Horen en zien 'en nacht op PANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED Kostbare praalwagens staan startklaar voor zegetocht RYNBENDE' S HIEUW ROOD DE REIS VAN KOEN EN LINNIE DERMASEPT-ZEEP Bureau Algemene Zaken van N.T.S. ingesteld Plan voor „Vredes- kerk" in Venray Puistjes-Pukkels 9 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Lieftallige eenvoud Televisietoneel: De vijf kruisjes' De radio geeft zaterdag T elevisie programma Tom Poes voor KRO-televisie AALSMEER TOVERT MET BLOEMEN zonneschijn met volle teugen! Zilveren toneeljubileum van Bob Verstraete Knoop dit in uiv oori VAN NELLFs „Afternoon" theebuiltjes 98 ct Haven-missie naar Polen Hoge onderscheiding voor Tweede-Kamerlid Strandbioscoop in Scheveningen VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1960 25. Vol ongeduld hadden Panda, Joris en Palmer staan wachten tot de goederen trein eindelijk voorbij ivas, maar toen de spoorbomen eindelijk open gingen, was er geen hoed meer te bekennen. „Hij is weg!" jammerde Palmer naar de over zijde snellend, „ach, mijn fortuintje! Waar heeft de wind het helemaal heen ge voerd?" „Misschien heeft de zuiging van de voorbijrijdende trein het hoofddeksel meegenomen," overwoog Joris bij zichzel- ve, „in dat geval zal ik langs de spoor baan moeten zoeken.Panda en Pal mer letten niet op Joris, die zijn eigen weg volgde. Rondspeurend renden zij voort en helaas letten zij ook niet op de have loze zwerver, dia op de hoek van de straat stond. Maar deze had hen wel in de gaten. Zijn geoefend zwerversoog ving het gerin kel op van de stuivertjes in Palmers geld zak en maakte zijn verlangen naar nieuwe aalmoezen wakker. „Heeft U een kleinig heid voor een arme zwerver?" vroeg hij, op Palmer toetredend. „Hoepel op, ik geef geen aalmoezen," snauwde de zuinige mil jonair. Greetje Kauffeld is niet een geweldena- res van het lied, zoals men Edith Piaf zou kunnen noemen, doch zij heeft de lieftalligheid van de eenvoud in verschij ning en voordracht. Die charme maakte haar programma van gisteravond goed cn deed de onnozelheid van sommige tekstjes vergeten, waarmee zij een proeve van het Hollandse chanson gaf. Zelfs de dichter Michel van der Plas die de tekst schreef van het verheffende lied: „Doe't" heeft niet begrepen dat zelfs de tekst van een cabaretliedje zinnig moet zijn. Het bevel „World verliefd" kan een aar dig refrein opleveren maar is te enen male onzin, doch aan dit gebrek aan in telligentie gaan helaas de meeste Neder landse chanson-teksten mank, met heel gunstige uitzonderingen zoals bijvoorbeeld de Nederlandse tekst van „Mylord", die beter is zelfs dan de oorspronkelijke Fran se „Veertig minuten liggen tussen Moskou en New York" was een interessante do cumentaire in woord en film van Eelco Schuller, die de omvangrijke stof handig in klein bestek wist te verduidelijken. Beeldschermer Op de toneelavond, donderdag 8 septem ber, van de K.R.O.-televisie presenteert het „Rotterdams Toneel" het spel van Dan Sutherland „De vijf kruisjes" (The fifty Mark) in een vertaling van Ben Ba- kema en een televisie-bewerking van Jan Willem Hofstra. Luc van Gent regisseert. De vijf kruisjes is een familiestuk. Hoofd persoon is John Meredith, 'n eerlijke kan toorbediende, die jarenlang zijn eventuele bevordering tot bedrijfsleider afwacht. Als eindelijk het grote moment schijnt aange broken te zijn, wordt plotseling een ander benoemd en de hierover verbitterde John besluit wraak te nemen. Hij wil de kas van zijn baas roven om na volbrachte straf van dit geld een rustige oude dag te genieten. Maar ook hier blijkt eerlijk het langst te duren -en dank zij talloze verwikkelingen, voornamelijk in het gezin van John, ver loopt het spel anders dan de plannen. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 18.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.359.40 Wa terstanden). VPRO: 10.00 Samen thuis, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Ge var. progr. 11.25 Gram. 12.00 Promenade-ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de jeugd. 14.15 Streekuitz. 14.40 Harmonie- ork. 15.05 Jazzmuz. 15.20 Concertgebouwork. 16.20 Boekenwijsheid. 16.40 Dansmuziek. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Operamuz. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepar tout, lezing. 19.40 Christus, zijn leerlingen en de mensen, lezing. 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Metropole-ork. en solist. 20.40 Voordr. 21,00 Instr. kwint. 21.25 Soc. comm. 21.40 Lichte muz. 22.05 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. met comm. 23.10 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voorde kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.45 Olymp. Spelen. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.30 Gram. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Amateursork. 14.20 Kunst- rubr. 14.50 Promenade-ork. en solist. 15.30 Voor de jeugd. 16.00 Gegoriaanse zang. 16.30 Instrum. octet. 16.50 Voor de kinderen. 17.45 Olymp. Spe len. 1800 Lichte muziek. 18.15 Journalistiek week- overz. 18.25 Lichte muziek. 18.40 Olymp. Spelen. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Kamerork. en solist. 20.20 Lichtbaken, lezing. 20.30 Quiz. 21.00 Gram. 21.10 Thuisvaart, hoorsp. 21.40 Gram. 22.00 Olymp. Spelen. 22.30 Nieuws. 22.40 Samenspraak der her ders, lezing. 23.00 Gesprekken over muziek met jongeren. 23.45 Olymp. Spelen. 23.55-24,00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muzika le kaleidoscoop. 14.30 Journ. 15.00 Accordeonspel. (Tussen 15.30 en 16.00 Olymp. Spelen). 15.15 Gram. 15.45 Accordeonl5.45 Accordeonspel (verv.). 16.00 Gram. 16.15 Gram. 16.45 Idem. 17.00 Nieuws. (Tussen 17.15 en 17.30 Olymp. Spelen). 17.10 Dag klapper en lit. kal. 17.20 Ork.conc. 18.00 Orgel recital. 18.20 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. (Tussen 20.20 en 21.30 Olymp. Spelen). 20.00 Gram. 21.30 Gram. (Tussen 21.50—24.00 Olymp. Spelen). 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.muziek. 23.00 23.05 Gram. 24.00 Einde. VOOR VRIJDAG NTS: Eurovisie: 14.55—17.30 Olymp. Spelen. 18.15—18.45 Olymp. Spelen. NTS: 20.00 Weekoverz. 20.20 Olymp. film. 20.30 Eurovisie: Olymp. Spelen. KRO: 21.30 Taptoe Delft 1960. 22.15 Gesprek t.g.v. het 7e Intern. Vocalistenconcours. VOOR ZATERDAG NTS: 10.30—11.45 Eurovisie: Olymp Spelen. AVRO: 14.0014.30 Voor de kinderen. NTS: 14.55 —18.30 Eurovisie: Olymp. Spelen. 20.00 Journ. en wceroverzicht.. 20.20 Olymp. film. VPRO: 20.30 Filmdocumentaire. 20.45 Oude filmfragm. 21.15 Licht progr. 21.55 Olympisch praatje. NTS: 22.00 Eurovisie: Olymp. Spelen. VPRO: 22.10 Choreo grafie op moderne jazz. NTS: 23.15 Eurovisie: Olymp. Spelen. Onderwys voor volwassenen. Een we reldconferentie van de Unesco in Montreal is woensdag geëindigd met een oproep aan alle landen om het onderwijs aan vol wassenen als een normaal onderdeel van het onderwijsstelsel te beschouwen. Greetje Kauffeld zoals zij donderdag avond verscheen in het t.v -programma van de VARA. Marten Toonder's bekende geesteskind Tom Poes zal nu ook voor de televisie gestalte krijgen en wel in een reeks avon turen die onder de titel „Tom Poes en de Echoput" gespeeld zullen worden door Bert Brugman's Marionetten. Deze eerste aflevering van deze acht- delige strip wordt uitgezonden in het kin derprogramma van de K.R.O.-televisie van woensdag 7 september (14.00 uur) Aansluitend vertoont de schimmenspel- groep van de Nationale Dienst voor cul turele vorming het sprookje „Peter en de Wolf" op muziek van Serge Prokofjef, met als verteller Manus Willemsen. Bij besluit van de raad van beheer van de Nederlandse Televisie Stichting is in gesteld het bureau algemene zaken met de daaronder ressorterende afdelingen. Tot hoofd van dit bureau is met ingang van 1 september benoemd mej. mr. F. M. Th. Klaver. Zij was, alvorens in 1949 in dienst te treden bij het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen als juriste ver bonden aan het kabinet van de minister. Zij was voordien enige tijd werkzaam als secretaresse van de Nederlandse delegatie naar de algemene vergadering van de Ver enigde Naties te Parijs in 1948, en als re dactrice buitenland van „De Tijd" (1949). In 1955 verwierf zij een studiebeurs van de universiteit van Turijn voor voortgezet te studie van juridische en economische problemen in het kader van de Europese samenwerking. Als assistente van prof. Paola Greco, juridisch adviseur van de Italiaanse omroep, doorliep zij een stage aan de hoofddirectie van die omroep te Rome. In 1956 werd mr. Klaver verbonden aan het Unesco-secretariaat te Parijs. Bij hetzelfde besluit, van de raad van beheer is tevens ingesteld de afdeling secretariaat. Tot chef van deze afdeling is benoemd de heer mr. J. J. H. M. Peters, die als chef secretariaat reeds werkzaam was sinds 1 februari 1954. Tot hoofd van de afdeling pers en publiciteit is benoemd de heer G. H. van Beek, die deze functie sinds twee jaar waarnam. Tienlallen van Neerlands beste bloemis ten zijn vannacht niet naar bed geweest. Voor zover zij niet in Aalsmeer wonen, zijn zij naar dat bloemendorp gekomen om in de grote hallen van de Centrale Aalsmeerse Veiling de leiding op zich te nemen van de opmaak van 21 praalwagens en 21 personenauto's die morgen de naam van het jaarlijkse Aalsmeerse bloemen corso hoog moeten houden. Ten minste 1200 hulpvaardige handen zijn van gisteravond 6 uur tot vanmor gen 7 uur in de weer geweest om bloe men van ijzerdraadjes te voorzien, mos veldjes te leggen, kabouterhuisjes te tim meren en honderden meters textiel te dra peren en dat alles onder leiding van Toon Noyons, tekenleraar aan een Amsterdams lyceum, die voor de twaalfde maal de wa gens voor het corso heeft ontworpen. „Ik sta ieder jaar weer versteld van het en thousiasme" zéi hij toen hij om half twee een ogenblik rust vond voor een kop soep. „Al die mensen hier doen dat zomaar voor de lol. Niemand verdient er iets aan. Integendeel. Het corso kost zo'n paar honderdduizend gulden en die brengt de burgerij bovendien nog op tafel ook. Er worden geen kosten gespaard". Aalsmeer telt 14 buurtschappen. Iedere buurt heeft destijds een ontwerp voor een wagen geloot. De rest van de ontwerpen zijn toegevallen aan scholen en verenigin- Advertentie $03233? L'Eüw RO 1/1 literfles f 7.05 1/2 literfles f 3.70 (excl. statiegeld) 100101. Ze sliepen die nacht als rozen. De volgende ochtend was Pobbel het eerst op; hij zette thee en maakte het ontbijt klaar. Toen hij klaar was met brood snijden, kwam Linnie binnen, en even later was Koen ook present. Hebben jullie goed geslapen?, vroeg Pobbel. Nou! zei Linnie. En of! Ik ook, zei Koen. Wat is het hier heerlijk rustig in het bos! Pobbel knikte tevreden. Nou, het ontbijt is klaar, zoals je ziet. Ga maar gauw zitten! gen. Zoals ieder jaar ontwikkelde zich van nacht weer een gezonde rivaliteit tussen de buurtschappen om morgen, op de grote dag van het corso, in de prijzen te kun nen vallen. Toon Noyons, is zelf geen bloemist en zijn ontwerpen beperken zich tot de hoofd lijnen. De bloemist-arrangeur, die de lei ding heeft bij de opmaak van de wagen en die daarbij door 20 tot 30 helpers wordt gesecondeerd, bepaalt zelf de bloemsoort en de wijze van arrangeren. „Ons doel is niet, zoals bij sommige cor so's, bloemtapijten per vierkante meter te leveren", aldus Noyons. „Wij zoeken naar kwaliteit en schoonheid. Aalsmeer wil zijn internationale faam in dit festijn tot uit drukking brengen". Van uur tot uur zagen wij vannacht de wagens, die onder het motto „Jeugd en bloemen" morgenmiddag aan het spel in het Olympisch stadion zullen deelnemen, groeien. Er zijn juweeltjes bij, die met ware kunstenaarshand en met grote liefde zijn opgebouwd, zoals de wagens „Sprook jesfee", „Jeugd in de natuur" en „Jeugd en vriendschap". Maar ook in de naastgelegen hal, waar de kwekers naar eigen idee hun perso nenwagens versierden, prijkten kunst werkjes. Soms hele kostbare, zoals die waar honderden anthuriums, een kostbare bloemsoort, zijn samengebracht en waar iedere bloemsteel in een buisje water steekt. Twee jongens duwden een karre tje waarop voor ruim duizend gulden aan baccarat-rozen lagen. Ze kosten in de winkel 80 cent per stuk en hier moet er toch altijd nog de volle veilingprijs van 55 cent voor betaald worden. Vandaag tussen half drie en midder nacht zullen de deuren van de veiling wijd geopend staan om ieder die het zien wil de resultaten van de „werknacht" te to nen. Morgen trekt de stoet van het bloe mendorp naar Amsterdam en terug, het hoogtepunt van het festijn. Morgenavond van acht tot elf uur volgt er wederom een tentoonstelling in de hal len van Maarse en Kroon in Aalsmeer. Volgende week zaterdag zal het corso-be stuur al weer rond de tafel zitten om het corso voor 1961 te bespreken. De bloemen- optocht, die in 1948 bij wijze van aardig heid is begonnen, is uitgegroeid tot een organisatie die een jaar voorbereiding vergt. In het Centraal Theater heeft de To neelgroep Puck donderdagavond de pre mière gegeven van „De verliefde Gar naal", een blijspel in drie bedrijven van Anthony Kirhmins, in de vertaling van Nell Bakker. Nadat de spelers aan het slot onder bloemen bedelven waren en het publiek door een langdurig applaus uiting aan zijn waardering had gegeven, trad regisseur Egbert van Paridon naar voren en deelde mede, dat Bob Verstraete deze dag'Zijri 25-jarig torieéljubileum vïer- fnaddsri v 'isr Hij sprak waarderend over het werk van de toneelspeler, voor wien deze huldi ging een al even grote verrassing was als voor het publiek en overhandigde tevens een geschenk. Daarna trad de heer De- fresne naar voren, de regisseur onder wiens leiding Bob Veistraete op zeer jeugdige leeftijd zijn eerste stappen op de planken deed in „Het vrijdagskind" voor welke rol zijn vader hem aan de regisseur had aan bevolen. Toen was het de beurt aan Bob Verstraete om voor deze onverwachte hulde te danken, wat hem merkbaar moeite kost te. Hij zei zijn loopbaan te willen ver delen in drie perioden: „één zonder baard, één met de baard in de keel en tenslotte de periode met de snor". Advertentie Charles Exbrayat Vertaling: Margot Bakker 43) Een meisje als Maria, dat 's avonds niet thuiskwam en ook niet op haar werk verscheen dat alles klopte in het geheel niet. Ik moest wel aannemen dat zij niet meer over haar bewegingsvrijheid beschikte. Toen ik weer naar buiten kwam keerde de forse Dolo- rès mij demonstratief de rug toe. Ik had werkelijk niet het hart mijn vrolijkheid te tonen. Toen ik haar naam riep was zij wel zo goed zich om te keren, maar ofschoon ik haar mijn meest charmante glimlach schonk, ik slaag de er niet in haar te ontdooien. U weet toevallig niet, dona Dolorès, waar de seno- rita kan zijn? Zo nors mogelijk voegde zij mij toe: Niemand heeft mij gevraagd op haar te passen. Zij bleek evenwel niet lang in staat haar natuurlijke hartelijkheid geweld aan te doen en nadat ik haar be kend had dat ik mij ongerust maakte begon zij te lachen. Enamorado, he? Ja ik was verliefd, dat had zij goed begrepen. Daarmee waren de sluizen van haar welsprekendheid geopend. Zij begon een ware lofzang op Maria van de Zoete Naam te zingen. Maria was zo lief en deugdzaam, zij was goedhartig en stond voor iedereen klaar, zij was vroom en zij werkte hard. Het slot van dit lied was, dat een man wel moest bedenken dat hij een meisje als Maria geen tweede maal in zijn leven zou ontmoeten. Deze uitbarsting van bewondering stemde zo volko men overeen met mijn eigen aanvankelijke indruk van Maria, dat ik mij geen geweld hoefde aan te doen om volledig met haar buurvrouw in te stemmen. Tot ik eindelijk de kans kreeg ook iets te zeggen vroeg ik haar rechtstreeks: U hebt haar dus niet het huis zien verlaten? Nee. Dat heeft haar broer mij ook al gevraagd. Ik ben gisteravond pas om twaalf uur thuisgekomen. Ik was naar de plaza van de Cavida geweest, waar ik, een nicht heb wonen. Wij hebben Jezus van het Ware Kruis zijn kapel zien binnengaan. Ja, ziet u, mijn neef Jacinto is lantaarndrager in de Broederschap. Ik had weinig belangstelling voor Jacinto en zijn moeder en omdat Dolorès mij verder toch niet leek te kunnen inlichten beëindigde ik het gesprek en begaf mij naar de „Nueva Antequera". Ik trof alleen Alonso op de afgesproken plaats, toen ik er met een uur vertraging verscheen. Ik begon mij al bezorgd te maken, Pépé. Geen reden voorWaar zit Charley? Weggegaan. Had zwaar het land. Waarom dat? Hij denkt dat jij hem uit de weg gaat en dat je je niet aan de afspraak houdt. Hij mag denken wat hij wil. Er zijn belangrijker problemen dan de ijdelheid van een meneer Arbuthn- notAlonso, ze hebben Maria ontvoerd! Hij sprong op. Wat vertel je me daar? Je hebt me wel verstaan, neem ik aan. Lajolette heeft Maria laten ontvoeren. Hij kon het zo gauw niet verwerken, mijn vriend Alonso. Ik zag zijn gedachten als het ware koortsachtig werken. Vermoedelijk volgde hij in snel tempo dezelfde weg die ik tijdens de afgelopen nacht in mijn kamer had afgelegd. Toen hij evenals ik tot de onvermijdelijke gevolgtrekking was gekomen keek hij me diep onge lukkig aan. Maar dan Juist, zei ik. Alonso, wij zijn van een verkeerde veronderstelling uitgegaan. Maria hoort niet bij de bende. Toch heeft haar broer Haar broer hoort er vermoedelijk ook niet bij. Maar hoor eens, zijn mes Daarvoor kan een verklaring te vinden zijn. Hij had een paar tellen nodig om al déze nieuwe gezichtspunten tot de zijne te maken. Daarna keerde hij als een blad aan de boom om. De wantrouwende en enigszins moedeloze man, die hij de laatste dagen was geweest, veranderde in de agent, die ik al zo lang kende, die zich vastbeet in een zaak en niet losliet voor hij zijn doel bereikt had. Keihard kon hij zijn, Alonso. Op dat ogenblik kon ik dat goed gebruiken. Ik begon weer in het succes te geloven. Wij zouden dit winnen, wij zouden Maria en haar broer opsporen en wij zou den Lajolette naar de andere wereld helpen. Cliff Ander son kon binnenkort eindelijk met pensioen gaan, omdat de laatste taak die hij zich gesteld had volbracht zou zijn. Heb je er enig idee van wie deze opdracht uitge voerd heeft, Pépé? Meer dan dat, ik ken ze. Wat? Natuurlijk. Dat echtpaar Percel. De mensen bij wie zij werkt? Wie anders? Ik kan je zelfs vertellen dat zij Maria gisteravond tussen tien en elf uur hebben mee genomen. Vertel mij nu meteen ook maar waar zij Maria hebben opgeborgen. Dat weet ik nu juist niet. Ik meende te merken dat Alonso mij met een zekere bewondering aankeek. Dit streelde mijn ijdelheid, na de tegenspoed der afgelopen dagen. Alonso werd bij het FBI nu juist niet als de eei'ste de beste beschouwd. Hij gooide een paar peseta's op tafel, stond op en zei: Gaan wij eens kijken? Blijf nog even zitten, zei ik. We moeten Charley nog waarschuwen. Waar wil je de man zo gauw vinden? We kunnen zijn hotel opbellen. Maar in zijn hotel bleek Arbuthnot niet te zijn en hij had geen boodschap voor ons achtergelaten. Alonso vertelde mij, dat hij in elk geval 's avonds om elf uur in „Christina" zou zijn. Wij moesten er dan maar samen op uittrekken. Geen sprake van. Hij leek in zijn stoel te verstarren. Ja, wat heb je nu weer? Denk eens na, Alonso. Dat echtpaar Percel kent jou in 't geheel niet. Als ik een wildvreemde mee naar binnen neem, krijgen zij argwaan en dan horen wij niets. Met andere woorden, je moet het weer op je eentje opknappen? Hoor eens, Pépé, ik begin iets te voelen voor die beschuldiging van Charley, dat jij deze zaak buiten ons om probeert af te werken. Maar nog eens, jongeman, ik heb Ruth gezworen je heelhuids weer naar Washington te brengen en of je het goedvindt of niet, ik ga met je mee. Ik kon hem maar niet aan zijn verstand brengen dat ik het er alleen heel wat beter zou afbrengen, althans in het eerste stadium. Hij begreep al evenmin dat ik geen rust zou hebben voor ik de familie Percel de ver blijfplaatsen van Maria en van Lajolette zou hebben ontfutseld. En als Lajolette per ongeluk nu eens bij hen thuis is als jij er binnenloopt? Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. In dat geval zou ik natuurlijk het eerst schieten. Alonso leek daarvan nog zo zeker niet te zijn. Hoe het ook zij, ik vind het niet mooi van je, Pépé, dat je mij er buiten wilt houden. Dat is de allereerste keer. Is het werkelijk niet mogelijk er als gewoonlijk samen op af te gaan? Hij keek mij zo verwijtend aan dat ik toegaf. Goed, ik zou er maar geen drama van maken, als ik jou was. Ga dan mee, maar zorg ervoor dat je niet gezien wordt en kom niet tussenbeiden voor het werkelijk nodig is. Kan ik daarop rekenen? Dat spreekt vanzelf. Bij wijze van voorzorgsmaatregel en uit angst dat er mogelijk een post was uitgezet, volgde Alonso mij op honderd meter afstand, toen ik de Cuna insloeg. Hij deed alsof hij in een krant liep te lezen. Ik klopte aan de deur, die van binnen werd geopend. Ik vergat deze deur goed te sluiten. Op de verdieping van de woon kamer gekomen verwachtte ik de sloffende stappen van don Alfonso te zullen horen, nadat ik aangeklopt had. Maar weer was het dona Josefa die mij opendeed, zij had niet meer de tijd een visitegezicht te zetten. U, don José? Ja, ik, dona Josefa. Jau neemt mij niet kwalijk, maarwij hebben het erg druk, mijn man en ikEr moeten goederen verzonden wordenen papieren worden ingevulden vooral tijdens de Stille Week kun je nergens personeel krijgen Met één Van Nelle's „After noon" theebuiltje (groot formaat) zet u 'n flinke pot heerlijke, krach tige thee voor heel de familie. Ook buiten, op vacantie, in de tent, op de boot: zó gemakkelijk! Neem ze vooral mee! (groot formaat) doos van 20 stuks Tijdens een persconferentie in Venray ge houden, heeft dr. H. Litjens, als voorzitter van een actiecomité, mededelingen gedaan over een „vredeskerk", die in Venray zal worden gebouwd. De kerk is bedoeld als sym bool van verzoening tussen de vijanden, die in de afgelopen oorlog op het slagveld tegen over elkaar stonden. Als plaats van vestiging van dit monument, te ontwerpen door archi tect Boosten uit Maastricht, is Venray uitge kozen, omdat deze gemeente bijzonder zwaar werd getroffen en omdat in deze stad een oorlogskerkhof is waar 635 Engelse soldaten zijn begraven en een Duitse begraafplaats met 31.000 gevallenen. Rond Venray ligt voorts een hele reeks van andere oorlogs kerkhoven. In de kerk zal een boek worden gelegd, waarin de namen van alle gevallenen, die in Nederlandse bodem rusten, opgetekend staan. Om de bouw van deze kerk te verwezen lijken is een comité van actie in het leven geroepen. Het wil de bevolking van de Ver enigde Staten, Canada, Engeland en West- Duitsland oproepen tot het leveren van een financiële bijdrage Het comité van aanbe veling is samengesteld uit geestelijke zowel als wereldlijke hoogwaardigheidsbekleders, onder wie de minister van Buitenlandse Za- kan, mr. J. M. A. H. Luns. De architect, de heer Boosten, die iets ver telde over zijn ontwerp, zei, dat het de be doeling is een gewone parochiekerk te bou wen, waaraan echter een stijlvol monument zal worden toegevoegd. Hij stelt zich voor, dat aan de verfraaiing van dit monument ar tiesten uit verschillende landen zullen mee werken. De volgende week zal een Nederlandse missie, bestaande uit ir. N. Snijders, direc teur van de Haven- en Handelsinrichtin gen te Amsterdam, mr. Ph. H. Noordwal, secretaris van het Verbond van Nederland se Werkgevers en enkele vertegenwoor digers van Amsterdamse en Rotterdamse havenbedrijven, een bezoek aan Polen brengen. Het gezelschap is hiervoor uit genodigd door de leden van een Poolse haven-missie, die het vorig jaar een be zoek aan ons land hebben gebracht. De leden van de Nederlandse missie zullen zondagochtend naar Warschau ver trekken. Het bezoek zal ongeveer een week in beslag nemen. Mr. Noordwal zal na het bezoek aan Polen direct doorreizen naar Moskou om de Nederlandse handels missie naar de Sovjet-Unie te leiden. Naar de Finse ambassade meedeelt heeft de president van Finland dr. J. J. R. Schal, lid van de Tweede Kamer, benoemd tot grootofficier van de orde van de leeuw van Finland. D.r Schmal is voorzitter van de Fins-Nederlandse vereniging. Hij is sinds 1948 consul-hononair van Finland in Den Haag. Advertentie Het volgend seizoen zal Scheveningen een nieuwe toeristische attractie rijker zijn in de vorm van openlucht filmvoor stellingen op het strand. Tijdens de zomer maanden zullen elke avond gedurende cir ca vijf kwartier culturele, toeristische en industriële films vertoond worden, welke zichtbaar zullen zijn voor wandelaars op de boulevard en gasten op de terrassen. Ter hoogte van het Kurhauspaviljoen zal een 6 meter hoge betonnen paal op het strand worden geplaatst waarop zich een opklapbaar projectiescherm van bekleed rasterwerk bevindt. De initiatiefnemer is de uitgeweken Hongaar William Korosi, wiens onderhandelingen met de n.v. maat schappij Zeebad Scheveningen, exploitante van dit gedeelte van het strand, op dit ogenblik reeds in een vergevorderd sta dium zijn. In zijn werk wordt hij bege- staan door zijn landgenoot de camera man Kalman F. Gall. Het geheel staat onder leiding van de cineast Wiebe Mul lens en de programma's staan onder su pervisie van de Maatschappij Zeebad. De benodigde vergunningen voor dit plan zijn reeds door het gemeentebestuur verstrekt. Het ligt in de bedoeling de voorstellin gen telkenmale een uur na zonsondergang (Wordt vervolgd) te doen aanvangen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9