen van tijds
duur gebonden, waarbuiten de muziek
voor onze waarneming begint te verbrok
kelen, geen eenheid, dus: geen zin meer
vertoont. En dit tekent zich daarin af
dat wij „er geen zin meer in hebben",
dat wil zeggen: afdwalen, er niet meer
„bij" zijn, vermoeid geraken. Dat Mah
ler's opgeblazen ontboezemingen hiertoe
aanleiding geven, kan men niet ontkennen.
Misschien moet men nog met de Eline Ve-
re-achtige wazigheid anno 1910 behept zijn
om zulke muziek te kunnen verdragen.
En anders is het maar tot op zeer be
perkte hoogte échte muziek, in de zin
waarin Bach, Mozart en een dozijn an
dere meesters ons dat begrip hebben doen
verstaan.
Sas Bun ge
O
ROME (UPI) Volgens het Italiaanse
persbureau „Continentale" heeft de Russi
sche regering de reusachtige straalver-
keersvliegtuigen van het type TU-104 uit
de dienst genomen naar aanleiding van
een reeks ongelukken met vele doden.
Bij de ongelukken met dit type vliegtui
gen zouden meer dan 500 mensen zijn om
gekomen, aldus Continentale, die zich spe
cialiseert in nieuws uit het communisti
sche kamp en vaak betrouwbaar is geble
ken.
Onder de slachtoffers van de ongelukken
zouden vele Russische functionarissen ge
weest zijn. Details over de vliegongeluk
ken, zeven a acht in aantal, beginnen
thans uit te lekken. Het persbureau merk
te op dat premier Kroesjtsjev voor zijn
bezoek aan Rusland in een TU-104 reisde,
maar in Iljoéshin terug keerde.
Einde 1958, aldus Continentale, was ook
een onderzoek ingesteld nadat er zich een
reeks ongelukken met de TU-104 had voor
gedaan. De resultaten van dit onderzoek
zouden niet zo gunstig zijn geweest voor
het vliegtuig noch voor de ontwerper er
van, Arkadi Tupolev, die in 1939 tot 1943
een gevangenisstraf had ondergaan we
gens „onkunde en sabotage".
Maar de ongelukken werden officieel ge
weten aan „onvoldoend geoefende pilo
ten" om eventuele kopers in het midden
en verre oosten waar grote propaganda
voor het vliegtuig was gemaakt, niet af te
schrikken.
Volgens Continentale zal de TU-104 wor
den vervangen door de TU-124, die snel
heden van 620 mijl per uur kan halen.
De Chorale Universitaire de Montpellier,
die verleden jaar een tournee door Spanje
maakte, bezoekt thans ons land en zal
zoals bericht in Zandvoort en het Open
luchttheater in folkloristisch kostuum
concerteren.
De Stichting Haarlems Bloei heeft het
koor bereid gevonden om op zaterdag
16 juli van vier uur tot half vijf op het
rondpoint van de Grote Markt enkele lie
deren te zingen. Des avonds treden de
vijftig studenten op in Zandvoort en op
woensdag 20 juli in het Openlucht Theater
te Bloemendaal.
Gisteravond werd, na
het Mahler concert, in
de Mengelbergfoyer
van het Concertge
bouw in Amster
dam dirigent Rafael
Kubelik onderschei
den met de Mahler
medaille, welke hem
zoals de foto toont
werd uitgereikt
door prof. Erwin Ratz,
président van het
Mahler Gesellschaft.
In Nederland bezit
alleen de dirigent
Eduard Flipse deze
medaille.
Donderdagavond heeft voor het eerst in
een openbare schouwburg, het Nieuive de
la Mar theater te Amsterdamhet Neder
lands Marionettentheater, onder leiding
van Berg Brugman een voorstelling gege
ven. Na zevenendertig jaar uitsluitend
MUZIEK
Vrijdag 15 juli, Teylers museum, 20 uur:
Demonstratie van het eenendertigtoons-
orgel door prof. A. D. Fokker voor cur
sisten van de Orgelacademie.
Zaterdag 16 juli, Openluchttheater, 20.15 u.:
Operette „Die Fledermaus" van Johann
Strauss door de Zuid-Nederlandse Opera
uit Maastricht.
Woensdag 20 juli, Openluchttheater, 20.15
uur: Concert door het Frans Studenten
koor uit Montpellier. Op het programma
staan nationale en folkloristische popu
laire liederen. Tevens wordt een koor
werk van Mozart „Venerabilis barba
capasinorum" ten gehore gebracht.
Woensdag 20 juli, Openluchttheater, 14.30
uur: Kindervoorstelling: „Dik Troms
nieuwe avonturen".
Dagelijks in 't Goede Uur tot 18 juli, van
21 tot 22 u.: Klassiek grammofoonplaten-
concert van werk van Mozart en Beet
hoven. Van 18 tot 25 juli werk van
Brahms. Iedere zondag 12 uur: Gold-
berg-variaties van Bach.
Grote of St. Bavokerk: Elke vrijdag van
1212.30 uur en elke maandag van 16
16.30 uur: Beiaardbespeling door Arie
Peters.
DIVERSEN
Woensdag 20 juli, Concertgebouw, 14.30 u.:
Anneke Elro en haar sprookjesgezel
schap geeft een voorstelling van „Piggel-
mee".
Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e
eeuw. Tekeningen uit de Hollandse.
Italiaanse en Franse school van de zes
tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen,
mineralen, natuurkundige instrumenten.
Dagelijks van 1115 uur, behalve maan
dag en eerste zondag van de maand,
van 1317 uur. Expositie tekeningen en
etsen van Rembrandt. Dezelfde openings
tijden.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken, 10—17 uur:
zondagen 13—16 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit ue Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden
Dagelijks geopend van 10—17 uur. des
zondags van 1317 uur. Iedere zaterdag
avond, tot en met 3 september, van 20.30
tot 22.30 uur: speciale avondopenstelling
met buitenverlichting, oude muziek en
kaarsverlichting in de expositiezalen.
Voormalig woonhuis, Jacobus van Looy
(Kleine Houtweg 103): Op donderdagen
geopend van 10—12.30 en van 13.30—17
uur, op zondagen van 14—17 uur.
Cruquius Museum, aan de weg naar
Hoofddorp: Dagelijks geopend van 9—
12.30 uur en van 14 tot 17 uur. Des zon
dags van 1012.30 uur en van 1417 uur
Kunstzaal 't Goede Uur: Gedurende de
maand juli expositie van tekeningen van
Helga Schussheim uit Amsterdam. Dage
lijks geopend van 10 tot 22 uur.
Museum ,Het Huis Van Looy": Gedurende
de maand juli reizende tentoonstelling
„Stad en Landschap", onder auspiciën
van de Unesco. Dagelijks geopend van
10 tot 12.30 uur en 13.30 uur tot 17 uur.
Des zondags van 14 tot 17 uur.
Kunstcentrum De Ark: Van 10 juli tot
8 augustus wisselexpositie van werken
van Haarlemse beeldende kunstenaars.
Geopend dagelijks van 9 tot 17 uur.
Lijst van door de Stadsbibliotheek te Haarlem
aangeschafte boeken.
Romans: Apol: Achter tralies. Brechl: Drie
stuiversroman. Chesterton: De wijsheid van
Father Brown. Kramp: Het lam. Zuckmayer:
Zonder masker. Andres: Ritter der Gerechtig-
keit. Merz: Eisrevue. Peter: Mr. Progress und
das neue Babylon. Cecil: Alibi for a judge. Mey-
nellThe abandoned doll. Wyndham: The Mid-
wich cuckoos.
Ontwikkelingshoeken: Oosthoeks encyclope
die dl. 4 (Leeszaal). Hulshos: Het wondere leven
in onze duinen. Spoerl: Kies zelf uw auto. Van
Braband en Roskam: De bromfiets. Van Mierlo:
Nieuwe studiën over Anna Bijns en andere op
stellen. Salomons: Herinneringen uit den ouden
tijd dl. 2. Veltman: Gedichten. Albrecht Roden-
hach herdacht. 1856-1956. Mens: Oude raadhui
zen. Kempe: Film. Goebel: Grundzüge des mo
dernen Klavierbaues. Gids voor Schotland. Wig
man: Dit is het Nationale park De hoge Veluwc.
Nederland's adelsboek 1960 (Leeszaall. Daven
port: Great escapades. Franzero: Cleopatra,
vrouw en vorstin. Doendcs: Ontmoetingen met
het oude Hellas. Ontluisterde Mei 1940. Genees
kundig jaarboek voor Nederland en riiksdeler,
overzee dl. 2 1960.
voorstellingen op uitnodiging gegeven te
hebben voor kunstkringen, personeels
verenigingen en de laatste jaren ook voor
de televisie gaf het theater donderdag
avond in Amsterdam de eerste van een
serie opera-uitvoeringen die tot 5 augus
tus in het hierboven genoemde theater
wordt verzorgd. Tot 21 juli speelt het Ne
derlands Marionettentheater een speciale
bewerking voor marionetten van Gounods
„Faust" van 21 juli tot 2S juli, de opera
Rigolettovan Verdi en van 28 juli tot
5 augustus „De Parelvissers" van Bizet.
De geluidsband, waarop dank zij de
grammofoonopnamen, de stemmen voor
komen van vermaarde figuren van het
operatoneel, zoals Maria Callas, Victoria
de los Angeles, Giuseppo di Stefano en
Tito Gobbi met koor en orkest, draagt
zorg voor de muzikale illustratie. Door een
bewegingssysteem van eigen vinding
waarop inmiddels octrooi is verkregen, is
het voor Bert Brugman en de zijnen mo
gelijk de bewegingen van mond en lede
maten van de poppen volkomen synchroon
met zang en muziek te laten verlopen. De
marionetten worden door Bert Brugman
en zijn mede-poppenspelers gesneden. De
decors en de kostuums, waarvoor Wim
Vesseur en enkele anderen de ontwerpen
maakten, worden eveneens door het gezel
schap vervaardigd.
Bert Brugman beschikt nu over vijfhon
derd poppen en een zeer groot aantal de
cors. De uitvoeringen van het gezelschap,
De Koninklijke Nederlandse Motorrij
ders Vereniging houdt zondag op het cir
cuit van Zandvoort wederom races voor
standaardmotoren, waarvoor reeds zeven
tig inschrijvingen zijn binnengekomen.
Om zo spannend mogelijke wedstrijden te
krijgen, zullen de ingeschreven motoren,
in afwijking van de gebruikelijke metho
de (indeling naar cylinderinhoud), worden
ingedeeld in vijf groepen, waarbij de top
snelheid bepalend is. Elke groep rijdt twee
manches van elk vijf ronden, zodat er dus
totaal twintig races zijn.
dat in 1923 werd opgericht en tot de oud
ste onderneming op dit gebied in Neder
land en misschien wel in Europa gerekend
wordt, komen tot stand met behulp van
zijn vrouw en zijn vijf zoons. Het gezel
schap Brugman heeft reeds in het experi
mentele stadium van de televisie aan dit
medium medegewerkt en tot voor kort
hadden geregeld uitzendingen van Brug-
man's spel „Dappere Dodo" plaats. Thans
brengt het gezelschap een serie avonturen
van Tom Poes op het scherm.
Deze avondvoorstellingen in het Nieuwe
de la Mar theater beginnen om acht uur.
Bovendien zijn er, met ingang van maan
dag 18 juli, op de televisieloze middagen,
dus telkens op maandag, donderdag en
vrijdag, kindervoorstellingen, waarin Dap
pere Dodo wordt gespeeld. Die voorstellin
gen beginnen om kwart over twee.
„De Parelvissers" van Bizet