Waarschuwing
No. 95
Zaterdag 27 September 19f4
9# Jaargang
OURANT
OPENBARE VERGADERING
van den gemeenteraad van Velsen, op
Dinsdag 30 September 1924, des na
middags 7 uur, ten gemeentehuize.
agenda.
1. Ingekomen stukken en mededee-
lingen.
2. Reorganisatie van de M. U. L. O.
school A te IJmuiden.
3. Crediet voor vernieuwing van den
ketel en voor de uitbreiding en
verbetering der centrale verwar
mingsinstallatie in het raadhuis.
4. Aanwijzing van gedeelten der ge
meente bestemd voor open en z.g.
half-open bebouwing en vaststel-
ling-opnieuw van de lijst van we
gen, als bedoeld in artikel 4, ali
nea 1, onder a, der bouw- en wo
ningverordening.
5. Crediet voor het maken van eene
afscheiding in het dienstgebouw te
IJmuiden.
6. Vaststelling van de vergoeding be
doeld in art. 101, le lid der Lager
Onderwijswet 1920, uit te keeren
aan de besturen der bijzondere
scholen, over het jaar 1922.
7. Aangaan van eene grondruiling
met P. G. Handgraaf te Santpoort
en J. Lindeman te Bloemendaal en
verleening van een crediet voor
omlegging en herstrating van ge
deelten van den Duinlustparkweg.
8. Verzoek van het bestuur der „Ver-
eeniging voor Christelijk Volkson
derwijs te Velseroord", om de be-
noodigde gelden uit de gemeente
kas te verstrekken voor de stich
ting van een bijzondere- lagere
school aldaar.
9. LTitkeering aan de R.K. Vereeni-
ging „Woningbouwvereeniging" te
IJmuiden van te veel in rekening
gebrachten erfpachtscanon en bo
vendien van dat gedeelte, het
welk het Rijk niet voor vergoe
ding in aanmerking neemt.
10. Circulaire van Gedeputeerde Sta
ten inzake regeling der jaarwed
de van den gemeente-ontvanger.
11. Aanvaarding der provinciale voor
waarden inzake subsidieverlee-
ning voor de bestrijding der tuber
culose.
12. Uitbreiding van het buizennet der
waterleiding in den Rijksstraat
weg Velsen-Santpoort en het ver-
leenen van een crediet voor uit
breiding en verbetering van het
brandwe er mater ieel
13. Voorloopige vaststelling van de
volgende rekeningen over 1923:
a. der gemeente;
b. van het bedrijf openbare wer
ken;
c. van het bedrijf reinigings- en
ontsmettingsdienst
d. van het grondbedrijf;
e. van de burgerlijke armbestu
ren;
f. van de gezondheidscommissie;
g. van de commissie van toezicht
op het lager onderwijs;
14. Crediet voor aanschaffing van
leermiddelen ten behoeve van
school D.
15. Aanstelling van tijdelijk personeel
aan de nijverheidsavondschool
voor ambachtslieden voor den cur
sus 1924/25 en verlenging van de
tijdelijke aanstelling van den di
recteur dier school.
16. Benoeming van:
a. een onderwijzer aan school D te.
Velseroord.
b. een tijdelijk leeraar in de practi-
sche scheepswerktuigkunde aan
de visscherijschool.
c. vier tijdelijke leeraren aan de
handelsavondschool.
AMSTERDAM—ROTTERDAM.
Onlangs heeft de Kamer van Koop
handel te Rotterdam een schrijven ge
zonden aan het bestuur der Kamer van
Antwerpen, waarin een gelukwensch
wordt uitgesproken voor het herstel
van de bevaarbaarheid der Schelde,
zoodat het groote stoomschip Belgen-
land van de Red Star Line weer naar
Antwerpen kon opstoomen.
Wij hebben ons daarover verheugd,
want het geeft blijk dat er geen onede
le naijver is tusschen deze twee ste
den, die sinds jaren strijden om aan de
spits te staan van het scheepvaart
verkeer op het continent. Het is een
geste geweest van de Rotterdamsche
Kamer, die zeer bevorderlijk is voor
een goede verstandhouding tusschen
ons land en België. En al weten wij
wel, dat ons in dit opzicht geen blaam
kan treffen, wij behoeven daarom een
gelegenheid, om een betere verstand
houding te scheppen, niet voorbij te
laten gaan.
Daaroom ook heeft het ons ver
heugd, dat de Burgemeester van Ant
werpen met e enige hoofdambtenaren
onlangs zoo voorkomend, ontvangen is
bij zijn bezoek aan Rottërdam, Am
sterdam en IJmuiden. Wel trof het
ons, dat ons gemeentebestuur niets
wist van dat bezoek en dat hier van
B. en W. niemand was om de Belgische
heeren in onze gemeente welkom te
heeten. Maar de hartelijke ontvangst
van Dr. van Cauwelaert heeft in Bel
gië een zeer goeden indruk achterge
laten.
Als wij dit alles bezien, treft het ons
te meer, dat er zoo'n slechte verstand
houding bestaat tusschen Amsterdam
en Rotterdam. Hier toch is,een nar
ijver, die niet dan nadeelig kan wer
ken en die buitengewoon onsympa
thiek is. Deze naijver komt hoofdza
kelijk van den kant van Rotterdam,
want Amsterdam gunt de Maasstad
gaarne de eerste plaats. Voor eenige n
tijd hebben wij er in Het Vaderland op
gewezen, hoe onaangenaam het adres
aandeed, dat de Rotterdamsche Ka
mer van Koophandel gezonden had
aan de Tweede Kamer en waarin ver
zocht werd het wetsontwerp tot het
verleénen van kasvoorscliotten aan
den Kon. Holl. Lloyd niet goed te keu
ren. Wij wezen er toen op dat het juist
Rotterdam was geweest, dat (door op
richting van de Rotterdam-Zuid-Ame-
rika Lijn) den Ron. Holl. Lloyd nog
een zwaren duw gegeven had en dat
men in Rotterdam gaarne had gezien,
dat de Lloyd verdwenen was. Daarom
noemden Wij het zenden van dat adrës
een bedenkelijk •verschijnsel, omdat
het getuigt van een onedeler) naijver
tusschen onze twee voornaamste
koopsteden.
En daar blijven wij bij. Juist waar
nu een zoo vriendschappelijk adres
aan Antwerpen is gezonden, valt deze
houding te meer op. Deze houding is
buitengewoon te betreuren. Moest men
er in Rotterdam niet trotsch op zijn,
als onze hoofdstad bloeit? Dat nu weer
de nieuwe Coenhavcn geopend kon
worden?
Amsterdam wordt toch al te veel ge
handicapt. Vooral met den bouw der
nieuwe schutsluis te IJmuiden, die
veel te langzaam gaat. Er zullen wel
groote stoomschepen naar Rotterdam
gaan, die anders te Amsterdam zouden
binnenkomen. Maar straks komt de
tijd, dat de Amsterdamsche scheep
vaart zich heerlijk zal kunnen ont
plooien. Dan zullen de grootste sche
pen hier kunnen binnenvallen. En als
de internationale verhoudingen weer
normaal zijn en de Kon. Holl. Lloyd
het er weer boven op heeft gebracht,
zal hij zich ook kunnen ontworstelen
aan den druk van Rotterdam. Maar
laat het dan een edelen wedijver zijn.
laat men zich verheugen in elkanders
bloei. G. V.
PLAATSELIJK NIEUWS.
IJMUIDEN.
Conferenties voor niet-Katholieken.
Woensdagavond had in de R.K. kerk
de eerste der conferenties voor niet-
Katholieken plaats, die gegeven wor
den door de Paters Dominicanen uit
Zwolle.
Pater Winkel deelde mede dat zijn
confrater van Gijlswijk door ongesteld
heid verhinderd was dezen avond te
spreken. Daarom kwam er een wijzi
ging in het programma, daar hij nu
zou spreken over de Mariavereering.
Spr. zeide eerst iets te. willen zeggen
over het doel der conferenties. Het doel
is niet bekeerlingen of proselieten te
maken. De R.K. kerk toch beschouwt
den overgang naar de ware kerk als
een werk van God. Dit kan alleen Gods
genade bewerken. Doel is de vele voor-
oordeelen weg te nemen, die bestaan
tegen de R.K. leer en de leerstukken
der kerk nader uiteen te zetten. Wij
meenen, zeide spr., daartoe gerech
tigd te zijn, waar zoovelen in onze da
gen hunne theoriën aanprijzen. Maar
ook verplicht, omdat er zooveel zoe
kende zielen zjjn, die hunkerend uit
zien naar licht. Tot hen willen wij ons
richten, opdat zij door de waarheid
gelukkig zullen worden.
Tot zijn onderwerp komende zeide
Pater Winkel dat het leerstuk dér Ma
riavereering menigeen buiten de R.K.
kerk moeilijkheden baart, omdat dit
afbreuk schijnt te doen aan het eenige
middelaarschap van Christus. Het
leerstuk der Mariavereering is dan ook
geen aanhangsel, maar vastgelegd in
allerlei wetten en besluiten. Naast de
Christologie bestaat in de- R.K. kerk
dan ook de MariaJogie. Wie de Room-
sche kerk kent, weet dat deze niet al
leen vast verankerd is, maar ook innig
v ereerd wordt.
Spr. zegt dat de Mariavereering
reeds bestond in de eerste eeuwen van
■het Christendoom. Daardoor verstaan
we hoe thans in Afrika, het land van
Cyprianus en Tertullianus, de spade
thans heerlijke voorbeelden van Maria
vereering aan 't licht brengt. Hoe daar
door zelfs een bundel Ethiopische
Mariali.ederen kon worden uitgegeven.
Zoowel in het oosten als in het wes
ten, in Syrië en Palestina, in Rome en
in Lyon werd Maria vereerd. J3ft heeft
zich door alle tijden, heen uitgespro
ken in onze basilieken, in de Maria-
feesten, in de kunst, in Mariazangen
en gebeden.
Een feit is, dat de R.K. kerk deze
Mariavereering heeft goedgekeurd en
aangemoedigd, maar ook heeft ge
waakt tegen overdrijving en misbrui
ken. Goddelijk eerbetoon wordt aan
Maria niet gebracht, wel buitengewone
vcreering. Uit dit alles blijkt dat de R.
K. kerk moet vasthouden aan de Ma
riavereering, op straffe dat anders een
harer grondpijlers zou instorten:
Als men vraagt, wat dit zegt, omdat
de zonde ook altijd in de wereld was
en toch niet van God komt, zegt spr.
dat onze opvatting is,dat -de Mariaver
eering wel uit God is en grond vindt
in de H. Schrift.
Wie is M-aria? Zij is volgens de R.K.
leer geen godin, geen engel, geen bo
vennatuurlijk wezen, maar een mensch
zooals wij, door God uitverkoren de
moeder te worden van den Zoon Gods.
In het verlossingswerk zou zij aandeel
hebben en zij zou er mede de vruchten
van plukken. Daarom werd zij onbe
vlekt ontvangen, werd zij de Middela
res tusschen Jezus en ons. Daarom is
zij hoog verheven en zetelt naast Je
zus op den troon. Wij aanbidden haar
niet, zegt spr., maar vereeren haar als
de moeder der menschheid. Zij is onze
toevlucht en van haar Zoon verkrijgt
zij genade om ons te helpen.
Maria is de moeder Gods, tenminste
voor wie gelooven dat Jezus God is.
Maar kan dit, -zal men vragen, daar zij
toch alleen naar het lichaam Jezus
heeft gebaard. Hier wil spr. dieper
doordringen; de R. K. kerk gelooft dat
bij de menschwording van Jezus de
menschelijke natuur geweken is en in
Hem bleef alleen de Goddelijke na
tuur, de tweede persoon der Heilige
Drievuldigheid. Daarom noemen wij
Maria moeder Gods.
Moet zij dan niet godin genaamd
worden, zal men vragen. Spr. doet een
wedervraag, n.l. of God, die van
eeuwigheid bestaat, mensch kan wor
den? Niet volgens Zijn goddelijke na
tuur, wel kan Hij de menschelijke na
tuur aannemen. Zoo is het gegaan bij
Maria.
Op dit beginsel van Maria moeder
Gods steunt heel de Mariavereering
der R.K. kerk. Spr. wijst op de innige
verwantschap, die er is tusschen Ma
ria *en Jezus. Spr. weet wel dat de H.
Schrift spreekt van de broeders van Je
zus, maar dat waren geen vleeschelij-
ke broeders en is gewoonte in 't Oos-
tersch taaleigen. Ook Calvijn erkent
het ongerept maagd-zijn van Maria.
Wij vereeren Maria, omdat zij heilig is,
want zij moet als moeder Gods heilig
en verheven zijn, geheiligd door boven
natuurlijke deugd. De H. Schrift leert
ons dit, als de engel haar aanspreekt
als de begenadigde onder de vrouwen.
Spr. schetst Maria's lijden, zwaarder
dan dat der heiligen, die Christus'
wonden in hun vleesch droegen. Als de
H. Schrift ons zegt dat zij, die met
Christus lijden, met Hem verheerlijkt
worden, begrijpt men waarom wij
Maria 't meest heilig achten. Door haar
offer heeft zij ons in geestelijken zin
mede vrijgekocht.
Als men zegt dat Maria vaak bij Je
zus op den achtergrond staat, is dit een
bewijs, dat als Maria lof gebracht
wordt in de H. Schr. dit niet alleen ligt
in het feit, dat zij moeder Maria was,
maar een hoogere beteekenis had. Bij j
het verlossingswerk van Christus
moest Maria op den achtergrond ko-
men, maar dit alles bewijst dat de j
geestelijke verwantschap bij Christus j
veel zwaarder woog en dat Maria door
die geestelijke verwantschap met Je-
zus verbonden was.
Spr. zegt dat niet-Katholieken zich
wel eens ergeren, als een Roomsche
bad voor een Mariabeeld en als zij zien
hoeveel wij van Maria verwachten,
Toch, zegt spr., denken wij er niet aan
Maria te aanbidden of goddelijke èer
te brengen. Wij noemen dit afgoderij.
Wij denken er niet aan, dat er krach
ten zouden schuilen in het beeld van
Maria, wel dat we krachten van Maria
kunnen verkrijgen. Ook zijn we niet
zoo onnoozel te denken dat de kralen
van den rozenkrans voor ons een talis-
man zouden zijn in het leven.
Dat we Maria's beeld in kerken en
in onze huizen zetten, is omdat we
haar als kinderen willen eeren. Zoo
hebben wij allen afbeeldingen van onze
dierbaren. En God zelf ging ons voor
in de vereering van Maria en daarom
laten wij die groetenis aan Maria zoo
dikwijls herhalen.
Maria is voor ons de ware moeder,
tot wie wij altijd kunnen gaan, hoe
diep we ook gevallen zijn. Zeg niet dat
dit afbreuk doet aan de vereering van
God, want de Mariavereering is de be
lijdenis van de gododelijkheid van
haai' Zoon. Daarom doet de Mariaver
eering nooit iets af aan de vereering
van Jezus Christus. De hoogste opvat
ting der R.K. kerk is „Per Mariam ad
Jesum", door Maria tot Jezus.
Spr. zegt dat de R.K. kerk Christus
nooit heeft verlaagd tot een gewonen
mensch. Wil men Christus vasthouden,
dan mag men "de moeder niet verwer
pen, maar moet men haar de eere ge
ven, die haar toekomt.
Pater Winkel zeide -dat het verre
van hem was te denken, dat de hoor
ders dezen avond voor de leer der Ma
riavereering gewonnen zouden zijn.
Spr. hoopte echter dat dit bereikt zou
zijn, dat men- zal denken dat deze leer
niet dwaas of dom is.
Deze eerste conferentie was niet
druk bezocht, wij schatten het aantal
aanwezigen op nog geen honderd. A.s.
Woensdagavond zal Pater Gijlswijk
spreken over „Gewetensvrijheid en
Roomsch leergezag".
'n Nieuw stuk''.
Wij laten hieronder eenige persuit
treksels van bovengenoemd stuk vol
gen, hetwelk Vrijdag 3 October in Tha
lia opgevoerd zal worden.
Algemeen Handelsblad van 3 Juli:
De kwaadaardige schoonmoeder is
aitijd een dankbaar object voor humor
en spot geweest en Marie van Wester
hoven maakt van deze schoonmoeder
zulk een fel en bloeddorstig type, dat
wij ons den geheelen avond door haar
evoluties geamuseerd voelen. Het stuk
dat voortdurend amuseert is vooral in
het tweede gedeelte mal vermakelijk en
het kluchtige komt -bij alle spelers goed
tot zijn recht. Wie lust en behoefte heeft
tot lachen vindt in het Grand Theatre
ruimschoots gelegenheid.
Het Volk van 26 Juni: ,,'n Nieuw
Stuk" is een Duitsche klucht, uitste
kend verhollandscht en door het gezel
schap in de Amstelstraat, een troepje
uitstekende blijspelspelers, voortreffe
lijk vertolkt. Het is een dolle geschiede
nis van een burgerlijke meneer uit een
zeer burgerlijk milieu, die onder too-
neelmenschen verzeild raakt, zelf mee
wil spelen en verliefd wordt op een ac
trice en dan door zijn boosaardige
schoonmoeder plus zijn liefhebbende
vrouw wordt ontmaskerd.
Natuurlijk komt alles terecht, maar
de verwikkelingen zijn vele en oerko-
miek. Niemand zal zijn avond bekla-
gen!
De Maasbode van 27 Juni: De klucht
i welke op het oogenblik in de Amstel-
straat gaat, voldoet in alle opzichten. Er
zijn oogenblikkcn dat men krom ligt!
I Men verge niet van ons dat wij het ge-
j heim van de intrige verklappen, het is
moeilijk om het in enkele woorden te
j zeggen. Laten wij volstaan met te ver
tellen dat zich de ongedachtste situaties
voordoen. Er zijn oogcnblikken dat de
afscheiding tusschen de zaal en het
tooneel volkomen is opgeheven, de stal-
INGEZONDEN MEDEDEELING.
Ziet de znonce van a. s. Woensdag.
les, liet schellinkje en de loges, alles
speelt in het nieuwe stuk mee!
liet succes ligt in het stuk, maar
meer nog in de uitvoerenden! Een ge
lukkiger bezetting dan met Marie van
Westerliooven, Sien de la Mar enz., is
niet denkbaar!
CONSULTATIE-BUREAU.
Vereeidgtng lot bestrijding der
Tuberculose.
Brlnlostraat, Velseroord.
Dinsdags geopend van 23 uur.
Hei onderzoek is kosteloos en ge
schiedt door Dr. VAN SLOOTEN van
Haarlem.
Ouders laat vooral nw kinderen on
derzoeken.
Door den grooten toeloop is hot noo-
dlg gebleken, dat men zich laat Inschrij
ven Dinsdags van 2—3 uur, Vrijdags
van E7 nur oi dat men zich schrifte
lijk opgeeit voor Inschrijving, waarop
U bericht zal worden gezonden, wan-
naex U op bet Consultatie-Bureau
moet komen.
INGEZONDEN.
DE VLAGGENDAG
van het Centraal Genootschap voor
Kinderherst.- en Vacantiekolonles.
Onze afdeeling organiseert dit jaar op
2 October a.s. haar bekenden jaarlijlc-
schen collectedag. Donderdag a.s.
wordt de geheele gemeente door het
welbekende C. G.-vlaggetje te koop
aangeboden, en vertrouwen we ook nu
weer op veel koopers.
Witte Kruis, T. B. C.-vereeniging,
Herwonnen Levenskracht en andere
vereenigingen gingen ons voor, wij
volgen.
Voor de andere vereenigingen hebt
U Uw penning geofferd, ook ons zult
ge niet teleurstellen en niet willen
achterblijven waar het geldt, het onze
vereeniging mogelijk te maken, haar
werk te verrichten. Dit jaar werden
reeds 15 kinderen uitgezonden, er ver
toeven nu nog 3 te Heelsum, terwijl nog
velen hun beurt afwachten, in de hoop
in de komende winterverpleging nog
tot de gelukkigen te mogen behooren.
De mededeeling van een der kolonie
artsen, dat onze afdeeling aan de spits
staat van het uitzenden der meest
zwakke kinderen, die de uitzending al-
zoo het meest behoeven, is U naar we
hopen, ook aanwijzing genoeg dat we
nuttig en noodig werk verrichten en
recht hebben op aller steun. Vele han
den maken licht werk, veel kleintjes
maken een groote. Ieder geve dus Don
derdag naar vermogen, opdat onze
penningmeesteresse over het rseultaat
van den collecte-dag tevreden moge
zijn.
Onze mooie, sprekende propaganda-
plaat „DE GEZONDHEID TERUG",
die dezer dagen de collecte aankondigt,
moge U opwekken het C. G.-vlaggetje
te koopen. Met aanbeveling daartoe.
Het Bestuur:
P. C. de Weerdt, Voorzitter,
Y. J. Reitsma, Secretaris,
C. Raat, Penningmeesteresse;
B. Lavoo,
Mevr. List,
W. Kremer.