Overstelpend aanbod, maar weinig groot nieuws op „Photokina 1960" PUZZEL NUMMER VIER Geen fietsen meer in de Leidsestraat te Amsterdam? KEULS FOTO-WALHALLA GEOPEND Volautomatische „damescamera's veroveren flink deel der markt Kleinbeeldreflexen Meetcamera's AGENDA „Volautomaten" Nieuwe „miniaturen" De grote reflex Smalfilmnieuws „Elastieken" lenzen Flitsapparatuur KEMA onderzoekt ontstoring van auto's 4 Haarlem V elsen-l J muiden Beverwijk Heemskerk Kerstpakketten naar overzee Onderscheiding voor Amerikaanse fotograaf AUTOVERHUUR ATLAS Tel. 60585 Toneelvoorstellingen ten bate van St. Maarten hèt middel tegeh afwashandën ZATERDAG 24 SEPTEMBER 1960 9^99 IN DE IMMENSE Keulse jaarbeurshallen heeft Wirtschaftswunder- minister Ludwig Erhard vanochtend de opening verricht van de Photo kina 1960, de tweejaarlijkse wereldvakbeurs van de foto- en ciné-branche die zich nu, aan het einde van haar tweede lustrum, de grootste gespeciali seerde beurs van West-Europa mag noemen. Overweldigend is het aanbod aan foto- en filmapparatuur dat de 548 exposanten (waaronder 199 buiten landse firma's) uit 17 landen hier bijeengebracht hebben, maar ook de niet-technisch geïnteresseerde vindt veel van zijn gading in dit walhalla der lichtbeeldkunst. Een ganse reeks van neven-evenementen en exclusieve foto-tentoonstellingen maakt, dat ook hij ruimschoots aan zijn trekken komt. Een overweldigend aanbod, maar weinig groot nieuws. Dat was ook eigenlijk niet te verwachten na de stormachtige ontwik keling die de camerabouw het laatste de cennium heeft doorgemaakt. Onder de druk van de Japanse concurrentie (die dit maal door alle zestien Japanse camera- fabrieken vertegenwoordigd is) is de Euro pese industrie en 'vooral de Duitse in die periode naarstig gaan speuren naar mogelijke verbeteringen van haar produk- ten. Het resultaat van dat speurwerk waS een reeks van vernuftige vindingen, die zo wel de smalfilm- als de fotoapparatuur in enkele jaren een volkomen nieuw gezicht gegeven hebben. Eerst kwamen de verbe terde zoekers met ingespiegeld kader, daarna het pentaprisma, vervolgens het lichtwaardensysteem en de halfautomati- sche belichtingsregeling. Als klap op de vuurpijl kwam tenslotte nu ruim een jaar geleden de volautomatische came ra, die alle noodzakelijke instellingen zelf verricht en dus in feite een denkende" robot is. Maar daarmee was dan ook het einde van de lijn bereikt. De kleinbeeld- camere -van- vandaag, het moderne smal filmtoestel en de „op afstand bedienbare" projectoren hebSen thans hun hoogst mo gelijke graad van technische perfectie be reikt en bij de huidige stand van tech niek en wetenschap zijn verdere revolutio naire vernieuwingen dan ook uitgesloten te achten. De fabrikant die nu nog iets nieuws wil brengen, moet zich dus wel beperken tot ondergeschikte verfijningen: een ande re vormgeving, nog meer chroom, een nog groter assortiment modellen en toebe horen De Photokina 1960 weerspiegelt die ont wikkeling. Steeds fraaier van afwerking en uiterlijk zijn de foto- en filmtoestellen geworden, maar ook: steeds geringer de (functionele) verschillen tussen de diver se merken en typen, al is er natuurlijk wel kwaliteits- en dus ook prijsverschil. Waren er b.v. op de Photokina van 1958 nog slechts een zevental West- en Oost- cfuitse fabrieken, die eenogige kleinbeeld reflexcamera's met een prismazoeker brachten (op het ogenblik het meest-ge- zochte amateurtoestel), ditmaal is het aanbod van dit type bijna verdrievoudigd, waarbij dan nog eens een twaalftal bui tenlandse (voornamelijk Japanse) klein beeldreflexen komen. Naast dit populaire maar dure type (de prijzen variëren van ongeveer 400 tot ruim 1600 in de top klasse) is onlangs een Duitse tweeogige k.b. reflex (Agfa Flexilette) op de markt gebracht, die nu ook in een model met belichtingsautomatiek verkrijgbaar is. Naast de reflexen blijft ook de gewone klein'oeeldcamera, met of zonder ge koppelde meters, nog zeer in trek, al is het assortiment in deze typen wel enigs zins verminderd. Jammer dat de af standsmeter hier vaak plaats heeft moe ten maken voor de ingebouwde lichtme ter, waardoor het maken van ragscherpe dichtbijopnamen (als het op zeer pre- ciese afstandsinstelling aankomt) een ha chelijke zaak wordt. Waar de afstandsme ter gehandhaafd is, wordt zij thans vrij- Een der oudste Duitse fototoestellen- fabrieken, Ernst Leitz te Wetzlar, lan ceert op de Photokina haar eerste 8 mm smalfilmcamera, de hierboven af gebeelde tweelenzer, die met dezelfde microscopische precisie gemaakt is als de vermaarde kleinbeeldcamera's van deze industrie. Concertgebouw: Vandaag 20 uur: con cert Harmonie Crescendo met operette vereniging „Diogé". Stadsschouwburg: Vandaag en zondag 20 uur: De Nederlandse Comedie met „Cyprienne". BIOSCOPEN Cinema Palace: Dagelijks 14, 19 en 21.15 uur, zondag tevens 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Freddie und die Melodie der Nacht" 14 jaar. Frans Halstheater: Dagelijks 14, 19 en 21.15 uur, echter zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 en dinsdag 14 en 20 uur: „Du Rufifi chez les hommes". 18 jaar. Lido Theater: Dagelijks 14, 19 en 21.15 uur, zondag tevens 16.15 uur: „Gevaarlijk blond," 18 jaar. Zondag 11 uur: „Dwars door Afghanistan", alle leeftijden. Luxor Theater: Dagelijks 14. 19 en 21.15 uur, zondag tevens 16.15 uur: „De grote ontsnapping", 14 jaar. Minerva Theater: Vandaag en zondag 19 en 21.15 uur: „Jacht op een schaduw", 14 jaar. Zondag 14 en 16.15 uur: „Calamity Jane", alle leeftijden. Maandag 20.15 uur: „Boefje", 14 jaar. Rembrandt Theater: Dagelijks 14, 19 en 21.15 uur, zondag tevens 16.15 uur: „Nooit op zondag", 18 jaar. Zondag 11 uur: „De wereld der Stilte", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De Indiaanse vrouwenroof', 14 jaar. Maandag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Het monster uit de riolen," 18 jaar. Studio Theater: Dagelijks 14.15, 19 en 21.15 uur, echter zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „The wrong man", 14 jaar. Zondag 11 uur: „Madame Butterfly", alle leeftijden. Theater Monopole Zandvoort: Vandaag en zondag 20 uur: „Het begon met een kus", 18 jaar. Zondag 14.30 uur: „De ijzeren handschoen", alle leeftijden. Maan dag en dinsdag 20 uur: „Zij zochten het geluk", 18 jaar. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Tot 10 oktober Unesco-expositie van reprodukties naar aquarellen „Watercolours". Dagelijks 10- 17 uur, zondags 13-17 uur. Museum Het huis van Looy (Kamper laan): Tot 16 oktober expositie van gra fiek en tekeningen van Willem Nijs. Da gelijks 10-12.30 en 13.30-17 uur, zondags 14-17 uur. Vishal: Tot 25 september affiche-exposi tie „Frankrijk in beeld". Dagelijks van 14-17 uur en 19.30-22 uur. „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 oktober expositie van dierenteke- ningen van Ruth Fischer. Dagelijks van 10-22 uur. Rloemenheuvel (Overveen): Tot 26 sep tember expositie van schilderijen, tekenin gen, aquarellen en grafiek van Dick Went- zel. Dagelijks van 10-17 uur, zondags van 14-17 uur. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 23 septem ber). ZATERDAG 24 SEPTEMBER Thalia, 19 en 21.30 uur: „Salomo en de koningin van Sheba". Rex, 20 uur: „De zoon van de sheik". Hervormd Jeugdgebouw, 20 uur: Her vormde Toneelgroep. Pietrr Vermeulenmuseum, Cultureel Centrum. 9.3012 en 1416.30 uur. ZONDAG 25 SEPTEMBER Thalia, 15 uur: „Jerry als baby-sitter", 20 uur: „Salomo en de koningin van She ba". Rex, 15 uur: „Helden zonder moed", 20 uur: „De zoon van de sheik". MAANDAG 26 SEPTEMBER Thalia, 20 uur: „Salomo en de Koningin van Sheba". Rex, 20 uur: „De zoon van de sheik". Hervormd Jeugdgebouw, 20 uur: Her vormde Toneelgroep. Pietcr Vermeulenmuseum als zaterdag. ZATERDAG 24 SEPTEMBER Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „De woeste hoogte". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Liefde zonder uitzicht". W.B. Theater, 20 uur: „Opstandig Afri ka". ZONDAG 25 SEPTEMBER Kennemer Theater, 14.30 uur: „De schat der vuuraanbidders"; 16.30, 19 en 21.15 uur: „De woeste hoogte". Luxor Theater, 14.30 uur: „Singing in the rain"; 16.30, 19 en 21.15 uur: „Liefde zon der uitzicht". W.B. Theater, 14.30 uur: „Zestig zadels voor de marine"; 16.30 en 20 uur: „Straat zonder naam". MAANDAG 26 SEPTEMBER Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „Fa- ja Lobbi" en „Prijs de zee". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Liefde zonder uitzicht". W.B. Theater, 20 uur: „Straat zonder naam". Marquette theater, zaterdag 20 uur, zon dag 14.30 en 20 uur: „Fort-Dobbs". Met het oog op een tijdige verzending van kerstpakketten zijn hieronder voor enige overzeese bestemmingen (hoofdzake lijk emigratielanden) de data opgegeven waarop deze pakketten bij rechtstreekse zeepostverzending uiterlijk ter post moe ten zijn bezorgd, teneinde vóór Kerstmis te kunnen worden besteld: Australië 24 okto ber, Canada 22 november, Ned. Antillen 20 november, Nieuw-Zeeland 25 oktober. Rhodesië 5 november, Suriname 20 novem ber, Unie van Zuid-Afrika 12 november. Verenigde Staten 17 november. Naast een onnoemelijk aantal klein beeldcamera's fabriceert de Duitse in dustrie nog slechts enkele fototoestel len voor grote negatiefformaten, die voor vakgebruik (studio-, pers- en technische fotografie) bestemd zijn. Een der gerenommeerdste vertegen woordigers van dit type, de Linhof Technika, heeft nu een Amerikaanse rol filmadapter gekregen (Polaroid Land), die zowel filmmagazijn als donkere kamer is en die één minmit na de opname een „albumklaar" af- drukje produceert. Op de foto: de 9 X 12- en de 6 X 9-groot.beeldcamera's met de nieuwe adapter. - wel overal opgenomen in het zoekerven ster, waardoor het meetbeeld een na deel voor slechtzienden erg klein wordt. Bij de topmerken is dit bezwaar echter ondervangen door correctieglaasjes of door verschillend-gekleurde deelbeelden van de afstandmeter. Bij de goedkopere uitvoeringen is het echter wel zaak, even nauwkeurig te testen of het meetbeeld voldoende duidelijk is voor snel en gemak kelijk instellen, óók bij slecht licht. Het nieuwste type kleinbeeldcamera is de „volautomaat", waarop zelfs geen dia fragma- en tijdscala's meer voorkomen. Inplaats van al die „verwarrende" cijfer tjes komt de z.g. „magische toets", een knop waarmee men de ingebouwde licht meter in werking stelt. Deze meet niet al leen het licht, maar brengt de gevonden helderheidswaarde over op een ingewik keld mechanisme in de camera, dat dan zelfstandig de vereiste lensopening en de bijbehorende belichtingstijd instelt. Het voordeel van deze „damescamera" is dat er praktisch geen foto meer mislukken kan. Het nadeel, dat de gebruiker geen enkel inzicht krijgt in de relaties tussen diafragma, belichtingstijd en diepte scherpte, zodat hij waarschijnlijk ten. eeu wigen dage een maker van nietszeggende dertien-in-een-dozijn-plaatjes zal blijven. Trouwens: helemaal zonder cijfertjes gaat het toch niet. Bij het flitsen b.v. moet men toch weer met diafragma's en „richt getallen" leren werken en vandaar dan ook dat sommige van deze „volautomaten" toch weer ergens een verdekte cijfer- schaal hebben, .die pas zichtbaar wordt bij het inschakelen van het flitscontact. De Photokina toont maar liefst twintig modellen van deze volautomatische came ra's in kleinbeelaversie. terwijl van het prototype, de Agfa Optima, in nauwelijks een jaar tijds al een kwart miljoen exem plaren verkocht werden, terwijl er voorts niet minder dan achttien nieuwe merken en typen vol-automaten aangeboden wor den. Vele vakfotografen gebruiken overi gens al zo'n volautomaat als tweede toe stel. Wel een bewijs dat er een markt voor is! Naast de miniatuur-fototoestellen die veel al met 16 mm. smalfilm werken en waar van de prijzen in de topklasse rondom de 600 liggen),, wordt er op de Photokina een nieuw negatiefformaat gelanceerd: 18x24 mm. op kleinbeeldfilm. Deze toe stellen hebben ofwel een speciale 28 mm. lens, of een normaal kleinbeeldobjectief van ongeveer 50 mm., in welk geval zij soms b.v. bij twee Japanse merken) om- schakelbaar zijn op noi'maal k.b. formaat (24 x 36 mm) Voor grossiers in dia's lijkt te bezitten: men maakt er 72 opnamen op een kleinbeeldfilm mee! Ook het onlangs herleefde 4x4 for maat heeft nieuwe navolgers gekregen. De grootste Duitse camerafabi-iek (Agfa) lanceert drie modellen 4/4tjes (Isoly 1,11 en III) in eenvoudige uitvoeringen, die bij beginnende „kleurenwerkers" stellig een goed onthaal zullen vinden, ook al om hun economische filmgebruik (16 opnamen op een normale 6 x 6-film) en om de grote mogelijkheden voor het vervaardigen van super-dia's in de kleurenfotografie. Bij de 6 x 6-camera's is het eigenlijk alleen nog de klassieke tweeogige reflex die een bescheiden rol speelt. Als amateur camera schijnt dit type steeds meer over woekerd te worden door de kleinbeeld- Een kostelijk nieuw hulpmiddel voor de bekendste Duitse 6 X 6-reflexcame- ra, de Rolleiflex, is het verwisselbare dakkantprisma, dat nu als extra-acces soire bij dit toestel geleverd kan wor den. Eén bezwaar van deze camera, het „spiegelverkeerde" matglasbeeld, wordt hiermee opgeheven. rage; als vakcamera zal het om zijn unieke voordelen wel nooit verdrongen worden. Het topmerk in deze categorie, de Rolleiflex, heeft nu ook een penta-zoeker- prisma gekregen (verwisselbaar met de normale lichtschacht.) die het instellen en „volgen" op ooghoogte vergemakkelijkt en vooral bij slecht licht een kostelijke aan winst. vormt. Een der sensaties van deze Photokina is voorts een volautomatische 6x6 reflex (Rollei-magic) van dezelfde fabriek, het eerste fototoestel in dit grote formaat, dat alle voordelen van de automatische belich tingsregeling heeft en daarmee de mo dernste kleinbeeldcamera's terzijde ge streefd is. Bij de grotere cameraformaten is een opvallende nouveauté een 6x9 camera voor zakgebruik, vervaardigd door een bekende Duitse fabriek (Makina), die een vast ingebouwde supergroothoeklens van 4,8 cm brandpuntafstand (lichtsterkte f: 8) heeft. De beeldboek van deze lens is niet minder dan 100 graden, zodat men daar mee bijna „achter de camera" kan foto graferen. Het belangrijkste nieuwtje voor de smalfilmers is een handzame, redelijk „populair'-geprijsde acht mm. op- neemcamera van een fabriek die zich nooit eerder op dit, terrein gewaagd heeft, maar die als producent (en uit vinder) van de kleinbeeldcamera we reldvermaardheid verworven heeft; het Ernst Leitzconcern in Wetzlar. De fraaie handzame camera wordt geleverd' mét twee lichtsterke F:2 lenzen (15 mm. fixfocus en 9 mm. instelbaar tot 25 cm.), volautomatische belichtingsrege ling en elektrisch filmtransport. In de reflexzoeker zijn behalve scherpte en beeldbegrenzing ook de diafragma- waarde en de filmvoorraadindicator zichtbaar. De revolverhandgreep met de bedieningsknoppen is vast met het camerahuis verbonden en kan daarin weggeklapt worden. Een pronkstuk der professionele cine matografie is een Japans telekanon voor televisiecamera's die een brandpuntsafstand van twee meter heeft bij een tubuslengte van nauwelijks zestig centimeter. Door-de-lens - instellen en -volgen kan men ook met de talrijke nieuwe „zoom" lenzen, die Amerika, Duitsland en Japan op de Photokina ten doop houden. Dit zijn cinélenzen met variabel brandpunt waarmee men, onder het filmen door, een motief naar believen dichterbij kan halen of naar de achtergrond kan verwijzen. Door de hoge optisch# eisen waaraan der gelijke ingewikkelde lenzenstelsels moeten beantwoorden zijn goede zoom-objectie- ven vrij prijzig, maar men spaart er dan ook minstens een telelens en een stan daardlens mee uit, terwijl men er boven dien frappante effecten mee bereiken kan die op geen andere manier te verwezen lijken zijn. Deze „elastieken" lenzen en de elektrische aandrijving markeren de toe komst van de amateur-smalfilmerij die nu nog maar één stap van de beroeps- cinematografie verwijderd is: een inge bouwde geluidsopnemer. Bij de diaprojecten exposeert een Duitse firma (Kindermann) in haar stand negen non-stop automatische projectors die de Horizontaal: 1. karperachtige vis, 6. sna reninstrument, 12. plaats, 14. spelonk, 15. uitroep (b. h. aanroepen van passerend schip), 17. Raad van Arbeid, afk., 19. jon gensnaam. 21. vochtig, 22. bep. bond van architecten, afk., 24. Ned. Verbond v. Vak ver., afk., 27. onbeschaafd, 28. inhoudsmaat afk., 29. soort bos, 32. achter, 33. langwer pig rond, 34. tijdperk, 35. in de verte, 36. -merk: karaktertrek, 38. snuit, snavel, 39. muzieknoot, 40. zelfkant, 41. bootje, 42. sle de, 43. element, afk., 44. plaats op de Ve- luwe, 46. ,,-'s dood", bek. compositie van Grieg, 48. hartelijke groeten, afk., 50 ge slacht, 51. opleidingsinstituut van officie ren, afk., 53. buit, 54. kippenprodukt, 55. bekrompen, 58. met. een ui er tussen: ven ster! 59. afk. voor één onzer ministeries, 61. titel, afk., 62. voorzetsel, 63. bekende af korting uit advertenties, 64. op Ierland be trekking hebbende, 66. bovenrand, 68. leger, fiy. begerig, 72. vlugge, 74. soort sui ker, 75. voornaam v. d. „prins der dich ters" (1578—1679). Verticaal: 1. onbedrukt, onbeschreven, 2. plaats waar geroot wordt, 3. jongen, in landse bediende, 4. daar, 5. en dergelijke, afk., 7. bep. gewicht, afk., 8. zie 4, 9. kwab, 10. gast aan tafel! 11. mengsel, gebruikt b. h. enien, 13. heen en terug, afk., 16. on geldige Nederl. munt, 17. snedige, 18. meis jesnaam, 20. naar insect! 22. aangrenzend, 23. op dit mement, 25. voorbeeld, afk., 26. griezelig insect! 29. mop (spreektaal), 30. hevig, 31. bep. haartooi, 37. ontkenning, 38. halsbont, 43. nare, 44. een zekere, 45 bloedverwante, 47. zie 30, 49. tokkelinstru- menten, 51. titel van Turks vorst, 52. rijst brandewijn, 56. bep. gewicht, afk., 57. ele ment, afk.. 60. gierigaard, 63. hoop, ashoop, 65. bep. bevel, 67. voorzetsel, 68. blauwe Met de moderne kleinbeeldcamera is het bijna onmogelijk, onscherpe of foutief belichte foto's te maken. In de lichtraamzoeker ziet men zowel de juiste beeldbegrenzing (de vier licht gevende rechte hoeken) als de scherpte (de dubbele contour van het profiel der guitarist) en de uitslag van de licht meter (witte vlakje bovenaan). Door draaien aan de lensvatting bereikt men, dat de dubbele profielcontouren samensmelten en dat het zwarte streepje van de belichtingsmeter in het midden van het witte vlakje staat. Dia fragma, belichtingstijd en afstand instelling zijn dan precies goed. hele dag een show van kleurendia's verto nen. Bij de flitsapparatuur ziet men steeds kleinere en lichtere elektronenflitsers. Het summum op dit gebied is een flitsappa- raat voor een miniatuurcamera met 16 mm film (Minox), waarvoor Amerikaanse flitslampjes geleverd worden die kleiner zijn dan een zaklantaarnlampje Herman Croesen (Van onze Amsterdamse redacteur) De afsluiting van de Leidsestraat een der drukste winkelstraten van de hoofd stad in verband met herstelwerkzaam heden aan en onder het wegdek heeft er toe geleid dat B. en W. zich ernstig heb ben beraad over het weren van fietsen in deze straat. Men wil na de openstelling van de Leidsestraat de wielrijders over een speciale fietsroute van het Konings plein naar het Leidseplein en omgekeerd leiden, opdat trams en auto's in de Leid sestraat vrij baan hebben. Een eventuele uitvoering van deze maatregel dient te worden gezien als een voorlopige proef neming. De verkeersproblemen van Am sterdam worden in niet geringe mate ver oorzaakt door de grote variatie in het ver keer. Meermalen zijn stemmen opgegaan om de verschillende groepen van verkeersdeel nemers eigen straten toe te wijzen, een idee dat grote sympathie bij het gemeen tebestuur heeft gevonden. Tot dusver heeft men steeds geaarzeld met dit verkeers systeem proeven te nemen. Nu de Leid- verkeer is gesloten hebben de dagelijk se gebruikers van deze verbinding een andere route moeten kiezen. Door de fiet sers straks uit deze straat te verbannen zal, zo verwachten B. en W. geen onge wone toestand ontstaan omdat de fietsers de nieuw gekozen route kunnen blijven gebruiken. Daarbij zou het gebi-uik van de evenwijdig aan de Leidsestraat lopende Huidenstraat en Runstraat wo- den gestimuleerd. De 70-jarige in Parijs wonende Ameri kaanse fotograaf Man Ray is vrijdag aan de vooravond van de opening der Photo kina 1960, „een internationale fotobeurs in Keulen, onderscheiden met het Photo- kina-oog. Een serie van zijn foto's wordt tentoongesteld. Hij kreeg de onderschei ding wegens het culturele aspect van zijn foto's. Advertentie kiel, 70. te, 71. element, afk., 72. behoudens weglatingen (lat. afk.), 73. windrichting, afk. Inzenden vóór donderdag, uitsluitend per briefkaart. OPLOSSING PUZZEL NO. 3 Horizontaal: 1. geldlade, 5. breeuw, 10. spits, 11. marmelade, 12. eerbare, 13. ape- noot, 14. maart, 15. gesnoten, 19. ordening, 21. obers, 25. vlugger, 27. bezweer, 28. soep lepel, 29. raast, 30. etsend, 31. inademen. Verticaal: 1. gister, 2. luiermand, 3. los baar. 4. dampen, 6. Roemeen, 7. erato, 8. woestenij, 9. ervaren, 16. tarwehalm, 17. hokvaste, 18. intrapt, 20. nagelen, 22. be zorgd, 23. abelen, 24. krijten, 26. uiers. Prijswinnaars: 7.50: mevrouw L. Wuite Röntgenstraat 1, IJmuiden; 5.E. v. d. Waag, Molukkenstraat 28. Haarlem; 2.50: M. E. Verhoef, Broekbergenlaan 9, Sant poort. Op verzoek van enkele fabrikanten ver richt de KEMA te Arnhem sinds een week of acht metingen aan motorvoertuigen, die met verschillende ontstoringsmiddelen zijn uitgerust. De wet schrijft voor dat de sto ring welke van een elektrische ontste kingsinrichting uitgaat niet groter mag zijn dan 50 micro-volt, gemeten op een af stand van tien meter van de storingsbron onder overigens ideale omstandigheden. De KEMA heeft nu zowel de vereiste meet apparatuur als de ideale omstandigheden voor handen en in de praktijk kon reeds worden vastgesteld dat er nog niet zo iets als een universeel ontstoringsmiddel ter keuring is aangeboden. De KEMA keurt dan ook alleen de combinaties van auto plus ontstoringsmiddel. Het kan namelijk voorkomen dat auto-a, uitgerust met ont- storingsmiddel-b, hevig stoort, terwijl auto-b, voorzien van ontstoringsmiddel-a, vrijwel storingsvrij is. De conditie waarin de motor van een auto verkeert spreekt ook een woordje mee. Hoewel men nog te kort met metingen bezig is om afdoende theorieën te kunnen opstellen, is er toch reden om aan te ne men dat de stoorintensiteit van de motor toeneemt, naarmate de motor ouder is. Er zijn verschillende ontstoringsmiddelen in de handel, doch men moet deze niet als universele ontstoringsapparaten zien. In alle gevallen bestaat een ontstoorder uit een weerstand, welke zich op vrijwel elke plaats tussen stroombron en het ontste- kingspunt kan bevinden. Met behulp van veldsterktemeters heeft men bij de KEMA een meetopstelling gemaakt. Daar komen de „proefkonijnen" ronkend voorrijden. Er wordt aan vier zijden van de auto ge meten. De resultaten van de metingen zijn uiteraard alleen bestemd voor opdracht gevers, namelijk de fabrikanten van auto mobielen en die van ontstoringsmiddelen. Het is zeer de vraag of de politie ooit zal kunnen beschikken over de benodigde apparatuur voor het meten van stoorsig- nalen. Men moet meer heil verwachten van de controle op storingsvrijheid bij nieuwe motorvoertuigen die in Nederland aan de markt komen. De KEMA geeft ten deze nu reeds aan de fabrikanten belang rijke adviezen. De toneelstudiegroep Arlecchino te Am sterdam zal, naar aanleiding van de ramp waardoor het eiland Sint Maarten onlangs werd getroffen, een twaalftal voorstellin gen geven ten bate van het steunfonds Nederlandse Antillen. De recette van deze voorstellingen die in het Amsterdam se Centraal theater worden gegeven, zal in haar geheel aan het steunfodns wor den afgedragen en zal bestemd zijn voor het getroffen gebied. Advertentie U Nu is er... - Een wondermiddelWrijf een weinig Clipp in de nog vochtige huid. Dit voor komt „afwashanden". U merkt 't na één behandeling: de huid blijft gaaf en soepel. Uw handen zijn zacht als fluweel

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 4