Oostduitse zanger begon eerste tournee in ons land I J >0J >r itis Karl Böhm leidde met nt van Tennessee Williams te. Huider voor SieMatic keukens magische uitstraling Nico Betjes: staal als vegetatie »HflG gelukkig zonder cofleïne mag en is nét zo lekker «taliteit Theaterschool met zwak stuk IPRINZESSI diepvrieskip topic L 9 3 S 38 4 I i i) Zwarte markt Springer-pers Ij]] Glanzend Concertgebouworkest :diet IN BURGERZAAL VAN VELSER GEMEENTEHUIS Bekebrede-Barneveld Doen: Bronzen artiesten in Van Gogh Museum de bokkedoorns in het Wethouder van Gelukpark ZEEWEG 53 OVERVEEN ,,In the bar of a Tokyo hotel" in Shaffy It, 21 FEBRUARI DO NDERDAG 24 19 7 7 KUNST I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I AMSTERDAM. Met een j visum voor 19 dagen dat hem op vertoon van zijn DDR-paspoort door het Nederlandse consulaat moeiteloos werd verstrekt, kwam Wolf Biermann dinsdag naar ons land voor een korte tournee. Die begon gisteravond in de Sonesta Koepelkerk en wordt zondag avond afgesloten in Nijmegen. Wolf Biermann is hier naar zijn zeggen een beetje minder onvrij willig dan in West-Duitsland, het land waar hij vertoefde toen de Oostduitse regering hem vorig jaar zijn staatsburgerschap ont nam en tevens de grenzen voor hem sloot. Zodat Biermann nood gedwongen gescheiden van zijn vrouw en hun tien maanden oude baby moet verderleven want de halsstarrigheid van de DDR staat ook hun hereniging voorlopig in de weg. 'lekk^ekipkomtx (JIT BARNEV&-D-J i t I (foto Bob van Dantzig). Het feit dat Karl AMSTERDAM it ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) i (ADVERTENTIE) Hank. RESTAURANT Een (gedeeltelijk) overzicht van de tentoonstelling van plastieken gemaakt door Nico Betjes, in het gemeentehuis van Velsen. KENNEMERLAAN1 BIJ DE BRUG IJMUIDEN TEL.02550-22756 idelijkse >ing3% maal f75.-) Wie aan Böhm denkt, blikt terug in de tijd en roept daarmee ook namen als Klemperer, Szell, Furtwangler in zijn her innering wakker. Kortom: een hele gene ratie van grote dirigenten komt in gedach ten. waarvan Böhm de laatste represen- Biermann kwam behalve voor de tour nee en voor de presentatie van een gedich tenbundel die bij Rob van Gennep ver schijnt (getiteld „Voor mijn kameraden" en vertaald door Ernst van Altena) ook naar ons land om nieuwe ervaringen op te doen en om wat van de wereld te zien nu hij niet in zijn eigen land kan zijn. „Ik ben veertig jaar en ik heb tot nog toe niets van de wereld gezien behalve mijn eigen land dat ik goed ken", zegt hij veelbetekenend. recht heeft om kennis te maken met de artiest die ze alleen van de grammofoon platten kennen. Overigens moet de komst van Biermann ook stimulerend werken voor een platenmaatschappij die aan het einde van deze week een live-optreden van Biermann in Keulen op de markt brengt. De commercie heeft Biermann inmid dels ontdekt. In Duitsland worden toe gangskaarten voor zijn optreden op de zwarte markt voor het vijftigvoudige ver kocht. „Ik heb reusachtige aanbiedingen gekregen waarvan ik voor de rest van mijn leven stil kan leven. Maar ik voel er niets voor. Het is me allemaal teveel geworden in de Bondsrepubliek, ik wil er voorlopig niet meer zingen" Hij benadrukt geen „burgerlijke jon gen” te zijn die plotseling links is gewor- In ons land toont de Partij van de Arbeid sympathie voor hem. Partijvoor zitter len van de Heuvel, burgemeester André van der Louw, twee staatssecreta rissen en Kamerleden gaan met hem pra ten. Zo niet de FNV die niet reageerde op, suggesties voor contact van de zijde van de organisatie. Ook het hoofdbestuur van de CPN „heeft geen interesse”, aldus hun eigen mededeling. Voorafgaande aan zijn eerste optreden hier heeft Biermann iets toegelicht van de situatie waarin hij verkeert. Hij is nog steeds niet gekomen tot het schrijven van nieuwe teksten. Wel heeft hij onder invloed van zijn nieuwe ervaringen een nieuw refrein bedacht bij een bestaand lied; „Ach ich binn gekommen, Ja, ich binn gekommen. Ach, kommen binn ich von Regen in die Jauche (van de regen in de drup, letterlijk betekent Jauche drek). kammen, maar dan lig je er wel goed uit" is zijn mening. Spelbeweging in de stellage van stalen steigers en loopplanken in Tennessee Williams’ „In the bar of a Tokyo hotel”, door leerlingen van de Amster damse Theaterschool, Wolf Biermann tijdens zijn optreden van gisteravond in de (afgeladen) Sonesta Koepelkerk in Amsterdam. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. In het Van Gogh Museum is tot en met 13 maart een exposi tie te zien van de kunstenares Bep van den Bergh uit Bentveld. Onder de titel „Kunst en Vliegwerk” toont zij daar bronzen beeldjes, figuratief werk, dat zij maakte Van circus-artiesten en personen uit de theater- en muziek-wereld. De titel van de tentoonstelling is vooral gekozen met het oog op de vele circus-onderwerpen die zij voor haar beelden koos. De expositie is ingericht op de eerste verdieping van het museum. alle over gen. Tot en met 4 maart, tijdens de normale kantooruren normaal toegankelijk). CEES STRAUS (ADVERTENTIE) geniet van uw koffie Nu Biermann sinds zijn „Ausbürge- rung” niet meer schrijft, wordt het des te schrijnender dat zijn teksten die in de eerste pléTats voor de anderen, de zwakke ren in de samenleving zijn bedoeld, ook voor hem zelf opgaan. Een lied bijvoor beeld over Spaanse ballingen in Dresden die veertig jaar wachtten op de dood van Franco laat hij aansluiten op de actuali teit van de Chilenen die voor Pinochet vluchtten. Het staat de luisteraar vrij het zelfde op Bierman toe te passen, al geeft hij daar geen moment de suggestie voor. „So soil es sein, so wird es sein” is een hoopvol begin, doorspekt met anekdotes. Over de oorlog: „Ik heb geen fiets hier weggehaald” en spottend „En mijn vader Na de pauze volgen prachtige ballades, zoals het schitterende Brechtiaanse lied over wie zich niet in gevaar begeeft, die zal er in omkomen. Of het aangrijpende „Rote Stein der Weisen”, het hoogtepunt in Biermanns repertoire. Betjes geeft aan zijn plastieken die hier te zien zijn geen enkele soort agressiviteit mee. De vormen geven een warm- koesterende en beschuttende indruk. De meeste hebben inkepingen en insnijdin gen gekregen, niet om het inwendige te laten zien maar om ze een spanning mee te geven. De plastieken zijn zonder uitzonde ring in een neutraal zwart geschilderd waarbij nog iets zichtbaar blijft van het materiaal. Door het gebruik van de matte verf wordt op dit punt niets extra’s aan het plastiek toegevoegd, je kunt boven dien ook niet zeggen dat het karakter van het materiaal, hoewel natuurlijk wel vormbepalend, een overheersende rol gaat spelen. Betjes werkt voortdurend in een zeer beheerste en vooral ingehouden stijl die door al die knoppen en afgeplette bolvormen licht mystiek overkomen. Je zou het ook zo kunnen zeggen dat de natuur op het punt staat het raadsel van het altijd maar weer opnieuw geboren worden te onthullen. VELSEN De Beverwijkse beeldhou wer Nico Betjes behoort tot de kunste naars wier vorderingen in onze omgeving praktisch op de voet zijn te volgen. Met enige regelmaat is zijn werk wel hier of daar te zien. Betjes werkt in staal, steen, baksteen of hout, maar op de door de stichting Eelison georganiseerde exposi tie in de Burgerzaal van het Velser gemeentehuis op het Plein 1945 is alleen een serie staalplastieken te zien. Met nadruk wordt hier het woord „serie" gebruikt omdat Betjes immers een bepaald thema met kleine variaties in verhoudingsgewijs grote aantallen uit werkt. Hoe vaak doet u zoiets per jaar? Voortreffelijk dineren, ouderwets-attent, rustig en wèg van het alledaagse. Hoe vaak geniet u van waarachtige gastronomie Hoe vaak belt u 023-263600 voor een gezellige tafel fs maandags gesloten) doen! ook niet”. De volgende liederen krijgen steeds een lange inleiding mee, zoals het Hölderlin-lied „Fremdlinge in eigenem Haus” dat voor Biermann helemaal toe passelijk is als Oost-Duitser in West- Duitsland. Of het bekende „Aah-ja lied” over de regeringsleiders in de Berlijnse voorstad Wandlitz die daar degelijk beschermd achter prikkeldraad wonen. Koos hij vroeger’ het menselijk lichaam als uitgangspunt, op deze tentoonstelling staan werken met grotendeels aan de natuur ontleende vormen. Schelpen, bloemknoppen, wervels, ook wel padde stoelen zijn de motieven waarmee gewerkt wordt. Ze staan op langwerpige stengels, zoals bloemknoppen in de natuur ook werkelijk worden gedragen, waardoor het effect ontstaat dat de vor men in de ruimte zweven. De stengels zijn namelijk helemaal niet nadrukkelijk aan wezig, ze hebben heel bekoorlijke lijnen en vallen nauwelijks op. tant is. Hoewel deze vriend van Richard Strauss zich jaren en jaren van zijn carriè re bezighield met Wagner, heeft hij deze tenslotte definitief van zijn repertoire-lijst geschrapt en bepaalt hij zich wat opera muziek betreft voornamelijk nog tot Mozart, en wat de symfonische kunst aan gaat tot het algemeen gangbare klassieke en romantische repertoire. Zijn keuze om Schubert en Brahms in Amsterdam te komen dirigeren, is dan ook tekenend voor de in de laatste tijd door hem gevolg de lijn. Böhm’s aanpak van de orkestmuziek van deze twee componisten is zonder op smuk (of je zou de door hem toegepaste verdubbeling van blazerspartijen in Brahms, onder die noemer moeten willen brengen) maar tegelijk uitdiepend. Iedere aanwijzing in de partituur wordt met het grootste respect benaderd en het daarbij door Böhm in de praktijk gebrachte, feil loze gevoel voor de juiste „timing", doet de rest. Daardoor kreeg Schuberts Tweede Symfonie een jeugdwerk waarin nog niet zo sterk de later naar voren tredende tragiek te bespeuren valt een weergave met prachtig evenwicht tussen de statig heid van het klassicisme en de hier ook al sprekende, Schubert zo geheel eigen, lyri sche innigheid. In de, evenzo Tweede, symfonie van Brahms was het speciale orkestrale klank-idioom en de monumen taliteit die deze muziek kenmerken, gekoppeld aan een sfeer van uitgesproken sombere hartstochtelijkheid. Een edele geladenheid die alleen in het landelijk- idyllische Scherzo doorbroken werd. Karl Böhm werd vele malen door het publiek teruggeroepen om hem luidruch tig te danken voor zijn artistieke presta- ties' JOHAN VAN KEMPEN temidden van hotelgasten, waaronder haar vriend die kunstschilder is, een vrouw uit Hawai en nog een man die haar bijzondere aandacht opeist. Williams geeft vooral de kunstschilder en de flir tende vrouw een verwrongen gevoelsle ven, waardoor zij iets meelijkwekkends krijgen. IN DE CONCEPTIE van dit groepje onder Spoor is aan het stuk een rol toege voegd: een spreker terzijde, die gedeelten van de tekst voor zijn rekening neemt. Het is daarbij alsof de auteur zelf aanwezig is om zijn personages op gang te houden. Tegelijk een briljante vervanging van een souffleur. Overigens wordt de voorstel ling in het Engels gespeeld. Dat scheelt vertaalwerk en maakt de spelinbreng van gastspeler Peter Cichton Williams uit Engeland mogelijk. De theaterschoolleer- lingen doen avontuurlijk hun best, zien er in hun kleding en soms grotesk geschminkte koppen extravagant uit. Best leuk, maar met om een goed boek voor te laten liggen. Hoewel, dat kun je altijd later nog lezen. Tot en met 12 maart is deze voorstelling in Shaffy. KO VAN LEEUWEN Ter rechterzijde is het de ultra- reactionaire Springer-pers die Biermann het verwijt maakt dat hij niet de marte laar wil uithangen zoals Solsjenitsyn dat doet. „Ik blijf het communisme verdedi gen, dat ondanks alle barbarij, alle mis standen daar in het Oosten, een goede zaak blijft. Ik doe niet mee aan de mode om alles wat daar gebeurt klakkeloos af te Biermann heeft het moeilijk in West- Duitsland, uit zich pessimistisch over de toekomst. „Ik heb een zeer grote angst dat het voor iemand die zo gewend is te leven in een samenleving die al de eerste revolu tionaire stap heeft gezet, erg moeilijk is te leven in een maatschappij waar al die moeilijkheden nog moeten beginnen”. Zowel links als rechts uiten in Duitsland de meest scherpe kritiek aan zijn adres. Het organisatiecomité bijvoorbeeld dat zich bezighield met een grote 1-mei mani festatie in Frankfort wees hem af in een stemmenverhouding van 11-6. Daarvan waren er acht SPD-leden die van mening waren dat er geen communist op het podi um kon staan en de op de Oost-Duitse SED georiënteerde DKP vond dat Bier mann de arbeiders in de DDR voor dieven uitmaakt. Nico Betjes is op zijn sterkst wanneer hij niet met schriele vormen werkt. Zijn staande plastieken zijn hier in meerder heid fors opgezet, maar er staan buiten de vitrine ook kleine vormen. Die zijn bedui dend minder en missen het volumineuze effect dat bij de grotere plastieken zo snel gaat werken. De kleinplastiek, vaak bestaande uit voorvormen van wat later in het groot wordt uitgewerkt, is iets meer expressionistisch. Betjes kan kennelijk gemakkelijker veranderen van een groot schalig werk naar een kleinschalig dan dat hij in wezen krachtig-grote vormen gaat reduceren. I Böhm die gisteren het Amsterdams I Concertgebouworkest dirigeerde de gebruikelijke entree via de hoge podium- trappen vermeed, bepaalde je als publiek bij de hoge leeftijd van deze nestor onder de dirigenten. En misschien dacht je ook nog even in die richting als je de enigs zins hoekige directiegebaren (soms wijst hij overigens alleen maar even met een vinger) goed in je opnam. Maar wat je hoorde, was een vitaal en honderd per cent betrokken musiceren van het Con certgebouworkest, al werd de kennelijk ietwat extra nerveuze spanning van het I spelen onder deze man met een intussen haast legendarisch geworden naam, in het orkest ook hier en daar in het uitvoe- ringsresultaat weleens heel even merk baar. De magische uitstraling van de nu 82-jarige Böhm bracht de geest van het ware Weense klassicisme en idem van de „Duitse" romantiek in elk geval zuiver over. In die zin leek het er vaak op of je met een ander orkest te doen had; zó sterk kan deze Oostenrijker nog steeds zijn stempel op het musiceren drukken, r. ju 'V/J. Hij vindt dat zijn publiek langzamerhand AMSTERDAM (ANP) Burgemeester Samkalden van Amsterdam zal 6 april in het Rijksmuseum Vincent van Gogh in Amsterdam de tentoonstelling World Press Photo openen. De burgemeester zal tevens de hoofdprijs uitreiken aan de maker van de persfoto van het jaar. Behalve in Amsterdam, waar de tentoon stelling tot en met 1 mei te zien zal zijn, zal de expositie verder worden gehouden in Rotterdam, Apeldoorn, Emmeloord, Hoensbroek en Roden. Hij is op het emde zichtbaar uitgeput, blijft frank en open naar zijn gehoor kij ken met nog steeds de trouwhartige blik die gemakkelijk tot contact maken leidt. De drie „aanmoedigingsliederen tot besluit onderstrepen nog eens onbewust dat Biermann, afgesneden van zijn wor tels, steeds ontheemder raakt. Wolf Biermann treedt vanavond op in de Stadsschouwburg in Groningen, mor gen in de Doelen in Rotterdam (24.15 uur) en daags na het extra concert in het Amsterdams Concertgebouw dat om 20.15 uur zaterdagavond begint, in het Verenigingsgebouw in Nijmegen. CEES STRAUS AMSTERDAM. In de serie Tennes see Williams, dit seizoen in het Shaffy Theater gespeeld door leerlingen van de Theaterschool, ging woensdagavond ,Jn the bar of a Tokyo hotel" in première. Zes spelers, waaronder een gast uit Londen, hebben dit iveinig bekende stuk van Willi ams ontrafeld en er een voorstelling van gegeven die in elk geval aantoont dat het groepje intensief met de psychologische kant van de tekst is bezig geweest. Regis seur Will Spoor heeft het geheel in een vorm trachten te gieten waarin de essen tie herkenbaar zou blijven, terwifl er visu eel drastisch van platgetreden paden zou kunnen worden afgeweken. DAT LAATSTE is gebeurd. De bar, waarvan in de titel van het stuk sprake is, wordt terzijde van het speelplan aangege ven met drie tafeltjes en daar omheen stoelen. Centraal staat zeer dominant een constructie van stalen steigers, driehoekig verbonden met zeven hellende loopplan ken. Daardoor is een kruip-door-sluip- door toestand ontstaan. Het is een ont werp van Willemien Oosterveld, die het oorspronkelijk gebruikte voor een eigen mimografie. Het ziet er prachtig uit en schreeuwt om menselijke beweging. WILL SPOOR, zelf iemand die uit de bewegingskunst komt, heeft met zijn spe- lersgroepje dankbaar gebruik gemaakt van deze meters hoge stellage. De bewe ging verschaft de tekst een soms boeiend ritme. Het op grJte hoogte balanceren en vastgrijpen om niet te vallen, is de zicht baar gemaakte symboliek dié verwijst naar de psychische afgronden waarboven de karakters van Tennessee Williams balanceren. Die vondst is beter dan het stuk zelf, dat inhoudelijk aan de magere kant is. Het gaat over een flirtende vrouw Biermann: ontheemd in eigen huis den, verwijst naar zijn communistische afkomst, zijn vader die in Auschwitz is omgebracht. Hij pleit niet voor liberalise ring in zijn land, wel voor democratise ring in socialistische zin. Duidend op het daarvoor noodzakelijke proces zegt hij. „De prijs die ik daaraan moet betalen is voor mij wellicht te hoog". Aanvankelijk was hij van plan om „lei- se Lieder” op zijn tournee te brengen, maar aldus Biermann, „dan zou het publiek misschien inslapen. Dat gebeurde allerminst want het ruim drie uur durende optreden boeide van begin tot eind. Zijn kwaliteiten kwamen in die tijd ruimschoots over, niet in het minst omdat hij zich openstelt voor zijn gehoor en adequaat reageert op de geringste opmerkingen. Zo moet ieder optreden een volstrekt uniek karakter hebben dat afhankelijk is van de mate waarin zijn werk aanslaat. !l

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1977 | | pagina 21