Horen en zien
VELPON
Een macht op Santa Cruz
Tampax
bevrijdt u
Scotland Yard onderzoekt anonieme
tip inzake de schilderijendiefstal
PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED
Nabeschouwingen
DE REIS VAN KOEN EN LINNIE
De nieuwbouw in
Bussum
9
piWi<y V televisie
AANKONDIGINGEN EN
Toen en nu
Televisiespel rondom
historische figuur
Marswedstrijd op
de Dreef
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
Nicolaï produktieleider
bij AVRO-televisie
Empress of France zonder
passagiers vertrokken
doodt direct
elk insekt!
Royale
spuitbus
slechts
ocli la ket zo
Vaderloze
dar
J
Robert Cook terug in Engeland
van vele maandelijkse
ongemakken
Deuren openkassa dicht
DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1960
24. Zwervers zijn altijd, heel voorzichtig
bij het kiezen van hun kledij, want als
zij eenmaal hun keuze hebben bepaald,
gaan zij er ook jaren achtereen in gekleed.
De zwerver, die de hoed had gevonden,
was dan ook reuze blij, dat hij nu einde
lijk iets naar zijn zin had. „Het is een
dop met karakter, of ik heet geen Boko,"
mompelde hij. „Die dop heeft „het" en
hij ligt lekker in de hand!" Plots klonk
gerinkel van geldstukken, toen twee late
feestgangers, die de zwerver met de hoed
in de hand zagen staan er een handvol
kleingeld in wierpen. Na deze onverwach
te gave, was Boko er helemaal van over
tuigd, dat het fortuin zelf hem die hoed
in handen had gegeven. „Een doppie met
karakter!" juichte hij dansend, „ik hoef
het alleen maar vast te houden en het
verdient geld voor me! Ik word er rijk
mee! Er zit een fortuin in die dop!" Wei
nig vermoedde hij, dat dit ook letterlijk
waar was!
Het programma, dat de N.T.S. woensdag
avond aan de verjaardag van prinses Wil-
helmina had gewijd, droeg een overwegend
anekdotisch karakter. Al sloot dat doublu
res niet uit, het bezat iets ongekunstelds,
het was reëel en gewoon. Statig van toon
mocht de aanhef heten, „Op uw tachtigste
verjaardag", toch nog niet cerebraal. Voor
al de gelukwensen van de pleegdochter der
prinses en de stijlvolle felicitatie van prof.
Gerbrandy brachten een zuivere ontroering
teweeg, die als het ware werd terugge
bracht en verhevigd door het vers, dat
Henriëtte Roland-Holst aan de prinses
wijdde en dat door Wanda Reumer aan het
slot van dit onderdeel werd voorgedragen.
Wat losser van toon was „Het cabaret ge
tuigde" een kaleidoscopisch overzicht van
wat de oude generatie zich herinnert aan
goede en voorbije dingen uit de regerings
periode van „onze koningin". De actuele
gebeurtenissen uit die dagen werden bijna
alle door cabaretiers van naam en faam
bezongen. Men hoorde hun liedjes weer
en verbaasde zich over de bijna kinderlijke
levensblijheid en verontwaardiging, die er
uit sprak. Rika Hopper verbond ze als een
soort commère, aardig en genoeglijk en
voortdurend zichzelfOnder de optre
denden vielen Rudy Carrell en Rens van
Dorth bijzonder op als geknipte imitatoren
van de stijl, waarin de teksten werden ge
bracht. Met zevenmijlslaarzen baande men
zich een weg naar de dag van vandaag,
maar of men nu per se moest eindigen met
de teen-agers lijkt ons, voor wat het caba
ret betreft, toch onjuist. Enfin, het contrast
wérd er wel heel sterk door en dat is ook
wat waard.
„Koninginnetje met hangend haar", een
overzicht van de rol, die de communicatie
middelen in ae verschijning van de prinses
naar buiten hebben gespeeld, leverde de
interessantste anecdotische bijdragen op
naast minder gewenste herhalingen. Het
was nogal rommelig. A. den Doolaard en
Willem Vogt onthulden de saillantste de
tails van hun omgang met de prinses als
vorstin, ook mevrouw Ziegler bleef daarbij
niet achter. Wij zagen zelfs de kompel
weer, die kort na de bevrijding aan de
koningin verzekerde dat het Limburgse
kolenfront achter haar stond. Heel aardig
was ook het verhaal over de eerste ont
moeting van Troelstra met de koningin. Zo
leverde dit slotstuk toch nog verrassingen
op, waarvoor men de onvolkomenheden
graag uit het geheugen verliest.
Woensdag was het overigens heel lang
Rome wat de klok sloeg. Wie het volhield
kon tot zes uur de atleten gadeslaan in een
knap verzorgde uitzending uit het Olym
pisch Stadion, 's Avonds zwommen de
Australiërs weer met krachtige slagen naar
het goud. Commentator Mulder zag het
beslist niet beter dan wij. Waarom bij zo'n
uitzending nu met alle geweld de kleinste
bijzonderheden over de prestaties in de
middaguren van onze roeiers aan de man
dienen te worden gebracht, ontgaat ons.
Aan de uitslag heeft ieder voldoende. De
sfeer in het zwemstadion wordt er hopeloos
mee omver gepraat en om die sfeer gaat
het ook bij een directe reportage.
Beeldschermer
Op 4 septemberg zendt de N.C.R.V.-te-
levisie het spel: „Gallows glorious" uit,
dat door Ted Logeman werd vertaald en
nu onder regie van Max Douwes onder
de titel „John Brown" op het scherm zal
worden gebracht. In december 1959
was het honderd jaar geleden, dat John
Brown, geboren in Torrington in Connec
ticut, wegens zijn gewapende strijd tegen
de staat om de afschaffing van de sla
vernij te bevechten, in Charlestown werd
opgehangen.
Dit spel behandelt de laatste levensja
ren van deze, door zijn godsdienstige over
tuiging gedreven martelaar voor de vrij
verklaring van de negers. Hoewel het spel
al dateert van 1933, werd het in Nederland
vermoedelijk niet eerder vertoond door
het bezwaar der zeer grote rolbezetting.
Samenwerking met de toneelgroep „Thea
ter" maakte deze voorstelling mogelijk.
De rol van John Brown wordt gespeeld
door Richard Flink. Voorts zal men zien
optreden: Elly van Stekelenburg, Martine
Crefcoeur, Maxim Hamel, Piet van der
Meulen, Hans Culeman, Henk van Effe-
ren, Ad Hoeymans, Tine de Vries, Tatia-
na Radier, Gerard Hartkamp, Donald Jo
nes, Arthur Boni, Jan Apon, Wim Hoddes,
Ben Groenier, Jack Horn, Siem Vroom,
Wim Kouwenhoven, Bob Goedhart en
Jacques Snoek. In de dagsluiting spreekt
Ds. O. Jager te Haarlem.
Op zaterdag 10 september zullen op de
Dreef te Haarlem ongeveer twintig mu
ziekkorpsen en drumbands een mars
wedstrijd houden.
De wedstrijd die onder auspiciën van
de gemaente Haarlem plaats heeft, begint
om 19.45 uur.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. lfi.00 VARA.
10.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00 - 24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gynin. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 Gram. (9.33-9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Dit
en het andere, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Gram. 10.35 Xmus.muz. 11.00 Voor de kleu
ters. 11.15 Orgelconcert. 11.45 Gram. AVRO: 12.00
Jezzmuz. 12.20 Regeringsuitz.: Uilz voor de land
bouw. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en
prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Orgel en hobo. 13.55 Beurs-
ber. 14.00 Jiddisch progr. 14.30 Gram. 15.05 Ge
varieerd progr. VARA: 1600 Hammondorgel en
zang. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd.
17.25 Politickapel. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse
notities. 18.20 Latijnse klanken. 18.50 Act. 19.00
Voor de kinderen. 19.10 Kinderkoor. VPRO: 19.30
Het platteland nu. gesprek. 19.45 VPRO-nieuws.
20.00 Nieuws. 10.05 Zo zijn ze. lezing. 20.10 De
dichter Jan Hanlo. lezing. 20.20 Voordr. en muz.
20.35 De mens en zijn werk, gesprek. 20.50 Volks
ontwikkeling in België, lezing. VARA: 21.00 Ge
varieerd progr. 22.15 Buitenl. weekoverz. 22.30
Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek.
VARA: 23.00 Social, nieuws, in Esperanto. 23.10
Muziekrevue. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed
en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor
de vrouw. 9.40 Gram. 10.10 Gram. 11.00 Voor de
zieken. 11.40 Gram. 11.50 Koning en apostel, toe
spraak. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Lichte
muz 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram.
12.45 Olvmp. Spelen. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonne
wijzer. 13.20 Lichte muziek. 13.45 Voor de vrouw.
14.00 Metropole-orkest en solist. 14.40 Gram. 15.00
Gram. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Koperork. 17.00
Voor de kinderen. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Bcurs-
ber 17.45 Olymp. Spelen. 18.00 Giam. 18.10 Vati
caanse act. of gram. 18.25 Gram. 18.30 Regerings
uitz.: Emigratierubr. Het emigratiepraatje van
H. A. v. Luyk. 18.40 Olymp. Spelen. 19.00 Nieuws.
19.10 Act. 19.25 Gram. 19.30 Pol. lezing. 19.40 Verz.-
progr. voor de soldaten. 20.30 Lichte muz. 20.50
Gevar. progr. 21.20 Lichte muz. 21.40 Liederen.
22.00 Olymp. Spelen. 22.30 Nieuws. 22.40 Mannen
onder elkaar, lezing. 22.50 Gevarieerd progr. 23.45
Olymp Spelen. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Ork.conc. 12.30 Weerbcr. 12.35 Gram. 12.50
Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgel en piano. 14.00
Gram. (Tussen 15.00 en 17.30 Olymp. Spelen I.
15.30 Gram. 16.30 Ork.concert. 17.00 Nieuws. 17.10
Gram. 17.45 Gram. 18.10 Boekbespr. 18.20 Voor de
soldaten 18.50 Gram. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram.
19.45 Voor de kinderen. 20.00 Gram. (Tussen 20.30
en 21.25 Olymp. Spelen). 21.25 Operamuz. 22.00
Nieuws. (Tussen 22.45 en 23.00 Olymp. Spelen).
22.15 Gram. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NTS: 14.5519.00 Eurovisie: Olymp. Spelen.
29.00 Journ. en weeroverzicht. 20.20 Olymp. film.
VARA: 20.30 Act. progr. 20.40 De wereld van van
daag, lezing. 20.50 Lichte muz. NTS: 21.05 Euro
visie: Olymp. Spelen. VARA: 22.15 Film.
VOOR VRIJDAG
NTS: Eurovisie: 14.5517.30 Olymp. Spelen.
18.15—18.45 Olymp. Spelen. NTS: 20.00 Weekoverz.
20.20 Olymp. film. 20.30 Eurovisie: Olymp. Spelen.
KRO: 21.30 Taptoe Delft 1960 22.15 Gesprek t.g.v.
het 7e Intern. Vocalistenconcours.
Advertentie
Geen geknoei!
met de nieuwe dop
De Amsterdamse journalist en theater
criticus Con Nicolaï zal bij de A.V.R.O. in
dienst treden als produktieleider van de
informatief-culturele televisieprogramma's.
Hij zal zich met name belasten met de
programmering van documentaires, cultu
rele uitzendingen en actuele rubrieken.
De heer Nicolaï, die sinds 1949 als cultu
reel organisator verbonden was aan het
weekblad „De Groene Amsterdammer", zal
in verband met zijn nieuwe functie deze
werkzaamheden neerleggen. Zijn nieuwe
functie brengt echter geen wijziging in zijn
activiteiten als balletmedewerker en toneel
criticus aan verscheidene andere bladen.
Het ruimtetekort aan televisiestudio's te
Bussum is nog zo nijpend, dat de produktie
in gevaar kan komen. De bouwvergunning
voor de eerste fase van een televisiestudio
complex verwacht men pas aan het einde
van het jaar, zodat thans gerekend mag
worden op een start met de bouw in ja
nuari van het volgend jaar. Loopt alles
volgens plan dan zou in oktober de Decor
montagehal gereed kunnen zijn. Hiervan
wordt een gedeelte ingericht als hulpstudio
met de reportage-apparatuur. De gehele
bouw vergt twee jaar, zodat de eerste fase
op zijn vroegst eind 1962 zal kunnen wor
den afgesloten. Het complex komt te liggen
op het omroepkwartierterrein aan de Lage
Naarderweg te Hilversum.
LIVERPOOL (UPI) De oceaanstomer
„Empress of Francé" van de Canadian
Pacific is woensdagavond .naar Montreal
vertrokken, ondanks de onofficiële staking
van zeelieden in de'Britse havens.
De Empress of France is evenwel afge
varen als vrachtschip, zonder passagiers.
Het 20.000 ton metende schip zou vrijdag
jongstleden met zevenhonderd passagiers
uit Liverpool zijn vertrokken, maar een
groot deel van de bemanning had zich bij
de stakers in deze haven aangesloten.
Twee andere lijnschepen van de Cana
dian Pacific, de Empress of Britain en de
Empress of England, worden nog steeds
door de staking in Liverpool vastgehouden.
Een woordvoerder van de maatschappij
zei te hopen dat de Empress of France
kunnen hervatten.Vijfhonderdzeventig rei-
kunnen hervatten. Vijfhonderdzeventig rei
zigers wachten op die gelegenheid.
Advertentie
vlido
9899. Nadat ze wat uitgerust vraren maakte Pobbel eten klaar voor hun drieën.
En daarna bespraken ze wat er verder gebeuren zou, want de dag was bijna om.
Nou, dat kunnen we morgen wel verder bespreken, zei hij. In ieder geval blijven
jullie vannacht natuurlijk hier slapen. Linnie kan in mijn bed, en Koen en ik vinden
wel een plekje op een paar kussens!
Dat was een welkome oplossing. En toen de nacht over het bos viel, sliepen ze alle
drie al heel gauw in, want het was een vermoeiende en avontuurlijke dag geweest!
Wanneer men beschuldigend de vinger vruchting van het eitje plaats. Uit dat
richt op een mannelijke bij een dar
en hem. verwijt geen vader te hebben, die
nen we ons billijkheidshalve tot de ko
ningin der natie te wenden en ons onder
zoek tot haar gedrag te bepalen. Want zij
is het enig eierleggende individu in de
bijenstaat.
Enkele dagen nadat deze vorstin zich uit
de poptoestand tot volle waardigheid, van
heerseres heeft ontwikkeld, gaat zij op de
bruidsvlucht. Zij vliegt dan
hoog de lucht in, achtervolgd
door talrijke darren. Hoger en
hoger vliegt zij, tot uiteinde
lijk van de vele gegadigden
slechts één dar in staat is ge
bleken haar tot in deze duize
lingwekkende hoogten te vol
gen. (Is dit geen edele wed
vlucht, waartoe vele andere manne
lijke dieren soms ook mensen hun
toevlucht nemen?)
De overgebleven dar valt de eer te
beurt de vader te worden van de toe
komstige bijenstaat. Hem is overigens
slechts een kort leven beschoren, want na
de bruidsvlucht sterft hij.
Teruggekeerd in de korf, zet de ko
ningin zich tot haar taak. In elke cel
wordt een ei gelegd. Het eitje passeert
in haar lichaam een buisje, dat in ver
binding staat met het zo juist gevulde
reservoir van van de dar afkomstige
mannelijke cellen, en aldus vindt de be-
V.
bevruchte eitje ontwikkelt zich een larve,
die in de toekomst een werkster of een
koningin zal worden, al naar gelang de
voeding.
Maar het kan ook gebeuren, dat dit,
met het reservoir in verbinding staande
buisje wordt dichtgedrukt, zodat er geen
vereniging van beide celsoorten kan plaats
vinden. In dat geval legt de koningin een
onbevrucht eitje, waaruit zich echter wel
degelijk een individu ont
wikkelt, n.l. de zozeer mispre
zen dar. Dit gebeuren is iets
heel bijzonders in de natuur
en wordt maagdelijke voort
planting genoemd. Dat is
dus de ontwikkeling van een
onbevrucht ei, iets dat nog
niet zo lang geleden uit
gesloten werd geacht, maar dat in be
ginsel wel degelijk mogelijk blijkt. Ook
bij een bepaald soort sprinkhanen, blad
luizen en watervlooien wordt dit ver
schijnsel waargenomen.
Naast dit wonderlijke fenomeen bestaat
er een nog veel verbazingwekkender ver
schijnsel. Er bestaan n.l. dieren, die het
ene jaar vader, het andere jaar daaren
tegen moeder zijn.
Daarover een volgende keer.
H. Pétillon
Nadruk verboden.
LONDEN Robert Cook, de 29-jarige
Londense makelaar van wie in Amsterdam
drie schilderijen zijn gestolen, is gisteren
in Engeland teruggekeerd. Bij Scotland
Yard kwam gisteren een anoniem telefoon
tje binnen dat de gestolen schilderijen naar
Engeland zouden zijn teruggesmokkeld en
nu ergens in Zuid-Engeland verborgen zou
den worden gehouden. De Yard zal in ver
band hiermee vandaag vermoedelijk een
onderhoud hebben met 'n Londense kunst
handelaar.
Cook arriveerde gisteravond op 't vlieg
veld van Southend na in Oostende de boot
te hebben gemist. Kort na aankomst reed
hij met twee passagiers in zijn groene
auto naar Londen. Vandaag zou hij zijn
vader bezoeken in Tonbridge in het graaf
schap Kent. De eigenaar van de gestolen
schilderijen, waarvan de waarde geschat
wordt op een half miljoen gulden, de schat
rijke John Leapman, is eveneens in zijn
huis in Kensington teruggekeerd. Tever
geefs heeft hij gisteravonnd zitten wachten
of Cook misschien zou komen opdagen om
hem verslag uit te brengen van de diefstal.
Leapman had er geen idee van waar
Cook de nacht in Londen door zou bren
gen, evenmin als hij wist op wiens naam
de verzekering van de schilderijen gesteld
was. In Londen deden namelijk gisteren
geruchten de ronde dat de verzekerde niet
Cook was, maar Catherine Dent-Brockle-
hurs.t, het meisje dat voor Cook in Am
sterdam in haar „functie" van secre
taresse contacten legde met een twee
tal kunsthandelaren.
Leapman zou de eigenaar zijn van ruim
honderd schilderijen en in zijn grote re
genten-huis aan de Addison Road in Ken
sington nog verschillende zeer waardevol
le tapijten op de vloeren hebben liggen.
Bij de schilderijen zijn naar verluidt doe
ken van Brueghel, Gainsborough en Con
stable. Zelfs in de garage van Leapman
staan nog schilderijen.
Noch de maatschappij die de schilderij
en verzekerde, de Fine Art and General
Insurance cy. en de schade-taxateurs Top-
lis and Harding, lieten gisteren iets los
over hun plannen voor de toekomst. De
laatste firma verklaarde dat zij nog steeds
onderzoekingen in Amsterdam instelt en
geen rapport naar de Fine Art and General
Charles
Exbrayat
Vertaling:
Margot
Bakker
42)
Zij zouden zich dan kunnen overtuigen dat
José Moralès toch wel iets harder was dan zij ge
meend hadden. Alonso zou, verwachtte ik, zozeer met
mijn succes zijn ingenomen, dat hij mijn dwaasheden
wel zou willen vergeten. Ik was er minder zeker van
dat Charley Arbuthnot de gang van zaken even gemoe
delijk zou opvatten, maar Cliff Anderson zou het bui
tengewoon kunnen waarderen dat ik een man van de
Yard om de tuin had geleid.
De laatste congregatie, die deze maandag een pro
cessie hield het was de Cristo de la Expiration
was allang de eigen kapel weer binnengegaan, toen ik
door Velasquez en Tétouan terugliep naar mijn hotel
„Cecil-Oriënt". Terwijl ik er binnenging sloeg de klok
van het stadhuis juist twee uur. Het was inmiddels
dinsdag de dinsdag voor Pasen. De hotelemployé
die nachtdienst had, schoot mij aan zodra ik mijn ge
zicht vertoonde. Hij fluisterde mij toe:
Senor Moralès, er zit al ruim een uur iemand op
u te wachten in de conversatiezaal.
Wie is het?
Hij stak zijn afkeer niet onder stoelen of banken.
Een jonge man hij valt hier nogal uit de toon.
Als u hem soms niet te woord wilt staan.
Dinsdag voor Pasen.
Ik ben ten slotte politieman en mijn eerste reactie
op de ongeluksboodschap van Juan was ongeloof. Het
leek mij dat ik opnieuw in de val moest lopen en
dat zij de deur ervan al wijd hadden opengezet. Want,
nietwaar, 'wie kon Maria Ontvoerd hebben behalve de
bende tegen wie ik de strijd had aangebonden? En
zij was de medeplichtige van die mannen. Dit kon
niet! Bovendien zou het een zonderlinge manier zijn
om Juan te bedanken voor bewezen diensten. Want dat
hij op zijn zuster gesteld was, daaraan twijfelde ik niet.
Blijkbaar hielden deze lieden mij voor onnozeler dan
de allerslechtste kracht in mijn beroep maar kan zijn.
Ik kreeg lust dat onderkruipsel, dat mij nog eens naar
het leven stond, omdat hij zich bij de misdadigers ver
dienstelijk wilde maken, voor de derde maal tegen
de vloer te slaan. Minachtend snauwde ik hem toe:
Zeg maar tegen je baas, dat hij mij niet hoeft
komen halen. Als het zover is kom ik vrijwillig, en
laaf hij dan oppassen. En nu: eruit!
Hij keek me' verbijsterd aan:
Wilt u me niet helpen Maria te zoeken, senor José?
Ik heb jullie door, zo langzamerhand. .En nu voor
de laatste keer:Eruit!
Houdt u mij nog altijd voor een moordenaar?
Kun je me bewijzen dat je dat niet bent?
Ik zal het u bewijzen, don José, maar eerst moet
ik mijn zuster zoeken.
Ik zou me over haar maar niet ongerust maken.
Hij werd doodsbleek en nauwelijks verstaanbaar stot
terde hij:
Als er iets met Maria gebeurt, senor José, gaat u
er ook aan..
Prachtig. .Lajolette zal je wel een beloning uitbe
talen.
Hij bleef mij nog een ogenblik staan aankijken,
met een wanhoop, die aan haat grensde. Toen ging hij
zwijgend weg. Ik was doodmoe, ik was geradbraakt,
maar toen ik mijn kamer had bereikt ging ik niet
naar bed. Ik had niet de geringste hoop te kunnen
slapen. Ik had een loodzwaar gevoel in mijn maag.
Dat wil zeggen, ik gaf de naam van een lichamelijk
onwelzijn aan de gevolgen van mijn hardnekkig vech
ten tegen mijn verliefdheid op Maria. Ik ging in een
stoel bij het raam zitten en staarde naar buiten, waai
de nacht verstreek.
Het raam zette ik wijd open om de karakteristieke
geuren van Sevilla tijdens de Stille Week mijn kamer
te laten binnenstromen. De zilte lucht van de eb ver
mengde zich met de geur van al te snel verwelkte
bloemen, van wierook en waskaarsen. Lijdelijk wacht
te ik de morgen af, terwijl ik de ene sigaret na de andere
rookte. Ik besefte heel goed dat ik niet naar bed moest
gaan. Dan zou ik de gedachte, die zich wanhopig uit
mijn onbewuste trachtte los te maken, niet meer kun
nen beletten mijn brein te beheersen.
Hardnekkig leverde ik slag om niet het onderspit te
delven, tot mijn zenuwen mij in de steek lieten en
ik mijn eigen stem hardop hoorde zeggen:
Als Juan nu eens niet heeft gelogen?
Dat was het dan..in ronde woorden..ik kan mezelf
niets meer wijsmaken. Het was alsof ik tot ontspan
ning kwam. ik ging mijn gezicht met koud water
wassen, maakte een nieuw pakje sigaretten open en
dwong mezelf het vraagstuk onbevooroordeeld en za
kelijk onder ogen te zien. Alle feiten wezen er tot dus
ver op, dat Maria en haar broer medeplichtigen van
Lajolette waren en dat Percel de schakel vormde.
Goed, maar waarom had Juan, die wist dat ik hem
van moord beschuldigde, het reusachtige risico genomen
mij in mijn hotel te komen opzoeken?
Hoe moest ik het rijmen dat Lajolette, als hij mij
in de val wilde lokken, zich juist bediende van deze
jongeman, die al zo sterk mijn wantrouwen had gewekt?
Hoe langer ik erover nadacht, hoe meer ik tot de over
tuiging kwam, dat ik een dwaze vergissing had begaan
toen ik broer en zuster Alguin begon te verdenken.
Ik hoorde de angstige stem van Juan nu heel wat
duidelijker dan tijdens het onderhoud met hem in de
conversatiezaal. Die stem had een oprechte klank, wat
mij aanvankelijk was ontgaan, omdat ik hem niet als
oprecht wilde zien.
Waar zou Juan nu zijn? Welke dwaasheid was hij be
zig uit te halen? Als hem iets overkwam ziu ik me
zelf dat moeten aanrekenen. Ik moest mij verzetten
tegen een onzinnige drang naar het huis aan de Pal-
ma te lopen. Nadenken wilde ik, eerst goed nadenken.
Waarom hadden zij Maria ontvoerd? Om mij in hun
macht te krijgen, natuurlijk. Ik zou op korte termijn
wel een of ander briefje toegespeeld krijgen, waarin
op mijn vertrek uit Spanje werd aangedrongen, in ruil
voor het leven van het meisje. Ik moest hun voor
zijn.
Degenen die op de gedachte waren gekomen Maria
te ontvoeren moesten voorgelicht zijn door anderen,
die ervan overtuigd waren dat ik nog altijd niets lie
ver wilde dan Maria tot mijn vrouw te maken. En
wie konden dat anders zijn dan de Percels, bij wie
ik de komedie van de verliefde jongeman had opge
voerd? Ik zag dona Josefa en haar man wder weg
springen van het raam, zodra de congregatie van Jesus
de las Penas in zicht kwam. Ik begreep nu met welk
doel zij hun woning hadden verlaten. Zij hadden Maria
ongetwijfeld met een of ander voorwendsel overgehaald
mee te gaan naar de winkel. Maria vertrouwde hen
immmers door en door? Toen ik het magazijn uit-
sloop was het echtpaar Percel al weer thuis. Best moge
lijk dat Maria bij hen in de kamer had gezeten!
Ja, ik mocht wel trots op mezelf zijn!.Ik werd woe
dend en ofschoon ik in het geheel niet geslapen had voel
de ik mij uistekend in staat de strijd weer op te nemen.
Voor ik Alonso en Charley in de Neva Antequera zou
ontmoeten wilde ik eerst nog een bezoek aan het huis
aan de Palma brengen. Ik zou dan weliswaar later ko
men dan wij hadden afgesproken, maar ik nam aan dat
mijn collega's wel een ogenblik zouden wachten. Ik wil
de Maria niet opofferen aan een kwartiertje tijdsverschil.
Terwijl ik de binnenplaats opliep werd ik aangeklampt
door de corpulente en vriendelijke buurvrouw, die mij
bij mijn eerste bezoek wegwijs had gemaakt.
Que tal, senor Moralès?
Dispense, dona Dolorès, me falta tiempo para
charlar.
Ieder ander, die ik ronduit gezegd had, dat ik lot mijn
spijt geen tjd voor een praatje had, zou mij vermoede
lijk hebben laten gaan. Maar Dolorès toonde zich ge
kwetst en keek mij nijdig na, terwijl ik de binnenplaats
overstak. Ik hoorde haar mopperen dat de jongelui van
tegenwoordig geen manieren kenden. Als het ware om
zich te wreken riep zij mij na, voor ik in het trapgat
verdween, dat ik mij de moeite kon besparen naar Maria
te gaan, want dat er niemand thuis was. Wat ik overi
gens al vermoedde.
Juan had in zijn ontreddering blijkbaar vergeten de
woning af te sluiten. De deur zat althans niet op slot. Er
was in de kamer geen spoor van een worsteling te vin
den. Maria was vrijwillig de deur uitgegaan. Waaruit
had Juan eigenlijk afgeleid dat zij „ontvoerd" zou zijn?
Opnieuw begon de achterdocht mij te kwellen.. Maria
was geen meisje om een nacht buitenshuis door te bren
gen en Juan was natuurlijk in de Cuna gaan vragen of
men daar iets naders over zijn zuster wist.
(Wordt vervolgd)
Insurance cy. heeft gestuurd. Pas als de
verzekeringsmaatschappij dit rapport in
handen heeft zal men kunnen beslissen of
de schade al dan niet wordt uitbetaald.
Vanochtend bracht het Londense blad
„Daily Express" in gx-ote opmaak Robert
Cooks eigen verhaal-over de gebeurtenis
sen in Amsterdam. Cook bleek echter wei
nig nieuws te kunnen vertellen over het
geen zich in de hoofdstad had afgespeeld.
Advertentie
GEEN GORDEl
GEEN SPELDEN
GEEN VERBAND
Het eerste dat u van Tampax opvalt
is het kleine formaat, want het is vele
malen kleiner dan het uitwendige
verband voor sanitaire bescherming.
Vervolgens beseft u dat
u bij Tampax geen spelden
of gordel nodig hebt - dus
geen beklemmend harnas... Tampax
wordt inwendig gedragen, volgens de
methode van de dokter die het uitvond.
Als u Tampax op deze manier draagt
(inwendig) behoeft u niet bang te zijn
voor enig ongemak en er is natuurlijk
ook geen irritatie door schaven. Boven
dien hebt u geen zorgen over'plooien
of oneffenheden, zelfs niet bij een glad-
afkledende japon of rok.
Tampax is zeer eenvoudig te ge
bruiken... het is gemaakt van zuivere
hygiënische watten met groot absorptie
vermogen, vervat in een smalle huls,
welke hét inbrengen vergemakkelijkt...
en het wegdoen is al even gemakkelijk.
Ontspan u fysiek en geestelijk - met
Tampax. U kunt Tampax zelfs niet
voelen als u het draagt. Verkrijgbaar
bij apothekers, drogisten en speciaal
zaken in twee absorptiegraden. Regular
f. 1,50, Super f. 1,75 per doos, met
Nederlandse gebruiksaanwijzing.
Uitgevonden door een dokter
nu gebruikt door miljoenen vrouwen!
TAMPAX (NEDERLAND) N.V. AMSTERDAM
De Amerikaanse ballet-musical „The
Princess" heeft van de Londense critici
zulk een slecht onthaal gekregen dat de
directie van het theater besloten heeft
geen entree te heffen. Tot eind volgende
week is het theater volgeboekt. De di
rectie verklaarde: „Na die week zal de
show zo bekend zijn dat wij genoeg
publiciteit hebben om entree te gaan
heffen". De Londense critici, die de pre
mière van ..The Princess" afgekraakt
hebben, wachten nu belangstellend op
het resultaat van de nieuwe „reclame
campagne".
Fien Berghegge. Mevrouw Fieri Berg-
hegge cïeelt ons mee dat zij voor het sei
zoen 196061 niet meer verbonden is aan
het gezelschap De Speelkamer.
I