Deel van het publiek eist
meer engagement
pnicno zwaar
Jachtig
Bestuur oude BBK door
negentig man gesteund
unltrverkouden?
bij
TONEELDISCUSSIE IN AMSTERDAM
Worden nieuwe
vormen
tegengewerkt?
Sovjetschrijvers
in Nederland
Film van Daalder
in elf steden
Kijkers verdeeld
over feest met
Van het Reve
Zeventiende eeuw
en Indisch ABC
Stemming na dag van
verhit vergaderen
Prof. van Thienen
overleden
Nieuw theater
in Den Haag
Diana Ross weg
bij de „Supremes"
Veertig jaar
„De Uitkijk"
Bioscoopbezoek
daalt snel
8
9
TV vanavond
Radio dinsdag
TV maandag
TV dinsdag
MAANDAG
3 NOVEMBER 1969
O
O
0
1
O
0.1
O
O
O
O
6
O
O
O
O
3
O
o.i
O
O
O.I
O
21
O
O
0
0.8
O
O
O
O
O
4
O
O
0.1
O
O
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM. Een openbare dis
cussie over toneel, zaterdagmiddag ge
voerd in de Amsterdamse stadsschouw
burg, heeft tot gevolg gehad dat een
werkgroep is ingesteld die zich met de
problemen van het Nederlandse toneel-
bestel gaat bezighouden. De groep krijgt
medewerking van de directie van de Ne
derlandse Comedie. Binnenkort volgt een
tweede openbare discussie onder auspi
ciën van de Nederlandse Comedie.
Een deel van het toneelpubliek is van
mening, dat onze zwaar gesubsidieerde
toneelgezelschappen bijna uitsluitend
snobistisch toneel opvoeren, nieuwe to
neelvormen tegenwerken en niet voldoen
de geëngageerd zijn.
De hearing was door de Nederlandse
Comedie georganiseerd, nadat het tot in
cidenten was gekomen bij de opvoeringen
van het Hongaarse drama „De familie
Tot" en Shakespeare's „De Storm", waar
respectievelijk met tomaten en protest
stencils werd gerd gegooid. Het waren
acties van leerlingen van de Amsterdam
se Toneelschool en het Instituut voor
Dramatische Kunst. Onlangs bekogelden
ze in Rotterdam acteurs van het NRT
met eieren om aan hun onvrede met de
bestaande toestand uiting te geven. Daar
werden ze echter door acteurs de zaal
uitgeslagen.
Afgezien van de NC-directie (Guus Os-
ter en Han Bentz van den Berg) en dra
maturg Theun Lammertse waren er za
terdag talrijke acteurs en actrices in de
stampvolle schouwburgzaal. Van die ac
teurs voerden Lo van Hensbergen, Wim
Kouwenhoven en Rudolf Lucieer, Paul
Brandenberg en Ellen Vogel het woord.
Waarom de leiding nogal eens terug
greep naar oude toneelstukken, vertelde
Han Bentz van den Berg: „bij de keuze
van oude stukken laten we ons leiden
door het idee dat die stukken voor deze
tijd grote betekenis hebben en in overleg
met de regisseur maken we ze herken
baar door een aangepaste vormgeving en
interpretatie. De belangstelling gaat uit
naar auteurs met een wezenlijke betrok
kenheid, die daar op een dramatische
manier vorm aan weten te geven". Vol
gens hem moeten door het gezelschap
geen stukken gespeeld worden, meestal
van moderne schrijvers, die in de stads
schouwburg niet tot hun recht zouden
komen: „een poppenkast in de RAI heeft
ook geen zin".
Dramaturg Theun Lammertse: „het ge
zelschap stelt zich vrijblijvend op en één
van de symptomen daarvan is, dat er
geen eensgezindheid is onder directie en
acteurs. In de repertoirekeuze is echter
een toenemende betrokkenheid en maat
schappelijk bewustzijn waar te nemen".
Lammertse meende, dat de verwarring
niet allen bij het toneel, maar ook bij het
publiek totaal was. „Het gaat er niet om
in hoeverre de acteurs geëngageerd zijn,
maar of ze in staat zijn overtuigend een
geëngageerde situatie te spelen". Regis
seur Eric Vos zei daarop: „Engagement
is niet een vorm van spelen, maar een
staat waarin iemand zich bevindt".
Lo van Hensbergen: „als u zo heftig
achter uw politieke overtuiging staat dan
betekent dat nog niet dat dat de overtui
ging van iedereen is. Het is van belang
dat wij niet bezwijken voor bepaalde,
onverdraagzame politiekelingen. Voor
veel acteurs is de voze basis van politiek
engagement geen reden om om te
zwaaien. Wij bezwijken niet voor een
minderheid", schreeuwde Van Hensber
gen opgewonden.
Uitgever Geert van Oorschot vond de
kreten uit het publiek „demagogisch" en
zei: „jullie hebben het uitsluitend over
jullie eigen politieke opvattingen en niet
over toneel. Een toneelspeler heeft alleen
tot taak goede toneelstukken te spelen
en jullie hebben het aldoor over de op
voering van een bepaalde politieke over
tuiging, niet over de toekomst van het
toneel".
Toneelcriticus Paul Binnerts: „ook me
neer Van Oorschot scheidt kunst van sa
menleving, hij weet totaal niet wat poli
tiek theater betekent".
Guus Oster verzocht Binnertr ideeën te
leveren, waardoor de discussie publiek-
acteur in het parlement zou kunnen wor-
SCHIPHOL. Per KLM zijn zaterdag
uit Parijs drie Russische auteurs op
Schiphol aangekomen. Het zijn de schrij
ver en dramaturg Anatolii Sovronov, de
schrijver Joerii Bondarev en de schrijf
ster Valentina Morosowa, die vele Ne
derlandse boeken in het Russisch heeft
vertaald.
De drie Russische auteurs zullen zich
in Nijmegen op de hoogte gaan stellen
van de bedoeling van het Internationaal
Schrijversfestival, dat daar van 3 tot en
met 9 april 1970 zal worden gehouden.
De Russische delegatie zal voorts be
sprekingen voeren over de uitwisseling
van scripts en scenario's voor toneel
stukken en films voor tv en bioscoop en
over de deelname aan tentoonstellingen
op cultueel gebied.
Het Dosterbeekse organisatiebureau POK
dat het initiatief tot het festival heeft ge
nomen, heeft de Russische gasten mee
genomen naar een modern Westers to
neelstuk, „Kaspar". gespeeld door toneel
groep „Theater".
Gedurende het weekeinde hebben de
Russen de schrijvers Garmt Stuiveling,
Jaap ter Haar, het bestuur van de Ne
derlandse afdeling van de internationale
PEN-club en dat van de Nederlandse
vereniging van Nederlandes Letterkundi
gen ontmoet.
De gasten zullen dinsdag naar Moskou
terugkeren.
Ellen Vogel belijdt haar engagement.
den gebracht. Binnerts: „wij worstelen
met een gesloten toneelbestel, er zou een
doorstroming van krachten en ideeën
moeten komen. Geen gezelschappen met
een vaste „speelstad", maar theatercentra
met een actieve kern, die met projecten
bezig kan zijn. De miljoenen guldens aan
subsidies zouden over die centrale ver
deeld moeten worden: zowel beroeps-,
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. Op donderdag 13 no
vember zal de Nederlandse speelfilm „De
blanke slavin" van René Daalder in elf
steden tegelijk in première worden ge
bracht. Hierbij zijn naast de drie grote
steden ondermeer Utrecht, Haarlem, Nij
megen, Arnhem en Maastricht.
Sinds Bert Haanstra's „De stem van het
water" is een Nederlandse film niet meer
met zoveel kopieën tegelijk in roulatie ge
bracht. Ook het voorprogramma is Ne
derlands. Het bevat onder meer de korte
film, waarmee Haanstra's zoon Rimko
tijdens de filmweek Arnhem debuteerde.
studenten- als amateurtoneelspelers en
kinderen zouden in die centra moeten
kunnen werken".
Over het werktheater van de Neder
landse Comedie, dat onlangs „De Lusi-
taanse bullebak" van Peter Weiss op
voerde en volgens velen op alle fronten
tegenwerking ondervond van leiding en
acteurs van de NC, zei één der spelers
(Rudolf Lucieer) dat dit werktheater
maar voor één produktie was opgezet,
maar daarna niet opgeheven is. De re
gisseur van het stuk, Leonard Frank,
meende dat de Nederlandse Comedie haar
taak ten opzichte van het werktheater op
een passief-sympathieke wijze had ver
vuld. Ellen Vogel besloot om zes uur
met te zeggen: „ik ben geëngageerd, maar
ik wens me niet de wet te laten voor
schrijven door mensen, die een andere
politieke overtuiging hebben dan ik".
BUflflflfiflflUfiymilflIllllliWWilWWWft
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. De meningen over
het VPRO-televisieprogramma waarin
de schrijver Gerard Kornelis van het
Reve centraal stond, zijn zeer verdeeld
onder het kijkerspubliek. Uit cijfers
van een kijkonderzoek, die gisteravond
in het NOS-programma Video" wer
den meegedeeld, bleek dat 42 percent
van de ondervraagden een positief en
41 percent een negatief oordeel over
de uitzending had. De weerzin tegen
het gebruik van een kerk voor Van
het Reve's huldiging was met 61 per
cent belangrijk groter dan de in dit
opzicht heersende tolerantie, die 27
percent haalde. Opmerkelijk was, dat
bij gereformeerde geënqueteerden die
aversie hel hoogst was en bij katholie
ken het minst.
De actie, die de afgelopen week in
Amsterdam is gehouden voor „eerher
stel van de Allerheiligste Hartkerk'",
blijkt weinig succes te hebben gehad.
Naar de in het afgelopen weekeinde
gehouden bidstond voor eerherstel
kwamen zo'n achttien gelovigen, wat
volgens een conrector nauwelijks meer
was dan voor een bidstond op wille
keurig welke dag.
In „Video" was gisteravond ook een
interview met de bisschop /an Haar
lem, mgr. Th. Zwartkruis, te zien. Deze
sprak zich uiit voor pluriform gebruik
van de kerk, maar dacht dat dit voor
een typisch alleen voor het sacrale
gebouwde kerk toch iets moeilijker
lag. „Als men de bijeenkomst zorgvul
diger had voorbereid, dan had deze uit
zending voor velen een minder naie
nasmaak kunnen hebben", meende hij.
Voorts zei de bisschop, persoonlijk
diep ontroerd te zijn geweest door
sommige gedeelten van de uitzending.
Andere fragmenten had hij betreurd,
omdat hij daarin een te opzettelijke
provocatie door Van het Reve zag.
De maker van het programma. Jan
Blokker, zei dat de VPRO niet zoveel
negatieve reacties had gehad als men
had verwacht. De meeste briefschrij
vers hadden hun bezwaren met argu
menten gestaafd.
AMSTERDAM. De pastoor van de
Allerheiligst Hartkerk in Amsterdam,
H. J. Wortmann, heeft zondagmorgen
naar aanleiding van de huldiging van
G. K. van 't Reve in deze kerk in een
preek gezegd, dat hij het betreurt
wanneer mensen daardoor in hun op
rechte religieuze gevoelens zijn ge
kwetst.
De pastoor zei bereid te zijn ver
geving te vragen voor dat deel van
het verdriet van de gelovigen waar
voor hij verantwoordelijk is. Hij ver
gaf ook beledigende woorden en kwet-
sende opmerkingen die per brief of
telefoon aan zijn adres zijn gericht.
Hij keurde niet alles goed wat in de
kerk is gebeurd, maar zei nog steeds
blij te zijn dat honderdduizenden een
kerk hebben ervaren die haar moeder
hart ruim openstelde voor gods kin-
derem. De door een actiecomité geor
ganiseerde gebedsbijeenkomsten „tot
eerherstel" in de kapel op het Begijn
hof konden zich dit weekend overi
gens niet in een bijzondere opkomst
verheugen. Dit ondanks een grote op-
roep-advertentie in de in Amsterdam
verschijnende Volkskrant.
HILVERSUM De NCRV en de
VARA vanavond. Op het eerste net de
laatste aflevering van de I7e-eeuwse
misdaadserie, op het tweede net de
serie-documentaire over Nederlands-
Indië „Indisch ABC".
Nederland 1. Na de Fabeltjeskrant
en het eerste journaad begint de NCRV
met „De scheepsjongens van Bontekoe"
en de jeugdserie „Alleen op weg" Om
half acht Kick Stokhuysen met „Twee
kamp", waarin ditmaal teams van de
Rijksuniversiteit te Utrecht en van de
Economische Hogeschool en de medi
sche faculteit in Rotterdam tegen elkaar
uitkomen.
Aansluitend aan het tweede journaal
de actualiteitenrubriek „Hier en Nu".
Daarna in de serie „Please Sir" de af
levering „De lieveling van de klas".
Van „Mijne heren van de gerechte"
vanavond de derde en laatste afleve
ring. Het plan was meer delen uit te
zenden, maar de schrijver Maurits
Wertheim is toen hij drie delen klaar
had overleden. Misschien wordt de
serie door een andere auteur voltooid.
Na het laatste nieuws de zesde les uit
de Teleac-cursus „Statistiek".
Nederland 2. Na de Fabeltjeskrant,
het journaal en Scala begint de VARA
met „Opmaat" van Letty Kostermans:
nieuwtjes, amusement en gasten. Na
het tweede journaal de serie „Corona
tion Street", „Achter het Nieuws" en
dan de fotograaf Cas Oorthuys. Hij
noemde een programma dat uit zijn
archief werd samengesteld, „Mensen".
De mens is het onderwerp van alle
foto's die hij verzamelde voor zijn nieu
we fotoboek, een expositie van zijn
werk in Amsterdam en voor deze te
levisieuitzending, waarbij Ferenc Kam-
lan Gall achter de filmcamera stond.
In de serie „Ironside" hierna „Droom
of werkelijkheid".
Hans Jacobs en Jan Roelands sluiten
daarna de maandagavond af met het
derde deel van hun documentaire over
Indonesië en Nederlands-Indië. Onder
titel van Indisch ABC vandaag: „Het
rijk overzee irn beroering".
ADVERTENTIE
pijnstillende, koortswerende, snelwerkende cachets
AMSTERDAM. Na een dag lang de
batteren hebben honderdtweeëndertig
van de elfhonderd leden van de oude BBK
zaterdag tijdens een vergadering in het
Amsterdamse Frascati een motie van
wantrouwen, door de uitgetreden voorzit
ter Bert de Laaf tegen het huidige be
stuur ingediend met 90 tegen 42 stemmen
verworpen. Aanvankelijk waren er 200 a
300 leden naar Frascati gekomen.
Er is een voorstel van het bestuur aan
genomen om een commissie in te stellen
die tot taak krijgt een ontwerp te maken
voor statutenwijziging. Ook heeft het be
stuur een actieprogramma aangekondigd,
waarin is opgenomen strijd voor afschaf
fing van de contraprestatie regeling, on
dersteuning van solidariteitsacties en ver
nieuwing van het kunstonderwijs.
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM Prof. dr. F. W. S.
van Thienen, hoogleraar in de kunstge
schiedenis aan de Amsterdamse acade
mie voor beeldende kunsten, is tijdens een
vakantie in Mexico plotseling overleden.
Hij v/as specialist op het gebied van de
aankleding van het toneel, zowel kostuum
als aecor, door de eeuwen heen.
Hij werd 68 jaar oud.
Prof. Van Thienen was voorzitter van
de vereniging „Het Toneelmuseum" in
Amsterdam. Zeer onlangs is van hem ge
publiceerd een grote geschiedenis van het
Europese theater onder de titel: „Het
doek gaat op". Onze toneelmedewerker Si
mon Koster zal dinsdag ingaan op deze
en andere publicaties van de overledene.
Tijdens de vergadering heeft het huidi
ge bestuur zich bereid verklaard tot sa
menwerking met de onlangs afgeschei
den groep, de BBK'69 „Het is hun goed
recht", zei waarnemend voorzitter Bob
Bonies, „om te doen wat zij juist achten,
maar of ze hiermee de zaak van de kun
stenaar goed doen, blijft de vraag. Wij
zijn bereid om met de nieuwe BBK sa
men te werken, zoals wij ook samenwer
king voorstaan met andere groeperingen,
zoals de studenten, de werkende jeugd en
de arbeiders".
De vergadering begon aanvankelijk
rustig. Maar al gauw kwamen de gemoe
deren los en ontstond er een langdurig de
bat over de vraag of het rompbestuur, on
langs verlaten door voorzitter Bert de
Laaf en een vijftal anderen het vertrou
wen van de vergadering had. De ene mo
tie van orde na de andere werd ingediend
maar deze verzandden in een warrige dis
cussie. De afgetreden voorzitter kwam
telkens terug op zijn voorstel om het af
treden van het bestuur aan de orde te stel
len. De waarnemend voorzitter ging ech
ter niet tot stemming over en gaf anderen
de gelegenheid hun ordevoorstellen in te
dienen en toe te lichten. Over de ingedien
de moties kon worden gediscussieerd.
Hiermee hield de waarnemend voorzitter
een uitspraak van de vergadering over
het vertrouwen in het bestuur af.
Ook de bestuursleden achter de tafel
mengden zich in de discussies en lieten
de vergadering weten dat volgens de sta
tuten een nieuw bestuur slechts gekozen
kan worden op de volgende jaarverga
dering. De vorige jaarvergadering is en
kele maanden geleden gehouden. Voorts
wezen zij op de consequentie van het kie
zen van een nieuw bestuur voor het voort
zetten van de vergadering en de lopende
zaken van het BBK bureau. Met behulp
van een juridisch adviseur probeerden zij
de zaal ervan te overtuigen, dat aftreden
van het huidige bestuur noch geoorloofd
noch wenselijk is.
DEN HAAG. Den Haag is zaterdag
een theatertje rijker geworden: het Haags
Ontmoetingscentrum voor Theaterkuns
ten, kortweg „HOT" genaamd, gebouwd
in de voormalige Oosterkerk aan de Oran
jebuitensingel. Den Haags wethouder van
onderwijs en kunstzaken verrichtte de
opening, nadat leden van de Haagse Co
medie de première hadden gegeven van
De clown in het souterrain" van de
schilder-schrijver Henk Sparreboom.
In de Oosterkerk is naar een ontwerp
van architect Sjoerd Schamhart een
theaterruimte gevormd door halverwege
de hoogte van het gebouw een tussenvloer
te construeren. Op de bovenverdieping is
het theater gehuisvest. Er kunnen alle
mogelijke toneelvormen worden verwe
zenlijkt. Afhankelijk van de indeling is
er plaats voor van 270 tot 550 toeschou
wers. Op de begane grond is het ont
moetingscentrum: een „open huis" met
ondermeer een klein podium, een bar, een
leeshoek en exposi-fci-epan-elenHet theater
zal bespeeld en geëxploiteerd worden door
de Haagse Comedie. Ook andere gezel
schappen zullen er echter aan bod koen.
In het HOT wil de Haagse Comedie naast
toneelexperimenten in het komende sei
zoen een kennismakingsprogramma uver
toneel bieden aan rond achtduizend mid
delbare scholieren, dat zoals gemeld, is
geschreven door Henk van Kerkwijk.
„De clown in het souterrain", dat de
komende week elke avond in het HOT zal
worden opgevoerd, speelt zich af in een
schuilkelder tijdens 'n vernietigingsoorlog
In die kelder stichten twee mannen, Balek
en Radin een rijk, dat bevolkt wordt -net
allegorische figuren: de hippie, de maar
schalk, de sergeant, de soldaat eerste
klas, de man, de vrouw, de non/hoer en
de kardinaal. Het stuk wordt geregisseerd
door Guido de Moor. Decors en kostuums
zijn van Harry Wich, de muziek van Jur-
riaan Andriessen.
HOLLYWOOD, (AFP) Diana Ross,
de leidende zangeres van het befaamde
trio „The Supremes" heeft aangekondigd
dat zij begin 1970 de groep gaat verla
ten. Ze wil alleen op gaan treden. Haar
plaats zal worden ingenomen door Jean
Terrell, zuster van de zwaargewicht
bokser Ernie Terrell.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM. Het door Mannus
Franken opgerichte, uit de vooroorlogse
filmliga voortgekomen filmtheater „De
Uitkijk" in Amsterdam bestaat veertig
jaar. Het is het op één na oudste „art
house" in Europa, alleen in Parijs be
stond in november 1929 al een studiothea
ter dat zich op de vertoning van avant-
gardistische films toelegde.
Thans maakt „De Uitkijk" deel uit van
het Meerburg-concern, dat de program
mering een wat ander karakter heeft ge
geven. De keuze van de jubileumfilm
de in de twintiger jaren spelende amuse
mentsfilm „The night they raided Mins-
ky's" lijkt daarvoor typerend te zijn.
De „old time movie club" zorgt er ech
ter voor dat een aantal hoogtepunten uit
de „Uitkijk"-geschiedenis van 7 novem
ber af tot en met 15 november in nacht-
voorstellingen is te zien. Daartoe beho
ren Potemkin, De Moeder, A nous la li-
berté, Die Dreigroschenoper, „M" en
Shanghai-express. Ook wordt een program
ma aan Ivens gewijd. Het originele ope
ningsprogramma, met Dreyers Jeanne
d'Arc-film en „Le jardin du Luxembourg"
van een nieuwe (achthonderd gulden) zou-
9 november om middernacht vertoond te
gen de eveneens originele toegangsprijs
van een kwartje.
Frankens destijds door „De Uitkijk"
aan het filmmuseum geschonken film
„Pareh, het lied van de rijst" is wel aan
gekondigd, maar zal niet worden ver
toond. Hierover zijn enige moeiliikheden
ontstaan tussen de club en het filmmu
seum, dat geen kopie op onbrandbaar ma
teriaal beschikbaar heeft. De bestaan
de kopie wil men graag ter beschikking
stellen, maar de kosten van het maken
van een nieuw e(achthonderd gulden) zou
den, gesteld dat dit op zo korte termijn
nog mogelijk zou zijn, door de Old Time
Movie Club moeten worden gedragen, het
geen haar budget ver te boven gaat.
AMSTERDAM. Ook vorig jaar is
het bioscoopbezoek in ons land gedaald.
In 1968 werden er 27,4 miljoen bioscoop
bezoekers geteld tegen 31 miljoen in 1967
Vergeleken met twintig jaar geleden zijn
er thans jaarlijks 48 miljoen bioscoopbe
zoekers minder. Jaarlijks vallen er 4 mil
joen bioscoopbezoekers af.
Twintig jaar geleden brachten de bios
coopbezoekers bijna 63 miljoen gulden in
het laatje. Vorig jaar bedoeg net bedrag
ca. 78 miljoen gulden, waarvan 12 mil
joen naar de vermakelijkheidsbelasting
gaat. Oorzaken van de snelle daling in
het bioscoopbezoek zijn de televisie, de
hogere toegangsprijzen en, volgens som
migen, de geleidelijke verdwijning van de
behoefte aan „sterren" bij het publiek.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20
Lichte gramm. muz. 8.00 Nws. 8.11
Journ. 8.20 Lichte muz. 8.30 De groen
teman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Re
portage of herh. progr. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Oude muz. 10.00 Voor kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws
11.30 Rondom. 12. 11.55 Beursberichten
12.30 Overheidsvoorl. 12.30 Uitz. voor
de landbouw. 12.40 Toppers van toen.
13.00 Nws. 13.11 Journaal 13.30 Spiegel
van België. 14.00 Klein Chanson. 14.3
Jazz uit archief. 15.00 Componistenpor
tret. 16.00 Nws. 16.02 Muzikale lezing.
16.23 Radio Kamerorkest. 16.46 Land
der Muzen. 17.15 Jazz Spectrum. 17.55
Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.25
Wie waagt die zingt. 18.50 Paris vous
parle. 18.55 Voor kinderen. 19.00 Tref
punt. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond. 22.00
Gonk. 22.30 Nws. 22.38 Mededel. 22.40
Journaal. 22.55 Zin - Tuig. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Op het eerste gehoor. 8.00 Nws.
8.11 Te Deum Laudamus. 8.30 Nws.
8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor
de vrouw. 9.35 Schoolradio. 10.00 Le
zing. 10.15 Operamuz. 11.00 Nws. 11.02
Ferdinand Huyck. (4). 11.25 Voor de
zieken. 11.55 Mededel. 12.00 Van twaalf
tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26
Mededel. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden
maar..14.00 Conciliepostbus. 14.05
Schoolradio. 14.30 Pizzicato. 16.00 Nws.
17.00 Overheidsvoorl. Nederl. Antillen.
17.10 Voor de jeugd. 18.00 Metropole
Orkest. 18.19 Uitz. K.V.P. 18.30 Nws.
18.41 Actualiteiten. Godsdienstige le- j
zing. 20.00 Liederen. 20.45 Uitgescha- j
keld. 21.00 Radiophilharm. orkest. 21.30
Babel. 22.25 Overweging. 22.30 Nws.
22.38 Parlementsoverzicht. 22.45 De
zingende kerk. 23.00 Kontekst. 23.30
Lichte gramm. muz. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Plaatjes. 10.00, 11.00
Nws. 11.03 Vrolijk gevar. visite. 12.00,
13.00 Nws 13.03 Ekspres. 14.00, 15.00
Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03
Mix. 17.00 Nws.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. 12.10
Tuinbouwkroniek. 12.55 Buitenl. pers-
overz. 13.00 Nws, SOS-berichten voor
schippers. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Symfonische muz. 15.00 Nws 16.00
Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Piano
muziek. 16.15 Voor oudere luisteraars.
17.00 Nws. Jazz. muz. 18.00 Nws. 18.03
Popmuziek 18.28 Paardesportuitslagen.
18.30 Franse les. 18.32 Gramm. muz.
18.35 Wegwijs wezen. 18.40 Amusem.-
muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Gramm. muz. 19.00 Nws.
19.40 Gramm. muz. 19.45 Syndicale
kroniek. 19.55 Lichte muz. 20.00 Gram..-
platen. 22.00 Nws. Cultureel nws. 22.15
Gevar. muz. 23.00 Nws. 23.40 Nws.
23.45 Ligging van zeeschepen.
Nederland I
10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie.
18.50 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NOS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.07 NCRV: Scheepsjongens van
Bontekoe.
19.16 Alleen op weg.
19.30 Tweekamp.
19.56 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Actualiteitenrubriek.
20.45 Please Sir (serie).
21.25 Mijne Heren van de Gerechte
(spel).
22.20 Kleur: Filmimpressie.
22.35 NOS: Journaal.
22.40 TELEAC: Statistiek - les 6 herh
Nederland II
18.50 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NOS: Journaal.
19.03 Scala.
19.30 VARA: Opmaat.
19.56 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 VARA: Coronation Street
(feuilleton).
20.45 Achter het nieuws.
21.10 Mensen - foto's gemaakt door
Cas Oorthuys.
21.25 Ironside.
22.15 Indisch ABC.
23.05 NOS: Journaal.
Nederland I
10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie.
18.50 NOS1: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NOS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.07 KRO: Tommy Cooper (serie).
19.32 Verslag op dinsdag.
19.56 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 KRO: Vanavond in Nieuwspoort
21.00 Kleur: Music, music, music.
21.45 De wrekers (serie).
22.35 NOS: Journaal.
22.40 TELEAC: Schaken voor
beginners - les 5 herh.
Nederland II
18.50 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NOS: Journaal.
19.03 Scala.
19.30 AVRO: Peyton Place (feuill.).
19.56 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 AVRO: Strange Report.
21.10 AVRO's sportpanorama.
22.00 AVRO's Televizier.
22.50 NOS: Journaal.