Strijd tussen Tsjombe en Loemoemba essentieel Afrikaans conflict STRAUSS BIJ ADENAUER OP HET MATJE GEROEPEN KONGO: TRIBALISME TEGEN CENTRALISME Beslissende vraag: wordt Kongo gebalkaniseerd of tot nieuwe nationale eenheid hersmeed? De grens ^Praatótoel Wereldnieuws J Tsjombe's coalitie ENGEL DONDERDAG 25 AUGUSTUS 1960 3 &p de (Van onze reisredacteur W. L. Brugsma) LEOPOLDSTAD, augustus. Afrika's grootste legpuzzel heet Kongo, de stukjes zijn 152 verschillende stammen, die 39 verschillende talen spreken. Maar de man, die ze uiteindelijk in elkaar moet passen, Patrice Loemoemba, heeft voorlopig de grootste moeite te voorkomen dat ze gelijk vlooien van de tafel van zijn Kongolese eenheidsstaat springen. Katanga, het rijkste stuk, heeft dat al gedaan en UNO-soldaten verhinderen Loemoemba om het met geweld terug te halen. Gescheiden door een haag van blauwe helmen staren Loemoemba en Moise Tsjombe elkaar nu aan en de wereld begint partij te kiezen. Op het stuk- van de persoonlijke aantrekkelijkheid haalt Tsjombe, vooral in westelijke ogen, een ruime puntenoverwinning: hij is een beleefde zwarte heer, die altijd lacht, anti-communistisch is en bereid blijkt grote westelijke zakelijke belangen te garanderen. Tegenover de wild doorslaande, onverkwikkelijke Loemoemba, voor wie ook de redelijke Afrikanen-zich al beginnen te generen, rijst er van Tsjombe een rozig beeld van een democratische held, die onvervaard de vrijheid van „zijn" Katanga verdedigt tegen de „communistisch geïnspireerde, sinistere dic tator Loemoemba". Als het maar zo eenvoudig wasMaar zo eenvoudig liggen de zaken in Afrika helaas niet. Met westelijke ideologieën als criteria bereikt men de kern van dit Afrikaanse probleem nooit. Het ligt op een heel ander vlak, dat van het tribalisme, het Afrikaanse stamwezen, dat in de schoks gewijze overgang naar de onafhankelijkheid in Afrika diepe crises veroorzaakt. Het is de overal in Afrika opduikende hij hergroepeerde zijn Baloeba in een tegenstelling tussen tribalisme en centra lisme: wie moet er onafhankelijk worden, de hechte organische eenheden van de stammen, die echter in te kleine gebie den wonen? Of de grote gebieden, de voor malige min of meer willekeurig tot stand gekomen brokken kolonie, waarin stam men Wonen, die elkaar vreemd zijn en tegengestelde belangen en sociale struc tuur hebben (in Kongo leven de Bakongo onder een matriarchaat, de Banggala on der een patriarchaal stelsel)? Moet het nieuwe Afrika gebalkaniseerd worden, versplinterd in stammenstaatjes, of moe ten de oude kolonieën tot nieuwe nationa le eenheden hersmeed worden? Die vraag stellen is haar beantwoorden. De aangename heer Tsjombe, die overi gens zijn Katanga even ondemdcratisch regeert als Loemoemba zijn Kongo be stiert, is een balkanistj de onaangename Loemoemba heeft althans dit essentiële Afrikaanse probleem beter begrepen. Dat hij zijn in feite sterke kaart slecht begint te spelen, door half-hysterisch doorslaan de UNO en mede-Afrikanen, binnen en buiten Kongo, tegen zich in het harnas jaagt, is een andere zaak. Die basis-tegenstelling tussen tribalisme en centralisme wordt tx-ouwens niet alleen daardoor gecompliceerd, er spelen nog an dere factoren. Het eveneens typisch-Afri- kaanse van de persoonlijke strijd om de macht bijvoor-beeld, een tribaal trekje al weer: de Afrikaanse gemeenschap zoekt een sterke leider als zelfbeschex-ming in primitieve en gevaarlijke levensomstandig heden. Er zijn ook minder Afi'ikaanse com plicaties: de vooi'malige kolonisator, die zich altijd heeft beroepen op de eenheid die hij smeedde, op de „Pax Belgica", profiteert van de regionale en tribale con flicten om zijn belangen le redden en kiest daai-bij uiteraard partij voor de x-ijkste provincie. Ziedaar, ruw geschetst, de ach- tei'gronden van een Afrikaans conflict, als dat tussen Loemoemba en Tsjombe. Hoe liggen de krachtsverhoudingen in de Kon golese praktijk? Tsjombe voor wiens kan sen men drie weken geleden nog geen dubbeltje hoefde te geven, heeft terrein gewonnen. Loemoemba, die formeel het grootste gelijk ter wereld had, heeft zijn forceren van de Katangese kwestie zien mislukken, omdat Hammarskjoeld conces sies aan Tsjombe heeft gedaan. Mr. H., die aanvankelijk in feite onvoorwaardelij ke capitulatie van Tsjombe eiste, werd ge handicapt door het UNO-px'incipe „nooit schieten". Nu heeft Tsjombe in feite een politieke status quo onder UNO-bescher- ming verworven. Hij wint daarmee tijd voor een poging om alle andere centrifu gale krachten in Kongo in een anti-Loe- moemba coalitie te bundelen, die zou moe ten streven naar een Kongolese confede ratie. Hoe sterk is die coalitie? Minder krach tig in ieder geval dan. de juichende com- muniqué's uit Elisabethville doen vermoe den. Ten eerste is Tsjombe's interne po sitie in Katanga niet onomstreden. Ix-onisch genoeg treedt de tribalist Tsjombe in Ka- tanga zélf als een soort centralist op Tsjombe is lid van de koninklijke familie van de Loenda, die met andex-e stammen de Conakat vormt, een partij die voorna melijk ten doel heeft de zelfbescherming tegenover de numeriek minder talrijke, maar sociaal-economisch veel verder ge- evolueerde Baloeba, een ijverige migran- tenstam, die door de Belgen als arbeiders naar de provincies Kasai en Katanga zijn gebracht. De Baloeba verdedigen in de Baloebakat hun stambelangen door schuil te zoeken bij Loemoemba een wederaan- sluiting bij Kongo te eisen. Tsjombes Co nakat versterkt zijn numerieke meex-der- heid met politieke terreur om de Baloeba in de Katangese afzondex-ing en daarmee in een blijvende minderheidspositie te dwingen. Dat tribale belangen over tribale loyaliteit kunnen tx-iomferen, bewijst een andei-e bondgenoot van Tsjombe, de Ba- loeba-leider uit de Kasai, Albert Kalonji, die de onafhankelijke mijnprovincie in Zuid-Kasai proclameex-de. De Baloeba in de Kasai zijn al sinds lang in bloedige strijd met de oorspron kelijke bewoners van die provincie, de Loeloea, gewikkeld. Om zich aan die nachtmerrie te onttrekken, zijn zij de af gelopen weken naar het zuiden gemi greerd. Kalonji, een ij del man en een persoonlijke doodsvijand van Loemoemba, met wie hij eens samen de nationale Kon golese beweging stichtte, maar die hem inmiddels voorbijstreefde, zag zijn kans: stampi-ovincie (die rijke diamantmijnen bezit) en sloot zich bij Tsjombe aan. Dat zijn Baloeba-broeders uit Katanga moord en bi-and schreeuwen, deert hem niet zo lang hij Loemoemba maar voor de voe ten kan lopen. Men ziet tot welke bijzondere vex~wikke- lingen het Afrikaanse tribalisme kan lei den. De vraag of het in Kongo over het centralisme kan triomferen, kan overi gens alleen beantwoord worden door Kon go's sterkste stam, de Bakongo, hecht ge organiseerd in de Abako-partij, waax-van de voorzitter Joseph Kasavoeboe tevens president van Kongo is. Tsjombe heeft doen voorkomen alsof Abako-leiders met hem in Elizabethville onderhandelen. In werkelijkheid zijn het tot nu toe slechts een paar jongelieden van de Jabako, de jeugdbeweging van de Abako, onder lei ding van Gilbert Pongo, een jongeman, wiens doen en laten eerder om een psy chiatrisch advies dan om politiek com mentaar vragen. De leiding van de Aba ko houdt zich tot op heden (en dat kan morgen veranderen) van separatistische activiteit verre. Zij gelastte twee weken geleden zonder enig morren een Abako- congres af. Als de Abako, die het gebied van Neder-Kongo, de helft van Leopold- ville en daarmee Kongo's hoofdstad eri toegang tot de zee beheerst, zich bij de Tsjombe-coalitie aansluit, is Loemoemba verloren. Zal hij het doen? De Abako zijn snel geïntimideerd, de Abako-partij heeft een bijzonder sterk gevoel voor hiërarchie ke orde. Tot op heden was de Abako-lei- ding niet bex-eid om Loemoemba's intimi datie en zijn pogingen om een pex-soonlij- ke en unitaristische dictatuur in te stel len, met een breuk te beantwoorden. De Abako wenst langs legale en democrati sche weg te blijven ijveren voor grote provinciale autonomie. Hoe groot haar ge duld zal zijn, is een open vraag. Zo liggen de kaarten en Loemoemba zal snel moeten beslissen. Een Kongo lese confederatie zou een ramp zijndie economische chaos in de arme provin cies, eindclijke strijd tussen de stam- staatjes en buitenlands vissen in troebel water zou meebrengen, Maar als Loe moemba, zich sterk wanend met de steun van de gewapende macht, het keurslijf van het centralisme te sterk aan trekt, zal het ook barsten, De wijze op lossing ligt in het midden, de president van de senaat, Joseph Ileo, heeft haar aangeduid: „hergroepering van de el kaar vijandig gezinde stammen, die nu Anti-tribalisme is ook liet thema van Sékou Touré: een Guinese adviseur spreekt Kongolezen op straat toe: „moderniseer Afrika, maak een eind aan de stamtwisten, streef naar een verenigd zwart continent" gedwongen samenleven, in nieuwe pro vincies. Grote autonomie voor dit groter aantal provincies binnen de Kongolese republiek in de definitieve grondwet". Om dit Afrikaanse probleem in die zin op te lossen, zal Afrikaanse bemidde ling en niet westelijke of oostelijke be moeienis nodig zijn, N'kroemahs aanbod tot bemiddeling kan een eerste stap zijn. „Laten wij het staatshoofd en de pre mier steunen", zeggen de spandoeken in een demonstratie van de „Afrikaan se volksjeugd", de juniores van de socialistische volkspartij,Kongo's enige partij op politiek-ideologische grond slag. Het was een demonstratie tegen het tribalisme van dertig manifestan ten, beschermd door zestig politie mannen. (Van onze correspondent) BONN De 44-jarige Westduitse minis ter van Defensie Frans Josef Strauss is door de 40 jaar oudere bondskanselier Adenauer op het matje geroepen. Men neemt aan dat de kanselier verstoord is over de xiitgebreide critiek in binnen- en buitenland op het memorandum dat ze- van generaals van de zogenaamde Füh- rungstab van het Westduitse leger dezer dagen hebben gepubliceerd. Adenauer heeft Strauss verzocht morgen zijn vakan tie te onderbreken en direkt naar Bonn te komen, opdat de kanselier nog voor zijn zaterdag beginnende vakantie van ge dachten kan wisselen met de minister. Het dezer dagen gepubliceerde memo randum der generaals stelde een drietal eisen aan de Westduitse defensie, waar van de inwilliging volgens de militairen strikt noodzakelijk was voor een efficiënte vei'dediging van het westen: algemene dienstplicht, het lidmaatschap van de NAVO en de atoombewapening. Gister middag trachtte de Westduitse regerings perschef Von Eckardt op een persconfe rentie te Bonn meer dan 70 journalisten tevergeefs duidelijk te maken dat het niets bijzonders is als generaals zich op deze wijze tot het grote publiek wenden en voorts het wooi'd „eisen" (in het Duits Forderungen) volkomen verkeerd wordt ;op(gevat Mocht men Von Eckardt geloven dan is dit „een begrip in de NAVO" waar immers ook steeds gesproken wordt over „military requirements", op z'n Duits „Ei'fordernisse" of wel wat vereist is. Deze filologische grapjes sneden geen hout: zij toonden eei-der aan hoe de re gering Adenauer in haar maag zit met het memorandum der generaals. De verantwoordelijke man Duidelijk is nu geworden dat het mi nisterie van Defensie, Strauss, zelf is geweest die het initiatief heeft genomen. Hij zou de generaals hebben opgewekt het memorandum te schrijven inclusief het bijzonder ongelukkige woord „Forderun gen". De S.P.D. zegt zelf: „De persafde ling van het ministerie van Strauss schreef de tekst en de generaals tekenden". Maar het is zonneklaar geworden dat dit, als mede het feit dat de eisen der generaals volkomen gedekt worden door de beslis singen die de regering en parlement in zake de verdediging hebben genomen bij de beoordeling van het geheel, helemaal niet meer belangrijk zijn. Evenmin is be langrijk dat het geschrift der generaals eigenlijk bestemd was voor officieren om verder uit te dragen aan de troep. De kern van de kwestie is nu dat Strauss zijn generaals toestand zich op onhandige en overbodige wijze met de politiek te bemoeien. Want de generaals wendden zich niet slechts tot de gi-oep van officieren, zij richtten hun memorandum tot het grote publiek. Een publiek waarin een grote partij, de S.P.D.vertegenwoordigd is, die gekant is tegen de atoombewapening. Omdat Strauss aan dit alles zijn goedkeu ring (of meer!) heeft gegeven, staat juist hij thans bloot aan een scherpe cri tiek ook van partijgenoten, ja zelfs van zijn regeringschef! Hier is een taktische politieke fout gemaakt, die vooral in het buitenland aan de kaak wordt gesteld. Niets duidt er voorts op dat de zeven genex-aals echt uit de band zijn gespron gen. De Bundeswehr is niet te vergelij ken met de Reichswehr die openlijk en wel tussen 1920 en 1933 gekant was te gen de democratische republiek van Wei- mar en die verlangde naar de monarchie De Bundeswehr generaals kunnen op de politiek geen grote druk uitoefenen, zij zijn uitvoerders van bevelen van de politicus een minister, en staan onder scherpe Con- trole. Een man, als de zeer krachtige en zich van zijn "macht zëéï' bewuste Straüss zal het eenvoudigweg niet toestaan dat met hem een loopje wordt genomen. Hij benutte eerder zijn generaals door hen een memorandum te laten fabriceren dat in het publiek kwam en ten doel lijkt te hebben zo hoort men te Bonn zeggen, om de voor een nieuw buitenlands politiek ge zicht vechtende S.P.D. te tx*effen of te ver lokken tot 'n breuk met de generaals en dat houdt een principiële fout in: de minister betrok zijn generaals in de poli tieke strijd tussen zijn partij en de oppo sitie. De van hun minister afhankelijke generaals, van wie er vex-scheidene tegen het memorandum zouden zijn, moesten voor het karretje van hun minister dra ven. En daarvoor moet Strauss morgen bij Adenauer „op het matje komen", zo zegt men te Bonn. Ofschoon moderne fabri cage- en verkoopmethoden de mens steeds meer noodzaken tot het aanvaarden van een bepaald patroon bij het samen stellen van zijn woonomgeving en garderobe, zijn en blijven er toch nog steeds begenadigden die erin slagen hun karakteris tiek tot uiting te brengen in hun interieur en kleding. Mensen, wier huiskamer en kleren een hei'kenning van hun persoonlijkheid vormen. De ooi-spronkelijkheid van karakter en pei'soonlijkheid handhaaft zich dus temidden van een opdringerige stan daardisatie en wel door een zorgvuldige, weloverwogen en originele keuze uit en combi natie van dingen die voor iedereen te koop zijn. Iets dergelijks moet, dunkt mij, het geval zijn ten aanzien van levensbeschouwingen. Er zijn ideologieën kant en klaar voor iedereen, die erom ver legen zit en men kan omtrent de mondige leeftijd het stalen- boek thuiskrijgen om een keuze te doen. Wanneer men er een kiest, aanvaardt men een levenshouding op gezag van de propagandisten daar van, die haar in een reeks van nauwkeux-ig omschreven ar tikelen, paragrafen, geboden en vei-boden pasklaar op pa pier kunnen leveren. Op die wijze krijgen de onderscheidene ideologieën een massa van volgelingen, die het i'oerend en gehoorzaam eens zijn over principes en dogma's. Ter vergelijking zou men kun nen betogen, dat die volge lingen het geestelijke uniform aantrekken en de woonkamers van hun gedachtenwereld op volkomen gelijke wijze meubi leren. Zij offeren hun indivi dualiteit zo zij die bezeten hebben en hun karakteris tieke denkwijze zo zij ooit karakteristiek hebben gedacht op het altaar van de massa beweging en scharen zich ge willig onder de vlag van de geestelijke standaardisatie. Doch sommigen weigeren dat. Sommigen blijven zichzelf, dwars door de stormwinden der massa-ideologieën heen, en kiezen uit alle geijkte ge dachten en ideeën datgene, waarmee zij hun persoonlijk heid kunnen opvoeden tot onderscheidingsvermogen en oordeelkundigheid. Tot op zekere hoogte echter eerbiedigen de meeste massa bewegingen de onuitroeibare neiging der mensen tot zelf standig denken en oor-deel. Zij bepalen zich tot algemene be ginselen en houden zich verre van datgene, wat onafscheide lijk aan de menselijke per soonlijkheid verbonden is. Er zijn essentiële dingen in het leven, die elementen van menszijn vormen die alle mensen onzichtbaar verbinden en teruggevonden worden in de analyse van elke persoon lijkheid, van welk ras, over tuiging of religie zij ook wezen moge. De levensbeschouwing ech ter die ook déze dingen tracht de annexeren en om te vor men, raakt aan het eenvoudige oerwezen van de mens en maakt zich schuldig aan po gingen tot de ergste vorm van tirannie, welke men zich denken kan. Welke levensbeschouwing iets dergelijks onderneemt, kan men leren uit een interes sant betoog in het tijdschrift „Chinese Jeugd", dat geschre ven werd onder verantwoorde- lijkheid van de „Rode Vlag- groep voor litteratuur en kunst" van de universiteit te Peking. In deze beschouwing wordt betoogd, dat er funda menteel geen enkele mogelijk heid is van gemeenschappe lijkheid der sentimenten tus sen de individuen van ver schillende maatschappelijke klasse. „Moederliefde, kinderliefde, vaderliefde, vriendschap, doodsangst, levensvreugde, heimwee alle zielsvex-voe- ringen, alle sentimenten, alle impressies en uitingen van het gevoelsleven, alle gemoedsbe wegingen stammen uit de ver giftigde atmosfeer der klasse maatschappij en zij hebben alle het egoïsme en de heb zucht tot basis". En de conclu sie is: „De proletarische revo lutie heeft daax-voor in de plaats het eenvoudige, uitslui tende levensdoel gesteld van te werken aan het collectivis me en de gx-ondvesting van het communisme, in welke doel stelling de mens zijn enige en grote vreugde vindt". Amen. Dit gaat te ver. Dit gaat zelfs te ver voor degenen, die in China alle x-eden hebben om de eertijdse klasse-maatschap pij van Tsjang Kai Tsjek te haten en zich te verheugen over de sociale hervormingen, die het communisme heeft in gevoerd. Dit gaat zelfs te ver voor hen, die zich vermeien in het toekomstbeeld van een klasseloze samenleving, waar in iedereen de kans en het recht op een redelijk bestaan zal hebben verkregen. En mij dunkt dat het zelfs te ver gaat voor de meest fanatieke Marxist, die de so ciale gerechtigheid te vuur en te zwaard wil vestigen en met de knoet wenst te regeren om de mensheid te leren dat hij het bij het rechte eind heeft. Want er is één factox-, die in geen enkel politiek of sociaal keurslijf en onder geen enkele vorm van dwang of terreur zijn onraakbaarheid en vol komenheid verliest: dat is de innerlijke mens, ongrijpbaar voor wetten en slagen, vrij van materiële levensvoorwaarden en onafhankelijk van al het uiterlijke. De grootste tix-annen en dic tatoren ter wereld hebben hun liefdeleven gehad, hun tedere plekken voor kinderen of oudex-s, hun wanhoop, hun angst, hun vreugden, hun kin derlijke dromen en hun naïeve verlangens. Laat duizenden ge- uniformden op stx-akke maat achter vlaggen marchex-en en eenstemmig hun politieke ge loei laten horen wees er zeker van dat onder elk van die uniformen een heksenketel van aandoeningen schuilgaat, die niet in de partijvoorschrif ten staan. De stramme gezich ten verraden slechts onvoor waardelijke onderdanigheid, doch in de zielen leeft de liefde voor iemand, het ver langen naar iets, de vrees voor wat-dan-ook, de onuitgespro ken en geheime beroering van de aparte mens in zijn een zaamheid des lichaams. Is niet in ieder lijf, geüniformd of niet, een ooi-spronkelijk en vrij wezen opgesloten, dat niemand kent en door niemand wordt gekend in zijn diepste oor- spronkelijkheid? De jeugd van China, die zal moeten leven zonder lief te hebben, zonder de dood te vrezen, zonder de vrijheid te verlangen zonder ideaal be halve dat zinloze werk voor de versmelting van mensen tot brokken gx-aniet: die jeugd van China is niet andex-s dan alle Chinese generaties van eeuwen en eeuwen, die in haar ver borgen zijn. De tijdeloze wijs heden van Confusius, de weel derige levensvreugden der theehuizen en mandarijnen, de super-individualiteit der Chi nese filosofen dat alles marcheert mee onder het grauwe uniform in de straten van het hedendaagse Peking. Nog zelden heeft een ideo logie zichzelf zo onmiskenbaar gekwalificeerd als onbruik baar en onaanvaardbaar voor een volk, als deze prolétai'ische duivelswaanzin voor de Chi nezen. Dat is het noodlot van een levensbeschouwing, die niet de grens onderkent waarvoor alle levensbeschouwingen der men selijke historie altijd halt heb ben moeten houden of halt zullen moeten houden: de grens van het ondeelbare, elementaire menselijke wezen, waar geen scherfje afkan zon der dat het menszijn ophoudt te bestaan. Wat een lichtend voorbeeld voor alle andere levensbe schouwingen, die gevaar lopen zich te gaan afvragen of zij ook niet een stapje verder dienen te gaan om de strijd te kunnen volhouden. En wat een tot optimisme stemmende gedachte, dat er ergens een muur is opgetrok ken tussen de wereld en de mens, waarachter de veilig heid van eigen leven be schermd ligt tegen alle dreigingen van het eenvoudige, ondeel bare Ik. be- Kom ook plezier maken! Meisjes! Weten jullie dat er geen knussere zaal tjes bestaan dan de onzeDat we de hele dag sjokola, thee, koffie en sap schenken en dat er overal muziek klinkt en alles dus wipt en springt van vrolijkheid? Weten jullie dat er bij ons overal mani cures en schoonheidsspecialisten rondlo pen om jullie nog mooier te maken dan Froesbroes en BB in elkaar gerold? Weten jullie dat zelfs onze machines roze strikken dragen en verguld zijn? Maar jullie moet niet bang z ij n voor die machines want die zijn er voor jullie gemak. Ze zorgen ervoor dat jullie nog véééél meer plezier hebt en zij doen a l het werk voor jullie. Zorg dus dat jullie bij ons komt! Meisjes! Weet jullie dat ik de allernieuwste olie- stook heb? Dat ik voor jullie een TV, een radio, een platenspeler en stapels fijne platen heb klaarstaan in dat schattige flatje op de eerste verdieping, het flatje dat voor jullie bestemd is? Weet je dat je iedere dag verrukkelijk eten krijgt en dat in je flatje nergens een stofje ligt? Want.en nu komt het, mevrouw is er voor het ruwe werk. Zorg dus dat je bij mij in de huishouding komt en breng gerust je moeder mee om je flatje te in specteren. Jongens Zoek jxdlie xnanlijke verstrooiing in een stoere omgeving? Dragen jullie graag goede en elegante kleding? Roken jullie graag dure merkjes? Doen jullie graag aan sport in moderne lokalen of kijken jxdlie er liever naar vanuit een bijzonder comfortabele fauteuil? Kom dan bij ons! We bezorgen je met veel geld toe een prachtbaan en we regelen je vakantie zó, dat je fijn overal naar toe kunt. Zorg dus dat je bij óns komt, want je hebt het ner gens fijner! En het werk? O, maar daar hoef je je helemaal niet bezorgd over te maken! Dat wordt alle maal heel prettig geregeld. We zorgen er voor dat je er zo weinig mogelijk last van hebt. Met een uurtje zo nu en dan is het bekeken. En als je geen zin hebt dan hoef je niet eens! Sporry Advertentie Grote Hontstraat 181 Haarlem - Tel. 14444 Kennismaking. Op verzoek van senator John Kennedy onderneemt Averell Har- riman, voormalig gouverneur van de staat New York, ex-ambassadeur van de V.S. in Moskou, een reis naar West- Afi-ika. Te Parijs heeft hij woensdag verklaard, dat de ontwikkeling van Afri ka van het allergrootste belang is voor Amerika en de vrije wereld. „Kroesjt- sjev probeert de koude oorlog te doen binnendringen in Afrika. De vrije we reld moet voorkomen dat deze opzet slaagt", aldus Hamman. Dankbaar. De welgestelde Australische zakenman Louis Roet, die 25 jaar ge leden uit Nederland is geëmigreerd, heeft het Alfred-ziekenhuis te Melbour ne een bedrag van 500.000 Australische ponden geschonken voor de oprichting van een neurologisch instituut. Roet heeft zich bij deze schenking laten lei den door zijn dankbagrheid voor een operatie, die hij twee jaar geleden in het Alfred-ziekenhuis onderging ter verwijdering van een hersentumor. Pelgrims. Vliegtuigen van de R.A.F. zul len vandaag pogen ruim honderd Isla mieten uit Nigeria, die in de Lybische woestijn gestrand zijn, naar Kano (Ni geria) over te brengen. De pelgrims zijn twee jaar geleden begonnen aan hun tocht naar Mekka. Enkele dagen geleden is ontdekt dat zij zonder voed sel in de Lybische woestijn kampeer den. De Engelse luchtmacht werd ge alarmeerd, spoorde de groep op en zal hen nu in etappes terugbrengen. Doden. De stoffelijke resten van 54 mili tairen die tijdens de onlusten in Kongo om het leven zijn gekomen, zijn woens dag aan boord van de „Baudouinville" in de haven van Antwerpen gearri- veei-d. Van hen hebben 41 het leven verloren bij het vliegtuigongeluk, dat op 19 juli in Kongo plaats had. Onrendabel. Het bestuur van het Engels verbond van vakverenigingen (General Council of the T.U.C.) heeft woensdag met 24 stemmen voor en slechts 3 tegen besloten dat de „Daily Herald" niet lan ger gebonden behoeft te zijn aan zijn be lofte het beleid van het verbond te steu nen. De directie van de uitgeverij van het blad stelt, dat op de exploitatie van het dagblad een jaarlijks verlies van meer dan 2,5 miljoen gulden wordt ge leden, uitsluitend omdat de krant 't be leid van Labour onder alle omstandig heden moet steunen. Zes seconden. De Amerikaanse marine heeft weer een Polarisraket gelanceerd van 'n onder water liggende onderzeeër Het bijzondere van deze proef was, dat men de raketmotor ï'eeds startte tex-wijl het projectiel nog onder water was. Men wilde het effect nagaan, dat dit op de onderzeeër zou maken, aldus 'n woox-d- voerder van de marine. De raket was voorzien van een geringe voorraad brandstof, zodat de vlucht slechts zes seconden duurde. Men achtte de proef „bijzonder geslaagd". Burgercommissie. Het Amerikaanse con gres heeft gisteren zijn goedkeuring ge hecht aan de instelling van een burger commissie, die tot taak zal kx-ijgen een grotere samenwei'king met de NAVO- landen te bewerkstelligen. In deze com missie zullen twintig vooraanstaande burgers zitting hebben, die tot 31 ja nuari 1962 als lid zullen fungeren. Zij zullen geen salaris ontvangen voor hun diensten, wel een onkostenvergoeding.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 3