LJ
1
Circus met Popov in Carré
Toerfestival uitstekend initiatief
Lohengrin in
Bayreuth onder
Edo de Waart
4
Els Joglars-directeur
Boadella komt vrij
Franse schrijver!
Joseph Kessel
overleden
„De natuurlijkheid van de zwarte muziek trekt me het meeste aan”
Moniek Toebosch, Michel Waisvisz en The Tapes op theatertocht
Laatste van Afkes
Tiental overleden
S3
I
MUZIEK
THEATER
1' F
X
Andere acteurs kregen al eerder gratie
door John Oomkes
Marvin Gaye
3100
Suprematie
wijzen
19 7 9
JULI
UITWIJZER-KUNST
14 DONDER DAG 26
F
:n -
DEN HAAG. „De natuurlijkheid van de zwarte muziek is het
aspect wat me er het meest in aantrekt. Dit zal dwaas en kinderachtig
klinken, maar het is me een keer overkomen dat ik uit nieuwsgierig
heid een trip maakte, drugs nam. En om associaties op te roepen zette
ik aldoor maar platen op. De een na de ander smaakte afschuwelijk,
proefde letterlijk vreselijk. Vóór die ervaring was mijn smaak breed
te noemen, daarna niet meer. De enige muziek die haast letterlijk niet
bitter-zoet proefde, was soulmuziek. Al het andere deed op een
lichamelijke manier als te zeer vervaardigd aan”.
V1
o WW
Robert Palmers geloof in
precisie
I.
ie
rf- The Tapes in muzikale actie op straat in Hilversum.
tijd bij
AU-
AN,
4UI-
een expeditie in Kenia „Le Lion”, een
boek dat klassiek geworden is.
Joseph Kessel, die tal van grote literaire
prijzen had, werd in 1962 gekozen in de
Academie Francaise. Op 69-jarige leeftijd
ging hij voor de film schrijven en vervulde
een opdracht in Afghanistan voor de we
reldgezondheidsorganisatie van de Ver
enigde Naties. Hieruit ontstond het boek
„Les cavaliers” (1967). Daarna volgden
„Des hommes” (1972) en „Le petit ane
blanc” (1973). Kessel bundelde zijn jour
nalistieke reportages onder de titel „Te-
moin parmi les hommes” (1956 en 1968).
dat er al zo weinigen rondlopen die met
elementen als beheersing en beperking
weten om te gaan.
Toch zou je afgaande op de titel van zijn
nieuweling verwachten dat er ditmaal
meer ongebreide emotionaliteit te beluis
teren zou zijn. Secrets, het zou kunnen
wijzen op een ongedacht staaltje openhar
tigheid. Een ideaal thema voor een con
ceptalbum, zoals zijn voorbeeld Marvin
Gaye die zo graag samenstelt. Niet dan?
Palmer: „Mijn eerte idee was om een
bepaalde sfeer te scheppen .zonder met
het geven van je eigen emoties al te speci
fiek te worden. Het zou een plaat worden
met uitsluitend eigen composities die zich
zouden richten op mijn gevoelsleven en
ervaringswereld. Het idee was echter om
die songs abstract te houden; zodat de
waarde ervan op een ieder toepasbaar zou
kunnen zijn. Maar toen ik aan het schrij
ven ging merkte ik hoe goed wij mensen
er in zijn om zelfs onze persoonlijke gehei
men voor ons zelf verborgen te houden,
onbesproken te laten. Laat staan dat je die
deelachtig wil maken aan anderen”.
„Ik heb wel verschillende pogingen ge
waagd om volgens dit model te schrijven,
maar telkens was het resultaat onhandel
baar, deed het klunzerig aan. Uiteindelijk
is het lied Remember to remember hetge
ne dat het dichtst bij het oorspronkelijke
idee komt. Ja, ik weet wel dat het voor een
ander weinig concreet is waarmee ik bezig
ben in dat lied, maar je moet maar denken
dat het alleen meer een vorm is om iets
aan een ander duidelijk te maken. Op
Double Fun (Palmers vorige plaat - JO)
heb ik You really got Me van The Kinks
gezet. Nou, zo’n titel is objectief bezien een
groot cliché, terwijl hij zeer adequaat kan
zijn om een heel specifieke, heel intieme
relatie aan te duiden”.
Het Russische Staatscircus heeft nooit eerder in Carré opgetreden. Wel was Popov,
die artistiek leider is van het circus, in januari van dit jaar in ons land. Hij nam toen deel
aan de grote demonstratie in Amsterdam tegen de neutronenbom.
Trio Sonata in Es-Dur, de Chorale Parti
ta: O Gott, du frommer Gott en de Prelude
en Fuga in A-minor. Daarnaast speelt
Gillen de Zevende Toccata in C van Muf-
fat en de Suite du Second Ton van Gui-
lain. Dit concert begint dinsdagavond om
20 uur.
Willem Hendrik Zwart. Het vierde con
cert in de reeks zomeravond-orgelconcer-
ten, die onder auspiciën van de Stichting
Orgelcentrum in de Grote Kerk te Noor-
wijk-Binnen worden gegeven, zal vrijdag
avond worden gegeven door Willem Hen
drik Zwart.
Dat hij bepaald soms overdreven door
dacht te werk gaat bij het uitbalanceren
van muziek en tekst, beaamt Palmer gre
tig. „Zodra je wat energie ontwikkelt en
dus iets creëert, gebeuren er allemaal din
gen mee die je niet hebt of kunt voorzien.
Als je bijvoorbeeld door je product in de
belangstelling komt te staan, dan kost dat
je tijd en loop je het risico binnen korte
tijd neurotische spanningen te krijgen.
Dat wil ik zoveel mogelijk vermijden; ik
wil geen slachtoffer van mijn zelf gescha
pen omstandigheden worden. Daarom
neem ik voortdurend de tijd om zo objec
tief mogelijk vast te stellen waar ik mee
bezig ben”.
Precisie, daar gelooft Palmer in. Pas het
toe bij alles wat je doet en vervaardigt, zo
vertrouwt hij je docerend toe. Een ander
oordeelt namelijk over jou afgaande op
datgene wat je creëert. En dat is per
definitie zo als je met je publiek wilt
communiceren. Maar er is toch een relatie
tussen de muziek en degene die die mu
ziek schrijft? Palmer: „Natuurlijk, van
zelfsprekend. Maar het is niet zo dat een
compositie een foto is van de componist. I
don’t look like I sound. Hoe zou ik er in
Circus Busch-Roland. Nog tot en met
aanstaande dinsdag blijft de Duitse
circuscombinatie Busch-Roland in
Haarlem. Het circus dat in Schalkwijk op
het terrein aan de Surinameweg staat,
biedt een aantrekkelijk programma
waarin vooral de sterke dierennummers
geleend van het Zwitserse circus Knie
opvallen. Een goed verzorgde
circusshow die krachtig ondersteund
door het pittig spelend circusorkest met
vaart wordt gepresenteerd. De matinees
beginnen om 15.30 uur en de
avondvoorstellingen om 20.00 uur. Voor
beide garandeert de circusdirectie het
volledige programma.
Het duo Toebosch Waisvisz werkt
mee aan het Toerfestival, een in het kader
van de zomerse Toer-in activiteiten opge
zet rondreizend programma, waaraan ook
de Amsterdamse rockgroep The Tapes en
een jazzgroep die rond de slagwerker
Martin van Duynhoven is opgebouwd,
deelnemen. Om twee redenen een uitste
kend initiatief, zo’n Toerfestival. Niet al
leen wordt een dergelijk gevarieerd aan
bod van eigentijdse muziek zelden aange
boden (sectarisme slaat overal toe), maar
de hier gemaakte keus duidt op meer dan
het lukraak invullen van een handzame
formule.
Op de tweede dag van deze Toer-in
activiteit ben ik gaan kijken en luisteren
in Hilversum, waar de santekraam woens
dagmiddag stond opgesteld in de Kerk-
straatpromenade in het hartje van het
warempel drukbezochte winkelcentrum.
Het doet heel aardig aan om in een decor
van enkele betonnen winkelpuien het te
gengif van de in een groen-wit geblokt pak
geklede Moniek aan het werk te zien.
Tussen grollend-grommende grimassen
door ontsteekt zij in prachtig gespeelde
woedebuien, die het schuim bijkans op de
lippen brengen.
De militairen zagen zich piet de door
voering van de wet op de bescherming
van de rechten van de mens, die op 23
januari van dit jaar werd uitgevaar
digd, verplicht de zaak-Els Joglars in
handen te geven van eeh gewone rech-
Direct na de arrestatie van Boadella,
wiens toneelgroep internationale on
derscheidingen heeft behaald, braken
solidariteitsstakingen uit in alle thea
ters van Barcelona en Madrid. Aan de
vooravond van zijn proces voor de
krijgsraad wist Albert Boadella, sa
men met een acteur van zijn gezel
schap, eind februari 1977 op een spec
taculaire wijze uit de modelgevangenis
van Barcelona naar Frankrijk te ont
snappen. De vier overige leden van de
toneelgroep werden op 6 maart 1977
veroordeeld tot twee jaar gevangenis
straf.
Hoewel Els Joglars een schoolvoor
beeld is van een testcase omtrent de
vrijheid van expressie, heeft geen en
kele Spaanse politieke partij zich ooit
wezenlijk ingespannen voor Albert Bo
adella.
Het geval-Els Joglars typeert een va
cuum in de Spaanse wetgeving, dat
met de overgang van een dictatuur
naar een democratie nog steeds niet
bevredigend is opgevuld. Het proces
tegen de toneelgroep van Albert Boa
della vond anderhalf jaar geleden
plaats in een tijd dat de franquistische
wetten nog geldig waren, waardoor
iedere militaire territoriale bevelheb
ber tegen burgers, die volgens zijn
zienswijze de naam van het leger be
smeurden, op eigen houtje decreten
kon uitvaardigen.
een zelfde onderkoeld uitgangspunt van
manische depressiviteit, waarbij de gitaar
meer een geluidsspectrum vertegenwoor
digt dan een allesoverheersend instru
ment. Nick Brandes beheerst die stijl op
subtiele wijze en de ritmesectie met Igor
Roovers op bas en Peter Meuris op drums
fungeert op dienovereenkomstige wijze.
Zanger Rolf Hermsen heeft een zelfde
soort kikker in zijn strot als eens Roger
Chapman of Theo van Es, en dat geeft aan
het kwartet toch een duidelijk eigen ge
luid, dat verder goed uitgearrangeerd en
ritmisch gevarieerd tot zijn recht komt.
JOHN OOMKES
(Het Toerfestival staat vrijdag bij de
Ruïnekerk in Bergen, zaterdag bij de Dro
medaris in Enkhuizen en zondag in het
Timorpark in Den Helder. Aanvang
steeds 14 uur; lengte programma 2'h a 3
uur).
Objectief bezien heeft de jazzgroep van
Martin van Duynhoven een minder vast
LEEUWARDEN (ANP). Op 93-ja-
rige leeftijd is woensdag Aale Feen-
stra in Leeuwarden overleden. Hij
was de laatste van het gezin dat model
heeft gestaan voor Nynke van Hich-
tums boek „Afkes Tiental”. In het
boek heet hij Wybe.
■en.
lag
ösvnie
Robert Palmer: ..Ik ben wat tweeslachtig in
mijn benaderingen, daar hou ik van
(Foto Anton Corbijn)
ol
O
1 2
nJ
mi
Nynke van Hichtum, alias Sjoukje
Bokma de Boer, gehuwd met mr. P. J.
Troelstra, schreef Afkes Tiental in de
zomer van 1900. Het boek verscheen in
1903 bij Wolters in Groningen. Pas echt
bekend werd het toen Kluitman in Alk
maar het in 1906 opnieuw uitgaf.
Het boek is sindsdien in vele talen
vertaald. In het Friese dorp Warga,
waar het verhaal speelde, staat nu een
beeldengroep van Afkes tiental en is
het huisje waarin het gezin Feenstra
rond de eeuwwisseling woonde geres
taureerd.
Bach. De Amerikaanse organist Robert
Anderson vervult de speelbeurt tijdens de
tweede gemeentelijke orgelbespeling vol
gende week. Donderdagmiddag 2 augus
tus brengt hij een programma ten gehore,
dat uitsluitend uit werken van Johann
Sebastian Bach is samengesteld. Geopend
wordt met Prelude en Fuga in A minor,
dan de Chorale Partita O Gott, du from
mer Gott, vervolgens drie Choralvorspie-
le, waarna Anderson besluit met het Trio
in G Major en de Passacaglia. Aanvang 15
uur.
Na zijn vlucht keerde Albert Boadel
la geregeld terug naar Spanje, waar hij
in Gerona en Lerida de première van
zijn nieuwe toneelstuk „Catalonië M7”
bijwoonde. Tot tweemaal toe had Boa
della een onderhoud met Josep Tarra-
dellas, de president van Catalonië, die
maatregelen nam opdat niemand Boa
della in zijn ambtswoning zou herken
nen. De Catalaanse acteur leidde een
aantal maanden een semi-klandestien
leven in Spanje, totdat hij op 22 maart
van dit jaar in zijn buitenhuis te Pruit
door de politie werd gearresteerd en in
afwachting van een proces opnieuw
werd vastgezet in de modelgevangenis
van Barcelona.
Albert Boadella werd op 16 decem
ber 1977 gearresteerd en overgebracht
naar de modelgevangenis van Barcelo
na, omdat militairen aanstoot namen
aan zijn toneelstuk La Torna. Dit thea
terstuk verhaalt de geschiedenis van
de Poolse zwerver Heinz Chez, die op 3
maart 1974 in Spanje werd terechtges
teld wegens het vermoorden van een
guardia civil op een camping te Barce
lona. Met La Torna toonde Albert Boa
della aan dat Spanje een gedegenereer
de en fascistische staat was, die zich
alleen maar staande kon houden door
middel van wrede onderdrukkingsme-
thoden.
Jan Schouten. Het zaterdagmiddag
concert in de kathedrale basiliek St. Bavo
aan de Leidsevaart 146 te Haarlem zal dit
weekeinde verzorgd worden door Jan
Schouten, oud-organist van de kerk. Op
het Willibrordus-orgel zal hij van Bach het
Preludium in b-min alsmede twee Choral-
vorspiele ten gehore brengen en daarna
de tweede Sonate van Mendelsshohn-Bar-
tholdi, het Cantabile van Franck, de Pre
lude van Piemé, de Cantilene Pastoral
van Guilmant en de Toccata van Nieland
spelen. Aanvang 15 uur.
HILVERSUM. Na een zwaar seizoen
vol explosief geweld trekt Moniek Toe
bosch met een gekweld gezicht haar agen
da. En verdomd, voor een vrouwspersoon
inderdaad een waslijst van verplichtin
gen. Waarom ze dan toch dezer dagen op
uitnodiging van de Culturele Raad
Noord-Holland vijf maal op straat muzi
kaal theater staat te maken? Als je het
haar vraagt, ontsnappen adjectieven als
fris en spannend haar veelgeplaagde
spreekorgaan.
basisprincipe gevonden als achter de acts
van het duo M M schuilgaat. Al enige
tijd werkt deze goed onderlegde slagwer
ker samen met drie andere drummers:
Paul Kortland, Auke Hofstra en Martin
Bunjes. Na moeizame pogingen krijgt de
opzet nu zo langzamerhand wat meer
vorm. Zo is het heel interessant om te
horen (en te zien) hoe Van Duynhovens
aanvankelijke suprematie waar het de
ideeën betreft minder nadrukkelijk be
gint te worden in de groepskollages in
improvisatie. De melodische kleuring
door banjoïst Jaap van Beusekom (ex-
CCC) en altist Paul Termos blijft voor de
afwisseling een nuttig gegeven, maar hun
aandeel is misschien wat al te beperkt.
De Amsterdamse Tapes vormen een
jonge, behoorlijk getalenteerde rockgroep
die sterk bepaald wordt door het baanbre
kende werk van de Newyorkse new wave-
groep Talking Heads. In muzikaal opzicht
Robert Palmer is een Engelse zanger-
componist die als geen andere blanke zich
in zijn creativiteit heeft laten bepalen
door de „zwarte” muziek in bijna al zijn
stijlvormen. Zelfs zozeer, dat hij keer op
keer het stempel blue-eyed soul kreeg
opgedrukt, alsof zoiets een garantie was
voor secundaire kwaliteit. Net niet echt,
maar het komt in de buurt, Het was vaak
of zijn hoogst dansbare, swingende mu
ziek net even te bedacht klonk om natuur
lijk te kunnen zijn.
Palmer vindt zo’n verwijt niet meer dan
logisch. „Kijk, muziek moet inderdaad
zoals je nu en dan wel hoort beweren
mind and body hebben. Je zult het met me
eens zijn dat veel van wat we zwarte
muziek noemen juist bijzonder fysiek is
van karakter. Dat trok me ook zo aan in
eerste instantie. Maar toen ik me in het
werk van Marvin Gaye of Smoky Robin
son begon te verdiepen en later deze men
sen leerde kennen, melkte ik hoe onge
remd ze leven, zoje zou haast zeggen,
naïef ze alles over zich laten komen.
Iemand als Jimi Hendrix ook, muzikaal
ongeremd, maar geen oog voor verhou
dingen. Je merkte dan ook hoe vaak ze als
marionetten voor managers fungeerden.
Ze werkten vaak binnen een atmosfeer
waarin alles gericht was op het laten func
tioneren van de geldmachine”.
Zoiets zal Palmer, die zojuist zijn disco
grafie uitgebreid heeft met een zorgvuldig
overdachte vijfde elpee, niet overkomen.
Op het podium mag hij qua expressie
indruk maken als een zanger die binnen
de strakke grenzen van zijn door de
rhythm and blues of reggae bepaalde rit
miek weet te excelleren, zwijmelen is hem
vreemd. Aan het fysieke karakter van zijn
muziek koppelt hij voortdurend de logi
sche overweging vanuit de wetenschap
PARIJS (AFP). De Franse schrijver
en journalist Joseph Kessel, lid van de
Academie Francaise, is in de nacht van
maandag op dinsdag in Avernes bij Pa
rijs op 81-jarige leeftijd overleden.
Kessel, in Argentinië uit Russische ou
ders geboren, schreef zijn eerste roman
„La steppe rouge” in 1922. Het daaropvol
gende jaar verscheen zijn meest gevierde
boek „L’Equipage”, waarmee de lucht-
vaartliteratuur haar intrede deed.
In de jaren 1939 en 1940 was Kessel
oorlogscorrespondent en vertrok naar En
geland, waar hij zoals hij gedaan had in
de Eerste Wereldoorlog als vlieger deel
nam aan luchtacties.
Na de Tweede Wereldoorlog werd Kes
sel weer romancier en schreef in 1958. na
■A- In het theater Carré zal weer een circus optreden. Van 3 tot en met 26 augustus komt in dat
Amsterdamse theater het Russische Staatscircus met als grote trekpleister de wereldberoemde
clown Popov Dat betekent dat het bijna honderd jaar oude circustheater aan de Amstel drie weken
lang weer in zijn oorspronkelijke vorm zal functioneren
(Foto Lex van Rossen)
BAYREUTH. De Nederlandse diri
gent, Edo de Waart, heeft woensdag de
openingsvoorstelling geleid van het Ri
chard Wagner-festival 1979 in de west-
duitse plaats Bayreuth.
Het fesitval werd geopend met de Lo
hengrin, in een nieuwe enscenering van
Goetz Friedrich. De muzikale leiding van
de opera berustte bij Edo de Waart, die als
eerste Nederlander ooit in Bayreuth een
orkest leidde.
De dertig voorstellingen van het festival
zijn, zoals gewoonlijk, uitverkocht. Naast
de Lohengrinstaan op het programma de
Ring van de Nibelungen, Parsifal, en de
Vliegende Hollander. Het festival duurt
tot 28 augustus.
kunnen slagen om mijn hele identiteit in
muziek te stoppen? Zelfs de meest open
hartige persoon kan zijn innerlijk niet
ongehinderd blootleggen”.
„Ik ben wat tweeslachtig in mijn bena
deringen. Daar hou ik ook van. Er moet
wat voor de verbeelding overblijven. Ik
vind dat je de luisteraar geen kant en
klaar product moet opdringen; het-mag
wel een nauwkeurige plaat zijn, gemaakt
met grote liefde voor het onderwerp, zeg
maar gevoel voor het ambachtelijke,
maar verder mag je niet gaan. Een raar
voorbeeld. Vergelijk de film Jaws met een
van de films van Werner Herzog. Bij Jaws
worden er miljoenen gespendeerd om
juist dat effect, dus gevoel op te roepen.
Er blijft niets over om over te kunnen
fantaseren”.
Akkoord, maar jij bent in je teksten
vaak te vaag en ook clichématig, niet?
Palmer: „Ik ben niet erg concreet, ja.
Maar dat komt ook omdat ik mijn teksten
net als mijn muziek distilleer uit verschil
lende ervaringen. Eigenlijk moet alles ge
comprimeerd worden naar mijn gevoel,
zodat je met het hoogst noodzakelijke de
kern van het onderwerp raakt. Bijvoor
beeld, tjaWhat’s it take van Secrets,
bijvoorbeeld. Sinds enkele tijd ben ik er
achter dat mijn opvattingen over de ro
mance, de liefde verschuift. Naar mate
mensen ouder plegen te worden lijkt het
alsof ze daar of dromerige of cynische
opvattingen over na gaan houden. Ik wijs
beide af, voor mij zijn dat escapes, en
eigenlijk het toegeven dat je niets hebt
weten te maken van de liefde”.
ter. Als consequentie van deze van de
democratische Grondwet afgeleide
wet werd op 31 maart 1979 gratie ver
leend aan de acteurs Andreu Solsona,
Gabriel Renom, Arnau Vilardebó en
Miriam de Maetzu.
„In de tekst van What’s it take heb ik
daarom mijn idee in een wat agressieve
tekst verpakt, zo van: wat is er in hemels
naam nodig om normaal van je te kunnen
houdenEhI wanna hear the gos
sip, you say I lack a real ambition. I ask
you if ou’ve got it, you document my
inhibitionsIn die regeltjes ligt echt’t
een en ander, al is het haast zo dat ik een
ander lied zou moeten schrijven om je te
kunnen laten zien hoe ik componeer. Dat
„Document my inhibitions” duidt op de
manier waarop veel mensen op het gedrag
van een ander afgaan. Vertoont de ander
die emotie, dan denkt hij zus of zo. Geen
clichéwoord, maar een clichégevoel en
dus een clichématige communicatie. Dan
vraag ik dus: What’s it take, hoeveel is er
voor nodig om dat te doorbreken?”.
Deze nieuwe arrestatie bracht zowel
binnen als buiten Spanje een golf van
protesten teweeg. Zowel in het Neder
landse als in het Belgische parlement
werden over de vrije meningsuiting in
Spanje vragen gesteld, die via diplo
matieke wegen in Madrid terecht
kwamen.
(Van onze correspondent)
MADRID. Albert Boadella, direc
teur van het Catalaanse toneelgezel
schap Els Joglars, die in februari vo
rig jaar door de krijgsraad van Barce
lona tot drie-eneenhalf jaar gevange
nisstraf werd veroordeeld omdat hij
in het toneelstuk La Torna het Spaan
se leger beledigd zou hebben, komt
binnenkort vrij. Dit beeft Josep Tar-
radellas, president van het semi-auto-
nome Catalonië, in Madrid bekendge
maakt. Tarradellas zei dat hij dit
nieuws persoonlijk van premier Adol
fo Suarez had vernomen.
Ierse organist. Tijdens de gemeentelij
ke orgelbespeling in de Grote of St. Bavo-
kerk te Haarlem zal de Ierse organist
Gerard Gillen een proeve van zijn be
kwaamheid geven. Zijn programma ver
meldt drie stukken van Bach, te weten de
Het programma dat zal worden uitge
voerd bestaat uit Drie geestelijke liederen
in een bewerking van Jan Zwart, het
Concert in G (naar Vivaldi) van Bach
alsmede een Choralvorspiel, Choral
Scherzo en Finale uit Widors Vierde
Symphonie, Toccata en Fuga in d-moll
van Reger en twee koraalbewerkingen
van de organist zelf. Aanvang 20.15 uur.
>ORTKS’
„Kóóóóópêêêehhh, allemaal kóóp-
puhnn, kópen. Steeds meer, meer, meer.
Zakken vol, zakken vol, zulke jaszakken
vol. Hebbe, hebbe, hebbel!!!” Het is meer
dan de gemiddelde argeloze klant aankan.
Een groep oudjes onder het loofgroen
slaat het allemaal met een combinatie van
ingeburgerde argwaan en los-vaste twijfel
gade. Kinderen vanaf een jaar of zes zit
ten gebiologeerd naar Toebosch en haar
tegengewicht Waisvisz te kijken. Begeleid
door een met name door kraaksynthesi-
zerspecialist Michel voortgebracht scala
aan geluidselectriek ontstaat een korte,
maar heftige voorstelling waar de klank
taal van beiden zich gaandeweg ontwik
kelt tot een hanteerbaar vocabulair.
Niet alle instantvondsten van dit bijzon
dere span zijn even afgemeten of uitgeba
lanceerd, maar dat hoeft ook niet als het
aandeel van improvisatie allengs zwaar
der gaat wegen. Moniek is bijvoorbeeld
communicatiever ingesteld dan Michel,
waardoor onderling grappige expressie-
verschillen optreden. Vooral de momen
ten waarbij Italiaans bel canto met Ja
pans gekir en hopeloze tolkvertalingen
elkaar in hoog tempo afwisselen werken
sterk beeldend.
Kees Rosenhart. In de met kaarsen
sfeervol verlichte Haarlemse Waalse Kerk
op het Begijnhof wordt het restauratie-
concert zaterdagavond (20 uur) verzorgd
door de vaste cantor-organist Kees Rosen
hart. Het programma is ditmaal op het
klavecimbel gericht. Rosenhart heeft met
name gekozen voor muziek die omstreeks
1600 werd gekomponeerd. Zo zijn er wer
ken in opgenomen die afkomstig zijn uit
het zogenaamde Fitzwilliam Virginal
Book, een verzameling van Engelse litera
tuur uit die tijd.
In de Waalse Kerk zal behalve werken
van Byrd en Tomkins ook een Praeludi-
um Toccata van Sweelinck weerklinken.
s>
um