UNIEK CONCERT
VAN N.PH.O.
^De negen Muzen
Perzische „bollebozen één dag
in Vogelenzang neergestreken
TAXI 13000
Uitvoering van „Messiah"
in Amsterdam
MODE
Zes Nederlandse premières
Orgelwerk van Bach
in eerste uitvoering
Beste studenten en leerlingen maken
reis op kosten van regering
HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
7
ATJ&X-TAXI
1.2.3.4.5
Mars- en tamboerwedstrijd
nu in Santpoort
„De stoute schoenen" van
Blindenbond in Spaarndam
„Euraddress" congresseert
in Haarlem
V er keerde naam
Winter programma van
bijzonder kerkewerk
Het fruit vloog weg!
Gezin Dijkers herenigd
Minister Marijnen zal
„Floriade" sluiten
Filmavonden van het
Leger des Heils
VVvyLNaDAG 21 SEPTEMBER 1960
Het buitengewoon concert dat het Noord
hollands Philharmonisch Orkest dinsdag
avond onder leiding van Henri Arends gaf,
werd geopend door de heer W. Mensink,
voorzitter van het stichtingsbestuur, die
de aanwezigen welkom heette. In het bij
zonder begroette hij dr. W. Hulsker en de
heer J. P. Wagemans, beiden van het mi
nisterie van O. K. en W., mr. dr. P. J.
Witteman, voorzitter van de Raad voor de
Kunst, de burgemeester van Haarlem en
mevrouw Cremers, het lid van Gedepu
teerde Staten de heer Blauwboer, en
voorts het bestuur en de leden van het
jubilerende Genootschap va'n Nederlandse
Componisten, ter ere waarvan dit concert
zou plaatsvinden. Hij memoreerde hoe het
Genootschap reeds twee jaar na de op
richting, dus in 1913 de stoot gaf tot een
coördinatie van de zakelijke belangen van
de aangeslotenen in het BUMA, bureau
voor muziekauteursrecht. In dit verband
herinnerde hij aan de initiatieven van de
vroegere voorzitter, de in 1944 overleden
componist Jan van Gilse. Voor de reali
satie van dit jubileumconcert dankte hij
niet alleen Henri Arends en de orkestle
den, maar ook de directie van de Hoog
ovens en aangesloten bedrijven, en de be
sturen van de vereniging „Caritas" en van
het Prins Bernhard Fonds, die door hun
daadwerkelijke financiële steun aan deze
avond hadden bijgedragen. Immers zo
als in een voorbespreking in dit blad reeds
gemeld werd drie van de zes uitge
voerde werken waren het gevolg van op
drachten die uit deze bijzondere bronnen
gefinancierd waren.
Het is geen geringe opgave, zelfs voor
de beroeps-concertbezoekers, om over een
geheel uit premières bestaand programma
enigszins zuiver verslag te doen. Bij on
bekendheid met de uitgevoerde werken is
men al gauw geneigd tekorten te horen
die misschien teruggaan op het feit dat
het ook voor de executanten een nieuwe
materie betreft. Met dit laatste wil niet
gezegd zijn dat ons orkest zich niet zeer
veel inspanning getroost heeft om voor
een publiek van grotendeels genodigden
en eregasten voortreffelijk voor den dag
te komen, en ook op loffelijke wijze erin
geslaagd is van de zes werken een beeld
te geven dat de aanwezige componisten
tot grote tevredenheid gestemd zal heb
ben. Maar men moet zich maar eens voor
stellen wat het bij voorbeeld betekent voor
een strijkorkest waarvan de speeltechniek
gebaseerd is op het geijkte klassiek-ro-
mantische repertoire, om zijn weg te vin
den in een qua intonatie en polyfone struc
tuur veeleisend werk als „Derivazioni"
van Robert Henneper. Overigens zijn deze
„Afleidingen" die men, zoals de componist
zelf opmerkt, .associaties met een thema"
zou kunnen noemen, een zeer boeiend stuk
muziek. Reeds de opzet in vijf grote ,tem-
pogroepen" is origineel, en de klankeffec
ten die de componist bereikt door nu eens
een concertino van de eerste lessenaars
alleen, dan weer 'een enkele solo-viool te
gen het voltallige ensemble uit te spelen,
zijn ongewoon en dikwijls frappant. Voor
al de vierde groep, een Allegro unisono
voor violen en altviolen met aansluitend
een Presto voor strijkkwartet en orkest,
tref door een volkomen natuurlijke stu
wing. Sommige langzame fragmenten,
met-name in III, leken bij eerste aanho
ren iets te veel uitgesponnen, hoewel men
hier mogelijkerwijs met een tekort aan
expressieve spanning bij de uitvoerenden
te doen had, die aan het zeer lastige stuk
hun handen vol hadden.
Hef programma was geopend met een
zeer doeltreffend geschreven „Intrada
Festiva" van de vijf-en-twintigjarige Ot
to Ketting. De koperblazers en slagwer
kers zullen er hun plezier aan beleefd
hebben om zowel kittige ritmiek als volle
Advertentie
Mobilofoon-service dag; en nacht
DONDERDAGAVOND, dus morgen,
wordt door de stadsorganist Albert de
Klerk de eerste van de jaarlijkse reeks
winterorgelbespelingen in de gemeente
lijke Concertzaal gegeven. Zo men weet
heeft de stadsorganist Piet Kee eveneens
een aandeel in deze reeks bespelingen, die
"oor de minnaars van orgelmuziek in onze
~*ad wel bijzonder welkom zal zijn nu de
omérorgelconcerten in de Grote Kerk dit
'-■ar door de restauratie van hef orgel van
Christian Müller moesten vervallen.
Het. programma, dat Albert de Klerk
voor dit. eerste orgelconcert heeft samen
gesteld is bijzonder belangwekkend ge
worden door de keuze van een in 1959 in
Engeland ontdekt orgelwerk van Johann
Sebastian Bach. Dcz* compositie, waarvan
de uitvoering voor Haarlem een première
betekent, is opgebouwd uit een Preludium,
een Trio en een Fuga. welke door kleine
tussenspelen (Adagio en Tutti") gescheiden
din. Er bestaat gerechtvaardigde twiifel of
^"ze intermezzi van de hand van Bach zijn
Maar het Preludium, het Trio en de Fuga
tonen onmiskenbaar de genialiteit, van de
meester. In het Preludium en de Fuga her
kent men direct het orgelwerk van deze
naam. dat Bach in de toonaard van C ge
componeerd heeft. Het ontdekte werk staat
pchter in de toonaard van Bes, hetgeen een
transpositie betekent, ondernomen om het
werk aan te passen aan de beschikbare
omvang van de besneelde achftiende-
eeuwse orgels. De Fuga bleef behoudens
dé toonaard ongewijzigd, maar het Prelu
dium kreeg een logischer en natuurlijker
verloop van de stemmen. Het Trio is een
nieuwe toevoeging van Bach. Het vertegen
woordigt in zijn klare opzet en ontwikke
ling der contrapunktische structuur muziek
van hoge orde. Het stuk is een soort om
zetting van het laatste deel van de Sonate
voor viola di gamba en clavecimbel. Merk
waardig is de herinnering aan het Vijfde
Brandenburgse Concert van Rarh door het
..cantabile"-thema. Buiten dit belangwek
kende werk zal Albert de Klerk nog muziek
van Stanley en Böhm ten gehore brengen
en bovendien het monumentale orgelwerk
..Ad nos ad salutarem undam" van Franz
Liszt.
sonoriteit te kunnen demonstreren in dit
werk met zijn verstandig uitgestelde en te
rechter tijd komende climaxen.
George van Renesse was solist in het
sluitstuk vóór de pauze: het nieuwe pia
noconcert opus 66 van de Amsterdamse
componist Lex van Delden. Het leek me
dat de onbekommerde bravoursfeer van
de finale het meest geslaagde fragment
in dit soloconcert was, waarvan de piano
partij weinig idiomatisch geschreven is.
Men kreeg zelfs hier en daar de indruk
dat deze laatste ook zeer wèl in geïnstru
menteerde gedaante had kunnen klinken
en dat het echte concerterende element te
zwak was uitgewerkt. En de elegische mo
menten leken de componist wat erg ge
makkelijk uit de pen gevloeid ditmaal.
De tweede helft van dit onalledaagse
concert zal ik mij herinneren om „Nostal-
gies", een cyclus van vier liederen op
tekst van Henry Levet, door Rudolf
Escher. De vier gedichten die alle een
zekere desillusie tegen een achtergrond
van keurige maatschappelijkheid tot the
ma hebben, zijn getoonzet voor één zan-
stem en klein orkest. De Vlaamse tenor
Lode Devos trof met een fraaie en ook
expressief zeer verzorgde voordracht de
juiste toon. De orkestpartij is zeer subtiel
gehouden, met kleine instrumentale toet
sen die zich toch niet in een soort vage
kleurigheid verliezen, maar betrokken zijn
op de structuur van het geheel. Het hoogte
punt was het laatste lied, waarin het con
tinue stampen van de machines van een
oceaanstomer de ondertoon vormt; de ca
dans van een wals tracht tevergeefs de
lusteloosheid van zijn moede lading te
doorbreken. Voor het naspel, het vérdwij-
nen van het schip naar de horizon, had
de componist treffende accenten gevon
den, met een vocalise van de zangstem
tegen een uitstervende instrumentale ach
tergrond.
Een vierdelig concert voor (twee-en-
twintig) blaasinstrumenten van Oscar van
Hemel leek een niet zo geïinspireerd stuk
van een componist die over het algemeen
een gematigd-modern idioom op muzikan-
teske wijze hanteert. Het leed misschien
aan een zekere overspanning van de forme
le elementen. Maar wellicht zou een her
nieuwde uitvoering andere aspecten open
baren.
Ook in „Anagrammen" van Guillaume
Landré leek de occupatie met het con
structieve element niet van binnen-uit ge
motiveerd. De heer Landré, die onlangs
zelf een persoonlijk jubileum officieel ge
vierd heeft, namelijk dat van veertig jaar
componist, sprak in zijn functie van voor
zitter van het jubilerende Genootschap
het slotwoord. Hij betoonde zich uitter-
aard bijzonder dankbaar voor het door
het NPhO genomen initiatief, alsmede
voor de wijze waarop dirigent en orkest
leden daaraan gestalte hadden gegeven.
Hij hoopte dat de status van de compo
nist in Nederland over vijftig jaar van
dien aard zou zijn, dat men zou kunnen
zeggen: „in Haarlem begint de Victorie
Na het concert bood burgemeester Cre
mers tijdens een in het Haarlemse stad
huis gehouden receptie aan ieder van de
zes componisten een bandopname aan van
hun werk, dat tijdens het concert gespeeld
werd.
Sas Bunge
„Diploma of Merit". De films „Faja
Lobbi" van Herman van der Horst en „Het
Gerucht" van Kees Brusse hebben op het
filmfestival te Edinburgh een „Diploma
of Merit" behaald.
Eerste prtfs. De 26-jarige pianist Jan
Wijn uit Bussum heeft in het pianistencon
cours van Orense de hoofdprijs 25.000
peseta's gewonnen.
Boekenbeurs. Te Frankfort is een
boekenbeurs geopend ,die de grootste in
zijn soort is ter wereld. 1850 uitgevers
stellen hier hun uitgaven ten toon. Het
hoogtepunt van de tentoonstelling, die tot
aanstaande maandag duurt, zal de toeken
ning zijn van de Vredesprijs, die door de
Duitse uitgevers ter beschikking is gesteld
aan de Engelse uitgever Victor Gollancz.
Iri het vakantiecentrum „Teylingerbosch' 'in Vogelenzang is men wel gewend
nu en dan onverwachte bezoekers te krijgen. Maar op een groep van ruim veer
tig Perzen had de beheerder, de heer Koper, aan het einde van het seizoen niet
meer gerekend. Maandagavond kreeg hij hen onaangekondigd „op zijn dak". Het
bezoek was van korte duur. Want vanmorgen stapten de gasten weer in de bus,
die hen dwars door Europa terug zal brengen naar Iran. Daar zullen zij aan hun
familieleden en vrienden avondenlang kunnen vertellen over de indrukken, op
gedaan tijdens een reis van ruim vijftig dagen door negen Europese landen.
Het was een select gezelschap, daar in
„Teylingerbosch". Want de groep bestond
uit de beste leerlingen en studenten van
geheel Iran. Na drie seleótiewedstrijden
waren deze bollebozen in musiceren, sport
rekenen. Perzische litteratuur, kunst en
talen als kandidaten voor de Europese reis
te voorschijn gekomen. Eerst was er een
selectie in hun provincie, daarna in Tehe
ran en tot slot in een kamp in het noorden
van Iran zodat dus uiteindelijk de aller
beste leerlingen en studenten van diverse
onderwijsinrichtingen in aanmerking kwa
men. De reis staat onder auspiciën van
het ministerie van opvoeding en wordt ge
heel door de regering betaald. Een bedrag
van 62.000,- werd ervoor uitgetrokken.
Zelfs de kleding van de „selected stu
dents" was betaald door de regering: alle
donkerharige Perzen droegen grijs kos
tuum. Behalve 35 scholieren maakten en
kele leraren en een arts van het gezel
schap deel uit. De groep stond onder lei
ding van de heer Morteza Banai, hoofd
van het vormingswerk van het ministerie
van opvoeding in Teheran. De heer
Banai was voor de derde keer in ons land.
Op 1 oktober wordt in het Luxor-
theater te Rotterdam de première ge
geven van „My fair lady" waaruit men
hier een scène ziet met v.l.n.r. Margriet
de Groot, Johan Kaart en Wïrh Sorine-
veld. In januari komt de musical naar
Amsterdam. Ze is geïnspireerd op Ber
nard Shaw's „Pygmalion".
P. Zwaanswijk
De jaarlijkse mars- en tamboerwedstrijd
uitgeschreven door de Sectie Muziek van
de Velser Gemeenschap, zal dit jaar in
Santpoort worden gehouden, op zaterdag
24 september om drie uur.
Het parcours wordt gevormd door de
Surinamestraat, Sabastraat, Arubastraat,
Bonairestraat; en de Paramaribostraat.
Aan de wedstrijd nemen de volgende
verenigingen deel: R.K. Harmonie „St.
Caecilia", Velsen-Noord; R.K. Harmonie
„Soli Deo Gloria", Driehuis; Chr. Muziek-
ver. „Wilhelmina", IJmuiden; Fanfare
korps „Wilhelmina", Santpoort; „IJmuider
Harmonie", IJmuiden; Tamboer en Pijper
korps Chr. Gym. vereniging, IJmuiden;
Tamboerkorps „Voorwaarts", IJmuiden;
Tamboerkorps „Schulpen-Meerweiden",
Velsen-Noord; Tamboerkorps R.K. Har
monie „Soli Deo Gloria", Driehuis; Tam
boerkorps „Hoogoven Harmonie", IJmui
den; Tamboerkorps „Fanfarekorps Wilhel
mina", Santpoort: Tamboerkorps „IJmui
der Harmonie", IJmuiden; Tamboerkorps
Chr. Muziekver. „Wilhelmina", IJmuiden.
Op donderdag 22 september des avonds
om acht uur zal in het Jeugdhuis te Spaarn
dam de nieuwe film van de Nederlandse
Blindenbond, „De stoute schoenen", ver
toond worden. Tevens zal de propagandist
van de Nederlandse Blindenbond, de heer
Joh. van den Berg, een toelichting geven
op het streven van de N.B.B. terwijl hij
voorts enkele gedichten van Annie M. G.
Schmidt zal voordragen.
Advertentie
Zondag, maandag en dinsdag zal de
Europese organisatie „Euraddress" in
Haarlem congresseren. Veertig vertegen
woordigers van adressenbureaus in Euro
pa, die onderling adressenmateriaal uit
wisselen, zullen dit congres bijwonen. Zon
dagavond komen de congressisten voor
een cocktail bijeen in hotel Bouwes in
Zandvoort. Maandagmorgen is er om tien
uur een ontvangst op het Haarlemse stad
huis, waarna om elf uur in hotel „Duin en
Kruidberg" in Santpoort zal worden ver
gaderd. 's Middags wordt de vergadering
voortgezet, 's Avonds is er in het Frans
Halsmuseum een diner bij kaarslicht.
Dinsdagmorgen zal de vergadering zo
nodig worden voortgezet. Mogelijk zal een
bezoek worden gebracht aan het Cruquius-
museum, Joh. Enschedé en zn. grafische
inrichting n.v. en reclamebureau Vier
hand. 's Avonds volgt een rondvaart door
Amsterdam met tot slot een diner in het
havengebouw.
Een uitvoering van Handels oratorium
„Messiah" vraagt niet alleen dienstbaar
heid aan de muziek van dit meesterwerk,
maar ook aan zijn religieuze intentie. Het
oratorium wil dat de uitvoerder mede ge
tuigt van Handels rotsvast geloof, over
zijn verwachting van verlossing der mens
heid te verkondigen met een zelfde over
tuigingskracht als de componist bezielde
toen hij zijn werk schreef en in de onbe
grijpelijke korte tijd van vierentwintig da
gen voltooide. Men zou er toe komen om
voor een uitvoering een zelfde religieuze
gerichtheid als voorwaarde te stellen, want
een persoonlijke vertolkingsassimilatie met
de gedachte van de door Charles Jennens
uit de Bijbel gekozen en verenigde tekst
lijkt zonder die instelling zo niet onmoge
lijk, dan toch uiterst moeilijk te laten gel
den, moeilijker althans dan voor Handels
Bijbelsche dramatische oratoriums, waar
van de typering der daarin ten tonele ge
voerde echt menselijke karakters geen on
overkomelijk probleem is.
Handels „Messiah" is in wezen een sub
jectief werk en men ontdoet het van zijn
religieus-expressieve essentie door het te
beschouwen als een compositie, die vol
doende gediend wordt door een uitvoering
er van te ondernemen volgens het begin
sel van ,.1'art pour l'art".
De vertolking van het oratorium „Mes
siah", die dinsdagavond door de Amster
damse „Stem des Volks" in het Concert
gebouw onder leiding van de dirigent An
ton Krelage gegeven werd, was overwe
gend en te eenzijdig op dit beginsel ge
richt. Bewondering kon men inderdaad
krijgen voor de beheersing van de veel
eisende koortechniek, die bijvoorbeeld bij
talrijke „coloratuur"-fragmenten aan de
dag trad. Ook vielen de beschaafde, onge
forceerde toonvorming en de zuiverheid
van de zang te loven. Maar de bedoelde
bezieling, de getuigende en overtuigende
kracht ontbrak te vaak, de zin van de
tekstgedachte kon zich te weinig manifes
teren in de klank en in de zegging van het
woord. Wat men in de koorzang miste aan
specifieke uitdrukkingsspanning, ontbrak
in dezelfde mate aan het spel van het be
geleidende Gelderse Orkest, dat zich te
richten had naar de directie van de diri
gent. Het vaak ontbreken van een nood
zakelijke melodische vorming, van een
muzikale structurele opbouw was uiter
aard niet. bevorderlijk voor het bewaren
van de vertolkingsspanning. De epische
schilderingen vertoonden een tekort aan
verbeeldingskracht en zo kon bijvoorbeeld
het koor der Engelen geen uitwerking krij
gen. Ja, er waren dieptepunten van op
pervlakkigheid, maar gelukkig kwamen
er een paar hoogtepunten als tegenwicht.
Een geslaagde vertolking kreeg het be
roemde „IIalleluja"-koor en ook voor het
derde deel van het oratorium kwam een
goede rnusiceergeest, met name voor „Wor-
Een zetfout, waarvoor wij hierbij onze
excuses maken, was er oorzaak van, dat
onder het artikel „Voorgangers van de
gouden koets" op 15 september een ver
keerde naam werd afgèdrukt, Dè auteur
van dit artikel is de heer Slob (en dus niet
„Scot").
thy is the Lamb" en het imposante slot
koor, dat waarlijk overtuigend door een
stralende, machtige klank werd.
Van de solisten hebben zich de alt Watty
Krap en vooral ook de bas David Holle-
stelle kunnen onderscheiden. De tenor
Wiebe Drayer kwam allengs goed op dreef.
De sopraan Elisabeth van der Ploeg maak
te met haar jeugdige stem een sympathie
ke indruk, maar geheel gevormd voor de
haar voevertrouwde partij was zij noch in
technische, noch in artistieke zin. Maar
beloften heeft haar optreden zeker gege
ven.
Marijke Smit—Sibinga bespeelde bij
deze uitvoering het clavecimbel en Mein-
dert Boekei het orgel.
P. Zwaanswijk
Het nieuwe winterprogramma van het
bijzonder kerkewerk van de Nederlands
hervormde gemeente te Heemstede, wordt
donderdag 29 september ingezet met een
centrale gemeente-avond in het Hervormd
Jeugdhuis aan de Herenweg. Voor de pauze
wordt eerst een toelichting gegeven op de
diverse onderdelen van dit winterpro
gramma. gevolgd door een concert door
het kapelkoor, onder leiding van de heer
H. Jens. Medewerking wordt verleend door
de solisten mejuffrouw Ellv Jens, mevrouw
H. Oranje-don Uyl en de heren Ph, Hoede-
maker en Hans van der Leeuw. Na de
pauze volgt de vertoning van Lamorisse's
charmante film „Le ballon rouge".
Vanmorgen vroeg slipte een militaire
arts met zijn auto bij de kop van de
Zeeweg in Bloemendaal, waarbij hij
tegen een chocolade- en fruittent bots
te en deze vernielde. De arts stapte on
gedeerd uit zijn auto.
Hij is ook een van de hoogste leiders van
de padvinders in zijn land. Enige jaren
terug bracht hij ook een bezoek aan ons
land, na afloop van de jubileumjamboree
in Engeland. Hij is toen voor het eerst op
„Teylingerbosch" geweest, een soort pel
grimage naar de plaats waar in 1937 de
wereldjamboree was.
De studenten hebben ondermeer een
bezoek gebracht aan Turkije, Bulgarije
Joegoslavië en Italië, waar zij enkele da
gen de Olympische spelen bijwoonden. Via
Parijs en Brussel kwamen zij in ons land.
Dinsdag zijn zij de gehele dag met hun
bus naar Amsterdam geweest, na eerst
het Cruquiusmuseum te hebben bezocht.
Wat zij in Amsterdam gedaan hadden?
„Vooral veel rondgekeken, wat gewandeld
langs de grachten en souvenirs gekohet".
Iedere deelnemer had vijftig Amerikaanse
dollars als zakgeld meegekregen, waarvan
dan ondermeer souvenirs mee naar huis
worden genomen.
Na de omzwervvingen in Amsterdam
hebben de studenten voor een klein gezel
schap iets laten horen van de oude muziek
uit hun land. Met een begeleiding van tok-
kelinstrumenten en een fluit zongen zij
volksliederen zoals de boeren die over de
Perzische velden laten klinken. Over
de regen, dieover de bergen komt en de
bloemen verfrist. En over de vogels, die
evenals de kindetjes aan de bloemen wil
len ruiken en dë bedwelmende geur 'in "zich
willen opnemen. Vreemde klanken, soms
donker en dreigend, dan weer ijl en teer.
De jongste deelnemer van het gezelschap
is de tienjarige Ali Solaymay, die onder
de hoede staat van zijn 25-jarige broer Dja-
lal Solaymay. Het komieke ventje
heeft in sportprestaties uitgeblonken. Met
zijn broer laat hij hiervan iets zien als een
volleerd acrobaat.
Tussen de bedrijven door, vertelde de
leider over de reis. Straks bekleden deze
leerlingen leidinggevende posten. Daarom
wil onze regering dat zij kennis maken
met de zeden en gewoonten van andere
landen. Zo'n reis is heel belangrijk voor
de jongens. Sommige van hen waren nog
nooit verder geweest dan hun stad, dorp
of provincie. Nu doen zij een schat aan
kennis op in Europa. Maar helaas is nog
niet iedereen van het nut van zo'n reis
overtuigd. Als het aan mij ligt, komen we
ieder jaar met andere leerlingen terug.
Want Nederland is voor ons heel interes
sant. We bewonderen uw land om zijn
strijd tegen het water."
Als arts reist dr. Ghazi Zadeh, specia
list voor interne ziekten, met het gezel
schap mee. Ook hij bewondert de strijd
van ons land tegen het water. „Een ook
hebben we veel respect voor uw vorsten
huis". Erg veel ziekten had de dokter on
derweg niet te behandelen gekregen. Nu
en dan was alleen een maag van streek,
natuurlijk door het vreemde eten. En
soms had de arts alleen wat tabletjes te
gen hoofdpijn te geven.
De heer Banai vertelde al 23 jaar in
dienst van zijn land te zijn. eerst als le
raar, de laatste acht jaar als organisator
van het vormingswerk. Hij organiseert
iedere zomer kampen, waar de uitblinkers
in muziek, sport, kunst, Perzische littera
tuur of een van de moderne talen zich
met elkaar kunnen meten. „Door de uit
verkiezing maken we het leren aantrekke
lijk. En de leerlingen doen een enorme
praktische kennis op. Dat is heel waarde
vol voor ons land, gelukkig dat de rege
ring dat ook inziet."
Vanavond komen de Perzen in Keulen
aan. Ook in Duitsland zullen zij hun ogen
goed openhouden. Dan volgt een bezoek
aan Wenen en nadert het einde van de
reis door Europa dié de uitblinkers vijftig
dagen lang hebben gemaakt.
De studenten musiceren en zingen oude
Perzische muziek tijdens een kort op
onthoud in Vogelenzang.
Mevrouw B. Dijkers-Grobbelaar is met
haar twee kinderen, de tienjarige Arie
en de zevenjarige Michael, na zes jaar
in Zuid-Afrika te hebben gewoond, met
haar invalide man in Middelharnis ver
enigd. De heer A. Dijkers, die verlamd
is als gevolg van een val aan boord van
de tanker waarop hij stuurman was, wordt
in Middelharnis in een rusthuis verpleegd.
Hij heeft enige tijd geleden van zich doen
spreken, doordat hij had aangeboden de
plaats van de ter dood veroordeelde Ame
rikaan Chessman in te nemen. Hij deed
dit, omdat hij daarin een mogelijkheid
zag dat zijn vrouw en kinderen verder
zouden worden onderhouden. Al heeft men
hem niet als plaatsvervanger geaccep
teerd, de aandacht van de wereld was
op hem gevestigd en door inzamelingen
in Nederland en in Zuid-Afrika werd het
hogelijk het gezin Dijkers te herenigen.
Een woningbouwvereniging in Middelhar
nis zorgde voor een gerieflijke woning,
die zo is ingericht, dat de heer Dijkers
met zijn elektrische invalidèwagen zo van
de straat af kan binnenrijden.
De minister van Landbouw en Visserij,
mr. V. G. M. Marijnen, zal zondag 25 sep
tember de „Floriade" officieel sluiten. Dit
zal geschieden tijdens een korte plechtig
heid, die zich tegen de kleurige achter
grond van 24 vlaggen der deelnemende
landen, om half tien 's avonds zal afspelen
in het hart van het Floriade-park.
Van 22 september af zullen in de zaal
van het Leger des Heils in de Bandoeng-
straat in Haarlem-Noord elke donderdag
contactavonden wox^den gehouden. Op
22 september wordt de film „In opmars"
vertoond,— op 23—september-;,'Charlie als
politieheld" en „Abraham als geloofsheld",
op 6 oktober „Florence Nightingale" en op
13 oktober „David en Mozes". Deze film
avonden beginnen om acht uur des avonds.
(Shows, snufjes en alles wat
verder in het domein der vrouw
dagelijks aan de orde komt)
De Nederlandse kleedkunst van TONNY
WAAGEMANS is niet te typeren met één
bepaalde stijl of lijn. Deze ontwerpster be
oogt op de eerste plaats een kleding te
brengen, die aangepast is aan de verlan
gens en eisen van de Nederlandse vrouw.
Daarom, ook laat ze haar modellen niet
tonen door hyperslanke beroepsmanne
quins, maar door vriendelijke, elegante en
tevens slanke meisjesstudenten. Met een
natuurlijke charme en onbevangenheid
gebracht, beantwoorden de ontwerpen meer
aan de realiteit van ons bestaan. Het is
kleding waarin men niet hoeft te „schrij
den" maar waarin men gewoon kan staan,
lopen en zitten. De mode-show, gisteren in
de zaak van Tonny Waagemans te Am
sterdam gaf een representatie van wat
door haar voor de komende wintermaan
den als modieus wordt gezien. De ontwerp
ster zoekt het vooral in mooie stoffen, die
opvallen door hun gemeleerde tinten en
vaak harige effecten. De kleuren, die voor
het komende najaar nogal somber zijn,
weet zij op een vaak knappe manier leven
dig te maken door een garnering in een
contrasterende tint of een afstekende band
of sjerp. Veel donker grijs en bruin wordt
door banen in een lichtere tint onderbro
ken.
Zowel bij de pakjes als bij de japonnen
wordt vaak de rug geaccentueerd door een
klein ceintuurtje, strikje, knoopsluiting of
door een los geplisseerd achterpand.
De multi-colors, die zowel in de dames
als herenmode favoriet zijn, zagen we
zelfs in een pied de poule uitgevoerd.
Paars was gecombineerd met groen en
zwart, vaak in zeer uitgesproken ruiten,
die tot vrij recht vallende mantels ver
werkt waren. De lengte is dan 'meestal
en de grote voskragen liggen warm
koesterend om de hals. De dubbele knoops-
sluiting, die we ook veel in de Parijse
collectie aantroffen, beleeft ook hier weer
een entree.
Voor de namiddagkleding werd veel ge
bruik gemaakt van dunne wollen impri-
mé's in herfstachtige tinten; ook het flu
weel met die warme glans zal het ook
dit jaar nog goed doen. In een strak,
meestal lang en enigszins opgestroopt
mouwtje en in eenvoudige draperieën in
de rok komt dit materiaal het mooiste tot
zijn recht.
In het geklede genre troffen we ver
schillende zeer originele ontwerpen, die
vooral opvielen door een ingenieuze rok-
verwerking. Door een geborduurde satin
duchesse japon van een effen uitwaaieren
de rugsleep te voorzien, die uit de zijna
den sprong, kreeg men een zeer verras
send effect.
Katy