TAXI 13000 Schilders huldigen scheidende voorzitter E. J. van Lent ■ii' MMi Groot Haarlems organisator wordt op 8 oktober 80 jaar Poulenc's „Voix humaine" bij Heemsteedse Kunstkring Lof van gezellenU zvas de vader van ons schilders gezin" Haarlem bracht 100.000 bijeen voor kerkbouw- actie „Wij en de muziek" Grootse vertolking van Elisabeth Lugt SLOT DEFECT? 7 Hartelijke woorden tot Heernstedenaar Goede verhoudingen Nieuwe taken K U I N 'S „KARAMELLA'S" Twee jubilea in Haarlemse stadsschouwburg Straatnamen in de omgeving Delftplein N. H. Pronk koninklijk onderscheiden GRATIS STOFZUIGER Gereformeerde jeugdweek in Haarlem-Noord groot succes Drie causerieën voor V.U Toernooi ,,'t Spinneweb" Onderwijstentoonstelling in „Bloemenheuver JOH. M. SCHMIDT „DE SLEUTEL SPECIALIST" Zaadhandel Jan Reozen ALLES VOOR UW TUBN Wijziging in dienstregeling van Maarse en Kroon ZATERDAG 24 SEPTEMBER 1960 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Het afscheid van de Heemsteedse wet houder E. J. van Lent als voorzitter van het Bedrijfschap Schildersbedrijf is vrijdagmiddag uitgegroeid tot een harte lijke huldiging van de man die van 1.935 af de voorvechter is geweest van een bete re samenwerking en verstandhouding tus sen de werkgevers en werknemers in die bedrijfstak. Want dat was de strekking van de vele toespraken welke in de ver gaderzaal eerst en daarna tijdens de re ceptie in de kantine van het moderne kan toorgebouw van het Bedrijfschap te Rijs wijk tot de heer Van Lent werden gericht. Met name werd van dat streven getuigd door de heer A. Hagen, waarnemend voorzitter van het Bedrijfschap waarin hij de Algemene Nedex-landse Bouwbedrijfs- bond vertegenwoordigt. De heer Hagen herinnerde eraan, dat de heer Van Lent in 1932 in de schildersorganisaties zijn entrée maakte als secretaris van de Haar lemse afdeling van „St. Lucas". Enige jaren later kwam hij in het hoofdbestuur, waarvan hij in 1933 secretaris werd. Door zijn ijveren was het schildersbedrijf het eerste dat gebruik maakte van de door de Bedrijfsradenwet geboden mogelijkheden tot een betere samenwerking tussen pa troons en gezellen. In 1938 gaf de heer Van Lent de stoot tot de oprichting van de Nederlandse schilderspatroonscentrale en in de volgende jaren komt men hem steeds tegen in tal van fondsen en sociale instellingen van het schildersbedrijf, waar van hij meestal de voorzitter en mede oprichter is. „De heer Van Lent is van nature voorzitter, daarbij gesteund door zijn ervaring als Heemsteeds raadslid sinds 1932 en wethouder sinds 1945", aldus de heer Hagen, die de schei dende voorzitter als „de vader van ons schildersgezin" kenschetste. Namens het bestuur van het Bedrijfschap bood de heer Hagen een geschenk onder couvert aan als dank voor het vele door de heer Van Lent verrichte werk. waaraan het Bedrijfschap in alle kringen zijn goede naam dankt. Ter receptie heeft de heer C. Brands- m a, de voorzitter van de Algemene Neder landse Bouwbedrijfsbond, namens de drie werknemersorganisaties de waardering in die kring voor de heer Van Lent vertolkt: „Onder uw leiding is het Bedrijfschap tot het symbool van de goede vei-houdingen in het schildersvak geworden. Als in het bouwbedrijf als geheel de ideële gedachte van de publiekrechtelijke bedrijfsorganisa tie nog niet tot volle ontplooiing is geko men ligt dat niet aan mannen als u die niets onbeproefd lieten om die gedachte tot wei-kelijkheid te maken". De heer Brandsma wees er voorts op, dat het zowel de innerlijke overtuiging als het begrip voor de noden van de medemens is ge weest die de heer Van Lênt ertoe brachten in dat opzicht zoveel werk voor zijn reke ning te nemen en hij voegde, eraan toe: „Wil er van de activiteiten van de vak beweging iets terecht komen dan is zij aangewezen op de con amore medewer king van de werkgevers en juist wat dat betreft is de heer Van Lent een lichtend voorbeeld geweest." Namens de dx-ie vak bonden bood de heer Brandsma een mand bloemen aan. Vervolgens spi-aken nog de heren Groen van de Vereniging van vernis- en verffabrikanten, Koster van de Neder landse Christelijke schilderspatx-oonsbond, Mes namens de gepex-sioneei'den uit het schildersvak, de secretaris van het Be drijfschap, de heer H. R o m b e e k, na mens het personeel, A r n o 1 d u s namens de Federatie van onder-aannemers, waar na de heer H. Visser met een persoon lijk woord de rij sloot. Zij bevestigden, ieder van de eigen gezichtshoek uit, het beeld dat in de voor-afgaande toespraken van de scheidende voorzitter was gete kend. De heer Koster wees er daai-bij op, dat de heer Van Lent blijk had gegeven de kentering in de maatschappelijke ver houdingen reeds vroeg te hebben begre pen. De heer Ronxbeek bood namens het personeel een bureaustoel aan en mevrouw Van Lent kx-eeg bloemen. De heer Van Lent heeft alle sprekers met een kort woord dank gebracht voor Advertentie OP IEDERE BRUILOFT EN PARTIJ Banketbakkerij - Pijnboomstraat 96 Hoogerwoerdstraat 11 Telefoon 53J58 Op 26 september 1959 werd de hervormde kerkbouwactie met een bidstond geopend. Het doel was om voor de in de naaste toe komst te bouwen 160 kerken een bedrag van 16 miljoen gulden bijeen te brengen. Van elk lid der hervormde kerk werd als bijdrage een half percent van het jaarin komen gevraagd. Nu, na een jaar, zal deze actie worden besloten. Het bedrag dat ingezameld werd was ruim 10 miljoen gulden. Het totaal ontvangen bedrag in de gemeente Haarlem met inbegrip van de kerkelijke gemeenten Schoten en Spaarn- dam is nog niet nauwkeurig bekend, maar wel mag worden aangenomen, dat dit in ieder geval de 100.000,- te boven gaat. Het werk van de kerkbouw is nu in vol le gang. Sedert het begin van de actie zijn 15 kerken gereed gekomen en op het ogen blik zijn er 18 kerken in aanbouw. Binnen kort hoopt men aan de bouw van nog 21 kerken te beginnen. Wanneer voldoende bouwvergunning wordt verkregen zullen volgend jaar reeds 54 van de 160 kerken gereed komen. In dit getal van 160 is ook begrepen de bouw van een kerk in het nieuwe stadsdeel Schalkwijk. Vorig jaar werd de actie dus begonnen met een bid stond; nu wordt de inzameling besloten met een dankdienst. Deze zal worden ge houden op zondag 25 september in de Grote Kerk te Haarlem des avonds om zeven uur. Voorganger in deze dienst is ds. N. van Egmond. WmÊÊ hun bijdrage tot de huldiging. In de ver gadering had hij reeds een terugblik gege ven op zijn organisatorische arbeid, waar in hij er onder meer aan hex-innex-de hoe de patroons erin geslaagd waren de in de bezetting opgelegde vakgroep van vreem de smetten vrij te houden. Die vakgroep werd na de ooi-log dan ook niet onmiddel lijk opgeheven, maar heeft als overleg- instantie veel nuttig werk gedaan en het Bedrijfschap kunnen vooi-bereiden. Van de activiteiten van de vakgroep noemde de heer Van Lent de totstandkoming in 1952 van de subsidieregeling voor het schilder werk in de winter, waardoor de achtdui zend werkloze schildersgezellen voor een groot deel weer aan de slag konden gaan. „Men heeft mij wel eens verweten dat ik teveel centraal wilde doen en ook dat ik wel eens te soepel, te weinig krachtig en te veel op het compromis uit was. Dat is misschien ook wel zo, maar iedei-een is ook niet even P.B.O.-gezind". De heer Van Lent, drong er bij alle organisaties op aan verder te bouwen aan datgene wat nu begonnen is en niet te bang te zijn allerlei taken centraal uit te voeren. Als taken voor het per 1 oktober optredende nieuwe bestuur van het Bedrijfschap noemde hij de ï-egeling der ai-beidsvoorwaax-den, een tai-iefregeling voor het onderhoudswerk waardoor de produktiviteit zal worden be- vordei-d, de bestrijding van de beunhazerij waarvan de gevaren door de werktijdver- korting worden verscherpt, de behartiging van de belangen van de kleine patroons die nog steeds de meerderheid in het vak voi-men en tenslotte het herstel van de subsidieregeling voor het winterwerk. Mét een woord van dank voor de prettige samenwerking in de zes jaren van zijn voox-zitterschap ondervonden besloot de heer Van Lent zijn afscheidsrede. Het college van Burgemeester en Wet- houdex-s van Heemstede werd op deze bijeenkomst vex-tegenwoox-digd door de gemeentesecretaris, de heer A. van Win- gerde. Deze geste werd door de heer Van Lent bijzonder op prijs gesteld. Dinsdagavond 27 september zal 's avonds om acht uur in de bovenfoyer van de Stadsschouwburg te Haarlem de huldiging plaats hebben van twee jubilarissen. Het zijn de heer F. van der Broek, die meer dan veertig jaar in dienst zal zijn van de schouwburg en van mevrouw E. Fictoor- van Wijnen, die dan een kwart eeuw pro- grammaverkoopster-garderobière zal zijn. In vex-band met de voltooiing van de straataanleg om het Van der Aartsportpark hebben B. en W. van Haarlem besloten de wegen die tot dit sportpark toegang geven en de weg die rondom het sportveldencom plex is aangelegd de naam te geven van Van der Aartweg. Voorts hebben B. en W. besloten de verkeersrotonde nabij het Van der Aartsportpark te noemen Delftplein en de drie hoofdwegen die op dit verkeers plein uitmonden de namen te geven van Vondelweg, Rijksstraatweg en Hoofdstraat. De heer N. H. Pronk, rijksopzichter van het verkeer, wex-kzaam bij de Rijksver keersinspectie, die vorige week veertig jaar bij de overheid werkzaam was, is toege kend de eremedaille' in goud, verbonden aan de orde van Oranje-Nassau. Vrijdag is de jubilaris toegesproken door de direc teur-generaal voor het verkeer, mr. C. J. G. Vinkesteyn, die mededeling deed van de koninklijke ondex-scheiding. Advertentie in bruikleen bij reparatie (/)//«- GR. HOUTSTRAAT J*CU§Q Te1.16693 132 Het gereformeerde jeugdwerk in Haar lem-Noord is het wintei-seizoen begonnen met een zeer geslaagde jeugdweek. Zon dagavond werd in de Verlosser-kerk een propaganda- en forumavond gehouden en in de loop van de week was er voor leden en niet-leden vrijwel elke avond iets te beleven. Tweemaal werd er een instuif gehouden voorts werd er een film ge draaid; er was een groots opgezet bui tenspel en de jeugdweek wordt zaterdag 24 september om kwart voor acht des avonds besloten met een bonte avond in het Marnixlyceum aan de Planetenlaan. Muziek maakt, voor vrijwel ieder mens, muzikaal of niet, deel uit van het leven. Of men zich nu meer aangetrokken voelt tot sweet, hot, cool, chanson, draai-, ham- mond-, of gewoon orgel, opera, populaire of impopulaire klassieken, er gaat een werking uit van muziek en ergens heeft ieder mens wel een zwak plekje voor één van de ontelbare vormen waarin ze zich aan ons voordoet. Gewoonlijk staat men er niet bij stil hoe deze werking tot stand komt. Waarom zou men ook? Het is vol doende om op een gegeven ogenblik ge troffen, of ontroerd te -zijn of alleen maar iets aardig gevonden te hebben, en wij hoeven over de diepere ooi-zaken van deze ervaring aan niemand rekenschap af te leggen. Eventueel kunnen wij de volgende avond over het hoe en waarom van onze waardering nog een stuk in de krant aan treffen. Toch staan wij hier tegenover een pro bleem dat bijzonder belangwekkende kan ten heeft. Immers, de stem van de com ponist zoals die ons door het instrument of de zangstem wordt overgebx-acht, is woordloos. Ook als hij een lied maakt, of een opera componeert: de dichter heeft de tekst geschreven, de bijdrage van de com ponist is gesteld in een taal die nooit let terlijk te begrijpen is, maar die veel kan betekenen. Tweehonderdvijftig jaar na hun ontstaan, klinken over de hele wereld de Suites en de Brandenburgse concerten van Bach, zijn oeuvre alleen al is een goudmijn voor velen. Hoe gering in aantal zijn daar tegenover de toneelstukken uit die tijd die ons nog iets te zeggen hebben, om niet te spi-eken van de boeken en ge dichten die, enkele uitzondex-ingen daarge laten, tot het domein der specialisten be horen. Muziek goede muziek tenmin ste heeft een mei'kwaardig vermogen om de tijd te overleven, en dit moet sa menhangen met het feit dat zij diep met de innerlijke beweeggronden van de mens verbonden is. Muziek begint waar de taal ophoudt, ze ontleent daaraan haar beper kingen maar ook haar bijzondere macht over de geesten. Wie naar een concert luistert, of zelfs maar de radio zachtjes op de achtergrond laat kabbelen, is meer of minder volledig ingesponnen in een be paalde relatie: die van mens tot melodie. Om over deze relatie iets te weten te komen, kan men zich afvragen waar het vex-schijnsel „muziek", psychologisch en historisch beschouwd, zijn ooi-sprong vindt. Dit leidt ons tot de belevingswereld van het kleine kind en van de primitief; voor beiden maakt de klank deel uit van een geheel van krachten waarmee men de omgeving gunstig kan „stemmen", zij is een magische kracht. Van hieruit kan men, met inachtneming van tal van fac toren, de lijn doortrekken naar de „char me". de betovering die de hoog-georgani- seerde klank van een klassieke compositie uitoefent. Aan de hand van vele voox-beelden (aan de piano, en via gx-ammofoonplaten) zal dit onderwerp onder de tTtel „Wij en de muziek" behandeld worden door onze mu ziekmedewerker Sas Bunge, in een drietal causerieën voor de Volksuniversiteit. Ze vinden plaats in het Minerva Theater te Heemstede op de vrijdagavonden 7,21 en 28 oktober, aanvang 8 uui\ In verband met het 10-jarig bestaan or ganiseert ,,'t Spinneweb" in haar speelzaal aan de Raaks in Haarlem een invitatie lustrumtoernooi. Voor de dames en heren zal dit plaatsvinden op de dinsdagen 27 september en 4 oktober; de junioren treden op de donderdagen 29 september en 6 ok tober aan. Van 7 tot 13 oktober zal in huize ..Bloe- menheuvel", Bloemendaalseweg 158 in Bloemendaal, uitgaande van de stichting Onderwijstentoonstellingen te 's-Graven- hage, voor de leerlingen van de vijfde en zesde klassen der lagei-e scholen in de ge meente Bloemendaal een tentoonstelling onder de titel „de Akkerbouw" gehouden worden. De expositie zal donderdagmiddag 6 ok tober om half vijf officieel worden ge- Op zaterdag 8 oktober wordt de heer Joh. M. Schmidt, secretaris van het dr. W. E. Merensjonds tachtig jaar. De heer Schmidt, die in Haarlem bekend heid geniet als propagandist van het reddend zwemmen, werd in Amsterdam geboren. Hij ontving daar tevens zijn opleiding en in 1904 vestigde hij zich in de Zijlstraat te Haarlem als opticien. Hij werd al spoedig in het Haarlemse orga nisatieleven opgenomen en na verloop van enige tijd stelde hij aan het gemeen tebestuur voor om het toenmalige weer- huisje op de Grote Markt belangeloos te restaureren. Dit werd toegestaan en zo kwam 't weerhziisje onder de hoede van de heer Schmidt, die er door zijn dagelijkse weervoorspellingen voor zorgde dat het eveneens de belangstelling van de Haar lemse bevolking ging trekken. De heer Schmidt verzorgde eveneens het weerbe richt, dat destijds dagelijks met een cliché van een barometer in onze bladen werd opgenomen. In 1909 wex-d hij bestuurslid van de Haarlemse Handelsvereniging en vier jaar later in 1913- werd hij secretaris van de ze instelling. In datzelfde jaar werd de Haarlemse Reddingsbrigade opgericht waarvan hij met dr. W. E. Merens en de heer Th. Peltenburg de commissie van ad vies vormde. Hij nam eveneens actief deel aan de organisatie voor de jubileumfees ten 1813-1913 en hij werd tevens secreta ris van de toenmalige Zijlstraatvereniging. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoor log nam de heer Schmidt zitting in het comité dat zorg droeg voor de Belgische vluchtelingen in Haarlem. En tussen al deze activiteiten door bleef de heer Schmidt toch dagelijks het weex-bericht verzorgen, waarvoor hij een gemeente lijke honorex-ing van vijf gulden per jaar ontving. Reddend zwemmen Bij de restauratie van de Grote Markt verdween het weerhuisje, maar de aan dacht van de heer Schmidt richtte zich ergens anders op. Hij ging lantaarnplaat- jes maken van het reddend zwemmen en vertoonde deze bij de lezingen, die de heer A. J. Meyerink over dit onderwerp hield. In 1919 volgde hij dr. W. E. Merens op, als voorzitter van de H.V.G.B. en hij werd mede-oprichter van de Haarlemse Zwembond, die later de Kring Haarlem van de Koninklijke Nederlandse Zwem bond werd. Tien jaar latex-, in 1929, werd de heer Schmidt voorzitter van de Haarlemse Red dingsbrigade en hij nam eveneens zitting in het bestuur van de Haarlemse Ongeval- lendienst. In- deze tijd had men reeds plannen voor de bouw van een overdekte zweminrichting in Haarlem. Men sticht te een commissie, waarin mevrouw C. E. Schmidt- Müsler en de heren A. G. J. v.d. Berg en A. J. J. Verspoor (architect) zitting hadden. De activiteit van deze commissie had tot resultaat dat in 1935 het Spoi-tfondsenbad werd geopend. Me vrouw Schmidt-Müsler nam de leiding van dit zewmbad op zich, een. functie die de heer Schmidt in 1938 van haar overnam. Tot 1948 bleef hij als directeur van dit overdekte bad werkzaam en in deze tijd werden onder andei-en talrijke lichamelijk gebrekkigen, blinden en debielen inet het water vertrouwd gemaakt. Oorlogsinvaliden wex-den eveneens vaste gasten van het Sportfondsenbad. Ritmees ter Pahud de Montagne ovex-hadigde de heer Schmidt als dank van de oorlogs- slachtoffei-s, een speciaal van Delfts aar dewerk vervaax-digd Kax-eol -bord. Dr. Merensfonds In 1934 stelde men ter nagedachtenis aan dr. Merens het dr. W. E. Merens fonds in en hiervan werd de heer Schmidt seci-etaris. Hij vervaax-digde films van het reddend zwemmen en trok met deze films het land door. Een kopie van de film, die hij maakte over het geven van zwem les aan lichamelijk gebrekkigen, leverde hij aan de wereldgezondheidsraad. In de loop der jax-en was het propageren van de zwemsport de voornaamste taak van de heer Schmidt geworden. De Konink lijke Bond tot het Redden van Drenke lingen en de Koninklijke Nederlandse Zwembond deden nooit tevei-geefs een be- HET INITIATIEF van de Heemsteedse Kunstkring om in het Minerva Theater te Heemstede een scenische uitvoering te brengen van het monodrama „La Voix Humaine" van Jean Cocteau en Francis Poulenc is met succes bekroond. Succes misschien minder in de zin van een zeer grote opkomst der leden voor deze bijzon dere gebeurtenis, de voorzitter Di\ Kah- ï-el moest in zijn openingswoox-d constate ren dat deze beneden de verwachting ge bleven was dan wel om de treffende werking die van deze in 1959 gecomponeer de een-acter is uitgegaan door het qua zang en actie voortreffelijke optreden van de vertolkster van de enige rol, „La fem me": Elisabeth Lugt. De vanzelfspx-eker.d- heid waarmee zij de laatste dialoog van de door haar geliefde verlaten vrouw, een dialoog die tragischerwijze eigenlijk een monoloog is, over het voetlicht bx-acht, droeg het kenmei-k van het levensechte doorleefde. Een grote mate van stembe- heex-sing stelde haar in staat alle registers te'bespelen in de loop van de veex-tig mi nuten dat zij het toneel alleen moet vullen, van het gefluisterd paxdando tot de drama tische wanhoopskx-eet. Een bijzonder be grip voor de tekst en een even gevoelige als intelligente uitbeelding leidden voorts tot een resultaat dat vrijwel perfect ge noemd kan worden. Ook in de „lege" ogenblikken waarop de muziek enkele se conden geheel zwijgt wist zij een span ning op te roepen waarin men een speld had kunnen horen vallen. Men ging wer kelijk met deze vrouw mee door alle stadia van wanhoop, verwachting, nervositeit, te derheid, angst en wéér, maar dan defini tief: de wanhoop, de verlatenheid. Het pu bliek heeft deze grootse prestatie terecht beloond met een warm en langdurig ap plaus. In deze hulde betrok de kunstena res nadrukkelijk Henri Ai-ends en het Nooi'dhollands PhilhaiTnonisch Orkest dat, onzichtbaar opgesteld achter een tussen- doek, de orkestrale sfeei-schildering van dit beknopte situatie-drama bijzonder goed had verzorgd. Overigens zou men ten aan zien van Poulenc's partituur kunnen c-p- mei-ken dat de componist er niet geheel in geslaagd is de dx-amatische stuwing te creëeren die maakt dat de verbreking van het contact via de telefoon, ook op het muzikale plan als de onontkoombare af loop van een conflictueus discours beleefd wordt. Met name in de tweede helft van het stuk di'ingt zich enige malen de indi'uk op dat zijn uitdx-ukkingsmiddelen te een zijdig zijn om de spanning met onvermqe- de accenten op te voeren. Het voortdu rend gebruik van een lyrisch i-ecitatief, waaruit af en toe frappante melodieflar den opbloeien, werkt op den duur ietwat vermoeiend, terwijl van het orkest te weinig ritmische impulsen uitgaan, waar door de muziek dan een meer statische induik maakt dan vanuit de handeling ge- rechtvaax-digd lijkt. Bij een iets minder geladen vertolking zouden deze bezwaren mijns inziens zwaai'der gewogen hebben, tex-wijl ze nu door de vocale en drama tische trefkracht van de uitvoering op de achtergi-ond konden blijven. OOK WAT DE EERSTE HELFT van de avond betreft was dit een boeiend concert. Men hoorde om te beginnen het Concerto grosso in a (op. 3, no. 8) van Vivaldi met de heren Hesmex-g en de Gi'aaff als solisten; zij lieten zich vooral gelden in het melancholiek-statige Lai-ghetto. De hoekdelen werden door Arends op veer- kx-achtige wijze geleid en door het strijk orkest geheel volgens zijn intenties en met warme klank gespeeld. Ook de Symfonie no.34 in C,KV 338 van Mozart betekende een aangename verrassing. Het orkest musiceei-de met overgave en een grote eensgezindheid, die hun bekroning vonden in het levenslustige laatste deel, dat met groot elan ten gehore werd gebracht. In dien het NPHO deze stijl in het komend abonnementsseizoen weet vol te houden, gaan de Haarlemse concertbezoekers een goed muziekjaar tegemoet. Sas Bunge roep op hem en hij vei'leende tevens zijn medewerking aan de Nederlandse vereni ging voor volks- en schoolbaden, later de stichting tot bevordering van het bad en zwemwezen in Nederland geheten. En nog steeds propageert de heer Schmidt met een plaatje en een praatje de zwemkunst „Je blijft er jong bij" zegt hij. In 1956 voerde de heer Schmidt nog een plaatse lijke actie, die resulteerde in de reorga nisatie van een „burgerzin"-week. Tijdens de laatste oorlog ontplooide de heer Schmidt een actie voor hulpverlening aan de door de bombardementen getroffe nen in Haarlem. Dat door velen zijn verdiensten werden erkend, blijkt uit de ondei-scheidingen die hem te beurt vielen; ere-lid Haarlemse Reddingsbrigade, lid van verdienste van de Koninklijke Nederlandse Zwembond, ere-lid van de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen. Voorts is de heer Schmidt in het bezit van de zilveren medaille van de K.N.Z.B. en de Bredius-medaille van de Amsterdam se zwemclub AZ 1870. Van verschillende andere zwemclubs is de heer Schmidt nog buitengewoon lid. Al met al kan de heer Joh. M. Schmidt bij de viering van zijn tachtigste verjaar dag terugzien op een leven dat rijk was aan organisatietalent. Joh. M. Schmidt 80 jaar Advertentie Lange Veerstraat 10 - Haarlem - Tel. 11493 Nooit op zondag (Rembrandt) Een merkwaardige film deze nieuwe creatie van Jules Das sin, die zelf het gegeven bedacht, als re gisseur fungeerde en nog een der belang rijkste rollen voor zijn rekening neernt. Een verschil van dag en nacht met „Chris tus wordt weer gekruisigd," ook door hem gex-egisseerd. Mogelijk heeft de Griekse actrice hem geïnspii-eerd, want wat Das sin in deze film doet is tasten naar het wezen van het Griekse volkskarakter en tegelijk naar de Griekse oudheid. Hoe komt het dat de Griekse cultuur zo hoog kon reiken en in verval is geraakt. Wat is nu geluk? „Het begrijpen" zoals de Griekse wijsgeren zeggen? De Amerikaan in „Nooit op zondag" poogt de waarheid te achterhalen op een vrij x-igoureuze ma nier. Hij wil een publieke vrouw overha len naar de moraal te leven. Ze voelt zich volkomen gelukkig met het bestaan dat zij leidt, dat ons zeer openhartig en niet altijd noodzakelijk wordt geschil- dei-d. Hij mag de proef nemen, maar ten slotte wordt het een mislukking. Alleen de (echte) liefde kon de vrouw brengen tot de levenswijze, die de Amerikaan als de gelukkige ziet. Het uitzicht daarop is in feite al aanwezig. Een ongewoon gegeven dus, dat bijzon der charmant is verwerkt en menig gees tig toneeltje oplevert. Men moet de be staande situatie voor lief nemen: een pu blieke vrouw van het type dat in deze film voorkomt leidt nu eenmaal haar leven op de professionele basis, waarin we ons dooi-gaans niet verdiepen. Dat de film ons soms dwingt dat wel te doen op ogenblik ken, dat de functie van zo'n scène voor het goed begrip te verwaarlozen is, leidt tot complicaties, want, het tast de eerlijk heid aan, welke bij de maker wordt ver ondersteld. Dassin overtuigt ons dan ook niet helemaal, al is de vele grappenma kerij toch heel wat serieuzer dan mis schien oppervlakkig lijkt. Men moet wel iets van de Griekse cultuur en haar feno menen afweten om de film te kunnen waarderen. Ze dui-ft te veel aan en dat doet afbreuk aan haar oprechtheid. Ze geeft evenwel toch ook in andere opzich ten maar dan in het positieve te denken. De grote ontsnapping (L u x o r) Bijzonder knap camerawerk en een strakgehouden regie maken deze film tot een spektakelstuk waarnaar men geboeid zit te kijken, ondanks de duidelij ke onwaax-schijnlijkheid van het gegeven. Een uit de gevangenis ontsnapte bende leider verschanst zich met enkele trawan ten in een fox-t dat de haven van Sydney bestrijkt. Met een kanon op een munitie schip gericht wil de misdadiger een onder houd met de px-ocureur-generaal afdwin gen om herziening van zijn vonnis te ver krijgen. Heel de politiemacht van de mil joenenstad komt in het geweer om de wanhoopsdaad van de bendeleider, die bo vendien het gezin van de fortbewaker als gijzelaars vasthoudt, te vex-hinderen. De officier van Justitie die de misdadiger heeft veroordeeld is bereid het risico te nemen dat een enkel schot uit het dreigen de kanon het munitieschip in de lucht zal doen vliegen en tegelijk de halve stad in een puinhoop zal veranderen. Terwijl mil joenen televisiekijkex-s het verloop van de gebeurtenissen op en rond het belegerde fort op het scherm volgen bereikt de span ning een dramatisch hoogtepunt als de door kikvorsmannen in het nauw gedreven misdadiger op het punt staat zijn ki-ank- zinnig dreigement uit te voeren. Dat de Sydneyers die avond toch rustig gaan slapen danken zij minder aan de vastbera denheid van de politie-autoriteiten dan aan de romance tussen de in zijn hart niet zo beroerde broer van de bendeleider en de knappe dochter van de fortbewaker. De Indiaanse vrouwenroof R o x yDitmaal komen onze vrien den uit de boeken van Karl May weer opdagen, de gevederde roodhuiden, die een aanvallig meisje ontvoeren en haar in handen spelen van een ovex-igens ook niet zo aangenaam aandoende blanke, dat duurt tot maandag. Dan gaan we ons bezighou den met een griezelgeschiedenis, die de misdaad tot onderwerp heeft, en is geti teld „Het monster uit de riolen". Freddy (Cinema Palace) De gevierde vo calist van onze oosterburen Freddy Quinn vervult de voornaamste rol in deze film, die veel muziek verenigt met veel actie teneinde onze held aan het firmament te laten schitteren. Men moet van de „pla- tenmiljonair nummer één" houden om de film te kunnen waarderen, want Freddy zingt vol bravour en speelt navenant Voor de liefhebbers van het genre dus. Du Rififi (Frans Hals) De reprise van de sterke Franse film „Du Rififi chez les hommes" is vooral toe te juichen, omdat er zo'n subliem stuk film in voorkomt van bijna een half uur, waarin geen wooi'd wordt gesproken en waarin de spanning ten top wordt gevoerd. Wij bedoelen de episode van de bankroof. Wat daarna ge beurt. het aftakelen en doden van de ene gangster na de andere is allesbehalve fraai meer te noemen, ook al weten wij dat het er nu eenmaal zo toegaat in deze weinig verheffende wereld. Jean Servais houdt tot het bittere einde zijn morbide hoofd hoog. Hij levert een acteerprestatie van formaat. The wrong man (Studio) Het beklemmend avontuur van een onschuldig man, die ongelukkig genoeg een treffende gelijkenis vertoond met een misdadiger. Hitchcock is de re gisseur van de film. Ditmaal wroet hij niet in ovei-belaste zielen, maar probeert de angst en hulpeloosheid van zijn slachtoffer over te brengen op de toeschouwers, die daar dan ook niet onderuit komen. Blond gevaar (L i d o) Deze Zweedse film 's een soort pendant van de welbekende Eddy Con- stantine-produkten. Ook hier is de hoofd persoon een stoere „draufganger", een journalist die toevallig in contact komt met een strip-tease-danseres, een morfi- niste, die een willoze lokvogel is voor een paar handelaars in verdovende middelen De journalist weet het meisje te ontvoeren en daarna de bende onschadelijk te maken, maar voor het zover is komen er heel wat sensationele vecht- en schietpartijen aan te pas met als climax de jacht op de ben deleider op een kermisterrein. Een spannend verhaal met veel mooie meisjes en omdat de filmkeuringscom missie blijkbaar net even de brilleglazen zat op te poetsen ook enkele pikante scènes. De film is in het Engels nagesyn chroniseerd, zodat men ook van de dialoog niets hoeft te missen. Jacht op een schaduw (Minerva) De avondvoorstellingen van het weekeinde worden gevuld met een thriller, waarin wij het stoer gelaat van Richard Todd aanschouwen mitsgaders het vriendelijke van Anne Baxter. De ma tinees, ook woensdag, leveren ons de vro lijke musical „Calamity Jane" met in de hoofdrol Doris Day. Maandagavond een hexwertoning van „Boefje". Woensdag en donderdag „De zomer van de 17e pop". Advertentie SPEKSTRAAT 5 - TEL. 16061 Met ingang van de aanstaande winter- dienstregeling op zondag 2 oktober zal de n.v. autobusonderneming Maarse en Kroon de autobuslijn van Haarlem station via Badhoevedorp-Schiphol-Amstelveen- Ouderkerk-kruispunt Provincialeweg/ Rijksweg 2 en vandaar over deze Rijks weg naar Utrecht in gebruik nemen. Men kan dagelijks van 6.35 uur tot 22.35 uur uit Haarlem vertrekken (op zon- en feest dagen van 7.35 uur af). De rit duurt bijna anderhalf uur want men komt op de hele uren in Utrecht aan. De nieuwe dienst van Haarlem naar Utrecht wordt gecombi neerd uitgevoerd met de reeds lang be staande dienst van Haarlem via Badhoe- dorp, Schiphol, Amstelveen, Ouderkerk, Duivendx-echt naar Amsterdam Amstel- station. De nieuwe lijn zal worden aange duid als lijn 8. Een verdere verandering van betekenis in de nieuwe dienstregeling is de uitbrei ding van de vroegritten op zondagen van Haarlem naar Loenen en Aalsmeer naar Haarlem (lijn 3). De overige wijzigingen beperken zich in hoofdzaak tot vervroe ging van een aantal diensten met enkele minuten, zulks ter verbetering van de aan sluitingen. Voor de diensten van Haarlem over Vijfhuizen naar Hoofddox-p is de aan komsttijd in Hoofddorp bijvooi-beeld met drieg minuten vervroegd. Advertentie

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 7