Horen en zien Een nacht op Santa Criiz TANDA EN DE JACHT OP DE MILJOENENHOED DE REIS VAN KOEN EN LINNIE TccU ió het zo Concert door kerkkoor uit Lindhorst en Santpoorts Hervormd Koor MAANDAG 5 SEPTEMBER 1960 7 1 j| p$lftliMMg radio televisie AANKONDIGINGEN Negerprobleem De radio geeft dinsdag T elevisiefirogramma Vetgehalte van melk wellicht hoger Simon Jansen bespeelde het 31-toonsorgel Etsenreeks van Gova in Madrid gestolen Gra Rueb geridderd op haar 75ste verjaardag 21. Nadat hij een eindweegs langs de rails was gegaan, bereikte Joris een klein stationnetje, waar de goederentrein was gestopt. „De hoed lag niet langs de spoor baan", mompelde hij, „misschien is hij in een van de wagons gewaaid. Dat moet ik maar eerst eens onderzoeken"Hij klom op de achterste wagon en begon tussen de lading te speuren. Dat viel niet mee, want de wagon lag vol zware meelzakken. „Foei, wat moet men toch hard werken, als men een fortuintje wil vinden", mompelde hij, „nooit wordt het mij eens in de schoot geworpen. Ik begin er aan te twijfelen, of ik wel op het goede spoor ben". Op dat ogenblik klauterden Panda en Palmer op de wagon. Denkend, dat Joris al iets had ontdekt, duwden zij hem opzij en graaiden gretig rond over de plek, waar hij zoéven bezig was. „Tut, tut, wat zijn dat voor manieren?" riep Joris veront waardigd. „TOE MAAR! Duw me nog maar een eindje opzij! Ik sta verbaasd! Vooral over u, Panda. Heb ik u niet altijd voor gehouden, dat men steeds welgemanierd moet zijn, zelfs als men zijn fortuin zoekt? Ik moet u een ernstige berisping toedie nen". Maar Panda en Palmer letten niet op de verontwaardigde Joris. En evenmin letten zij op de hardnekkige zwerver Boko, die achter hen aan op de wagon klauterde, zwaaiend met een hoed en roepend om een aalmoes mwWMmm. De NCRV heeft de zondagavond besteed aan een televisiespel van bizonder boeiend en actueel karakter. Actueel, ondanks het feit dat het een historisch gegeven en een herdenkingselement tot basis had. Hon derd jaar geleden stierf John Brown in Charloston (V.S.) aan de galf wegens zijn gewapende aanval op een regeringswapen arsenaal. Hij had het plan, de negerslaven in de zuidelijke staten door deze aanval te bevrijden en tot rebellie te brengen. Een sterk dramatisch gegeven, dat door Ro nald Gow in zijn toneelstuk „Gallows Glo rious" werd verwerkt. Het t.v.-spel met zijn grote rolbezetting werd door de to neelgroep „Theater" met assistentie van Arnhemse figuranten op vaardige wijze vertolkt, al vroegen sommige rollen ster kere talenten dan zij gekregen hadden. Richard Flink kon de titelrol volkomen aan en gaf John Brown een met kracht en overtuiging geladen gestalte, waarbij hij goede steun kreeg van Maxim Hamel als John Kagi. Kolonel Robert E. Lee werd uitstekend vertolkt door Ben Groenier. Het spel kenmerkte zich door een knappe decoratie en sfeertekening, al ontbrak het op het hoogtepunt wel enigszins aan gela denheid en spanning, namelijk op het mo ment van de aanval en de daaropvolgende nederlaag, door een al te magere voorzie ning aan geluideffecten. De actualiteit van het stuk sprak vooral zeer duidelijk uit de dialogen na afloop van de aanval, waarbij Ben Groenier in zijn rol van kolonel Lee een sterke per soonlijkheid met een inspirerende voor dracht bleek. De voorzeggende geest van John Brown, die het negervraagstuk in zijn elementaire details begon te ontwikke len door de bevrijding der slaven te eisen, had een scherp denkbeeld over de gevaren die de Amerikaanse samenleving zouden bedreigen wanneer de kleurlingen niet tot de beginselrechten dezer samenleving zou den worden toegelaten. Heden ten dage zijn Browns eisen nog niet tenvolle ingewil ligd, en wacht een groot deel der zwarte bevolking in de zuidelijke staten nog steeds op erkenning van haar rechten. De ze actualiteit bracht een bizonder boeiend element in deze opvoering, die er een treffende bewogenheid temeer door kreeg. Zaterdagavond heeft Maya Bouma van de V.P.R.O. de ruimte gekregen in een programma onder de titel „Geef Maya de ruimte". Na haar eerste verrassend goede optreden voor de t.v. was er alle reden HILVERSUM II. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij- wijding 9.55 Boekbespr. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Hammondorgelspel. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz. Voor de landbouw 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.45 Olymp. Spelen. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Metropole-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Kamermuz. 14.50 De dierenwereld en wij, lezing. 15.00 Gram. 15.15 Olymp. Spelen. 15.45 Zangrecital. 1(1.15 Van mens tot mens, lezing. 16.30 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte muz. 17.45 Olymp. Spelen. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muz. 18.40 Olymp. Spelen. 19.00 Operafragm. 19.45 Journaal. 20.00 Nieuws. 20.05 Der liebe Auustin, operette. 21.05 Herfst in Parijs, hoorspel. 21.30 Lichte muz. 22.00 Olymp. Spelen. 22.30 Nieuws, beursber. en S.O.S.-ber. 22.45 Groen land, zwarte mensen, lezing. 23.00 Gram. 23.45 Olymp. Spelen. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed er. overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.4Ó Gram. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan.. vooruit, lezing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Promenade- ork. en sol. (Om 12.30—12.33 Land- en tuinbouw- meded.). 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.30 Dans- muz. 14.00 Gram. 14.30 Voor de plattelandsvrou wen. 14.40 Waar is Mr. Milburr.v?, hoorspel. 15.20 Gram. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekénlof. 17.00 Voor de kinderen. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings uitz.: Plantengroei op het eiland Saba, door dr. A. L. Stoffers. 18.00 Lichte muz. 18.20 Regerings uitz.: Serie: Plaats en functie van het Koninklijk Instituut voor de Tropen. H. Offerhaus, algem. secretaris, spreekt over nationale en internatio nale contacten van het Koninklijk Instituut voor de Tropen. 18.30 Lichte muz. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Gram. 20.15 La Damnation de Faust, cpera. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Film- muz. 23.00 Gram. 23.00 Gram. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Pianomuz. 12.30 Weerbericht. 12.35 Tuinb.kron. 12.40 Pianomuz. (verv.L 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Voor de jeugd 14.30 Gram. (Tussen 15.00—16.15 Olymp. Spelen). 15.00 Vlaamse muz. 16.00 Koersen. 16.06 Gram. 16.30 Ork.conc. 17.00 Nieuws. 17.30 Licht progr. 19.00 Gram. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 19.40 Boekbespr. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Gram. 21.20 Ork.conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Pianorecital. 22.45 Gram. 22.55 —23.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: Eurovisie: 14.55—18.00 Olymp. Spelen NTS: 19.15 Documentaire. 20.55—21.05 Olympisch allerlei. 21.05 Filmoverz. 21.15—21.35 De Gaulle. 21.55 Film. 22.00—22.45 Voetbalwedstrijd. VOOR DINSDAG NTS: 14.55—18.30 Eurovisie: Olympische Spe len. 19.30 Intern, agrarisch nieuws. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Olympisch allerlei. KRO: Filmpro'"' NTS- 22.00—22.55 Eurovisie: Olymp. Spelen. Maya nog een keer op het scherm te laten verschijnen: haar natuurlijke dynamiek is een verfrissend stortbad vergeleken bij veel would-be grapjasserij van zogeheten professionals. Toch heeft Maya ons teleur gesteld. Dat lag dan vooral aan de opzet van haar optreden, waarin zelfs ruimte was gemaakt voor serieuze interviews met de componist Badings en een straal jager-piloot Hoe gevat Maya Bouma die ook probeerde te verwerken in een origi neel schema, wij voelden ons tekortge daan. Hèt Maya zelf kwam er niet uit. Van het oorspronkelijke kregen we precies iets te veel en dat strookte niet met onze misschien wat burgerlijke ver wachtingen. Wanneer Maya Bouma meer als de cabaretière optreedt en minder als de inventieve geest achter de beeld schermen, hebben wij het voldaan gevoel, dat bij zo'n hartig hapje past. Voor de rest was er een nogal plechtige aanloop met de filmdocumentaire over Guthenberg, nog altijd de verklaarde con current van Haarlems onvolprezen Lau rens Janszoon Coster. In „De oude draaidoos" verscheen Fientje de la Mar, verbijsterend in een wanproduct uit de Nederlandse speelfilmproduktie van 1936 en vol elan voor de toekomst als comé dienne. Zij verloochende die gaven als ac trice geen ogenblik tijdens het gesprek dat Simon van Collem met haar voerde. Ten slotte nam tussen de Olympische weder waardigheden uit Rome regisseur Jack Dixon ons mee naar een fantasie op jazz „The black rose" genaamd, waarin het moderne ballet de eigentijdse expressie met vlijt en durf beoefende. Op de mérites daarvan zullen wij, outsider als wij zijn, niet ingaan. Vermeiden wij dan ook nog, dat in het journaal minister Luns een ver klaring afiegde over het bezoek dat de „Karei Doorman" aan Japan zou brengen en het standpunt der regering in deze affaire. Beeldschermer In de eerstkomende openbare bestuurs vergadering van het Produktschap voor Zuivel zal onder meer de verhoging van het vetgehalte der consumptiemelk ter sprake komen. Aanleiding is enerzijds de huidige botersituatie en anderzijds de wen selijkheid om binnen de Europese Economische Gemeenschap mee te werken aan de coördinatie van desbetreffende be palingen. Het minimum-vetgehalte in de EEG, be houdens dan ons land, is te stellen op 3 percent, en het behoeft dan ook geen na dere toelichting waarom het vetgehalte van de Nederlandse melk (2'/ï percent) in het buitenland veel kritiek ontmoet. Gezien de grote melkaanvoer, die deze winter wordt verwacht, en de daarmee gepaard gaande grote boterproduktie wordt aanbevolen een verhoging van het vetge halte op korte termijn reeds te doen in gaan, bijvoorbeeld met ingang van het melkprijsjaar op 6 november. 104105. Pobbel begon nu te praten over het plan, dat hij had bedacht. Als jullie hier wilt blijven wonen, zou daar wel iets op te vinden zijn!, zei hij. O, ik, zou best willen! zei Linnie blij. Nou, zei Pobbel. Ik had zo gedacht: mijn huisje hier heeft niet zo erg veel ruimte. Maar wat zou je er van denken, als we eens een leuke woonboot maakten voor ons drietjes, en daarmee gingen reizen? Dat vonden ze een prachtig idee. Pobbel nam ze mee naar buiten en wees in de verte. Kijk, daarginds loopt de beek; daar kunnen we onze boot gaan bouwen! De stemming van klavier-instrumenten, die vooraf ging aan de stemming volgens de zogenaamde gelijkzwevende tempera tuur liet weliswaar niet ingewikkelde toonaardmodulaties toe, maar zij had het voordeel van een zuivere samenklank mo gelijkheid voor de tonen van de harmoni sche drieklanken. Die samenklank moge lijkheden worden ook geboden door het 31-toonsorgel van prof. dr. A. D. Fokker, dat in Teylers Museum staat opgesteld. Zij kunnen uiteraard verwerkelijkt worden m,et de ingewikkelde „31-toons"-speeltafel, maar ook met de normale speeltafel met zijn vertrouwde indeling van twaalf toet sen per octaaf. Bij vele bespelingen van het orgel werd dit reeds bewezen en zon dagmiddag opnieuw door de organist Si mon C. Jansen. Een bijzonder gelukkig gekozen pro gramma, geheel „afgestemd" op de stem ming, op het toongeslacht, dat de normale speeltafel voor de uit te voeren muziek zou kunnen geven, bracht de organist ten gehore. Zijn vertolkingen betekenden een ononderbroken genieten van een harmoni sche sonoriteit, optredend doorgaans door het samenklinken van melodietonen van een transparante polyfone-structuur. Simon Jansen begon zijn bespeling met de schone echo-fantarie in d en de fraaie Variaties op „Mein junges Leben hat ein End" van Jan Pz. Sweelinck. In een zelfde sfeer van puur musiceren bleef de vertol king van de Toccato prima van Girolamo Frescobaldi met zijn grote bewegelijkheid in de melodie. Het is wel mogelijk dat de volgende Toccata en fuga in F van Dietrich Buxte- hude imposanter klinkt op een orgel met omvangrijker dispositie. Dit neemt niet weg, dat de muzikale essentie van dit werk ook met de bescheiden klank van het mu seum-orgel bewaard bleef, mede door de gave uitvoering. Intiemer van karakter bleken de varia ties van het stuk „Aria tertia" van Joh. Pachelbel, hetgeen door de fijne klank van het fluit-register geaccentueerd werd. Verrassend was de werking van Tele- manns twee-stemmige koraalvoorspel „Al- lein Gott in der Höh' sei Ehr", een voor beeld van volmaakt schone eenvoud. Het tweede voorspel „Vater Unser im Himmelreich'", eveneens van Telemann, was treffend door zijn gevoelige expressi viteit. Simon C. Jansen besloot zijn verkwik kende, rustbrengende bespeling met twee joyeuse Preludes en fuga's van Johann Sebastian Bach, gekozen uit de bundel van acht orgelwerken van die benaming. P. Zwaanstoijk Een volledige verzameling etsen van C-oya, waarvan de waarde op tienduizen den guldens wordt geschat, is zaterdag ge stolen uit de collectie van een culturele vereniging te Madrid. De verzameling werd bewaard op een van de verdiepingen van de Circulo de bellos Artes (kring der scho ne kunsten) in het centrum van Madrid. De diefstal werd zaterdag door een van de portiers van het gebouw ontdekt. De verzameling, die in 1929 te Parijs werd gedrukt, bestaat uit veertig etsen uit de serie La Tauromaquia. De oorspronkelijke platen van de etsen zijn ook het eigendom van de vereniging en worden bewaard bij de Koninklijke Academie van Schone Kunsten. Zonder zuurstof gaat het menselijk en dierlijk organisme spoedig te gronde. Het ongestoorde vervoer van de zuurstof naar de lichaamscellen is dus een eerste ver eiste en hiervoor zijn dan ook verschillen de systemen mogelijk. Het kan bijv. ge schieden door een apart buizenstelsel dat zich tot in het oneindige vertakt, zoals bij de insecten het geval is. Deze dieren heb ben dan ook geen rood bloed. Mocht U dit bij het dooddrukken van een insect toch waarnemen, dan is het beest daar beslist niet eerlijk f aan gekomen. Een voor hogere organismen ZllUrstof" doelmatiger systeem is het vervoer van de zuurstof door tnUlSpOrt middel van een vloeistof. Ver- onder stellenderwijs zou water V hiervoor gebruikt kunnen wor- den, want zuurstof lost daarin op. Maar men heeft berekend, dat in een dergelijk geval 150 liter water door het menselijk aderenstelsel gepompt zou moeten wor den om een behoorlijke zuurstofvoorzie ning te waarborgen. De bezwaren hiervan zijn evident, want behalve zwaarlijvigheid en grote dorst, zou één gemeenschappelijke hartkwaal het lot der mensen zijn. Zoals alle verschijningsvormen in de schepping, is ook het vraagstuk, hoe zoveel mogelijk zuurstof vervoerd kan worden met middelen die de geringste plaats in nemen, op miraculeuze wijze opgelost. We behoeven U daarover niet lang in het on zekere te laten, want U weet evenals ieder ander dat de in de bloedvloeistof voorkomende rode bloedlichaampjes de vervoerders van de zuurstof zijn. Zij be staan ieder uit een eiwitdeeltje en vier haem-groepen. Iedere haemgroep bevat een ijzer atoom, dat gemakkelijk een zuur stofmolecuul in de longen opneemt en wel in een zo losse binding, dat dit bij lagere zuur stof spanning in de weefsels weer wordt afgestaan. Door het grote aantal bloedlichaampjes (25 biljoen) én doordat de oppervlakte van ieder bloedlichaampje IV2 maal zo groot is als de oppervlakte van een bolletje van gelijke inhoud pro- beert U een dergelijk lichaam maar eens te construeren! Het is de vorm van een appel beignet) is de oppervlakte die bij het zuur stof transport, is betrokken 1500 keer zo groot als onze totale lichaams- J oppervlakte, zodat volstaan kan worden met 5 liter vloei stof (waarvan het volume der rode bloedlichaampjes 2 liteT inneemt). Niet alleen ijzer leent zich voor het zuur stof transport, want ook een koper verbinding kan daarvoor dienen, zoals bij sommige kreeften, mosselen en slakken. Hun bloed ziet dan ook niet rood, maar blauw. Ook mangaanverbindingen komen bij sommige weekdieren voor, maar geven geen bepaalde kleur aan het bloed. In ieder geval kunt U hieruit zien, dat blauw bloed niet het uitsluitend voorrecht van lieden van edele geboorte is. Over geboorte gesproken, weet U dat een dar geen vader heeft? Daarover een volgende keer. H. Pétillon Nadruk verboden. Gedurende het afgelopen weekeinde is het „Kirehen- und Posaunenchor" uit de plaats Lindhorst (ruim veertig kilometer ten westen van Hannover gelegen) de gast geweest van Santpoorts Hervormd Koor en men heeft deze gelegenheid aangegrepen om zaterdagavond in de Nederlands Hervormde Kerk aan de Mr. Ensehedéweg te Santpoort een gecombineerd concert te geven, waarop de koren elk een eigen programma tot uitvoering brachten of zich verenigden voor een gezamenlijk optreden. Het Duitse ensemble werd gevormd door een gemengd koor en een „Posaunen"-koor, dat op de keper beschouwdd een klein fan farekorps was, waarin allerlei koperen blaasinstrumenten werden bespeeld, maar dat toch geen exclusief trombonekoor ver tegenwoordigde. De liederen, die de dirigent van het Duit se koor, de heer W. Wedemeijer, ter ver tolking had gekozen, behoorden tot de kerkmuziek van de Evangelische gemeente te Lindhorst. Het muzikale gehalte daarvan liep nogal uiteen. Ten dele kenmerkte zij zich door een stijl, die veel weg had van het liedertafelgenre van de vorige eeuw. Maar als verheugende tegenstellingen kwamen er ook liederen op het omvang rijke programma voor uit een periode, waarin de protestantse kerkmuziek op een voornaam peil stond; met name het lied „Ich weiss woran ich glaube" van Heinrich Schütz (1585-1672) en „Lob Gott getrotst mit Singer" van Adam Gumpelzhaimer (1559-1625). En bovendien bracht het koor met „Halleluja, Lob. Preis und Ehr", met begeleiding van orgel en vier koperblazers van K. Fiebig en met „Lobe den Herrn" van Helmuth Walcha muziek, die sprak van het streven naar vernieuwing van de Adverten' WI|N ADVOKAAT TÓT 1 JAN. VOOR 5 KIPPEN: 1 literfles Monaco en 1 fles Orana limo nade voor de halve prijs. U hééft dan een reductie van 2,46 en... 2 nieuwe kippen. Charles Exbrayat Vertaling: Margot Bakker 45) Doe bet niet, Josefa! Ga er niet op in! Hij laat je erin lopen! Zij schudde koppig het hoofd. Houd jij je er buiten, Alfonso Don José heeft gelijk, wij kunnen ons beter terug trekken voor het te laat is. Op dat ogenblik hoorde ik achter mijn rug het geluid van een deur, die langzaam openging. Ik keek niet om, ik wist immers, dat het Alonso moest zijn Als u Lajolette wilt vinden, don José, dan moet u Op dat ogenblik kreeg zij Alonso achter mij in het oog. Zij sprong op en vloog mij voor de tweede keer aan. Inderhaast greep zij een zwax-e koperen kandelaar die op een tafeltje stond. Ik hoox-de een zachte knal. Dona Josefa bleef stokstijf staan, terwijl er zekere ver bazing over haar gezicht gleed. Ze wilde gillen, maar een golf bloed stroomde uit haar mond en zij viel voor- ovei'. De meubels stonden te trillen toen haar zware lichaam de vloer ï-aakteIk had niet de tijd mij af te vragen wat er gebeurd was, want Alfonso nam een sprong in de richting van mijn collega. Weer hoorde ik die zachte knal en voor mijn ogen zag ik dat zijn schedel werd vei'brijzeld. Met een ruk keerde ik mij naar Alonso om. Hij stond glimlachend achter mij. Maar goed dat ik een demper op mijn revolver had, Pépé! Ik was razend. Waarom heb je in vredesnaam geschoten? Hij keek mij onthutst aan, niet in staat woorden te vinden. Toen hij eindelijk iets zei was het een bitter verwijt: Ik kom hier juist op tijd binnenik red je het leven en mijn enige dank is dit? Heb ie mij het leven gered? Denk je nu werkelijk dat ik alleen die dikke dame niet baas kon? Of dat die kleine Alfonso mij zou hebben gewurgd? Nu zal ik nooit meer te weten komen wat zij mij hadden kunnen vertellen en bovendien zitten wij hier met een stel lijken. Je wordt oud, knaap Nu nog mooier! Er zijn al ik weet niet hoe veel aanslagen op je gepleegd. Toen ik hier aankwam liep je met hechtingen in je hoofd en nu had ik x-ustig moeten toekijken hoe jij werd afgemaakt? Als ik dat geweten had.. Daax-om wilde ik juist niet dat je meeging.. Hij keek mij werkelijk ontsteld aan, mijn vriend Alonso. Hij liep naar de lijken, keerde ze op de rug en sloeg de ogen naar mij op. Onzeker vroeg hij: Pépé.ben je werkelijk van mening dat dit moord was? Dat zou ik ver van plezierig vinden. Ik legde mijn hand op zijn schouder. Laten wij niet dramatisch worden, Alonso. Je hebt twee misdadigers neergeschoten, die niet beter verdien den. Maar wat Lajolette beti-eft zijn wij nu nog even ver. Dat hoor ik je liever zeggen.. Je had mij bijna een schuldcomplex bezorgd, ouwe jongen. En Lajolette ki-ijgen wij immers wel Denk je dat? Natuurlijk, Pépé. De man zit nu al in. de val. Het zal merken dat wij zijn zaken onmogelijk maken en dat wij zijn mensen neerschieten. Of hij wil of niet, hij zal iets moeten doen. Neem van mij aan, Pépé, dat het een kwestie van ui'en is voor die schurk boven water komt. In afwachting van het in vervulling gaan van Alon- so's hoop zaten wij met de lijken van Alfonso en Jo sefa op de vloer en ik zag geen mogelijkheid er mij van te ontdoen. Het leek mij het meest voor de hand liggend de zaak als een laaghartige misdaad te doen voorkomen. Zonder dit ï'onduit tegen Alonso te zeggen meende ik dat het commissaris Fernandez op die ma nier het gemakkelijkst zou vallen ons buiten ver denking te houden. We hadden alle laden opengetrok ken en leeggehaald, wij hadden niets verzuimd om het te doen vooi'komen alsof een paar inbi'ekers alles had den doorzocht, in de hoop geld te vinden. Het zag er fraai uit toen wij klaar waren. Ik vreesde zelfs dat wij het er te dik bovenop hadden gelegd. Ten slotte vroeg mijn collega zich verbaasd af waar om wij Maria eigenlijk nog niet in vrijheid gesteld had den terwijl ik wist waar zij zich bevond. Ik antwoordde, dat het nu niet absoluut noodzakelijk was haar getuige van onze bezigheden te doen zijn. Mai'ia lag in een kleed gewikkeld, stevig vastgebon den met touwen. Bij wijze van pi-op hadden zij haar een zijden zakdoek in de mond gestopt, maar overi gens hadden zij haar in een zo'gemakkelijk mogelijke houding neergelegd. Het echtpaar Percel moest ondanks alles toch een zekere genegenheid voor het meisje heb ben gevoeld. Zodra wij haar losgemaakt hadden begon zij te snikken. Daar kon ik slecht tegen, maar aan de andei-e kant wist ik nauwkeurig, dat zij mij haar huis had uitgezet. Daar kwam bij dat ik mij schaamde over het wantrouwen dat ik ten aanzien van haar ge koesterd had. Wij stonden elkaar enigzins gehinderd aan te kijken, ofschoon zij mij hartelijk genoeg bedankte voor het feit dat ik haar opgespoord en bevrijd had en ik haar al even hartelijk geruststelde omtrent het wel en wee van Juan. Ik wist het zo te regelen dat Alonso Maria naar het huis aan de Palma terugbracht. Hij had dat kennelijk liever aan mij ovei'gelaten, maar ik weigerde beslist, al overtuigden mijn argumenten hem blijkbaar niet al te zeer. Hij keek mij althans met gefronste wenkbrauwen aan. Ik vei-zocht hem dringend zo lang mogelijk bij Maria te blijven en ik beloofde, zoals afgespi'oken was, om elf uur in „Cristina" aanwezig te zijn. Pas toen zij mij alleengelaten hadden en ik Siex-pès insloeg schoot het. mij te binnen dat ik niet had nagekeken of de voetzakken nog in hetmagazijn aanwezig waren. Ik wilde zo gauw mogelijk contact met commissai-is Fei'nandez opnemen, maar ik had ook dringend be hoefte aan rust. Ik moest eerst tot mezelf komen. Ik besloot langs mijn hotel te lopen. Zoals te vei'wachten was, vei'di'ong het publiek :ich in de straten in de omgeving van de officiële ï'oute van de processies. Ter hoogte van de Plaza stuitte ik op de Broederschap van de Candelaria en in stilte smeekte ik de Virgen de San Nicolas' mij te vei'geven dat ik haai-, enigszins ovex-ijld, de zielen had doen toekomen van twee zon daren, die waarschijnlijk lange tijd in het vagevuur zouden doorbrengen. Zodra ik „Cecil-Oriënt" had bex-eikt belde ik Fernan dez op met de mededeling dat ik belangrijk nieuws voor het had. Hij vei'zocht mij naar hem toe te komen, ïriaar ik beweerde aan rust toe te zijn en liever op mijn kamer te willen blijven. Wacht u dan in uw hotel, ik zal Lucero sturen, amigo. Hij heeft u ook een en ander te vertellen. Ik was bezig mijn gezicht te wassen toen Lucero de badkamer binnenwandelde. Neem me niet kwalijk, dat ik niet geklopt heb, senor, maar het leek mij beter in alle stilte te werk te gaan, met oog op uw bui-en. Hij lachte eens en liet zich in een stoel vallen. En, senor Maralès, wat hebt u vandaag voor be langrijke dingen ontdekt? Dingen, die jullie van de politie waarschijnlijk heel wat narigheid zullen bezorgen, senor Lucero.. Wat is er dan gebeurd? Ik bracht vei-slag uit van het onverwacht bezoek van Juan, mijn aanvankelijk wantrouwen, mijn daaropvol gende onzekerheid of ik juist oordeelde en ten slotte mijn tragisch onderhoud met het echtpaar Percel dat op zo ongebruikelijke wijze was geëindigd. Naarmate ik vorderde met mijn uiteenzetting nam het gezicht van de inspecteur andere uitdrukkingen aan. Hij glimlachte aanvankelijk, werd vervolgens ernstig en deze ernst ging over in bezox'gdheid. Zodra ik zweeg stond hij op. Een ellendige geschiedenis! Ik moet ogenblikkelijk de commissaris op de hoogte stellen.. Ik zie eerlijk gezegd geen kans de zaak in de doofpot te stoppen. Ik legde hem nauwkeux-ig uit, wat wij hadden gedaan om de indruk van een roofmoord te wekken. Zijn ge zicht klaarde op. De heren hebben blijkbaar wel voor hetere vuren gestaan. Een roofmoord dus.. Lijkt mij uitstekend. De pers kan worden toegelaten, niets in de weg! Er zullen mooie stukken in de krant komen over onverlaten, die voor niets staan en tijdens de Stille Week gebruik maken van de omstandigheden om hun naasten van het leven te beroven. U kent dat. Ik voel me honderd pond lichtex-, senor! Verder kan ik u vex-tellen dat de ver- scheping van de verdovende middelen op korte tei-mijn zal plaatsvinden. Een van de vrachtauto's van Percel is op weg gegaan naar Huelva. (Wordt vervolgd) liturgische muziek volgens oude, gezonde principes. Met grote ambitie vertolkte het koor deze vocale muziek, volgens een uitvoe ringsbeginsel. dat zich ver hield van uit- di-ukkingskracht door klankkleur, dyna mische schakering en ritmische exactheid. De zangeressen en zangers zongen inder daad met hart en ziel en dit gaf hun grote vreugde. Deze speciale intentie was ty perend voor het wezen van hun uitvoerin gen en wel beschouwd ook voor het spel van het „Posaunen-chor", dat zich liet horen met een frisse Intrada van J. Schulz (1622) en met ox-atox-iumfragmenten van Handel en dat voorts een uitgebreide be geleidende taak kx-eeg in enkele nummers. Het Santpoorts Hervormd Koor heeft zich op deze avond bijzonder kunnen on derscheiden met de uitvoex-ing van „Ado- ramus" van Palestrina, „Heiligh, heiligh" van Joh. Wagenaar met Psalm 100 van J. Oskam en vooral ook met Psalm 138 van Jan Piëtersz. Sweelinck. Onder leiding van zijn dirigent J. Theo Westendaal kwam het koor tot bezielde, schoon klinkende zang van opvallende klankeenheid. Met genoegen kon men voorts luisteren naar de vex-tolking van twee geestelijke liederen door de twee koren samen en naar hun indrukwekkende voordx-acht van het beroemde lied „Die Himmlen rühmen" van Ludwig van Beethoven. De rijke klank van het grote koor kreeg een sonore achter grond door de orgelbegeleiding van Jene Meilof. Als solist speelde deze organist nog een fx-aaie kox-aalbewerking van Johann Sebastian Bach en een Preludium in d van Johann Pachelbel, gaaf en duidelijk van lijn met een evenwichtige vertolkingstrant. Aardig was het intermezzo van het Jeugdkoor, dat enkele eenvoudige liedjes zong, met Theo Westendaal als dirigent pianist. Bij de kex-kdienat, di x zondagmorgen in de Santpoortse Hervox-mde Kex*k werd ge houden, hebben beide koren met het „Po saunenchor" eveneens hun medewerking verleend. P. Zwaanswijk De beeldhouwster Gra Rueb is zondag vijfenzeventig jaar geworden. Te haren huize aan de Jacob Mosselstraat in Den Haag heeft de chef van de afdeling Kuns ten van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen haar op die dag de versierselen uitgereikt welke beho ren bij de onderscheiding tot ridder in de orde van Oranje Nassau. Gerhax-da Johanna Wilhelmina Rueb werd 4 september 1885 in Breda geboren. Zij ontving haar opleiding van Toon Du- puis in Den Haag en Emile-Antoine Bour- dellle (1861-1929) in Parijs. Zij is vooral bekend om haar dierplastieken. Zij heeft monumenten en ook decoratief werk ver vaardigd; voorts borstbeelden van beken de personen. Zij is lid van de Nederlandse Ki'ing van Beeldhouwers, van Pulchri et Amicitiae en de Haagse Kunstkring.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 7