Horen en zien Repetities van „My fair Lady" Een nacht op Santa Craz kantoormeisjes PANDA EN DE LIJFWACHTERS De negen muzen Amsterdams Volkstoneel met spel van Bouber DE REIS VAN KOEN EN LINNIE Waarom gebruiken meer en meer Tampax? ÏHLif &p bprlF&pn fijb DINSDAG 2 AUGUSTUS 1960 HAARLEMS DAGBL.AD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT f rfctdia\ AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN De BBC neemt wraak De radio geeft woensdag T elevisie programma Sir Thomas Beecham leidt openingsconcert City-Theater in Den Haag te koop Kerkelijk Nieuws Charles Exbrayat Eervolle vermelding in Venetië voor „Polygoon" Gouden Europa-medaille voor Deense film „Paw" Antal Dorati leidt Verdi's „Boccanegra" I 57. Het was natuurlijk prettig voor Jut, de lijfwacht, dat hij zomaar met één schot een kinderwagen had gewonnen, maar Palmer was er minder tevreden mee. „U zou mijn hoed voor me winnen!", riep hij verontwaardigd, „daar betaalde ik vijf hele stuivers voor. Het is niet de bedoe ling, dat u zich op mijn kosten kinderwa gens aanschaft!" „Laat het hem dan nog eens proberen", stelde Panda voor. „Nog eens vijf stuivers neertellen, voor deze on zin?" riep Palmer ontdaan, „zie je me aan voor zo'n verkwister?" „Het is de eni ge manier om uw hoed terug te kringen", bracht Panda hem in herinnering. Er zat voor de miljonair niets anders op, dan nog eens vijf stuivers neer te tellen, hetgeen hij met veel verdriet deed. „Win nu mijn hoed terug", smeekte hij, „mijn hoed en geen kinderwagens of andere prijzen!" Zonder te antwoorden legde Jut opnieuw aan en schoot. „In de roos!" riep de eige naar van de schiettent bewonderend, „me neer wint weer een hoofdprijs! Alstublieft! Een stofzuiger met twee jaar garantie!" „Nee!" gilde Palmer, „ik wil mijn hoed terug! Mijn hoed!" 'I De in Londen verschijnende Daily Mail heeft bericht dat de B.B.C. wraak zal ne men op de voetbalovereenkomst tussen de commerciële televisie en de Voetbalbond door wedstrijden op het Europese vasteland land te relayeren. Aan het einde van de afgelopen week werd bericht dat de Britse commerciële televisie 140.000 pond heeft neergeteld voor het uitzenden van 23 wedstrijden van de Britse league in het komende seizoen. Volgens de Daily Mail zal de B.B.C. wraak nemen door rechtstreekse uitzen dingen op het beeldscherm te brengen van ontmoetingen tussen topploegen op het Europese vasteland. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws 8.18 Gram. 8.30 Voor de jeugd. 8.55 Tips van de voedingsmarkt. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. VPRO: 10.00 Methoden en mogelijkheden van Exegese, lezing (II). VARA: 10.20 Gram. 10.35 Pianorecital. 11.00 Zigeunermuziek. 11.30 Zang en interviews. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland, praatje. 12.38 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Promenade-ork. 13.45 De wereld wil bedrogen zijn, lezing. 14.00 Volksliedjes en -dan sen. 14.15 Gram. 15.00 Voor de jeugd. 16.15 Gram. 17.00 Versierde vakantietips. 17.50 Regeringsuitz.: Jeugduitz.: De brievenbus gaat open. Corresp.- club o.l.v. Regjna Zwart. 18.00 Nieuws en comm. li',.20 Gram. 18.30 Lichte muz. 19.00 Voor de kin deren. 19.10 Het geloof van de ongelovige politi cus. toespraak. 19.20 Gram. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Operettemuz. 20.45 Een schelm genaamd Lucifer, hoorsp. 21.55 Cello en piano. 22.20 Wereldkamp. wielrennrien In Leipzig. 22.30 Nieuws. 22.40 Hammondorgelspel. 23.00 Gesproken portret. 23.15 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voorde vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Mor gendienst. 11.00 Vijf dagen naar Parijs, hoorspel. 12.00 Pianorecital. 12.30 Land-en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.53 Gram, en actual. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. lezing. 13.20 Saxofoonkwar- ete. 13.50 Der Barbier von Bagdad, opera. 15.25 Viool en clavecimbel. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Orgelspel. 13.15 Het Spectrum, lezing. 18.30 Leger des Heils- kwa'rticr. 18.45 Boekbespr. 19.00 Nieuws. 1.9.10 Volksliedjes. 19.30 Radiokrant. 19.50 Amus.muz. 20.15 Gram. 21.20 Ruimtevaart: grensgebied tus sen fantasie en werkelijkheid, rondetafelgesprek. 21.50 Lichte muz. 22.15 Rep. opening wereldcon gres YMCA te Loosdrecht. 22.30 Nieuws en S.O.S.- ber. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Platennieuws. 23.55 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12:00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Symf.ork. en sol. 15.30 Operettemuziek. 17.00 Nieuws. 17.10 Zangrecital (verv.). 17.50 Boekbespr. 18.00 Pianorecital. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Gram. 19 00 Nieuws. 19.20 Rep. wereldkampioensch. wielrennen te Leipzig. 19.40 Vlaamse liederen. 20.00 Operettemuz. 20.30 Symf.ork. en zang. 21.00 Rep. wereldkampioensch. wielrennen te Leipzig. 22.20 Kron. van litteraire tijdschriften. 22.35 Gram. 22.40 Chansons. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: Intern, agrarisch nieuws. 20.00 Journ. en weeroverz. 20.30 Inl. tot Der Barbier von Bagdad, praatje. Eurovisie: 20.3022.45 Rep. uit Bregenz: Der Barbier von Bagdad, opera VOOR WOENSDAG VARA: 17.00 Voor de jeugd. NTS: 17.30—17.40 Intern, jeugdjourn. 20.00 Journ. en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Filmfantasie. 20.35 Jazzmuziek. 21.00 Rep. openingsdag padvindersleiders en -leidsters te Ommen. 21.30 Kunstrubriek. 21.55 Rep. kamp vuur te Ommen. Muziekfestival te Gent Het muziekfestival 1960 te Gent zal op 3 september in de Koninklijke Opera worden geopend met een galaconcert door het nationaal orkest van België onder leiding van sir Thomas Beecham. Op 17 september dirigeert Willem van Otterloo tot besluit van dit festival het symphonie orkest van het M.I.R. in Beet- hovens's negende symphonie. Aan de uit voering van de Negende werken mee de solisten Hildegard Hillebrecht, Norma Procter, Richard Lev/is en Theo Zilleken en de Gentse oratorium vereniging. Het programma vermeldt voorts een reeks orgelconcerten op 5, 10 en 13 sep tember in de St. Bavo, een vertolking van hedendaagse Vlaamse muziek door het symphonie orkest van het N.I.R., onder leiding van Daniël Sternefeld op de ne gende september en een uitvoering door het Belgisch kamerorkest in de troonzaal van het stadhuis op 12 september. Grote namen uit de wereld van het lied, van de opera en van het ballet zullen dit festival sieren. Rudolf Shock zingt op 6 september, Erich Kunz, Ernst Haefliger en andere solisten van de Weense staats- opera vertolken opera-aria's van Mozart. Leonce Gras dirigeert op de vijftiende Het verhaal van de soldaat van Strawinski en Schönberg's „Pierrot Lunaire". De avond daarvóór zal het Amerikaanse gezelschap Ballets of The Worlds, onder auspiciën van de Vlaamse televisie het ballet „The Dybbuk" dansen. „Festspielpreis" Tijdens een ontvangst in het slot Klessheim te Salzburg naar aanleiding van de opening van het nieuwe Festspielhaus te Salzburg, is de instelling van een Festspielpreis door de n.v. Philips Phonografische Industrie bekendgemaakt. Deze prijs, ten bedrage van 100.000 Oosten rijkse shilling (ongeveer 1400), wordt uit geloofd voor de beste prestatie tijdens de Festspiele door een uitvoerend of schep pend kunstenaar. Een van de grootste bioscopen van Den Haag, het 1056 plaatsen tellende City-thea ter in de Venestraat is door de eigenaresse samen met een aangrenzend winkelpand te koop aangeboden. In een advertentie in het laatst verschenen nummer van het nieuwe weekblad voor de cinematografie wordt het in uitzicht gesteld aan de hoog ste bieder, die zich middels brieven onder nummer aan genoemd blad kan melden. Het City-concern heeft een langdurig huurcontract met de eigenaresse van het bioscooppand. City in Amsterdam en Lu- mière in Rotterdam zijn eigendom van het concern. (Van onze Amsterdamse redacteur) De theatersituatie in Den Haag noopt de exploitanten van de nieuwe musical „My fair Lady" de voorstellingen te be perken tot Rotterdam waar de première op 1 oktober plaats heeft) en Amsterdam première op 20 janurari Na het optre den in Amsterdam zal het gezelschap ver moedelijk nog naar Brussel gaan. Deze mededelingen deed drs. W. Hofman na mens de n.v. Velasquez waar behalve de heer Hofman, mr. P. A. Meerburg uit Amsterdam en de Zweedse producer Lars Schmidt in deelnemen op een persconfe rentie te Amsterdam, waar de cast van „My fair Lady" en de Deense regisseur Sven Larsen werden voorgesteld. De voorbereidingen voor de musical zijn al ver gevorderd. In Den Haag is costumière Hennie van Dam begonnen, met het vervaardigen van de meer dan honderd damesjaponnen en werkt mevrouw Van Heekeren aan de hoeden, waarvan de ontwerpen uit New York zijn gekomen. In Rotterdam zijn de decorschilders Chiel de Mey en Wim van Hemert inmiddels bezig met de doeken, die voor de scènes nodig zijn. Tien hoofdrolspelers, onder wie Mar griet de Groot, Johan Kaart, Joekie van der Valk en Paul Storm, zijn in 't Nieuwe de la Mar-theater te Amsterdam reeds bezig met de repetities. Over enkele dagen zal Wim Sonneveld zich bij hen voegen hij werkte het afgelopen weekeinde aan de eerste televisie-uitzending op Curagao. Na 26 augustus worden de repetities voortgezet in Rotterdam, om. zoals de heer Larsen het uitdrukte, te wennen aan de omgeving van het Luxor-theater. Daar worden dan ook koor en ballet in het oe- fenschoma ingeschoven. Het koor be staat uit zestien Nederlandse zangers en zangeressen, het ballet van eveneens zes tien dansers en danseressen telt naast Ne derlandse krachten artiesten uit Scandi navië, Engeland en Australië. De muzikale leiding is in handen van Dolf van der Lin den, die zojuist gereed is met het samen stellen van het orkest van zesentwintig musici. Aan de première van 1 oktober gaar, drie besloten voorstellingen vooraf, die be doeld zijn als „try-outs". Deze zullen on der meer worden bijgewoond door verte genwoordigers van de auteurs in New York die de garantie willen hebben dat de Neder landse uitvoering volkomen gelijk is aan die in New York en Londen. De vertalin gen van de songs, die Seth Gaaikema uit Groningen voor zijn rekening heeft geno men, zijn inmiddels door de Amerikaanse auteurs goedgekeurd. Eind september zal in navolging van het geen in Amerika is gebeurd een pocket- Ju het Parkhotel te Amsterdam, is de eerste leesrepetitie gehouden voor de Nederlandse uitvoering van de Ameri kaanse muzikale comedie „My fair lady", die op 1 oktober in het Luxor- theater te Rotterdam in première gaat. Van links naar rechts ziet men Johan Kaart (Doolittle), hoofdrolspeelster book verschijnen met de volledige tekst van de musical en, maar dat spreekt wel haast van zelf, er zal ook een langspeel plaat op de markt komen met de meest populaire melodieën. Als primeur voor Nederland zal het Luxor-theater in Rotter dam de mogelijkheid openstellen om van 15 september af plaatsen te bespreken voor alle voorstellingen tijdens de Rotter damse speeltijd van drie maanden. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Gameren J. Verkade, kand. te Stolwijk. Aangenomen naar Werkendam (2de pred.pl.) J. Smit te Groot-Ammers, die bedankte voor Tholen. Bedankt voor Assen (vac. F. H. v. Aalst) C. F. J. Anto- nides te Obdam. Chr. Geref. Kerken Bedankt voor Aarlanderveen-Nieuw- koop J. v. Doorn te Tholen. Margriet de Groot (Eliza), regisseur Sven Aage Larsen en Joekie van der Valk (mrs. Eynsford Hill). Het Amsterdams Volkstoneel, dat onder direectie staat van Eeppie Nooy, is op de eerste avond van deze maand in het Cen traal Theater in de hoofdstad een reeks opvoeringen begonnen, van „Het kind van de buurvrouw" door Herman Bouber, op de roman „Arie" van Johan Elsensohn ge baseerd. Dit stuk is al zo vaak gespeeld, ook door amateurs, dat maar weinigen niet zullen weten waarover het gaat: de moeilijkheden die onstaan als na veertien jaar een wufte moeder louter uit bereke ning haar natuurlijke dochter komt opei sen, na de ongewenste geboorte afgestaan aan een kinderloos echtpaar aan de over kant van de straat in de volkswijk onder de Westertoren, waar de handeling zich voltrekt. De oorspronkelijke titel stelt het eigenlijke thema kort en goed aan de or de. Op het affiche en in het programma wordt het thans echter „Het kind van de zonde" genoemd, een moedwillige accent verschuiving van het eerlijke sentiment naar de brutale sensatie, nog versterkt door de verleidelijk, bedoelde mededeling „Toe gang boven zestien jaar". Gelukkig blijft de vervalsing daartoe be perkt. Want niet alleen het stuk, ook de voorstelling is aanzienlijk veel beter dan „Rooie Sien" van de Rotterdammer Ma- rius Spree, waarmee dit gezelschap het vorigee seizoen heet land bereisde. Goed. alles verloopt in grove steken volgens het beproefde patroon twee recht één averecht maar deze ruwe schets van eenvoudige zeden liegt er niet om. Hier hoort en ziet men het romantisch realisme van de twin tiger jaren: kleinburgerlijk, maar daarin authentiek en plausibel. Zo wordt het ook gespeeld: gevoelig raak in pakkende scè nes, een luidruchtige volkstoon die soms tot aandoenlijk melodrama verstilt. Voor al Beppie Nooy sr. en Rien van Nunen als Tante Da en haar man, de Waterdui ker, bereiken in deze stijl treffende mo menten van goedaardigheid. Geleidelijk groeide ook mijn waardering voor Jopie Korda, die een karakteristieke verschijning verleende aan de geraffineerd onverschil lige zuster van de ontaarde moeder. Be paald kostelijk is het drietal buurvrouwen dat de openbare mening toeschietelijk weergeeft. Volkstoneel is dit door de nadrukkelijke gerichtheid op een deel van het publiek dat naar onmiddellijke echtheid verlangt. Men kan zich afvragen of het nu nodig is dit te lokken met zulke dubieuze slag zinnen op het aanplakbiljet als: „De meest tragische en realistische greep uit het le ven". Dergelijke nonsens slaat waarschijn lijk op de proloog, waarin een nameloze minnaar bij open doek naast het ledikant, dat in het eerste bedrijf als kraambed dien de directrice van het ensemble door ver wijdering van bovenkleren in haar hemd zet. David Koning 4647. Ze holden naar de paddestoel met rode stippen, die verderop stond. En voor dat het hard begon te regenen zaten ze al veilig onder de brede paddestoélhoed. Hier zitten we mooi droog, hè? lachte Koen. Ja, lachte Linnie. Fijn gaat dat, met zo'n grote paddestoel! De regen viel tussen de bomen; maar het was niet meer dan een bui. Even later was het alweer voorbij. Het is alweer droog! zei Koen. We kunnen er wel weer onderuit! Kijk, de zon schijnt weer! Vertaling: Margot Bakker 16) Ik vroeg mij een ogenblik af of zij werkelijk zo wereld vreemd was en ik keek haar zo onthutst aan, dat zij in een schaterlach uitbarstte. Don José.in Frankrijk hebben de vrouwen blijk baar heel wat meer vrijheid dan in Spanje. U weet toch wel dat een Spaans meisje niet alleen uitgaat met een man die zij nauwelijks kent? Wat? Nauwelijks kent? Wij kennen elkaar al meer dan twintig jaar! Zij begon te lachen. Ach ja, daaraan had ik niet gedacht. Maar als Juan er nu eens achter komt? Dat lijkt me beslist onnodig. Ik vind het niet prettig tegen hem te liegen. Juan kwam weer binnen. Hij moest de hele zaal nog doorlopen voor hij bij onze tafel zou zijn. Daar is hij! Zeg nu vlug of je wilt,Maria! Ze weifelde nog even, sloeg toen de ogen neer en fluisterde: Om twee uur zal ik in de paso de la Armagura zijn. In Spanje moet je nu eenmaal de kerk gebruiken als je een afspraak maakt. De volgende morgen stond ik laat op. De Andalusische gewoonten hadden mij alweer te pakken. In mijn land kent men het begrip woekeren met de tijd niet en het was al na twaalven toen ik mijn hotel „Cecil-Oriënt" ver liet. Ik besloot een aperitief te gaan drinken in het café op de hoek van Velasquez en Caravaca. Met een glas Jerez voor me en twee kreeften met mayonaise, die ik door de kelner had laten brengen, trachtte ik orde op zaken te stellen. Wat Lajolette betreft was het duidelijk dat ik nog niet over de geringste aanwijzing beschikte. Het leek mij het eenvoudigst een volgende aanval op mijzelf af te wachten om te proberen eindelijk een van de bendeleden in handen te krijgen. Daarna zou ik hem wel aan het praten weten te krijgen. Wanneer en waar was mij allerminst duidelijk. De zaak was er niet een voudiger op geworden door de belangstelling van com missaris Fernandez voor mijn persoon. De man hield mij vermoedelijk voor een van de handlangers van de opiumsmokkelaars en bij de eerste de beste stommi teit van mijn kant zou hij mij in de kraag vatten. En dan waren Maria en Juan er nog. Had ik eigenlijk wel het recht hen in de avonturen te betrekken? Als de te genstanders hen nu eens grepen om mij in handen te krijgen? Dat zou ik mezelf nooit vergeven. Aan de andere kant kon ik mezelf al evenmin overhalen af stand van Maria's gezelschap te doen. Ik hoefde mezelf niets wijs te maken en ik deed er verstandig aan de waarheid onder ogen te zien. Ik was verliefd geworden op Maria van de Zoete Naam. Ruth had ten slotte haar eigen weg gekozen en ik zag niet meer in, waarom ik niet hetzelfde zou doen. Maar zou Maria bereid blijken met mij naar de Verenigde Staten te gaan? Zou zij in staat zijn haar broer alleen in Sevilla achter te laten? Ik zag Juan eerlijk gezegd in Washington nog geen succes worden. Aan de overkant zijn ze niet ge brand op lieden, die het leven als een pretje be schouwen. Goed beschouwd zou het voor alle par tijen misschien het beste zijn dat Cliff Anderson mij maar terugriep. Om mij heen heerste een heidens kabaal. Sevil- lanen kunnen nu eenmaal niet gedempt spreken. Ik begon naar de gesprekken te luisteren. Men had het over het eerste stierengevecht van het jaar, dat van Paaszondag dat de ware kenners nog altijd niet geheel ernstig nemen. De grote toreros verschijnen niet voor de Feria in de Maestranza. Met de ogen half gesloten bleef ik luisteren en het was alsof ik de stem van Paco weer hooi-de, die mij in de geheimen van het stierengevecht inwijdde en mij begrip trachtte bij te brengen voor de magische grootheid van het momento de verdad als de matador zich voorbereidt de stier te doden of zelf te sterven. Ik rukte me los uit de dromerige stemming, waaraan ik sedert mijn aankomst in Se villa voortdurend overgeleverd ben geweest. Ik be gaf mij naar de toiletten, waarvoor ik eerst een groep aficionados, die de ingang versperden, opzij moest schuiven. Toen ik weer aan mijn tafel ging zitten zag ik dat er een briefje onder mijn glas was geschoven. Nog voor ik het gelezen had was het mij duidelijk wat de inhoud ervan zou zijn. Ik deed alsof ik het nieuwsgierig openvouwde maar plotseling draaide ik mij om, met het doel de man te betrappen die mijn reactie bestudeerde of een blik op te vangen, die wat al te haastig werd afgewend. Ik had mij de moeite kunnen besparen. Er was niemand die belangstelling voor mij toonde. Ik las het briefje door: „U doet er verstandig aan het eerste vliegtuig naar Washington te nemen en daar rustig weer op het bureau van het FBI te gaan zitten. Anders zult u Sevilla waarschijnlijk nooit meer verlaten." Dat was tenminste duidelijke taal. Merkwaardi gerwijs luchtte het briefje mij tot op zekere hoogte op. De narigheid was alleen, dat ik blijkbaar aan alle kanten gesignaleerd was. Wat mij meer dwars zat dan het gevaar, dat nu toch werkelijk scheen te naderen, was het feit dat Lajolette wat mijn persoon betreft zo volledig op de hoogte bleek. De omweg via Parijs had tot niets gediend en ik kon in de toekomst zonodig recht streeks met Cliff Anderson bellen. Een forse kerel, die aan de tafel naast de mijne opstond en schreeuwde Ya son las dos menos cuarte!" riep mij tot de werkelijkheid terug. Het is al kwart voor twee, had hij geroepen. Over een kwartier zou Maria op mij wachten. Het werd tijd voor mij de Palma op te zoeken. In de kerk van San Juan Baptista was het zelfs op deze tijd van de dag allerminst eenzaam. De koorts van de Stille Week begon zich al van de gelovigen meester te maken en de leden van de broederschap van de Armagura waren met de beide pasis bezig, die uit hun nissen waren gehaald om te worden opgeluisterd met een baldakijn, kande laars en bloemen. Aan de ene kant werden zij ge flankeerd door het beeld van de Virgen de la Arma gura, vergezeld van de heilige Juan-Batista en aan ae andere door Jezus, die door een Romeins soldaat werd bewaakt en door twee farizeeërs ten overstaan van Herodes werd beschuldigd. Maria van de Zoete Naam lag dicht bij de paso van haar schutspatro nes geknield en het leek alsof zij het zilveren beeld houwwerk bewonderde. Ik zag het meisje van opzij en de innige vroomheid die op haar gezicht lag te lezen, ontroerde mij haast even sterk als haar mooie gelaatstrekken zelf. Hoe durfde ik eigenlijk verwachten dat zij met mij naar een vreemd land zou trekken? Ik kon me haar met de beste wil niet in de straten van Wash ington voorstellen. Lag het niet meer op mijn weg mij terug te trekken nog voor zij mij gezien had? Mocht ik haar blijven ontmoeten? Maria hoorde in Sevilla thuis en ik kon daar inmiddels alleen nog als toerist verschijnen of in functie. Waarbij de laatste mogelijkheid voor haar nog de meest drei gende was. Met lood in de schoenen maakte ik aanstalten de kerk te verlaten toen Maria opkeek, mij ontdekte en tegen mij lachte. De teerling was geworpen. Zij stond op en kwam naar mij toe. Samen verlieten wij de kerk en staken de Palma over. Maria was tot vier uur vrij, vertelde zij mij, dan pas ging de winkel weer open. Als bij afspraak ver lieten wij de wijk, waar iedereen haar kende en zochten onze toevlucht in het noorden van Sevilla. Wij hielden er een stevige pas in, alsof wij ons beiden, zij het om verschillende redenen, schuldig voelden. Wij beseften niet eens, dat wij ons door deze wijze van lopen moeilijk aan de belangstelling zouden kunnen onttrekken. Ik zei niet veel, ik was nog bevangen door het pas ontdekte gevoel van ver antwoordelijkheid ten opzichte van Maria zelf, die mijn zwijgen vermoedelijk niet begreep, zei voor het eerst iets toen wij langs het paleis van de hertog van Alva liepen. Wat had u mij voor belangrijks te vertellen, don José? Ik weet eigenlijk niet goed meer of het wel zo belangrijk was, Maria Zij begon langzamer te lopen. Zij keek mij aan alsof zij mij wel mocht. Het staat aan mij dat te beoordelen, don José.. Ik zat in de val! (Wordt vervolgd) Het Nederlandse filmjournal van „Poly goon" met een reportage over de overstro ming van Tuindorp-Oostzaan en een re portage ter gelegenheid van het 135-jarig bestaan van de Koninklijke Noord- en Zuidhollandse Reddingmaatschappij, heeft een eervolle vermelding gekregen op het vierde internationale festival voor film journaals, dat in Venetië gehouden werd van 26 tot 30 juli. Op dit festival werden dit jaar geen gouden medailles toegekend. Wel een zil veren aan het Franse journaal van „Pathé" en een bronzen aan het Poolse journaal. Speciale diploma's wei-den uitgereikt aan „Actualitees Frangaises" en „Incom" uit Rome voor hun ontwerp-journals. De eer volle vermeldingen werden verstrekt aan het Spaanse journaal „Nobo" en aan „Po lygoon". Veertien landen hadden films in gezonden. De Deense film „Paw", waarin de Arn hemse jongen Jimmy Sterman de hoofdrol speelt, heeft de gouden medaille van de Raad van Europa voor 1960 gewonnen. De jury die de onderscheidingen toekende, be raadslaagde in Venetië. De Italiaanse film „Balada del Monte Bianco" kreeg een bij zondere vermelding. De gouden medaille voor de beste documentaire werd toege kend aan de Britse film „Swastika mena ce". De jury zal volgend jaar in Arnhem vergaderen. Nederlandse Opera De dirigent Antal Dorati zal in de maand februari 1961 bij de Nederlandse Opera een aantal uitvoeringen leiden van Verdi's opera „Simon Boccanegra". Van deze ope ra zal Dorati tevens de regie voeren. De decor- en kostuumontwerpen zijn van zyn dochter, Tonina Dorati. Advertentie GEEN GORDEL GEE* SPELDE* GEEN VERSAND Vraag het hen. Zij zullen u vertellen dat deTampax gebruiksterveel gemakkelijker over „die dagen" heenstapt. Maar wat zij het meest waarderen, zijn de vrijheid en de zekerheid die Tampax - uitgevon den door een dokter - hun geeft. Wat zij zoal van Tampax zeggen „Ik heb geen tijd voor al dat andere gedoe; Tampax is vlug en gemakkelijk te verwisselen." „Voor mij geen verraderlijke oneffenheden en zeker niet op kantoor!" „Tampax is zo geriefelijk, dat ik bijna „die periode" vergeet." Meisjes die hun loopbaan beginnen kiezen vaak Tampax in hun bewondering voor een oudere, intelligente collega, die het gebruikt. Vanaf het hygiënische ge bruik tot aan de gemakkelijke manier van wegdoen is Tampax gemaakt voor de vrouw, die de hele tijd in de weer is, die mensen moet ontmoeten met charme en zelfvertrouwen onder alle omstandig heden. Verkrijgbaar bij apothekers, dro gisten en speciaalzaken in twee twee ab- sorptiegraden. Regular f. 1,50, Super f. 1,75 per doos. met Nederlandse ge bruiksaanwijzing. Uitgevonden door een dokter nu gebruikt door miljoenen vrouwen! TAMPAX (NEDERLAND) N.V. AMSTERDAM Oprechte Saturdagse Haerlemse Courant den 2 Augusti 1760 's GRAVENHAGE den 31 July. Heden mor gen is by sententie van den Ed. Hove van Holland Zee land en West-Vriesland ze ker Persoon Barou ge naamd, wegens het doen drukken en uytgeven van een zeker Boekje, voeren den den Tytel: De Gods dienst zonder Bijgeloof; vervattende Gods- lasterlyke stellingen, gecondemneerd het zelve met eygene handen in de Audiëntie van de Rolle te verscheuren; voorts om zes Jaaren in een Tugthuys te worden ge- consineert; en wyders na verloop van dien tyd voor eeuwig uyt de Provinciën van Holland, Zeeland, Vriesland en Utrecht ge bannen. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 7