Een kenner geeft de voorkeur aan HEINEKEN'S BIER. Grootsteedsoh© Collectie Fa. GEBR. B1SCXXOFF Twijfelt niet voor den kleinen voorraad welke wij U in de Etalages kunnen voorleggen! BIJ ONS VINDT U EEN Blauwe Mantel-costuums, de allernieuwste idééën f 12.75, 19.50, 22.50, 32.75, 47.50 Dames Mantels, met de moderne Gepssluiting f9.75, 12.75, 17.25, 22.50, 2400, 29.00, 35.00 Bakvisch Mantels, de nieuwe lage taille f 11.75, 13.25, 15.50, 17.50, 19,75 Blouses (zijden Tricot) Jumpermodel f 5.90, 7.25, 9.75, 11.75 Bestelt Uw drukwerk bij N.V. Drukkerij Sin je wel In Katoen, Wol Monseline en Fjjne streepcn f 1.90, 2.75, 5.50, 6.25 DIMES-CONFECTIE NATUURWANDELINGEN (2e Serie). Faaschgebrtiiken. Wij beleven op natuurgebied nu in alle opzichten een heerlijken en voor- spoedigen tijd. Een buitengewoon zach te winter was ons deel en nu gevolgd - door een gunstig voorjaar. Als er niet onverwacht verandering komt, dan staat het te bezien dat wij een Paasch- feest zullen vieren, zooals weinige ja ren het geval is. Alom lieerscht er reeds beweging in de dierenwereld en groei in de wereld der planten. Straks kan als het zoo voortgaat, het vee in de reeds van jong mollig gras voorziene weiden gebracht worden en kunnen de stallen gelucht en gereinigd worden van de dampen en de dufheid van den langen winter. De wilde ganzen en bonte kraaien, die wintergasten, ze hebben reeds af scheid genomen en vertrokken naar liunne broedplaatsen in het hoogere Noorden. Lustig vliegen de kievitten en duikelen in wijde kringen boven de dat zoo bij Nieuwjaars-, Mei-. Midden- groenende weiden, zoo ook de wulpenzomer-,St. Jans- en St. Maartensfeest en andere 'steltloopers. Ze laten daarbij1-Iet ontsteken dier vuren is te verkla- hun eigenaardige geluiden hooren, die!ren als afkomstig van den vuurdienst van uit de hooge luchten als orgeltoo- der ouden en uit de omstandigheid dat non klinken. De ooievaars zijn er ook'het ontsteken der vuren op de toppen reeds, en betrokken hun oude nesten'der bergen het signaal was, dat de van het vorig jaar. Sneeuwklokjes,feestdag was aangebroken. Zoo was Groens en zelfs de gele Narcissen bloei- liet ook bij het oude Israël. Zelfs de Sy- den reeds, terwijl de vroege tulpenhya--rische volksstammen vierden jaarlijks cint.li reeds hare kleuren lieten zien.1 bij de komst der lente het groote vuur- Er is op dit gebied en om dezen tijd tefeest van Astarte, hij welke gelegen- veel aantrekkelijks, teeders en opwek-beid jongelingen, aangevuurd en opge- keiids om in dit klein bestek op te kun-jwonden door het geschal der door nen noemen. Reeds in de vroegste tijden, toen het heidendom nog alom heerschte, vereer den de verschillende volksstammen, ieder op zijne wijze do komst der lente met buitengewone feestelijkheden en nog tot op dezen dag heeft het Paasch feest eenigszins zijne oude gebruiken van vroeger behouden. Het bewaart nog de herinnering aan het oude feest zooals het in de heidenwereld gevicd werd ter eere van Ostera, de lentegodin aan wie het Duitsche „Ostern" en liet Engelsche „Easternn" hun naam ont- leenen. En inderdaad was Paschen oorspron kelijk niets anders dan het groote len tefeest, het feest dat van nieuw leven in de natuur sprak. Hoewel het voor de eerste predikers van het Christendom gemakkelijk viel van een lieideiisch feest een christelijke beteekenis te ge ven, onmogelijk bleek het de heiden sche gebruiken geheel uit te roeien. Zelfs tot in deze dagen zijn ze nog hiel en daar in zwang gebleven. In de eerste plaats zijn het de Paaschvuren. Bij de oude volken was het ontsteken van vuren reeds bij alle groote feesten een gewoonte en bleef priesters geslagen pauken, zich erger lijk verminkten. Het Paaschvuur moest steeds een nieuw, frisch aange maakt, maagdelijk vuur zijn. Het werd ontstoken door een hard stuk hout te gen een zacht te strijken, of wel door met staal vuur uit een steen te laan. Vooraf moest het oude gebluscht wei den. De heerschende meening was, dat het vuur, na eenigen tijd onderhouden te zijn, zijn reinigende kracht verliest; zoodat men tot wering van besmettelij ke ziekten ook een dergelijk maagde lijk vuur, het zoogenaamde „nodfyr ontstak. „Noodvuur is vuur, ontstaan door wrijving van hout": „ignus Mea tus de ligno, id est nodfyr" zegt de In diculus XV. De Kerkvergadering verbood de Paaschvuren, doch het gelukte niet het oude gebruik uit te roeien. In de berg streken van Zweden en Noorwegen, ook ill Duitschland ja zelfs op de Ve- luwe en in Twente wordt deze oude ge woonte nog volgehouden. De Katholieke Kerk, haar accomoda- tie theorie in praktijk brengende nam het gebruik over in de Paaschkaars of Paaschlamp, ontstoken door den pries ter in het portaal der kerk, door mid del van het uit een vuursteen geslagen vuur. Zoo is dit oude gebruik voor ons niet van schoone beteekenis ontbloot, het spreekt van warmte en gloed, van nieuw leven en levenskracht, van rei niging en loutering. Een ander gebruik dat de eeuwen door in stand werd gehouden, is het eten van Paascheieren. Men zegt dat de vroegste sporen van deze gewoonte reeds in de 7e eeuw vóór Chr., In China zijn aangetroffen; het gebruik bestond daar om omstreeks den tijd van ons 1 Paaschfeest elkander gekleurde en be schilderde eieren ten geschenke te ge ven. Het Christendom heeft dit oud ge bruik van het Heidendom overgeno men en het in mystiek gehuld. Het ei gold in de oudheid als heilig aan Ostera en Holda, het was het zin nebeeld der dierlijke vruchtbaarheid. Geen wonder daarom dat het niet mocht ontbreken op het groote feest der lente, sprekende van ontwikkeling en nieuw leven, het feest dat invalt in den tijd wanneer de bloemen ontlui ken, de vogels hunne nesten bouwen en de gelieele Schepping uit den doode verrijst. Een zekere Almanak teekent bij den Paaschdatum aan: „Het ei is een nieuw steenen graf. Dat er in is, schijnt dood, maar 't kan weer levend uitbreken", 't Is het beeld van onzen Heer's verrijze nis." Door de Buddhisten wordt het ko ken van eieren als zonde beschouwd, omdat op die wijze het daarin schuilen de leven vernietigd wordt. Eieren werden als Nieuwjaarscadeau ten j schenke gegeven, want Maart was toen immers de eerste maand van 't jaar. Zij werden als een soort van tiende aan de geestelijkheid gezonden en wat den koster, tevens onderwijzer betreft, de ze ging elk jaar met een hengselmand bij de boeren rond, die hem elk drie of meer eieren gaven minstens drie, want „drie ei is een Paaschei". Ner gens klopte hij te vergeefs aan en dat blijkt uit de zegswijze: „ergens zoo wis van zijn, als de koster van zijn Paasch eieren". Dat de Paascheieren meestal ge kleurd zijn, vindt zeer waarschijnlijk zijn grond daarin, dat eieren eerst dooi de priesters werden gewijd. Een ei, door den priester gezegend, had gene zende en onheilwerende kracht. De aan de eieren gegeven kleur stemde over een met dië van het mis- en altaar- kleed, afwisselende naar gelang dei- feesten, die in de R.K. Kerk worden ge vierd. Het eten van Paascheieren bleef in zwang, doordat oudtijds in de vas ten het eten van eieren verboden was. In Engeland heeft de Zaterdag vóór Aschwoensdag nog Egg-Saturday, daar op dien dag het verbod inging. Het was niet te verwonderen, dat, als de eieren weder op tafel kwamen do vreugde groot was, vooral bij de jeugd, die reeds op Palmzondag zong: Nog één Zondag, dan hebben wij een "ei Een ei is geen ei Twee ei is één ei Drie ei is een Paaschei. Behalve nog eenige Paaschgebruikcn, die wij in volgend artikel in 't kort zullen vermelden dient ook de Palm zondag in beschouwing genomen te worden. Palmzondag, zoo heet van oudsher de Zondag vóór Paschen, is de dag waarop in de R.K. Kerk de palmen worden gewijd en met die palmen (tak- jes van den Buxus sempervirens) gaat men op in plechtige processie, ter ge dachtenis van Jezus' zegepralende in tocht in Jeruzalem. De geloovigen bewaren deze gewijde palmtakken in hun woning of planten ze op hunne velden, om Gods zegen over huis en .akker af te smeeken en van onweder en andere onheilen be vrijd te blijven. Uit F. W. Drijver's Mozaïk S. C, L. Ps

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1923 | | pagina 8