Aansluiting bij tradities in de overbekende nieuwe in Westduitse films het met bloemen -UITGAAN IN HAARLEM^ Zeg Leeg vertoon in „Es" en kostschoolexcessen In „Der Junge Tërless K Toulouse Lautrec- collectie geveild KOOT HASO'§ Prix de Rome 1965 H. Wiegersma viert 75ste verjaardag VRIJDAG 7 OKTOBER 1968 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 21 7 oktober Plant nu uw bollen Een platenbon is altijd raak Een platenbon is altijd raak Tv-reportage van Ierse Folklore Festival TENTOONSTELLINGEN Een platenbon is altijd raak De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma MUZIEK TONEEL POPPENTHEATER BALLET VOLKSUNIVERSITEIT DIVERSEN Een platenbon is altijd raak I Een platenbon is altijd raak 99 VAN DE TWINTIG tot dertig Westduitse films die per jaar ons land binnenkomen, valt over het algemeen weinig meer te zeggen dan dat ze behoren tot een verouderd soort filmamusement en grotendeels hun stof ontlenen aan detectiveverhalen, zoals de romans van Agatha Christie, of aan het Winnetou-epos van de goede, oude Karl May die enige tijd voor een opleving in de Duitse filmmalaise gezorgd heeft. De gebleven of naar de „Heimat" teruggekeerde regisseurs van vroeger, Siodmak, Lang, Kautner en Staudte doen er een steeds dieper stilzwijgen toe en alleen Herbert Vesely heeft, eerst met „Nicht mehr fliehen" en meer recent met „Das Brot der frühen Jahre" (1962) een korte illusie van betere tijden in stand weten te houden. Maar in grote lijnen bood de Duitse film van de laatste jaren weinig mogelijkheden tot wat dieper gaande beschouwingen of tot, uit meningsverschillen geboren discussies. Daar hebben zich op dit punt echter sinds kort ingrijpende veranderingen voorgedaan die de Duitsers trots doen spreken van hun „Neue Welle" en die er in ieder geval voor gezorgd hebben dat West-Duitsland dit jaar enigszins opvallend op twee belangrijke festivals vertegenwoordigd was, in Cannes met „Der junge Törless" van Volker Schlöndorff en „Es" van Ulrich Schamoni, in Venetië met „Abschied von Gestern" van Alexander Kluge. IN ALLE DRIE gevallen is er sprake van jonge debuterende regisseurs die ie der op eigen manier van de hun geboden kansen gebruik hebben gemaakt en on derling zo weinig punten van overeen komst vertonen dat zeker niet van een gesloten front, van een bepaalde ..bewe ging" gesproken kan worden. Of dit een voor- dan wel een nadeel betekent, zal de toekomst moeten leren, zeker is dat noch bij Schlöndorff, noch bij Schamoni, om bij beide in Cannes vertoonde films te blijven die momenteel in ons land cir culeren, een zo duidelijke breuk met het verleden zich voltrekt dat er van een ver nieuwing sprake is. Beiden sluiten zich, zowel naar onderwerp als naar vormge ving aan bij bekende tradities uit vroege re jaren en niet eens altijd bij de beste. Schamoni zoekt zelfs aansluiting bij het verfoeilijke genre van de „Aufklahrungs- film" al is hij wel zo verstandig daarbij niet in moraliserende lessen te vervallen en zijn boodschap in moderne veroakking te presenteren. Voor die verpakking zorgt dan vooral de Nederlandse cameraman Gerard van den Berg, hier vermaard door zijn medewerking aan uiteenlopend „jong" werk („Grande Jatte", „Een och tend van zes weken"), binnenkort te be wonderen in Frans Weisz' „Het gang stermeisje" en ook in de Bondsrepubliek geen onbekende dank zij onder andere het camerawerk van Vlado Kristl's „Der Damm". Van den Berg's nerveuze came ra, zijn originele instellingen, verrassen de in- en uitrijders, zijn overromDelend gebruik van tele- en zoom-lens, heel dit vuurwerk van virtuoze cameratrucs maakt althans dat „Es" het aankijken waard wordt. Het.verhaaltje van een ambitieuze ma kelaarsemployé en zijn vriendinnetje, wier verhouding bedreigd wordt door haar niet geplande zwangerschap misstaat ech ter volkomen door zijn ouderwetse aanpak en clichématig verloop bij het turbulente cameraspel van Van den Berg dat zich ten slotte, omdat 'de inhoud erbij ten achter blijft, als een nogal leeg vertoon onthult. Het is onbegrijpelijk hoe de jonge (26- jarige) Schamoni die met zijn geestig en speelse documentaire „Hollywood in De- blatzka Pescara" vorig jaar in Oberhau- sen opviel, zich serieus heeft kunnen be zighouden met zo'n oude, afgezaagde in trige, waaraan hij alle cliché-aspecten, zoals „hoe zeg ik het mijn vriend?" en „waar vind ik een goede aborteur?" naarstig opnieuw ontdekt, als was er sinds 1920 niets veranderd in de omgang der sexen. OOK SCHLÖNDORFF sluit zich in zijn keuze van stof aan bij een Duitse tradi tie: de voorkeur voor „Primanerliebe" en gefrustreerde jeugd, met als plaats van handeling kostschool of militaire aca demie. „Madchen in Uniform" is het klassieke voorbeeld van die voorkeur en het is niet te ver gezocht „Der junge Tör less" als mannelijk pendant van dit werk uit de vóór-Hitier periode te beschouwen. De nu 27-jarige Schlöndorff heeft zijn filmopleiding in Frankrijk genoten, waar hij Lousis Malle, Resnais en Melville bij hun werk assisteerde en voor zijn debuut heeft hij kunnen profiteren van de advie zen van Malle die de supervisie over de film op zich genomen heeft, waarbij is uitgegaan van een in 1906 verschenen ro man van de Oostenrijkse schrijver Ro bert Musil („Die- Verwirrungen des Zög- lings Törless") die verhoudingen en ex cessen beschrijft op een op militaire leest geschoeide kostschool in het begin van deze eeuw. Als nieuwe leerling op het afgelegen in stituut verbaast de jonge Törless zich over de gedragingen van zijn medescho lieren, hun cafébezoek, hun vrouwenver- halen, de wijze waarop zij een klasge noot van hem behandelen die van dief stal verdacht wordt en aan de genade van twee oudere leerlingen is overgele verd. Dit laatste leidt tot nachtelijke bij eenkomsten op de zolder van het inter- Bw» ADVERTENTIE Ja, het wordt nu tijd om aan het planten van bollen te denken. Hoe had u het zich gedacht volgend jaar? Praat er eens over met uw hovenier. Leg samen met hem de basis voor een bloemenparadijsje in het volgen de voorjaar. In Londen heeft de kunsthandel Sothe- by gisteren werken van Henri de Tou louse-Lautrec voor een totaalbedrag van ruim een miljoen gulden geveild. De col lectie, vermoedelijk de belangrijkste ver zameling in particulier bezit, bestond uit tweehonderd litho's en dertig tekeningen. Een anonieme kunstverzamelaar betaal de ƒ65.000 voor „La grande loge", (1897) door de kunstenaar in potlood getekend. Het is een afbeelding van twee vrouwen in de loge van een theater met de koet sier van de familie Rothschild op de achtergrond. ADVERTENTIE Nederland 1: Om vijf over zeven „Twien". de maandelijkse magazine voor tieners en twens. Vanavond treden onder meer op „The Scorpions", Manfred Mann en „Ola The Janglers". Na het eerste journaal en Attentie, de „Lucy- show" waarin Lucy weer de dolste avon turen beleeft. Voorts wordt „Ooggetui ge" uitgezonden, het tweede deel van een serie filmreportages die Nico van Vliet in Australië maakte. Voor het eerst dit seizoen weer eens een teken van leven van de oude lompenhandelaar Stiefbeen en zijn ambitieuze zoon Dirk. In zeven af leveringen naar de Engelse serie „Steptoa and Son" worden hun belevenissen op tragikomische wijze op het scherm ge bracht. De N.C.R.V. besluit het avond programma met „Met PIT op pad", een impressie over het werk van het Protes tants Interkerkelijk Thuisfront, opgeno men in de Elias Beeckmankazeme en het Protestants Militair Tehuis en Ede. Sa menstelling en regie: Frits Neuman en Jaap Molenaar. Nederland 2: Na het Nieuws in het kort „De Graaf van Monte Christo" waarvan vanavond het tweede gedeelte wordt uit gezonden. In „Mies-en-scène" presen teert Mies Bouwman een programma waarin mensen, dingen, gebeurtenissen van vandaag, gisteren en morgen worden belicht. Muzikale leiding van Frans de Kok en regie van Erik de Vries. „Uitge rekend", een programma over geldbespa ring wordt gepresenteerd door Elles Ber ger en Gerrit Eerenberg. Na het jour naal en de pauze een aflevering van Teleacs „Kernfysica". ADVERTENTIE Sabine Sinjen en Bruno Dietrich als de jonge gelieven uit „Es". Met zijn moeder verlaat de jonge Törless schijnbaar onbewogen het internaat. Zondag 9 oktober zendt de NTS via Ne derland 2 een reportage uit van het Folklore Festival dat vanaf 1 oktober in Dublin wordt gehouden om de Gouden Harp. Tot de medewerkenden behoren onder anderen: Ewan McColl, Peggy Seeger (Engeland), De Sierra Marena Flamenco Group (Spanje) en Ierse ar tiesten onder wie Dolly MacMahon (bal ladezangeres) en Leo Rowsome (doedel zak). naaf, waarbij Törless ook aanwezig is ei, sprakeloos toeziet hoe de kleine Basini vernederd en geslagen wordt. Later, voor een leraarsvergadering, als de zaak is uitgelekt, verdedigt Törless zijn passieve houding op grond van zijn bijna weten schappelijke nieuwsgierigheid naar het uithoudingsvermogen van het slachtoffer en de inventiteit van de beide beulen in het bedenken van nieuwe martelingen, waarmee ze Basini „klein" willen krij gen. Uiteraard heeft men in Schlöndorff's film een voorafbeelding willen zien van gebeurtenissen en ontwikkelingen in het Derde Rijk, maar de filmer heeft dit te simplistisch verband van de hand gewe zen en zijn film op een meer algemeen menselijk vlak gebracht door hem te om schrijven als een studie over wreedheid en sadistische neigingen die in ieder mens latent aanwezig zijn, evenals de mogelijkheden tot onderwerping en slaafsheid die bii Basini evident worden. In ieder geval is Schlöndorff's film een beklemmend verslag geworden -"an pu- berteitsproblemen mentale afwijkingen en excessen als gevolg van een verkeerd gericht opvoedingssysteem waarvan de resultaten inderdaad in Duitsland de gru welijkste vormen hebben aangenomen. In zijn sfeertekening toont de filmer zijn „Franse" afkomst, in zijn humorloze uit werking zijn Duitse nationaliteit. Maar hij laat ook duidelijk zien dat de Duitse film in hem een kracht kan begroeten die als eerste hoopgevend teken van een filmre- naissance bij onze oosterburen kan gel den. Charles Boost ADVERTENTIE ZIJLWEG 57 - HAARLEM Telefoon 11036 KLEINE PIANO'S (ook voor huur) BF.CHSTEIN FÖRSTER PLEYEL IBACH en andere Vishal (Grote Markt): Van 10 september af expositie van schilderijen en grafiek van Aad de Haas. Dagelijks van 13 tot 17 uur. Tot 17 oktober. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79): Permanente expositie van oude religieu ze kunst, schilderijen, middeleeuwse beeldhouwwerken, handschriften en kunstnijverheid. Dagelijks, behalve maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur; zon- en feest dagen van 14 tot 17 uur. Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62): Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. (Dagelijks 10 tot 17 uur, zon- en feestdagen 13 tot 17 uur). Woonhuis Jacobus van Looy, geopend op donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 u. Zon- en feestdagen van 14 tot 17 u. Museum Van Looy (Kamperlaan): Van 13 oktober af expositie van leden van Kunst Zij Ons Doel. Dagelijks van 10 tot 17 u.; op zon- en feestdagen van 14 tot 17 uur. Tot 13 november. Teylers Museum (Spaarne 16): Perma nente expositie van schilderijen 19de en 20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita liaanse en Franse school 16de tot en met 19de eeuw. Fossielen, historisch-natuur- kundige instrumenten, mineralen, 31- toons Fokker-orgel (Dagelijks, behalve zondag en maandag 10 tot 16 uur, de eerste zondag van de maand van 13 tot 16 uur). Expositie van etsen van Rem brandt. Tot eind oktober. Artificia (Binnenweg 95, Heemstede): Van 7 oktober af expositie van rfionotypes en schilderijen van Eduard Heymans. Op werkdagen van 9.30 tot 18 uur. Tot 1 nov. Cruquiusmuseum (Vijfhuizen): Stoomge maal en oude machinerieën. Maandags tot zaterdags geopend van 9 tot 17 uur. Op zaterdag van 9 tot 12 uur. Op zon en feestdagen gesloten. In 't Goede Uur (Nw. Kerksplein): Exposi- ADVERTENTIE De jury voor de „Prix de Rome 1965: schone bouwkunst", heeft voor de gouden medaille de bouwkundige ir. C. J. M. Weeber uit Rotterdam voorgedragen en voor de zilveren medaille de Amsterdam se architect (VBO) J. H. Bosch. Het on derwerp was een station in Amsterdam noord met daaraan verbonden alle verdere verkeersmogelijkheden. In een openbare zitting van het college van hoogleraren van de Rijksacademie werd afscheid ge nomen van de hoogleraren professor Wal ter Clénin en professor dr. F. W. S. van Thienen. In hun plaats zijn benoemd tot hoogleraar in de beeldende kunsten en in de architectuur professor C. Hund en tot hoogleraar in de kunstgeschiedenis en de esthetica drs. J. N. van Wessem. Er zijn twee lectoren aangesteld: voor het onder wijs in de architectonische vormgeving ir. A. A. Zandvoort en voor het onder wijs in de integratietechnieken de heer T. J. H. Loontjens. De hoogleraar-directeur professor dr. N. R. A. vroom noemde het langzaamaan tot ruimtenood uitgegroeide ruimtepro bleem van de academie. Hij hekelde het feit dat zijn pogingen om tot een verdere uitbreiding te komen door de gemeente lijke magistrateur van Amsterdam is ge boycot door de oorspronkelijke bestem ming van de gronden zonder voorkennis t« wijzigen. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Klassieke gramm.muziek. 7.30 Nws. 7.32 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Dj inn: (8.30-8.32 Nws; 9.35 Waterstanden). 12.25 Marktberichten. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Over heidsvoorlichting. 12.50 Religieus nws. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 'n Weekblad met veel plaatjes. 16.30 Franse les. 17.00 Voor de tieners. 18.00 Orkestmuziek. 18.20 Licht com bo. 18.40 Volksliedjes. 19.00 Nws. 19.10 Ac tualiteiten. 19.30 Liedjesprogramma. 20.30 Nord-Ring 1966. 21.30 Verzoekplatenpro- gramma. 22.10 Roulette. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Goal.I HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.23 Gramm.muziek. 7.55 Medi tatie. 8.00 Nws. 8.10 Gramm.muziek. (8.30- 8.35 Van de voorpagina.) 9.15 Klassieke Gramm.muziek. JO.OO Gevarieerd program ma. (Om 11.00 Nws.) 12.15 Voor nu en later. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Sport. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Gramm.muziek. 14.15 Voor de twintigers. 14.55 Jazz. 15.25 Klankbeeld. 16.00 Nws. 16.02 Kernpunt. 16.15 Gramm.platen. 16.45 Tussen stilstand en beweging. 17.00 Salonorkest. 17.30 Radioweekjournaal. 18.00 Nws. 18.20 Opera. 19.15 Boekenwijsheid. 19.35 Liedjes programma. 20.00 Nws. 20.05 Metropole or kest. 20.40 Een spel van twee druppels wa ter (hoorspel). 21.30 Licht ensemble. 21.50 Weerklank. 22.30 Nws. 22.40 Plein en publiek. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Orkestraal allerlei. 9.30 Le ger des Heilsmuziek. 10.00 Nws. 10.02 Klassie ke gramm.muziek. 10.30 Lichte gramm.mu ziek. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Variant. 13.00 Nws. 13.02 Tienerama. 14.00 Nws. 14.02 Velvet voices. 14.30 Op tiener-toeren. 15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30 Orkesten en solisten. 16.00 Nws. 16.02 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Sport. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Amusementsmuziek. 12.40 Weerbericht. 12.45 Filmmuziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nws. 14.03 Filmkroniek. 14.40 Amusementsmuziek. 15.00 Nws. 15.03 Geva rieerde muziek. 16.00 Amusementsprogram ma. 17.00 Nws. 17.10 Kleinkunst uit Vlaan deren en Nederland. 17.35 Amusementsmu ziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Taalwenken. 18.32 In de kijker. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Top hits. 20.00 Concert. 21.00 Showprogramma. 22.00 Nws. 22.15 De zeven kunsten. 22.30 Tophits. 23.00 Lichte muziek. 23.30 De nacht vlinders. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I 10.45-12.00 Schooltelevisie. 12.00-12.30 Te- leac. 19.00 Nws in het kort. 19.01 Pipo de Clown. 19.05 Twien. 20.00 Journaal. 20.20 At tentie. 20.45 De Lucy Show. 21.10 Ooggetui ge. 21.50 Stiefbeen. 22.25 Met P.I.T. op pad. 22.40-22.45 Journaal. Nederland II 20.00 Nws. In het kort. 20.01 De Graaf van Monte Christo. 20.50 Achter het nws. 21.15 Mies en scène. 22.00 Uitgerekend. NTS: 22.05-22.10 Journaal. 22.30-23.00 Teleac. VOOR ZATERDAG AVRO: 16.00 The Beatles. 16.20-17.30 Voor de jeugd. 19.00 Nws in het kort. 19.01 Pipo de Clown en Popeye, (tekenfilm). 19.10 De Beatles in het Shea-stadion. 20.00 Jour naal en weeroverzicht. 20.20 AVRO's week endshow. 21.00 De fantastische avonturen van het ruimteschip Orion. 22.00 Een avond je uit met... Corry. 22.45 Journaal. 22.50- 23.25 Reportage van de Horse of the Year- show te Londen. NEDERLAND II 20.00 Nws in het kort. 20.01 De zaak. 20.50 MIK. 21.40 Katechismus voor volwas senen. 22.05-22.10 Journaal. tie van tekeningen en aquarellen van Jan Loots. Dagelijks van 10 tot 18 uur en van 20 tot 22 uur; op zondagen van 14 tot 17 uur en van 20 tot 22 uur. Tot eind okto ber. De Ark (Nw. Heiligland): Dagelijks, behal ve dinsdag, van 10 tot 20 uur expositie van werk van Hartlib-Rex. Tot 5 novem ber. Vrijdag 7 oktober, Concertgebouw, 19.30 u.: Jeugdconcert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri Arends. Soliste Emmy Verheij. Program ma: Tsjaikofsky. Vrijdag 7 oktober, Pelgrimskerk (Stephen- sons traat), 20.15 u.: Orgelconcert door Rutger van Mazijk. Maandag 10 oktober, Concertgebouw, 9.30, 13.30 en 14.45 u.: Jeugdconcert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri Arends. Programma: Tsjai kofsky. Dinsdag 11 oktober, Concertgebouw, 13.30 en 14.45 u.: Jeugdconcert door het Noord hollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri Arends. Programma: Tsjaikofsky. Woensdag 12 oktober, Concertgebouw, 20 uur: Concert door de Marinierskapel o.l.v. J. P. Laro. Solist: Bert van 't Hof (tenor). Donderdag 13 oktober, Concertgebouw, 20 uur: Orgelconcert door Albert de Klerk. Programma: Vivaldi, J. S. Bach, Roger, Franck en Vierne. Donderdag 13 okober, Stadsschouwburg, 20 uur: Hoofdstad Operette met „Zwei Herzen im Dreivierteltakt" van Robert Stolz. Regie: Walter Kochner. Choreo grafie: Jack Bow. Orkestdirectie: John Kapper. M.m.v. Lizzi Schöffmann, An- tonia Galli, Claire Clairy, Fritz Silber- bauer, Herman Valsner, Rudolf Vogler, Karl Frey, Franz Stanner e.a. Zaterdag 8 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: Nederlandse Comedie met „Het huis van Bernarda Alba" van Frederico Gar cia Lorca. Regie: Ton Lutz. M.m.v. Ank van der Moer. Jacqueline Rooyaards Sandberg, Anita Menist, Elisabeth Hoy- tink, Bruni Heinke, Marja Habraken, Kitty Courbois, Nell Koppen, Els Bouw man, Jobs van Zuijlen e.a. Zondag 9 oktober, Stadsschouwburg, 20 u.: Nederlandse Comedie met „Een dame uit Maxim" van Georges Feydeau. Re gie: Bob de Lange. M.m.v. Ellen Vogel, Guus Oster, Bob de Lange, Hans Bos winkel, Willem Nijholt, Jules Croiset, Peter van der Linden, Yoka Berretty, Pierre Myin, Huib Broos, Cor Witschge, Jan Jundling e.a. Poppentheater Merljjn (Hasselaersplein 35), 14.30 uur: toegang 4 jaar: zaterdag 8 ok tober „Prins Dadeltje", zondag 9 oktober „De Toverhoed" en woensdag 12 oktober „De Chinese Draak". Vrijdag 7 oktober, Stadsschouwburg, 20 u.: Optreden door het Nederlands Dans The ater. Programma: „Dreams" (Anna Soko- lovJoh. Seb. Bach), „Casse Noisette" (Lev Ivanov—Tsjaikofsky), „Danses Con- certantes" (Job SandersStravinsky) en „Symphony in Three Movements" (Hans van ManenStravinsky). Vrijdag 14 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: Optreden door het Spaans dans theater van Antonia y Marino. M.m.v. Alicia Diaz en Marino, Alfonso Chozas (Flamenco-zanger), Carlos Sanchez (gi taar) en Juan Francisco (piano). Zaterdag 8 oktober, Stadsbibliotheek, 14 u.: Excursie door Oud-Haarlem o.l.v. H. B. E. Warnaars. Maandag 10 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: „Leven met de toekomst" door prof. dr. G. J. Hoenderdaal (derde cur susavond). Dinsdag 11 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: „Het. huidige wereldgebeuren" door dr. A. L. Constandse (derde cursusavond). Dinsdag 11 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: „Afweerfuncties van het menselijk lichaam" door dr. C. J. H. van den Broek (eerste cursusavond). Woensdag 12 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: „Egypte en de Bijbel" door prof. dr. J. Zandée (tweede cursusavond). Donderdag 13 oktober, Gerhard Mulo (Raaks), 20 u.: „Folklore en componis ten" door Jan de Boer. Vrijdag 14 oktober, Minervatheater (Heem stede), 20 u.: „Het humanisme, voorheen en thans" door dr. A. L. Constandse. Waagtaveerne (hoek Spaarne/Damstraat), 21 tot 2 uur: vrijdag 7 en zaterdag 8 ok tober ontvangt Cobi Schreijer Marius Monkau in haar internationaal program ma; zondag 9 oktober: Hootenannyavond. ADVERTENTIE (Van onze correspondent) DEN HAAG Om vele en zeer ver schillende redenen is dokter J. M. Wie gersma, die vandaag 75 jaar wordt, een bekende en merkwaardige persoonlijk heid. De grootste bekendheid heeft hij waarschijnlijk gekregen door de romans die Anton Coolen gebaseerd heeft op het leven van zijn vader en diens gezin („Dorp aan de rivier", „De drie gebroe ders"). Maar zelf heeft Wiegersma ook een naam verworven. Naast zijn artsen praktijk heeft hij kans gezien zich als schilder te doen gelden. Verder heeft hij zich intensief bezig gehouden met de uit stervende volkskunst en daarover een in teressant boek samengesteld. Brabant, waar hij van kindsbeen ge woond heeft, is in vele opzichten ook be palend geweest voor zijn artistieke ont wikkeling. Ondanks zijn Friese afkomst, is hij meer op het zuiden, in het bijzon der op Vlaanderen, dan op het noorden gericht geweest. Zijn schilderkunst is zon der Permeke niet denkbaar, hoewel hij geenszins een slaafse navolger genoemd mag worden. De zware, donkere verf laag, de als gebeeldhouwde figuren, zijn kenmerkend voor de op het aardse le ven ingestelde Vlaamse expressionisten, die in Brabant en Limburg (en niet al leen naar) grote invloed hebben uitge oefend. Behalve als schilder heeft Wiegersma ook als tekenaar en beeldhouwer ge werkt. In Deurne waar de kunstenaar arts al zo lang gevestigd is, worden van 14 oktober tot 18 december in het Ding- huis recente tekeningen van de jubilaris tentoongesteld, omringd door het werk van bevriende of verwante kunstenaars, de beeldhouwers Kogan, Zadkine en Lee- ser, de schilders Mathieu en Piet Wieg man en Van Rees. ADVERTENTIE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1966 | | pagina 21